MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1798759

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
JonnyMoney
17.02.2022 kl 22:55 9685

Forklaring på hvorfor det ikke hjelper med flere skip for å fikse fraktkrisen. Spesielt i USA.

https://youtu.be/jIHzGD5mb5o
coronet
18.02.2022 kl 06:08 9288

MPCC-flåten på 66 skip er flagget som følger:
Madeira (Portugal): 36 skip.
Liberia : 23 skip.
Antigua & Barbuda: 6 skip.
Marshall Islands : 1 skip.
Londonmannen
18.02.2022 kl 07:52 9055

Nei, det er tydeligvis ingen quick fix på dette problemet. Og en eventuell streik blant havnearbeidere er kun en av flere faktorer. I mellomtiden stiger ratene og inntjeningen til blant annet MPC. Så ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe. ;-))
Volvo
18.02.2022 kl 08:01 9016

Netop, ingen quick fix, vi kan bare glæde os over at vi har valgt en længere rejse med MPC, :-)
God fredag Londonmannen, jeg glæder mig også over at læse dine gode indlæg her på siden
Kbkristi
18.02.2022 kl 09:29 8563

47 tradere forlot skuta i går, Vi teller nå 14.200 i Nordnet.
Selv tar jeg livet helt med ro nå. Vi ligger på et meget behagelig nivå, og ser ingen grunn til gjøre noe som helst med min portefølje.
Utbyttene kommer som perler på en snor, så jeg føler det nesten som å ha fjusket i lotto :)
Hardly
18.02.2022 kl 09:58 8721

Da er det minst 1 som forlot skuta i dag. Tør ikke sitte i aksjemarkedet over helgen med de urolighetene som råder i markedet nå. Putin øker aktiviteten mot grensa til Ukraina. Går han inn i helgen våkner vi til alle krakkenes mor på mandag.
Kbkristi
18.02.2022 kl 10:13 8680

Det er alltid en krig eller fire rundt omkring i verden.
Fikk bestilt meg en Samsung QLED 70´´ på Elkjøp til 9.990 i morgentimene idag.
Tror ikke folk slutter å shoppe i medlidenhet av Putin.
Hverken Nato eller Russland er tjent med en storskala krig i Europa.
Men for all del, føler man seg ikke trygg, så selg. Det er hele tiden aksjer til salgs, så inn kommer man seg igjen om man ønsker.
Hardly
18.02.2022 kl 10:19 8678

Roer konflikten i Ukraina seg er jeg plutselig tilbake.
Situasjonen i Ukraina er beskrevet som den alvorligste siden Cuba krisen for oss som er gamle nok til å ha opplevd den.
Slettet bruker
18.02.2022 kl 10:28 8597


Tusen takk, Cornet! Det var flott å få en oversikt - og ganske overraskende med 23 skip i Liberia!

Tidligere var det uhørt for norske sjøfolk å mønstre på skip som var registrert utenfor Norge. Jeg håper ikke disse utenlandsregistreringene gjør at nordmenn ikke kan være mannskap pga. lave hyrer. Det er jo gjerne en sammenheng her.

Norske offiserer og filipinsk mannskap forøvrig er en meget god kombinasjon.
Londonmannen
18.02.2022 kl 10:36 8635

De skipene som har en slik kombinasjon er gjeren registrert i NIS og der den norske stat har spesielle skatteregimer for sjøfolkene for å gjøre det mulig for rederiene å holde skipene under norsk flagg.

Jeg tviler på at det finnes så mange norske offiserer ombord i skip som seiler under såkalte bekvemmelighetsflagg. Dersom du skal bo i høykostlandet Norge og jobbe på et skip som har lønninger tilpasset Filipinene eller Liberia, da tror jeg nok du får problemer med økonomien rimelig kjapt.
Kbkristi
18.02.2022 kl 10:45 8591

Norske offiserer i utenriksfart er vel en utdøende rase. Unntaket er vel RCCL og offshore.
Da jeg vokste opp, var mesteparten av slekta sjøfolk, eller hadde vært det. Nå kjenner jeg knapt noen i min slekt, og den er tallrik.
Kjekt med Mpc da, man er jo "litt" til sjøss :)
Alby
18.02.2022 kl 10:47 8655


