MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1795673

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
jadden
11.03.2022 kl 08:59 8272

Knappe to uker til EX-date for utbytte, det er 24.03, siste dag for å få utbytte følgelig 23.03. I disse krigstider er det vanskelig å ha noen formening hvor kursen går frem til utbytte, vanligvis stiger kursen, men nå overskygger krigen det meste og trykker kursen ned pga usikkerhet. Vi ville trolig vært et stykke opp på 30-tallet uten krigen.

Jeg mener risikoen ligger på oppsiden med de gode kontraktene som er inngått og et marked som har fokus på flerårlige slutninger. Så lenge kvartalsrapportene gir økt fortjeneste i de inneværende kvartal i forhold til foregående bør det ikke være nedsiderisiko, dette er sikret for hele 2022 og også inn i 2023. Likeledes så lenge nye slutninger for fartøyene er høyere og bedre enn de kontraktene de går går ut av vil det borge for at kvartalsresultatene fortsetter i en oppadstigende trend.

På nedsiden er det som sagt krigen som skaper mest usikkerhet. Likeledes kan høye energipriser skape akselererende inflasjon, noe som i neste omgang medfører mindre varetransport og dermed negativ impact på ratene.

Krigen vil forhåpentlig snart finne en løsning, skal vi håpe på at meldingene fremover mot utbytte tenderer mot det positive og at kursen vil nærme seg husas kursmål.
Kbkristi
11.03.2022 kl 10:42 8083

Vi skriver 11 mars, og det betyr at det kun er 14 børsdager igjen av Q1, som vil bli det beste kvartal til nå. I mitt regneark skulle det bli ca kr 1,35 tilgjengelig for utbytte i dette kvartalet. Vi venter også på oppgjøret ihvertfall for AS Patricia, som utgjør vel 30 øre.
Kursen kan godt stå helt i ro for min del, så lenge utbyttene strømmer på.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 11:36 7954

Takk for gjennomgangen, Jadden. Jeg er enig i det meste, med unntak av det med "negativ impact på ratene".

Dersom MPC inngår ti nye kontrakter i dag, vil selskapet ha sikret kontrakter i flere år fremover. Da er inntektene spikret for flere år fremover også.

Dersom ratene faller i 2023, gjelder dette bare noen få skipskontrakter som skal fornyes og vil få betydning først langt frem i tid. Med dagens rater blir det mer enn nok til smør på brødskiva.

Og i mellomtiden mottar vi betydelige utbytter, både ordinære og ekstraordinære.

Husk: MPC blir høyst sannsynlig årets utbytteaksje 2022.
Redigert 11.03.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
LPGfan
11.03.2022 kl 14:04 7554

Er ett veldig smalt område denne trades på for tiden..ser ut som både motstand og støtte er snart samme nivå. Noe må gi etter 😎
RedRabbit
11.03.2022 kl 14:41 7432

En tiendedel til Redd Barna er bedre enn til kirken, ihht gammel kirkeskatt og jeg runder oppover til 10.000,- Forskutert idag.
Godt forslag og håper flere blir med, når utbytte utbetales i slutten av måneden. Ufattelig hjerteskjærende å se bildene fra Ukraina den siste tiden, totalt meningsløst. Hvilke ødeleggelser av dimensjoner og til hvilken nytte? Måtte denne galskapen snart ta slutt!
Her må det nok gis en tiendedel ved neste utbytte også.
jadden
11.03.2022 kl 16:00 7225

Fallet i ettermiddag er helt analogt det vi opplevde forrige fredag, trolig skyldes det krigsfrykt og mange tør ikke sitte over helgen. Blir ikke overrasket om vi åpner godt opp på 27 tallet mandag, selv har jeg fylt på i ettermiddag. Det hadde gjort susen om styreformannen hadde benyttet EO-utbyttet for de 500 000 aksjer han kjøpte før jul til mer reinvestering, den gang gikk aksjen 3 kroner på en dag, opp fra kr 20.
durrrrant
11.03.2022 kl 16:17 7389

