MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1703981

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Titleist
10.11.2021 kl 09:58 7387

Det kommer en dag tofos.. Det blir ikke så lenge til.. MPCC kommer til å skyte kraftig opp.. I mellomtiden får gutta trille ører...
toftos
10.11.2021 kl 09:56 7230

Ser ikke ut som det er samme takter i Mpcc dessverre. Startet dagen fint, men så fort kursen gikk opp kom selgerne på banen
toftos
10.11.2021 kl 09:56 7218

Ser ikke ut som det er samme takter i Mpcc dessverre. Startet dagen fint, men så fort kursen gikk opp kom selgerne på banen
Jan Banan
10.11.2021 kl 09:26 7434

Vær hilset godtfolk.

Her kan man høre en podcast om utfordringene innen nytt drivstoff. Det finnes ikke et ordentlig godt alternativ og det er vanskelig å få dette til før 2030. LNG er visst det beste nå for tiden og er bare 23-30% bedre enn olja. Hvis man snakker 0 utslipp er dørstokkmila langt langt borte. Man må også tenke på at ALLE skip skal bygges eller oppgraderes og det tar tid. Så må infrastrukturen på land, i mange land, oppgraderes slik at ny drivstoff faktisk kan fylle opp tankene i skipene. Det er ikke bare å si nå skal alle skip være sånn å slik innen 2030 hvis det ikke er mulig å få til i den virkelige verden. Da ligger plutselig 90% av flåten stille og verden sulter - handel går i 0 og da blir det nok skrevet ut noen "midlertidige" CO2 utslippspass. Det er jo slik at methan, hydrogen og amoniakk med mm. ikke er 0 utslipp med måten man produserer det den dag i dag. Teknologien må utvikles og modnes og det er ingen som har fasit for når dette er klart til å implementeres world wide med den infrastrukteren som kreves for å drifte en handelsflåte på 56000 skip med en total kommersiell flåte på over 90.000skip.
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1138732/The-Lloyds-List-Podcast-The-case-for-LNG

Regnet ellers litt grovt på hvor kursen bør ligge, sammenlignet med andre utbytteselskaper, når den tiden kommer.
https://www.paretosec.no/visning/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
Her ser man shipping på 1-6 plass og beste utbetaler 14,5%. Dette er selskaper som har kortere kontrakter og vil være mer risky mtp forutsigbar inntjening. 10% utbytte for MPCC tilsvarer 2kr pr.dags dato. Så hvis forespeilede utbytte blir 5kr betyr det 25% utbytte hvis kursen skal stå i 20kr. Hvis man da skal legge seg blant de andre mest utbetalende selskapene med f.eks 12,5% utbytte skal da kursen ligge på 40kr som da øverste kursmål pr.dags dato. På den kursen virker også MPCC mer riktig priset i forhold til NAV. Derfor ser jeg større oppside enn nedside på disse nivåene og anser dette som et meget godt kjøp hvis man klarer sitte litt rolig i skipet.

Jeg har ellers nok å drive med for tiden og er litt stille av meg.
Redigert 10.11.2021 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2021 kl 07:43 7911

Har lenge hatt 100% av aksjebeholdningen i MPCC og når ein zoomer litt ut, har avkastning vore rett og slett eventyrlig. Sitter lastet til ripa og lagt ut på ei lang sjøreise med stø kurs. Takket være denne tråden og alle dyktige skribenter som stadig tar vakt som utkikk føler eg meg rett og slett meget trygg på at MPCC vil levere rekordresultater det neste året. Er vel onsdags morning, men tar åkesom helg fra aksjeverden. Eventyret vil fortsette for oss med stø kurs, når utbyttene kommer vil det bli overlast i porteføljen. Ha nokon flotte dagar i møte alle!
Redigert 10.11.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.11.2021 kl 07:34 7927

Det er nok en kombinasjon av flere faktorer som slår meget positivt ut for feedersegmentet. Men investorene følger tydeligvis uttrykket «Show me the money!» Men det kommer nok kvartalsresultatene fremover å gjøre til gangs. Og når disse følges opp med 30-50% årlig direkte avkastning, basert på dagens aksjekurs, så vil nok aksjekursen også komme betydelig opp. Rart med interessen rundt pengemaskiner. ;-)
Londonmannen
10.11.2021 kl 07:29 7712

Nei, den er grei. Men det jeg skrev er korrekt. Hadde du, rent hypotetisk, satt short i MPC, så hadde fet vært korrekt å dekke shorten ved en OHS formasjon.

