MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
04.10.2021 kl 20:36
9186
Godt poeng,så jeg klargjør ytterligere :)
Jeg anser verdien av kommende utbytter å på lang vei oppveie for svingninger opp og ned
Gjentatte ganger har jeg gått i null eller litt minus på å være "smart"... men det smarte nå, i alle fall for meg... er å sitte rolig- ikke jakte mer, mer mer...
Jeg anser verdien av kommende utbytter å på lang vei oppveie for svingninger opp og ned
Gjentatte ganger har jeg gått i null eller litt minus på å være "smart"... men det smarte nå, i alle fall for meg... er å sitte rolig- ikke jakte mer, mer mer...
Normalone
04.10.2021 kl 21:14
8899
Bikez - jeg synes du har mange gode poenger, og det er ingen tvil om at det har vært en bratt nedtur de siste to ukene. Det er nok, som du skriver, mye lettere å ta gevinst etter en kraftig opptur (og med uro) - og flere har nok opplevd høydeskrekk.
Samtidig er tallenes tale fortsatt like klar, og meglerhusene opprettholder sine kursmål (senest Pareto for noen dager side på kr 32,6) - og for hver dag som går nærmer vi oss nye slutninger. Forskjellen ved denne oppgangen/supersyklusen sml ved tidligere, er at det inngås mye lengre kontrakter og det er mange som har uttrykt at lengden på dette markedet vil vare lenger. Når en ikke solgte på kr 26-27 - hva i det fundamentale tilsier at en nå skal selge på kr 19? Nå har til og med Pareto guidet utbytte på kr 20 pr aksje for 2022-2024 - og selv om det ikke er noen garanti for det - har selskapet og CEO uttrykt et sterkt ønske om å betale tilbake mye av overskuddet i utbytte.
Er sikkert noen som fortsatt, i det kortsiktige bilde og etter 30 % nedtur, tenker å selge nå og kjøpe tilbake på lavere kurser - men det har helt sikkert flere tenkt på høyere kurser enn i dag og plutselig snur det og kursen stiger 15-20 %. Om det snur i morgen eller om en uke vet jeg ikke - men dersom en fortsatt har tiltro til at MPCC vil få gode rater på de neste 35 slutningene, vil MPCC få et overskudd på langt over 10 mrd innen 2024 og aksjen er således en mye bedre investering på kr 19 enn kr 27.
Samtidig er tallenes tale fortsatt like klar, og meglerhusene opprettholder sine kursmål (senest Pareto for noen dager side på kr 32,6) - og for hver dag som går nærmer vi oss nye slutninger. Forskjellen ved denne oppgangen/supersyklusen sml ved tidligere, er at det inngås mye lengre kontrakter og det er mange som har uttrykt at lengden på dette markedet vil vare lenger. Når en ikke solgte på kr 26-27 - hva i det fundamentale tilsier at en nå skal selge på kr 19? Nå har til og med Pareto guidet utbytte på kr 20 pr aksje for 2022-2024 - og selv om det ikke er noen garanti for det - har selskapet og CEO uttrykt et sterkt ønske om å betale tilbake mye av overskuddet i utbytte.
Er sikkert noen som fortsatt, i det kortsiktige bilde og etter 30 % nedtur, tenker å selge nå og kjøpe tilbake på lavere kurser - men det har helt sikkert flere tenkt på høyere kurser enn i dag og plutselig snur det og kursen stiger 15-20 %. Om det snur i morgen eller om en uke vet jeg ikke - men dersom en fortsatt har tiltro til at MPCC vil få gode rater på de neste 35 slutningene, vil MPCC få et overskudd på langt over 10 mrd innen 2024 og aksjen er således en mye bedre investering på kr 19 enn kr 27.
bankersen
04.10.2021 kl 21:38
8753
Ingenting er sikkert, da får en kjøpe seg en brødrister. Gogl hadde inngått lange kontrakter i 2008 de også, men hjalp null komma niks når motpartene gikk konkurs. Det som bekymrer meg i container er supply siden. Den likner litt på den som tok knekken på tørrbulk i 2009. Samt om energiprisene/krisene demper både etterspørsel og tilbud av varer. Og tilslutt endring i forbruk når en nå begynner reise, gå på konserter etc. mer penger på opplevelser og mindre på varer.
