MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704166

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Nortraship
02.10.2021 kl 11:50 8841

Jeg kjenner ikke ISPS fasilitetene til havnene du nevner, men på et generelt grunnlag må et havneanlegg og skip være kompatibelt iht. ISPS/ISSC sertifisering. Deretter må havneanlegget være dimensjonert for RSOM - reception - staging - onward movement iht. type last. Det er mao. ikke bare å benytte et havneanlegg ut fra kriterier om sjønær beliggenhet 😉
Slettet bruker
02.10.2021 kl 13:08 8763

Interessant, takk!
Om det er det de har tenkt å gjøre, så blir det interessant å følge med disse småhavn på vest og østkysten. I morges kom jeg til å tenke på at jeg kanskje husker noe losse aktivitet der, hva det var, vet jeg ikke.
En ting er sikkert. Hvis disse havn er noenlunde egnet, så vil det ta tid å tilrettelegge fullt og helt. Det er ikke gjort på et blunk, ikke i disse tider
Bikez
02.10.2021 kl 17:42 8451

Sittet og studert kursutviklingen til mpcc det siste året, aksjen var mye mindre volatil før sommeren. Den hadde sine små korreksjoner som alt annet, men "fallet" i kursen i januar/februar på ca 20%, noen som husker om det var noen negative nyheter den gangen, eller kun gevinstsikring, nedsalg over en lengere periode, (Dette var før jeg kom inn i mpcc. Jeg finner kanskje svarene hvis jeg går langt tilbake i den første bull tråden?
Får satse på at de "store" snart er ferdig med å posisjonere seg mot q3 slik at man kan få litt normal utvikling i kursen igjen. Prøver å se fremover og inn i 2022, men kjedelige å stange på 20-21kr også.

Hvordan stiller dere eksperter dere til at noen mener at de høye ratene, økende skipsverdier og fremtidig inntjening allerede er priset inn i dagens kurs? Virket som noen hadde alt for høye forventninger til q2 og da falt kursen mye tilbake når den ble presentert. Hadde vært fint med en tilsvarende stigning mot q3, men da at kursen ikke faller tilbake etter presentasjon.
velkjent
02.10.2021 kl 19:05 8338

Hvis det er noen som mener at fremtidig inntjening og potensielle utbytter allerede er priset inn i dagens kurs, bør de forklare dette. De fleste analytikerne i hvertfall er enige om at kursen må betydelig opp, Men jeg er enig i at noen kanskje hadde høyere forventinger til 2Q, selv om dette ble advart mot til kjdsommelighet på denne tråden. En stigning i resultat fra 4 til 13 mill $ er mye i %, men lite å fryde seg over, En stigning til 40-50 mill. $ for 3Q, blir noe helt annet, selv om % er den samme, og kommer det noe mer konkret om utbyttet, som burde angi god avkastning på kursen, er det vankeleig å se for seg at kursen ikke vil få "en ny vår". Beregningene ligger i regnearkene og viser med all tydelighet hva potensialet er. Grunnlaget for beregningene er transparent og lett å dokumentere, i motsetning til spekulasjonene du viser til.
Bikez
02.10.2021 kl 19:55 8245

Takk for flott svar og jeg enig i det du skriver. Ser bare at det er en gjenganger at noen velger å kommentere at kursen er riktig pr dags dato siden man nå har visst lenge at ratene skal stige mye. De legger også vekt på at aksjen har steget 2000% siden emisjonen. Men som du skriver, alle analytikerne som har sett på aksjen mener den skal opp, og vi har jo noen fine kursmål på 27 til 32kr. Personlig synes jeg det er svært synd at den nå blitt så volatil og at både roboter, tradere og de "store" nå presser prisen opp og ned. Den siste nedgangen er lite fortjent, selv om man prøver å utnytte slike dager til å fylle på litt. Men man kan vel ikke forvente annet av en "folkeaksje", den er enkel å "manipulere". Vurderingsak å bare lukke appen og åpne den etter q3.
Normalone
02.10.2021 kl 20:05 8216

Alle meglerhusene som følger MPCC økte sine kursmål etter Q2. Kursmålene (4 meglerhus) spenner mellom kr 27 til 40.
Bikez
02.10.2021 kl 20:49 8091

