MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1798755

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2022 kl 14:32 10422

Berre å holde hodet klart og tenke litt fram i tid.

Mulig delt før, men dette har druknet i løpet av dagen:

https://e24.no/boers-og-finans/i/Or27JO/mpc-container-ships-snur-stortap-til-milliardoverskudd

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/24/7824786/kraftig-resultatvekst-i-mpc

Redigert 24.02.2022 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
24.02.2022 kl 14:45 10312

Gratulerer med gode resultater og fremdeles meget gode fremtidsutsikter!
Blir ellers helt kvalm av Ukraina- nyheter, men det er jo ikke så mye man får gjort med det heller.

Nye rater er på plass i regnearket nå. Jeg vet ikke om det nå egentlig er skip som skal oppdateres der i arket, og i dag har jo selskapet selv kommet ut med hva som er sikret av inntekter pr år, men i alle fall så viser det akkurat nå ved en dollarkurs på 9,03 at overskudd pr aksje estimeres til:

2022: 9,40
2023: 11,45
2024: 13,12
Totalt kr 33,97
Teps
24.02.2022 kl 14:48 10454

Jeg ser i presentasjonen at det er 9 skip som er på utgående kontrakt i 22. Det er sikkert disse som Pareto sier det ryktes at skal selges? Regner med at Baach vil nevne noe om dette i presentasjonen evt at noen stiller spørsmål om det.
Normalone
24.02.2022 kl 14:59 10466

Teps - på plansje nr 15 i presentasjonen oppfatter jeg at det var 24 skip som skulle inn på nye kontrakter, hvorav 14 allerede er gått over på nye kontrakter (dvs. det er fortsatt 10 som er på utgående kontrakter - der jeg har oppfattet at TEU 4250 ennå ikke er gått over på ny kontrakt (utgår juni 2022). Dersom disse 10 skipene selges, kan vi fort få inne 3-4 mrd i dagens marked (gitt gjennomsnitt på 2200 TEU), samtidig som at vi er sikret inntjenning over 10 mrd de neste årene (og sitter på 55 skip).... Vi får høre hva Constantin sier nå kl 15
JonnyMoney
24.02.2022 kl 15:46 10062

De vil prioritere å få de på nye kontrakter sies det. Så her er det bare å sitte long 👍
Slettet bruker
24.02.2022 kl 15:51 10151

Ja, selv om pris på gamle skip er skyhøy så seiler de inn sin verdi på få år, så egentlig ikke noen grunn til å selge når man har kontroll på gjelden og tror på lange kontrakter i fortsettelsen også.
Redigert 24.02.2022 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
drammen
24.02.2022 kl 15:55 10317

En utrolig dyktig CEO vi har å forholde oss til. En fornøyelse å sitte å høre på WEBcasten. Også fint med mange og gode spørsmål og med gode svar :-)
DividendYield
24.02.2022 kl 15:59 10732

Enig, han var pratesyk i dag!
Slettet bruker
24.02.2022 kl 16:05 10641

Bare ett ord å si om webcast/presentasjon : Fantastisk!
Nå skal ikke jeg hause opp noe, men selskapet er god som gull fremover.
Normalone
24.02.2022 kl 17:40 10026

Rapporten og presentasjonen i dag var bunnsolid - det er utrolig betryggende å høre på en CEO som lar tallene tale for seg selv og gir saklige svar (og som alltid innfrir). Likte godt det han sa om at de fint kunne inngått nye kontrakter for resten av skipene for 2022 i løpet av relativt kort tid - og da kan en lure på hvorfor de ikke gjør det... Markedet blir nok ikke noe dårligere fremover.
Redigert 24.02.2022 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
durrrrant
24.02.2022 kl 17:42 10010

New ConText fortsetter oppover til 3408 (3367). Økning i alle segmenter.
Opp 1,2% siden forrige tirsdag.

