MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
DividendYield
26.10.2021 kl 16:47
12628
Enig i at det er tvilsomt med slike rater fra 2023. Det er jo ikke slikt at samtlige skip blir levert samtidig i januar eller februar. Mener å ha hørt at det allerede er forventet forsinkelser i tillegg, slik at det kan bli 2024 for en del av skipene. Jeg tror i hvert fall at fallende rater på grunn av nye skip ikke vil skje før i 2024.
Normalone
26.10.2021 kl 17:31
12393
Det ene er konservative anslag ift skrapverdien - en annen ting jeg heller ikke helt skjønner er at DnB legger til grunn at etter 2023 vil den inntjenningen og ratene falle kraftig - og at gjennsmittet av ratene mellom 2010-2019 vil være den nye normalen.
For det første er lengden på kontraktene som inngås i dag på minst 3 år, hvilket betyr at f.eks slutningen som ble meldt i dag gir oss en kraftig inntjenning til utgangen av 2024. For det andre er bl.a. Constantin av den oppfatning at ratene I 2010-2019 er unntaket, og at MPCC også fra 2025 kommer til å tjene gode penger. Avslutningsvis synes jeg også, som tidligere nevnt, at det er merkelig at DnB basert på forutsetningene de for øvrig har lagt til grunn ift. skipsverdier (NAV på kr 39), backlog på 700 mUSD mv, legger til grunn et såpass lavt kursmål sml. med andre meglerhus som kom frem til kursmål på kr 40.
Det er bra at DnB erkjenner at en har bommet på tidspunktet køene ville avta i havnene - her var det vel kun de som hadde dette synspunktet... Likte ellers veldig godt dagens kursutvikling - viser igjen godt over 100 mill i omsetning og vi fikk i dag høyere og høyere bunner (i motsetning til tidligere hvor kursen bare dalte med en gang kursen steg noen øre). Dette kan også sees i sammenheng med at omsetningen hadde krympet inn de siste dagene, hvilket kan tyde på at de som har ønsket å ta gevinst er ferdig med det. Var det også noen som snakket om dobbelt bunn....?
For det første er lengden på kontraktene som inngås i dag på minst 3 år, hvilket betyr at f.eks slutningen som ble meldt i dag gir oss en kraftig inntjenning til utgangen av 2024. For det andre er bl.a. Constantin av den oppfatning at ratene I 2010-2019 er unntaket, og at MPCC også fra 2025 kommer til å tjene gode penger. Avslutningsvis synes jeg også, som tidligere nevnt, at det er merkelig at DnB basert på forutsetningene de for øvrig har lagt til grunn ift. skipsverdier (NAV på kr 39), backlog på 700 mUSD mv, legger til grunn et såpass lavt kursmål sml. med andre meglerhus som kom frem til kursmål på kr 40.
Det er bra at DnB erkjenner at en har bommet på tidspunktet køene ville avta i havnene - her var det vel kun de som hadde dette synspunktet... Likte ellers veldig godt dagens kursutvikling - viser igjen godt over 100 mill i omsetning og vi fikk i dag høyere og høyere bunner (i motsetning til tidligere hvor kursen bare dalte med en gang kursen steg noen øre). Dette kan også sees i sammenheng med at omsetningen hadde krympet inn de siste dagene, hvilket kan tyde på at de som har ønsket å ta gevinst er ferdig med det. Var det også noen som snakket om dobbelt bunn....?
velkjent
26.10.2021 kl 17:53
12293
Hadde forventet at DnB nevnte bestillingene av nye skip med levering etter 2023. Hvorfor i all verden skulle rederiene bestille skip hvis det var ventet en like dårlig periode, som de siste 10 årene? Nei, denne analysen fra landets største meglerhus, er ikke verd mye. Jeg kjøpte aksjer i Cambi, i vår, som DnB var "fødselshjelper" til, altså miljø-og ikke klimaaksje, og det har vært en gedigen skuffelse. Ikke mye substans i DnBs analyser, så jeg mener Finanstilsynet burde sjekket opp de krabatene.
Londonmannen
26.10.2021 kl 18:07
12253
Kanskje på tide de rydder litt blant analytikerne og får inn litt nytt blod som ikke er miljøskade av DnB-miljøet.
AlanS
26.10.2021 kl 19:34
11844
Vil gjerne overvåke utvikling til MPCC peers og har funnet en del andre selskap som i tillegg til Ernst Russ AG. Disse er
ATCO Atlas Corp eier seaspan med 168 containerskip med totalt kapasitet over 1.7 TEU (https://www.seaspancorp.com/fleet-summary/)
CMRE Costamare Inc, 81 skips med 581k TEU + 37 dry bulk skips
DAC Danaos Corporation 71 skip med over 400k TEU
ESEA Euroseas Ltd. 14 skip med 47,8k TEU + 2 nybygg i 2023
GSL Global Ship Lease Inc 61 skip med 342k TEU
NMM Navios Maritime Partners L.P. - 98 skips med 215k TEU
SFL SFL Corporation Ltd 41 skip + tankers, bulk, og offshore
Det er flere selskap, men disse er børsnoterte
ATCO Atlas Corp eier seaspan med 168 containerskip med totalt kapasitet over 1.7 TEU (https://www.seaspancorp.com/fleet-summary/)
CMRE Costamare Inc, 81 skips med 581k TEU + 37 dry bulk skips
DAC Danaos Corporation 71 skip med over 400k TEU
ESEA Euroseas Ltd. 14 skip med 47,8k TEU + 2 nybygg i 2023
GSL Global Ship Lease Inc 61 skip med 342k TEU
NMM Navios Maritime Partners L.P. - 98 skips med 215k TEU
SFL SFL Corporation Ltd 41 skip + tankers, bulk, og offshore
Det er flere selskap, men disse er børsnoterte
Redigert 26.10.2021 kl 19:46
Du må logge inn for å svare
Keefer
26.10.2021 kl 20:15
11661
Av disse er det vel GSL som er mest eksponert mot feeder-segmentet av containermarkedet?
