Analyse av Eidesvik Offshore er laget.

Viro
EIOF 10.10.2021 kl 16:54 8345

Meget spennende og interessant lesing.

https://www.facebook.com/groups/Aksjeforum

Analyse av Eidesvik Offshore
Eidesvik Offshore klar for reprising!
Noen nøkkeltall.
Markedsverdi NOK 348,0 mill.
Bokført verdi på flåten er NOK 1 803 mill. pr. 30.6.21
Kontant beholdning: 536 mill. Stor beholdning, sjekk vedlegg.
Sum av alle eiendeler var 30.6.21 på NOK 2,84 mrd., herav NOK 536 mill. i cash beholdning og NOK 1,80 mrd. I bokførte skips verdier.
Total gjeld pr. 30.6.21 var på NOK 2,47 mrd.
Antall aksjer 62,150,000
Bokført EK 30.6.21 var på NOK 371,8 mill. Den totale bokførte EK pr aksje 30.6.21 var på NOK 5,98.
Så kan man bare forestille seg hvilke verdier selskapet sitter på og hva EK kan bli dersom man framover nå reverserer nedskrivingene som er gjort de seneste årene og skriver opp verdiene.
Man snakker potensielt om milliardbeløp og ditto flerdobling av EK.
Kursmål: NOK 9 - 10 kroner kortsiktig, en potensiell mangedobling på lengre sikt om ovennevnte om oppskrivning av verdiene slår til.
Topp 50 besitter nesten 89% av aksjene, Eidesvik Invest er største aksjonær med 60% mens Jacob Hatteland Holding sitter på 5% av aksjene i selskapet.
Litt om Q2,seismikk og stål priser.
I 2. kvartal 2021 hadde Eidesvik konsoliderte driftsinntekter på MNOK 157,6 (MNOK 144,3 i
tilsvarende periode i 2020). Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) var MNOK 53,2
(MNOK 33,1). Driftsresultat (EBIT) var MNOK -1,0 (MNOK -41,9). Resultatet fra joint ventures var
MNOK -1,5 (MNOK 2,2). Netto finansposter var MNOK -21,3 (MNOK 86,3). Resultat etter skatt endte på MNOK -22,3 (MNOK 44,4)
Til tross for et svakt marked i starten av 2021 leverte altså Eiof 13 mill. i økte inntekter og et betydelig bedre driftsresultat før avskrivinger enn samme periode foregående år.
Supply fartøyene genererte omtrent samme inntekter i q2 som samme perioden i 2020, ca, 30 mill.
Subsea/havvind delen derimot hadde en meget positiv utvikling gjennom q og økte inntektene NOK 17,9 mill fra NOK 48,8 mill. i 2020 til 66,8 mill. dette kvartalet. En økning på nesten 37%.
Denne formidable økningen skyldes i hovedsak at CSV’ene Viking Neptun og Subsea Viking var på oppdrag gjennom dette kvartalet mens de bidro med svært lite kontraktstid i q2 foregående år.
Eidesvik Offshore har 4 seismikk fartøy, 3 av dem ligger i opplag, det fjerde kom i drift i juni. Veritas Viking er på oppdrag fra juni til oktober og dette vil med stor grad av sannsynlighet gi selskapet et betydelig løft på inntektssiden i q3. Selskapet kan være i posisjon til å levere positive tall nå.
Seismikk markedet har vært bedrøvelig, men selskapet skriver i q2 rapporten at dem tydelig har merket økt anbudsaktivitet for disse fartøyene i flere forskjellige regioner rundt om i verden og denne økte aktiviteten har holdt fram også inn i q3.
Etter mine bedømmelser kan dette være svært spennende for selskapet og muligheten for å dra nye kontrakter i havn og å få reaktivert flere seismikk fartøy. Dette vil i så fall kunne bidra til betydelig økte inntekter framover.
Her har selskapet gitt bedring i segmentet store muligheter.
Stål prisen har gått opp 40-60 % siden nyttår, så sammen med prisstigning for øvrig ser jeg ikke bort fra at nybygg prisen i dag blir 50 % høyere enn det den var for 10 år siden, kanskje mer. Stål prisen er også viktig med tanke på skrappris, noen som gir en viktig nedside beskyttelse.
Endelig refinansiering på plass.
10.9 kom meldingen om at selskapet og bankene har oppnådd en endelig avtale for gjeld og nedbetaling.
Utdrag fra Finansavisens artikkel av 27.8.21:
«Når en endelig avtale er på plass vil selskapet foreta en nedbetaling av rundt 309 millioner kroner på utestående gjeld og det vil ikke være ytterligere faste avdrag i 2021.
Faste avdrag i 2022 blir redusert fra rundt 311 millioner kroner til 106 millioner kroner. Og i 2023 er det avtalt faste avdrag på totalt rundt 71 millioner kroner. Renter er uendret og vil bli betalt som normalt gjennom perioden, heter det i børsmeldingen.
I tillegg til faste avdrag er det avtalt en «cash-sweep»-mekanisme. Denne vil bli brukt for ytterligere nedbetaling på gjeld dersom kontantbeholdningen innenfor den enkelte gjelds fasilitet kommer over visse nivåer.
– Med våre eksisterende ordrereserver og solide operasjoner er vi overbevist om at vi vil innfri kriteriene som skal til for at vi automatisk får forlenget endelig gjelds forfall til slutten av 2023, sier Meling.»
Denne avtalen er nå endelig og ble som nevnt over meldt den 10.9.21.