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Helg11
24.02.2022 kl 18:10 9957

2 arrangementer å få med seg:
1. Webinar on markedet og MPCC. Deep Dive Into:
MPC Container Ships ASA (Oslo: MPCC.OL; OTC:MPZZF)
& Container Ship Market
https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_-qGaVXfbQLCQmBivklq65Q
Starring: Constantin Baack
CEO
MPC Container Ships

Randy Giveans
Senior Vice President of Equity Research
Jefferies

2. Utbytte middag MPCC Bull. Tirsdag 5. april 1830 på Steak i Tønsberg. Påmelding til datompcc@gmail.com
Londonmannen
24.02.2022 kl 18:49 9739

Dette har jeg tidligere kommentert og stilt spørsmål om. Og jeg har fremholdt at når det er så få MPCC skip som figurerer på oversiktene over inngåtte slutninger, så må det skyldes at ledelsen holder igjen skipene og venter på at ratene skal stige og derved gi MPCC enda bedre kontrakter. Vi har en særdeles dyktig og fremsynt CEO. Har vel aldri tidligere følt meg så bekvem med å ha pengene investert et sted som i MPCC. Selv når krigen på ny raser i Europa så føler jeg meg avslappet mhp min investering i MPCC.
durrrrant
24.02.2022 kl 18:59 9718

Baack snakket om cash break even (som du sikkert fikk med deg!) 39:45 min inn i Earnings Call.

Earnings Call Q4 2021 - https://edge.media-server.com/mmc/p/pnmy7rmm

Slettet bruker
25.02.2022 kl 06:41 8327

Her finner ein også presentasjonen fra i går:

https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/

Det ser bunnsolid ut, enkelt og greit.
Redigert 25.02.2022 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2022 kl 08:12 8186

Tenker vi kan få en rekyl idag etter oppturen på børsene i USA og Asia.
banani
25.02.2022 kl 08:13 8976

Fra DNB, det jo egentlig en god økning på kursmålet selv om det i første omgang ser ut som en reduksjon
Valuation
BUY reiterated, but target price trimmed to NOK32.3
We reiterate our BUY, but have trimmed our target price to NOK32.3 (33.0) based on MPCC’s
fixed charter coverage, our estimated incremental EBITDA contribution prior to end-2025, a fleet
value at start-2026e equal to the historical 10-year average (2010–2019), and adjusted for the
recent NOK3/share distribution. We estimate a current NAV of NOK51/share, which reflects
today’s quoted asset values, including the company’s recent vessel sales, and our valuation of
its current charter backlog. Excluding mark-to-market backlog leaves a current NAV of
NOK45/share on a charter-free basis

MPC CONTAINER SHIPS
Attractive value case
Following the Q4 report, we have slightly adjusted our estimates and now forecast 2022 EBITDA of USD467m
– near the upper end of MPCC’s 2022 guidance. In our view, the recent share price decline adds to the already
attractive value case, as we forecast an average dividend yield of ~21% for 2022 and 2023. We reiterate
our BUY, but have trimmed our target price to NOK32.3 (33.0).
Slight adjustments to estimates following the Q4 report. We have updated our
estimates to reflect MPCC’s updated charter coverage and recent market trends, and
made company-specific adjustments to incorporate vessel divestments, drydocking
schedules, and scheduled debt repayments. Owing to these changes, we have lifted
our EBITDA estimates by 4% for 2022 and 2% for 2023. Our 2022–2023e EBITDA is
13% above Bloomberg consensus.

2022 EBITDA guidance of USD450m–470m… The company guided for 2022
revenues of USD550m–575m and EBITDA of USD450m–470m, compared to
consensus EBITDA of USD415m. However, we note that the midpoint of the EBITDA
guidance would be USD420m when adjusted for a ~USD40m gain on vessel sales.
…puts us near the upper end of guidance. On our estimates and including a
USD40m gain on vessel sales, we estimate 2022 EBITDA of USD467m and a
quarterly distribution slightly above NOK1/share. Moreover, with ten vessels becoming
open in 2022, we see additional room for EBITDA growth in the near term, as we
remain constructive on near-term fixings. In sum, in our view, the recent share price
decline provides an attractive dividend yield of ~19% for 2022e and ~23% for 2023e.
BUY reiterated, but target price trimmed to NOK32.3, based on MPCC’s fixed
charter coverage, our estimated incremental EBITDA contribution prior to end-2025, a
fleet value at start-2026e equal to the historical 10-year average (2010–2019), and
adjusted for the recent NOK3/share distribution. We estimate a current NAV of
NOK51/share, which reflects today’s quoted asset values, including the company’s
recent vessel sales, and our valuation of its current charter backlog.
Excluding mark to-market backlog leaves a current NAV of NOK45/
Redigert 25.02.2022 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
DividendYield
25.02.2022 kl 08:39 9136

https://e24.no/boers-og-finans/i/Or2vel/rekyl-etter-krisedagen-moskva-boersen-stiger-27-prosent