Harpex fortsetter oppover
https://www.harperpetersen.com/harpex


11-Mar-2022 4,586
04-Mar-2022 4,497
25-Feb-2022 4,407
18-Feb-2022 4,398
Redigert 11.03.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
11.03.2022 kl 19:46 7312

Frelsesarmeen likeså. Gjør en fantastisk innsats world wide. Har ingen grunn til å tro at nødhjelpen deres inn mot Ukraina ikke skulle være effektiv og komme nødstedte til gode.
durrrrant
11.03.2022 kl 21:38 7184

Seasure Market Report 11 March 2022
https://www.hellenicshippingnews.com/seasure-market-report-11-march-2022/


Period Container
=RDO Fortune= Post P 4975 Hyundai Samho 2012 – CNR – 5 yrs USD 61000
=Zhong Gu Ji Lin= Pmax 4389 Hanjin HI 2002 – Transfar Shipping – 3 mths USD 140000
=AS Palina= Sub P 2556 Hyundai HI 2004 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 45750
=Cape Monterey= Sub P 2190 Guangzhou Wenchong 2015 – SM Line – 3 mths USD 140000
=Pelican= Handy 1809 CSBC Keelung 2013 – Ocean Network Express – 3 yrs USD 45000
=Fitz Roy= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2011 – OOCL – 3 yrs USD 40000
=AS Susanna= Handy 1713 CSBC Kaohsiung 2010 – Ocean Network Express – 3 yrs USD 40000
=Tasman Strait= Handy 1713 CSBC Keelung 2008 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 38000
=Smiley Lady= Handy 1708 Stocznia Szczecin 1999 – ZIM – 3 yrs USD 35000
=A Idefix= Handy 1702 Wadan Yards MTW 2008 – X Press Feeders – 3 yrs USD 42500
=Atlantic West= Handy 1347 Jiangsu Yangzijiang 2008 – CMA CGM – 1 yr USD 62000
=AS Fabiana= Handy 1296 Zhejiang Ouhua 2007 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 29500
=Confidence= Feedermax 1091 Tsuneishi Zhoushan 2021 – Ocean Network Express – 2 yrs USD 34000
=A Kou= Feedermax 1049 Dae Sun 2007 – Yang Ming Marine Transport – 6 mths USD 50000
=Padian 3= Feedermax 1032 Imabari 1998 – TS Lines – 1 yr USD 50100
=Imke Schepers= Feedermax 1012 Jiangsu Guoxin 2010 – Gold Star Line – 3 yrs USD 28000
=Anina= Feedermax 1008 Sietas 2006 – OOCL – 3 yrs USD 25000
=Dina Trader= Feedermax 862 Sietas 2007 – Maersk Line Ltd – 2 yrs USD 24500
=He Yang= Feedermax 843 Jinling Weihai 2000 – TS Lines – 2 yrs USD 28500
=Fortune Navigator= Feedermax 566 Murakami Hide 1998 – SITC – 1 yr USD 18000
Redigert 11.03.2022 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Struts
11.03.2022 kl 21:44 7225

Ja, bla MPCC har nok hatt en travel uke!
NetromK
12.03.2022 kl 12:23 6453

Om ikkje det har vore store direkte "blokksal" har fleire storeigarar redusert betraktleg over tid.
Frå tekinvestor logg. Ein del har ikkje så mykje meir å selge etter kvart.
Sjølv om det er solgt mykje er ikkje topp 50 reduksjon så stor, så til dels har andre plukka opp.
Ein del bankar/bankkonti ser ut til å ha auka blant anna.
Som alltid; med atterhald om feil.

Trass i dette har kursen stige 9,3% YTD, og det sjølv om NOK 3 er delt ut i utbytte.
Om ikkje endå fleire vil redusere kan me håpe på noko oppgang i kurs etter kvart (i tillegg til utbytta).