Eidesvik Offshore satser grønt!
Med det finansielle under full kontroll kan selskapet nå fokusere på den kommersielle og operative driften 100%. Eidesvik vil også fortsette med å utvikle selskapets posisjon som det ledende selskapet på å ta i bruk miljøvennlig teknologi på offshoreskip og i offshore operasjoner.
Selskapet har som målsetting å redusere flåtens utslipp med 50 prosent innen 2030 og operere utslippsfritt innen 2050. Etter salget av supplyskipet «Viking Athene» til Bakkafrost tidligere i år opererer Eidesvik nå en flåte på 16 skip.
Tre fjerdedeler av Eidesvik Offshores flåte vil være klar for hybrid-batteridrift fra første halvår i 2022.
Det jobbes også med at en av rederiets PSV-er - «Viking Energy» - skal bli det første null utslipps offshoreskipet ved å bygge det om til å kunne gå på ren ammoniakk. Planen er at det skal være klart i 2024.
Fredag meldte selskapet at de har signert en samarbeidsavtale med Wärtsilä for konvertering av et offshore supplyfartøy (OSV) til å kunne driftes på en ammoniakk drevet forbrenningsmotor, med påkrevd drivstofftilførsel og sikkerhetssystem.
I meldingen sies det at konverteringen vil tillate fartøyet å gå på en 70-prosents ammoniakk blanding, hvor det ultimate målet er å få dette tallet opp til 100 prosent, med minimalt med antennings drivstoff, slikt grønne ambisiøse løsninger er bull i dagens markedssituasjon.
Ingen som helst tvil om at selskap med grønne løsninger vil bli foretrukket framover, Eidesvik Offshore har tatt en ledende rolle her.
Så selskapet har helt opplagt ambisjoner om å bli en foretrukket aktør innenfor det grønne skiftet.
Sist lørdagens lange VG artikkel viser med all tydelighet hvorfor det er lurt å gjøre fartøyene grønne. Eidesvik Offshore har vært i forkant av denne utviklingen i mange år. Det har gjort dem i stand til å gjøre langsiktige slutninger på gode rater. Flere oljeselskaper er villige til å betale ekstra for å støtte opp om miljøvennlige løsninger.
Havvind og kontrakter.
Offshore Havvind speiles en lysende framtid for de aktører som har fartøy som kan nyttes til dette. Eidesvik har 1 Havvind fartøy(Acergy Viking) spesielt dedikert, i tillegg har dem 2 CSV’er(Subsea Viking og Viking Neptune) som kan etter all sannsynlighet også gå inn på den slags oppdrag.
I tillegg har dem det flotte fartøyet Seven Viking, usikker på om dette egner seg for Havvind. Utelukker det dog ikke ved noe modifisering dersom dette er ønskelig og hensiktsmessig.
25% av Eidesvik Offshore er altså innen kategorien av de fartøy ekspertene og rederienes ledere vil bli mest etterspurt og høyest priset framover de kommende år.
De er altså særdeles godt posisjonert ift. flere av sine konkurrenter.
Aker BP forlenget nettopp kontrakten for Viking Lady med nye 3 år med tilhørende potensielle opsjoner.
Sammen med Aker samarbeider også Eidesvik for å få ned utslippene ytterligere.
CEO i Eidesvik kaller dette en tillitserklæring og roser samarbeidet med Aker.
Sammen etablerer de prosjektet «Retrofit», som skal vurdere ulike løsninger for konvertering av flere forsyningsskip til lavutslipps skip gjennom bruk av ny klima- og miljøteknologi.
Målet med prosjektet er å redusere utslippene for flere eksisterende forsyningsskip med minst 70 prosent.
Forsyningsskipene «NS Orla» og «NS Frayja», som eies av Aker BP og driftes av Eidesvik, vurderes som aktuelle kandidater for fremtidige oppgraderinger. Det samme gjelder ett eller flere skip eid av Eidesvik.
Litt om aksjekursen og videre utvikling.
Når det gjelder selve aksjen er det liten tvil om at det er svært få «frie» aksjer i selskapet, topp 50 sitter på nær 90% av utestående.
Aksjen er etter mine begrep attraktiv på disse nivåene og forutsatt et revitalisert segment vil man komme til å prise dette selskapet betydelig høyere enn i dag.
For første gang på veldig mange kvartal foretok man ingen nedskrivinger i q2(impairment), med bedret marked seneste tiden er det lite som tyder på at det vil komme nedskrivinger i q3 heller.
Derimot nærmer man seg kanskje heller en reversering av nedskrivinger som er gjort de seneste årene.
Jeg anbefaler dere å sette dere inn i selskapet og gjøre deres egne vurderinger, mitt valg er tatt.
Har tatt valget med å ta gevinst i Havila Shipping og konvertere til Eidesvik Offshore.
Oljeprisen har passert USD 80 med god margin, dette er på sikt om det holder seg en betydelig bidragsyter til et revitalisert offshore marked.
Redigert 10.10.2021 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Viro
10.10.2021 kl 16:56 6567