Redigert 04.10.2021 kl 21:39
Du må logge inn for å svare
Kina kommer nok kjapt tilbake......tok vel også ca. 1 !/2 mnd. fra corona-fallet i mars i fjor til egenkapitalen og pensjonsfonnet på jobb var i pluss igjen. Var vel ikke måte på til dommedagsprofetier da Norge stengte ned. Dette svinger begge veier.
Når vi nå har en liten nedtur.....om det å ha troa:
Europris gikk på børs i juni 2015 til kurs ca.44,-. Kjøpte noen aksjer i oktober 2016 til 41,- fordi jeg så vekst.
Økende omsetning år over år. 1-5 nye butikker årlig planlagt vekst og jeg så også flere og flere kunder i butikkene...( handler der selv). Var nesten flaut og ikke helt "stuerent" å handle her på denne tiden, føltes det som.
31.januar 2018 kjøpte jeg flere aksjer på kurs 33,- og tenkte at dette måtte være bunnen.
13.juli 2018 kjøp på 24,- og bunnet ut med kjøp 26.oktober 2018 til 20.16,-. Mye kjøp på lavt 20 tall ble det. Solgte alt litt etter utbytte i mai og juli 2020 på kurser fra 36,- til 44,-. Ble noen 100k i gevinst totalt sett.
Det var det med å ha troa og se på fakta i bånn. Jeg trodde kursen på litt sikt ville nå 50,- men hadde ett annet case på gang som jeg mente ville gå bedre enn å prøve å hente de siste kronene ut av Europris.(...som nå har vært over 60,-.)
Så....ligger nå selv litt i minus i MPC etter å ha kjøpt fra kurs 13,- og oppover. Hadde vel også ett kjøp på rundt 27,-.
Det er så mye godt arbeid her inne og opplysninger som underbygger rundt MPC-caset, at om kursen blir manipulert ned til 15,- så sitter vi helt musestille i båten. :-)
Gang etter gang viser det seg at å sitte long, ikke er så dumt allikevel.
Noen uker eller måneder med ruskete vær tåler vi godt her på nordvestlandet.
Har tenkt å bli med på en lengre seilas i MPC og når uværet har lagt seg vil igjen sola skinne.
Ha en fortreffelig uke.
Når vi nå har en liten nedtur.....om det å ha troa:
Europris gikk på børs i juni 2015 til kurs ca.44,-. Kjøpte noen aksjer i oktober 2016 til 41,- fordi jeg så vekst.
Økende omsetning år over år. 1-5 nye butikker årlig planlagt vekst og jeg så også flere og flere kunder i butikkene...( handler der selv). Var nesten flaut og ikke helt "stuerent" å handle her på denne tiden, føltes det som.
31.januar 2018 kjøpte jeg flere aksjer på kurs 33,- og tenkte at dette måtte være bunnen.
13.juli 2018 kjøp på 24,- og bunnet ut med kjøp 26.oktober 2018 til 20.16,-. Mye kjøp på lavt 20 tall ble det. Solgte alt litt etter utbytte i mai og juli 2020 på kurser fra 36,- til 44,-. Ble noen 100k i gevinst totalt sett.
Det var det med å ha troa og se på fakta i bånn. Jeg trodde kursen på litt sikt ville nå 50,- men hadde ett annet case på gang som jeg mente ville gå bedre enn å prøve å hente de siste kronene ut av Europris.(...som nå har vært over 60,-.)
Så....ligger nå selv litt i minus i MPC etter å ha kjøpt fra kurs 13,- og oppover. Hadde vel også ett kjøp på rundt 27,-.
Det er så mye godt arbeid her inne og opplysninger som underbygger rundt MPC-caset, at om kursen blir manipulert ned til 15,- så sitter vi helt musestille i båten. :-)
Gang etter gang viser det seg at å sitte long, ikke er så dumt allikevel.
Noen uker eller måneder med ruskete vær tåler vi godt her på nordvestlandet.
Har tenkt å bli med på en lengre seilas i MPC og når uværet har lagt seg vil igjen sola skinne.
Ha en fortreffelig uke.
