MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1781615

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
hill
22.11.2021 kl 12:44 13285

Hyggelig å høre - er ikke for ingenting at han er blitt storeier i Pareto. Han vet nok hva han styrer med!
Kanskje på tide å legge noen egg i Hafnia-kurven også, for å bli med fra starten på en ny oppgang?

Har selv tro på at produkttankere kan være et segment innen tank, som kan gjøre det bra i tiden som kommer,
på samme måte som feeder-sigmentet vil fortsette å gjøre det godt innen container-markedet.
Slettet bruker
22.11.2021 kl 12:47 13274

Får eit innblikk i det du etterspør her, sjekk fra ca. 23 min.

https://edge.media-server.com/mmc/p/d7gi5x7g
Keefer
22.11.2021 kl 12:51 13347

For å få bedre innblikk i kontrahering/bestilling av feedere for de neste årene pr. nå, vil jeg anbefale å ta en ekstra titt på MPCC sin presentasjon for Q3, side 13, 14, 15 og 16 (Market Update: Mid-Term Outlook).https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_-_Q3_2021_Earnings_call.pdf

EDIT: Beklager - Ser denne nettopp ble lagt ut i posten over.
Redigert 22.11.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.11.2021 kl 13:24 13000

Hjertelig takk, VolumOpp og Keefer!

Jeg er riktignok ingen racer når det gjelder slike tabeller, men det ser ut som oppsummeringen nederst på side 14 er essensen av hva jeg faktisk var ute etter. Og konklusjonen er vel at (EDIT!) etterspørselen, i hvert fall i øyeblikket, vil være større enn tilbudet også de nærmeste årene:

"Mid-term demand and supply forecasts for the Container Vessel Market are robust. Total supply growth until 2024 is expected to show a compound
annual growth rate of 4.9%. Demand growth is currently estimated with a CAGR of 5.1%.

 For Intra-Regional Trades, mid-term demand and supply comparisons are even more favorable. While supply growth is driven solely by vessels larger."

"5.2k TEU (CAGR for vessels smaller 5.2k TEU is 0.2%), demand growth on Intra-Regional Trades (the main deployment of smaller tonnage) is
relative strong with a CAGR of 5.6% until 2024.
Redigert 22.11.2021 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
JonnyMoney
22.11.2021 kl 13:38 13096

Jepp, har seg sånn at vi nemlig må nødt å teste en støtte på 21,75 kr før vi trygt kan segle videre.
Sto i avisen i går, så sånn er det vel bare.
PSI- Investor
22.11.2021 kl 13:42 13126

etterspørselen er større enn tilbudet

og det er fint!
Redigert 22.11.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Struts
22.11.2021 kl 13:49 13386

Kontrahering av containerskip. Følgende er en oppfølging/oppdatering av innlegg rundt 09.10.21. Selv følger jeg ikke så veldig nøye med på de store enhetene (typisk 15-20,000+ TEU). Av den enkle grunn at det er segmentet rundt vår «baby» som er meg nærmest; mao. MPCC. Forsøker således å holde meg oppdatert på feederne (nærmere bestemt kontraheringer av skip rundt/under 4000 TEU), og i forhold til de større er samme fremdeles ikke i nærheten (min oppfatning) sett i forhold til eksisterende flåte. Skjønt, en økning siste månedene har det vært, det dreier seg da naturlig nok i praksis stort sett om skip for levering 2023 og senere (i hvert fall for kontraheringer inngått siste par måneder).

Iht MPCC’s siste rapport for q3 (datert 18.11.2021), nærmere bestemt presentasjonen (side 15), fremgår det at ordreboken for nybygg (iht Clarkson) ligger på 13 enheter (2% av eksisterende flåte i nevnte størrelse) for skip under 1,000 TEU, 468 skip (12.5%) mellom 1-3,000 TEU, og 783 enheter (12%) for de opp til 8,000 TEU. Sistnevnte da av totalen slik jeg forstår det (under 8,000 TEU), ref høyresiden (på nevnte side). Av samme diagram går det eksempelvis frem at i størrelsesorden 12,000-17,000 TEU er det 2,975 (!!) enheter (68.7%) nå i ordre. Med levering fra nå av (få naturlig nok) og frem til 2025.

