MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1707931

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
06.10.2021 kl 14:41 10811

🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
277 second-hand ships sold, and ship prices soared 4 times

Stimulated by the hot market in the shipping market, the volume and price of the second-hand ship market have risen. In the first half of the year, the volume of container ship transactions has more than doubled, and the price of ships has increased to four times that of last year.

The Baltic International Chamber of Shipping (BIMCO) quoted VesselsValue's data as saying that in the first half of this year, the volume of second-hand container ship transactions totaled 277, an increase of 103.7% from 136 in the same period last year. Although the number of ships has more than doubled, the total capacity of the 227 container ships that changed hands in the first half of this year was 922,203 TEU, an increase of only 40.1% based on capacity, and the average ship size was 3,403 TEU, which was lower than the same period last year.

Calculated by the number of vessels, the largest container ship this year is a feeder vessel of 100-2999 TEU, with a total of 267 second-hand vessels, a year-on-year increase of 165.1%, and a total capacity of 289,636 TEU. However, in terms of capacity, the transaction volume of 5000-9999TEU ultra-Panamax container ships is the highest, and the total capacity of 54 second-hand ships reaches 358874TEU. Large ships are relatively unpopular in the second-hand ship market. Only 5 container ships of 10,000 TEU and above changed hands in the first half of the year.

In line with the soaring trend of container ship freight and rent, the second-hand price of container ships has also risen several times. VesselsValue's data shows that among the feeder ships that have announced transaction prices, the average second-hand ship price in June was US$17.6 million, which was more than four times the US$4 million in the same period last year.

According to Clarkson's data, according to the number of TEUs of container ships, the prices of large, medium, and small ships also show an increasing trend. The most prominent ship type is in the range of 2,600TEU to 9,100TEU, and the price of ships has risen by 12 million to 12.5 million US dollars. Welcomed by the market.

According to analysis by industry insiders, due to the continuous increase in transportation demand and rising freight rates, the growth rate of new shipping capacity has not kept up with the growth rate of this wave of demand, which has prompted a significant increase in the volume and price of second-hand shipping transactions this year.

"From the seller's point of view, the current second-hand ship prices provide a huge incentive to sell, because the profits from selling the ship today may make up for the ship's loss throughout its life cycle."

Clarkson attributed the main reason for the surge in second-hand ship transactions to the overall improvement in the shipping market. In the first half of the year, the Clark Sea Index averaged US$21,717 per day, a year-on-year increase of 27%, which is higher than the average level since January 2009. It is 64% higher, the highest semi-annual data level since 2008. Among them, container ships are undoubtedly the most "prosperous" ship type field, setting a record high

According to the forecasts of the three major shipping research and research institutions, Alphaliner, Clarkson, and Drewry, the annual increase in demand for cargo transportation in 2021 will be 5.8%, 6.3%, and 8.7%, respectively, and the growth in capacity will be 4.2%, 4.6%, and 3.7% respectively; in 2022 Transportation demand increased by 4%, 3.4%, and 4.7% each year, and capacity growth was 3.1%, 2.5%, and 2.5% respectively. It can be seen that the three major shipping research and research institutions are more optimistic about maintaining market demand growth in the past two years.

The third season is the traditional peak season for shopping festivals in Europe and the United States. From the back-to-school wave, Thanksgiving to Christmas, demand continues to heat up, and the overall container freight rate continues to rise. The Shanghai Aviation Exchange last Friday (July 16) updated According to the quoted price, the freight rates per FEU from the Far East to the US East and the US West reached 9665 and 5334 yuan respectively, and the European line also exceeded US$7,000 per TEU for the first time.

The "crazy" increase in freight rates seems far from the end. At present, freight rates on major routes have exceeded historical highs, and freight companies are planning a new round of price increases, which will make a lot of money for at least the next two years.

https://min.news/en/economy/30934479f3d24b11254c61b324fb2545.html
Kbkristi
06.10.2021 kl 14:39 10826

I morgen er siste fridag i Golden Week, så fredag blir det kanskje mer last tilgjengelig?
Ærligtalt
06.10.2021 kl 14:28 10863

Denne headingen sier egentlig alt...

