MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1764065

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Normalone
02.02.2022 kl 11:30 6393

Ledelsen og Constantin leverer igjen - holder det som er lovet. Her er hovedoppslag til E24 pr nå;

https://e24.no/boers-og-finans/i/7doJWw/mpc-container-ships-deler-ut-milliardutbytte-til-aksjonaerene
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:30 6466

Gratulerer Kbkristi!! Både med det første utbyttet og med riktig tippet valuta. :-)
3 kr er i alle fall et plaster på såret for at jeg tok feil. :-)
Kbkristi
02.02.2022 kl 11:30 6551

MPC Container Ships deler ut milliardutbytte til aksjonærene.
Styret i MPC Container Ships har besluttet å dele ut et utbytte på tre kroner pr aksje, tilsvarende 1,33 milliarder kroner, basert på selskapets årsresultat for 2020.
https://e24.no/boers-og-finans/i/7doJWw/mpc-container-ships-deler-ut-milliardutbytte-til-aksjonaerene
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:31 6554

Jada, der kom den. Da blir det eit kraftig utbytte på oss. 3 kroner/aksje, som denne gruppa har konkludert med for eit par måneder siden. Veldig bra!
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:31 6621

(Google-oversettelse):

Oslo, 2. februar 2022 -
MPC Container Ships ASA ("MPCC" eller "Selskapet", og sammen med dets datterselskaper, "Konsernet") har gleden av å kunngjøre at styret har vedtatt å dele ut et utbytte på NOK 3,00 pr. aksje, til sammen 1,33 milliarder kroner, basert på selskapets godkjente årsregnskap for regnskapsåret 2020.

Beslutningen er basert på fullmakt gitt av selskapets ekstraordinære generalforsamling 28. januar 2022. Kunngjøring av nøkkelinformasjon knyttet til utbytteutbetalingen vil bli publisert separat.

Constantin Baack, administrerende direktør i MPC Container Ships kommenterte: "I løpet av de siste kvartalene har vi fortsatt å utføre vår befraktningsstrategi og porteføljetiltak når det gjelder salg og kjøp av skip, mens vi hele tiden har optimert konsernets balanse. Samtidig har disse tiltakene har banet vei for implementering av selskapets distribusjonsplan.

I dag markerer nok en viktig milepæl for MPC Container Ships, da vi kunngjør den første hendelsesdrevne utdelingen til våre aksjonærer på NOK 3 per aksje eller rundt USD 150 millioner totalt. Som tidligere kommunisert vil selskapet prioritere å returnere kapital til investorer, og det er videre planlagt å starte med periodisk kvartalsvis utbytte i mars 2022.

I et kontinuerlig sterkt containerchartermarked med økende terminkontrakter, charterperioder og historisk sterke charterrater vil vi fortsette å følge prinsippene for transparent, aktiv og rasjonell kapitalallokering, som demonstrert siden selskapets oppstart."
Redigert 02.02.2022 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:32 6610

(Google-oversettelse):

MPCC:

Nøkkelinformasjon knyttet til kontantutbytte som skal betales av MPC Container Ships ASA

Oslo, 2. februar 2022

Utbyttebeløp: NOK 3,00 per aksje

Oppgitt valuta: NOK

Siste dag inkludert høyre: 4. februar 2022

Eks-dato: 7. februar 2022

Registreringsdato: 8. februar 2022

Betalingsdato: 10. februar 2022 (på eller omtrent)

Dato for styrevedtak: 2. februar 2022
Redigert 02.02.2022 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
02.02.2022 kl 11:32 6596

Gratulerer til deg og alle andre aksjonærer også.
Dette er en milepæl!
Nå vil vi få vann på mølla.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:37 6510

Takk til deg for innføringen til himmelriket, Kbkristi, og gratulerer med tiårets hit!
Kbkristi
02.02.2022 kl 11:40 6558

Takk Argus, det er utbyttet som skal gjøre oss fete :)
Såkornet skal få gro.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 11:41 6739

Sånn umiddelbart er min lærdom av dette at vi som aksjonærer kan stole på ledelsen i MPC.