Så med tanke på foran nevnte antall, er det det ikke så mye jeg har fått med meg. Det får i beste fall gå som et representativt utvalg.

Men: Følgende er da hva jeg har registrert de siste månedene. Priser (og de er kanskje litt interessante) oppgitt er hentet fra diverse kilder, for ordens skyld nevner jeg å ikke ha startet min ganske så amatørmessige registrering av (rapporterte) nybygg før uti mars/april 21 (mener jeg). Noe som er ment som en forklaring (ikke unnskyldning):

Antall nybygg (+ er opsjoner), TEU, levering, Verft (pluss evt. litt om spesifikasjoner), pris pr enhet, kjøper når kjent, i parentes måned rapportert:

NB 1,930 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 23 m Briese Schiffahrts (April 21)
2+2 NB 1,900 TEU/2023 Huangpu $ 26 m Green World Cyprus (Mai 21)
2+2 NB 2,700 TEU/2023 Huangpu Wenchong $ 32 m Green World Cyprus (Mai 2021)
12 x NB 3,055 TEU/2022-2023 Nihon Japan $ 48.8 m Wan Hai Taiwan (rapportert slutten av juni 21)
2 x NB 2,800 TEU/2023 Hyundai Mipo $ 38 m Euroseas Greece (Juni 2021)
6 x N/B 3.500 TEU 2022/24 China 800 plugs $ 40.00 til Japan; incl. longterm t/c to Maersk (midten juli 21)
3 x NB 3,300 TEU 2023/24 China - $ 29 m China (midten juli 21) for innenlands trade
3+3 NB 1800 TEU/2023 Hyundai Mipo 2023 $ 31.3 m Greece (Juli 21)
2 x NB 1,140 TEU/2024 Fujian Southeast China $ 20 m Star Ocean Marine China (August 21)
6 x NB 1,100 TEU/2023 Mawei China 2023 unknown price TS-Lines HKG (August 21)
2 x NB 4,200 TEU Mawei China 2024 $ 40 m MSC (Conventional fuel) (September 21)
3 + 3 NB 3,500 TEU Taizhou Sanfu, China 2023-2024 $ 62.0m Hartmann, Germany Dual fuelled (September 21)
11 x NB 3,200 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber + reefer plugs) $ 49 m Evergreen (September 21)
11 x NB 2,300 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber + reefer plugs) $ 40 m Evergreen (September 21)
2 x NB 1,900 TEU Del Huangpu Wenchong 2024 unknown price Briese (September 21)
2 x NB 1,800 TEU Huangpu Wenchong 2024-25 (Scrubber) $ 33 m Evergreen (September 21)
2 + 2 NB 2,900 TEU Mawei SB, China 2023-2024 $ 40.0m TS Lines, Hong Kong Tier III / Phase 3 (September 21)
4 NB 1,380 TEU Penglai Zhongbai, China 2024 $ 30.0m USC, Germany LOI stage, Ice-class 1A, reefer plugs (September 21)
3 NB 1,380 TEU Penglai Zhongbai, China 2024 $ 30.0m Nordic Hamburg, Germany 10 years T/C attached, Iceclass 1A, reefer plug (September 21)
2 x NB 1,692 TEU Huanghai China 2023 Songa (Blystad), iht FA er prisen $ 25 m each og 1,800 TEU, og levering av nr 1 sept/okt 2022 (September 21)
4 + 2 NB 5,400 TEU del Hanjin 2023-2024 $ 65 m Europe (Oktober 2021)
2 + 2 NB 3,700 TEU Mawei China 2023 (hatchless!) unknown price MSC (Oktober 2021)
2 +2 x NB 3,058 (muligens 3,158) TEU Dely Zhoushan Chang 2023/24 $ 42.6 m Log-in Logistica Intermodal, Brazil (Oktober 2021)
4 + 4 NB 2,900 TEU Del China 2024 Eedi Phase 2 $ 37-38m Karnaphuli Bdesh (Oktober 2021)
2 x NB 2,500 Del Hyundai Mipo slutten 2023 $ 41 mill Namsung Shipping (Oktober 2021)
2 x NB (options declared) 1,023 TEU del 2023-24 Dae Sun Korea $ 19.2 m SITC HKG (EEDI phase 3) (Oktober 2021)
2+2 NB 1,000 TEU Del 2023 Daehan $ 22 m Pan Ocean (Oktober 2021)

