MPCC Bull 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)
Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
AlanS
16.11.2021 kl 16:00
11939
Euroseas Q3 presentasjon http://www.euroseas.gr/files/Euroseas-Q3-2021.pdf
The short term outlook looks optimistic, reinforced by logistical disruptions and firm trade demand. Additionally, limited supply growth in 2022 should provide some rate support before increased newbuilding deliveries in 2023
Net Asset Value
- Using the charter-adjusted market value of vessels estimated about $374m(*)
=> Net Asset Value around $323m, or, around $45.0/share (including the appreciation of our NB contracts)
- Recent share price trading range of $30-$36/share represents a significant discount to the value of the company
Markedet er skuffet: ESEA Euroseas Ltd. $26.71 -$6.35 -19.21%
Aksjekurs/NAV = 26,7/45 = 59.3%
MPCC ligger nå på under 50%
The short term outlook looks optimistic, reinforced by logistical disruptions and firm trade demand. Additionally, limited supply growth in 2022 should provide some rate support before increased newbuilding deliveries in 2023
Net Asset Value
- Using the charter-adjusted market value of vessels estimated about $374m(*)
=> Net Asset Value around $323m, or, around $45.0/share (including the appreciation of our NB contracts)
- Recent share price trading range of $30-$36/share represents a significant discount to the value of the company
Markedet er skuffet: ESEA Euroseas Ltd. $26.71 -$6.35 -19.21%
Aksjekurs/NAV = 26,7/45 = 59.3%
MPCC ligger nå på under 50%
Redigert 16.11.2021 kl 17:50
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.11.2021 kl 16:06
12218
AS Sevilla har 1794 TEU. Trykkfeil?
Riktig skip, så er det bare lekkert :)
Og ingenting tyder på fallende rater!!!!!
Riktig skip, så er det bare lekkert :)
Og ingenting tyder på fallende rater!!!!!
Redigert 16.11.2021 kl 16:11
Du må logge inn for å svare
AlanS
16.11.2021 kl 16:16
12139
Fallende indekser kan forklares med færre dyre kortsiktige slutninger. Ingen vesentlige endringer som relevant for MPCC.
New ConTex er ute https://www.container-land.com/index.php?id=2-3-0-1011
Endringer er i den korte enden, dvs kontrakter under 12 måneder. 24 måneds kontrakter er stabile. MPCC sitt levebrød er 3 års kontrakter som viser ingen tegn på kjøling. MPCC har meget begrenset eksponering mot det korte markedet.
New ConTex er ute https://www.container-land.com/index.php?id=2-3-0-1011
Endringer er i den korte enden, dvs kontrakter under 12 måneder. 24 måneds kontrakter er stabile. MPCC sitt levebrød er 3 års kontrakter som viser ingen tegn på kjøling. MPCC har meget begrenset eksponering mot det korte markedet.
Redigert 16.11.2021 kl 19:27
Du må logge inn for å svare
Kursfallet i ESEA skyldes vel sannsynligvis at EPS for Q3 kom inn 17% under forventet (sier Google søket "ESEA stock"). I skrivende stund er kursen ned 17%
AlanS
16.11.2021 kl 19:01
11177
Om jeg forstår det riktig, var det ingen tegn på utbytte heller. Men selskapets prestasjon virker solid og utsiktene er gode.
Redigert 16.11.2021 kl 19:32
Du må logge inn for å svare
ESEA gikk ned etter forrige kvartalsrapport også, til tross for flotte tall. Var inne der et lite øyeblikk da jeg trodde den skulle gå godt etter rapporten. Kom inn på 16,18 og ut på 14,10. Fabelaktig dårlig timing, men lærte godt av det. Ca to uker etter var den på 25,4.
Nettopp slike erfaringer er fine for folk som har under et år i markedet. Nå prøver jeg å høre på Buffet og stole på egne erfaringer i MPCC, så nå tviholder jeg til Dovre faller.
Nettopp slike erfaringer er fine for folk som har under et år i markedet. Nå prøver jeg å høre på Buffet og stole på egne erfaringer i MPCC, så nå tviholder jeg til Dovre faller.
skrue09
16.11.2021 kl 20:35
10733
Tror vi får vite mer om utbytte fremover ved Q3.