Ledelsen planlegger de riktige tingene, den forbereder de riktige tingene, den kommuniserer de riktige tingene og den gjennomfører de riktige tingene.

Hatten av for Constantin Baach!
durrrrant
02.02.2022 kl 11:53 6518

Finansavisen hiver seg på:

MPC-aksjonærene får milliardutbytte
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/02/7811938/mpc-aksjonaerene-far-milliardutbytte

Og liten melding fra DN: https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/102979
Redigert 02.02.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
iveren
02.02.2022 kl 11:57 6542

Kommer det ekstraordinært utbytte i tillegg til kr 3
RedRabbit
02.02.2022 kl 12:00 6481

Gratulerer alle sammen, med vårt første utbytte av flere i årene som kommer. Tålmodighet lønner seg og nye tall kommer i slutten av måneden. Lønningsdagen den 10. blir ekstra hyggelig og champagne skal bestilles inn pronto.
Stor takk til Kbkristi, som trigget min nysgjerrighet i caset MPCC og stor takk til Helg11 sitt fantastiske regneark. EPS utregningene vil endres ytterligere til det positive, når nye kontrakter blir signert og offentliggjort. Så takknemlig for å være med på denne «once in a lifetime» reisen, sammen med så mange dyktige «med-redere» her på forumet. En berikelse, om det det nå er aksje- og utbytte diskusjoner, til øl sorter vi foretrekker (mørkt øl) og ikke minst Ibsen anekdoter(velkommen tilbake Struts).
Drister meg til følgende forslag - kan Kbkristi og Helg11 komme frem til 1-3 veldedige organisasjoner de støtter, hvor noe av våre utbytter kan overføres videre til?
Takk igjen til alle bidragsytere her inne og det er bare å nyte dagen
Struts
02.02.2022 kl 12:12 6284

Litt pussig å forholde seg til om man skal glise mest av en tysk giljotin, stemningen i forumet eller at kjøleskapet igjen er bunkret opp (med lys Aass Pilsner, ps, intet vondt ment Røde Baron, sry Røde kanin!). Det siste er jeg forresten vant til, så morer meg mest over de to første!

Foreslår støtte til Pilsens fremme! Øh, nuvel.
Redigert 02.02.2022 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Holte
02.02.2022 kl 12:20 6141

Må takke for denne tråden. Ble tipset i fjor sommer av en venn, og pga dere alle her har jeg omtrent gått ai i mpcc siste måneden. En høy årslønn for å si det sånn 😦Ikke fulgt med her hele tiden og hva er forventet utbytte totalt i 2022 nå?
Takk alle sammen!!
Slettet bruker
02.02.2022 kl 12:25 6062

3 kr er det ekstraordinære utbyttet. Ordinært utbytte er ventet i mars og vil ligge på rundt 1kr.
jadden
02.02.2022 kl 12:29 6046

Hvorvidt det gjenstår ytterligere ekstraordinært utbytte (hendelsesbasert) fremgår ikke av meldinger til nå. Hvis det gjenstår noe fra skipssalg, dvs siste fartøyet, vil det trolig komme sammen med Q4 utbyttet i mars, eventuelt i juni dersom pengene ikke er på konto 24.02/mars. I den oversatte meldingen er ordlyden:

"Kunngjøring av nøkkelinformasjon knyttet til utbytteutbetalingen vil bli publisert separat." Mulig at dette henspeiler på de ulike datoer for utbyttet, men det kan også være at det kommer nærmere grunnlag for utregning av utbyttet på kr 3,-. Uansett, det blir to utbytter to måneder på rad, og tre utbytter innenfor 5 måneder, noen bedre? Dette kommer kanskje til å gå i surr for media.
Alby
02.02.2022 kl 12:35 5948