_____________31.12.21_11.03.22_Reduksjon
Brown Bro_______18,92__6,70___12,22
Spiralen hold_____10,45__0,00___10,45
Canomaro________9,50__1,71___7,79
Klaveness________ 3,95__2,52___1,43
Songa konto 9_____3,37__2,37___1,00
Intec int__________2,50__0,00___2,50
ENG inveset_______2,24__0,00___2,24
Glaamene_________1,80__0,35___1,45
Skihus____________1,70__0,04___1,66
________________54,42__13,69___40,73

Topp 50____sum__309,19__298,98_10,21
Topp 50%_________69,59__67,34

edit: Lagt til tekst over tala. Redigert tal til meir leseleg format.

Redigert 12.03.2022 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Struts
12.03.2022 kl 14:11 6267

En fin oppsummering!
Slettet bruker
12.03.2022 kl 17:02 6006

Takk for oversikten, NetromK!

For egen del pleier jeg å se på dagens kurs og legge til kr. 3 i utbytte. Da har jeg den egentlige kursutviklingen.

Det innebærer at gårsdagens kurs "egentlig" var kr. 29,80. Slett ikke verst tatt i betraktning at vi har både korona og krig i Ukraina.
Når det gjelder det siste, så må vi desverre forvente svært dårlige nyheter fremover, med omkransing av Kiuv, høye tapstall og store menneskelige lidelser. Det vil unektelig påvirke aksjekursen, men samtidig har vi utbytteutbetalingen midt oppe i det hele.

Jeg bare nevner det, men for de av oss som fortsatt er langsiktige, vil dette være av mindre viktighet, kursmessig sett. Jeg ser for meg at MPC snart inngår noen nye, langsiktige kontrakter siden ratene har steget jevnt de siste ukene. Enten nye kontraktsinngåelser skjer nå eller om to måneder, har likevel mindre å si. Jeg har ståltro på Constantin Baacks evne til å investere på rett tidspunkt.

Jeg leste her at noen hadde tro på at et større containerrederi kan ha interesse av å kjøpe MPC. Ja, det er slett ikke umulig, men da må det oppkjøpet skje rimelig raskt dersom kjøper skal ha nytte av skipene til MPC FØR man inngår de siste ti kontraktene. Dersom MPC har inngått langsiktige kontrakter for alle skipene, vil nytteverdien for et annet stort rederi som trenger feedere, være liten.
Redigert 12.03.2022 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Struts
12.03.2022 kl 18:23 5851

Apropos langsiktige kontrakter, så går det frem av nylig innlegg referert fra Seasures ukerapport (og de pleier å være VELDIG pålitelige) at MPCC har sluttet ut flere skip (=AS PALINA=, =AS SUSANNA= og =AS FABIANA=) i inneværende uke på lange kontrakter (som det fremgår hver på 3 år) ...
Redigert 12.03.2022 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.03.2022 kl 18:28 5876

Mener du flere skip enn de tre nevnte ved navn?
Slettet bruker
12.03.2022 kl 23:00 5557

Struts, Seasures er utvilsomt pålitelige, bare litt sent ute (denne gangen i alle fall). :-) De nye kontraktene til de tre nevnte damer var med i Q4 prestasjonen.
Normalone
13.03.2022 kl 08:57 8765

https://e24.no/boers-og-finans/i/0G7KoJ/containerfest-paa-hell

Her påstås det at det vil komme mange nye skip allerede i år - det stemmer ikke helt - samtidig får ikke artikkel forfatteren frem at selv om det kommer nye skip, vil flaskehalsen fortsatt være der pga utfordringer med å få fraktet bort cointanerne fra havnene (for få sjåfører).
Kbkristi
13.03.2022 kl 08:59 9075

Jeg ser på fleet employment publisert ved Q4 21.
Jeg har tidligere lagt inn Sea Consortium – first 12 months 85,000, thereafter 15,500 for AS Columbia
Nå står det $ 85.000 til okt/des 24.
Regnearket til Helg11 har også $ 15.500.
Vi krysser fingrene for at det er ikke er trykkfeil i fleet employment overview :)
Kbkristi
13.03.2022 kl 09:10 9080

