MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1704160

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
TraderMom
13.10.2021 kl 16:44 8671

Jeg tror også de fleste som kjøper aksjen vet utmerket godt forskjell på de ulike shipping-segmentene, men at det må solide Q3-tall og konkret utbytte-info til før man får en ny giv. Selskapet tjener tilsynelatende penger som gress, men aksjen har jo vært en favoritt lenge, og da kommer det nye og "tar over". Virker som sesongens mote på børsen endrer seg fortere enn i en H&M-butikk :-)
Redigert 13.10.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 16:46 8627

Longstrategien min har ikke vært særlig innbringende så langt....hehe
Her trengs en god nyhet snart, slik at vi kan få et momentum i aksjen. Satser på at dette vil snu.
Etter mitt ringe skjønn er MPCC nå på billigsalg, men markedet er visst av en annen oppfatning.
velkjent
13.10.2021 kl 16:49 8681

Basert på skipenes verdi er gjeldsgraden under 20%. Hvem ser på bokførte verdier? Det kan da ikke være nødvendig å skrive opp aktiva slik Jinhui gjorde? Siste rapport inkluderte ikke Songa-skipene, bare gamle nedskrevne vedier, altså ikke relevant i dagens marked.
Londonmannen
13.10.2021 kl 16:51 8715

CatchTrader
Du skriver/slår fast «nå er rater i ferd med å vippe over toppen, etter det er det utforbakke.»

Skulle gjerne visst hva det er du støtter deg på for å komme med en slik konklusjon. Er det ratepppgangennpå 100% siden juni 21? Er det det faktum at det kontraheres flere større containerskip? Er det det faktum at det kontrahering færre feedere enn det som ville vært normalt i dagens situasjon? Er det derfor Blystad kontraherer nye containerskip?

Når du slenger ut slike bombastiske utsagn, så ville det være greit om du samtidig underbygger hvorfor du mener at ratene topper ut. Og hvorfor handler du ikke etter din egen overbevisning? Sitte med aksjer i MPC dersom nedturen skal fortsette/ forsterke seg, det høres ikke videre smart ut.
AlanS
13.10.2021 kl 16:51 8713

Nedgangen startet etter MPCC kom på hovedlisten og ble mat for aktører med sterkere finansielle muskler enn før.
Det er viktig å få med seg at rater i perioden 2010-2020 ikke var bærekraftige og dagens situasjon er bare et resultat av det. Tvilsomt at rater går tilbake til disse nivåer. 100k rater for feedere er meget bra men på kort sikt. Men ingen tror at slike rater er vedvarende. På sikt skal de ned mot nivåer for langsiktige kontrakter som
setter bunn for kortere kontrakter. Dette er gode grunner til at skipene sluttes for lengre perioder på 2, 3, og 4+ år.
Dersom resten av MPCC skip sluttes på slike rater eller litt lavere, blir selskapet til en fantastisk pengemaskin i flere år fremover.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 16:53 8662

Ja, og med Baltic Index ned så er det snakk om capes, mens supra er i pluss. Merkelig da at selskaper som Jinhui er også kraftig ned i dag.

Jeg tror mange av oss hører på Constantin akkurat nå, og vi hører da ingenting negativt formidlet av panelet om markedsutsiktene i bransjen. Tvert imot.

De virker fornøyde med lange kontrakter til priser som nå flater ut litt fordi de låser inn kontrakter på 3-5 år. Dette selv om spotrater fremdeles er høye. De mener at det er sunt for industrien. Med økende inflasjon, så vil de opprettholde 'consumer confidence' slik at ikke for høye kostnader faller på forbrukeren når 'purchasing power' reduseres.
De ser ingen quick fix til dagens problemer. Constantin ser ingen løsning for minst 2-3 kvartaler til.
Med forventet global vekst på 5,9%, så hadde denne måtte kraftig reduseres for å affisere industrien negativt.

Samtlige på panelet ser mot høy inntjening i årene fremover på lange kontrakter. Ordreboken er lav på mindre skip. Intra Asia rutene interessante.

Det hørtes ut som at panelet uttrykker det samme som har vært gjentatt og diskutert her på tråden.