Her ved prestasjonen av Songa oppkjøpet:
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/23/7694188/hinter-om-utbytte-etter-garsdagens-milliardoppkjop
Fra CEO comment Q22021:
Continuing to adhere to the moderate leverage strategy, we will continue to optimize our financial structure to achieve a more optimal balance sheet. Following that, the Company is well positioned to pay dividends in 2022.
Her ved prestasjonen av Songa oppkjøpet:
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/06/23/7694188/hinter-om-utbytte-etter-garsdagens-milliardoppkjop
Fra CEO comment Q22021:
Continuing to adhere to the moderate leverage strategy, we will continue to optimize our financial structure to achieve a more optimal balance sheet. Following that, the Company is well positioned to pay dividends in 2022.
Struts
17.11.2021 kl 06:33
10016
Da jeg var liten var jeg svært fornøyd de gangene jeg fikk en liten eske med små drops merket Brynildsen Fabrikker. Jeg minnes vagt - eller innbiller meg - at dropsene hadde forskjellig farge også, noe som gjorde det ekstra spennende. Eskene kan umulig ha kostet mer enn femti øre. Det er ikke helt den samme gleden i dag å observere at familien Brynildsen lemper ut hundretusenvis av «drops». Ikke samme smaken kan man si, men det bare er vel misunnelse for at jeg ikke selv bygget dropsfabrikk. Sukk.
Uansett, kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 3,893’ aksjer, og har med det 70.29% av aksjene (prosentandelen anført må igjen være feil, da den er høyere enn det opplyst i går). Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Morgan Stanley ned 352’ (1,218’ totalt), Six Sis minus 300’ (1,324’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) også ned 300’ (17,434’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) ned 100’ (1,303’) og Norron Sicav (svensk basert fond) også ned 100’ (1,000’). Ellers bare et par små endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker it re beholdninger med hhv. 640’, 363’ og 143’ aksjer (til resp. 4,525’, 2,734’ og 1,677’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg opp 378’ (1,485’), Nordnet Bank pluss 64’ (2,670’), Jan Heggelund (investor) + 35’ (1,221’) og UBS AG London 32’ (862’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Uansett, kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 3,893’ aksjer, og har med det 70.29% av aksjene (prosentandelen anført må igjen være feil, da den er høyere enn det opplyst i går). Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Morgan Stanley ned 352’ (1,218’ totalt), Six Sis minus 300’ (1,324’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) også ned 300’ (17,434’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) ned 100’ (1,303’) og Norron Sicav (svensk basert fond) også ned 100’ (1,000’). Ellers bare et par små endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker it re beholdninger med hhv. 640’, 363’ og 143’ aksjer (til resp. 4,525’, 2,734’ og 1,677’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg opp 378’ (1,485’), Nordnet Bank pluss 64’ (2,670’), Jan Heggelund (investor) + 35’ (1,221’) og UBS AG London 32’ (862’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
hectorgonzales
17.11.2021 kl 07:51
9761
For de som tror at ratene vil stupe så tror jeg ikke det. Sea Intelligence antyder 18-30 måneder før ratene til rederne roer seg betydelig ned. Selv om Harpex og NewContex går ned så er jeg imponert over at kontraktene fortsatt går på 30-36mnd og svært gode rater. Jeg har fulgt med på ratenivået (NewContex) siden starten av juli (da var det på et høyt nivå etter min oppfatning) og vi er nå nede på et nivå som var i starten av august.
Rate 1.7 (24mnd 2500TEU) $32995, Rate 16.11 $41914. Når man tenker på selvkosten er ca $9000/dag så er det store gevinster å hente fremover. Så selv om ratenivået skulle "krakke" så er det fremdeles svært lønnsom drift fremover. Vi ser vel det ingen andre investorer ser - at lønnsomheten i driften blir svært god ut 2022 og 2023.
Selv om det kommer nybygg til så opprettes det også nye feederlinjer med flere seilaser i uken (flere skip benyttes). Så markedet for feeder vil forbli stramt en god stund til.
https://container-news.com/rate-reduction-could-take-18-30-months-reports-sea-intelligence/
Rate 1.7 (24mnd 2500TEU) $32995, Rate 16.11 $41914. Når man tenker på selvkosten er ca $9000/dag så er det store gevinster å hente fremover. Så selv om ratenivået skulle "krakke" så er det fremdeles svært lønnsom drift fremover. Vi ser vel det ingen andre investorer ser - at lønnsomheten i driften blir svært god ut 2022 og 2023.