AlanS
26.10.2021 kl 21:24
11401
Stemmer det. Andre har større skip og noen med eksponering mot andre segmenter.
durrrrant
26.10.2021 kl 23:51
10750
I morgen kommer Q3 resultater for Costamare. Kan bli veldig interessant.
https://www.costamare.com/images/news/CMRE_3Q_2021_Press_Release_Earnings_Call.pdf
Ser også ut til at New ConText begynner å flate ut. Det er vel på høy tid.
https://www.costamare.com/images/news/CMRE_3Q_2021_Press_Release_Earnings_Call.pdf
Ser også ut til at New ConText begynner å flate ut. Det er vel på høy tid.
Struts
27.10.2021 kl 07:53
10174
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 304’ aksjer, og har med det 70.1932% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av over 100’ aksjer, og IKKE personnavn (1 stk): Barclays Capital ned 1,061’ (17’ totalt), UBS Europe minus 620’ (8,386’), Citigroup Global Markets minus 413’ (68’), Morgan Stanley ned 296’ (1,654’), Citibank ned 220’ (0), Goldman Sachs ned 167’ (449’), UBS AG London Branch ned 136’ (54’) og DNB Markets ned 100’ (0). Det er 20 beholdninger som reduserer med mer enn 20’ aksjer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp over 100’ aksjer: The Bank of NY Mellon opp 1,052’ (4,857’ totalt), Interactive Brokers pluss 259’ (3,302’), Citibank øker i en annen beholdning med 220’ (220’), Clearstream Banking pluss 167’ 6,200’) og Multiple AS (Oslo basert, daglig leder Bård Bjølgerud, CEO i Pangea Property) + 100’ (100’). Det er 33 beholdninger som øker med mer enn 20’ aksjer.
Topp 50 øker med 304’ aksjer, og har med det 70.1932% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Tar i det følgende kun med salg av over 100’ aksjer, og IKKE personnavn (1 stk): Barclays Capital ned 1,061’ (17’ totalt), UBS Europe minus 620’ (8,386’), Citigroup Global Markets minus 413’ (68’), Morgan Stanley ned 296’ (1,654’), Citibank ned 220’ (0), Goldman Sachs ned 167’ (449’), UBS AG London Branch ned 136’ (54’) og DNB Markets ned 100’ (0). Det er 20 beholdninger som reduserer med mer enn 20’ aksjer.
På plussiden: Tar i det følgende kun med kjøp over 100’ aksjer: The Bank of NY Mellon opp 1,052’ (4,857’ totalt), Interactive Brokers pluss 259’ (3,302’), Citibank øker i en annen beholdning med 220’ (220’), Clearstream Banking pluss 167’ 6,200’) og Multiple AS (Oslo basert, daglig leder Bård Bjølgerud, CEO i Pangea Property) + 100’ (100’). Det er 33 beholdninger som øker med mer enn 20’ aksjer.
Redigert 27.10.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
"Economists expect shipping problems to linger well into 2022"
MPCC har mange gode år i møte.
https://www.cnbc.com/2021/10/25/economists-expect-shipping-problems-to-linger-well-into-2022.html
MPCC har mange gode år i møte.
https://www.cnbc.com/2021/10/25/economists-expect-shipping-problems-to-linger-well-into-2022.html
unikum
27.10.2021 kl 09:17
9699
Er vel noen shortere som må kaste ut noen aksjer tydeligvis. Ned nesten 5 % finnes vel ikke noe særlig fornuft i !
durrrrant
27.10.2021 kl 09:33
9469
Det er nok en blanding av hvordan det gikk over dammen i går, Oslo Børs peker ned, samt at New ConText har flatet ut (vi får se hvor lenge det varer). Harpex var også flat forrige uke.
To faktorer har hengt over oss som en mørk sky i det senere: 1. Hva skjer når ratene snur? 2. Hva gjør Blystad når lock-up er over?
For egen del gleder jeg meg til markedet forstår at de sinnsyke ratene fremdeles er sinnsyke selv om dette kan være toppen, samt at MPCC vil fremdeles ha den samme inntjeningen uansett hva Blystad velger å gjøre.
På den andre siden... https://www.tradewindsnews.com/ports/los-angeles-and-long-beach-to-charge-100-for-containers-that-linger-/2-1-1088618
J. Mintzmyer sier at "This proposal will lead to even higher shipping rates, route diversions, and a whole new slew of inefficiencies. Never been more bullish on $ZIM and related #shipping firms!" Så kanskje dette ikke er toppen allikevel?
To faktorer har hengt over oss som en mørk sky i det senere: 1. Hva skjer når ratene snur? 2. Hva gjør Blystad når lock-up er over?
For egen del gleder jeg meg til markedet forstår at de sinnsyke ratene fremdeles er sinnsyke selv om dette kan være toppen, samt at MPCC vil fremdeles ha den samme inntjeningen uansett hva Blystad velger å gjøre.
På den andre siden... https://www.tradewindsnews.com/ports/los-angeles-and-long-beach-to-charge-100-for-containers-that-linger-/2-1-1088618
J. Mintzmyer sier at "This proposal will lead to even higher shipping rates, route diversions, and a whole new slew of inefficiencies. Never been more bullish on $ZIM and related #shipping firms!" Så kanskje dette ikke er toppen allikevel?
Det sies vel kjøp. Men noen har vel satt seg i en vanskelig posisjon.
