Blokk 2B, Gazania-1 utsatt til H2 2022. 'High impact well'.

SinnaNecer'n
PEN 05.10.2021 kl 13:20 116743

Ser at det har vært postet en del innlegg ang. Gazania-1 på forumet i det siste. Det kunne kanskje være interessant å samle innlegg om denne svært så spennende brønnen i en egen tråd. Tar meg derfor den frihet og starter opp en ny tråd for Blokk 2B Gazania-1 i Sør Afrika.

-Brønnen er kanskje den mest spennende i Pen sin historie

-Brønnen er karakterisert som en 'high impact oil Exploration well'

-Meglerhus antyder +10 kr på NAV ved fulltreff

-Brønnen A-J1 (Soekor 1988) med oljefunn av god kvalitet (36 API) 37 MMbbl nedflanks for Gazania-1

-Gazania-1 brønnen karakteriseres som 'Low Risk' av Pen og Africa Energy

-To prospekter testes med brønnen: Gazania og Namaqualand


Lisens oversikt:

Blokk: 2B i Orange Basin

Operatør: Azinam Limited (50%)

Partnere: Africa Energy (27.5%), Panoro (12.5%), Crown Energy (10%)

Planlagt spud: Siste del av desember 2021

Vanndyp: 150 m

Brønnkostnad: $ 21 MM (Panoro to carry Africa Energy up to US$ 2.5 million of its drilling costs)

Prospektive ressurser: Africa Energy >300 MMbbl, Pen 349 MMbbl, Qualified Third Party 200 MMbbl. Volumene er 'best estimate' (P50)

Min. felt størrelse: <50 MMbbl ved 60 $/bbl


Nyttige lenker:

https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2020/02/ad5f1737f46b16c3_.pdf
https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2021/09/Panoro-Investor-Presentation-April-2019.pdf
https://www.africaenergycorp.com/site/assets/files/144803/aec_corp_presentation_may_2021_final.pdf
https://vimeo.com/539770368
https://youtu.be/XSfHgm6fwJY
https://www.americangeosciences.org/sites/default/files/igc/1145.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=wAKjw5HHEno&t=214s


Orange Basin analog: Lokichar Basin (Kenya) og Albertine Graben (Uganda)

https://www.searchanddiscovery.com/documents/2014/10676neumaier/ndx_neumaier.pdf
https://www.searchanddiscovery.com/pdfz/documents/2010/10284abeinomugisha/images/abeinomugisha.pdf.html


De første nyhetene vi venter på er vel signering av rigg for oppdraget samt at riggen beveger seg i retning SA.

https://www.islanddrilling.no/news/72/island-drilling-klargjor-island-innovator-for-sor-afrika
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/07/13/7704494/stena-drilling-naer-riggkontrakt-i-sor-afrika
https://www.esgian.com/articles/west-africas-deepwater-drilling-utilisation-could-triple-by-2022/2031
Redigert 11.01.2022 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.09.2022 kl 22:25 5591

Da begynner det å bli en stund siden sist riggen var innenfor dekning. Tror vel den vil være utenfor en lang periode nå. Ser ut som det er først i Namibia vi kan forvente å se den. Hvis det er den jeg tror det er så er den utenfor Guinea Bissau nå med bra medvind.

Vi kan nok glemme den nå i et par uker.
Redigert 07.09.2022 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.09.2022 kl 12:53 5503

Det drar seg til. Stipulert 20 dager til ankomst.

Noen som vil driste seg til å være litt spåmann.

* Vil kursen gå opp på forventninger før spud?

* Hvor mye vil kursen stige ved et funn på > 300 mmbbl?

* Hvor mye vil kursen synke ved tørr brønn?

Resultatet av de to siste beror selvsagt til en viss grad av den første.

Jeg tror på en økning på forventninger, men ikke noe stor oppgang.

Videre tror jeg på oppgang på nærmere 10 kr ved et slikt funn

Videre tror jeg på et fall på 2-3 kr ved tørr brønn.

Men vi har selvsagt også scenariet med funn betraktelig under 300 mmbbl, men den glemmer vi da det er umulig å forutsi hvor mye.