Selv om det kommer nybygg til så opprettes det også nye feederlinjer med flere seilaser i uken (flere skip benyttes). Så markedet for feeder vil forbli stramt en god stund til.
https://container-news.com/rate-reduction-could-take-18-30-months-reports-sea-intelligence/
Londonmannen
17.11.2021 kl 08:38
9645
Du skriver «selv om det kommer nybygg så opprettes det også nye feederlinjer med flere seilaser i uken»
Ja, og det er en utvikling som vil fortsette ettersom det er innen ULCS segmentet nybyggene kommer. Det er kontrahert relativt få feederskip og trolig langt færre enn det det vil bli behov for når kapasiteten innen ULCS segmentet øker.
I tillegg vil manntrolig få pålegg om slowsteaming som vil kreve ytterligere feedere for å dekke nødvendig behov.
Vi får nok mer info om dette på morgendagens presentasjon. Men at MPCC vil forbli en pengemaskin i overskuelig fremtid, er jeg rimelig sikker på. Pr i dag, en underpriset sådan.
Ja, og det er en utvikling som vil fortsette ettersom det er innen ULCS segmentet nybyggene kommer. Det er kontrahert relativt få feederskip og trolig langt færre enn det det vil bli behov for når kapasiteten innen ULCS segmentet øker.
I tillegg vil manntrolig få pålegg om slowsteaming som vil kreve ytterligere feedere for å dekke nødvendig behov.
Vi får nok mer info om dette på morgendagens presentasjon. Men at MPCC vil forbli en pengemaskin i overskuelig fremtid, er jeg rimelig sikker på. Pr i dag, en underpriset sådan.
hectorgonzales
17.11.2021 kl 08:57
9473
Iflg artikkelen er det ca 65.000 tomcontainere som venter på å bli transportert tilbake til Asia. Rederne vil holde ruten og tar sannsynligvis ikke med seg så mange tom-containere som de har kapasitet til pga tiden det tar å laste disse. Problemet til havnene er at det tar så lang tid å laste at det fører til ytterligere forsinkelser på losse operasjoner. Dette skal finansiers ved at havnene pålegger avgift per container. Det blir fort dyrt å ikke ta med seg tomcontainere så vi kan muligens se ytterligere bruk av feedere til å ta med laster over til Asia med containere.
The new fee would hit imports destined for truck removal after nine days or more on docks, and would start after six days or more for rail-bound cargo. Ports would charge ocean carriers escalating fees for overstaying container – with a $100 charge for the first day, $200 for the second, and so on.
https://gcaptain.com/watch-transportation-secretary-pete-buttigieg-joins-port-of-los-angeles-executive-director-for-supply-chain-update/
The plan includes asking liners to bring in “sweeper” ships to load empties dwelling at terminals and nearby facilities. During the pandemic, the port has been dealing with about 350,000 TEUs on average each month that need to get repositioned back to Asia so more products can loaded.
“We’ve seen six additional sweeper ships so far pick up a little more than 17,500 TEU of empties and there are another two on their way that can pick up probably 2,500 more empty container units. We’ve got to do a lot better job than that. We’ve got about 65,000 empty container units sitting on the docks right now, that’s up from about 55,000 from just a couple Friday’s ago, but we did have a good weekend.”
The new fee would hit imports destined for truck removal after nine days or more on docks, and would start after six days or more for rail-bound cargo. Ports would charge ocean carriers escalating fees for overstaying container – with a $100 charge for the first day, $200 for the second, and so on.
https://gcaptain.com/watch-transportation-secretary-pete-buttigieg-joins-port-of-los-angeles-executive-director-for-supply-chain-update/
The plan includes asking liners to bring in “sweeper” ships to load empties dwelling at terminals and nearby facilities. During the pandemic, the port has been dealing with about 350,000 TEUs on average each month that need to get repositioned back to Asia so more products can loaded.
“We’ve seen six additional sweeper ships so far pick up a little more than 17,500 TEU of empties and there are another two on their way that can pick up probably 2,500 more empty container units. We’ve got to do a lot better job than that. We’ve got about 65,000 empty container units sitting on the docks right now, that’s up from about 55,000 from just a couple Friday’s ago, but we did have a good weekend.”