Comprende? Ha en riktig god børsdag hvorhen du måtte ha din kapital investert. ;-)
Clay Allison
10.11.2021 kl 06:58 7395

https://www.dn.no/utenriks/kina/inflasjon/rekordhoy-prisvekst-ved-kinesiske-fabrikker/2-1-1096260
Eksporten opp med 27 % Mesteparten blir transportert i containere. Bare vent til de for litt orden på energi, fabrikkene åpner igjen, det betyr enda høyere eksport og hva skal de varene fraktes i.
Da for Auxe tro hva han vil.
Struts
10.11.2021 kl 06:09 7527

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 712’ aksjer, og har med det 70.08% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Bank Julius Bär ned 1,100’ (1,109’ totalt), State Street Bank minus 787’ (4,560’), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 142’ og 24’ aksjer (til resp. 4,026’ og 1,738’ totalt), Morgan Stanley ned 114’ (1,237’) og The Nortern Trust Comp. London ned 76’ (1,121’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: UBS Switzerland opp 1,570’ (3,222’ totalt), Clearstream Banking opp 712’ (6,214’), UBS Europe pluss 417’ (8,298’), Goldman Sachs + 128’ (866’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) + 73’ (2,260’) og Nordnet Bank + 47’ (2,628’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
auxe
10.11.2021 kl 00:40 7731

Jeg shorter ikke i noen aksjer , min interesse i MPCC er ifra att jeg var med i fra lavt nivå og opp i MPCC til jeg solgte meg ut .
Følg heller pengene og de går til alle typer av energiaksjer for tiden.
Redigert 10.11.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
auxe
10.11.2021 kl 00:00 7362

Det har du helt rett i det var HS jeg mente :)
fløterslasken
09.11.2021 kl 23:50 7345

Ifølge det jeg har lest om teknisk analyse, er en OHS formasjon et tydelig signal på oppgang. Er det derfor du vil være forsiktig? Forsiktig med å selge? Utfra det du skriver på dette forumet, så tviler jeg på at du har aksjer i MPCC.
https://aksjeanalyse.wordpress.com/tekniske-formasjoner/omvendt-hode-og-skuldre-formasjon/
Redigert 09.11.2021 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
09.11.2021 kl 23:49 7316

Korrekt. Men dersom Auxe har shortet aksjen så har han jo ordene sine i behold. ;-)
Slettet bruker
09.11.2021 kl 23:47 7267

OHS? Det er vel ved HS man bør forsiktig? En OHS betyr jo oppgang.
auxe
09.11.2021 kl 23:22 7194

Hvis man ser på chartet (1 mnd) til MPCC nu så vises en helt klar OHS formasjon, jeg ville ha vært veldig forsiktig nu .
AlanS
09.11.2021 kl 21:17 7635

Fine takter i USA:
ATCO +9.55%
DAC + 3.72%
ESEA +6.44%
GSL +4.42%
TheGambler
09.11.2021 kl 20:58 7732

Takk for svar. Uansett er både Total profit og cashflow stigende for hvert kvartal i 2022.
velkjent
09.11.2021 kl 19:03 8174

Aker lanserte i dag Aker invest equity, med base i London og Aker Venture i Norge, der bl.a. Clara labs er tildelt rollen som spydspiss innen teknologiutvikling, Et forskningsområde skal være brenselceller for skip, som jeg antar betyr hydrogen.
Londonmannen
09.11.2021 kl 18:50 8241

Og det at ratene noen gang skal komme tilbake til det nivået de var på før pandemien, det er det ingen som har tro på. På det tidspunktet seilte skipene med tap. MPCC var jo selv på konkursens rand så sent som sommeren 2020.