De blir inntjenings maskiner i flere år fremover.

Redigert 13.10.2021 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 16:57 8672

Ja det er et stort mirakel synes sikker mange.
Vi har også sett et mirakel på supply siden i Container siste 1,5 år, og det vil også være et mirakel om det skulle fortsette.
Dette sterke markedet vil ikke vedvare, rederne har dessuten allerede gravd sin egen grav med verfts bestillingene og den søte kløe kommer neste sommer og utover, derfor bøtter store aktører nå ut aksjer med 5-10x gevinst.

Det er bare å gratulere de som hadde baller til å ri syklusen helt ut, selge på topp, det klarte definitivt ikke jeg, selv om også jeg hentet meget gode penger i aksjen, i motsetning til de som nå tar i mot kniven og bare vil tape fremover.
Det eneste som er sikkert i container nå er alt kun kan bli værre fremover fra historisk høye nivåer.
Gratulerer også til Arne Blystad,.

Lykke til.
Redigert 13.10.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 16:59 8651

Utforbakke? nå måtte jeg le litt. Det er synd at CatchTrader ikke har hørt på container webinar den siste timen, Londonmannen. For da hadde vedkommende følt seg littegranne flau.
Redigert 13.10.2021 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 17:01 8589

Longs, jeg tror at dette er det meste ufornuftig og lite opplyst innlegg som du har skrevet, som jeg noengang har lest.
Kjosfast
13.10.2021 kl 17:02 8707

Hvis kursen skal ned til 15-16 kroner her som enkelte tror, så har man fått tilnærmet den summen igjen i utbytte i løpet av 2022 og 2023. Det går ikke an å se på kursen isolert fra utbytte. Det er vel ikke så vanskelig å regne seg frem til at den samlede verdien av utbytter i perioden 2022-2024 + aksjekurs ved 01.01.2025, vil tilsvare over dagens kurs. Det vil si at nedsiderisikoen er ikke-eksisterende hvis man legger et treårsperspektiv til grunn. Det er mye som tyder på at ratene kommer til å være stabilt høye over lengre tid, og veldig lite som tyder på at de får en kraftig korreksjon. Ved hjelp av rasjonell analyse kommer alle oppegående mennesker frem til at MPC er et fantastisk kjøp på dagens kurs. Men jeg skjønner jo at det er slitsomt for de mer emosjonelle aktørene i markedet, som ikke har satt seg godt nok inn i selskapet.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 17:10 8637

TraderMom.
Ja, og jeg mener at mange løp til olje og oljeservice i håp nå om en rekyl og noen raske doblinger som de har ventet på. Men der tror jeg også at de må vente lenger enn antatt. Jeg tror mange har omvektet porteføljene sine. Bare se hvor mange løper etter Seadrill hver gang en redning meldes.
Fullpung
13.10.2021 kl 17:10 8628

for noe vas. du minner meg litt om en som kalte seg Skipssjefen her på HO tidligere.

Du må gjerne være Negativ til aksjen, men kom da i hvertfall med fakta. De verfts bestillingene du nevner er bare tull.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 17:11 8621

Må trekke litt på smilebåndet her også….etter nettopp å ha logget av webinaret med verdens ledende redere innen containershipping…som ønsker velkommen OG faktisk fasiliterer en utflating av kortsiktige rater, nettopp som det sies her for å imøtekomme sine kunder og ivareta den fantastiske langsiktigheten/forutsigbarheten som man nå ser i container…..der 3-5 år kontraktstid på $40k +/dag og oppover nå er norm, selv for mindre skip. Helt tydelig at noen kortsiktige traders bare spiller på frykt, uten substans i faktiske forhold. Utfordrende å se kursen gå lavt, men det fundamentale er supersyklisk. All in, og hold for long👍
Redigert 13.10.2021 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 17:23 8560

Godt å lese et svar fra en med hvilepuls og begge bena på jorda Route69!