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/analyse/osl-mpcc/fi-aysatc
https://www.marketwatch.com/investing/stock/mpcc?countrycode=no
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/analyse/osl-mpcc/fi-aysatc
https://www.marketwatch.com/investing/stock/mpcc?countrycode=no
toftos
27.10.2021 kl 09:47
9350
Men etter flere mnd med oppgang, så kan ikke en dag med marginal nedgang gi 5% nedgang. Ser man en trend over en lengre periode, så kan man forsvare at aksjonærer trykker hardere på salgsknappen. Går ratene ned med 0,5-1% i uka, så har vi fortsatt gode rater langt ut i 2022. Etter så mange gode nyheter siste to ukene, så er det veldig merkelig at vi fortsatt ligger ned mot 20kr pr aksje. Men er nok for mange tradere og shortere i aksjen no, så blir vel volatilt en stund til. Når vi på forrige ukes nyhet gikk fra 10% pluss til 2-3% minus på en dag, så forteller det litt om hva som skjer i denne aksjen for tiden
ejewil
27.10.2021 kl 09:48
9350
At noen ønsker å bytte en mpcc-aksje mot en 20-kroning er for meg helt uforståelig. Spesielt ikke på dager hvor hovedindeksen er ned en halv prosent. Men det er klart - det er alltid noen som må tape for at andre skal vinne. Ellers funker ikke børsen.
Redigert 27.10.2021 kl 09:51
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.10.2021 kl 09:51
9330
Markedet innser nok ikke at vi slett ikke trenger sinnsyke rater. Vi har jo kun 3 skip som skal sluttes før Q2 neste år.
Sluttes de på over 23k pr dag, så vil de ikke trekke ned snittet. Men at ratene skal helt ned dit, er vel ikke naturlig.
Vår belønning kommer neste år :)
Sluttes de på over 23k pr dag, så vil de ikke trekke ned snittet. Men at ratene skal helt ned dit, er vel ikke naturlig.
Vår belønning kommer neste år :)
Anbefaler alle nervøse sjeler, som det tydeligivs er mange av å lage ein kopi av regnearket til Helg11 over.
Så legger ein inn f.eks 15000 USD (altså ein kraftig nedgang i rater) i alle felt, der skipene ikkje er sluttet i framtiden. Det som da vil komme til syne er at MPCC vil tjene gode penger ut 2024, slik det ligger an i første omgang. Dette pågrunn av mange gode kontrakter, med høye rater allerede er sluttet ut 2024, så selskapet vil tjene godt (EPS) og betale ut høye utbytter - unasett kva som måtte skje med markedet i årene som kommer. Men det framstår som det er mange "nye" inn i aksjen, som tydeligvis sliter litt med å se det lange bildet. Alle megelerhusene, har kjøp som anbefaling - men det kreves at ein "logger av" og holder på aksjen og ikkje agerer fra dag til dag.
Eit uttrykk som brukes til havvs: "Steady as she goes" passer greit her.
Så legger ein inn f.eks 15000 USD (altså ein kraftig nedgang i rater) i alle felt, der skipene ikkje er sluttet i framtiden. Det som da vil komme til syne er at MPCC vil tjene gode penger ut 2024, slik det ligger an i første omgang. Dette pågrunn av mange gode kontrakter, med høye rater allerede er sluttet ut 2024, så selskapet vil tjene godt (EPS) og betale ut høye utbytter - unasett kva som måtte skje med markedet i årene som kommer. Men det framstår som det er mange "nye" inn i aksjen, som tydeligvis sliter litt med å se det lange bildet. Alle megelerhusene, har kjøp som anbefaling - men det kreves at ein "logger av" og holder på aksjen og ikkje agerer fra dag til dag.
Eit uttrykk som brukes til havvs: "Steady as she goes" passer greit her.
Redigert 27.10.2021 kl 10:22
Du må logge inn for å svare
AlanS
27.10.2021 kl 10:32
8985
Prisstrukturen til charter kontrakter er ukjent for mange. De kortere kontraktene er dyre og kan korrigere en del. De lengre kontraktene som MPCC forholder seg til er mye lavere og vil ikke falle i samme tempo som de korte. Økende skipsverdier og dyre nybygg støtter prising for 3års kontrakter. Det kan bli for mye for mange til å sette seg i prisdynamikken. Dessuten er det et lagg mellom historiske og forventede tall. Den positive utviklingen bør nok komme til utrykk i regnskapet for å overbevise markedet.
Redigert 27.10.2021 kl 10:36
Du må logge inn for å svare
Denne kursutviklingen forventet jeg da vi ble tatt inn i hovedlisten. Kan hende at andre har gode erfaringer med hovedliste noteringer av sine aksjer, men det har ikke jeg. Dette begynner å bli for dumt, det fundamentale i betraktning. Personlig synes jeg at vi burde hatt en buyback tilbake i august for å stabilisere aksjen gjennom den turbulente tiden som var. Timingen er viktig. Ledelsen har vært fenomenal men her synes jeg at de har bommet. Det ene tiltaket kunne ha bevart en sunn interesse i aksjen og vi muligens kunne ha nå vippet mellom 23-24 før rapporteringen, med kort vei til 30,-
Noe småaksjonærer, seint til festen, er interessert i å se skje.
Buyback har lenge vært viftet som en gulrot, men nå bør det skje.
Noe småaksjonærer, seint til festen, er interessert i å se skje.
Buyback har lenge vært viftet som en gulrot, men nå bør det skje.
Redigert 27.10.2021 kl 10:38
Du må logge inn for å svare
AlanS
27.10.2021 kl 10:57
8796
Ledelsen har nettopp gjennomført flere fantastiske tiltak for å etablere et solid grunnlag for tilbakekjøp og utbytte. Gjelden og renten er redusert til et behagelig nivå. Kontantstrømmen er sikret og alt tilrettelagt for å skape verdier til aksjonærer enten via tilbakekjøp eller utbytte.