Ærligtalt
04.10.2021 kl 22:39
8271
Litt kontraster til det negative bildet som males i disse dager:
https://www.maritimegateway.com/shipping-cost-from-china-to-us-rise-record-high/
https://www.scmp.com/economy/global-economy/article/3151133/china-shipping-container-shortages-leave-exporters
https://www.maltatoday.com.mt/news/national/112433/a_christmas_troubled_by_congested_ports_and_lack_of_containers_
https://www.ft.lk/financial-services/Hapag-Lloyd-CEO-says-shipping-still-in-the-thick-of-supply-chain-disruptions/42-723834
https://www.maritimegateway.com/shipping-cost-from-china-to-us-rise-record-high/
https://www.scmp.com/economy/global-economy/article/3151133/china-shipping-container-shortages-leave-exporters
https://www.maltatoday.com.mt/news/national/112433/a_christmas_troubled_by_congested_ports_and_lack_of_containers_
https://www.ft.lk/financial-services/Hapag-Lloyd-CEO-says-shipping-still-in-the-thick-of-supply-chain-disruptions/42-723834
Mønstrer på i uvær. Det er gått det er et solid og sjødyktig skip, men det er hvis bare å sette sjøben. Har forresten hørt rykter om att det skal være mytterister om bord. Men di går hvis av båten når det blir bedre vær har jeg hørt. Så vi får håpe på bedre vær i morgen. Så blir det sikkert en hyggeligere tone om bord. Pengene spruter inn i selskapet på lange kontrakter, ja det må bli bra. Håper det er plass til en førstereis.
Travle dager på jobb for tiden, så jeg fikk ikke med meg dagens nedtur før nå, men det får så være. Er lastet tungt her og er godt forberedt på litt uvær. Jeg klarer ikke å øse meg opp over dette.
Husk på tidshorisonten. Dette er ikke en døgnflue..
God natt og sov godt!!
Husk på tidshorisonten. Dette er ikke en døgnflue..
God natt og sov godt!!
TraderMom
05.10.2021 kl 00:05
7727
Jeg skjønner personlig ikke helt denne nedgangen. 19-tallet er vel et røverkjøp? Pengene renner inn fortere enn man kan telle dem. Har en teori om at motebildet for aksjer svinger raskere enn på catwalken i Paris. Når media finner en annen yngling, og en aksje har vært hot en viss periode, så daler den nesten automatisk. Vet ikke om det er det som har skjedd her, men at folk skal være sååå utålmodige pga et utbytte som nesten sikkert kommer, det har jeg vanskelig for å se. Men jeg har tatt feil før ... Ja ja, bare å ha på sydvest og slagstøvler og ri stormen av :-)
Redigert 05.10.2021 kl 00:27
Du må logge inn for å svare
Alejandreuta
05.10.2021 kl 00:09
7723
Nja. Gogl har på en måte en veldig klar og uttrykt utbytteprofil og de har bevist gjentatte ganger at dette er noe de holder. Ikke minst vet vi at Fredriksen har bygd opp hele sitt imperium ved hjelp av utbytter så lang historie på utbytter der i gården. Når det gjelder MPCC har de vel null historikk med utbytter. Plutselig kan det dukke opp et oppkjøp eller 2 ref hendelser siste året som må finansieres. De har kommunisert at å nedbetale gjeld vil prioriteres. Men la oss ikke krangle om hvilket case som er best. For ordens skyld liker jeg selskapet og synes det begynner å bli interessant å gå inn igjen på dagens kurser. Derfor jeg er inne her og snuser litt...
Ærligtalt
05.10.2021 kl 00:34
7658
https://www.icis.com/explore/resources/news/2021/09/16/10685630/shipping-container-rates-continue-to-soar-despite-increased-attention
https://www.bloombergquint.com/global-economics/this-port-logjam-has-enough-containers-to-cross-half-the-u-s
https://www.bloombergquint.com/global-economics/this-port-logjam-has-enough-containers-to-cross-half-the-u-s
Redigert 05.10.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
AlanS
05.10.2021 kl 00:42
7632
Ledelsen bidro til nedgangen ved å bruke en rettet emisjon for å finansiere oppkjøpet når motpart ikke hadde planer om å være langsiktig medeier.
Disse aksjene bidrar til salgpress etter blokksalget og korreksjon i konteinersegmentet. Selskapet kunne lånt 1 mlrd mer og nedbetale dette inne 3-4 år sammen med resten av gjelden.
Disse aksjene bidrar til salgpress etter blokksalget og korreksjon i konteinersegmentet. Selskapet kunne lånt 1 mlrd mer og nedbetale dette inne 3-4 år sammen med resten av gjelden.