Disclaimer: Alt referert etter beste evne, men uten garanti.

PS. Fremstår det hele litt rotete, så er det helt normalt, da det gjenspeiler kråka som har formulert det.
Redigert 22.11.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.11.2021 kl 14:21 13428

Tydelig at klar kommunikasjon ovenfor eit solid utbytte på nyåret og mulig tilbakekjøp av aksjer har effekt. Etter ca. 15.5% oppgang på ein handelsdag er det sterkt og positivt at den står så godt i dag. Kommer til å klatre mot konsensus på over 30 kr/aksje fram mot jul. Ha flott ettermiddag alle!

https://container-news.com/rate-reduction-could-take-18-30-months-reports-sea-intelligence/
Redigert 22.11.2021 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
jadden
22.11.2021 kl 15:10 13104

Nå har den vært nede på 21,65 i dag, har vi da testet 21,30 nivået? Jeg blir imponert over TA hvis den nå stimer oppover mot første hinder 24,75.

I FA i går kunne vi lese som gjengitt, det er vel Investech det er hentet fra:

"Teorien tilsier at den tekniske støtten på 21,30-nivået skal testes før videre oppgang. Holder den tekniske støtten vil den danne et fundament for videre oppgang mot neste tekniske motstand på 24,75-nivået. Det må brytes på stigende omsetning for å signalisere videre oppgang mot 27-nivået og 28-nivået igjen. Ved brudd på disse vil det åpne for videre oppgang i den stigende hovedtrenden. Da kommer både 32-, 38-, 44-, 48-, og 56 kroner innen rekkevidde.

Det vil komme korreksjoner underveis, men så lenge de positive undertonen i RSI-chartet fortsetter vil de kunne bli forbigående."
Helg11
22.11.2021 kl 16:10 12802

Noen nye slutninger i dag:
Northern Jupiter 8814 2010 five to six months trading worldwide 180.000 $ daily MSC
Henrika Schulte 5605 2011 60 months trading worldwide 50.000 $ daily MSC

I tillegg fra Global ship lease: Ny forward fix på to skip fra midten av 2022 til 2027, på rekordrater selvfølgelig. "new five-year time charters for the Eco 9,115 TEU Al Khor and Maira XL with a leading liner operator, to commence mid-2022 at the conclusion of their current charters." Ser ikke ut som om de som leier skip tenker at ratene eller lengdene skal ned med det første.
Normalone
22.11.2021 kl 16:27 12865

Takk Helg11! Sterke rater - og som du skriver, det vitner om at en forventer høye rater i lang tid fremover.
Slettet bruker
22.11.2021 kl 16:27 12854

Takk for oversikten, Struts!
Jeg må komme med en liten korrigering: Skalaen i MPCC’s oversikt for kontraheringer for de forskjellige skipsstørrelsene er TEUk, ikke antall skip!
Så 2975 i klassen 12-17k blir da rundt 185 skip (gitt en snitt-størrelse på 16k TEU). Det er fortsatt ganske mange, men litt mindre enn 2975. :)

Annet spørsmål: Går det an å følge fremdriften på byggingen? Det er jo fortsatt Covid-problemer, mangel på halvledere, strømproblemer i Kina, begrensninger i stålproduksjonen og generelt kaos i varetransporten. Vil verftene kunne levere til avtalt tid?
Slettet bruker
22.11.2021 kl 17:10 12684


Selvfølgelig! Åh, smarte meg!!! Det er endret, godt at du fikk frem poenget, PSI-Investor!