På vei inn i himmelrike så jeg St. Peder stå å klø seg i hode 😂😂
hectorgonzales
02.02.2022 kl 12:35 5950

Grattis til alle medredere! For å fyre mer oppunder feeder markedet så går regulariteten til de store rutene fortsatt nedover. Hva vil det si? Sannsynligvis vil vi få et enda større trøkk i fornyelse av kontrakter og etterspørselen etter ledige skip i spot (3-6mnd) vil sannsynligvis gå enda mer opp. Det er jo ikke mer skip å oppdrive og det nytter ikke med flere ultra-store skip til å ta unna trafikken pga det stopper opp i havnene. Da er vel eneste utvei å gjøre som flere store kjeder i usa gjorde i høst. Leie eget skip for å frakte egne varer for å få opp regulariteten i logistikken.

Only Mediterranean Shipping Company (MSC) had schedule reliability between 30%-40%, with six carriers including Hapag-Lloyd, HMM, CMA CGM, ZIM, Pacific International Lines (PIL) and Ocean Network Express (ONE), recording schedule reliability of 20%-30%.

The remaining five carriers, Yang Ming, COSCO, Orient Overseas Container Line (OOCL), Wan Hai and Evergreen, had schedule reliability of under 20%, with the latter registering the lowest December 2021 schedule reliability figure of 14.3%.

https://container-news.com/historic-low-in-container-ship-schedule-reliability/
Struts
02.02.2022 kl 12:38 5894

Øh, nei snublet tilbake i går (og noe på mandag), skjønte ikke helt den nedgangen, så...
Bsci
02.02.2022 kl 12:40 5971

Nøkkelinformasjonen var melding nr 2 i dag, som kunngjorde datoene for utbytte ex dato osv.
Kommer ikke noe nærmere grunnlag for utbytte på kr 3,-. (det trengs heller ikke, da det er klokkeklart 😊)
Londonmannen
02.02.2022 kl 12:41 5969

Ad flaks. Nei, det finnes unntak der man kan se at et selskap er dyrisk undervurdert. Men ettersom ingen er gitt å se inn i fremtiden, så har man ingen garanti at et undervurdert selskap virkelig vil slå ut i full bnlomst. Så når det likevel skjer så til de grader som det har gjort i tilfellet MPC, så tør jeg påstå at det også er en god porsjon flaks med i bildet. Men dette skal ikke dra i tvil din kompetanse og dyktighet til å plukke vinnere. Ha en fortryllende dag! Alltid prisverdig når ledelsen i et selskap leverer slik de lover, gjerne mer enn de lover.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 12:49 5851

Ja, klyper meg litt i armen hver dag, Argus😎Baack & Co er unikt transparent, dyktige og etterrettelige. Der kom altså den første av en sannsynlig lang rekke utbyttemeldinger fra dette eminente selskapet. Jeg kom som nybegynner i aksjer ikke inn før på vårparten i ‘21. Rimelig tilfeldig via en kamerat og i retrospekt altså et gigantisk lykketreff. Ikke tvil om at dere sent i 2020 oppdaget en rådiamant som CB tydelig nå sliper til sitt fulle potensiale. Etter det jeg har ervervet av kunnskap ila mine ni måneder i container og MPCC, har jeg som deg om mulig en enda bedre følelse for årene fremover. Jeg er rimelig sikker på at Baack på kort sikt nå vil spille et særs lukrativt asset play med tilhørende xo-utbytte i et brennhett bruktmarked. I tillegg starter altså nå reisen med kvartalsvise utbytter fra en massiv og konstant økende backlog av ATH-kontrakter. 12-15 skip skal sluttes nå i 2022, og hverken analytikere eller allmuen har generelt fått med seg at containermarkedet har endret sitt dna. Markedet er defacto ikke lenger et spotmarked, men paradoksalt nok ett forward-fixet marked på 3-5 års kontrakter. Dette er en supersyklus som allerede strekker seg inn i 2025 og sannsynlig videre. At selskapet på ett år har gått tilnærmet 500%, er etter min forstand irrelevant iht en vurdering på hvilke aksjonærverdier vi nå skal få ta del i de neste år. Så får aksjekursen leve sitt eget liv, men at den skal ytterligere nordover er et unisont konsensus som vil forsterkes når inntjeningen etterhvert nå synliggjøres for markedet. Baack sier «now is the time to harvest», Fearnley sier «dividend story playing out», vår egen Kbkristi sier «lottogevinst i slow motion». Kombinert med Buffet’s «The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.», så holder det i bøtter og spann for meg. Mitt begrensede kremmerinstinkt tilsier at her forblir jeg all-in, på ihvertfall kort- og mellomlang sikt. Må være lov å hausse litt når man kan backe sine resonnementer i håndfast cash. MPCC er, i motsetning til vekst-luftslott som prises på drømmer om fremtidig inntekt, bygget på selveide verdier og massiv kontraktsfestet inntjening i mange år fremover. Gratulerer & ship o’hoi!⛴🚁🍾🤑💪🏻
Slettet bruker
02.02.2022 kl 12:49 5878

