MPCC Bull 2022

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
11.04.2022 kl 10:05
Kbkristi
MPCC 01.10.2021 kl 16:14 1703143

Da den gamle tråd ble stengt 1.10.21 med 10.513 innlegg og 2.007.448 leserklikk, åpnes ny.
Forrige tråd brakte oss fra 26.11.20 kr 4,96 til kr 21,20.
Må også legge til at vi i løpet av perioden har fått vår egen logo, hatt medlemsmøte på Tjøme og Mpc har laget en offisiell Caps, "first and only edition". Firmaet var stolte over å være det eneste containerrederiet i verden med egen «fan-club».
Alle skal jo sammenlikne seg med noe, så derfor nevnes pr dags dato:
OSEBX: 1164,43, MPCC: kr 21,20 (NN 11.798) og siden en del av oss er med i ER: € 3,80 (NN 751). (NN= antall aksjonærer i Nordnet)
Suksessen skyldes de 100 speidere som jobber sammen, og ikke mot hverandre.
Så om du er long, short eller ute, kom med saklig info :) Ibsen er saklig info :)

Link til første tråd: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, siste side: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=266
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Operational update 18.1.2022: https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3488076/220118-market-and-company-update.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link til 21-22 mai treffet i Stavanger: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe_DLhlRW-ZWTDbvi4c8mhezuE_VAeqLHzJM6RIzm0HkKgiig/viewform?fbclid=IwAR1u1kYGZVh7cAz8oWLKeKQ_v_eU0_pkbZ3vj6kIG9avvzJxoA_cr_DlOXI
Redigert 16.03.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
nima
21.03.2022 kl 14:20 10171

Mange som lar seg styre av skeptikere på E24, det er lov å tenke selv å ikke miste hodet
Londonmannen
21.03.2022 kl 14:27 10190

Problemet med å miste hodet er at det blir veldig vanskelig å finne det igjen når du ikke kan se hvor det ble av. ;-)
Purdey
21.03.2022 kl 14:50 10132

Er ikke dette en ok mandag til mpc å være...
Slettet bruker
21.03.2022 kl 18:33 9580

Viktig moment å få med seg. Ny strenge krav hva gjelder utslipp vil få effekt innen shipping. Må skipene senke farten, øker behovet for tonnasje.

https://shippingwatch.com/Services/article13844927.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Newsletter&utm_content=2022-03-21&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_com
Potet
21.03.2022 kl 20:16 9227

Standard mandag med nedgang. Solgte litt på 29,75 på fredag og kjøpte de tilbake på 29,20 i dag. Har egentlig ikke nerver til slike stunt, så ble med denne ene gangen.
Slettet bruker
21.03.2022 kl 20:26 9175


3 stk 1800teu for levering ila 2024:

https://splash247.com/euroseas-in-for-feeder-boxship-trio-at-hyundai-mipo/
sol invest
21.03.2022 kl 22:18 8813

Dette har jeg også tenkt på og har vært litt skeptisk til det skal gis utbytte for 75 % av nettofortjenesten- Jamfør denne artikkelen som kanskje har blitt kommentert tidligere:
https://e24.no/boers-og-finans/i/OrXERk/bestilte-containerskip-for-400-milliarder-i-2021-klar-risiko
Det er spesielt denne delen som jeg har bitt meg merke i:
– Men dette er en mulighet for kontantrike eiere til å begynne med en flåtefornyelse, der man bytter ut eldre og mindre effektiv tonnasje med mer moderne og teknisk avanserte skip. Det vil være avgjørende for skipseiere i møte med de nye miljøkravene, sier Mathes.