Ja, disse som spyr ut eder og galle har hatt riktig i det siste på en, kun en ting, og det er at kursen har falt, men resten av det de får seg til å skrive/påstå får meg til å undre. Undre på hvorfor vi gang på gang gidder å kaste bort tid på å svare på de til tider kunnskapsløse påstandene, og om de virkelig tror på det de sier. Jaja, det er aldri trivelig å sitte og se på overskuddet spises gradvis opp, men jeg har fortsatt stor tro på MPCC!

Lykke til alle sammen! :)
Redigert 13.10.2021 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2021 kl 17:25 8558

Ja, og det er disse lange kontrakter CEO'ene er fokuserte på nå med høy og langsiktig forutsigbar inntjening.
Jeg er kanskje en av de få som ikke ville at mpcc skulle på hovedlisten. Det har aldri hjulpet noen av de aksjene jeg har hatt gjennom årene.
Men pengemaskin blir jo MPC i årene fremover.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 17:30 8536

Nettopp, Route 69. De eneste som da har panikk over rater som stabiliserer seg er da småaksjonærer og lite kompetente analytikere. Alle må 'chille' litt! he he.
ejewil
13.10.2021 kl 17:35 8554

Dette ordner seg👍😁💰
ejewil
13.10.2021 kl 17:45 8423

Ratene flater ut på omtrent 40 000$/d, over 30 000$ i overskudd HVER DAG. Nivået vi ser nå er et balansepunkt mellom svært, svært god inntjening for tonnasjetilbyderne, uten at det fører til lavere etterspørsel (lavere kjøpekraft hos forbrukere). Svært gunstig i mine øyne.

Når «alle» er negative, men selskapet er veldrevet og leverer enorme overskudd hver dag, er det ikke da man skal handle?

Believe in the company, not the stock. Er det ikke det man sier? 💰😁
Spartan
13.10.2021 kl 17:45 8428


Ta en titt på grafen for containerskip i -21 vs -20.

https://fbx.freightos.com/

Dette ligger bak kursen i MPCC. Selskapet blir priset høyere desto høyere rater. Kan nærmest se et speilbilde av kursen i den. Fallet fra 28 korresponderer godt med toppen vi så. Med 10 000 brutt er det klart at det er risiko for en bratt nedgang i grafen. Vil tippe på en halvering innen 6 mnd. Dette tror jeg markedet ser og forventer, ergo kursfallet.

Når en ser hvor eksepsjonelt høyt ratene er gått kontra historiske nivå er det nesten som om de «må» nærme seg mot normalen. Videre stigning virker jo helt usannsynlig når en ser historikken. Best case for mpcc er vel at det oppnås relativt gode rater frem til midtveis i -22, og at de klarer å låse inn mange skip på lange kontrakter før ratene krakker.



AlanS
13.10.2021 kl 17:50 8425

Helt enig med deg. De store bankene med sine roboter er ikke noe å være begeistret for. De store ser hva som kommer og vil sikre seg større posisjoner. De har muskler til å manipulere markedet for å nå sine mål. Klart at mange blir skremt at den negative utviklingen og velger å selge, selv om det fundamentale er solid.
Q3 rapportering og eventuelt en guiding i forkant av den er meget viktig for å vise veien videre for de som tviler. De langsiktige vet allerede det som kommer:)

Vi bare vise til selskapets hjemmeside https://www.mpc-container.com/investors-and-media/mpcc-in-numbers/ . Trenden er tydelig:)
Redigert 13.10.2021 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
ejewil
13.10.2021 kl 17:56 8381

Unnskyld, men ha du i det hele tatt fulgt med i timen?

1. «Må nærme seg mot normalen». Dette er jo den nye normalen. Tidligere nivåer på break-even (og tilogmed under) er det som er unormalt.

2. Fallet fra 28 skyldtes et blokksalg til 22kr á aksje, som var en nødvendig nedvekting fra aksjeeiernes side. De har i ettertid sagt at det var en vanskelig avgjørelse, men at det var nødvendig å vekte seg om grunnet de vedtektene de hadde. Ratene har steget siden da. Altså faller argumentet ditt om at kursen til MPCC er et speilbilde av ratene i grus.