Men nå står vi foran flere år hvor det knapt blir tilført feedere i markedet, samtidig som fraktvolumet vil øke, blant annet som følge av at det tilføres flere ULCS. Derved må infrastrukturen i nøkkelhavnene bygges ut med økt kaikapasitet, økt krankapasitet, større areal for lagring av containere, flere spor for lasting/lossing av godstog, økt kapasitet på veitransport. Det siste innbærer at veinettet må bygges ut/ utbedres, det må skaffes flere chassis, trekkvogner og sjåfører. Det burde også blitt bygget flere feedere, men det skjer neppe før de vet hvilke maskineri de får benytte i fremtiden. Men når behovet for flere feedere øker, og det behovet ikke oppfylles, så vil kampen om de eksisterende feederne bli desto hardere. Les ratene vil bli presset opp.

Jeg mener derfor at rederier med feedere vil få nyte godt av en supersyklus i langt flere år enn hva som ville vært tilfelle uten dagens fokus på miljøvennlige løsninger.
Slettet bruker
09.11.2021 kl 18:20 8313

Hei PSI :-)
Jeg har lagt til en sum som står på "P24" i kvartalsarket, og kalt det "fra Songa".
Jeg må innrømme at jeg ikke har helt klart for meg hvor jeg hentet dette tallet...
Det er en stund siden jeg har holdt på med dette nå, og man (eller i alle fall jeg...) glemmer fort.
Satser på at jeg ikke bare har "tenkt på et tall" :-)
Slettet bruker
09.11.2021 kl 17:56 8347

Takk Kbkristi, det nærmer seg Q3 og siden Alby spurte tenkte jeg at jeg kunne legge ut noen tall. Er spent på neste torsdag, egentlig mer på hva de melder om nye slutninger og "temperaturen" i markedet, enn selve tallene som legges frem. De blir jo bare enten veldig gode eller veldig gode... :-)
Slettet bruker
09.11.2021 kl 17:54 8310

Shippers hoping to bag bargain ocean freight prices anytime soon are likely to face disappointment.
https://splash247.com/container-spot-rates-in-free-fall/
Slettet bruker
09.11.2021 kl 17:51 8325

TheGambler, her var jeg litt rask i svaret jeg gav deg. Det er riktig nok det jeg sa om at jeg før tok utgangspunkt i cash flow, men nå i total profit, av nevnte grunner, men jeg så nå at det allerede var endret i arket med kvartalsutregning. Når det gjelder de øvrige fordrer det en "prat på kammerset" før vi evt gjør noe med det. :-)
Slettet bruker
09.11.2021 kl 17:07 8488

Takk Struts, føler fallhøyden er stor ;-) etter å ha truffet såpass bra forrige gang, prøver meg likevel :-). "Planketreffet" sist var nok delvis flaks, selv om det er en svært takknemlig oppgave å regne i denne aksjen. Man trenger hverken være synsk eller "wizard" med tall, så helt galt blir det neppe denne gangen heller. Gleder meg i alle fall til neste torsdag!
Slettet bruker
09.11.2021 kl 16:49 7865

TheGambler, takk for innspillet! Jeg brukte cash flow som utgangspunkt tidligere, og har glemt å endre det i Google skjema som ligger ute. Tallene jeg la frem i dag er fra eget skjema. Grunnen til at jeg brukte cash flow som utgangspunkt tidligere, er at selskapet selv har sagt (mener jeg i alle fall) at 75% av cash flow etter hvert skulle utbetales som utbytte. Senere har de endret dette til 75% av overskudd. Jeg skal få gjort endringen i Google skjema også.
AlanS
09.11.2021 kl 16:49 7823

ATCO Atlas Corp $15.37 +$1.24 8.78%
DAC Danaos Corporation $75.82 +$3.18 4.38%
looks good:-)
Titleist
09.11.2021 kl 15:52 8080