Tror ikke at ledelsen bør være opptatt av å holde kursen opp på dagligbasis.
Tror ikke at ledelsen bør være opptatt av å holde kursen opp på dagligbasis.
Redigert 27.10.2021 kl 11:10
Du må logge inn for å svare
CatchTrader
27.10.2021 kl 11:01
8858
Bare et råd.. ta dere en pause i dag, så skal vi se hvordan det går når ose får litt bedre gnist. Til og med jeg tror at psykologien i aksjen er i ferd med å snu. Det skal ikke så mye til. Vi får se 😊
Struts
27.10.2021 kl 11:05
8873
Opp som en liten løve i går, ned som en fell i dag. Det må vel være noenlunde fasiten så langt. Men dagen er ennå ung, kanskje det er shortere som øker posisjonen - den som lever og puster får se!
Vi finner vel Morgan Stanley på topp av salgslisten igjen på fredag tenker jeg. Shorterne har vel søkt om nødhjelp igjen..?
Kan jo hende det går en liten f… i noen av de andre store her nå snart. Skulle vel ikke forundre om tålmodigheten blir litt tynnslitt nå etterhvert. Det er jo bare for dem å trykke litt hardt på kjøpsknappen et par dager, så raser shorterne ut av registeret.
Kan jo hende det går en liten f… i noen av de andre store her nå snart. Skulle vel ikke forundre om tålmodigheten blir litt tynnslitt nå etterhvert. Det er jo bare for dem å trykke litt hardt på kjøpsknappen et par dager, så raser shorterne ut av registeret.
Bullen
27.10.2021 kl 11:13
8805
Fikk kjøpt litt på 19,78. Hadde ikke trodd det. Må sikkert regne med mye volatilitet fremover..
Investmoney
27.10.2021 kl 11:21
8724
Kom meg ut på 20,9 i går. Gikk inn på 19,82 i dag. Tar gjerne en ny tur til 20,9 eller mer 😉
Jan Banan
27.10.2021 kl 11:25
8717
Helt enig AlanS.
Selskapet gjør det selskap burde, fokusere på driften. Gjennom å ha dette som første prioritet gangner det aksjonærene best på sikt. Hvis man sitter long må man regne med at det korte bildet kan være "usikkert". MPCC har vært tydelige på prioriteten og kan ikke klandres. At tradere og shortere herjer etter 1.juli er mer aksjonærenes feil (optimisme, blowofftop og nervøse hender). Vi må være inneforstått med at kursen har en før og etter 1.juli bevegelse og kan ikke regne med at MPCC skal redde dagen. Ta en titt på NYSE og man finner likt mønster som i mpcc.
Jeg for tiden tenkt at det beste hadde vært å solgt alle skip i dag og fått 38kr aksjen. Kontra å sitte i 3 år for å motta 20kr utbytte(hvem vet vel når man når 38kr i utbytte). Så kunne man investert gevinsten i andre conteineraksjer(i morgen) og fått en mye større gevinst om 3 år. Men kursen skal kanskje opp mot 38kr i 2022 og da har man god mulighet for det scenarioet alikevel og med litt utbytte attåt. Tålmodighet og tro på tallene vil seire.
Selskapet gjør det selskap burde, fokusere på driften. Gjennom å ha dette som første prioritet gangner det aksjonærene best på sikt. Hvis man sitter long må man regne med at det korte bildet kan være "usikkert". MPCC har vært tydelige på prioriteten og kan ikke klandres. At tradere og shortere herjer etter 1.juli er mer aksjonærenes feil (optimisme, blowofftop og nervøse hender). Vi må være inneforstått med at kursen har en før og etter 1.juli bevegelse og kan ikke regne med at MPCC skal redde dagen. Ta en titt på NYSE og man finner likt mønster som i mpcc.
Jeg for tiden tenkt at det beste hadde vært å solgt alle skip i dag og fått 38kr aksjen. Kontra å sitte i 3 år for å motta 20kr utbytte(hvem vet vel når man når 38kr i utbytte). Så kunne man investert gevinsten i andre conteineraksjer(i morgen) og fått en mye større gevinst om 3 år. Men kursen skal kanskje opp mot 38kr i 2022 og da har man god mulighet for det scenarioet alikevel og med litt utbytte attåt. Tålmodighet og tro på tallene vil seire.
Bearwizard
27.10.2021 kl 11:34
8801
Det er vel ganske lenge siden at en dag med solid oppgang ikke ble etterfulgt av stor nedgang dagen "derpå". En ønskedrøm for tradere med gode algoritmer.
Kaga
27.10.2021 kl 11:56
8864
Det har nærmest vært en regel de siste månedene, at selger du på en veldig god dag i askjen, så kan du kjøpe de tilbake for en krone mindre i løpet av 2-3 dager, noen ganger neste dag. Jeg har selv vært litt ut og inn med 20 - 40% av mine aksjer i MPC for å prøve å dra nytte av dette. På ett eller annet tidspunkt tar vel denne jo-jo bevegelsen slutt, jeg tror det tidspunktet nærmer seg.
Redigert 27.10.2021 kl 12:43
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
27.10.2021 kl 12:15
8792
Buyback er ikke sikkert hjelper det heller. Yara gjorde det samme i sommer og det hadde liten innvirkning på kursen (lå og vagget rundt 350) samt varslet utbytter. Plutselig så føyk den i været opp til 420 flere måneder etterpå.