Det fins nesten ikke norske sjøfolk lenger. Skulle man bemanne en båt med norske, så tror jeg de ville bli vanskelig å få kvalifiserte mannskap.
jadden
18.02.2022 kl 10:56 8923

Ingen tvil om at krigsrisikoen øker, noe risiko er allerede tatt ut i Mpcc. Vi var oppe på 30 da det tilspisset seg for en uke siden, nå ser vi 27-28. Mye avhenger hva en konflikt vil innebære, vil den begrenses til de to delområdene Luhansk og Donetsk som russiskstøttede separatister har holdt siden 2014 vil konsekvensene begrenses. Får vi derimot et tyngre russisk angrep inn på Ukrainsk territorium er det straks mye verre, og det må påregnes ytterligere fall.
På den andre siden får vi neste torsdag Q4-21 og nominelle utbytteverdier, og ikke minst status på slutninger og eventuelle salg. Det kan være at de positive meldingene veier opp krigsfrykten, så dette kan bli et nullspill på kort sikt. Over lengre tid vinner Mpcc, jeg blir sittende.

Slår Putler til når OL- er over?
Redigert 18.02.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Struts
18.02.2022 kl 10:57 8957

Ja, da har jeg sett litt på ...., jo på OL og det er bare å gratulere med gull igjen (og en haug andre medaljer) - man blir jo bortskjemt. Mango? Du kan lage ny sang; "Mango for to"!

Øh, og så har jeg faktisk sett enda litt mer på skipsverdier. Med de vanlige forbehold, og finjusteringer (muligens i løpet av lørdag, da skjer det jo uansett ikke en fluelort, bortsett fra at jeg får tilgang til noen ukerapporter) så ser det ut til at det er grunnlag for å oppjustere flåteverdien til $ 2,676 millioner. Justert for J/V skipene (NB =AS PATRICIA= er solgt, så verdier blir da eks den). Minus 50% for J/V skipene (nå 5 igjen) blir da verdien for 65 skip rundt $ 2,548 millioner. Det er da i så fall, som dere regne-eksperter vil vite; en verdiøkning på i overkant av $ 200 millioner. I løpet av litt over én måned - det er penger det også!

NB. Jeg har oppjustert M/V =AS PAOLA= mest i mine foreløpige beregninger (fra $ 39.85 mill til $ 47.7 mill). Grunnen er at jeg begynte (i går) å kikke på hvorfor tidligere verdi var så langt unna de enhetene med bare marginalt større TEU-inntak. Og det kan vel bare tilskrives en skivebom fra min side (skiskyting var - heller ikke - min sterke side). Så (dersom jeg får det med verdiene til i morgen) da har jeg herved skriftet. Det er helg, ha det hyggelig - og husk på væske-inntaket!

PS. Skal ikke si noe om Aass Bryggeri (anno 1834, 6 år etter Ibsens fødsel). Men bra Coronet mfl følger med!
Redigert 18.02.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2022 kl 11:31 8895

Takker, Struts - fint å gå inn i helgen med oppjusterte skipsverdier!

Flere nasjonale myndigheter vil ellers ettergå evt ulovlig samarbeid i forsyningskjeden;

https://splash247.com/competition-authorities-in-the-us-uk-canada-australia-and-nz-team-up-to-investigate-cartel-conduct-in-global-supply-chains/

https://splash247.com/european-commission-urged-to-investigate-liners-over-their-unfair-and-discriminatory-practices/
PSI- Investor
18.02.2022 kl 11:34 8867

Tusen takk skal du ha!
Veldig bra jobba!
Da har vi altså grovt sett flåteverdi for ca 51,- kr aksjen ved dollarkurs 8,90
I tillegg til de gode inntektene.
Så Pareto brukte PE 6 når de laget kursmål for GOGL i går, og da snakker man om et segment hvor alle regner med at ratene skal opp, men de er jo lave akkurat nå da.
PE 6 på MPCC burde gi kursmål på ca 55,- . På gogl var kursmålet 10% over flåteverdi (slik oppfattet jeg det i alle fall) og i så fall kunne det da strekkes til 56 ev. Henger jo uansett godt sammen.
Jan Banan
18.02.2022 kl 13:51 8362

Nydelig og takk for arbeidet du la ned... Jeg er jo bare en novise og må få kontrollert mine mistanker av høyere makter.
Hyggelig du var raskt ute PSI med å hugge inn tallene i stein.