Fatboy23
05.10.2021 kl 01:27
7557
Noen som har regna på skrappris+ Alle kontrakter som er blitt bekreftet?
Struts
05.10.2021 kl 06:15
7371
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 956’ aksjer, og har med det 71.27% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 1,024’ og 466’ aksjer (til resp. 1,548’ og 7,782’ totalt) og Songa Capital (A. Blystad) ned 591’ (17,826’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: Interactive Brokers opp 178’ (1,696’ totalt), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) pluss 100’ (9,331’), The Northern Trust Comp., London + 62’ (1,097’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 50’ (993’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) + 49’ (2,100’), Credit Suisse opp 36’ (1,049’) UBS Europe opp 25’ (10,367’), Saxo Bank opp det samme (1,337’) og Goldman Sachs opp 23’ (2,624’). Ellers bare noen små endringer.
Topp 50 reduserer med 956’ aksjer, og har med det 71.27% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 1,024’ og 466’ aksjer (til resp. 1,548’ og 7,782’ totalt) og Songa Capital (A. Blystad) ned 591’ (17,826’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: Interactive Brokers opp 178’ (1,696’ totalt), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) pluss 100’ (9,331’), The Northern Trust Comp., London + 62’ (1,097’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 50’ (993’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) + 49’ (2,100’), Credit Suisse opp 36’ (1,049’) UBS Europe opp 25’ (10,367’), Saxo Bank opp det samme (1,337’) og Goldman Sachs opp 23’ (2,624’). Ellers bare noen små endringer.
Helg11
05.10.2021 kl 07:49
7110
Vi har ikke fått lagt inn automatikk på dette i regnearket, men er et poeng som Constantin pleier å ta opp i earnings call. Dette ifht at MPCC i utgangspunktet kan kjøre kontraktene ut og så skrape skipene, og fortsatt ha penger å dele ut til oss aksjonærer.
Pr slutten av juni var demolition value på 417 mUSD (kilde Vesselsvalue).
Pr slutten av juni var demolition value på 417 mUSD (kilde Vesselsvalue).
Kbkristi
05.10.2021 kl 08:02
7055
Vi ligger nå på et viktig nivå.
Skal vi etablere en bunn her, så kan en ny formasjon ta form.
Hvis ikke så er det vel mulig at man skal teste neste støtte.
Med de inntekter som ligger foran oss, så sitter jeg rolig i båten.
Men interesserte kan lese her om formasjonen Double bottom reversal
https://school.stockcharts.com/doku.php?id=chart_analysis:chart_patterns:double_bottom_reversal
Skal vi etablere en bunn her, så kan en ny formasjon ta form.
Hvis ikke så er det vel mulig at man skal teste neste støtte.
Med de inntekter som ligger foran oss, så sitter jeg rolig i båten.
Men interesserte kan lese her om formasjonen Double bottom reversal
https://school.stockcharts.com/doku.php?id=chart_analysis:chart_patterns:double_bottom_reversal
Ærligtalt
05.10.2021 kl 08:30
6842
...Industry experts speaking to American Shipper, as well as other market players and analysts, are increasingly talking about a scenario in which high ocean shipping costs and congestion could persist throughout next year, if not into the following year...
Og folk lar seg rane for aksjer...
Og folk lar seg rane for aksjer...
Struts
05.10.2021 kl 08:48
6741
Det rapporteres om salg av MPCC's =AS RICCARDA= 1,496 TEU Bgt 2012 for $ 24 mill til MSC (hvem ellers). Siste verdianslag (13.09.21) vi hadde på den var $ 23.3 mill, så der traff vi rimelig bra!
Ein god nyhet på starten av dagen er at de siste dagenes shippingfall i Japan hos bl.a. NYK og K-Line stoppet i natt og snudde i grønt, etter flere tunge dager.
Kbkristi
05.10.2021 kl 08:56
6642
Bulls eye Struts :)
Lite skip til knall pris, og så slipper vi Dry dock kanskje. Dårlig rate hadde den også :)
Lite skip til knall pris, og så slipper vi Dry dock kanskje. Dårlig rate hadde den også :)
Normalone
05.10.2021 kl 09:01
6577
Ja - du har gjort en strålende jobb med verdsettelsen av skipene Struts! Tusen takk. Dette er nok det Constantin snakket om på Q2 ift bedre balansen.