Unga får ett ekstra forskudd på "arv" ....
Jeg stoler ikke helt på norske myndigheter så dette tas i flere runder.

Praktiske eksempler

Ett passende antall Prepaid MasterCards til pode nr 1
Den ene bilen med nye piggfri vinterdekk + eu kontroll gitt gratis til pode nr 2
Nye hvitevarer til pode nr 3
Redigert 02.02.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2022 kl 12:49 5943

He-he, du har kanskje hørt uttrykket: Har du flaks, behøver du ikke vett.......

Uansett, symbiosen av først en vurdering av et selskap og så Kbkristis bekreftelse av at dette var et under, var absolutt perfekt! Og det ødela ikke akkurat noe at Helg11 slang på sine perfekte utregninger.

Og det skal vel mye til at slikt gjentar seg i livet. Det er selvsagt én mulighet: At gutta boys (Kbk... og He... 11) fortsetter i samme sporet med et annet selskap!

Heng på, heng på!
Londonmannen
02.02.2022 kl 12:56 5846

Apropos St Peter. Når vi nå snakker om store penger i form av dagens utbyttemelding, så ligger det snublende nær å tenke på sunmøringers forhold til penger.

Hørt den om sunnmøringen som møtte St Peter? Joda, disse sunnmøringene er ikke eviglevende vesner og en dag kom en sunnmøring frem til den himmelske port og møtte St Peter. St Peter så jo med en gang at dette var en sunnmøring og ga klar beskjed om at sunnmøringen var alt for glade i penger til å slippe i Himmelen.
Du skal ned dit, sa St Peter og pekte mot Helvete.
Vel, vel, sunnmøringen måtte godta dette og tuslet slukøret mot Helvete. Men det gikk ikke lang tid før St Peter hørte selveste djevelen kalle på ham. "Hva er det nå da?" spurte St Peter. "Jo", sier djevelen, "den sunnmøringen du sendte ned til meg må du vennligst ta tilbake". Hvorfor det da, lurte St Peter på. "Jo, du skjønner at han fikk tak i en glod og nå har han begynt for seg selv!"

PS. Jeg er halvt sunnmøring selv.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 12:58 5751

Jeg blir ikke kvitt tanken på at det fortsatt befinner seg to selskaper med en shortposisjon i MPC med nesten 6 millioner aksjer.