Forøvrig vil jeg oppfordre deg til å se på denne grafen istedenfor. Den er mye mere relevant. Det hadde du visst hadde du faktisk forstått deg på forretningsmodellen til MPCC (noe jeg ikke tror du gjør).

https://www.harperpetersen.com/harpex

3. «Bratt nedgang i grafen», dette er ikke teknisk analyse. Det er fundamentale ting som driver grafen.

4. Midtveis i -22. Vet du at kontrakter nå inngås på 2-4års lengder?


Redigert 13.10.2021 kl 18:03 Du må logge inn for å svare
Normalone
13.10.2021 kl 18:00 8444

He he longsitinbulk - hvorfor gratulerer du Arne Blystad? Regner med at du har full oversikt over at Blystad valgte å få aksjer i MPCC ved salget av Songa - og at han kun har solgt en brøkdel av sine aksjer, samt fortsatt sitter med 22 mill aksjer (eier nesten 5 prosent)? Videre skriver du at rederne (altså Blystad) har gravd sin egen grav med verftsbestillinger.

Jeg er derfor veldig usikker på om du skryter av Blystad eller mener han ikke har peiling - han eier jo fortsatt 22 millioner aksjer i et selskap som etter din oppfatning er over toppen og nesten tilnærmet konkurs, samt har valgt å bestille nye skip (som han muligens solgte en liten andel aksjer i MPCC for å finansiere). Det er i mine øyne ihvertfall ikke en mann som har mistet troen på Cointainermarkedet - så igjen, hvorfor gratulerer du Blystad?

Det virker på mye av det som skrives at det er mange aksjonærer som har panikk - nå som kursen har falt over 30 % på kort tid og mcap er på vei under 8 mrd. Det er særlig i disse situasjonene at det er viktig å gjøre veloverveide avgjørelser - puste med magen å ta stilling til hva er worst case dersom alt skulle gå til blokksberg for på den måten finne ut risikoen ved å investere i MPCC, for deretter finne ut best case (dvs. hva kan selskapet forvente å tjene frem til 2025 med utsiktene som ble fremmet på dagens seminar). Worst case vet vi - det gir et overskudd på 6,7 mrd (+ verdi på 73 skip). Hvor stor mener dere risikoen da er ved å investere I MPCC? Best Case, få de neste 33 skipene på tilsvarende rater som I dag, gir en enorm inntjenning langt inn i 2025. Det er som Helg11 skrev i et tidligere innlegg - matematikken vinner til slutt.
Redigert 13.10.2021 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
CatchTrader
13.10.2021 kl 18:09 8452

For et engasjement i denne tråden!
Forstår at det er vondt når verdier faller, selv aksepterer jeg ikke å tape penger på aksjer. Vi får se hvordan dette utvikler seg - dere håper naturligvis på et rally opp til kr 40.- og stabilt sideleie i to år, slik at man kan høste utbytte, og så selge alt.
Vi får se, mirakler har jo skjedd før ☺️
ejewil
13.10.2021 kl 18:18 8415

Helt menneskelig å reagere når avkastningen skrumper inn, men de aller aller fleste her inne forstår vel at dette er børs og ikke høyrentekonto? Dette er en del av gamet, og det er vi fullt klare over. Personlig håper jeg at MPCC når 250kr og at jeg vinner på eurojackpot. Men hva er sannsynlig? Takker ikke nei til rally herifra og opp til 40kr. Men at det skjer trenger ikke være sannsynlig. Men at markedet en dag skjønner hvilke verdier som ligger bak og hvilken pengemaskin mpcc er, er veldig sannsynlig. Og det er det samme for meg om MPCC står i 40kr i neste uke eller om ett år. Men at det er betydelig oppside fra dagens nivåer er helt klart.
Titleist
13.10.2021 kl 18:24 8457

Jadden; Jeg holdt på å si: bruk hodet!!

Når pengene strømmer inn i kassa, er det bedre jo høyere gjeld man har.