Jeg har ikke så god greie på shipping, men har bedre greie på økonomi. Istedet for å legge seg opp kapital for å investere i nye effektive lavkarbon skip, har ledelsen satset på å gi store utbytter. Jeg skjønner at det er gode grunner for det, blant annet for å sikre seg at langsiktge eiere får utbytte og fortsattt ønsker å være langsiktige i sin investering mht MPCC. Det går imidlertid på bekostning av å investere i nye skip. Hva som er best av disse strategiene aqvhenger kanskje av hvor lang tidshorisont man har med investeringen i MPCC. MPCC har jo sikret seg inntekter (totalt) i milliærdklassen fram til 2024/2025, men hva med tiden etter det?
Med nye strengere miljøkrav sitter man med en flåte som må karakteriseres som definitivt relativt gammel og som ikke oppfyller mijøkravene. Så igjen spørsmålet, hvilken tidshorisont har ledelsen/MPCC?
Slettet bruker
21.03.2022 kl 23:18 8615

Min forståelse er at MPC Container ble opprettet som et "asset play" av morselskap MPC Capital i 2017 - iht en markedsutvikling de mente ville komme. De fikk rett, det tok imidlertid et par år lenger tid før markedet var modent. Dette kan forklare høy utbyttegrad og null nykontrahering. Jeg tenker følgelig at det ikke er gitt at MPCC er et aktivt rederi om 5-10 år - men at man da enten er kjøpt opp eller har foretatt en lukrativ/aksjonærvennlig avvikling av selskapet.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 07:32 8134

Berre å henge med:

- Last day including right: 23. March
- Ex-date: 24. March
- Annual Report: 25. March
- Payment date (0,11 USD per share): 30 March

Tipper CB planlegger nyheter som oppveier Ex-date, tok nok lærdom ved sist anledning.

Ha ein flott tirsdag til vanns og lands.
Redigert 22.03.2022 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
JonnyMoney
22.03.2022 kl 09:45 7576

Den potensielle festbremsen er dog rentemøtet på selveste ex-dagen. Bllr interessant å se hvordan markedet tar den.
Struts
22.03.2022 kl 10:31 7431

Enig. Er de fornuftige (og det har de i full monn vist de er) så kjører de videre så lenge skutene har inntjening (den ser jo særdeles lukrativ ut noen år frem i tid), og så er det bare å sette kurs mot India/Bdesh/Pstan range. Ie,: skrap
Redigert 22.03.2022 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Sandie
22.03.2022 kl 11:20 7332

Jeg mener det en gang stod i vedtektene at selskapet skulle opphøre ved en viss dato (2023?), men dette har blitt endret. Mulig jeg tar feil.
Det beste ville kanskje være å selge unna etter hvert som de går av kontrakt.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 11:30 7359


Jeg har ment en stund at MPC Capital har en strategi som går ut på å selge noen skip etter hvert for å motta ekstraordinært utbytte, i tillegg til det ordinære utbyttet.
Nå har vel dette blitt tonet noe ned, men jeg ser ikke noe alternativ for hverken Capital eller MPC.

Eierne bak Capital er de desidert største eierne i MPC. Når de mottar utbytte, utgjør det betydelige summer som kan gå inn som egenkapital i de nye skipskjøpene.

Dersom salgene eskalerer vil det komme oss andre aksjonærer til gode. Det har det gjort allerede, og jeg ser ikke noen grunn til at dette skal stoppe helt opp. Tenk da om MPC selger et skip eller to i år. Da blir det totale utbyttet i 2022 raskt nærmere 10 kroner.
Struts
22.03.2022 kl 12:19 7130

Vel, ikke vet jeg - men det hørtes litt tidlig ut. Men for all del ...

Banchero Costa rapporterer i mellomtiden om flg slutninger ($ 90,000 om dagen er - heller ikke - så ille!):

Vessel's Name Built TEUs TEU@14 Gear account Period (mos) Rates ($)
Thana Bhum 2005 1850 1300 no Fixed to Wan Hai Lines 36 m $41,000/d
Sevillia 2008 1795 1312 yes Fixed to Samudera 36 m $40,000/d
A Kibo 2008 1708 1243 no Fixed to Namsung Shipping 6 m $90,000/d
Isara Bhum 2008 1088 700 no Fixed to Sinotrans 12 - 14 m $42,000/d