Redigert 05.10.2021 kl 09:07
Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
05.10.2021 kl 09:03
6567
Knallbra! Sier jo litt om verdiene på flåten også 💥💥💥💥
...Så har "noen" stilt inn algoene sine på "kromosonfeil" i dag også, de om det...
Litt artig da... om de hadde solgt unna mer og betalt rett ned på gjeld, og så litt under juletreet til aksjonærene
...Så har "noen" stilt inn algoene sine på "kromosonfeil" i dag også, de om det...
Litt artig da... om de hadde solgt unna mer og betalt rett ned på gjeld, og så litt under juletreet til aksjonærene
Redigert 05.10.2021 kl 09:15
Du må logge inn for å svare
Veldig bra, har håpte på litt salg av skip i det stille. Eit slikt salg utgjør raskt ca. 50 øre per aksje. Å utnytte tidenes asset marked er godt tenkt av ledelsen. 👍👍👍
Redigert 05.10.2021 kl 09:17
Du må logge inn for å svare
Helg11
05.10.2021 kl 09:16
6447
Imponerende Struts! En liten skrivefeil: "der traff vi rimelig bra!" rettes til "der traff jeg veldig bra!"
Normalone
05.10.2021 kl 09:19
6462
Treffsikkerheten ift. rater/skipsverdier/resultater mv på MPCC trådene har vært helt utrolig - dere har i stedet vært litt for edruelig. Nå har en kvittet seg med et av de mindre skipene, med lav rate, til over 200 mill NOK. Det sier bare noe om troen på Cointainermarkedet fremover - og gitt Stuts sine anslag av skipsverdien er den nesten dobbelt så høy som dagens aksjekurs...
Redigert 05.10.2021 kl 09:23
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.10.2021 kl 09:20
6456
Får vi i tillegg en Double bottom reversal nå, så er target kr 32.
TheGambler
05.10.2021 kl 09:27
6381
For å sette ting i perspektiv. MPC kunne teoretisk sett solgt alle skipene, betalt ned gjeld, og delt ut verdier til aksjonærene.
Det hadde vel blitt 32-35 kr pr. aksje. Snåle greier.
Det hadde vel blitt 32-35 kr pr. aksje. Snåle greier.
Ærligtalt
05.10.2021 kl 09:29
6372
Slutt med griseprat på denne tråden, er du snill!
En dobbel i baken med revers... er du helt pervers?
En dobbel i baken med revers... er du helt pervers?
Helg11
05.10.2021 kl 09:30
6381
Et annet poeng med salget av AS Riccarda er at det skulle klasses i februar 2022, dvs. inn i dry dock for "10 års service", kostnader som vi nå slipper.
Ærligtalt
05.10.2021 kl 09:34
6853
Snålt ja...
Dette er ikke snålt i det hele tatt- snarere massiv manipulering av kurs
Lykke til, alle sammen
Dette er ikke snålt i det hele tatt- snarere massiv manipulering av kurs
Lykke til, alle sammen
PSI- Investor
05.10.2021 kl 09:40
6881
Utrolig bra jobba Struts!!!
Det er som jeg har sagt, de verdifastsettelsene dine er gull verdt, de viser at verdiene ligger der, og det er det veldig godt å vite når kursen surrer rundt på dette nivået.
Det er som jeg har sagt, de verdifastsettelsene dine er gull verdt, de viser at verdiene ligger der, og det er det veldig godt å vite når kursen surrer rundt på dette nivået.
hectorgonzales
05.10.2021 kl 09:42
6862
Interessant utvikling! Her har Costco leid 3 små skip som skal gå fra asia til US/Canada. Kan det være en av de store retail kjedene som setter opp egne ruter med containerleveranser? Det interessante er at disse størrelsene ikke trenger å anløpe de store havnene men kan gå til de som er mye mindre. Jeg hadde ikke trodd at så små skip vil ta hele turen (jeg hadde antatt 1700-2500) men her virker det som om det er stor desperasjon etter å få opp frekvensen på leveransene. Så Costco vil da sannsynligvis ta med seg tomme containere tilbake til Asia - evt at de får f.eks. Panalpina (LCL - less container load aktør) til å legge inn last.
