Nel ute av Nikola?

Sann
NEL 30.09.2021 kl 15:01 2311

Nikola annonserer idag nytt samarbeid med Opal Fuel for utplassering av hydrogen fyllestasjoner og infrastruktur i USA. Dette betyr vel at Nel er ute hva gjelder fyllestasjoner etter tidligere intensjonsavtale med Nikola. Nel har en avtale om levering av elektrolysÞrer til Nikola for produksjon av hydrogen til de samme stasjoner og regner med at dette ikke er berÞrt av det nye samarbeidet med Opal Fuel. Uansett var det planlagt leveranser av flere hundre fyllestasjoner fra Nel. Hva skjer med dette nÄ? Var ikke avtalen bindende?


https://bit.ly/3AXtRj0
Mr Erik
30.09.2021 kl 15:35 2246

Nel stÄr jo i stykket :) sÄ de er med!! Nikola har slutit avtal med norska Nel i frÄga om elektrolysörer, som nyttjas för produktionen av vÀtgas. I de lastbilsprototyper som framstÀllts finns ocksÄ brÀnsleceller frÄn svenska Powercell.
Collo
30.09.2021 kl 16:03 2182

Slik jeg tolker det skal Opal bygge stasjonsbygg og tilhÞrende infrastruktur. Dette betyr at stasjonene kommer pÄ plass. Tolker det slik at NEL skal levere fylleutstyr og elektrolysÞrer. Mao bare positivt for NEL. Interessant Ä hÞre hva andre har lest om dette.
Slettet bruker
30.09.2021 kl 16:08 2157

Har ogsÄ oppfattet det slik. NEL sin helautomatiske fabrikk for elektrolysÞrer er jo ogsÄ nÄ snart ferdig. Til en pris ca. 40% ned.
Falketind
30.09.2021 kl 16:13 2116

Enig, har den samme oppfatningen. Dette har vel vĂŠrt diskutert tidligere, slik sett ikke noe nytt.
SĂžrĂžya
30.09.2021 kl 16:44 2044

Avtalen med NEL er vel begrenset til stasjoner som leverer hydrogen basert pÄ elektrolyse. Hydrogen basert pÄ gass, eller avfallsproduksjon som Nikola ogsÄ er inne i , er vel ikke omfattet av avtalen med NEL.

Her er et utdrag av pressemeldingen fra 2018 som helt klart referer til eksklusivitet for leveranse av elektrolysÞrer til hydrogenproduksjon , men sier ingen ting om hydrogen produsert pÄ andre mÄter.


(Oslo, 28 June 2018) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) has been awarded a contract for delivery of 448 electrolyzers and associated fueling equipment to Nikola Motor Company (Nikola) as part of Nikola’s development of a hydrogen station infrastructure in the US for truck and passenger vehicles. Under the multi-billion NOK contract, to be deployed from 2020, Nel will deliver up to 1 GW of electrolysis plus fueling equipment. The company reiterates a potential major expansion of the production capacity at Notodden to accommodate the contract order.

“We are immensely proud of announcing this 1 GW electrolyzer contract with Nikola for the exclusive delivery of 448 electrolyzers and supporting fueling equipment as part of their groundbreaking development of a hydrogen station infrastructure across the US. The multi-billion NOK contract is by far the largest electrolyzer and fueling station contract ever awarded. It will secure fast and cost efficient fueling of Nikola’s fleet of hydrogen trucks, delivering support to major customers like Anheuser-Busch, as well as a growing fleet of Fuel Cell Electric Vehicles. We look forward to working with Nikola on developing the world’s largest, most efficient network of low-cost hydrogen production and fueling sites,” says Jon AndrĂ© LĂžkke, Chief Executive Officer of Nel.

Nikola and Nel announced late 2017 an exclusive partnership aimed at developing low-cost, renewable hydrogen production and fueling sites as part of a nationwide network of hydrogen stations, supporting Nikola’s vision of replacing the current fleet of diesel trucks in America with zero-emission hydrogen trucks.
Redigert 30.09.2021 kl 17:02 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
30.09.2021 kl 17:04 1990

kom en melding for noen mÄneder siden at Nikola har gÄtt sammen med en leverandÞr av hydrogen. de skulle levere alle stasjonene og hydrogenfirma skulle kjÞre ur all hydrogenet fra en fast fabrikk. husker i den meldingen som kom i usa var ikke Nel nevnt med et ord. derfor vil jeg tro at Nel har gÄtt ut pÄ egenhÄnd og signert avtaler. den gale sjefen til Nikola sa og gjordet mye rart. ingenting av det han avtalte med Nel ble noe av.
Sann
30.09.2021 kl 17:46 1929