Da takker jeg gud, jesus og den hellige Struts og ønsker alle en god helg.
Masse fine folk å dele et seilas med... Halleluja og Amen.
Slettet bruker
18.02.2022 kl 14:31 8542

Halleluja og Amen... 👍😂😁
tou_pilsner
18.02.2022 kl 14:56 8679

Er du investor i Ernst Russ også, og har du evt. mulighet til å regne ut ny NAV der også?
Struts
18.02.2022 kl 15:05 9064

Regner aldri ut noen NAV, bare verdiansetter skip (etter fattig evne) på T/C-fri basis. Men ja, har noen aksjer i Russ. Så kommer tilbake på det dersom jeg får surret meg til å finregne på MPCC først i morgen! Men altså; Tou Pilsner? Neida, bare tøyser! God helg!
Redigert 18.02.2022 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
TheGambler
18.02.2022 kl 15:07 9312

Fikk koppen i posten i dag. Den har vel flerdoblet verdien sin akkurat som aksjeverdien:-) God helg redere.
Jan Banan
18.02.2022 kl 15:28 9262

fra XI
Sten Kittelsen @Sten.RKittelsen
15:24
Sånn... da kan vi snart ta helg og her med enda en SnP deal som er bare HELT sin syk.
18.02.22 Source Tw i dag.
SnP : Seller : Lomar (Tyskland) / Buyer Transfer Shipping (Kina).
2010 blt 2,870 TEU
Price : USD 52m (kjøp i 2020 for USD 10m)… Netter 40m USD på 18 måneder.
Slettet bruker
18.02.2022 kl 15:37 9233

Takk for gode kommentarer, Londonmannen og Kbkristi!

Rundt nyttårstider var jeg i Genova. Etter mye frem og tilbake en e.m. havnet jeg på en restaurant midt i byen. Deilig mat og hyggelige folk. Da den italienske innehaversken hørte hvor jeg kom fra, tilkalte hun mannen sin. Han satte seg ned ved bordet, noe som ikke er dagligdags. Det viste seg at han var nordmann bosatt i Genova. Mens kona hans driver restauranten, driver han en stor, flott vinbutikk vegg i vegg! Og til kjernen: Han er kaptein på et norsk skip som går langs norskekysten. Reiser til Norge og har to uker på, og to uker av, eller noen lignende. Litt av et liv! Veldig artig. Apropos norske sjøfolk!!
Redigert 18.02.2022 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Normalone
18.02.2022 kl 15:49 9220

Takk til Struts for oppdatert flåteverdi - og salget som Jan Banan viser underbygger at Struts er veldig treffsikker i sine anslag! Det eneste som mangler er at den kraftige økningen i skipsverdiene og ratene/nye slutninger den siste måneden gir seg utslag i kursen (akkurat nå er det makrobildet som "preger" kursen). Ikke mange dager til Q4 rapporten, med forhåpentligvis informasjon om flere nye slutninger (og kanskje skipssalg (?)) og straks nytt utbytte. Det er bare å glede seg!

Med ønske om riktig god helg til dere alle sammen!
Alby
18.02.2022 kl 16:42 9369

Er det noen som tør anslå hva neste utbytte blir på, som danskene sier « et slag på tasken « 1.50,- ?

God helg.
Redigert 18.02.2022 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Oilbaron
18.02.2022 kl 18:00 9143

Hvis de er like raske med utbytte denne gang også, så er det påfyll på konto første halvdel i mars.
Null stress med å være aksjonær i dette selskapet, nu er det harvest time.
Ellers, så går turen nordover til mørekysten på mandag, har en arbeidskollega som bor der.
Får håpe skreien er bitevillig.
durrrrant
18.02.2022 kl 18:34 9592

Harpex svakt opp.