PS. Lurer forresten litt på hvor de aksjene Goldman Sachs kjøpte (for klient) iht børsmeldingen 16.03.22 endte opp.
Redigert 22.03.2022 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Mass666
22.03.2022 kl 12:30 7082

Hurra - Sevillia er vores! 383.000.000 kroner over tre år fraset udgifterne? Svimlende!
Struts
22.03.2022 kl 12:34 7108

Hehe, du så det ja! Vi anslo verdien rundt 19.02.22 til $ 38.1 mill. Ser ut som nok en fornuftig slutning ... Det er tid for Aass Pilsner!
Redigert 22.03.2022 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Mass666
22.03.2022 kl 12:43 7067

Ja, skål! Solen skinner og vi sejler i øl og millioner!
Slettet bruker
22.03.2022 kl 12:53 7023

Jeg registrerer at Ernst og MPC har nøyaktig lik PE for 2022, med en PE på 3,14.

Etter de siste dagers oppgang i Ernst er forskjellen mellom de to selskapene jevnet helt ut.
Helg11
22.03.2022 kl 13:10 6952

Regnearket er oppdatert med ryktet om Sevillia på 40000/day. Estimatet lå på 39793/day, så det kan virke som om formlene fortsatt stemmer ok med 3 års kontrakter. Ser også at demolition verdiene nå er +40% høyere enn mars 2021 og nå har passert 700$/ldt, så jeg regner med at analytikere som ser på FCF+demo kan måtte oppjustere kursmål et knepp igjen. (Evt. gjør også MPCC dette i neste oppdatering for å vise hvor lav risiko MPCC er).
NetromK
22.03.2022 kl 13:38 6805

Det kjem vel litt an på kva av estimata for 2022 du vel for ER.
Høgaste estima er vel over 3 euro og impliserar evt. ca. P/E 2,5 ved kurs 7.4.
Det er eit på 2,3 euro som vil gje ganske like P/E som MPCC.
Og eit på 2,7 euro.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 13:47 6814

Veldig bra. For kvart skip som sluttes på slike rekord kontrakter, øker sikkerheten for MPCC og oss aksjonærer. Det vil bli tre lukrative år som står for tur, uten tvil.
Slettet bruker
22.03.2022 kl 13:59 6876


NetromK:Jeg benytter Helg11s to regneark for de to selskapene og finner at PE er nærmest identisk.

At det finnes flere å velge mellom, er en annen skål, det er de to som han har utarbeidet for 2022 som gjelder mitt eksempel og som jeg har forholdt meg til i halvannet år.

Uansett så er PE fortsatt svært lav, og med stadig nye rateoppdateringer, vil jo dette kunne ende veldig bra i 2022.
NetromK
22.03.2022 kl 15:01 7211

Poenget var at Helg11 har fleire ulike faner for Ernst Russ med litt sprik i EPS, kva du velger får ein god del å seie for P/E.
Men me treng ikkje ta dette særleg vidare i denne tråden :) Begge selskap tjenar solid, etter mitt skjønn ER litt betre jamfør prising.
MPCC har per no meir synleg og klar aksjonærvenleg strategi. Eg sitt tungt lasta i begge to.

2,35 eur - 2022e + NewContex
2,80 eur - ER Investor Worksheet
2,71 eur - 2022e + Harpex
3,14 eur - ER Financial report estimate
Slettet bruker
22.03.2022 kl 16:38 6960


Takk, jeg har benyttet ER Investor Worksheet med EPS 2,80 Euro.

Er svært spent på om det kommer noen nyheter overhodet på fredag eller om det meste allerede er sluppet ut av sekken.