Noen andre?
Redigert 07.09.2022 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.09.2022 kl 15:25 5404

Ingen med meninger konstanterer jeg. Da får jeg ta en liten oppdatering. Island Innovator dukket opp igjen. Denne gang utenfor Sierra Leone. 6 knop fart. Kanskje ikke så interessant, men for de som er dårlig i Vest-afrikas geografi er det anbefalt å følge med. Faktisk har mine oljeaksjer gjort at mine kunnskaper om disse landene blitt atskillig høyere enn de ellers hadde vært. Aldri for gammel til å lære nytt. Nå tror jeg jommen jeg vet rekkefølgen fra Marokko til Nigeria. Mesteparten har jeg lært ved å være aksjonær i APCL/Petronor. Petronor har forøvrig en bra dag i dag så langt.
Redigert 08.09.2022 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Bitumen
08.09.2022 kl 15:49 5377

Gjort min investering i Eco, större WI, och därav större utfall vid träff. Vad gäller ett eventuellt värde av en 300M träff så är det bara att räkna på WI och uppskattat värde per fat, lågt räknat 2$ till högt 5$ fatet. Självklart hoppas alla på en "superträff" men jag är nöjd med ett kommersiellt fynd från c 100M - detta skulle öppna upp bassängen och med säkerhet så kommer flera fynd då göras. Jag är med på denna borrning pga Africa energy - det är deras geologer som valt detta prospekt , och de har ett fantastiskt track record.
Fluefiskeren
08.09.2022 kl 16:18 5354

Enig. Jeg har skrevet at jeg vurderte Eco, men fant i første ingen steder å handle. Bestemte meg så for å droppe det. Det er et veldig spennende selskap og lav priset i forhold til alle de lovende prospektene deres. På den annen side har de ingen produksjon, og leting er jo tross alt en risikosport. Det koster også å utvikle felt og det tar tid. Ved funn farmer de seg nok ned på en del av lisensene. En annen grunn til at jeg ikke kjøpte er at jeg føler meg nok eksponert mot olje ved at jeg er aksjonær både i PEN, BWE, PNOR og NOR. Det får holde. Føler meg veldig usikker på oljeprisen fremover nå.

Og enig i at Africa Energy er dyktige. Det virker som de har satt en dyktig geofysiker, Tobias Tonsing, på jobben. Han uttalte i en av flere videoer at han hadde holdt på med å kartlegge 2B ut i fra seismikk i flere år. Kjenner nok prospektet rimelig godt.

Men selvsagt kan han bomme som alle andre. Senest om to måneder har vi svaret. Tipper vi har det i en av de to siste ukene i oktober. Tror ikke de melder Namaqualand underveis.
Redigert 08.09.2022 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.09.2022 kl 11:39 5194

Som ventet har Island Innovator vært utenfor dekning en tid nå og det kommer til å fortsette. Likevel er det ikke så vanskelig å se hvor den er på satelitt for det er få farkoster som er merker med blått. Temmelig sikker på at den nå er på høyde med Dussafu.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-6.2/centery:-4.1/zoom:6
bmw5
16.09.2022 kl 09:08 5063

14 dager til, så er vi gang med boring i formasjonen Namaqaland og gaszania pluss sidesteget.
arirug
16.09.2022 kl 09:25 5036

Africa Oil (TSX:AOI) expects a number of developments in the next month or so, including the spud of the Gazania well, an extension to its licence in Nigeria and the signing of a Kenya deal.
The company’s famously bullish CEO and president Keith Hill said the Island Innovator rig was 10 days out from arriving on location in South Africa.
Block 2B, the site of the Gazania well, is in a rift basin where a previous well has found oil. “It’s only in 150 metres of water and the contract terms are very good, so if we do find something we can bring it on quickly, it really has a lot of value,” Hill said.
“The value per barrel is probably double or triple that of deeper water barrels,” he continued, speaking at an investor meeting on September 13.
https://www.energyvoice.com/oilandgas/africa/ep-africa/444274/africa-oil-hill-nigeria/

Ser ut til at riggen kan være fremme om 8 dager.
Redigert 16.09.2022 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.09.2022 kl 09:44 5013

Africa Oil er ikke direkte andelseier på 2B, men er involvert gjennom stort eierskap i både Eco Atlantic og Africa Energy. Alle tre har base i Canada.

MT og Vesselfinder har fortsatt forventet ankomsttid 27. september, men det kan jo bli tidligere. Slikt er jo litt væravhengig. Vi har ventet to år så en uke fra eller til betyr lite. Håper vi kan følge riggen med AIS når den nærmer seg. Ser ut til at det er muligheter for det.

Redigert 16.09.2022 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.09.2022 kl 10:10 4980

Jeg ser også CEO Hill i Africa Oil sier:

«Eco Atlantic Oil & Gas and Africa Energy are both working on the block, with Africa Oil invested in each of those companies.

Hill discussed some of the challenges of the company’s portfolio approach. Africa Oil has a 16.7% stake in Eco Atlantic and 19.9% in Africa Energy. It is also has a 30.9% stake in the private Impact Oil and Gas.