Jeg syns det viktigste som nevnt av Alan m.flere er at de leverer ift hva som er uttrykt i kvartals og halvårsrapporter. Fokus i år var å forbedre balansen (dvs kvitte seg med gjeld og refinansiere). Jeg hadde ikke trodd at ratene nærmest har steget 39% (2500 24mnd NewContex) siden 1.7. Nå har jo skipsverdiene økt hinsides og jeg forstår det er fristende å kvitte seg med noen skip for å bedre handlingsrommet.
Dette "handlingsrommet" skal en ikke se bort fra at muligens kan bli brukt til kjøp av andre selskaper evt skip på et senere tidspunkt. Vi vet jo at MPC Captial har bestilt nye feedere (2025) så kanskje vi får en løsning à la SFL og GOGL der MPC Capital driver "asset play" ved å bestille nybygg evt overta skip i byggeprosessen. Evt utbyttekapasitet i MPCC blir da avhengig av når evt MPC Capital trenger å betale innskudd til nybygg? Det har ivertfall vert mine tanker. Så får vi se.
Jeg syns det viktigste som nevnt av Alan m.flere er at de leverer ift hva som er uttrykt i kvartals og halvårsrapporter. Fokus i år var å forbedre balansen (dvs kvitte seg med gjeld og refinansiere). Jeg hadde ikke trodd at ratene nærmest har steget 39% (2500 24mnd NewContex) siden 1.7. Nå har jo skipsverdiene økt hinsides og jeg forstår det er fristende å kvitte seg med noen skip for å bedre handlingsrommet.
Dette "handlingsrommet" skal en ikke se bort fra at muligens kan bli brukt til kjøp av andre selskaper evt skip på et senere tidspunkt. Vi vet jo at MPC Captial har bestilt nye feedere (2025) så kanskje vi får en løsning à la SFL og GOGL der MPC Capital driver "asset play" ved å bestille nybygg evt overta skip i byggeprosessen. Evt utbyttekapasitet i MPCC blir da avhengig av når evt MPC Capital trenger å betale innskudd til nybygg? Det har ivertfall vert mine tanker. Så får vi se.
Struts
27.10.2021 kl 12:22
9631
Enig. Det er ingen feil å være long, heller ikke å trade. Alle må finne sin stil (eller kall det gjerne rytme), ingen av oss finner uansett det perfekte tidspunkt for verken kjøp eller salg. Jeg skulle ønske jeg var mer tålmodig, i det lange løp er det sikkert det beste. Men i mitt "blod" ligger å handle. I fjor hadde jeg over 3000 handler (for noen er det kanskje lite), i år kun 2150 hittil. Tipper en fjerdedel i MPCC.
Ulempen ved å selge på oppadgående er selvfølgelig at man går glipp av en større gevinst. Og at for hver gang man kjøper igjen så øker gjennomsnittlig inngangsverdi. Fordelen er at man faktisk REALISERER en gevinst.
Ulempen ved å selge på nedadgående er (slik jeg ser det da) at man tar ditto tap, men når man så kjøper de samme tilbake, så vil inngangsverdien gå ned (ideelt sett selvfølgelig), man opplever jo også at man både selger og kjøper for tidlig. Jaja, bare noen enkle tanker fra en gammel padde (sorry, Struts). Ellers syntes jeg det er verdt å ha i mente; et aksjekjøp er IKKE et ekteskap!
Ulempen ved å selge på oppadgående er selvfølgelig at man går glipp av en større gevinst. Og at for hver gang man kjøper igjen så øker gjennomsnittlig inngangsverdi. Fordelen er at man faktisk REALISERER en gevinst.
Ulempen ved å selge på nedadgående er (slik jeg ser det da) at man tar ditto tap, men når man så kjøper de samme tilbake, så vil inngangsverdien gå ned (ideelt sett selvfølgelig), man opplever jo også at man både selger og kjøper for tidlig. Jaja, bare noen enkle tanker fra en gammel padde (sorry, Struts). Ellers syntes jeg det er verdt å ha i mente; et aksjekjøp er IKKE et ekteskap!
Bullen
27.10.2021 kl 12:49
9558
Alle vet at markedet skal ned. Det bygges båter som får markedet ned etter hvert. Det er derimot ikke lett å vite når.
Å selge de eldste båterne når markedet sannsynligvis er på topp, kan jo ikke være galt
Å selge de eldste båterne når markedet sannsynligvis er på topp, kan jo ikke være galt
PSI- Investor
27.10.2021 kl 13:02
9536
Alle vet at markedet skal ned.
Men hvor mange år det tar før MPCC slutter å tjene gode penger det er jo en helt annen sak.
Vi er straks i 2022.
Treårige kontrakter med oppstart frem i tid det blir nok bra for veldig lang tid
Men hvor mange år det tar før MPCC slutter å tjene gode penger det er jo en helt annen sak.
Vi er straks i 2022.
Treårige kontrakter med oppstart frem i tid det blir nok bra for veldig lang tid
Jeg la inn en ordre på 19,7
Så gikk jeg ut å klipte litt på en busk i hagen .
Da jeg kom inn for en kopp kaffe var den utført.
Så gikk jeg ut å klipte litt på en busk i hagen .
Da jeg kom inn for en kopp kaffe var den utført.
Redigert 27.10.2021 kl 13:09
Du må logge inn for å svare
Er det dette som blir kalt augurknyheter......hehe
Helg11
27.10.2021 kl 13:13
9557
Et eksempel på forward fixing i dag:
Glen Canyon, 5642 TEU, 2006, $62.500/day, 39-42 months. Oppstart fra mars/april 2022.
Så de som leier skip ser ikke ut til å tro på at markedet kræsjer med det første.
Glen Canyon, 5642 TEU, 2006, $62.500/day, 39-42 months. Oppstart fra mars/april 2022.