18-Feb-2022 4,398
11-Feb-2022 4,360
04-Feb-2022 4,258
28-Jan-2022 4,109

https://www.harperpetersen.com/harpex
Slettet bruker
18.02.2022 kl 19:25 9826

Blir steik og videre kaos det neste som står på menyen? God helg alle sammen!

https://shippingwatch.com/carriers/Container/article13748345.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Newsletter&utm_content=2022-02-18&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_com
Redigert 18.02.2022 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
coronet
18.02.2022 kl 22:54 9401

Hei Struts!
Sitter å nyter en overligger fra jula - Aass Vellagret Juleøl 9% - mens jeg roter rundt på forskjellige "Vessel Schedules" fra charterselskapene.

Når det gjelder status for AS PATRICIA så er det ingen tegn i mine kilder på at hun er overtatt av Maersk ennå. Er nå på reise fra containerhavnen Nhava Sheva, ved Mumbai som vi eldre kalte Bombay (India), til Durban i Sør Afrika. Ankomst Durban er 22.februar så erfaringsmessig har det ikke skjedd noe overtakelse på overfarten.
Når det gjelder traden Far East - US WestCoast avgikk "AS SERENA" Los Angeles 13.februar etter å ha ankommet området 5.januar og ligget på drift fram til hun ankret 5.februar og fortøyde den 9.februar. Altså 39 døgn. Nå er hun underveis til Shanghai med ETA 3.mars og trolig blir det da verkstedopphold.
"AS SERAFINA", som "AS SERENA" er begge på chart til Shanghai Jin Jiang, ankret igår like utenfor havneområdet etter å ha ligget på drift siden 14.januar. Hun er nok trolig fortøyd om kort tid.
"AS CARLOTTA" avgikk 3.februar Saigon-området (Ho Chi Minh) i Vietnam og ETA Long Beach er foreløbig satt til 28.februar.

For de som er opptatt av situasjonen i Svartehavet er ingen MPCC-fartøy der denne helgen..
Neste fartøy blir "AS FRANZISKA" som har ETA Novorossiysk (Russland) 24.februar direkte fra Alexandria (Egypt). Har de siste uker gått i direkterute mellom dissse 2 havner.
"CARDONIA" avgikk Novorossiysk 16.februar. Retur fra Israel, Tyrkia og Pireus til Novorossiysk 6.mars og deretter til Odessa (Ukraina) 9.mars.
"STADT DRESDEN" avgikk Odessa 12.februar. Neste ETA til Odessa er 19.mars om det ikke blir noen forsinkelser. Hun skal i mellomtiden gjennomføre 12 havneanløp over hele Middelhavsområdet så langt vest som til Casablanca (Marokko).
Redigert 18.02.2022 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Struts
19.02.2022 kl 08:59 12989

Ok, takker for både det ene og det andre! Mht AS PATRICIA så betviler jeg ei at hun ikke er overtatt, men tar henne allikevel ikke med i verdianslag (som følger om ikke så lenge). I mellomtiden noen få slutninger som rapportert av Seasure i går:

=Nordocelot= Handy 1730 Zhejiang Ouhua 2014 - Moller Maersk AS - 2 yrs USD 54000
=Sinar Banda= Feedermax 1060 Hakata Zosen 2005 - ZIM - 2 yrs USD 27500
=JRS Corvus= Feedermax 698 Fujian Mawei 2008 - TS Lines - 6 mths USD 25000
Struts
19.02.2022 kl 09:04 12982