While the move provides Africa Oil with exposure to a range of opportunities, the exit route is not settled. “How do we realise that value? We sell the interest, absorb the company or sell the whole company. We can’t keep doing what we’re doing, we need to divest them or give shares to our shareholders.”

Gazania could be a catalyst for a potential sale in Eco Atlantic and Africa Energy, Hill said.»


Så mye kan skje med eierandelene på blokken.
bmw5
16.09.2022 kl 13:32 4937

Dersom det blir full treff som antatt på 2B, kan Pen antagelig få kjøpt flere prosent. Eco atlantic oil er et holdingselskap og vil antagelig selge en god del av sine prosenter. Kanskje selger de hele sin beholdning i 2B, hvem vet.
Fluefiskeren
17.09.2022 kl 17:55 4824

Hvis Island Innovator er den jeg tror det er på MT (kun satelittdekning) så er den nå langt ute på havet vest for omtrent midten på Angola. Da gjenstår bare resten av Angola samt Namibia før den er i Sør-Afrika.
SinnaNecer'n
17.09.2022 kl 21:38 4769

Vi er nå kanskje bare knapt to uker unna spud. Så får vi se ettersom spenningen stiger om/når forventningsrally setter i gang og hvor kraftig det blir. Det beror nok på bla hvilke forventninger markedet har til størrelse på funn. Det er vel klart at dersom det blir fulltreff (>300 Mmbbl) vil aksjen stige og motsatt for tørt..........Spørsmålet blir hvor mye og hvor en eventuell 'break even' for skuffelse/begeistring over funnet volum sitter.....og om vi får en dupp eller rykk i aksjekurs.

Har ennå Hibiscus/Mupale friskt i minnet der forventningene var skyhøye...og fallet dypt. Håper ikke forventningene denne gang er skrudd for høyt, det er tross alle spådommer om funnsannsynlighet på 60%, allikevel stor risiko for skuffelse.

Jeg har tidligere her på forumet gitt uttrykk for at cos på 60% for funn er alt for høyt. Har gjort noen vurderinger omkring dette. Det kunne være interessant å dele og kanskje få noen kommentarer.

Men først, jeg stusser litt over hvordan den såkalte 'fulltreffen' på >300 Mmbbl framkommer. Det vil inkludere ressursene i fire prospekter, Gazania, Namaqualand, Pelargorium og Ursinia. Namaqualand og Gazania testes av brønnen direkte og Pelargonium med et opsjonelt sidesteg, mens Ursinia testes ikke og likevel er regnet inn som prospektive ressurser for brønnen. Her på side 13 og 14 i presentasjon fra juni 2022. https://africaenergycorp.com/site/assets/files/144852/aec_town_hall_presentation_june_2022_final_6.pdf?303zkc
Om man leser det med små skrift under figurene på s14: "...... These volumes have been disclosed as an arithmetic sum of multiple estimates of contingent and prospective resource, which statistical principles indicate may be misleading as to volumes that may actually be recovered."
Blir man noe klokere? neppe. Bare at volumene trolig er en kombinasjon av contigent og prospektive ressurser og kan være misledende mht faktiske utvinnbare volumer.....altså ta volumene med en klype salt.

Må på denne bakgrunn avgrense dette til kun å gjelde mulighet for funn i Gazania-1 og at brønnen faktisk tester kun to prospekter; Namaqualand og Gazania prospektet. 'Fulltreff' her vil da åpenbart ikke avdekke >300Mmbbl........

Gazania Prospektet - geologisk risk

Reservoar (avsetning og kvalitet).
Brønnen A-J1 lokalisert i distale deler av et lakustrint rift delta, dokumenterer 127 m net reservoar over en kolonne (gross) på ca 300 m. Den geologisk modellen presentert, sannsynliggjør tilstedeværelse av reservoar også i de grunne (proximale) deler av deltaet opp mot lokasjon Gazania-1 brønnen. Modellen støttes av generisk forståelse av slike avsetningssystemer samt analoge basseng vist/linket til i trådens startinnlegg.

Når det kommer til kvalitet på reservoaret gjelder det hovedsakelig porøsitet og permeabilitet. A-J1 brønnen distalt i avsetningssystemet viser en oljesone i nedre deler på 23 m. Fire kjerner er kuttet her og analyser viser en porøsitet på over 15% med permeabilitet på vel 8 mD. Geofysisk modellering/ inversjon (Africa Energy) indikerer en forbedring av porøsitet oppover i systemet mot Gazania-1 brønnen fra 10% i A-j1 området til over 20 % i Gazania området. Analoge basseng demonstrer sandstein reservoar med porøsitet på 20-30%.