...Sharp falls in container spot freight rates point to end of peak season
Transpacific spot rates drop 16% in biggest weekly drop of the year, but long term rates continue to climb...

but long term rates continue to climb
but long term rates continue to climb
but long term rates continue to climb
but long term rates continue to climb

:)

https://www.tradewindsnews.com/containerships/sharp-falls-in-container-spot-freight-rates-point-to-end-of-peak-season/2-1-1076335
Kbkristi
06.10.2021 kl 14:23 10863

Vært ute et par timer, ser diskusjonen går heftig.
Alle står jo selvfølgelig fritt til å gjøre hva de vil.
Som Titlteist sier, så bør man ikke spre usanne rykter i et tappert forsøk å få ned kursen om man står utenfor et øyeblikk.
Jeg sier ikke at det gjelder noen nå, men på generelt grunnlag.

Men en annen sak. AS Columbia forlater Long Beach med kurs for Shanghai.
Er den fortsatt på hyre, eller skal den i dry dock? Den har jo så god rate at dette er jo interesant for oss :)
Keefer
06.10.2021 kl 14:14 10911

Maersk så tenker jeg at usikre makroforhold rundt Kina var mer utslagsgivende.

Jeg er ikke uenig med deg i at markedet for MPCC ser uforskammet bra ut i lang tid fremover, men det er mange som ikke klarer å skille på containerbransjen generelt og feedersegmentet. Derfor tror jeg mange lar seg skremme/blir usikre av DNB-analyser f.eks. som ikke av en eller annen grunn klarer å skiller på dette når de uttaler seg om MPCC, og andre artikler om overkontrahering for de større skipene eller rotasjon fra varer til tjenester når nedstengingstiltak forsvinner. Det er mer det jeg sikter til med usikkerhet i containerbransjen generelt.
Redigert 06.10.2021 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
velkjent
06.10.2021 kl 14:07 10899

Når det gjelder Maersk kunne selskapet vel ikke vente annet... Tenk å signalisere at de ville "låse" ratene og ikke følge markedet opp! Skulle tro ledelsen bestod av norske sosialister og ikke dansker. Jeg klarer faktisk ikke lese stor usikkerhet i containermarkedet. Er det noe marked som ser mer robust ut de neste 3-4 årene, så "hopper" jeg gjerne dit.
Redigert 06.10.2021 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Bettil
06.10.2021 kl 13:55 10976

Det er riktig, jeg har bare for vane å handle alt av shipping på IKZ, siden flere av de utenfor fritaksmetoden, og dermed ikke kan handles på ASK. Ser at MPCC er et unntak.
Keefer
06.10.2021 kl 13:52 11022

Det er stadig diskusjon om at det kanskje kommer et utbytte i 2021 så kommentaren gjaldt generelt.

Nå har det generelt vært mye usikkerhet, og det er det jeg tror påvirker kursen negativt. Det er både usikkerhet på makronivå, containerbransjen generelt og hvorfor største eiere selger seg ned. Det er ikke noe logikk i at f.eks Maersk faller 17% på en dag heller når de ved flere anledninger guider rekordresultater. Er det noe markedet ikke liker så er det usikkerhet. Jeg tror det er så enkelt, men det er min mening :)
Redigert 06.10.2021 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Titleist
06.10.2021 kl 13:47 10831

Folk må trade, kjøpe og selge som de vil. Uærlighet derimot har jeg liten sans for. (tenker generelt, ikke spesifikt)
Keefer
06.10.2021 kl 13:44 10787

Om du realiserer gevinst med en ASK-konto uten å ta midlene ut av kontoen så slipper du også å betale skatt av dette, og kan investere og trade videre med alle midlene frem til den dagen du tar ut mer enn du har satt inn. Bermudaselskaper er sikkert annerledes, men MPCC kan du jo slippe å skatte av så lenge du holder midlene på ASK-kontoen.
Redigert 06.10.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
velkjent
06.10.2021 kl 13:39 10664

Det dreier seg ikke om usikkerhet knyttet til utbyttet, men til diskusjonen om hvorfor kursutviklingen er så negativ og hvorfor en del mellomstore eiere mer eller mindre selger seg ut. Min mening er at disse ikke nødvendigvis er interessert i utbytte, men i avkastning på investeringen via kursen. Under normale forhold skal kursen reagere på utbyttet, altså på en direkteavkastning, og selskapets ledelse kan ikke fritas fra å ha innflytelse her og handlingsrom har den i massevis.
Redigert 06.10.2021 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Keefer
06.10.2021 kl 13:29 10591