Vi i Mpc trenger jo ikke kalle det for fest.
Vi kan kalle et mulig utbytte i Q3-22 på kr 1,60 og ved Q4-22 på kr 1,80 for hverdagen.
Kbkristi
13.03.2022 kl 10:30 8965

AS Patricia har forlatt Reunion til AEJAL ?? Destinaton port not recognised står det på Marintraffic.
Skal den nå overtas av nye eiere?
RedRabbit
13.03.2022 kl 10:44 8954

Litt misforståelse av mitt tidligere innlegg og absolutt ikke ment som noen kritikk av Frelsesarmeen og Kirkens nødhjelp. De gjør mye bra arbeid, så absolutt.
En «tiendedel» er ett begrep om en skatteform helt tilbake i Mesopotamia og opp gjennom historien. Innført i Norge tidlig 1100, men direkte til kirke, biskop, prest og fattige, med 1/4 hver.
Så mitt poeng var at jeg heller betaler 10% av mottatt utbytte til veldedig formål i sin helhet, fremfor til kirken, biskopen og presten.
De får heller midler gjennom min vanlige lønnsbeskatning. 🙄
Struts
13.03.2022 kl 11:07 8916

Ville være naturlig, var vel AP Moeller som endte opp med å kjøpe henne. Men Coronet følger nok med som en smed!
Slettet bruker
13.03.2022 kl 11:10 8950

Forstår godt hva du mente, RedRabbit!

Det heter egentlig «tiende» og står i Femte Mosebok, 14;22: «Du skal gi tiende av din avgrøde, av sæden som vokser på marken år for år.»
Struts
13.03.2022 kl 11:10 9197

Haha, den er grei - følger nok ikke godt nok med på befraktning!
Slettet bruker
13.03.2022 kl 11:50 9244

Kbkristi, jeg la også merke til den når presentasjonen kom. Regnet med at det dreide seg om en feil. Hadde tenkt å spørre IR om det, for å være sikker, men det ble ikke gjort. Tror fortsatt det dreier seg om en feil, vanskelig å skjønne at kontrakten skal være endret i ettertid, i alle fall uten forlengelse.
Helg11
13.03.2022 kl 12:04 9242

Hvis du ser på fleet employment i Q4 rapporten står det 15.500 fra desember 2022 på AS Columbia (med tynn hvit skrift på blå bakgrunn, så ganske utydelig). Så jeg tror dette fortsatt er riktig.
Redigert 13.03.2022 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2022 kl 12:34 9336

Hei, jeg spurte IR om dette og de bekrefter at det har sneket seg inn en feil i q4 rapport. Raten er 15,5k fra des 2024:

It seems the USD 15,500 per day for AS Columbia were mistakenly omitted in the Q4 presentation, this will be corrected. Please note that this fixture was announced in the update 21 October and one of the fixtures the company managed to frontload the charter rate to mitigate counterparty risk. The average rate over the course of the charterperiod is just below USD 40k per day.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 12:44 9439

Sorry, des 2022...:)
Oilbaron
13.03.2022 kl 13:03 9468

E 24 får skrive ha de vil, jeg sitter med det jeg har i Mpcc Mandag i morra og mulig jeg fyller på med flere hvis vi får den vanlige Mandagssyken.
Regner med at denne artikkelen er et bestillingsverk fra noen som vil inn før neste utbytte.
Det florerer med korrupsjon blant de som sitter på Stortinget, og en journalist som kan påvirke aksjekurs med sine skriverier vil nok kunne få betalt for en slik artikkel hvis en oppnår det som er ønsket.
Det står nederst i artikkelen at dette er synsing fra han som skrevet dette.
Alby
13.03.2022 kl 14:14 9349

Til orienteering.
Det er kun Norske kirkens prester og andre ansatte som lønnes av staten Alle andre kirkesamfunn må ordne dette selv . Bla en tiendedel og mange andre innsamlings tilta.
Struts
13.03.2022 kl 14:24 9422