Titleist
17.11.2021 kl 09:40
9206
Spørsmål: Dersom det bygges masse nye (store) containerskip, slik at markedet har nok "fraktekapasitet", hvordan vil de slå ut på de mindre skipene / feedere? (Ratenivået)
Selv om det evt. ikke bygges skip av den mindre typen..
Selv om det evt. ikke bygges skip av den mindre typen..
Blitt kvitt alle med frynsete nerver og fått en beholdning av folk som ser realiteten og mulighetene fremover med aksjen? Økning på over 3 % så langt idag. Tror vi kan se 20 tallet før dagen er over.
Redigert 17.11.2021 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
DROY80
17.11.2021 kl 11:05
8726
Jan Banan
17.11.2021 kl 11:19
8609
Ang. feedere så har de en aldrene flåte på verdensbasis. Sist jeg sjekket var gj.snittalder ca 15år. De siste årene har det i gj.snitt blitt skrotet omkring 94 feedere i året. Men i 2021 er det under 10 såvidt jeg husker. Regner ikke med at 2022 vil bli så mye bedre.
Det betyr med andre ord at det vil være et etterslep på omkring 170 feedere som skal skrotes i slutten av 2022. Med flere feederlinjer og færre skip er ikke antall feeder nybygg bestilt til 2023/24 særlig skremmende tall. Det virker heller at det er bestilt for få.
Det betyr med andre ord at det vil være et etterslep på omkring 170 feedere som skal skrotes i slutten av 2022. Med flere feederlinjer og færre skip er ikke antall feeder nybygg bestilt til 2023/24 særlig skremmende tall. Det virker heller at det er bestilt for få.
Redigert 17.11.2021 kl 11:27
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
17.11.2021 kl 11:30
8720
De store skipene vil kunne levere frakt til svært lave kostnader per TEU. I min tid i bransjen så kostet en 20" container $750 fra Singapore til Antwerpen/Rotterdam. Og rundt kr 9000 Rotterdam - Norge Vest (med Feeder) + THC (terminal handling charge). Feeder er et helt annet marked enn de store og desto større skip desto mer behov for feeder til å samle nok containere til å fylle opp.
Problemet med de store skipene er at det er så få havner som har kapasitet til å ta imot. F.eks. når du ser på LA som har 65.000 tomcontainere stående ser du hvor enorme areal som skal til for å få logistikken til å gå rundt. En ting er å laste/losse men det er begrenset kapasitet med bortkjøring (lossing) og tilkjøring (lasting).
Det tar også betydelig lengre tid til å losse/laste - og evt omlasting ombord når man har flere havner som skal anløpes. Feeder benyttes til "intra-regional trade" der de store skipene ikke er egnet.
Problemet med de store skipene er at det er så få havner som har kapasitet til å ta imot. F.eks. når du ser på LA som har 65.000 tomcontainere stående ser du hvor enorme areal som skal til for å få logistikken til å gå rundt. En ting er å laste/losse men det er begrenset kapasitet med bortkjøring (lossing) og tilkjøring (lasting).
Det tar også betydelig lengre tid til å losse/laste - og evt omlasting ombord når man har flere havner som skal anløpes. Feeder benyttes til "intra-regional trade" der de store skipene ikke er egnet.
Clay Allison
17.11.2021 kl 11:32
8704
Eller lesse da. Noe som må gjøres før man kan losse, men nå hørte vel jeg disse uttrykkene mens jeg skvalpa rundt i magan til moder`n
Bearwizard
17.11.2021 kl 11:54
8544
Optimist :-). Vi har vel lært oss etterhvert at med en gang kursen stiger med 50-60 øre, så trykker "alle" på salgsknappen og ned bærer det igjen. Tipper heller at vi ser 18 tallet før dagen er slutt
RLP
17.11.2021 kl 12:10
8449
Er det noe som kan komme frem i Q3 rapporten imorgen som potensielt vil "skremme" markedet? Vi vet at de tjener gode penger og går godt med overskudd, men er det noe annet som potensielt kan virke negativt?
Clay Allison
17.11.2021 kl 12:57
8144
Ja. Alle skipene har sunket og de glemte å betale forsikring. 😂
sh030158
17.11.2021 kl 13:12
8168
https://investors.zim.com/news/news-details/2021/ZIM-Reports-Record-Financial-Results-for-the-Third-Quarter-of-2021/default.aspx
Fint regnskab fra ZIM - lige nu...