Sorry. Den skal jeg ta på min kappe, trodde alle kursmålene 40+ var "Bull kursmål". Men ser at Clarkson platou har 40 som kursmål. Ikke meningen å virke så opphengt i hva kursen er pr dags dato. Har planer om å sitte lenge og nyte godt av utbyttene man håper skal komme som perler på en snor.
Londonmannen
02.10.2021 kl 21:11 8149

Bikez
Nei, sluttkurs fredag på kr 21,20 reflekterer ikke fremtiden. Ser man på Helg11 sitt regneark så ser man at EPS i 2022 er anslått å ligge på 8,95. Dersom ledelsen holder hva de har uttalt så vil 75% bli utbetalt i utbytte. Det vil i så tilfelle utgjøre kr 8,95 x 75% = kr 6,71. Det utgjør 31,7% av aksjekursen.

Går man til 2023 så vil EPS ha steget til kr11,78 og 75 prosent av det utgjør kr 8,84. Man vil altså i 2023 få 41,67% i direkte avkastning av den kapitalen man på fredag kjøpte MPCC aksjer for til kurs kr 21,20. Hvor i huleste finner du noen bank som vil gi deg den slags avkastning? Selv ikke i eiendomsmarkedet kan du forvente en slik avkastning.
Vi vet at det etter Koronaepedimien sitter en mengde folk med overfylte sparekontoen. Bankene vil tilby i underkant av 1% i avkastning. Med en inflasjon på 2-3% vil du formelig tape penger ved å ha dem i banken.
Kjøper du derimot aksjer i MPCC så vil du i 2022 få 31,7% i avkastning og året etter 41,67% i avkastning. Ergo, du vil få mer enn halvparten av investert kapital tilbake ved å kjøpe MPCC aksjer.

Jeg er rimelig sikker på at svært mange ønsker å ta del i en slik avkastning, så snart ledelsen har vist i handling at de mener det de sier. Og da vil dem som sitter på MPCC aksjer neppe selge dem, såfremt det ikke er tvingende nødvendig. Samtidig vil det strømme mange nye interessenter til som ønsker å få ta del i denne eventyrlige avkastningen. Kombinasjonen av færre aksjer tilgjengelig og et sug etter aksjer i markedet vil bidra til at aksjekursen også blir betydelig høyere.

Jeg føler meg rimelig sikker på at når vi kommer utover i 2022 og investorene innser hvilke fantastisk avlastning en investering i MPCC gir, så vil vi rimelig raskt se kurser på 50+. Selv ved en aksjekurs på kr 50,- vil et utbytte i 2022 på kr 6,71 gi en direkte avlastning på 13,42%. En kurs på kr 50,- burde således ikke skremme investorene. Snarere tvert imot. Når man da kommer ut i 2023 vil det årets avkastning på kr 8,84 utgjøre en direkteavkastning på 17,68%. Aksjekursen burde således ha enda mer å gå på utover i 2023.

Og jeg skal ikke trette leserne med hva som skjer i 2024 og 2025, men det er ingen stor hemmelighet at man har sterke indikasjoner på at utbytte blir enda høyere i 2024 og enda høyere enn det igjen i 2025. Så kan dere selv spekulere i hva som vil skje med aksjekursen.

Ha en fortsatt trivelig helg!
Normalone
02.10.2021 kl 21:43 8073

Du har ingen grunn til å beklage, Bikez. Kursen i dag ligger langt under alle kursmålene - og vi er nylig ferdig med det beste kvartalet i selskapets historie (Q3), hvor det ligger an til et overskudd på mellom 400-500 mill NOK (gjennomsnittsrater på mellom 16000-17000 USD) og vi har nettopp startet Q4 med enda høyere gjennomsnittsrater og et antatt overskudd på rundt 700 mill NOK. Nå som vi er i Q4 2021 er det ingenting som tyder på at ratene er på vei nedover - snarere tvert imot - og CEO har uttrykt en EBIT på USD 500 mill i 2022. Med de lange kontraktene som inngås blir det enda bedre i 2023/2024.