Jeg forstår virkelig ikke all usikkerhet og diskusjon rundt mulig utbytte i 2021 her. Nå må vi forholde oss til hva som blir kommunisert - selskapet har selv uttalt for mindre enn 2 måneder siden at det «er godt posisjonert til å betale utbytte i 2022». Det levner vel liten tvil om at det ikke er noen planer om noe utbytte inneværende år? Det er bare å notere seg det og slutte å skape falske forhåpninger. Utbytte vil tidligst komme Q1 2022.
Redigert 06.10.2021 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Bettil
06.10.2021 kl 13:14 10647

Nei, dessverre. Ved alle transaksjoner mellom kontotyper (selskap, ASK og IKZ o.l.) vil du skattemessig realisere gevinstene. Tror man på kraftig oppgang fortsatt i MPCC, slik som jeg fra dagens nivå, er det jo mulig å selge nå og realisere litt skatt, for så å flytte beholdningen til IKZ. Tar jo en risiko ved at man ikke kommer seg inn på samme kurs som man solgte, men det kan jo også gå i din favør med dagens svingninger.

Edit for tydeliggjøring etter innspill fra Keefer: MPCC ser ut til å være innenfor fritaksmetoden, så kan trades skattefritt både på ASK og IKZ. Hvis den var utenfor ville man uansett ikke kunne hatt den på ASK. I alle tilfeller vil tranaksjoner på tvers av kontotyper bli realisasjon.

Dette er voldsomt OT da, poenget var vel at de mest rutinerte traderne der ute ikke trenger å tenke på skatt når de trader.
Redigert 06.10.2021 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 13:12 10516

Spørsmål: Kan man flytte beholdningen over til IKZ, og dermed unngå skatt. (til man realiserer)
I Nordnet har man investeringskonto Zero
Redigert 06.10.2021 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 13:10 10279

Takker for den, men det er ikke alle som bruker IKZ. tror jeg :)
Bettil
06.10.2021 kl 13:08 10256

Ikke på IKZ. Der kan du, også på Bermuda-aksjer, altså aksjer utenfor fritaksmetoden, kjøpe og selge uten å skatte ved realisasjon. Skatter kun ved uttak fra konto. Dette er et Unit Link-produkt om du vil lese deg opp og bli klokere:)
Redigert 06.10.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 13:00 10272

Bettilt: Hvis du har handlet 500k aksjer til 1 kr og selger de for 20kr har du 19 kr i fortjeneste, greit!
Har du all kapital i dette selskapet og selger fordi du vil frigjøre kapital må du skatte for 19 kr. Åkke som!
I dette tilfelle 500k x 19kr =9,5 mill.
Skatt:2,6mill (minst)
Jeg går ut i fra at endel trader allikevel med en mindre del av beholdningen.
Redigert 06.10.2021 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Bettil
06.10.2021 kl 12:53 10238

De fleste skatter vel ikke på trades? ;)

Stikkord: IKZ for Bermuda-aksjer, evt ASK/AS for alt annet?
velkjent
06.10.2021 kl 12:52 10254

Jeg antar at mange som har redusert eller solgt seg ut, av de mellomstore eierne, har gitt opp håpet om å se en kursøkning, som samsvarer med selskapsverdiene, altså noe i nærheten av kr. 40/aksje. Dette gjelder særlig fond, som skal tilfredsstille innskyterne via økning i aksjekursene på kort sikt og som da hopper på nye muligheter, enten permanent eller midlertidig, så jeg ser ikke bort fra at MPCC kan komme til å bli kursvinner igjen. Problemet er altså nå, som "konkurrentene" nærmest gir bort egenkapitalen til aksjonærene mens kursene flyr i været. Her har altså MPCC-ledelsen et problem, for høyere aksjekurs vil gi høyere egenkapital og soliditet, m.a.o. grunnlag for billigere lån, så om balansen skal struktureres i.h.h.til den økonomiske situasjonen, har MPCC en gylden mulighet, men det nytter ikke å "sitte på hendene".
Redigert 06.10.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 12:35 10308

Som jeg nevnte tidligere angrer jeg på at jeg ikke solgte i går, grunnen til at jeg ikke solgte er at de kom mange gode nyheter og at aksjen er sterk underpriset etter mitt ringe skjønn.
Slik som aksjekursen har vinglet etter den nådde en topp på 28kr må en nærmest være mindre begavet for ikke å trade denne aksjen. Alle har forskjellige utgangspunkt, og de som kjøpte på bunn har hatt en eventyrlig reise, og selger de for å trade utløser det en betydelig skatt.
Vi andre som har handlet på 20+ kan trade slik vi ønsker( i det minste for å få skatt tilbake...hehe)
Derfor må alle på forumet og i denne tråden tillate forskjellige meninger og at vi har forskjellige utgangspunkt.
Redigert 06.10.2021 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Helg11
06.10.2021 kl 12:32 10354