Fint regnskab fra ZIM - lige nu...
https://e24.no/boers-og-finans/i/g6J22A/investtech-analyse-hvor-skal-aarets-kursvinnere-naa
"Aksjen har en gjennomsnittlig kursendring per måned på over 50 prosent. Risikoen er dermed ekstremt høy. MPCC slipper Q3-rapporten torsdag morgen. Det er ekstra høy risiko å sitte på aksjen over resultatdagen"
E24 har nok satt seg godt inn i hva som ventes imorgen ;)
"Aksjen har en gjennomsnittlig kursendring per måned på over 50 prosent. Risikoen er dermed ekstremt høy. MPCC slipper Q3-rapporten torsdag morgen. Det er ekstra høy risiko å sitte på aksjen over resultatdagen"
E24 har nok satt seg godt inn i hva som ventes imorgen ;)
Vi som har fulgt med på hva som forventes i morgen, anser nok ikke den samme risikoen. Kunne solgt meg ut nå med god gevinst, men det kunne ikke falt meg inn. Jeg har tro på morgendagen :)
Det er bare Investtechs automatiske analyser.
Fra deres side. På svingningene i aksjekursene og omsetningsvolumet kan vi tolke hvilke psykiske endringer investorene har vært gjennom. Vi kan tolke hva de tenker i dag og hvilket stemningsleie de har. Da kan vi også si noe om hva de trolig vil gjøre i morgen eller den neste måneden.
https://www.investtech.com/no/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_QuickStartAboutAnalyses
https://e24.no/boers-og-finans/i/g6J22A/investtech-analyse-hvor-skal-aarets-kursvinnere-naa
Fra deres side. På svingningene i aksjekursene og omsetningsvolumet kan vi tolke hvilke psykiske endringer investorene har vært gjennom. Vi kan tolke hva de tenker i dag og hvilket stemningsleie de har. Da kan vi også si noe om hva de trolig vil gjøre i morgen eller den neste måneden.
https://www.investtech.com/no/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_QuickStartAboutAnalyses
https://e24.no/boers-og-finans/i/g6J22A/investtech-analyse-hvor-skal-aarets-kursvinnere-naa
Samme her. Investtech er forøvrig algo-analyser jeg ikke løfter et øyelokk til. Følger man MPCC tett, og samtidig zoomer ut og ser på fundamentale forhold i selskap & sektor - er ikke mine aksjer tilsalgs de neste 12-24 mnd.
Mange måter å se problemet på.
Supply chains aren’t broken, it’s more a question of demand
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fiby.imd.org%2Fsupply-chain%2Fsupply-chains-arent-broken-its-more-a-question-of-demand%2F&psig=AOvVaw3tnXJ9n9pa7W80VKKrk010&ust=1637241596836000&source=images&cd=vfe&ved=0CAoQjhxqFwoTCOjQucu-n_QCFQAAAAAdAAAAABAK
That is a sign of supply chains being very efficient, not broken or fragile. What is happening now is as if every day were Christmas for supply chain.
Supply chains aren’t broken, it’s more a question of demand
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fiby.imd.org%2Fsupply-chain%2Fsupply-chains-arent-broken-its-more-a-question-of-demand%2F&psig=AOvVaw3tnXJ9n9pa7W80VKKrk010&ust=1637241596836000&source=images&cd=vfe&ved=0CAoQjhxqFwoTCOjQucu-n_QCFQAAAAAdAAAAABAK
That is a sign of supply chains being very efficient, not broken or fragile. What is happening now is as if every day were Christmas for supply chain.
Redigert 17.11.2021 kl 15:11
Du må logge inn for å svare
NOKIA1
17.11.2021 kl 15:16
9135
Resultat ZIM Integrated Shipping.
https://s27.q4cdn.com/416879924/files/doc_financials/2021/q3/ZIM-Q3-2021-investors-call-Final-17-11-2021.pdf
https://s27.q4cdn.com/416879924/files/doc_financials/2021/q3/ZIM-Q3-2021-investors-call-Final-17-11-2021.pdf
Så var det Black Friday for tur.