Pareto gikk nylig ut og guidet et utbytte på kr 20 pr aksje for 2022-2024. Det er etter mitt syn utrolig - og som bemerket tidligere vil overskuddet for disse 3 årene (og da er ikke 2021 tatt med) tilsvare nærmere kr 30 pr aksje (utbytte på inntil 75 % av overskuddet). En ser at PE dermed ligger på 2 tallet for hvert av disse årene med dagens kurs på kr 21.20...
Redigert 02.10.2021 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
Bikez
02.10.2021 kl 21:49 8047

Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet over hvor ryddige svar man får på denne tråden. Er bare så utrolig at aksjekursen kan ligge så lavt som den gjør i dag, med de fremtidsutsiktene. De store og proffe må jo ha kommet frem til det samme som dere. Er det rett og slett et spill for galleriet det man ser nå? Jeg har prøvd å titte i eldre og ferske vps logger for å se om det er de samme som selger og kjøper. Flere av de har jo flere kontoer som de flytter penger i mellom. Men klarer ikke å se at de øker stort i antall aksjer.. (Topp 50 har jo gått fra ca 80% til 72%). Om det ikke er for å øke antallet aksjer må jo strategien være at de ønsker å få kjøpt aksjene så billig som mulig, og tjene på å selge og kjøpe på vei nedover for så å sitte godt posisjonert når q3 blir presentert. Men mulig jeg som proff dyslektiker er helt ute å sykler i min teori.

God helg til deg også London.
jakr2602
02.10.2021 kl 22:28 7957

Må bare sette pris på innsatsen angående informasjonsdeling som er her inne alstå (forrige tråd). Kjøpte mine første mpc aksjer i Mai 2021 og har vært fast leser her inne. Ikke så mye diskkusjon fra min side
jakr2602
02.10.2021 kl 22:28 7959

God helg videre :)
Carrera
02.10.2021 kl 22:40 7914

Kan det være noe usikkerhet om utbytte på 75% - Eller er det bankers?
Slettet bruker
02.10.2021 kl 22:44 7884

Du tenker det samme som meg Bikez. Du er ikke ute og sykler, selv om nicknamet ditt antyder at du kanskje er en biker..? 😎

Jeg gjentar meg sikkert til det kjedsommelige, men oppgangen kommer. La det ikke være tvil. At det de siste månedene har vært en uforståelig kursutvikling kan vi skrive under på alle som en. For å si det slik, så tradet jeg litt med noe av beholdningen min i MPCC for en tid tilbake, men jeg har innsett at jeg ikke forstår meg på mekanismene som har vært i sving i senere tid. Derfor har jeg bare slått meg helt til ro, vel vitende om at det fundamentale er bunnsolid og at oppgangen derfor vil komme.

Hadde MPCC vært et selskap som ikke tjener penger og som lever av håpet om en mulig fremtidig inntjening, så hadde jeg ikke satset særlig mye. Da ville risikoen vært for stor. MPCC tjener derimot penger i bøtter og spann. Fremtidsutsiktene sier også at inntjeningen bare vil fortsette. Spesielt med tanke på at MPCC sine kunder er type Maersk, osv., som opplever tidenes bonanza der inntjeningen er all time high. Med slike storkunder er utsiktene lyse, særlig med tanke på at båtene MPCC tilbyr er noe disse store aktørene bare blir mer og mer avhengige av.

Fortsatt fin lørdagskveld!!
Bikez
02.10.2021 kl 22:59 7871

Bra jeg trolig ikke er ute å sykler med tanke på min teori Adventure. Du har helt rett, jeg er, eller jeg var biker til i juni i sommer. Da la jeg igjen kropp og nesten sjela i grøfta etter en stygg utforkjøring i uforskammet høy hastighet. La hanskene på hylla og brukte forsikringspremien på å vekte meg opp i mpcc. Har vært litt spennende det også, men en god del tryggere med tanke på helsa...
Slettet bruker
02.10.2021 kl 23:12 7826

Huff.. Det gjør vondt langt inn i sjela! Håper det etter forholdene gikk greit med deg!! Vi vet jo at det er en risiko med det vi driver med. Når det er sagt, så er det mye annet gøy å finne på, så hanskene kan du fint la ligge på hylla.