PSI- Investor
22.03.2022 kl 22:02 6190

Nye rater i regnearkene i dag.
2022 er jo på det nærmeste utsolgt, så overskuddet på ca 1,05 dollar i år varierer da mest med dollarkursen.
Dollarkurs nå er 8,75, og da blir overskuddet i år ca 9,25 pr aksje

Hvis vi så ser på de neste tre årene så er jo mye låst også for 2023 og en god del for 2024 også.
I 2025 er det fremdeles mest åpne. Derfor synes jeg det nå er mer spennende å sette opp inntektsestimatene lenger fremover.
Akkurat nå med dollarkurs 8,75 estimeres overskuddet for 2023-2025 til totalt kr 39,31 pr aksje
2023: 11,36 75% utbytte blir da 8,52 som i snitt pr kvartal da blir 2,13
2024: 13,19 75% utbytte blir da 9,89 som i snitt pr kvartal da blir 2,47
2025: 14,76 75% utbytte blir da 11,07 som i snitt pr kvartal da blir 2,77

Edit: Legger til kommentarer om utbytte pr år, se over, samt at forventet utbytte for 2022 da blir 75% av de 1,05 dollar og i kroner 9,25 slik at forventet utbytte for 2022 b kr 6,93
Den siste delen av dette blir da utbetalt om ca ett år, og det som vi får utbetalt neste uke, de 0,11 dollar, det er for q4 2021.

Husk at dollarkursen har mye å si. Og så gjenstår det selvsagt en del slutninger for at spesielt 2025 skal bli som estimert

Redigert 23.03.2022 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2022 kl 23:49 5907

PSI, har fulgt fra sidelinjen siden jeg gikk inn i aksjen i November, har prøvd å henge med på alt dere skriver, men detter litt av her nå, så da spør jeg like gjerne;

Når du skriver overskudd, er det estimert utbytte eller skal jeg regne 75% av overskuddet når jeg skal estimere utbytte?

Du skriver ca 1,05$ for 2022, er det gjennom kvartalsvise utbytter basert på overskuddet i 2021/2022 (eller overskuddet fra hvert kvartal) uten salg av skip, eller inkluderer det skip? Jeg har trodd at det har blitt bestemt 0,11$ (Nå 0,99kr) i utbytte de neste kvartalene, slik at vi ender på ca. 7kr inkl. utbytte tidligere i år, men er det slik at de neste utbytte etter kommende ikke er fastsatt/vil kunne endre seg basert på faktorer som dollarkurs og evt salg av skip, dersom salg av skip ikke kommer som ekstraordinære utbytter? (Antar øvrig inntekt er låst til kontrakter ut året i stor grad?)

Beklager om det jeg ber om er beskrevet før, har lest alt, men dette har jeg ikke forstått helt enda.
Blue2
23.03.2022 kl 00:54 5839

Mpcc følger iallefall oljeprisen tett virker det som, jo høyere desto lavere kurs og omvendt. Blir spennende å høre guidingen i årsrapporten på fredag!
Redigert 23.03.2022 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2022 kl 05:09 5757

MrOlsen, jeg er av ymse grunner våken på dette tidspunktet, og tenkte jeg kunne bruke tiden på å svare deg.

Overskuddet som PSI snakker om er selskapets estimerte overskudd, ut fra Helg11 sitt regneark. Du skal dermed ganske riktig regne 75% av de tallene for å finne estimert utbytte for de respektive årene.

Estimert utbytte på $1,05 er det totale for de fire kvartalene i 2022. Dette er fra drift, utbytte for salg av skip kommer i tillegg. Når det gjelder utbytter fra salg av skip, vil det antagelig komme rundt $0,33/34 en gang før sommeren for salget av AS Patricia, det eneste salget det ikke er utbetalt utbytte for ennå. I februar ble det sagt at dette salget var forventet utført i disse dager/slutten av Q1. Det er tidligere i år utbetalt 3 kr for salg av flere skip.

Det eneste kommende utbytte som er fastsatt er det vi får nå i slutten av mars, på $0,11. De øvrige utbyttene vil variere, ut fra overskudd i kommende kvartaler. Det vi har mulighet til å regne på er utbytte fra drift, og PSI henter tallene fra estimater på drift regnet ut i Helg11 sitt regneark. Jeg anbefaler at du tar en titt på det (se link i startinnlegget). Det vi ikke vet noe om er mulige ekstra utbytter for salg av skip fremover. Om utbytte fra AS Patricia, og evt nye salg, kommer som ekstraordinære utbytter, eller bakes inn i ordinære utbytter, vet vi ikke.