Costco has chartered three 800-1,000 TEU vessels for shipments to the US and Canada from the Far East and leased its own containers for the voyages
https://www.worldcargonews.com/news/costco-charters-container-ships-67361
Costco has chartered three 800-1,000 TEU vessels for shipments to the US and Canada from the Far East and leased its own containers for the voyages
https://www.worldcargonews.com/news/costco-charters-container-ships-67361
Helg11
05.10.2021 kl 09:45
6832
"Shipping always comes back" (EH/Pareto).
Selv om denne presentasjonen ikke går på container spesielt, er det interessant å høre om port congestion og miljøregelverk:
https://www.paretosec.no/pareto-tv/shippingsektoren-comeback-stigende-raavarepriser-og-klimautslipp
Selv om denne presentasjonen ikke går på container spesielt, er det interessant å høre om port congestion og miljøregelverk:
https://www.paretosec.no/pareto-tv/shippingsektoren-comeback-stigende-raavarepriser-og-klimautslipp
PSI- Investor
05.10.2021 kl 09:49
6822
Hvor mange dager vil de bruke på en sånn rundtur disse små skipene?
Tenkte å regne litt på det, altså hvis de får 10.000 dollar for hver container de frakter over, og de får med seg 1000 containiere så får de altså 10 mill dollar for turen og hvis de bruker 50 dager på turen så blir det 200.000 dollar dagen på en måte.
Da må det jo være fint å eie skipet selv!
Selv med noe lavere rate for containerne, f eks 5.000 dollar stykket, da blir det 100.000 dollar dagen, ikke så helt ille det heller
Tenkte å regne litt på det, altså hvis de får 10.000 dollar for hver container de frakter over, og de får med seg 1000 containiere så får de altså 10 mill dollar for turen og hvis de bruker 50 dager på turen så blir det 200.000 dollar dagen på en måte.
Da må det jo være fint å eie skipet selv!
Selv med noe lavere rate for containerne, f eks 5.000 dollar stykket, da blir det 100.000 dollar dagen, ikke så helt ille det heller
Du kan rekne 16-18 dager per vei m/eco-speed. LA-Shanghai.
jodelmann
05.10.2021 kl 09:56
6767
Stående applaus herfra for verdsettelsene dine. Utrolig bra truffet. Et nytt bevis på verdiene i selskapet Takker så mye for jobben som legges ned.
PSI- Investor
05.10.2021 kl 10:00
6776
Slettet brukerskrev Du kan rekne 16-18 dager per vei m/eco-speed. LA-Shanghai.
OK, takk! Da har jeg altså noen få dager til havnekø også i regnestykket da
Normalone
05.10.2021 kl 10:02
6795
I dagens marked ville MPCC glatt fått solgt alle sine skip - og innkassert en verdi tilsvarende kurs kr 32-35 (etter at gjeld er trukket fra) om de ønsket det. Grunnen til at de ikke gjør det, er naturligvis at en mener det vil være mer lønnsomt å fortsette driften. Derfor er det mange som klør seg i hodet når kursen er på kr 19 - også når en leser daglig artikler som uttrykker at dette brennhete markedet vil vare lenge, kursmålene ligger mellom kr 27-40 og en snakker om utbytte på kr 20 pr aksje.
hectorgonzales
05.10.2021 kl 10:09
6751
Min beregning var følgende per container:
NewContex 23425/US - og 60dager for rundtur (anløp av 2-3 havner lossing/lasting og blank tilbake) = 1405,5'. Ca 800 containere per seiling blir det 1756/container. Så når du legger på containerleie, anløpsavgifter etc så si de betaler USD3000/container - så er ikke dette ille i dagens marked. Det viktigste er nok å få opp leveransefrekvensen.
Edit: Brukte feil tall (NewContex fra 1.7) - riktig tall er 43925/US og 60 dager rundtur, 800 containere = 3924/per container. Med containerleie og anløpsavgifter så er vi på ca US5500/container.
Men da slipper de alle tilleggsavgiftene (Peakseason Surcharge etc)
Fra Freightwaves (30.7): The current floating average spot market rate – basically an average of averages – from Asia is $10,000 to the U.S. West Coast. Add $3,000 to $9,000 in equipment surcharges and priority loading premiums, and the effective rate to move a box is $13,000 to $19,000
https://www.freightwaves.com/news/are-you-shipping-me-32000-container-move-from-china-to-la
NewContex 23425/US - og 60dager for rundtur (anløp av 2-3 havner lossing/lasting og blank tilbake) = 1405,5'. Ca 800 containere per seiling blir det 1756/container. Så når du legger på containerleie, anløpsavgifter etc så si de betaler USD3000/container - så er ikke dette ille i dagens marked. Det viktigste er nok å få opp leveransefrekvensen.