Det innebærer altså at tilbudet av skip fortsatt er lavere enn etterspørselen, hvilket normalt vil føre til høyere rater.
Og slik ser det også ut til å være når man ser på dagens nye kontrakter presentert over av Helg11!
Slettet bruker
22.11.2021 kl 18:06 12367

«Container shipping lines smash profits made by Facebook, Amazon, Netflix and Google»

Trenger ein å seie noko meir?

https://splash247.com/container-shipping-lines-smash-profits-made-by-facebook-amazon-netflix-and-google/

coronet
22.11.2021 kl 23:42 11041

"AS FEDERICA" (IMO: 9395068) har idag skiftet navn til "CMA CGM CALLAO" liggende i Willemstad (Curacao). Skifter også registrering fra Madeira c/s: C6IY6 til Malta-flagg Nytt c/s: 9HA5541.
Så da er nok denne handelen fullbyrdet.
Redigert 22.11.2021 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2021 kl 00:29 10843

Kjøpte litt her i dag på 22 kr . Aksjen virker spennende og tror den har potensiale til å komme seg over 30 kr på kort tid. Holdt seg også veldig bra etter oppgangen på fredag noe som er veldig positivt.
Struts
23.11.2021 kl 07:18 9914

Hehe, det har du selvfølgelig rett i! Syntes det var mistenkelig mange, men på den annen side så blir min egen lille oversikt ikke fullt så virkelighetsfjern allikevel. Skal ikke uttale meg så mye om nybygg, men vet at man i 2nd hand-markedet har innført egne COVID-klausuler (for å ivareta partenes interesser mtp forsinkelser osv), så tar det for gitt at dette er blitt innført i nybygg-kontrakter også.

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 1,867’ aksjer, og har med det 69.49% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: State Street Bank ned 622’ (4,610’ totalt), The bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 527’ og 307’ aksjer (til resp. 1,861’ og 1,385’ totalt), Verdipapirfondet Storebrand minus 189’ (1,452’), Avanza Bank ned 167’ (1,547’), Klaveness Invest ned 150’ (6,883’), Deutsche Bank minus 80’ (8,760’) og Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 76’ (17,333’ totalt). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: Clearstream Banking opp 163’ (6,954’ totalt), Bank Julius Bär opp 150’ (939’), Interactive Brokers pluss 103’ (4,069’), Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 70’ (10,386’), Nordnet Livsforsikring pluss 53’ (4,769’), Nordnet Bank + 33’ (2,757’), Jan Heggelund (investor) + 30’ (1,251’) og Six Sis opp 25’ (1,349’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Redigert 23.11.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Struts
23.11.2021 kl 07:20 9895

Ser man det! Det blir vel da det tredje skipet i rekken overtatt av CMA CGM.

PS. Som et lite (eller stort) kuriosum nevnes (selv om det kanskje er godt kjent blant flere) at Evergreen har kontrahert 2 x 24,000 TEU enheter for levering Jiangnan i 2024. 24,000 TEU - det må da være verdens største!?
Redigert 23.11.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
unikum
23.11.2021 kl 08:31 9470

Ingen synlig endringer i short registeret. Er det i dag de vil starte å hente inn igjen lånte aksjer som jeg antar de har pøst ut i markedet?
Med short posisjoner under 19 og 20 lkr kan det bli heftig for de.
Slettet bruker
23.11.2021 kl 09:24 9060

Stor kjøpsordre på 21,5.. 550.000 stk
NetromK
23.11.2021 kl 09:36 8972

Spesielt bra for oss som får utbytte i NOK ja. Skipsverdiar og inntjening i NOK er opp ca. 8% no frå 20.10.21.
Vert ganske store utslag av dette. Så er det vanskeleg å spå over tid kva retning dollarkursen vil ta.
Londonmannen
23.11.2021 kl 09:41 8925

Jepp, dette er tilsvarende verdens største som ble levert i juni 2021. Men når slike kjemper kommer i drift, så er det kun et fåtall havner som kan håndtere dem. Så da blir det mer jobb på feederene.
JonnyMoney
23.11.2021 kl 10:34 8474