Så de som leier skip ser ikke ut til å tro på at markedet kræsjer med det første.
Jacobsen (Reuters) Kaotiske forhold i fraktsektoren og skyhøye priser for å transportere varer vil vedvare i «veldig veldig lang tid», sa verdens tredje største speditør DSV tirsdag.
Jeg har sluttet å bruke ordet "normalisering", sa administrerende direktør Jens Bjørn Andersen til Reuters. "Hvis normalisering betyr at vi vil komme tilbake til et marked slik vi kjente det i '18 og '19, tror jeg ikke det vil skje - i hvert fall ikke på veldig veldig lenge."
https://gcaptain.com/freight-forwarder-containergeddon/
Jeg har sluttet å bruke ordet "normalisering", sa administrerende direktør Jens Bjørn Andersen til Reuters. "Hvis normalisering betyr at vi vil komme tilbake til et marked slik vi kjente det i '18 og '19, tror jeg ikke det vil skje - i hvert fall ikke på veldig veldig lenge."
https://gcaptain.com/freight-forwarder-containergeddon/
AlanS
27.10.2021 kl 13:15
9588
Costamare leverte Q3 - https://www.costamare.com/images/news/CMRE_EARNINGS_release_Q3_2021.pdf
ESP kom på $.87, opp fra $.14 i Q3 20020 og bedre enn konsensus på $0.66.
ESP kom på $.87, opp fra $.14 i Q3 20020 og bedre enn konsensus på $0.66.
Heilt riktig Helg11 - markedet talet for seg selv. Dette vil vedvare.
Slettet brukerskrev Er det dette som blir kalt augurknyheter......hehe
Det kalles bunn fiske ...
Og det ble napp ....
Kursen mens jeg skriver dette er 19,90
Jeg har ingen planer om selge fangsten ..
Og det ble napp ....
Kursen mens jeg skriver dette er 19,90
Jeg har ingen planer om selge fangsten ..
Kbkristi
27.10.2021 kl 13:36
9427
Hehee, den var god, et aksjekjøp er ikke et ekteskap :)
Synes heller ikke at selskapet skal bruke penger på å berge tradere.
Mpc har en flott strategi, og den strategien vil komme til syne etterhvert. Når mange har funnet ut at de kan selge endel aksjer, og kjøpe dem tilbake ett par timer senere litt billigere, så tjener jo mange penger på det. Kursen blir deretter, og det er slett ikke selskapets problem. Håper ledelsen har nok å henge fingrene i med driften. Deres eksamen er kvartalsoppgjørene og ikke hva daytradere skulle finne på.
Bra vi har en CEO uten aksjer, som ikke bruker dagen på daytrading :)
Synes heller ikke at selskapet skal bruke penger på å berge tradere.
Mpc har en flott strategi, og den strategien vil komme til syne etterhvert. Når mange har funnet ut at de kan selge endel aksjer, og kjøpe dem tilbake ett par timer senere litt billigere, så tjener jo mange penger på det. Kursen blir deretter, og det er slett ikke selskapets problem. Håper ledelsen har nok å henge fingrene i med driften. Deres eksamen er kvartalsoppgjørene og ikke hva daytradere skulle finne på.
Bra vi har en CEO uten aksjer, som ikke bruker dagen på daytrading :)
Bullen
27.10.2021 kl 13:43
9361
Får jo håpe at oppturen varer lenge. ¨De som vet¨ er sikre på at det holder ut 2023. Redere som bestiller skip er sikre på at markedet skal holde enda lengre.
Men det er alltid slik at det bestilles for mange båter i en oppgangs periode. Grådighet er en sterk kraft som ikke må undervurderes.
Men det er alltid slik at det bestilles for mange båter i en oppgangs periode. Grådighet er en sterk kraft som ikke må undervurderes.
durrrrant
27.10.2021 kl 13:47
9421
Gode tider vil fortsette i en lang stund fremover.
Limt inn fra Costamare Q3:
New charter agreements
• The Company has chartered in total 5 containerships since last quarter. Below is an illustrative
list of some of the latest fixtures:
- Charter of the 2006-built, 5,642 TEU containership Glen Canyon with ZIM for a period of
39 to 42 months at charterers’ option, which will commence during the period from
February 10, 2022 to April 10, 2022, at a daily rate of $62,500.
- Extend the charter of the 2004-built, 2,586 TEU containership Lakonia with COSCO for a
period of 35 to 36 months at charterers’ option starting from April 24, 2022, at a daily rate
of $26,500. Current daily rate is $17,300.
- Extend the charter of the 2000-built, 2,474 TEU containership Areopolis with COSCO for
a period of 35 to 36 months at charterers’ option starting from May 3, 2022, at a daily rate
of $26,500. Current daily rate is $17,300.
Limt inn fra Costamare Q3:
New charter agreements
• The Company has chartered in total 5 containerships since last quarter. Below is an illustrative
list of some of the latest fixtures:
- Charter of the 2006-built, 5,642 TEU containership Glen Canyon with ZIM for a period of
39 to 42 months at charterers’ option, which will commence during the period from
February 10, 2022 to April 10, 2022, at a daily rate of $62,500.
- Extend the charter of the 2004-built, 2,586 TEU containership Lakonia with COSCO for a
period of 35 to 36 months at charterers’ option starting from April 24, 2022, at a daily rate
of $26,500. Current daily rate is $17,300.