Bassenget Orange Graben har kun en brønn, A-J1 og er således under-utforsket. Ingen direkte observasjoner finnes i grunne delta områder nær Gazania-1 brønnen. En inversjonslinje er vist, skulle helst ha sett hele 3D-kuben. Alt i alt, det meste peker positivt, modellen er svært sannsynlig og trolig bare små sjanser for at mindre gunstige modeller er gyldig.

P(reservoar) = 0.8

Kilde.
Både avsetning og kvalitet av kildebergart er dokumentert i A-J1 brønnen. Generert olje er av god kvalitet, 360 API.
Forutsetter at det er modellert at kildebergartsvolumet kan generere nok Hc til å fylle prospektene.
Gazania prospektet ligger gunstig til i migrasjonsruten for hydrokarboner up-dip.

P(kilde) = 1

Felle
Den desidert største risken ligger her. Fellen er en kombinert strukturell og stratigrafisk felle. Felllekonseptet impliserer en rekke ulike riskelementer. Down-dip forkastning, sand mot sand kontakt over forkastningsplanet, effektiv bunn forsegling og lateral forsegling, og topp forsegling.

Den største utfordringen er her knyttet til at prospektet ligger på en nedforkastet blokk, med relativt lite vertikalt sprang. Vi ser av geo-seksjonen at det er sandlag i systemet som møtes i forkastningsplanet og utgjør potensielt lekkasje av hydrokarboner lateralt og i vertikal retning. Basert på generisk forståelse og empiri er dette en felletype med svært høy risiko. I de analoge bassengene som vist til, er funn relatert til rene strukturelle feller og roterte forkastningsblokker som gir en langt større sannsynlighet for suksess.

Som vi ser på side 13 i presentasjonen over, i AJ-brønnen har vi en kolonne på 56 m med residuell olje, dvs at her har vært olje en gang men den har senere lekket ut. Dette sammen med antakelsen om mer og bedre reservoar sand up-dip, er negative observasjoner for effektiv felle.

De fleste observasjoner og indikasjoner peker her negativt for effektiv forsegling av Ganzania prospektet.

P(Felle) = 0,3

P(Gazania prospekt) = P(reservoar) X P(kilde) X P(felle) = 0,8 x 1 x 0,3 = 0,24
Pos = 24%

En viktig bemerkning her er at nær all risk ligger på et enkelt riskelement - P Felle. For det matematiske spiller det ingen rolle, men for den praktiske geologiske vurdering av risiko er dette veldig ugunstig. Med P(felle)=0,3, argumenteres det for at nesten ingen indikasjoner peker positivt til støtte for effektiv felle, hvilket betyr at du har veldig liten tro på dette. Veldig nær en 'killer risk' som dreper hele prospektet.

Namaqualand Prospektet - geologisk risk

Dette prospektet blir også testet med brønnen Gazania-1 og ligger grunnere enn Gazania prospektet. Namaqualand er en ren stratigrafisk trunkeringsfelle. Prospektet antas å ha noe høyere risiko enn Gazania. Dette kan trolig skyldes en noe mer kronglete migrasjonsvei for HC samt at reservoar modellen ikke er verifisert i A-J1 brønnen.
Foreslår P(Namaqualand) = 0,15 altså Pos = 15%

Beregning av sannsynlighet for funn i Gazania-1 brønnen

Her er tre mulige utfall ved funn:
1.Oljefunn i første reservoar – ikke olje i det andre
2.Ikke olje i første reservoar, men olje i det andre
3.Oljefunn i begge reservoar.

Sannsynlighet for funn i Gazania prospektet eller Namaqualand:
P-funn = P1 + P2 - (P1 x P2)

Det mest pedagogiske her er nok å regne ut sannsynligheten for å ikke finne olje fordi da finnes det kun ett utfall – at det ikke er olje i hverken første eller andre reservoar.

Sannsynligheten for å ikke finne olje i Gazania prospektet = 1 - P(Gazania) = 1-0.24 = 0.76

Sannsynligheten for å ikke finne olje i Namaqualand prospektet = 1 - P(Namaqualand) = 1-0.15= 0.85

Sannsynligheten for å ikke finne olje i brønnen er da 0.76 * 0.85 = 0.646 ~ 0.65

Sannsynligheten for å finne olje enten i Gazania eller i Namaqualand blir dermed 1 - 0.65 = 0.35 eller Cos 35% for funn i brønnen.

Altså gjelder det funn i kun et av prospektene.

Sannsynligheten for å finne olje både i Gazania og i Namaqualand er P(Gazania) X P(Namaqualand) = 0.24 X 0.15 = 0.036
som gir en Cos på 3,6%.