Ja, det var den jeg mente. Husket feil. Ser ut som vi får svar på spørsmålet ditt i dag. Vi var definitivt ikke ferdig med testen på 21, 30 😉

Ser ut som børsen også har noe å teste. 👀
Struts
23.11.2021 kl 11:02 8315

Sant nok, men innebærer også at de største linjeselskapene har heller ikke akkurat mistet troen på markedet fremover. Noe vi vel er klar over, men...
Redigert 23.11.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Titleist
23.11.2021 kl 11:12 8337

Svak børsdag og enda en fantastisk mulighet til å kjøpe billige MPCC for de som var redd de ikke rakk toget..

Hadde ikke trodd vi skulle få kjøpt til 21 blank igjen, etter megaresultat, innsidekjøp og mulig shortskvis..

Har kjøpt en del i dag jeg.. (more to come?)
Hoasis
23.11.2021 kl 11:50 8074

Blir dere ikke lei av å repetere "fantastisk kjøpsmulighet"? Kursen var langt nede på 19 tallet forrige uke og har vært der en stund. Skal ikke se bort i fra at vi skal ned igjen dit.
Slettet bruker
23.11.2021 kl 12:05 7970


Skjønner at du ser deg lei på at det repeteres noen ganger at det er en god kjøpsmulighet for tiden.

Poenget er bare det at aksjene i MPC er svært billige, kanskje de aller billiste på børsen. Jeg behøver ikke repetere hvorfor nå, men aksjen fikk et kjøpssignal på fredag. Så skulle kursen ned fordi en 15,5%s oppgang nesten alltid blir etterfulgt av en teknisk reaksjon. For å si det enkelt: Det er ingen aksjer som går rett i himmelen, de må innom helvete i ny og ne!

Men trenden er klar nå. Ved årsskiftet vi langt over dagens kurs, you bet!
Slettet bruker
23.11.2021 kl 13:31 9625

Feeder containership rates and charter periods come off recent highs
Shipbrokers say charterers want to avoid fixing for too long, given growing market uncertainty
https://www.tradewindsnews.com/containerships/feeder-containership-rates-and-charter-periods-come-off-recent-highs/2-1-1102552
Slettet bruker
23.11.2021 kl 14:52 9186

Trodde 22 var bunn i denne i går så måtte fylle litt på 21 i dag også.
Redigert 23.11.2021 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Trøndersmolten
23.11.2021 kl 14:53 9233

Da er det jaggu over 100% opp til Clarkson P’s oppdaterte kursmål på 40,- 😉
Ratene vil ligge skyhøyt over break even i mange år - kjøper mer og sitter nå med 3/4 av porteføljen i Mpcc 👌
toftos
23.11.2021 kl 15:01 9178

Var ikke noe annerledes denne gangen heller, rett ned etter en større oppgang. Vi ser vel snart 19 tallet igjen
Struts
23.11.2021 kl 15:23 9007

Har absolutt ingen kunnskap om hvor kursen går. Men en sterk formening om at ølprisen vil gå opp. Uansett, Banchero Costa melder:

Freight rates may have peaked for
now and be coming down from their
all-time highs.
But any resetting to prior levels could
take another two years, according to
analysis by Sea-Intelligence.
Although the Shanghai Containerised
Freight Index added 0.4% in the past
week, other indices show a downturn
in the rates, including Freightos’
Baltic Index, which recorded an 11%
decline on its global index and a
sharp 21% fall on the transpacific,
and Xeneta, which also recorded a
smaller decline on the Asia-US west
coast routing.

sitat akutt, nei slutt.

Og så var det slutningene fra Banchero (er AS Floretta rapportert før...?)

Name/blt/TEU/14ts homog/gear/ osv...