- Extend the charter of the 2000-built, 2,474 TEU containership Areopolis with COSCO for
a period of 35 to 36 months at charterers’ option starting from May 3, 2022, at a daily rate
of $26,500. Current daily rate is $17,300.
toftos
27.10.2021 kl 13:54
9363
Husk at oslo børs har gått til ATH 4-5 ganger de siste 7-8 ukene og Mpcc aksjen er ned 30%. De er like ofte ned på grønne dager som røde dager. Til dere som snakker om at man får utbytte visst man er tålmodig, hadde man visst at man gikk i pluss med utbytter pluss kursen i 2022-23 så hadde det ikke vært så ille. Men det har vi ingen garanti for. Det som er dumt no, er at man sitter å låser penger i et selskap som strever i motvind når Osl børs når ATH annen hver uke. Eg for min del håper de bruker markedet å selger flest mulig båter til dagen pris. Ikke sikkert det er så mye verdier igjen i 2024 når de fleste går av dagens kontrakter. Så har mange her inne skrevet at de store prøver å skremme de små ut. slik at de får flest mulig billige aksjer. No er det virkelig topp 50 som reduserer, de er snart under 70%, de hadde vel nærmere 80% i vår/sommer
Selskapet tjener penger som gress, så å si at de strever i motvind er en ganske frisk påstand. Men det er jo klart, om det eneste man er opptatt av er aksjekursen fra dag til dag så vil det jo se slik ut.
Nei, du har rett, Hectorgonzales. Vi er enige i at man har ingen garanti for en positiv effekt. Det er ikke vanskelig å erkjenne. Men, vi vet heller ikke om det har negativ eller nøytral effekt.
Men det er allikevel et verktøy ledelsen har tilrådighet som en psykologisk støtte og som signal at de kjenner til 'pulsen' i aksjonærbasen. Spesielt etter urolige momenter fra i sommer. Jeg er uenig når folk sier at ledelsen ikke skal bry seg om kursen, for det faktisk betyr noe for aksjonærer, som igjen ledelsen sier er aktører som er viktige for dem. I mitt hode blir det logisk brist og en selvmotsigelse når skribenter nevner det. Men, det er min mening.
Dessuten, så er en taktisk bra timet buyback ingen selvmotsigelse til å passe på driften. Det er et lite verktøy de har i den større kassen.
Jeg er helt ombord med strategien om å forbedre balansen og har alltid støttet den. Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg så synes jeg at ledelsen har gjort en formidabel jobb, rent strategisk.
DnB har stor markedsmakt, det har vi jo opplevd flere ganger dette året. Rent psykologisk, hva er det som kunne hjelpe småaksjonærer tilbake til aksjen? Tror vi virkelig at de vil inn på dette nivået for å stoppe et sted mellom 24-30,-? Nei, de kan tjene bedre i andre aksjer. De har ikke tro akkurat nå. Vi har jo opplevd den store troen våren 2021. Vi vet at alle monner drar.
Det er veldig fint for alle som kom tidlig inn med oppkjøp av store antall aksjer og kan glede seg til saftige utbytter. Jeg var en av dem, men jeg vil også ha flere med fremover.
Ingenting av det jeg nå skriver har med det fundamentale å gjøre, noe som er aldeles fantastisk!
Men ift det jeg nettopp har nevnt, så er jeg enig med JanBanan. Hvis 2022-2023 blir å svinge rundt kurs 20-30,- , da kan vi heller selge alt sammen i 2022 istedenfor utbyttedrypp over 3 år. Da kan man tjene penger andre plasser på børsen i samme tidsrommet.
Men, men. Hva vet jeg. Jeg burde helt sikkert holde meg heller til pulsen til mine pasienter. he he ;-)
Blir pulsen deres lav eller 'erradic', da er jeg rask med strakstiltak som jeg finner i verktøykassen. For det kan hjelpe...
Men det er allikevel et verktøy ledelsen har tilrådighet som en psykologisk støtte og som signal at de kjenner til 'pulsen' i aksjonærbasen. Spesielt etter urolige momenter fra i sommer. Jeg er uenig når folk sier at ledelsen ikke skal bry seg om kursen, for det faktisk betyr noe for aksjonærer, som igjen ledelsen sier er aktører som er viktige for dem. I mitt hode blir det logisk brist og en selvmotsigelse når skribenter nevner det. Men, det er min mening.
Dessuten, så er en taktisk bra timet buyback ingen selvmotsigelse til å passe på driften. Det er et lite verktøy de har i den større kassen.
Jeg er helt ombord med strategien om å forbedre balansen og har alltid støttet den. Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg så synes jeg at ledelsen har gjort en formidabel jobb, rent strategisk.
DnB har stor markedsmakt, det har vi jo opplevd flere ganger dette året. Rent psykologisk, hva er det som kunne hjelpe småaksjonærer tilbake til aksjen? Tror vi virkelig at de vil inn på dette nivået for å stoppe et sted mellom 24-30,-? Nei, de kan tjene bedre i andre aksjer. De har ikke tro akkurat nå. Vi har jo opplevd den store troen våren 2021. Vi vet at alle monner drar.
Det er veldig fint for alle som kom tidlig inn med oppkjøp av store antall aksjer og kan glede seg til saftige utbytter. Jeg var en av dem, men jeg vil også ha flere med fremover.
Ingenting av det jeg nå skriver har med det fundamentale å gjøre, noe som er aldeles fantastisk!
Men ift det jeg nettopp har nevnt, så er jeg enig med JanBanan. Hvis 2022-2023 blir å svinge rundt kurs 20-30,- , da kan vi heller selge alt sammen i 2022 istedenfor utbyttedrypp over 3 år. Da kan man tjene penger andre plasser på børsen i samme tidsrommet.
Men, men. Hva vet jeg. Jeg burde helt sikkert holde meg heller til pulsen til mine pasienter. he he ;-)
Blir pulsen deres lav eller 'erradic', da er jeg rask med strakstiltak som jeg finner i verktøykassen. For det kan hjelpe...