Edit: Brukte feil tall (NewContex fra 1.7) - riktig tall er 43925/US og 60 dager rundtur, 800 containere = 3924/per container. Med containerleie og anløpsavgifter så er vi på ca US5500/container.
Men da slipper de alle tilleggsavgiftene (Peakseason Surcharge etc)
Fra Freightwaves (30.7): The current floating average spot market rate – basically an average of averages – from Asia is $10,000 to the U.S. West Coast. Add $3,000 to $9,000 in equipment surcharges and priority loading premiums, and the effective rate to move a box is $13,000 to $19,000
https://www.freightwaves.com/news/are-you-shipping-me-32000-container-move-from-china-to-la
Redigert 05.10.2021 kl 10:23
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.10.2021 kl 10:13
6767
Takk!
Men skjønte ikke det helt jeg, synes jeg leser om rater på mer enn 10.000 dollar pr container stadig vekk?
Men skjønte ikke det helt jeg, synes jeg leser om rater på mer enn 10.000 dollar pr container stadig vekk?
hectorgonzales
05.10.2021 kl 10:37
6576
Jeg henviste til selvkost for de som har leid skipene av Costco (med tomme containere slik jeg leste artikkelen).
La oss si de har nå en selvkost på ca US 5.500/container mens markedet sier kanskje 8-10.000 inkl surcharges for storkunder. Den viktigste driveren er nok at istedet for en praktisk transport tid på 60-70 dager via LA/LongBeach - er de nå nede i ca 20-30 dager (14-18 dagers seilas og anløp/liggetid etc).
La oss si de har nå en selvkost på ca US 5.500/container mens markedet sier kanskje 8-10.000 inkl surcharges for storkunder. Den viktigste driveren er nok at istedet for en praktisk transport tid på 60-70 dager via LA/LongBeach - er de nå nede i ca 20-30 dager (14-18 dagers seilas og anløp/liggetid etc).
Redigert 05.10.2021 kl 10:38
Du må logge inn for å svare
viggi87
05.10.2021 kl 10:44
6619
Ny charteravtale inngått
AS Columbia 40 k/dag i tre år. Charterer er Sea Consortium. Gjeldende fra 1.november.
Edit: AS Fabrizia er chartret til ZIM i tre år fra 1.oktober. Der er ikke rate oppgitt, men det spekuleres i 19/20k/dag.
Ellers... Rykte om at AS Riccarda er solgt til MSC for 24 mill USD
AS Columbia 40 k/dag i tre år. Charterer er Sea Consortium. Gjeldende fra 1.november.
Edit: AS Fabrizia er chartret til ZIM i tre år fra 1.oktober. Der er ikke rate oppgitt, men det spekuleres i 19/20k/dag.
Ellers... Rykte om at AS Riccarda er solgt til MSC for 24 mill USD
Redigert 05.10.2021 kl 10:50
Du må logge inn for å svare
Maduro
05.10.2021 kl 10:46
6676
Her kom du 30 sekunder før meg viggi87 :-)
Vi får ta med at AS Fabrizia har fått en 3 års avtale uten av vi vet charter rate enda.
Vi får ta med at AS Fabrizia har fått en 3 års avtale uten av vi vet charter rate enda.
Titleist
05.10.2021 kl 10:51
6672
Jeg tør påstå at MPCC nå er "penger på gata" for folk med tid og penger..
Struts
05.10.2021 kl 10:52
6765
Takk til deg (og dere andre)! Men arbeidet er bygget på teamwork, syntes de aller fleste bidrar forbilledlig på forskjellige fronter og måter! Det er vanskeligere, men mer givende å bygge opp noe sammen, enn å rive ned det!
Takk for informasjon. Men ein break even på ca. 8000 USD/dag blir det penger av 40.000 USD/dag de neste 3 årene. Heilt utrulig i grunn! Dette blir meir forutsigbart dag for dag. Det me opplever i årene som kommer, er ein opplevelse me får ein gang i livet - definisjonen på ein supersyklus er på gang.
Redigert 05.10.2021 kl 11:02
Du må logge inn for å svare