Oppsummert:
Det er 35% sjanse for funn i Gazania1 brønnen - Africa Energy og operatør Eco sier 60%........ Det retoriske spørsmålet blir da hvilke riskelementer og parametere i min vurdering skal 'skrues opp' for å få en cos på 60%....
Det er mindre enn 3,6% sannsynlig med 'fulltreff', dvs funn i både Namaqualand og Gazania prospektene.....men dette vil altså ikke kunne gi volumer >300Mmbbl. Da må Pelargonium og Ursinia inkluderes. Basert på min forståelse vil jeg tro at ved funn i Gazania prospektet så vil Pelargonium være bort i mot derisket, det er allikevel satt opp et opsjonelt sidesteg her. Det er derimot vanskelig å forstå logikken i at også Ursinia prospektet blir derisket. Her ligger tilsynelatende en del latent risiko.....men kanskje det hele åpenbarer seg etter brønnen....

Konklusjon
Jeg sitter med en litt uggen følelse av at impliserte selskaper 'overselger' denne brønnen. I hovedsak begrunnet ved kommunikasjon av potensielt store volum utvinnbare reserver uten at det er logisk hvordan disse skal kunne avdekkes. Sammen med de store volumene nevnes også en cos på 60% uten at disse har noe med hverandre å gjøre. Dette kan allikevel forlede eller villede de som ikke er skolerte i bransjen.
Gitt et forventningsrally i aksjen av en viss betydning og som kan være basert på litt for god tro, håp og optimisme vil jeg velge å vekte meg betydelig ned i Pen og da med stor sannsynlighet for å kunne plukke den opp igjen billigere etter brønnen.

Trond.heim
18.09.2022 kl 09:58 4661

Imponerende kunnskap, lesing nok til å helle litt kaldt blod nedover ryggen på de mest optimistiske av oss. Jeg regner med at samme type kunnskap og forventninger er velkjent blandt dem som har besluttet borring. De sender en rigg fra nordsjøen, “ nedover halve verden” for å gjennomføre borring. Dette er kostbart, regner med begrunnelsen er at det vil kunne gi god avkastning.
Mener Fluefiskeren har skrevet at av brønner som borres, så er treffprosenten ca. 25.( tror dette gjalt high impact brønner)
Fluefiskeren
18.09.2022 kl 10:43 4614

Det har ligget rundt der for kommersiell funn:

« High impact drilling activity in 2021 was at a similar level to 2016-2018, with 74 wells completing (Figure 2). Discovered resource was disappointing, down from 19bnboe in 2020 to 6.6bnboe in 2021, split 36% oil and 64% gas. The commercial success rate declined from an unusually high 41% in 2020 to 31% in 2021, but still higher than the 23% average in 2016-2018.»

Antall funn i fjor var altså ikke så værst, men samlet funnet olje var svakt. 2022 blir mye større med bl. a. Total og Shell sine elefantfunn offshore Namibia.

https://www.westwoodenergy.com/news/westwood-insight-2021-high-impact-exploration-lowest-discovered-resource-outside-russia-for-more-than-a-decade
Redigert 18.09.2022 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Galv
18.09.2022 kl 10:54 4602

Sinnaneceren

Det med B2 brønn det er nok under full kontroll.
Det sendes ikke en av verdens beste DP rigger rundt halve jorden for en så lav cos som du antyder.
Dette er noe ikke jeg forstår selvsagt - ja og du har peiling på-
Men men spørsmålet som kanskje må stilles hvorfor borrer de i utkanten. Dersom de var i tvil hadde de drillet midt i feltet.Denne brønnen kan nok tolkes meir som en avgrensnings brønn. Mine pen aksjer blir liggende i skuffa - det skal ikke selges noen for å kjøpe billig tilbake uten treff. Det er selvsagt mulig du får 100% rett - trolig 1 november har vi svaret. 💵🏦🛢
Fluefiskeren
18.09.2022 kl 11:40 4595

Imponerende innlegg SinnaNeccern. Du kan mye om dette. Har tenkt i samme baner. Blir det et signifikant forventningsrally selger jeg nok unna litt før kjent resultat. Men jeg forventer meg ikke at vi får det. Når det gjelder sjansen for kommersielt funn synes jeg du setter den veldig lavt. Jeg kan ikke forstå at partene ønsker å snakke opp denne brønnen. Det kan jo fort slå tilbake på dem. For meg er det betryggende at Gerrit Soden angir 60 % sjanse. Han er dyktig og er Africa Energy sin CEO og styrerepresentant. Han sitter også i Panoro sitt styre sammen med Torstein Sanness som jo også erfaren og ingen tviler vel på hans kunnskaper innen oljeleting. Begge har bakgrunn fra Lundin. De kjenner nok hverandre godt. Tipper at Soden la fram dette prosjektet for Panoro. Eco Atlantic har forøvrig også tilknytning til Lundingruppen gjennom Africa Oil sitt eierskap i selskapet. Africa Oil er nemlig også en del av Lundingruppen.