Deler det du skriver her. Det er viktig Ä skille mellom elektrolysÞrer og fyllestasjoner. Nel og Nikola hadde signert separate intensjonsavtaler pÄ begge deler men det kommer tydelig frem i avtalen med Opal at de skal levere fyllestasjoner. Derfor tolker jeg dette som at Nel er ute hva gjelder fyllestasjoner i USA. Hva som skjer i Europa er en annen sak, der vil jeg tro Nel fortsatt er aktuell for Nikola. NÄr det gjelder elektrolyse stÄr det i meldingen idag at Nikola har en avtale med Nel men her er fyllestasjoner ikke nevnt. Derfor tror jeg Opal har fÄtt den endelige infrastrukturavtalen med fyllestasjoner i USA. Hvor bindende avtalen vedrÞrende elektrolysÞrer er gjenstÄr Ä se.
Redigert 30.09.2021 kl 17:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
rogneveien
01.10.2021 kl 19:54 1693

Hei,
Ville bare stikke innom og si hei, jeg er med pÄ showet OSB enda, men ikke i NEL. Solgte meg ut der pÄ 25 kr. har vÊr innom flere aksjer med ymse resultat, men er godt i pluss i Är. Akkurat nÄ er jeg inne i frontline og Ultimovacs, sistnevnte bÞr dere ta en titt pÄ. har nesten doblet pengene mine der pÄ omkring en mnd. Enormt potensiale.
Ønsker dere alle stayere i NEL LÞkke til videre. Begynner muligens Ä bli et attraktivt nivÄ Ä ta et bet pÄ snart, men holder meg uttafor enda en stund.

Ha en fortreffelig aften og helg

Good LĂžkk.
Gork
02.10.2021 kl 14:57 1505

Hyggelig Ä hÞre fra deg. Jeg har ogsÄ forlatt NEL, men pÄ lavere nivÄ enn du gikk ut pÄ.......NEL har idag fÄtt sÄ mange konkurrenter at muligheten for en storhetstid er forbi. De kan fortsatt bli en aktÞr, de har nok penger til 4-6 Ärs drift. Har de, eller vil de fÄ, marginer nok til Ä forsvare dagens kurs, jeg tror ikke det, konkurransen er for stor.

Men lykke til (eller LĂžkke til).
Redigert 02.10.2021 kl 14:58 Du mÄ logge inn for Ä svare
SĂžrĂžya
02.10.2021 kl 16:22 1435

01.10.2021 07:00:12
NEL: BÅDE OPAL OG NEL VIL BIDRA TIL Å NÅ LANGSIKTIGE MÅL- NIKOLA
Oslo (Infront TDN Direkt): Det er en del av Nikolas langsiktig strategi Ä inngÄ partnerskap langs hele verdikjeden til hydrogen, og bÄde samarbeidet med Opal Fuels og Nel vil bidra til dette.
Det skriver Nikola i en twittermelding natt til fredag norsk tid, etter at det i gÄr ble kjent at selskapet har inngÄtt en intensjonsavtale (MoU) med Opal Fuels for utvikling, konstruksjon og operasjon av hydrogenfyllestasjoner i Nord-Amerika, hvilket Nel ogsÄ leverer til selskapet.
"Etableringen av samarbeidet med Opal Fuels og vÄrt langsiktige forhold med vÄr teknologipartner Nel, blant andre, vil bidra til Ä skalere opp hydrogenfyllestasjoninfrastrukturen i Nord-Amerika", heter det i twittermeldingen fra selskapet.

Har ikke forlatt NEL selv om jeg har vÊrt en del inn og ut. Er nÄ relativt sterkt inne igjen. Grunnen er at NEL arbeider med flere stÞrre kontrakter som forhÄpentligvis snart inngÄes. NEL har fÄtt veldig mye negativ oppmerksomhet i det siste og shorterne har Þkt fra dag til dag. Hele hydrogensegmentet har hatt en vanskelig tid fordi det tar lang tid fra regjeringer utformer strategier pÄ grÞnt skifte og hydrogen til strategiene settes ut i livet. Tror vi har sett det meste av negative nyheter nÄ, selv om det fremdeles er usikkerhet rundt infrastrukturpakken til Biden og tallene som NEL legger frem pÄ 3 Q. Selv tror jeg ikke det er veldig interessant Ä shorte pÄ nivÄer under 13,- tallet bortsett fra kortsiktige tradingblaff for Ä komme seg ut av det som etterhvert synes Ä kunne bli ganske hÄplÞse posisjoner. Skal rundt 120 mill aksjer kjÞpes tilbake over et relativt kort tidsrom kan det bli gÞy. Selv har jeg hÄp om at dette skjer i lÞpet av de neste 3-4 mÄnedene.
Redigert 02.10.2021 kl 16:38 Du mÄ logge inn for Ä svare
Falketind
02.10.2021 kl 17:38 1370

Tiltredes, NEL jobber langsiktig đŸ’Ș 👍