Det er sikret kontrakter for 92%+ av flåtedager i 2022, derav PSI sitt utsagn om at året nærmest er utsolgt, og inntektene fra drift blir dermed enkelt å estimere i og med at vi vet hva skipene seiler inn. Det vi ikke vet, men er brukbare på å estimere, er selskapets utgifter. Fremtidige utbytter vil dermed kunne variere både ut fra inntekter/utgifter, salg av skip og dollarkurs (når du skal ha utbyttet i Nkr). I og med at stadig flere skip går over på nye og langt bedre rater enn de kom fra, vil utbytter sannsynligvis bare øke for hvert kvartal fremover. Mitt eget regneark viser økning til og med Q3-23, men jo lenger frem vi kommer, jo mer usikkert blir det selvsagt, siden vi bare kan anta hva fremtidige rater vil bli på. Det er verdt å merke seg at Helg11 sitt regneark har truffet svært bra så langt, så igjen, jeg anbefaler å ta en titt på det.

Det er bra at du spør for øvrig. På denne tråden skrives det så mye av bra kvalitet, at du skal være god om alt fester seg og sitter. :-)

Edit: Kan nevne at i midten av mars i fjor hadde selskapet sikret ca 70% av flåtedager (trading days) for 2021. Ved Q4 fremleggelse i februar i år hadde selskapet allerede sikret 73% for 2023..., og 45% for 2024. Disse tallene er sannsynligvis enda høyere nå, en måned senere.
Redigert 23.03.2022 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2022 kl 07:11 5570

Takk for fyldig svar, mer enn forventet!

Har sett på regnearkene og har forstått at deres estimater er tryggere enn meglerhusene basert på historien, jeg liker tall og tabeller så det er trygt å se at «hausingen» her inne bygger på tall som i stor grad er sikret gjennom kontrakter på lengre sikt.

Sitter å lurer på hvorfor jeg ikke begynte med aksjer tidligere og hvorfor ingen ringte meg å tipset om denne tråden for 18mnd siden, men slik vil det vel alltid være. Har lasset opp både her og i ER og selv om det kanskje ikke blir Porsche med det første så blir det iallefall biff, så får Q4 hos ER i morgen og Annual til MPCC på fredag bestemme om det blir til den biffen!

Takker til dere alle som forer tråden med informasjon og ikke minst subjektive vurderinger av den informasjonen, for oss som ikke vet hva Contex og TEU var for noen måneder siden er det greit at noen beskriver om nyheter er negative eller positive frem til vi selv lærer hva som er bra og ikke 👍
Kbkristi
23.03.2022 kl 08:13 5389

Siste dag å handle om man skal ha utbytte. Ellers fikk vi 22 nye aksjonærer i går, men ellers har det vært stort frafall de siste ukene.
Jeg må korrigere deg litt med hensyn til salg av Patricia, Dato.
Utbetalingen blir ikke $ 0,33 men i kroner. Dagens dårlige $-kurs på kr 8,76 tilsvarer kr 0,29 pr i dag.
Men stort sett er jeg godt fornøyd med kursutviklingen i disse urolige tider, og fatter svært lite av Hermannsrud sin tankegang om det helvete som venter oss.
Han forutså jo ikke den formidable oppgangen heller, så det er vel stor tvil om at han er blitt så mye klokere nå.
Som Struts sier, så kan vi seile på høye rater i lang tid, og så sende skipene til de evige jaktmarker når de ikke tjener penger lenger.
Måtte alle ha en fin børsdag :)
Slettet bruker
23.03.2022 kl 08:21 5328

Bare hyggelig! Kjekt at flere oppdager aksjen og setter seg inn i selskapet og containermarkedet. Det er nok flere som kunne ønske å ha oppdaget den før, og dette opplever vel alle som driver med aksjer en eller helst flere ganger...