Hvorfor har de ikke kjøpt seg opp og dermed kvittet seg med shorten før det er for sent? Torsdag den 10.02. overføres utbyttet, og dersom kursen ikke faller med kr. 3 tilsvarende utbyttet, har de to selskapene tapt ytterligere. Forstå det den som vil. Om de har en spesiell avtale med de som besitter aksjene vil jo de gå glipp av en gedigen gevinst. Nei, verden er rar!
Kbkristi
02.02.2022 kl 13:09 5607

Tror ikke vi skal bry oss så mye om de shortposisjonene. De har sikkert kjøpt tilsvarende, og kanskje flere aksjer på en annen konto, slik at de kan sitte videre.
Jeg forventer ihvertfall ikke noen skvis rally pga dem.

Og Londom, kjempegode vitser du kommer med. Synd julebord ikke er like om hjørnet :)
Slettet bruker
02.02.2022 kl 13:13 5584

Bare å gratulere med utbytte, men noen selger enda. Vel, ikke mitt problem men de gutta som shorter de koser seg videre. Undrer på om de har missförstått dette med matematikken + og -. eks to - - er pluss etc.
Londonmannen
02.02.2022 kl 13:25 5427

Takk, man blir gjerne litt euforisk slike dager og da bobler det gjerne opp en historie eller to.

Tusen takk for dine bidrag! Håper vi får ha deg med oss i lang tid fremover. Her må jo værre betydelige verdier å melke ut av MPCC i årene som kommer. Jeg tror nok at med det koket vi nå ser i både annenhåndsmarkedet og i prefixing markedet, så vil Helg11 måtte oppdatere sine EPS verdier flere ganger utover i tiden som kommer.
Slettet bruker
02.02.2022 kl 13:31 5435

Ja, om shorterne har kjøpt tilsvarende antall aksjer gjennom f.eks. en banks konto, er det lettere å forstå!
TheGambler
02.02.2022 kl 14:03 5104

Kjekt med utbytte og sterk kursutvikling. Nordspring/Nadia fikk en knallsterk rate fra juni som er oppdatert i regnearket til Helg11. Det har vært mindre fokus på den gode raten til AS Floriana (27.750$ pr dag i 36-37 mnd). Det betyr at estimatene på tilsvarande skip (TEU1300) trolig er for lave.
Fenja og Fabiana (april 22), Fenja (mai 22) og Flora (desember 22) har estimater på 22.863 $. Det er en differanse på 4.637 $ pr. dag.
Når disse fornyes vil de trolig få like gode rater som Floriana. Blir penger av 4.887 $ ekstra pr. dag for fire skip i 3 år.
Jeg har stor tro på at noen av disse blir rapportert fixed allerede på Q4- rapporten senere i måneden.
Realist_invest
02.02.2022 kl 15:00 4598

Takk til alle som bidrar med gode data til de imponerende beregningene som ligger til grunn for investeringen og derved fortjenesten til mange av oss her på forumet.
Det er mange gode oppdateringer på rater og verdier, men regnskap har jo to sider. Hvordan er det med utgiftene? Ser at dagsutgift pr. skute ligger fast på 8000USD fremover (8200 i 2021. Lite info om tallet, men er vel basert på et historisk snitt?). Vil høy oljepris drive disse opp noe? Inflasjon mm? Sikkert kvalifisert personell her inne som kan gi en vurdering på dette med påfølgende oppdateringer i regnearkene hvis nødvendig. Det blir vel kanskje flisespikkeri, men estimatene har truffet svært godt så langt og det stoler vi på vil fortsette. Ha en utbytterik dag.
Normalone
02.02.2022 kl 15:08 4506

Nå som MPCC har refinansiert (og betalt ned deler av lånet), vil kostnaden pr skip faktisk synke noe. Samtidig er det ikke MPCC som betaler for drivstoffet - det er "leietakeren" som tar den kostnaden
Redigert 02.02.2022 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
bojan
02.02.2022 kl 15:09 4549

Hei, MPCC betaler ikke drivstoff eller havneavgift. Har ikke vært aksje eier her lengre en 6 måneder vel aldri vært borti en mer seriøs tråd en denne. Takk til alle som har bidratt til at jeg gikk inn her i august 2021.