Det blir uansett spennende som fy å følge med på verdens transportproblemer i månedene og årene som kommer..:-)
Redigert 02.10.2021 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Bikez
02.10.2021 kl 23:35 7763

Jeg har ikke lov til å klage med tanke på utfallet etter ulykken. Ble kastet rundt som en filledukke ca 120meter. På akutten var de store i øynene når de verken fant brudd eller indre blødninger. Sånn flaks har man bare en gang, så får man håpe man kan ha like mye flaks i mpcc.😅 Eneste jeg skulle ønske nå, var at jeg ikke fylte på 25.25 på fredagen før Evergrande nyheten kom ut. Da hadde jeg hatt mere å rutte med den uka som har gått..

Helt klart, det skal bli spennende å følge med på shipping fremover. Håper vil alle har litt ekstra å rutte med og kursen står i 32+ før vi ser sommeren 2022..

Slettet bruker
02.10.2021 kl 23:49 7743

Det var godt å høre..👍👍

Bare å blinde igjen og ikke se på beholdningen.. Tenker nok at når vi ser bakover i speilet om et års tid, så er dagens små bekymringer noe som egner seg godt som et humorinnslag i takk for maten-talen ved et kommende MPCC-treff..
Bikez
03.10.2021 kl 00:04 7679

Krysser fingrene for det.!!
Jan Banan
03.10.2021 kl 00:21 7667

Det er vel her jeg sjekker inn.
Slettet bruker
03.10.2021 kl 00:45 7642

Det er her det skjer fremover.. Bare sjekk inn og så møtes vi i baren. Vi får bare finne oss hver våre Chesterfield og satse på at forsyningene fra baren aldri tar slutt..😎
Normalone
03.10.2021 kl 08:24 7408

Carrera - det er ingenting som er bankers før pengene er på kontoen, men jeg vil anbefale deg å høre på bl.a Q2 presentasjonen og intervjuet Constantin gjorde med Mintzmyer - og budskapet har vært helt tydelig - størstedelen av overskuddet skal tilbake til aksjonærene. En må også huske på at MPCC nylig har kjøpt skipene fra Songa og ved å beholde 25 % av overskuddet (inntil 75 % deles ut I utbytte) vil selskapet fortsatt sitte igjen med flere mrd I 2022-24 (betale ned gjeld/investeringer). En må heller ikke glemme at selskapet vil få mrd overskudd også i 2021. Er det tilfeldig at Mintzmyer kjøpte seg inn nå på kr 20.90? Du finner mye informasjon rundt det med utbytte på forrige tråd.

Som nevnt ble det også fra Paretos side guidet et overskudd på kr 20 for årene 22-24. Pateto har videre poengtert at en av de større eierne, som har 2 medlemmer i styret, vil ha et ønske om mest mulig utbytte som følge av andre investeringer de har gjort.
Redigert 03.10.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Bikez
03.10.2021 kl 08:35 7403

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/09/7734332/mpc-container-eier-snuser-pa-milliardkjop-av-skip

Vet artikkelen er "gammel", men hvis det skal vise seg at Mpcc capital har kjøpt nye skip så kan det jo være at disse vil presse på mot å gi utbytte. Det står i artikkelen at Mpcc capital eier 13% av mpcc og har derfor 2 plasser i styret. Vet dere hvor mange plasser feks. Star Spike har?

Legger også med en link om utbytte generelt hvis noen lurer litt på hva og hvordan det fungerer. Man er egentlig ikke 100% sikker på utbytte før dette er bestemt på generalforsamlingen. Men lite trolig at de vil forandre de planene hvis CB nå først har kommunisert som han har gjort. Tiden frem mot ny guiding og q3 blir svært spennende.

https://finanssans.no/utbytte

Redigert 03.10.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Normalone
03.10.2021 kl 08:35 7440