Angående biff, som du kanskje har sett (eller gått glipp av :-) skal noen av oss samles på en restaurant i Tønsberg for å spise nettopp biff (bull) etter utbetaling av utbytte. Vi var fire som møttes etter utbytte på 3 kr, og neste treff blir 5.april, kl 18.30, på restaurant Steak.
Det er hyggelig om du, og andre som leser dette, tar turen! I øyeblikket ligger vi an til å kunne bli 8-10 stk.

Meld evt interesse til: datompcc@gmail.com
Slettet bruker
23.03.2022 kl 08:25 5338

Kbkristi, takk for korrigeringen. Visste jo det :-), men hodet hang tydeligvis ikke helt med i natt.

MrOlsen, håper du også ser denne, og beklager feilen!
jadden
23.03.2022 kl 08:34 5254



FA skriver om tørrlastmarkedet i dag. Nå skal ikke jeg blande inn annen bransje på tråden, men jeg la merke til at tørrlastfartøyene allerede går med redusert hsstighet grunnet høyere drivstoffpriser. Jeg tenker at det må da også gjelde containerskipene. Det har før vært påpekt at IMO kravene til utslipp blir strengere fra 2023, og at eneste mulighet for å oppfylle disse er å redusere farten. Nå ser det ut som vi er der allerede, mindre fart gir mindre frakt og mindre effektivitet, som i neste omgang gir høyere rater. FA artikkele delvis gjengitt her:
_Markedet for supramax og ultramax er sterkt og ratene har nå passert 30.000 dollar dagen med god margin, og er det klart sterkeste segmentet innen tørrlast. Køer i havnene vedvarer samtidig som etterspørselen etter nær sagt alle råvarer er sterk, sier adm. direktør i Belships, Lars Christian Skarsgård.
Med økte drivstoffpriser falt farten på verdensflåten, og dermed strammet markedet seg ifølge Belships-sjefen ytterligere til.
– I lys av denne kontantstrømmen så henger skipsverdiene etter, og jeg tror derfor at de skal stige._
Slettet bruker
23.03.2022 kl 08:36 5292

Jeg kom nok inn så sent at selv med 4300 aksjer har jeg enda tilgode å tjene penger nok til at en tur ned til Tønsberg ikke spiser opp hele overskuddet, men kanskje i fremtiden om aksjekursen går riktig vei og jeg ikke roter bort pengene i dårlige timing på oljemygger (Les IOX) så kanskje 👍

Så forresten innlegget ang. valutakorrigeringen på siste salget.
Mata
23.03.2022 kl 08:53 5256

Det ble delt på facebookgruppen her om dagen om samme temaet..

J Mintzmeyr>
We've heard chatter about slow steaming in #shipping for the past year, but fuel prices weren't high enough in 2021. Paradoxically, higher fuel prices are actually very bullish for #shipping rates (TCE is net of fuel) due to the exponential engine consumption curves.

slow steaming -> mindre tilbud -> høyere etterspørsel -> bedre rater
PSI- Investor
23.03.2022 kl 09:53 5010

Takk for at du svarte for meg dato!

Når man driver og skriver sånn midt på natta så kan det fort komme med en liten skrivefeil ser jeg ja.
De 1,05 dollar er jo forventet overskudd for 2022, mens det forventede utbyttet jo er 75% av dette.

Og for ordens skyld, de øvrige tallene jeg satte opp er også på samme måte ja, slik at forventet utbytte er 75% av det nevnte overskudd pr aksje.
Så er det jo da 25% tilbake i bedriften, og også dette kan vi nok forvente kommer aksjonærene til gode på ett eller annet vis siden MPCC aldri var ment å skulle bli et tradisjonelt rederi men mer et asset- play.

EDIT: Jeg la til litt mer om utbytte i oppstillingen min i innlegget lenger opp
Redigert 23.03.2022 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2022 kl 10:52 4785


Takk for god og oversiktlig artikkel, dato! Veldig bra!