Struts
27.10.2021 kl 14:33
8918
Sant nok! Men ingen TJENER penger på å selge for så å kjøpe tilbake tilbake på lavere kurs (med mindre du tenker på de som går short, og det er vel for de store gutta), men jeg tenker mer på at da SPARER man litt/noe/mye, alt etter som man treffer eller ei med inngangsverdien igjen.
Ledelsen bryr seg selvfølgelig nøkken i hva tradere gjør, skulle bare mangle. Meg bevisst er det få CEO'er som dagtrader, det er vel mer posisjonering innenfor de lovpålagte handlingsrammer de foretar seg. Og så er det noe med kulturen, det er mer (meg bekjent) noe mer vanlig i Norge enn mange andre sammenlignbare land at ledelsen tar egenhendige posisjoner i selskapet de styrer enn på kontinentet. Men i USA er det vel ofte motsatt. Poenget mitt var egentlig ganske enkelt, det finnes ingen fasit - selv sønnavinden snur, og på det mest uventede tidspunkt.
Men at det er en posisjonering som finner sted i "vårt" selskap disse dager, det er det vel lov å påstå - og det er interessant (og muligens lærerikt) å bevitne, for sagaen er vel langt fra over?
Ledelsen bryr seg selvfølgelig nøkken i hva tradere gjør, skulle bare mangle. Meg bevisst er det få CEO'er som dagtrader, det er vel mer posisjonering innenfor de lovpålagte handlingsrammer de foretar seg. Og så er det noe med kulturen, det er mer (meg bekjent) noe mer vanlig i Norge enn mange andre sammenlignbare land at ledelsen tar egenhendige posisjoner i selskapet de styrer enn på kontinentet. Men i USA er det vel ofte motsatt. Poenget mitt var egentlig ganske enkelt, det finnes ingen fasit - selv sønnavinden snur, og på det mest uventede tidspunkt.
Men at det er en posisjonering som finner sted i "vårt" selskap disse dager, det er det vel lov å påstå - og det er interessant (og muligens lærerikt) å bevitne, for sagaen er vel langt fra over?
Redigert 27.10.2021 kl 14:36
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.10.2021 kl 14:43
8864
En positiv ting med å kjøpe egne aksjer nå er jo som andre tidligere har nevnt, nå kan de jo få containerskip til halv pris ved å kjøpe egne aksjer.
Selv DNB er enig i at NAV er 39,- likevel er kursen på halvparten av det.
Hvor kan MPCC ellers få kjøpt skip til halv pris?
Selv DNB er enig i at NAV er 39,- likevel er kursen på halvparten av det.
Hvor kan MPCC ellers få kjøpt skip til halv pris?
Jeg skal være enig i at dagene med nedgang er litt vanskelig å forstå. Men vi har hatt flere dager med oppgang først, og da er det ikke uvanlig med en skikkelig nedtur igjen. Og dersom man er mer opptatt av kursen fra time til time, enn fra måned til måned, ser det ikke så bra ut. Især ikke når man sammenligner kursen med andre selskaper for øyeblikket.
Men ikke glem at kursutviklingen frem til i sommer var noen hundre prosent og at MPC var børsens kanskje største suksess i 2021.
Og det er ikke bare sannsynlig, men ganske sikkert at kursen tar seg opp igjen, basert på tall og prognoser.
Og vi må være realistiske i vår analyse: "Det som er dumt no, er at man sitter å låser penger i et selskap som strever i motvind når Osl børs når ATH annen hver uke."
Er det et selskap som IKKE strever i motvind, så er det vel MPC! Tvert i mot, selskapet har ikke gått så bra noensinne, og det forventes med høy grad av sikkerhet, at overskuddet vil overstige 1 milliard i år. Og gå enda høyere til neste år.
Da får jeg minne om at PE for 2022 er forventet å bli 2,6 ved kurs 21,5!! Og dersom man som vanlig benytter en PE på 7, bør kursen ligge i nærheten av kr. 58,00 etter hvert. Det er nesten for godt til å være sant, men det er derfor desto større grunn til å være tålmodig enn noen gang før.
AlanS
27.10.2021 kl 15:07
8622
#Refinansiering av gjelden
Her er et enkelt regnestykke som illustrerer refinansieringen av gjelden:
USD Mill As of 30.06.2021 (https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf)
Interest bearing debt 255.89 (side 18)
Etter det ble tatt opp et lån hos DnB på $84.61 USD
Til sammen
IBD as of 30.06.2021 255.89
DNB credit facility 84.61
Gjelden som ble refinansiert $340.50 USD
Gjelden ble refinansiert med
Hamburg Commercial Bank (“HCOB”) 180 (nytt lån)
CIT Group 30 (økning fra 40 til 70)
Kontant 130.50 (salg av 6 skip)
Siden refinansieringen ble gjennomført uten bruk av andre midler enn lån og salg av 6 skip, vil selskapets kontantbeholdning bli sterk.
Her er et enkelt regnestykke som illustrerer refinansieringen av gjelden:
USD Mill As of 30.06.2021 (https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf)
Interest bearing debt 255.89 (side 18)
Etter det ble tatt opp et lån hos DnB på $84.61 USD
Til sammen
IBD as of 30.06.2021 255.89
DNB credit facility 84.61
Gjelden som ble refinansiert $340.50 USD
Gjelden ble refinansiert med
Hamburg Commercial Bank (“HCOB”) 180 (nytt lån)
CIT Group 30 (økning fra 40 til 70)
Kontant 130.50 (salg av 6 skip)
Siden refinansieringen ble gjennomført uten bruk av andre midler enn lån og salg av 6 skip, vil selskapets kontantbeholdning bli sterk.
Redigert 27.10.2021 kl 15:08
Du må logge inn for å svare