Kraftig rekyl i Moskva. Overraskende at det skulle gå så fort, men er det et marked jeg ønsket fortsatt nedgang så er det det russiske. Unner dem ingenting godt fremover.

Selv om det skulle koste MPC kursen en krone på kort sikt.
Redigert 25.02.2022 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
nike
25.02.2022 kl 08:47 9351

Pareto idag:

20% dividend yield in 2022, 92% fixed

MPC delivered a Q4 clouded by one-offs, with higher costs expected to normalize. Earnings better than expected, and so are new fixtures. We raise our 2022 BITDA
adj. estimates ~5% in line with guidance (USD 450-470m with 92% fixed). Q4 DPS of USD 0.11 was better than expected and we expect NOK ~5 per share in 2022
(20% yield). Acknowledging that risks have increased with war in Ukraine, we argue that so has the value of secured cash flows against top-tier counterparties.
BUY reiterated, TP NOK 32 (34, down due to XO-DPS) with 70% of 2022-24 fixed. One-offs cloud Q4 numbers but dividend of USD 0.11 better than expected
Q4 EBITDA adj. ended at USD 92m (ex. USD 71m in gains on vessel sales) vs our USD 79m estimate. Remaining gains of USD 40m will be booked in Q1. TCE of
USD 23.1k/day vs. our USD 22.2k/day estimate, and more vessel days with higher utilization as two sold vessels were kept longer than anticipated. Higher opex and
G&A offset somewhat though, but this (and higher finance costs) should normalize (vessel sales and refinancing). EPS adj. ended at USD 0.13, in line with our USD
0.12 estimate. DPS of USD 0.11/share (NOK 1.0) was better than the USD 0.07 we expected – bringing the total Q1 payout to NOK 4 per share (USD ~200m).

‘22 EBITDA backlog of USD 450 – 470m (92% fixed) as markets stay red-hot MPC has fixed 92% of 2022 and guides an EBITDA of USD 450 – 470m (incl. USD 0m in gains on ship sales), having fixed forward 15x 2022 positions already (10x left). In total, the company has an EBITDA backlog of USD 1.1bn with 70% of 2022-24e fixed. We raise our 2022/23 EBITDA adj. estimates ~5%/~10%, expecting a firm market in H1’22 before easing congestion pressures rates. The market stays red-hot with seemingly insatiable appetite for forward fixtures from charters. The Ukraine – Russia situation could cloud this picture, though the effects are difficult
to assess. To account for the increased risk, we remain below the current market.

Value of secured earnings increasing – BUY / TP NOK 32 (34, XO-DPS) We expect DPS of NOK 17 in 2022-24e (20% yield in 2022 alone), a net cash position of NOK 5/sh and a fleet value of NOK 10/sh at YE’24 (2009–19 avg. value). We argue this is conservative as this was a very depressed period in the container market, and MPC’s fleet will be ~18Y on average and still have a significant backlog (12% of 2025 already fixed with more to come). This yields an equity value of NOK 32 with 70% of 2022-24 fixed. BUY / TP NOK 32 (down from 34 as NOK 3 in XO-DPS has been paid, and higher earnings estimates are countered by higher
capex and D&A). The risks for trade, economic growth and inefficiencies have increased, but so has the value of secure earnings against top-tier counterparties
jadden
25.02.2022 kl 08:50 9424