Med ditt innlegg og korrigeringene fra resten av A-regnelaget, ble det her veldig flott. Det er faktisk viktig med en oppdatering eller gjentagelse av og til for å få med seg de viktigste poengene. Deler av markedet endrer seg jo hele tiden, slik som valutakurser, rater, "kriger", oljepris o.l.

Gleder meg til de neste offentliggjørelsene, både i Ernst og MPC. Om rentene heves samtidig, er det ikke så viktig for "våre" aksjer, men kan påvirke markedene generelt.
jadden
23.03.2022 kl 10:57 4766

Fra FA, så var også den muligheten stengt:

Stenger Silkeveien
En av Europas største befraktere avviser nå toglaster fra Kina til Europa. Dermed øker presset på allerede overfylte havner.
Publisert 23. mars 2022 kl. 10.49
Lesetid: 2 minutter

TRØBBEL FOR SILKEVEIEN: Ukraina-krigen startet av president Vladimir Putin skaper problemer for togfrakten mellom Kina og Europa, president Xi Jinpings «Silk Road.»
Transport
Odd Steinar Parr
Journalist

ANNONSE
Over en million containere som skulle fraktes 10.000 kilometer med toglinjer fra Kina til Vest-Europa via Russland tvinger selskaper til å finne nye ruter langs sjøveien, melder Bloomberg.

Sveitsiske Kuehne + Nagel International, en av Europas største befraktere, avviser nå toglaster fra Kina til Europa. Etter en snittvekst på 70 prosent i januar og februar, har eksportvolumet på tog fra Dalian-havnen falt kraftig, skriver det offisielle People’s Daily-organet Securities Times.

Dette vil legge ytterligere press på allerede overfylte havner verden over.

– I tider som må er det viktigere for selskaper å få sine produkter lever selv om fraktkostnaden blir høyere. Det er viktigere for dem å holde produksjonen gående, sier transportanalytiker Um Kyung-a i Seoul-baserte Shinyoung Securities til Bloomberg.

Ber kinesere om å fylle russisk tomrom
Xi: Krig er ikke i noens interesse
– Det kan bli verre før det blir bedre
Sperrer Silkeveien

Togforbindelsene mellom Kina og Europa har i løpet av det seneste tiåret etablert seg som en del av president Xi Jinpings nye «Silk Road»-prosjekt, som senere har blitt til «Belt and Road»-initiativet.

Estimater fra Bain & Co. viser ifølge nyhetsbyrået at rundt 1,46 millioner containere med varer for omkring 75 milliarder dollar ble fraktet på tog mellom Kina og Europa i fjor, eller omtrent 4 prosent av den totale handelen mellom de to partene.

Toglinjene knytter sammen mange kinesiske handelssentre med europeiske byer som Moskva, Minsk, Hamburg, Milano, Warszawa, München og Madrid. Blant produktene som fraktes denne veien er forbrukerelektronikk, biler, samt trebaserte og petrokjemiske produkter.

– Vi går i søvne mot en ny klimakatastrofe
Aksjehodenes råd når krigen herjer
India vil øke kjøpe mer olje fra Russland
– Sjøfrakt er ryggraden

Togfrakten av en container fra Asia til Europa går på halve tiden av skipsfrakt (to vs. fire uker), men koster det dobbelte, viser grove anslag fra transportselskapet DSV. Flyfrakt er fire ganger dyrere enn togfrakt igjen.

– Vi ser at sjøbasert frakt fortsatt er ryggraden, og er i stand til å flytte store volumer til en ganske fornuftig pris. Flyfrakt er et annet alternativ selv om ruten kanskje ikke er så direkte som før, og du må gjennom noen ruteendringer som kan bety lenger tid og høyere kostnad. Eller du kan kombinere skip og fly – vi har gjort dette i mange år, sier Asia Pacific-direktør Marcus Balzereit i Kuehne + Nagel International til Bloomberg.