Jo høyere gearing, desto høyere avkastning på EK. Vel og merke når man tjener penger. (Som mpcc gjør)

Aksjen er latterlig billig. Bare å vente på enten høyere kurser, store utbytter, eller (egentlig det beste) begge deler. 💰💰💰
Slettet bruker
13.10.2021 kl 18:26 8575

Og i tillegg til det du skrev så vil jeg legge til at jeg fremdeles mener at den raske stigningen til 28,- i de dagene var nyhetsdrevet på Songa oppkjøpet. Og vi som hadde aksjen da vet så meget godt alt som skjedde etter med blokksalg og DnB sin merksnodige timet melding. Det fallet skremte mange som ikke klarte å ha is i magen (de prøvde vel ikke pistansje is som PSI kjøper, for den tydeligvis funker).
Nå er det mange som sitter på gjerdet.
Fullpung
13.10.2021 kl 18:30 8589

Der er ikke historikk å sammenligne med. Lite Container frakt under Svartedauden og Spanskesjuka.
Titleist
13.10.2021 kl 18:37 8182

For noe vås.

Longsit med sitt vanlige tullprat..

Fyren er mindre begavet..
Kjosfast
13.10.2021 kl 18:38 8189

Du skriver at du ikke aksepterer å tape penger på aksjer. Hvorfor henger du på FA hvis du ikke er i aksjemarkedet?
Spartan
13.10.2021 kl 18:43 8092


Skjønner ikke hva du mener her. Historikken i grafen fra sent -19 og tidlig -20 har 0 med corona å gjøre. Dersom du mener at oppsving har med corona å gjøre (er selvsagt en faktor), så vil du jo kanskje også resonnere at det er temporært og eksepsjonelt kontra «det vanlige» en kan forvente i fremtid.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 18:51 8005

Det er fantastisk morsomt å følge med denne tråden. Litt som å lese Lucky Luke, faktisk. Hver gang det går litt dårlig, så kommer gribbene og stiller seg opp langsetter telegraf-linjene, siklende der de bare venter på at begravelsesagenten skal komme med målebåndet sitt, og at død og fordervelse skal puttes opp i den ene likkista etter den andre.

MEN hver gang ender det med at begravelsesagenten, etter å ha snekret i dager og uker, til slutt må luske seg slukøret hjemigjen. Gribbene må tørke bort fliret og slevet. OG ingen ser snurten av dem før neste nedtur.

Jeg setter pengene mine LONG på Lucky Luke for å si det slik. Daltonbrødrene har jeg til gode å se at lykkes!
CatchTrader
13.10.2021 kl 18:54 7990

Har aldri sagt at jeg ikke er i aksjemarkedet, hvor får du det i fra? Nå virker det som om du taper penger på alle aksjer du kjøper, dine ord og min konklusjon😉
Fullpung
13.10.2021 kl 18:55 7948

om du hadde fulgt med i timen så hadde du fått med deg at fartøy nå blir chartret opp til 1 år før nåværende kontrakter utgår med nye 3 års kontrakter i feeder segmentet og enda lenger for linere. Hva forteller deg deg om hva dem som er i bransjen mener om fremtidsutsiktene?
Slettet bruker
13.10.2021 kl 18:59 7897

Chartret 1 år før nåværende kontrakt utgår?
Dette var nytt for meg, har du noen eksempel?
Kjosfast
13.10.2021 kl 18:59 7849

Logisk deduksjon. Voksne mennesker vet selvsagt at man både taper og vinner penger i markedet på kort til mellomlang sikt. De eneste som hevder noe annet er vel 17-årignene som investerte konfirmasjonspengene sine våren 2020.
Slettet bruker
13.10.2021 kl 19:06 7758

Fantastisk.
Håper at MPCC får naila noen kontrakter brennfort.
CatchTrader
13.10.2021 kl 19:07 7750

Nå kan det hende at jeg er den 17 åringen da 😂
Mener å huske at jeg var 15 da jeg ble konfirmert.
Urealisert tap har vi alle, men realisere et tap utgår - har metoder for det, så det skjer ikke under noen omstendighet.
Dynamitten
13.10.2021 kl 19:10 7700

Grunnen til at blystad bestiller nye conteinerskip er vel fordi nå er det muligt å få extremt billeg finansiering pga av høge rater
Desse båtane blir bestillde med lange kontrakter
Alltid lett å få rimeleg finansiering når ratene er gode