Bedriftsøkonomisk kan man ikke være uenig med deg velkjent. Men jeg syns likevel poenget til Argus er godt, fordi det går på psykologien i markedet. Hvis markedet nå forventer et snarlig utbytte, og aksjonærer hausser hverandre opp på dette, vil aksjekursen lide hvis det blir utsatt til 2022.
Ref Ibsen: Ja, tenke det; ønske det; ville det med; men gjøre det! Nei, det skjønner jeg ikke!

Vi kan nok både tenke det; ønske det og ja ville det med (både refinansiering og utbytte), men å gjøre det tror jeg vi ikke bør forvente enda i nøkternhetens navn.
velkjent
06.10.2021 kl 12:04 10487

En sunn balanse og der bedriften har gode fortjenestemarginer i et relativt godt transparent marked, slik MPCC har nå, fordrer ikke noen stor nedbetaling av gjeld, bare en justering av gjeld, som kan gi lavere renter. Å tjene penger på en gunstig fremmedkapital er et viktig finanspolitisk moment. Nå ser vi at bulkflåten betaler utbytte nærmest fra første dollar de tjener og jeg ser ikke grunn til at MPCC skal være mindre beskjedent. En flåteverdi på over 2000 Bl. dollar og en gjeld på 300 bør egentlig forsvare at gjelden økes med et par hundre minst og at endel benyttes til dividende. Dette er muligens som å "banne i kirken", men jeg tar risikoen.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 11:44 10641


Kbkristi, jeg tror heller ikke dagens kursnedgang er veldig nedslående. Når kursen først stiger over 6 %, skal den normalt ha en teknisk reaksjon ned, før den igjen fortsetter oppgangen. Men dagens nedgang skal ikke skje over 6 %. Dessuten er dagens volum betydelig lavere enn i går. Det er lovende.

Men til det viktigste: Det er veldig mye snakk om utbytte for tiden, og jeg er en av dem som har anført at nedgangen etter 2. kvartal mye skyldtes usikkerhet rundt nettopp når utbytteutbetalingen vil starte.

Nå er det mange som tror/føler/mener at MPC vil dele ut utbytte snart. Det er etter min mening en farlig påstand. Dersom man nå hausser opp spørsmålet om utbytte i tiden frem til 3. kvartal, vil vi garantert får en negativ reaksjon såfremt ikke utbytte blir utbetalt momentant!

Jeg tror mer enn noen gang at det er viktig med edruelighet her nå. Nedbetaling av gjeld er også bra, men ikke for mange. Men at utbytte kommer, det vet vi, bare ikke når.

Sats heller på at MPC deler ut utbytte første gang etter 1. kvartal 2022, altså rundt den 15. april. Kommer det noe styrevedtak før det, er det veldig bra. Vi bør unngå unødig optimisme og gjør som våre regneeksperter. De er hele tiden litt konservative i sine utregninger.
Diry72
06.10.2021 kl 11:42 10635

Var jo noen her inne som mente at jo færre Nordnetaksjonærer, jo bedre var det for kursen. Som om småaksjonærene kjører kursen ned og opp.
Bikez
06.10.2021 kl 11:38 10671

Ingen hemmelighet at jeg trader. Det gjør vel mange til tider. Hvorfor ikke utnytte usikkerheter i et marked. Men mpcc er et selskap jeg sitter long i. Har tradet med en liten del der tidligere, men ikke nå lengere. Lille meg kan uansett ikke påvirke kursen på noen som helst måte. Jeg skal heller holde kjeft, ikke meningen å sette sinnene i kok her. Sikkert bedre at jeg kun leser det dere kommer med, innleggene mine ser ut til å være av liten verdi. Beklager så mye. Over å ut.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 11:37 10644

I går ble det omsatt 10 mill aksjer og det betyr at noen solgte 10 mill aksjer. Slik at det som skriver her har null påvirkning til kursen i MPCC. Om 541 aksjonærer i Nordnet har solgt i løpet av en uke har ingen ting å si, her er det store aktører som styrer kursutviklingen.
Tenk litt på det når det blir postet innlegg som ikke akkurat passer inn i A4 her på tråden, det påviker IKKE kusen!
AlanS
06.10.2021 kl 11:22 10747