Om det ble spådd at Black Friday-salget i 2020 ville falle litt på grunn av butikkstengninger, økte salget faktisk fra rundt 11 milliarder dollar i 2019 til mer enn 14 milliarder dollar i 2020. I år er salget spådd å nå hele 17 milliarder dollar med utvidet salg og tidlig annonsering.
https://www.thomasnet.com/insights/here-s-what-you-need-to-know-about-black-friday-2021/
Om det ble spådd at Black Friday-salget i 2020 ville falle litt på grunn av butikkstengninger, økte salget faktisk fra rundt 11 milliarder dollar i 2019 til mer enn 14 milliarder dollar i 2020. I år er salget spådd å nå hele 17 milliarder dollar med utvidet salg og tidlig annonsering.
https://www.thomasnet.com/insights/here-s-what-you-need-to-know-about-black-friday-2021/
Bare å glede seg til morgendagen da, blir spennende!! :)
Anders13
17.11.2021 kl 16:36
8659
Spennende. Selv om kursen går opp 20% til 24 mener jeg denne er ALT for billig. Uansett kurs kan vi nok glede oss over topp utbytte neste +3 årene.
Ja, short posisjonene er uforandret siden 15/10 på den ene aktøren og 29/10 på den andre
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
Blir jo interessant å se om selskapet vil lande på månedlige utbytter (som har vært spilt inn til selskapet), samt om de går for tilbakekjøpsprogram.
Moro å se hva de kommer med, og om de videre frem vvil bli litt flinkere på hyppigere guiding.
Moro å se hva de kommer med, og om de videre frem vvil bli litt flinkere på hyppigere guiding.
Alby
17.11.2021 kl 17:54
8525
Så blir det morsomt å se hva shorterne gjør. Kommer de på banen kan det bli fart i sakene 😂😂
Alby
17.11.2021 kl 17:55
8570
Så blir det morsomt å se hva shorterne gjør. Kommer de på banen kan det bli fart i sakene 😂😂
jadden
17.11.2021 kl 18:35
8383
Månedlige utbytter anser jeg nærmest som utelukket, det kan ledes ut av at utbytte kommer i Q1/22. Mer spennende er hva som legges til grunn for utbyttet i Q1, vil det f.eks være 75% av netto fortjeneste i 2021? Utbytte som utbetales i Q2/22 er sannsynlig 75% av netto fortjeneste opptjent i Q1.
Andre daktorer som kan spille inn på utbytte er om det gjøres balanseoptimalisering like frem til årsskiftet, om det iverksettes tilbakekjøp av aksjer eller vi får flere skipssalg som sluses videre til aksjonærene. Her er mange muligheter, Q3 resultatet blir uansett kanon og vil gi store overskrifter.
Andre daktorer som kan spille inn på utbytte er om det gjøres balanseoptimalisering like frem til årsskiftet, om det iverksettes tilbakekjøp av aksjer eller vi får flere skipssalg som sluses videre til aksjonærene. Her er mange muligheter, Q3 resultatet blir uansett kanon og vil gi store overskrifter.
NOKIA1
17.11.2021 kl 20:57
7749
God driv og høyt volum på ZIM i dag, etter et veldig godt Q3 resultat. Kan MPCC matche dette i morgen?
https://finance.yahoo.com/quote/ZIM?p=ZIM&.tsrc=fin-srch
https://finance.yahoo.com/quote/ZIM?p=ZIM&.tsrc=fin-srch
Hoasis
17.11.2021 kl 20:59
7775
Over 4 % opp i dag, da er det bare å stålsette seg på en tøff dag i morgen...markedet er ikke interessert i selskaper som tjener penger lengre. Vet ikke om jeg tør å se på kursen i morgen, ser vi 17 tallet?
Utsikter: MPC Container Ships ASA Registrert med tall for siste kvartal
MPC Container Ships ASA Registrert Shs
2,05 EUR 4,49 %
A2DS30-diagram
DiagrammerNyheterAnalyser
Handle her for €0
Vis alt
MPC Container Ships ASA Registered vil åpne bøkene 18. november 2021 for kvartalet som ble avsluttet 30. september 2021.
3 analytikere anslår i gjennomsnitt at MPC Container Ships ASA Registered genererte en inntjening på USD 0,110 per aksje i årets siste kvartal. I samme kvartal i fjor var den -0,046 dollar per aksje.