At noen er så redd for storsalg fra største aksjonærer, at vi får aksjen til omtrent halv pris, er jo egentlig komisk. Kommer også til å bli veldig lønnsomt...
AlanS
09.11.2021 kl 15:50 8080

Utbytte og pensjonsfonder burde vært mer proaktive i MPCC, men de kommer inn etter hvert.
Titleist
09.11.2021 kl 15:46 8123

Fantastisk at vi fortsatt får kjøpe så billig som rundt 20 kr. Beklager gjentagelsen, men det er virkelig et kupp, for de som kan regne.. (ganske elementært)
AlanS
09.11.2021 kl 15:41 8200

ATCO Atlas Corp $15.05 +$0.92 6.51%
DAC Danaos Corporation $74.51 +$1.91 2.83%
Finansmarkedet er fornøyd med kvartalstallene til Atlas og Danaos.
NetromK
09.11.2021 kl 15:35 8272

MPCC sjølv har ei fin framstilling side 7 i "Market & Operational Update" 20.10.21.
Dei reknar med at TCE-rater på 9700$ ut året 2025 vil holde til å dekke Enterprise Value.
Altså rater på ca.17- 17500 $/døgn ut 2025.
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3434592/211020-investor-presentation.pdf

Sjølv finn eg dette talet litt merkeleg då eg i eiget rekneark, som kva angår beløp er relativt likt Helg11 sitt at:
Rater på ca. $ 16 000 per døgn i opne månader ut 2024 vil resultere i ca. EPS + skrapverdi - gjeld = ca. dagens MCAP.
Dog reknar MPCC sjølv med 95% flåteutnytting, eg 100%.
Eg reknar med CBE 7500, medan den var 7728/døgn H1-21. Den vil falle frå dette nivå når gjeld snart minkar og pga. nyleg refinansiering.
Kan sjølvsagt ligge nokre andre utgifter her som kjem utanom CBE.
Men, MPCC kjem til større Secured EBITDA enn eg får i mitt rekneark om eg sett ratene til break even i opne månader.
Dette kan vere dels fordi dei rekna med makslenge på kontrakter som går ut i 23/24, noko eg ikkje gjer (for å vere litt bear).
I tillegg har eg ikkje med ein del månader av Nora si kontrakt som potensielt strekker seg godt inn i 2025.

Mange metodar som fører til liknande tal og fakta her. Ratene må veldig langt ned for at ikkje MPCC skal tjene inn heile aksjekursen sin ila. 2024-25.
TheGambler
09.11.2021 kl 15:05 8405

Jeg ser at du bruker Total Profit som utgangspunkt for beregning av EPS. Det er også gjort i arket 2021_V.2.0_with_Q.
I arkene 2022 og 2023 + NCT er CashFlow benyttet, og EPS blir litt høyere enn dine tall. Hva er mest riktig/fornuftig å bruke?
Normalone
09.11.2021 kl 14:35 8593

Svar - takk for at du deler regnestykkene. Dette er bildet jeg også sitter igjen med etter mine beregninger, dvs. at dagens prising (når en inkluderer skrapverdien på skipene) legger til grunn at ratene allerede i 2022 vil kollapse og falle tilbake til ratene før pandemien.

I 2022 skal 33 skip inn på nye kontrakter - og som Constantin har uttrykt, skipene for Q1 2022 er allerede inne på nye kontrakter (fixing forward) og det forhandles om kontrakter for Q2 og Q3. Er det noe som tilsier at ratene I snitt for skipene i 2022 vil falle med 73 %??? Med nye 3 års kontrakter i 2022 har MPCC inntekter til 2025.
Svar
09.11.2021 kl 13:13 9054

Hvis man derimot for fremtidige rater benytter 5 % rabatt for Q1 22 og 20 % rabatt resten av 2022, 35% rabatt 2023 og 50% rabatt 2024 vil kun CF være nærmere 12 milliarder.

Så hva er riktig ?