12.5% of the global capacity now unavailable, possible decongestion in late 2022 (https://container-news.com/12-5-of-the-global-capacity-now-unavailable-possible-decongestion-in-late-2022/)
During August, 12.5% of the global capacity was unavailable due to delays, which means that a full 3.1 million TEU of nominal vessel capacity was occupied due to delays, according to the report of Sea-Intelligence, the maritime data analyst and provider.
...
Building more vessels will not materially solve the problem right now, due to the fact that the time needed for the delivery after an order is about 2-3 years, and "injecting more vessels would run the risk of compounding the existing bottleneck problems," explained Alan Murphy, the CEO of Sea-Intelligence.
...
However, it is feared that the time frame for the decongestion might be even longer while, in this case, the problem is global, and not just in the US West Coast, "not to mention the impact of any future port closures and other disruptions might have," noted the Danish researchers.
Therefore, with the current operational challenges, it appears that a realistic timeframe for a reversal to full normality stretches at least to the end of 2022.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 11:11 10346

Ingenting galt i det. Alle har lov til å selge og kjøpe, nett når det måtte passe den enkelte. Men det er ein del medlemmer på denne tråden som bidrar og har bidratt i lang tid til den gode informasjonsflyten og sitter langsiktig, så da har vel eg også lov å poengtere at kanskje ikkje alle har samme agenda, sjølv om ein tilsynelatende har samme. Men for all del, kjør på.
Redigert 06.10.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 11:04 10344

Hva er det som er galt med å trade da?
Henge ut andre debattanter er unødvendig. Alle har sin strategi og det er vel det aksjehandel dreier seg om, å selge en aksje til en høyere pris enn det en kjøpte den for.
Er ikke tråden for alle eller er den kun for de som er long?
Aksjen svinger med over en krone flere ganger i uka slik at en trader vil få utbytte for 2022 som de snakkes så mye om i løpet av en uke eller to.
Jeg vurderte å selge i går da aksjen var over 21kr, med gjorde de ikke, det var et dumt valg ser jeg i ettertid.

Ellers en flott tråd og mye god info fra ildsjelene her på tråden
Redigert 06.10.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 10:53 10345

Har me ein trader i skjult forkledning her? Snakker fint og flott, men konklusjonen hans er alltid tilslutt at det ser ikkje så lyst ut og at folk er usikre. Iflg. han dukker det alltid opp «store sperreposter» og at «problemene» gjerne kan diskuteres, trur han kanskje ikkje at me andre som sitter her klarer å sjå kva som foregår? I tillegg insinuerer han at «han skulle ønske at hadde midler til litt trading», mange måter å skjule eit budskap på. Men men. Zoom heller ut og ta ein kikk på det fundamentale og fremtidsutsiktene. Litt normal nedgang på formiddagen i dag på lavt volum etter 6% opp i går, ingenting unormalt. Så lenge den ikkje faller meir enn 6% i dag, er første barrierer for å snu trenden overvunnet, etter mitt syn.
Redigert 06.10.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Bikez
06.10.2021 kl 10:45 10455

Det er helt sant det. Og hadde det ikke vært for dette forumet hadde jeg kastet kortene jeg også. Dere deler så mye bra informasjon at jeg er trygg. Men de siste 3 ukene har vært litt vel kjedelige. Prøver å se langt frem, men ikke alltid like enkelt når man har bundet opp en del kapital i mpcc. Skulle gjerne hatt litt mere å bruke på trading for øyeblikket. Men får bare stå i det så lenge. Takk igjen alle sammen og lykke til.
Kbkristi
06.10.2021 kl 10:31 10563

Du kan godt ha rett der, jeg slo kjapt opp på side 14 i Q2 raporten.
Men betydningen er den samme. Vi kan bli gjeldsfrie snart og pengene strømmer inn.
Q4 i 22 vil bli i en helt annen liga en hva vi kan se for oss for Q4 i år.
Så det blir et vanskelig valg, 100 kr i dag eller 500....
Kanskje fattigfolk i uland er smartere enn oss!
Jan Banan
06.10.2021 kl 10:27 10569

Hvis en godtroende Amerikaner mener det tar han feil tror jeg. Hvis du hører mot slutten av podcasten svarer CB noe avvikene, han kan jo ikke fortelle om evt. planer.
Klarheten omkring Q3 og utbytte strategi som CB kommuniserer er at de skal fortelle om dette på Q3 og at utbytter kommer en dag.