MPCC FLEET 19.02.22

NAME TEU BUILT Value Former value in $
1 AS LAETITIA 966 2007 $21,5 Mill 21,5 Mill
2 AS FREYA 1223 2004 $19,5 Mill 19,5 Mill
3 AS FENJA 1223 2005 $20,5 Mill 20,5 Mill
4 AS FLORA 1223 2005 $20,5 Mill 20,5 Mill
5 AS FABRIZIA 1284 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
6 AS FLORETTA 1284 2007 $23 Mill 23 Mill
7 AS FATIMA 1284 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
8 AS FIORELLA 1296 2007 $23 Mill 23 Mill
9 AS FABIANA 1296 2007 $23 Mill 23 Mill
10 AS FELICIA 1296 2006 $21,85 Mill 21,85 Mill
11 AS FLORIANA 1296 2008 $23,5 Mill 23,5 Mill
12 AS FILIPPA 1345 2008 $24,5 Mill 24,5 Mill
13 AS FRANZISKA 1345 2005 $21,7 Mill 21,7 Mill
14 AS ROBERTA 1440 2006 $24,5 Mill 24,5 Mill
15 AS RAFAELA 1440 2007 $25,8 Mill 25,8 Mill
16 AS RAGNA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
17 AS ROMINA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
18 AS ROSALIA 1496 2009 $27 Mill 27 Mill
19 AS SOPHIA 1713 2007 $36 Mill 36 Mill
20 AS SERENA 1713 2007 $36 Mill 36 Mill
21 AS SAVANNA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
22 AS SERAFINA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
23 AS SAMANTA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
24 AS SVENJA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
25 AS SARA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
26 AS SABRINA 1713 2009 $38,4 Mill 38,4 Mill
27 AS SUSANNA 1713 2010 $38,9 Mill 38,9 Mill
28 AS SELINA 1740 2012 $40 Mill 40 Mill
29 AS SICILIA 1794 2008 $38,1 Mill 38,1 Mill
30 SEVILLIA 1794 2008 $38,1 Mill 38,1 Mill
31 AS ANITA (Songa Bonn) 1970 2010 $42 Mill 42 Mill
32 AS ALEXANDRIA (Songa Nürnberg) 1970 2010 $42 Mill 42 Mill
33 AS ALVA (Songa Iridium) 2015 2008 $41 Mill 41 Mill
34 AS ANGELINA 2127 2007 $39,1 Mill 39,1 Mill
35 AS PAOLA 2478 2005 $47,7 Mill 39,85 Mill
36 AS PETRA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
37 AS PALINA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
38 AS PETRONIA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
39 AS PAULINA 2556 2004 $47,25 Mill 38,1 Mill
40 AS PAMELA (City of Beijing) 2564 2009 $49,75 Mill 45,5 Mill
41 AS PIA (City of Shanghai) 2564 2009 $49,75 Mill 45,5 Mill
42 AS PAULINE 2572 2006 $48,25 Mill 42,3 Mill
43 AS PENELOPE 2572 2005 $47,75 Mill 40,1 Mill
44 AS PATRIA 2572 2006 $48,25 Mill 42,3 Mill
45 AS CONSTANTINA 2742 2005 $51,5 Mill 44,5 Mill
46 STADT DRESDEN (tbn AS CLARA) 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
47 AS COLUMBIA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
48 AS CLEOPATRA* 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
49 AS CHRISTIANA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
50 AS CARLOTTA 2742 2006 $52 Mill 45,5 Mill
51 AS CALIFORNIA 2824 2008 $53,5 Mill 47 Mill
52 AS CLEMENTINA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
53 AS CAROLINA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
54 AS CAMELLIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
55 AS CARINTHIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
56 CARDONIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
57 CARPATHIA* 2824 2003 $51 Mill 43 Mill
58 CIMBRIA* 2824 2002 $50,5 Mill 42 Mill
59 AS CYPRIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
60 AS CARELIA 2824 2006 $52,5 Mill 46 Mill
61 AS CLARITA 2846 2006 $52,5 Mill 46 Mill
62 AS CASPRIA (Songa Antofagasta) 2851 2008 $53,5 Mill 47 Mill
63 AS NORA (Stralsund) 3421 2014 $63 Mill 57 Mill
64 NORDSPRING (tbn AS NADIA) 3586 2007 $57 Mill 50 Mill
65 AS EMMA (Songa Calabria) 4256 2010 $95 Mill 64 Mill

Flåteverdi MPCC (AS PATRICIA ikke medregnet) $2676,4 Mill 2435,9 Mill

Flåteverdi minus 50% J/V-skip $2548,65 Mill

Disclaimer:

Alle tall omtrentlige og uten noen som helst garanti, alltid basert på forholdsvis prompt T/C-fri levering. For ordens skyld, jeg har ikke tatt hensyn til rigging (kranet eller ei), SS/DD (Special Survey og Drydocking), noe som naturlig nok vil ha en viss innvirkning på verdier (skjønt mindre i disse dager). Det er en rekke andre momenter (verft/hovedmotor osv) som også spiller inn. Men med en så stor flåte (nå 65 skip, NB - =AS PATRICIA= er ikke lenger med i denne oversikten) vil i det minste gjennomsnittet komme noenlunde greit ut. Føler jeg. Som kjent går skip gjennom hovedklasse hvert 5. år, mao. vil eksempelvis skip bygget 2002, 2007 og 2012 normalt gå gjennom samme i år. Det er som man vil notere seg atskillig færre enheter som dermed er «due» for SS/DD i år enn i fjor.

*J/V skip i MPCC er: =AS CARINTHIA=, =AS CLEOPATRA=, =CARPATHIA=, =CARDONIA= og =CIMBRIA=
Redigert 19.02.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
durrrrant
19.02.2022 kl 10:09 12886

Enorme slutninger!


New ConText-Commentary - issued: 17.02.2022

The New ConTex is up again, although only by 1%. On first view it looks like a sideways movement but this does not reflect the real market sentiment. There has been alack of fixtures recently due to the holidays in Asia and of course also because of the general shortage of tonnage especially for everything above 2,000 TEU, Nevertheless any open ship is chased byvarious interested parties so that almost each fixture sets a new benchmark.

Looking at the various sizes, New ConTex rates have moved up only marginally in almost all segments this week with the exception of the busy 1,700 TEU segment where you can find the most excitement right now. Here the most recent deal for a standard type has been made at USD 42,500 for a three years period so that consequently this segment has shown the biggest increase this week.

Generally, there is a bit more tonnage liquidity for anything below 2,000 TEU and while some owners are now even asking or four years as their preferred period, there are still 12 or 24 months periods being fixed, although mostly for the sizes of 1,100 TEU or smaller. Periods being discussed for the sizes of 2,000 TEU or bigger are now exceeding three years in most cases unless owners deliberately choose to go for shorter periods against considerably higher money. Very short periods or round voyages are still available at super high numbers with Panamaxes for example usually asking for rates well in excess of USD 200,000.
Helg11
19.02.2022 kl 10:37 12889

Takk Struts!
Da er regnearket oppdatert med flåteverdier.
Flåteverdi pr aksje = 51,59 kr
(NAV=Flåteverdi fratrukket gjeld) pr aksje = 48,07 kr
MPCC handles altså til på Pris/NAV på 0,58 / 58%, dvs. 42% rabatt mot verdiene på skip fratrukket gjeld.
(Men husk da på disclaimer fra Struts, charterfree etc).
Jan Banan
19.02.2022 kl 11:30 12804

Supert Struts!
Takker for oppdatering av rgnark Helgen!
Redigert 19.02.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
velkjent
19.02.2022 kl 12:00 12785

Takk for nye tall!
Fikk forøvrig kruset på posten i dag. Det lyser fint opp i skapet.
Londonmannen
19.02.2022 kl 12:48 12808

Struts
Når jeg leser dine innlegg om skipsverdier og slutninger så må jeg nesten få lov å sitere ditt store forbilde, salige Herik Ibsen;

"Jeg sitter her og lever,
beruset i nuet intet mer jeg krever."

Men en ting jeg stusser på. Det har vært flere innspill om fantastiske slutninger de siste ukene. Dog slår det meg at jeg ikke har sett noen skip tilhørende MPC i disse oversiktene. Det til tross for at MPC vitterlig skal ha 15+ skip på nye kontrtakter i løpet av 2022 og med prefixing av skip på 9+ mnd, så skulle man forvente at vi allerede hadde fått flere av disse 15+ skipene sluttet på nye langtidskontrakter.