Men selvsagt kan man bomme. Det er jo tross alt 40 % sjanse for at de ikke gjør et kommersielt funn for å holde meg til Africa Energy sitt anslag. Som du sier husker vi Mupale veldig godt. Tørrboringen der førte til kraftig fall i kursverdi for BWE og også et fall for PEN, men denne brønnen var mer hausset opp enn Gazania-1. PEN tok seg forøvrig ganske fort inn igjen. Her er fordelen med en lav eierandel slik vi har. Mindre nedside ved tørrboring (men selvsagt også mindre oppside ved treff). Foreløpig vil jeg si at det ligger nærmest null i verdi for denne brønnen i dagens aksjekurs.

Men det er uklart som SinnaNecern skriver hva disse 60 % representerer. Jeg ser på det som treff i minst en av de to formasjonene som skal bores i hovedbrønnen. Hvordan anslaget på 349 mmbbl skal forstås er jo også litt uklart. Man har forøvrig gått over til å skrive >300 mmbbl.

Men ikke la oss glemme at det er funnet olje i Gazania tidligere. Det er viktig. Dette blir ulidelig spennede, men det er en av grunnene jeg har for å sitte i oljeselskap. Jeg tåler veldig godt rent økonomisk en grusing i børsverdi selv om det selvsagt er skuffende. Hadde aksjene mine i Panoro vært lånefinansiert hadde det stilt seg helt annerledes.

Vi får ønske hverandre lykke til. Eller er det heller som blant fiskere at vi jinxer ved å si skitt fiske?

canarias
18.09.2022 kl 11:47 4602

Operatøren og deleierne av B2brønn har nok gjort grundige undersøkelser og analyser og jeg selger heller ikke en eneste aksje for å prøve å få dem billigere etter at treffesultat foreligger.
canarias
18.09.2022 kl 11:51 4653

Meget bra innlegg Fluefiskeren.
Redigert 18.09.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.09.2022 kl 12:25 4636

Da kom det jammen fram en AIS posisjon for 15 timer siden. Tydelig jeg gjettet riktig. Da var den midtveis langs Angola. Vind midt imot, men den er ikke særlig sterk. Kan ikke skjønne annet enn at vi ankommer litt før 27. september. Men disse ryktene om spud midt i september var jo selvsagt bare tull. Skjønner ikke hvordan sånn oppstår.
Redigert 18.09.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
batterivann
18.09.2022 kl 22:19 4471

13°01'20.1"S 1°41'59.6"E
https://goo.gl/maps/J3yMwWZvbioRhgVH7

5 min siden via satellitt

5,2 knop
Vind fra sør-øst 17knop

Tester ut deling av bilder. Funker det?
https://pasteboard.co/NgzazItav2nc.jpg
https://pasteboard.co/HVxRCJX6vD5G.jpg
Redigert 18.09.2022 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.09.2022 kl 09:06 4335

Det har faktisk vært enkelt å følge den selv bare med AIS. Det er veldig få blå skip i ruta dens. Siste posisjon er 3 minutter gammel. Målt med satelitt. Er ganske langt sør i Angola. Godt ute på havet selvsagt. I løpet av dagen går den nok over grensen til Namibia.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:8.8/centery:-15.3/zoom:5

EDIT: linkene dine virker dem og bekrefter at det er den jeg har fulgt.
Redigert 19.09.2022 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.09.2022 kl 15:14 4204

Da er det snart Namibia. Synes at det har gått litt tregt nå. Tror jeg ser på riktig farkost.

I går var det temmelig heftig sør i Namibia med sterk kuling/liten storm. Roet seg nå.
SinnaNecer'n
20.09.2022 kl 20:58 4121

Takker for utfyllende kommentar.

I min vurdering av mulig suksess for Gaziana brønnen baseres dette på tilgjengelige data. Det som Pen og andre impliserte selskaper har og som jeg ikke har er seismikk 3D kuben. Her er kun presentert enkelte linjer og geoseksjoner. Seismikkdata er selvsagt viktig og kan dreie litt på bildet. Det kan feks tenkes at 3D kuben med seismisk dataanalyse viser DHI anomalier i Gazania prospektet. Dette kan indikere tilstedeværelse av HC samt at forkastningen up-dip forsegler. Dette sagt, det går ikke an å se olje på seismikken. DHI (direct hydrocarbon indications) er kun en indirekte observasjon, men trekker allikevel deriskingen positivt.