At J Mintz ønsker seg dividens til bursdagen sin er helt klart, men om han får det er en annen sak. (bursdag 17.nov mener jeg huske, så de skulle ha en prat omkring da)
CB svarte såvidt jeg husker "We will see.."

Når da MPCC starter med utbytter ser jeg da lett at det klamme taket som ligger over aksjen vil løsne.
Ærligtalt
06.10.2021 kl 10:25 10538

Absolutt interressant - og å kjøpe kortreiste møbler... glem det! Ikke f... om jeg skal sponse teslaen og hipsterbarten til en finsnekker fra Toten (jeg er litt spiss og ironisk - jeg støtter norsk næring)

...Og hva skjer så når prisene på møbler går opp? Jo, "folk" betaler da gladelig mer for frakt fra utlandet - fordi det sammenlignet med kortreist uansett blir rasende billig

Win -win-win!
Kbkristi
06.10.2021 kl 10:21 10605

Skal du lykkes med investering i en aksje, så kreves det at man setter seg inn i caset, Hvis ikke blir man lett lurt av tradere som meler sin egen kake.
Høsten er generelt en urolig tid. De siste 8 børsdagene har 541 aksjonærer med Nordnet-konto kastet kortene. Disse kortene blir gladelig tatt i mot på lave kurser hos andre. Enhver er sin egen lykkes smed.
Jan Banan
06.10.2021 kl 10:11 10725

Digger denne typen innlegg! Aldri trodd jeg skulle bli konteinernerd i 2021... jaja... Må vel prøve litt Ports of Call igjen en dag :)
Lo godt når jeg kom til siste delen, takk HG!

Ellers hadde jeg nylig en dialog med en som sitter med møbelimport fra Kina og her er hva som kom frem:

meg: Hva gjør dere nå egentlig?
Hørte om noe i US at nå var det like greit å kjøpe kortreiste kvalitetsmøbler istedenfor. Det er på en måte bærekraftig økonomi i det også.

han: vi har heldigvis flere varegrupper som kommer til å holde oss i gang. Importen av hagemøbler går ned ca 70-80% prisene har vi ikke satt før vi får fraktfakturaene. De blir ikke pene. Vi droppet høstsalg på lagervarer. Solgte bare det vi kunne av utstilte modeller. Lagervarene må nødvendigvis prises opp for å ta unna litt av tapt omsetning.
Neste år ser dessverre ikke så bra ut. Tipper vi er ferdige med møbler, inntil videre. Time will show.
Norsk produserte hagemøbler.. da er det fort 40k for hjørnesofa uten bord. Det blir nok høyere nå det også pga stigning i alu priser

meg: Opp i mot containers er da min tanke at når møbelvareimporten går ned/bort midlertidig vil det ligge der som en buffer for å ta imot et ratefall når det kommer.
Alle piler peker jo mot at frakt har vært for billig siste 10år og at man må regne med høyere priser i all overskuelig fremtid. Slik at owners også får betalt nok for å drive forretning. Jeg står ikke først i køen for en 40k sofa.

Håper dette er interessant nok for publikumet på denne tråden.
NetromK
06.10.2021 kl 10:10 10725

Ut frå appendix i Q2-presentasjon (siste side) verkar gjeld å vere nær $ 400mill ved utgang Q2. Og Cash på det tidspunktet var ca $ 46 mill.
Usikker om millionane frå salet av Cordelia då var komt med i cash-talet. Viss ikkje skal i så fall cash vere nære 60 mill inkl. Cordelia. Og med siste sal no på 24 mill kjem ein opp mot 85 mill. Helg11 sin venta EPS for 2021 NOK 1564 mill eller ca. $ 180 mill så det vert mykje pengar å redusere gjeld med her, om ein ynskjer det. Evt. både betale noko utbytte og ned mykje gjeld. Sjølv om ein vel å betale noko utbytte er det fullt mogleg å vere gjeldsfri H1 2022. Og sel ein endå eit skip og to vert det endå raskare cash.
Kbkristi
06.10.2021 kl 10:07 10743

Handelen nå er vel mer mot normalen som vil komme.
Det blir hele tiden referert til hvor mye den har økt siden pre-covid, men da hersket jo Trump med handelskrig og boikott av Kina.