Det på forumet utskjelte meglerhuset DNB ser ut til å ha gjort en grundig jobb denne gangen. De har lest og studert Q4 rapporten og konkludert med nytt kursmål på 32+, opp fra 27 om jeg ikke tar feil. Ser vi tilbake er det ironisk nok DNB som faktisk har truffet best av meglerhusa. Jeg har intet forhold eller erfaring med DNB, men ser det som positivt at de denne gangen har gjort leksa si og satt seg inn i selskapsrapporten. Kursmålet er fortsatt nederst av husa, der vil de bomme når støvet har lagt seg.
Redigert 25.02.2022 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
MSoleim
25.02.2022 kl 09:29 13054

Selgerene har makten i dag også ser det ut til, på en grønn børs. Det gikk noen solide volum fra 28,1 og på veien ned til 27,3. Her er det vel bare å smøre seg med tolmodighet.
Trigem
25.02.2022 kl 09:32 13037

Ja der tar du nok feil. De har hatt kursmål på 33 i over en måned og når det ble satt så hadde nok ikke de tilgang på Q4.
Slettet bruker
25.02.2022 kl 09:36 13025

Er vel ikke umulig at det er noen som tar gevinst etter kjøp på lav kurs igår.
Slettet bruker
25.02.2022 kl 09:56 12886

Ja, enig. Det overrasket meg også inntil jeg leste at Gazprom skrudde opp gasskranen og at Europa kjøper.
runnor
25.02.2022 kl 09:57 12956

Det er nok storbankene som kontrollerer kursen i Mpc kjøpe å selge med div konti.
velkjent
25.02.2022 kl 10:10 12965

Litt naivt kanskje, men hvordan kan DnB forsvare en kurs på 33 og avkastning på 20%+ de neste årene. Sammenliknet med andre selskap, som nøyer seg med 3-5% avkastning, skulle vel kursmålet være langt høyere. Eller er det ikke investorer på OSE, bare daghandlere?
Slettet bruker
25.02.2022 kl 10:12 13202

Ingen antydning til mindre press i forsyningskjeden;

https://splash247.com/port-congestion-contagion-spreads/
Ikaros200
25.02.2022 kl 10:26 13329

Da har ikke du selv gjort en grundig jobb. Som du vil se er kursmålet fra DNB "redusert" fra 33 til 32,3 - dog er det imidlertid betalt et utbytte på 3 siden dess om jeg ikke husker feil - slik at reellt sett har de vel økt kursmålet - utbytte hensyntatt.
"We reiterate our BUY, but have trimmed our target price to NOK32.3 (33.0) based on MPCC’s fixed charter coverage".

Forøvrig enig i at 32,3 er for lavt - forutsatt ikke alt for mye uforutsett, men vi må nok påregne en del støy fremover som følge av den geopolitiske situasjonen. La oss håpe at ikke Taiwan blir en sort svane, hvis Kina skulle tenke at oppmerksomheten for tiden er annet steds / delt.
banani
25.02.2022 kl 11:48 12886

DNB
Our bull case is based on 1.0x our current NAV of NOK45/share when
excluding the value of MPCC’s current charter backlog.
Slettet bruker
25.02.2022 kl 12:02 12906

Tydelig at det stabiliserer seg allerede. Fin utvikling i dag. Eit par nye kursmål triller inn, oppside på 5-6 kroner (ein må huske på at ein nettopp har mottatt 3 kr/aksje) - personlig trur eg oppsiden er litt større, NAV tatt i betrakning. Men tiden vil vise. God helg til alle og einkvar - bruk den gjerne på rapportene som kom ut i går, så vil ein oppdage den trygge havna MPCC i realiteten er.👍
Redigert 25.02.2022 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
nike
25.02.2022 kl 12:32 13085

Jeg minner om at Pareto sitt kursmål er på 12 måneders sikt, som jeg antar også er tilfelle for DNB.