Himmel og hav - kan du ikke opprette et eget forum for religiøse støttegrupper? Staten lønner vel de fleste snart, sakrale eller ei. Det hadde vært fint å holde seg til saken, og det er vel fremdeles MPCC på denne tråden? Jaja, i min alder kan man sannelig både undres og trå feil. Sannsynligvis både det ene og det andre. Sukk.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 17:14 9102

Takk, fint å få bekreftet at synet ikke har sviktet helt ennå. :-)
Alby
13.03.2022 kl 20:16 8952


Men Struts da, litt utenom på en søndag må være tillatt. Har du ikke litt om Ibsen 😂😂🎺🎺
Slettet bruker
13.03.2022 kl 20:31 9178

Ja, apropos holde seg til saken, Struts! Det var rette mann som …… He-he og amen!
Redigert 13.03.2022 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
coronet
14.03.2022 kl 02:24 8774

"AS PATRICIA" - Neste anløp er containerhavnen JEBEL ALI (Dubai) i Emiratene med ETA 23.mars kl.0700. (Hun ligger faktisk et par døgn før en schedule jeg har som er datert 22.januar.) Avgang Jebel Ali er satt til 24.mars. Neste havner er Mundra/Nhava Sheva i India og når trolig også disse havner før mars måned er over.

"AS CARLOTTA" er også et fartøy som går radig. Avgikk Cai Mep (Vietnam) 3.februar på vei til Long Beach. Når AIS-siganlene dukket opp gikk hun direkte til kai 1.mars med avgang/retur 4.mars. Her skal sies at hun på forrige reise til Seattle brukte 17 døgn så hun har nok gått med redusert fart eller ligget på drift utenfor rekkevidde for AIS-bakkestasjoner, men allikevel ikke mer enn ca.1 uke ventetid.

"AS SERAFINA" avgikk Shanghai på fredag med forventet ETA Los Angeles 27.mars.

"AS SARA" som nettopp har forlenget kontrakten med Maersk har ligget til ankers av ukjent årsak utenfor Hong Kong siden 5.februar og står i Maersk oppført med "off-hire" fra denne dato. Mulig årsaken til "off hire" er mellomklassing. I går gikk den fra ankerplass til Nansha Containerhavn for lasting til Ho Chi Minh (Saigon).
Hun skal på langtur videre vestover: Laem Chabang - Jakarta - Singapore deretter via Suezkanalen til Port Newark (New York) med ETA 24.april.

"AS SERENA" som har vært engasjert i farten på US West Coast, ligger nå til ankers utenfor Hong Kong/Shekou. På AIS står at hun skal inn på tirsdag. Mistenker at planen er dokking på Mizhou Island som de også benyttet ved et par verkstedopphold i høst.

"AS FRANZISKA" har etter anløp av Ashdod (Israel) og Alexandria (Egypt) nå returnert i sitt ruteopplegg til Novorossiysk hvor hun ankom nå ikveld.

"AS CLEOPATRA" som har ligget en periode med maskinskade er reparert og avgikk Tarragona (Spania) 27.februar og etter lasting i Valencia/Barcelona er hun nå underveis i ruten til Cartagena i Colombia hvor hun har forventet ankomst om ca 1 døgn..
Redigert 14.03.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Struts
14.03.2022 kl 07:30 8762

Jada, ny dag og nye muligheter - ikke var jeg i kirken heller i går. Men litt om Ibsen kan man jo alltids dra frem. Her fra da han var 12 år, det var velkjent at han drev med dukker og dukketeater, trylling, tegning, kjelkeaking. Folk gikk lange veier for å se Henriks dukketeater. Det kostet en halv skilling å overvære forestillingen. En vårdag da det var tillyst stor forestilling på Venstøp, fikk det hele et uventet forløp. Ole Paulsen (1827-?) fra Gulset og Peder Christian Lund Pedersen (1828-1899, norsk lensmann) fra Limi gård kuttet snorene over. Da ble HI ordentlig sint. Han for på Ole, enda denne var mye større. Peder måtte frem og hjelpe sin venn Ole, for selv om Henrik var liten av vekst, var han seig. Det unge publikum skrek høyt, og levenet var skrekkelig. Da hørtes en stemme som overdøvde det hele: «Hva er dette for spetakkel?» Det var faren Knud Ibsen. Da han fikk se de kjempende, oppfattet han med én gang situasjonen, for han sa: «Kan dere ikke la Henrik og dukkene hans i fred!».