Synergy Oakland 2009 4253 2810 n o fixed to Zim 48-50 m $42,000/d
Irenes Rainbow 2006 2824 2029 n o fixed to Hapag L. 5-7 m $55,000/d
Bindi Ipsa 2013 1815 1290 n o fixed to Whl 3-4 m $45,000/d
As Floretta 2007 1296 957 yes fixed to Crowley 35-37 m $26,500/d
Contship Way 2008 1118 700 yes extended to Maersk 23-25 m $25,000/d
Redigert 23.11.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Titleist
23.11.2021 kl 15:23 9083

Vi tynges nok av en generell svak børsdag + det faktum at noen av våre største eiere er veldig ivrige til å selge. Dette benytter selvsagt andre aktører (med shortinteresse?) seg av og presser på nedover, når man vet at de største eierne er "til hjelp".

Det er vel for mye å be om at K og C er såpass smarte at de holdt igjen med salgene nå noen måneder. Da ville man mest sannsynlig også endt opp med langt mer penger for de aksjer man i fremtiden ønsker å avhende..

I mellomtiden får vi andre gjøre det best mulig (investere og trade) ut i fra muligheten vi har, til å kjøpe aksjer til halv pris..
Titleist
23.11.2021 kl 15:25 9176

Når det er nevnt synes jeg Blystad (Songa) fortjener honnør for å sitte i ro med sin beholdning. Han har vel også en lockup-periode som er utløpt, men utviser sunn fornuft ved å avstå fra å selge, samtidig som han muligens har kjøpt litt?
Slettet bruker
23.11.2021 kl 15:53 9015

Ja, og fru Blystad, som også er storaksjonær i MPC, solgte nettopp én av kjolene sine for å kjøpe flere aksjer.....

Neida, spøk til side; Blystad kan dette markedet nå, og han vet at det blir store inntekter fremover. Derfor har han beholdt sine aksjer i MPC, og attpåtil har han i tillegg bestilt fire (?) skip som skal leveres om et par år. Det er derfor liten tvil om hans strategi for å bli enda rikere!
Redigert 23.11.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.11.2021 kl 15:54 9026

AS Floretta var jo hyggelige nyheter. Jeg har den på 3 årskontrakt med King Ocean fra mai 2021. Den øker da den daglige taks fra 14.250 til 26.500 :)
NetromK
23.11.2021 kl 15:56 9088

Kontrakta på AS Floretta stod i Fleet employment list i Q3 Earnings presentation :)
Slettet bruker
23.11.2021 kl 16:01 9045

Liten nedgang hos New ConTex. Men fortsatt enorme rater, tatt i betraktning break even på 7-8000 USD per skip. MPCC går mange gode lukrative år i møte. AS Floretta som er nevnt over, er eit godt eksempel.

https://www.container-land.com/index.php?id=2-3-0-1011
Redigert 23.11.2021 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.11.2021 kl 16:12 8962

Stemmer det, står som nest siste skip. Har noen skip fortsatt igjen å oppdatere :)
Slettet bruker
23.11.2021 kl 16:27 8877

Tålmodighet..;-) Dette er noe vi må gjennom på veg oppover. Det dannes nå støtte før videre oppgang. I følge Fibonacci, så ble 61,8% av den totale oppgangen (fredag og mandag), testet i går. I dag er vi ned mot neste nivå som er 50% - Dvs. ca 20,75.

Korriger meg gjerne om det er noen som kan dette til fingerspissene 👍👍
Titleist
23.11.2021 kl 17:30 8680

Sikkert riktig i teorien, selv om TA er langt fra noen eksakt vitenskap. Nå er det mange forhold som styrer. Risk on / off - sentiment, oppførsel til våre største eiere (salgspress, eller ikke), algoer, etc.. Markedet er bredt sammensatt og TA-teorier funker best i ettertid...
Slettet bruker
23.11.2021 kl 19:31 8159

Det synes jeg å huske du har rett i, Londonmannen - så slike fete marginer blir altså kontraktssikret i 3 år fremover - og blir også enda bedre etterhvert som selskapet optimerer balansen. Fundamentalt fantastisk👍
NetromK
23.11.2021 kl 20:26 7932

Dette høyres lite ut, kvar er talet frå?