Det betyr ikke bare å ta hensyn til de 3 kronene som ble utbetalt noen uker tilbake, men også til det som ventes utbetalt de neste 12 månedene, som Pareto anslår til 5 kroner.
Følgelig skal målingen mot gammelt kursmål justeres for +8 kroner og det ventede utbyttet for det siste skipssalget.
Trigem
25.02.2022 kl 14:46 12565

DNB har estimert utbytte på over 20%.....
Slettet bruker
25.02.2022 kl 15:35 12456

D.E Shaw & CO.,L.P inn med ny short i går. Total shortposisjonering 1,85%
Redigert 25.02.2022 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.02.2022 kl 15:36 12538

De har vært inne noen dager - men den ble økt i går;

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010791353
durrrrant
25.02.2022 kl 17:04 12198

Harpex smått opp i mindre segmenter
https://www.harperpetersen.com/harpex

25-Feb-2022 4,407
18-Feb-2022 4,398
11-Feb-2022 4,360
04-Feb-2022 4,258
durrrrant
25.02.2022 kl 23:29 11354

New ConText-Commentary – issued: 24.02.2022

The Container time charter markets remain fairly quiet recently. This is by far no sign of any weakening but rather resulting out of a very tight tonnage supply meeting a sustained healthy demand. This scarcity of available tonnage is consequently leading to a further firming sentiment across all segments. This week New ConTexis closing at 3408 points, marking a slight increase of 1,9% week on week. The small feeder segments have been able to gain most this week with strongest increases have been registered by the 1100 TEU small feeders increasing by 2,8% week on week. The 6 months period is closing at USD 42.825 increasing by USD 1.154. For reference, one year ago the same segment was valued at USD 10.844 only.
Next to the small feeders, the 4250 TEU working horses increased by 2,2% week on week and records USD 106.200 this week, i.e. an increase of USD 2.270.
durrrrant
25.02.2022 kl 23:33 11741

Seasure Market Report 25 February 2022

Period Container
=A Daisen= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 – Transfar Shipping – 6 mths USD 60000
=Putnam= Handy 1708 Imabari 2008 – X Press Feeders – 3 yrs USD 39000
=Aegean Express= Handy 1439 CSBC Kaohsiung 1997 – CNR – 39 mths USD 41000 (ikke verst for en eldre dame!)
=Optima= Feedermax 1024 Kyokuyo 2011 – TS Lines – 2 yrs USD 27000
=Kota Tampan= Feedermax 756 Dae Sun 2004 – CK Line – 1 yr USD 25000
=Maike D= Feedermax 660 Sietas 2000 – Unifeeder – 2 yrs USD 15250
Redigert 25.02.2022 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.02.2022 kl 10:20 11102

Inn i fjerde året for et lite skip fra 1997 til $ 41.000 er jo berre lækkert.
Londonmannen
26.02.2022 kl 10:36 11182

Ja, med slik kok i markedet så skjønner jeg at ledelsen i MPC holder tilbake tonnasje som presumptivt er klar for prefixing. På denne måten vil trolig MPC oppnå noen eventyrlige slutninger når de endelig kommer. Helt i tråd med hva jeg har trodd ledelsen var i ferd med å gjøre. Dyktige strateger i MOC. Må være det beste selskapet å sitte investert i gjennom den krisen vi må gjennomgår.
Slettet bruker
26.02.2022 kl 13:25 10860

Ukraina-krigen vil bli langvarig, slik det ser ut som nå. Uten at det synes å påvirke virksomheten i MPC. Tvert i mot så stiger jo ratene videre.

EU og USA vil hindre Russland i å benytte Swift, noe som vil ramme landet hardt og brutalt. Da blir Russland utelukket fra alle finanstransaksjoner så og si over hele verden fordi alle slike må via et vestlig land. Unntaket er vel handel med Kina og enkelte andre land i Asia, men det monner ikke, og Kina har startet en form for boikott av to russiske banker.

Samtidig truer nå Russland med å nasjonalisere all virksomhet som drives av EU-land (og USA?). Da snakker vi om total boikott av all handel mellom Russland og vesten. Moskvabørsen vil bli null verdt, og økonomien vil gå i stå meget raskt. Jfr. hva som skjedde i latinamerikanske land som nasjonaliserte utenlandske selskaper. Da trekker alle investorer seg ut, og landet står igjen alene.

Hvem vil disse tilytakene ramme mest? Uten tvil Russland. Landet vil i løpet av få måneder gå på en resesjon, noe som etter hvert vil ramme de russiske statsfinansene. Etter hvert vil også pensjoner, trygder og andre offentlige utgifter øke betydelig. Fordi mange russere vil bli arbeidsledige grunnet lavere produksjon og handel. Samtidig som Russland ikke vil ha inntekter.