Det er nærliggende å tenke seg at Henrik Ibsen ble mobbet for den siste kommentaren...

PS. Ser Coronet har hatt nattevakt!
Redigert 14.03.2022 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.03.2022 kl 07:57 8679

Takk for oversikten, Coronet. AS Patricia seiler fortsatt under Mpc flagg da.
Jeg reduserer litt på leien for AS Sara.
china
14.03.2022 kl 08:07 8638

Containerfest på hell?
Festen i containeraksjene kan gå mot slutten. Ikke på grunn av Putins krig alene – men på grunn av det som skjer deretter.
nima
14.03.2022 kl 08:12 8668

Da er det jo bra at de har langsiktige avtaler.
Oilbaron
14.03.2022 kl 08:32 8641

Så lenge vi får påfyll på konto hver tredje Måned så spiller det liten rolle om kursen står i ro.
16 dager til neste utbetaling.
I slutten på Mai blir det utbetalt det som jeg vil kalle feriepenger.
Hvem bryr seg om den lille syke ynkelige mannen i Øst, han kommer til å tape krigen sin.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 10:46 8002

AS Sevillia - nåværende kontrakt utgår i mars
AS Alexandria - nåværende kontrakt utgår i april (DD i mai)
AS Fenja - nåværende kontrakt utgår i april

Venter spent på nyheter om kontraktsfornyelser. Vil gjerne se 3,5 års avtaler til rater rundt/over hva som er estimert i Helg11's regneark.
Her kjører tydeligvis Constantin et waiting game. 1K ekstra i daglige rater på disse 3 skipene utgjør over 3,5 mill usd. Så det kan være verdt å vente her....
Londonmannen
14.03.2022 kl 12:57 7535

På hell?
Vanskelig å tro hva disse såkalte finansjournalistene får seg til å skrive all den tid de sauser alle skip fra 1000TEU til 24000TEU inn i en å samme smørje. Bare det viser jo med all tydelighet at de ikke har innsikt i hvordan markedet fungerer. For med overkontrahering i skipsstørrelse på 12k TEU og over, så er ikke det ensbetydende med overkontrahering i feedersegmentet. Og de innser jo ikke den enkle sammenheng at mer kapasitet til å flytte større volum med kontainere interkontinenmtalt, så vil det også kreve økt kapasitet til viderbefordring av disse kontainerne til mindre havner.

Når det samtidig ikke skjer noen overkontrahering innen feedersegmentet, da vil ikke økt fraktemengde føre til lavere rater, men til høyere rater. Og dersom kontainermarkedet var på hell, så kan man jo saktens lure på hvorfor dem som sitter tett på dette markedet og opererer i dette markedet hver eneste dag velger å prefixe feedere til stadig høyere rater og på stadig lengre kontrakter? All logikk tilsier at dersom det finansjournalistene lirer av seg var i henhold til virkeligheten, ja da ville ikke ekspertene ligge langflat etter enhver feeder som blir ledig i markedet om 9-12 måneder. Man skal ikke være så voldsomt godt møbelert i toppetasjen for å skjønne dette.

Nei, jeg har ingen tro på containerfesten er på hell. Her er det fortsatt mye å hente. Bare vente og se hvilke rater de kommende skipene til MPC blir sluttet på og hvor lange kontrakter de skal inn på. Vil ikke forundre meg om en del av de ti skipene som skal inn på nye kontrakter vil få kontrakter som strekker seg inn i 2026.