På inntektssiden skal MPC Container Ships ASA Registered 3 ha postet et gjennomsnitt på USD 112,5 millioner det siste kvartalet, ifølge analytikere. Det vil tilsvare en omsetningsøkning på 219,32 prosent sammenlignet med forrige års resultat. På det tidspunktet hadde MPC Container Ships ASA Registered en omsetning på USD 35,2 millioner.
4 analytikere anslår et gjennomsnitt på 0,312 USD per aksje for inneværende regnskapsår, noe som vil være et overskudd når man ser på året før. På det tidspunktet ble $ -0,260 per aksje tjent. Når det gjelder salg, antar 4 analytikere et gjennomsnitt på 350,6 millioner USD for inneværende regnskapsår, sammenlignet med 145,5 millioner USD i samme periode året før.
https://www.finanzen.net/nachricht/aktien/ausblick-mpc-container-ships-asa-registered-mit-zahlen-zum-abgelaufenen-quartal-10755153
Finanzen.net-redaksjonen
MPC Container Ships ASA Registrert Shs
2,05 EUR 4,49 %
A2DS30-diagram
DiagrammerNyheterAnalyser
Handle her for €0
Vis alt
MPC Container Ships ASA Registered vil åpne bøkene 18. november 2021 for kvartalet som ble avsluttet 30. september 2021.
3 analytikere anslår i gjennomsnitt at MPC Container Ships ASA Registered genererte en inntjening på USD 0,110 per aksje i årets siste kvartal. I samme kvartal i fjor var den -0,046 dollar per aksje.
På inntektssiden skal MPC Container Ships ASA Registered 3 ha postet et gjennomsnitt på USD 112,5 millioner det siste kvartalet, ifølge analytikere. Det vil tilsvare en omsetningsøkning på 219,32 prosent sammenlignet med forrige års resultat. På det tidspunktet hadde MPC Container Ships ASA Registered en omsetning på USD 35,2 millioner.
4 analytikere anslår et gjennomsnitt på 0,312 USD per aksje for inneværende regnskapsår, noe som vil være et overskudd når man ser på året før. På det tidspunktet ble $ -0,260 per aksje tjent. Når det gjelder salg, antar 4 analytikere et gjennomsnitt på 350,6 millioner USD for inneværende regnskapsår, sammenlignet med 145,5 millioner USD i samme periode året før.
https://www.finanzen.net/nachricht/aktien/ausblick-mpc-container-ships-asa-registered-mit-zahlen-zum-abgelaufenen-quartal-10755153
Finanzen.net-redaksjonen
NOKIA1
17.11.2021 kl 21:19
7771
Hoasis, du kom jo deg ut av denne i Januar, så det går nok greit.
19.01.2021 kl 12:29
8426
Kom meg ut av denne i dag med bra tap og satte alt i REC. Denne skuta seiler i motvind enn så lenge, blir nok medvind mot våren
19.01.2021 kl 12:29
8426
Kom meg ut av denne i dag med bra tap og satte alt i REC. Denne skuta seiler i motvind enn så lenge, blir nok medvind mot våren
Hoasis
17.11.2021 kl 21:26
7769
Kudos til deg NOKIA for å ha gravd frem salget jeg gremmes mest over hittil i år. Begynte å kjøpe meg inn igjen fra 6 kr og fikk med meg med vinden som jeg beskrev i innlegget (dumpet også REC og satte det tilbake i MPCC)
Greit å få på plass litt personell til å administrere utbyttebetalingene som kommer de neste årene.
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=238999123
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=238999123
Ett utdrag av gjennomgangen av 3 Kvartalsrapporten i ZIM. Hva mener ledelsen der om framtiden.
Nå vil jeg gå gjennom markedsgrunnlaget som vi ser i linjefartssektoren og vårt positive syn også fremover. Vi fortsetter å se fundamentale forhold som er gunstige på både nær og lang sikt, med tanke på behovet for erstatningstonnasje og gjeldende prognose for etterspørselsvekst.
For det første, på umiddelbar sikt, er forsyningskjedeutfordringene vedvarende, og det er ingen kortsiktige tegn på importsvakhet. Køen ved havnen i LA Long Beach har nylig nådd så høy som 80 fartøyer, og havnen fortsetter å slite med det store volumet av bokser som ankommer. Viktige flaskehalser for logistikk i innlandet i USA er fortsatt med mangel på lastebilsjåfører, mangel på sjåfør og begrenset lagerplass i innlandet. Vi forventer at disse markedsforholdene vil fortsette i det minste i løpet av de neste seks månedene, og støtte høye fraktrater.