Når det likevel ikke har skjedd, kan det skyldes at ledelsen i MPC, i tider med stadig stigene ratenivåer, har is i magen og ikke ønsker å forhaste seg, men istedet gambler på at de kan få enda bedre slutninger for sine skip, dersom de holder noe igjen? CEO har jo vist seg som en kløpper til å skape verdier for oss aksjonærer, så jeg tviler ikke på at han også evner å utnytte det eksisterende koket i markedet til vår alles fordel.
Har du noen tanker om det? Eller er det bare meg som ikke har fått med meg slutninger relatert til MPC skip?

Ønsker herren fortsatt god helg!



nima
19.02.2022 kl 17:07 12249

Er det mulig å få tak i, eventuelt hvor kan det kjøpes ? Noen som vet ?
Slettet bruker
19.02.2022 kl 17:27 12197

Hjertelig takk, Struts! Det varmer i kroppen å se alle de gode ratene.

Jeg konstaterer også at Hel11s oppdaterte regneark budsjetterer med en PE i 2025 på 1,95.

PE i 2022 er heller ikke verst: 2,99!

Utsiktene til en kurs på kr. 52 burde ikke være uoppnåelig i løpet av året.
Londonmannen
19.02.2022 kl 18:01 12172

Er vel som med capsene; et begrenset opplag der dem som var våkne da meldingen kom fikk tak i. Tror ikke MPC har planer om å produsere flere capser og det samme skjer sikkert med krusene. Men det betyr jo at disse effektene etterhvert vil oppnå en hyggelig pris for dem som eventuelt er villige til å selge.
nima
19.02.2022 kl 18:11 12145

Hvor h..... får jeg tak i capser - krus ?
Elektrikeren
19.02.2022 kl 18:42 12079

Kruset er produsert i et antall på 250 stk., så det er en sjelden vare! Var en av de heldige som fikk ett i posten i går
Redigert 19.02.2022 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
19.02.2022 kl 19:08 12028

Såvidt jeg vet var de utsolgt for krus etter er par tre timer etter at meldingen var lagt ut. Mener det var det samme med capsen.
Elektrikeren
19.02.2022 kl 19:21 12039

Det stemmer
Struts
20.02.2022 kl 08:56 11399

Takk til deg (og andre)! Ibsen var fin, og sitatet fra den eneste komedie han skrev er også fint! Ble selv ganske beruset i går, og gjorde noe tilnærmet det studenten Lind proklamerte i Kjærlighedens komedie. Sukk.

Mht MPCC vet jeg ikke noe mer (antagelig mindre) enn deg, men noen svar kommer kanskje på torsdag 24. i forbindelse med årsrapport. Håper selv på noen flere salg kontra periode-forretninger. Men det er jo også en avveining ledelsen tar og har tatt, men uansett blir det sikkert interessant å høre. Så er det en stor sky på horisonten ved navn Putin. Og skyen ligger vel over alle aksjer (kanskje ikke for olje og KOG?), men politikere og diktatorer er hinsides noe jeg tør spå om. De vender stort sett kappen etter vinden eller rasler med sablene. Fortsatt god helg!
Alby
20.02.2022 kl 09:36 11312


Kanskje et naivt spørsmål. Hvorfor er det ønskelig at selskapet skal selge båter ?

For å skiftenut de eldste.
Redusere flåten.
Det bestilles ikke nye.

Jeg vet de kjøpte Song båtene. Jeg bare undrer meg.
velkjent
20.02.2022 kl 10:06 11220

Enig i at det ikke er særlig produktivt å spekulere så tett opp til den 24., men det er en ting jeg savner, nemlig hvordan eierforholdet mellomde største aksjonærene utvikler seg. Den vedvarende "lave" kursen har jeg tenkt må skyldes vedvarende nedsalg av de "store",men har ikke funnet ut hvordan en finner dette på VPS. Må en henvende seg til VPS, eller er det en lenke der en kan få frem kjøp og salg av poster?
Sandsli invest
20.02.2022 kl 10:17 11194

Etter å ha sett på kursutviklingen de siste 3 mnd så er det oppside til 28.45. Med kommende utbytter så er det fremdeles penger å plukke på gaten