Godt å høre at du slapp med skrekken og ikke fikk alvorlige skader etter ulykken, Bikez. I ettertid har vi alltid fasiten - og når vi ser på kursutviklingen det siste året har vi også der sett flere "Berg og dalbaner" - og det var mange som sikkert tenkte akkurat det samme når f.eks kursen (hvis jeg husker rett) falt fra kr 6.5 ned til kr 5. Det som er enda verre er å selge på kr 5 (eller nå - på kr 21.20) dersom en mener det fundamentale og fremtidsutsiktene tilsier en mye høyere kurs, hvilket i alle fall alle de 4 meglerhusene som følger MPCC har uttrykt. Noen ganger er det best å glemme kursen - og kun ha fokus på det fundamentale - fordi det er umulig alltid skjønne det rasjonale i kursutviklingen i det korte bildet - men i et lengre perspektiv vil resultatene alltid gjenspeile seg i kursutviklingen. Nå er jeg veldig positiv til MPCC - og derfor ikke helt objektiv - men med inntjenningen MPCC ser ut til å få de neste årene, tilsier det fundamentale at du vil få en veldig god avkastning på aksjene du også kjøpte på kr 25,20.
PSI- Investor
03.10.2021 kl 09:03 7360

Den gangen aksjen nådde 5 sent nov 2020 så de aller fleste ekspertene for seg at alle problemer innen containerfrakt skulle løse seg innen kinesisk nyttår 2021. Det var utsikter til et lite overskudd i q1 men man risikerte altså ratetopp allerede i februar 2021

Hvis man ser på kjent informasjon, ser på hvor store inntekter som allerede er sikret fremover, og i tillegg ser på hva som spås om fremtiden nå, så må MPCC være et mye sikrere kjøp nå selv høyt på tyvetallet enn den var i nov 2020 på 5.
Redigert 03.10.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Struts
03.10.2021 kl 09:13 7329

Apropos takk-for-maten-tale, så tillater jeg meg å nevne en liten historie fra feiringen av Henrik Ibsens 70-års dag (som jeg for øvrig har gjengitt en annen anekdote fra tidligere) i København 1898. Første april oppsøkte den danske kultusministeren Hans Valdemahr Sthyr (1838-1905) Ibsen på hotellet, medbringende Storkorset (før den formelle overrekkelse dagen etter), som personlig gave fra kongen, og Ibsen holder (som æregjest) tale ved gallabankett på Hotel d’Angleterre i København. En rekke andre taler ble holdt. Dikteren Sophus Schandorph (1836-1901) var en av dem, og på dette tidspunkt skal han ha vært tydelig beruset. Han var så beruset at han måtte lene seg til sidemennene, grev Christian Conrad Sophus Danneskiold-Samsøe (1836-1908, dansk godseier, og direktør ved Det Kongelige Teater) og kultusminister og biskop Hans Valdemahr Sthyr. Da brøt det ut latter og tilrop, men det skulle ikke Schandorph ha noe av: «I skal fan gale mig holde kjæft mens jeg taler!» brølte han der han stod og vaklet bak æresgjesten. Etterpå begynte en del av gjestene å klage på maten, og den tyske hotelldirektøren, Albert Heene, ble så ute av seg at han forlot d’Angleterre ikke lenge etterpå. Da måltidet var slutt, reiste Ibsen seg og gikk mot døren, eskortert av greven og biskopen som Schandorph hadde støttet seg på. Plutselig sprang den gamle maleren Thorvald Niss (1842-1905) opp fra stolen, overveldet av blant annet overstrømmende begeistring, omfavnet Ibsen, «rystet ham, hjertelig frem og tilbake, mens han ropte på klingende dansk: 'Du er kraft stejle mig en gut! Tak for alt, gamle dreng!' Ibsen stønnet i skrekk, strakte avvergende hendene frem og sa: 'Ta den mannen vekk'».
Struts
03.10.2021 kl 09:15 7346

Meg bekjent er Star Spike (via Star Capital) representert i MPCC's styre ved Laura Carballo.
Kaga
03.10.2021 kl 10:38 7147

https://www.nrk.no/norge/store-problemer-i-global-varetransport_-_-bestill-julegavene-na-1.15673528

I august var to at tre konteinerskip forsinket, men det ser ikke ut til å bli bedre sier shippinganalytiker ved den internasjonale bransjeforeningen Bimco Peter Sand

– Akkurat nå er situasjonen verre enn den var i sommer, men den blir antagelig enda verre om noen måneder, sier han.
velkjent
03.10.2021 kl 10:58 7452