For det andre, ser mot 2023 og utover. Vi fortsetter å se truslene om overkapasitet ved lastene på grunn av to ikke-relaterte faktorer. En, kommende miljøregulering som sannsynligvis vil tre i kraft i 2023 vil fremme sakte damping, noe som krever ytterligere kapasitet for å bære det samme volumet. Og etter noen estimater, for hver måned i gjennomsnittlig hastighetsreduksjon på tvers av flåten vil dette resultere i en effektiv forsyningsreduksjon på 4 % til 5 %.
Og to, overbelastning eller delvis landinfrastruktur, spesielt relevant i USA, vil fortsette å ha en negativ innvirkning på havneeffektiviteten. Mens pandemi-relaterte forstyrrelser i forsyningskjeden har forverret utfordringene ettersom etterspørselen fortsetter å vokse, vil driftsbegrensninger i USA sannsynligvis vedvare. Og som sådan forventes disse to faktorene delvis å oppveie 2023 netto fôrvekst reflektert i den økte ordreboken.
Selv om den oppadgående trenden vi har sett i fraktrater de siste månedene har avtatt, muligens i forbindelse med Kinas Golden Week, vil fraktratene fortsette å være godt over gjennomsnittet for det siste tiåret, drevet av høy etterspørsel, som dekkes av forsyningskjeden. flaskehalser, utstyrsmangel og overbelastning i havnene. Omstendigheter, igjen, vi forventer ikke å endre seg i nær fremtid. På kostnadssiden korrelerer høyere charterpriser med fraktrater. Og til tross for fortsatt mangel på skip, ser vi en positiv trend med høye charterrater som begynner å bli platå.
Nå vil jeg gå gjennom markedsgrunnlaget som vi ser i linjefartssektoren og vårt positive syn også fremover. Vi fortsetter å se fundamentale forhold som er gunstige på både nær og lang sikt, med tanke på behovet for erstatningstonnasje og gjeldende prognose for etterspørselsvekst.
For det første, på umiddelbar sikt, er forsyningskjedeutfordringene vedvarende, og det er ingen kortsiktige tegn på importsvakhet. Køen ved havnen i LA Long Beach har nylig nådd så høy som 80 fartøyer, og havnen fortsetter å slite med det store volumet av bokser som ankommer. Viktige flaskehalser for logistikk i innlandet i USA er fortsatt med mangel på lastebilsjåfører, mangel på sjåfør og begrenset lagerplass i innlandet. Vi forventer at disse markedsforholdene vil fortsette i det minste i løpet av de neste seks månedene, og støtte høye fraktrater.
For det andre, ser mot 2023 og utover. Vi fortsetter å se truslene om overkapasitet ved lastene på grunn av to ikke-relaterte faktorer. En, kommende miljøregulering som sannsynligvis vil tre i kraft i 2023 vil fremme sakte damping, noe som krever ytterligere kapasitet for å bære det samme volumet. Og etter noen estimater, for hver måned i gjennomsnittlig hastighetsreduksjon på tvers av flåten vil dette resultere i en effektiv forsyningsreduksjon på 4 % til 5 %.
Og to, overbelastning eller delvis landinfrastruktur, spesielt relevant i USA, vil fortsette å ha en negativ innvirkning på havneeffektiviteten. Mens pandemi-relaterte forstyrrelser i forsyningskjeden har forverret utfordringene ettersom etterspørselen fortsetter å vokse, vil driftsbegrensninger i USA sannsynligvis vedvare. Og som sådan forventes disse to faktorene delvis å oppveie 2023 netto fôrvekst reflektert i den økte ordreboken.
Selv om den oppadgående trenden vi har sett i fraktrater de siste månedene har avtatt, muligens i forbindelse med Kinas Golden Week, vil fraktratene fortsette å være godt over gjennomsnittet for det siste tiåret, drevet av høy etterspørsel, som dekkes av forsyningskjeden. flaskehalser, utstyrsmangel og overbelastning i havnene. Omstendigheter, igjen, vi forventer ikke å endre seg i nær fremtid. På kostnadssiden korrelerer høyere charterpriser med fraktrater. Og til tross for fortsatt mangel på skip, ser vi en positiv trend med høye charterrater som begynner å bli platå.