Russlands BNP er visstnok på størrelse med Italias. Boikott innebærer en liten nedgang i eksporten for vesten samlet, men for Russland er det katastrofalt. Og nå øker motstanden mot Ukraina-krigen i den russiske befolkningen, hvilket vil gjøre det vanskelig for Putin å oppnå den enigheten som han er avhengig av for å holde vedlike krigføringen i Ukraina. Jfr. Afganistan som var totalt mislykket og som til slutt ble avsluttet med fullstendig nederlag. Det ble sagt at det var presset innefra som førte til at krigen ble avsluttet. Det kom for mange russere hjem i kister.

Det er etter min mening bare én ting som vil kunne føre til en løsning: At Putin blir fjernet - helst gjennom valg - og dersom det ikke lar seg gjennomføre pga. korrupsjon og svindel; ved et kupp som i så fall vil bli ansett som legitimt.

I det her bildet er det både trist og godt å vite at MPC har avventet inngåelse av en god del langvarige kontrakter fordi man vil oppnå høyere rater lenger ut i året. Det er nesten uvirkelig, men så er vi også medrredere i et bunnsolid rederi med en meget dyktig ledelse.
Redigert 26.02.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2022 kl 15:42 10597

Swift utestengelse er ikke besluttet ved dette tidspunktet. Tyskland motsetter seg det for det vanskeliggjør betaling av gas som de nå kjøper (siden invasjonen) fordi Putin har skrudd opp kranen og prisen falt mot 20% i går.. Og det er ikke bare Europeiske land som har kjøpt. USA har også kjøpt denne uken + aluminium.
Slettet bruker
26.02.2022 kl 15:47 10628

Du har rett, så langt, Pentad!
Men det ble meldt på NRK i morges at man kan forvente en uttalelse i løpet av dagen om at Russland skal utelukkes fra Swift. Tyskland har tidligere motsatt seg det, det samme har Kypros, men nå skal i hvert fall Kypros ha godtatt at Russland blir utelukket fra Swift, noe landet har vært i mot lenge. Godkjennelsen har kanskje skjedd på grunn av press fra de øvrige EU-land og andre vestlige land. Kypros har jo i åresvis vært arnested for lysskye, russiske transaksjoner.

Jeg håper forventningene blir innfridd.

Må legge til at jeg er dypt imponert over Ukrainas president som holder seg i Qyiv på tross av bomber og granater rundt seg. Han er i telefonisk kontakt med omverdenen, blant annet Italias statsminister. Han avslår å bli hentet av amerikanske tropper og risikrerer livet ved å være åpen for omverdenen og sine egne innbyggere. Bare en telefonsamtale kan aktivere avanserte russiske instrumenter som kan finne hans adresse. Da er det over og ut, men hurra for den mannen!
Redigert 26.02.2022 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
coronet
26.02.2022 kl 18:09 10375

"AS FRANZISKA" er nå underveis til Novorossiysk, i følge AIS, fra El Dekheila som er en containerhavn like vest for Alexandria i Egypt. Befinner seg nå like syd for Istanbul og det blir spennende å følge med om de går gjennom Bosporusstredet eller de velger å ankre for å avvente situasjonen. ETA Novorossiysk er mandag kl.10 lokal tid. Dette er fjerde turen i direkterute mellom disse havner for danske Sealand Europe A/S (Maersk).
Londonmannen
26.02.2022 kl 21:43 10018

«AS FRANZISKA» har lagt seg til å kadreie sør for Bosporusstredet. Vil nok avvente situasjonen før de går inn.

Søndag gikk skipet gjennom Bosporus og søndag formiddag er det kommet godt inn i Svartehavet og stevner nordøstover mot lossehavn. Vi får ønske skip og mannskap lykke til på vei mot russisk havn. Bør være såpass langt borte fra krigssonen at turen ikke utgjør noen direkte fare for skipet.
Redigert 27.02.2022 kl 10:25 Du må logge inn for å svare