Kan du si noe om hvordan MPC-Capital er å finne i oversikten over eierne? Med angivelig 13% skulle de vært nr. to etter Star Spike, men en må ned til CSI med 11,24% for å finne andre med to-sifrede eierskapsprosenter..
Jan Banan
03.10.2021 kl 11:39 7323

Tenker høyt:
Med alle disse proppene må det jo gå på evnen til å fylle opp både hyllevarer og varelageret. Siden vi nå har sett "Just in Time's" svakhet vise seg vil nok alle bedrifter kjøpe inn ekstra mye dele- og varelager ila 2022 for å fylle slik at man har til krisetider når forsendelsene ikke kommer frem i tide. Dette er begynnelsen på slutten av Just in Time tror jeg, for en periode i det minste. Når hele verden må omstille logistikken sin på samme tid, med covid og sjåfør mangler som disprupterer og en flåte som ikke strekker til demanden..

Jeg mener oddsen for at 2022 holder seg stramt er ekstremt stor.
Kbkristi
03.10.2021 kl 11:55 7279

Her er grunnen til at forrige tråd ble stengt:

Fra admin. Lange responstider og problemer med å komme inn på forumet
I dag har vi opplevd lange responstider og problemer med å komme inn på forumet i dag. Løsningen på kort sikt ble å stenge noen tråder med veldig mange innlegg. En tråd hadde mer enn 10.000 innlegg og i tillegg mer enn 2 millioner visninger. Dette illustrerer veldig godt den store interessen for aksjeforumet, men også noen utfordringer når tråder blir veldig lange. Da disse ble stengt (trådene er merket med blå trekant med utropstegn på forsiden) tok responstiden seg kraftig opp med en gang. Disse trådene vil fremdeles være tilgjengelige, men det vil ikke være mulig å utvide dem ytterligere. .
Admin.

Bikez
03.10.2021 kl 12:12 7250

Fra Finansavisen 3 oktober.
Salgssignal i MPCC, men ...

MPCC-aksjen har snudd ned og utløst flere salgssignaler de siste månedene.
Først kom det en kraftig reaksjon, der aksjen falt fra 28,50 kroner til 18,40 kroner. Etter en ny opptur mot 28-nivået (27,55 intradag 10. august) fortsatte aksjen sidelengs over 50-dagers glidende gjennomsnitt og den tekniske støtten i underkant av 28-nivået.

SIDELENGS: Aksjen har falt tilbake fra toppen i slutten av juni og har gått sidelengs mellom 28 og 19,50 kroner de siste månedene.

Da både den tekniske støtten og 50-dagers snitt ble brutt igjen 20. september, falt aksjen raskt til nivåene fra begynnelsen av juli igjen. Underveis ble også den tekniske støtten på 22- og 21-nivået brutt. Knappe tre uker før hadde aksjen også falt gjennom bunnlinjen i den stigende sekundærtrenden i underkant av 27-nivået.
Tester viktig støttenivå
Aksjen testet 200-dagers glidende gjennomsnitt på 19,50-nivået fredag. Faller den gjennom den tekniske støtten og 200-dagers snittet kan aksjen falle videre til neste tekniske støtte på 17 kroner. Med bruddet på 50-nivået og den positive undertonen i RSI-chartet kan det heller ikke utelukkes at aksjen kan fortsette ned mot 16-, 14,50- og 13 kroner og bunnen i den stigende hovedtrenden.

RSI begynner imidlertid å nærme seg et oversolgt område og snur RSI opp igjen vil det etablere en ny positiv undertone. Da kan det også tenkes at fallet stopper på 200-dagers snittet og at aksjen smeller opp igjen mot 50-dagers glidende gjennomsnitt og 24,70-nivået. Det vil i så fall bekrefte og forsterke den tekniske støtten på 19,50-nivået, og være et signal om at aksjen fortsette i kanalen mellom 27/28- og 19,70-nivået en stund.

Gitt at det er en rektangelformasjon, med topp på 27/28 kroner og en bunn på 19,50 kroner, kan et brudd ned signalisere fall ned mot bunnen i den stigende trenden og kanskje 11 kroner. Brudd opp vil signalisere at aksjen kan fortsette opp mot 35 - 36 kroner og toppen i den stigende trenden.
gandhi-21
03.10.2021 kl 12:16 7255

Legg inn kjøp på 11,50 med utløp på fredag 😊
Slettet bruker
03.10.2021 kl 12:26 7247

Flere indikasjoner på at det kanskje var positive endringer på gang torsdag og fredag.