Gitt at dette er tilfelle for Gaziana prospektet så vil jeg kunne sette P(felle) til 0,4 (opp fra 0,3) som gir P(funn) 0,32 (opp fra 0,24). Høyere verdi på felle enn dette vil jeg mene blir useriøst, fordi du da argumenterer for at det finnes nær like mange valide observasjoner som bekrefter fellekonseptet som motsier det. Hvis jeg også er optimist for Namaqualand og setter P(Funn) til 0,2 (opp fra 0,15), så kan man da enkelt regne ut hva dette gjør med cosen.....

P-funn = P1 + P2 - (P1 x P2)
P-funn= 0,32 + 0,2 - (0,32x0,2) = 0,458 ~ Cos = 46% (Opp fra 35%), som altså gjelder funn enten i Gazania eller i Namaqualand.

Dette hjelper noe, men høyere er vanskelig å komme dersom man bruker kun data og observasjoner. Nå mistenker jeg ikke pen elle andre selskaper for å se bort fra fakta. Det er kanskje heller slik at fagfolkene som har jobbet fram disse borbare prospektene til et prestisjeprosjekt både i fagmiljøene og mot SA myndighetene, i tillegg til solid faglig arbeid også sitter med følelser for dette. Det er fort gjort å bli 'forelsket' i sitt eget deilige lille....eh store prospekt. Litt som barnet og favoritt kosebamsen. Om det ligger noe slikt til grunn så kan vi kanskje tenke oss en 'magefølelse-faktor' her og legge på 14 prosentpoeng..... og vipps så har vi cos på 60%.......Men spøk til side og seriøst så vet jeg at noen oljeselskaper har benyttet 'magefølelse-faktoren' til å trekke prospektets cos i positiv retning.

Jeg tenker at verdien og styrken i 'm-faktoren' har nær sammenheng med erfaring dyktighet og meritter. Det er ikke bare flaks når dyktige mennesker får det til.... I så måte skal man ikke kimse av pen-ledelsen om de putter på en 'm-faktor' her. En Cos på 35-46% er tilsynelatende veldig attraktivt og høyt til sammenligning med feks prospekter i nordsjøen. Haken er imidlertid for Gaziana at nær all risk ligger på ett riskelement, felle. ......'svakeste ledd syndromet'.......og husk at volumene her er 'low end' kommersielle volumer. De store volumene som er presentert >300 Mmbbl tror jeg lite på.

Jeg holder meg til de data og fakta som er mulig å oppdrive og tar en beslutning som investor. Alle andre må også gjøre egne valg. Spennende blir det, så lykke til alle som investerer i pen.
bmw5
21.09.2022 kl 09:24 4017

SinnaNeceren! Bra skrevet. Om cos er 40 er det meget bra for en letebrønn, men på 2B har de boret en brønn down dip med bra resultat og av den grunn tror jeg funn i gazania ( namaqalant, gazania) kan være større enn coc 40. Det er kanskje derfor de har beregnet cos 60. Spennende blir det okke som.
SinnaNecer'n
21.09.2022 kl 09:49 3982

Ja positivt at brønnen J-1 down dip er boret og med oljefunn. Men denne brønnen derisker playet, dvs den påviser at et begrenset bassengområdet har et fungerende petroleumsystem med kilde, reservoar og forsegling. Brønnen derisker ikke direkte prospektene up-dip. Dersom brønnen ikke hadde vært boret ville Gazania brønnen fått en tilleggsrisk (playrisk).......kanskje på 0,5

Tror mer på at 'm-faktoren' har spilt en rolle på cosen....
bmw5
21.09.2022 kl 11:30 4003

Det ser ut som at Is.Innovator er nå på den nedre halvdel av Namibia og vil antagelig være kommet til grensen Syd Afrika på mandag.
Fluefiskeren
23.09.2022 kl 14:15 3786

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ikke aner hvor Island Innovator er nå. Står fortsatt på ETA 27. september. Altså kun fire dager igjen. De har hatt motvind lenge nå, men vi snakker bare om frisk bris.
Fluefiskeren
24.09.2022 kl 10:13 3664