Ved H1/Q2 var operating Cash-Break Even $ 6342/d - og dette er utan renter, capex, dry-docking og installasjon av BWTS.
Ved Q3 i fotnotar står det "actual YTD Q3 2021 operating CBE of USD 6,572"
Og, for Joint Venture skipa: "Cost base for JV vessels also factoring in depreciations and finance, in total USD 8,593/day"

Men i Q3 falt denne: "Average operating expenses (“OPEX”) were USD 5.340 per day (Q2 2021: USD 5,377 per day)"

At CBE stig i Q3 skuldast nok fleire faktorar. Det som nok spelar mest inn er store finanskostnadar på over $ 12 mill, truleg pga. refinansiering, evt. dels pga. kjøp/sal av skip, dette er meir enn dobling frå Q2. I tillegg har mange skip vore til dry-docking dette kvartalet. Også "Administrative expenses" var opp 3mUSD frå Q2.
Disse postane vil nok falle igjen snarleg. I tillegg vil renter falle når refinansieringa får effekt og lån vert delvis nedbetala/innfridde i Q4.
Redigert 23.11.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2021 kl 20:33 7940

Vitenskapen ligger i den fremtidige inntjeningen som unektelig ser bunnsolid ut. Eksakt vitenskap er det vel ingen som sitter på for da hadde jo alt vært plankekjøring, men at algoritmer og tradere benytter seg av TA er utvilsomt med på å utforme kursutviklingen. Særlig på kort sikt.

På lang sikt gir jeg blaffen i både det tekniske og det faktum at det er frivillig om noen av de store aktørene ønsker å ta gevinst. Dette sier jeg på grunn av at det fundamentale i denne aksjen ser meget betryggende ut.
Londonmannen
23.11.2021 kl 23:21 7244

NetromK
Du har helt rett. Jeg tok tallet ut fra hukommelsen men har nok mikset OPEX og CBE. Men uansett, CBE var lavere enn det som ble angitt og den kommer betydelig ned når vi får et kvartal med mindre DD og refinansieringen er på plass.
Struts
24.11.2021 kl 06:47 6700

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 3,573’ aksjer, og har med det 70.01% av aksjene (prosentandelen er nok feil, da den er høyere enn i går). Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Deutsche Bank ned 716’ (8,043’ totalt), Interactive Brokers minus 674’ (3,394’), Klaveness Invest ned 477’ (6,435’), Canomaro Shipping (Geir Brynildsen i Fredrikstad) ned 200’ (17,133’), UBS Switzerland minus 158’ (1,085’), Nordnet Bank ned 136’ (2,621’), Clearstream Banking ned 133’ (6,820’), Norron Sicav (svensk-basert fond) ned 100’ (1,000’), Nordnet Livsforsikring minus 66’ (4,703’), Intec International (Ole Andre Hellem på Vinterbro, driver innen pumpeteknikk, eiendomsutleie mm.) minus 50’ (2,300’), Morgan Stanley ned 44’ (1,850’), Six Sis ned 37’ (1,312’) og The Northern Trust Comp. London minus 31’ (989’). Ellers bare én liten endring.

På plussiden: Barclays Capital opp 1,807’ (1,967’ totalt), Bofa Securiteis Europe pluss 1,797’ (2,046’), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks + 663’ (1,349’), The Bank of NY Mellon + 123’ (1,509’), Glaamene Industrier (Egil W. Iversen, investor, bla assosiert med Songa og Awilco) pluss 100’ (1,460’), Verdipapirfondet Storebrand + 75’ (1,528’), State Street Bank + 58’ (4,669’) og Euroclear Bank + 20’ (3,683’ totalt). Ellers bare et par små endringer.

PS. Ved oppdatering (nå) er topp 50 endret til PLUSS 1,032' aksjer og totalt 71.06%. Det er 36 beholdninger som reduseres med mer enn 20' aksjer, og 21 som øker tilsvarende.
Redigert 24.11.2021 kl 07:27 Du må logge inn for å svare