1 okt.
Bollinger Band indikerer at prisen er lav.
Kursen krysset under lower Bollinger. Trigget ved 4 handler i dag.

30 sept.
Volum indikerer en sterk interesse i instrumentet.
Volum har steget mer enn 30% over snittet.

30 sept.
Stochastic indikerer at instrumentet er oversolgt, og har økt interesse.
Stochastic rundt nivå 20, og økende volum.

30 sept.
Stochastic indikerer at instrumentet er oversolgt.
Stochastic krysset under 20.
Redigert 03.10.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Hardly
03.10.2021 kl 12:40 7241

Og konklusjonen her er at enten går kursen opp, blir liggende i ro eller går ned.
Genialt. Tror ikke engang en struts ville ha kommet til en annerledes konklusjon.

Bikez
03.10.2021 kl 13:07 7158

Samme konklusjon jeg kom frem til...enda jeg har dysleksi...opp, ned eller ingen endring. Å gjennomføre en teknisk analyse, rett etter en kraftig reaksjon på Evergrande, nedsalg fra en stor aksjonær som mest sannsynlig har trengt kapital til nytt selskap, og sist men ikke minst strømproblemene i Kina blir vel således litt feil. Men tiden vil jo vise om de har rett.

Det fundamentale har kun blitt sterkere den siste tiden, så lenge verdensøkonomien ikke raser sammen skulle man vel tro at mpcc er en trygg investering. Man kan jo gjerne si at aksjen er svært billig nå, det trodde man jo på 25 også, den er jo ikke akkurat "forutsigbar" lengere. Helt umulig å prøve å forstå hvordan den oppfører seg. Hardt ned på en grønn børsdag da alt av shipping er opp, og bra stigning på rød dag når alt er ned. Virker mere som det er "pump and dump" som foregår for øyeblikket, stiger på en dag og faller/ligger flatt de 2 neste. Mulig de store også utnyttet usikkerheten rundt Evergrande til å få kursen ned til der den er nå. Husker mpcc klarte seg greit i forhold til det meste andre av shipping de første handelstimene den dagen, før den brått falt ned 14% på det meste.
Slettet bruker
03.10.2021 kl 13:11 7160

Helgardering er ikke ett ukjent begrep ......
Normalone
03.10.2021 kl 13:31 7086

Hva/hvis/om...Her kan visstnok alt skje - og analysen har et spenn mellom kr 11 og kr 35/36. Underbygger bare poenget om at det kan være greit akkurat nå fokusere på det fundamentale - for dersom en kun skal basere seg på denne analysen har en absolutt ingen anelse hvilken vei kursen vil gå.

Ved bare å legge til grunn dagens slutninger (og inntjenningene fra dem de neste 3 årene) - samt basere oss på at de nye slutningene som skal inngås for de neste 35 skipene (2021/2022) kun går break even (dvs i gjennomsnitt 8000 USD) - vil MPCC overskuddet forsvare en kurs/mcap (PE/NAV mv) langt over kr 11. En må derfor selv finne ut hvilken kurs på sikt som en mest sannsynlig vil "passe best"med realitetene/de faktiske forholdene, og hvilke rater MPCC vil få på de neste 35 skipene det neste året... Er de nærmere kursmålene som foreligger i dag - eller kr 11...
Redigert 03.10.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
03.10.2021 kl 13:57 7062

Godt å høre noen si det. Selv har jeg fått 2 x Pfizer uten noen virkning, så jeg har ikke noen antistoffer. Det grunnet immunsuppressive medisiner etter nyre transplantasjon og de nekter å gi meg Moderna, som er 4 ganger så effektiv og FHI har sagt at nå kan vi velge. Så bruker jeg munnbind og forsøker å holde avstand, som ikke er så enkelt da folk omtrent tråkker deg ned.
Bikez
03.10.2021 kl 14:01 7102

Noen som sitter med oversikt over hva slags kontrakter alle skipene til mpcc går på pr dags dato? Og som har lyst til å dele?