Prøver igjen å finne riggen. Den eneste jeg finner som det kan være er nå litt under halvveis langs kysten av Namibia. Den er utenfor dekning og derfor får man intet navn når man klikker på den.I såfall synes jeg det har gått tregt en periode, men det kan jo være så enkelt at de må ha fylt fuel underveis. Det er langt fra Las Palmas til Nambia. Mulig jeg tar feil. Kanskje er den ikke med på kartet i det hele tatt. Et den der jeg tror den er kan den nok neppe ankomme blokken 27. september. Men fortsatt står dette oppført som ETA. Vi har ventet to år og kan vente noen dager til.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:14.8/centery:-22.8/zoom:6
Redigert 24.09.2022 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.09.2022 kl 20:28 3526

Er innen dekning nå. Det var ikke den farkosten jeg tippet det var. Den har faktisk gått enda saktere slik at den fortsatt er i den nordlige halvdelen utenfor Namibia. Den har fulgt rett bak et fartøy som muligens er en slepebåt en stund nå. Retningen er rar. I skrivende stund kan det se ut den er på vei til Walvis Bay. Skal den fylle fuel?

Hastigheten var helt nede i 4,2 knop, men er nå 5,8 knop.

Håper jeg tar feil, men det blir ikke ankomst 27. september. Det tror vi kan fastslå.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:13.7/centery:-22.3/zoom:10



Redigert 25.09.2022 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
bmw5
26.09.2022 kl 09:56 3383

det ser ut som om I. Innovator skal innom walvis bay
Fluefiskeren
26.09.2022 kl 10:46 3359

Den ligger helt stille nå med Sarah tett opptil. Det er en tanker med bunkersolje.

https://www.vesselfinder.com/
Redigert 26.09.2022 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.09.2022 kl 16:10 3252

Kort og konsist innlegg. Intet rom for tolking der😀

Vet hvorfor og har gjort det samme selv.

Island Innovator ligger fortsatt på samme sted som i morges og med Sarah ved sin side.

Det er en stykke fra selve Walvis Bay, men det ser ut til at den kanskje går inn til kaiene senere. I hvert fall hvis man skal tro MT. Trykk på Route Forecast og se.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:313453/mmsi:259081000/imo:8769731/vessel:ISLAND_INNOVATOR

Det betyr at det umulig kan bli spud i inneværende uke. Ankomst blokken skulle jo skje i morgen, men kan tidligst bli til helgen slik jeg vurderer det. Og da må de reise temmelig omgående.
Redigert 26.09.2022 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Dark Energy
27.09.2022 kl 10:11 3128

Da ser det ut til at de har fått fylt diesel, så nå fortsetter ferden trolig sørover (forhåpentligvis uten problemer).

Litt forsinket, men husk at John Hamilton sa at de ville melde om spud om 2-3 uker. Dette sa han den 16.09.
Fluefiskeren
27.09.2022 kl 11:04 3088

Forsøk på et estimat.

88 mil igjen

880 km/1,85 = 476 nautiske mil.

6 knop fart i snitt: 476/6=79 timer

79/24= 3,3 døgn=3 døgn og 8 timer igjen til målet. Altså 30. september kl. 19 norsk tid. 😊

EDIT Ser at gjennomsnittsfarten dens har vært 5,6 knop. Da blir det 85 timer= 3,54 døgn. Altså ved midtnatt 30. september.
Redigert 27.09.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Paypal
28.09.2022 kl 16:08 2903

SPENNENDE LETEBRØNN: SB1M skriver i dag om letebrønnen Gazania utenfor Sør-Afrika i et basseng der Total og Shell nylig har meldt om store olje- og gassfunn. Borestart antas skje i løpet av en drøy uke og med en prospektstørrelse på over 300 millioner fat poengterer SB1M at et funn vil ha kraftig påvirkning på de ellers mindre oljeselskapene som er involvert på eiersiden i lisensen. SB1M vurderer et aksjekurspotensiale for Oslo-noterte Panoro tilsvarende en kursoppgang på 45% ved funn, Stockholmsnoterte Africa Energy et potensiale på 80%, Africa Oil 15% mens operatør Eco Atlantic kan komme til å oppleve en oppgang på hele 400%. Historikken - da spesielt for Africa Energy - tilsier iht SB1M at man gjerne får sterke aksjekurser i perioden fra like før til like etter borestart. CEO Garrett Soden i Africa Energy forteller at de opererer med en CoS (Chance of Success) på 60% for Gazania ut fra at de borer "up dip" fra et tidligere oljefunn fra 1988 mens SB1M bruker mer nøysomme 20% i sine betraktninger. Men da skal man ha i mente at CoS gjerne brukes som mål på en en geologisk suksess - som fort skiller seg fra en faktisk kommersiell suksess - mens meglerhusene naturlig nok anslår det siste som det relevante for verdier. Derfor klart ulike prosentbetraktninger. Her kan du lese en artikkel IHS skrev i sommer om denne letebrønnen.