Fortsettelse.

Teknisk analyse
Eidesvik Offshore har brutt opp fra en tilnærmet horisontal trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer fortsatt sterk utvikling, og aksjen har nå støtte ved eventuelle reaksjoner tilbake mot taket i trendkanalen. Kursen har steget kraftig etter kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 4.08 kroner. Objektivet ved 5.25 kroner er nå tatt ut, men formasjonen signaliserer fortsatt utvikling i samme retning. Ved reaksjoner tilbake har aksjen sterk støtte ved cirka 4.80 kroner. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbruddet. Volumet har økt vesentlig i det siste, noe som kan skyldes fundamentale nyheter. Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt positivt, med RSI over 70. Det indikerer økende optimisme hos investorene og videre kursoppgang for Eidesvik Offshore. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Aksjen har brutt opp gjennom taket i en fallende trendkanal på lang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere falltakt, eller innledningen av en mer horisontal utvikling. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 5.25 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 5.25 kroner ved reaksjoner tilbake. Positiv volumbalanse, med høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på lang sikt. Omsetningen var formidabel forrige uke til EIOF å være og mange har nå fattet interesse for aksjen. Aksjen har siste dagene konsolidert mellom 5,25-6,10 kr. Med stor synlighet vil aksjen teste neste motstand som er ca. 7 kr nærmeste dagene. Neste motstand etter det er på 9,70.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp (Score: 99)
Avslutningsvis må det igjen nevnes at med Eidesvik Offshore sin satsing over tid på en langt grønnere flåte passer deres satsing som hånd i hanske med Equinor sine nylig lanserte planer for de kommende 10 år. Flere oljeselskaper vil komme etter.
https://www.vg.no/.../equinor-sjefens-gigantplan-satser...
Disclaimer: Undertegnede eier aksjer i Eidesvik Offshore og således er dette ingen kjøps og eller salgsanbefaling.
Tar forbehold om feil og eller mangler i analysen.
Vedlegg
Samarbeid med Wartsila.
https://newsweb.oslobors.no/message/544020
Forrige ukes 3-års kontrakt for Viking Lady. Q2 rapporten:
https://eidesvik.no/wp.../uploads/2021/08/EIOF-Q2-2021.pdf
Havvind nå hvor oljeservice var i 2004:
https://finansavisen.no/.../havvind-er-der-oljeservice...
Samarbeid Eidesvik og Aker BP.
https://finansavisen.no/.../rokke-samarbeid-tre...
NewsWeb (oslobors.no)
Redigert 10.10.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
10.10.2021 kl 18:28 6452

Takk Viro for fin analyse. Ikke tvil i det heletatt ar vi skal kraftig opp. EIOF er altfor lavt priset slik det er i dag.
Tror vi vil komme relativt fort til 9-10kr.
Viro
10.10.2021 kl 18:34 6422

Veldig bra analyse som er laget, hvertfall etter mitt skjønn og egne observasjoner etter å ha fulgt selskapet en stund.
Blir nok å kjøpe ytterligere imorgen, denne kan fint ta en "Havila", det tror jeg ikke det er tvil om.
Slettet bruker
10.10.2021 kl 19:12 6313

Det er heller tvilsomt at nedskrivingen av verdiene blir reversert. Grunnen til dette er at en slik reversering vil øke et eventuelt overskudd, og således gi en større skatteposisjon. Det er derfor langt bedre for aksjonærene at verdier ikke blir oppskrevet fordi det gir selskapet en langt bedre cashflow.

Forøvrig. Selskapet er priset til verdier minus gjeld per i dag. At selskapet skal reprises kraftig må vises via økt inntjening. Per i dag er det altfor usikkert og giringen i selskapet er veldig høy, så risikoen er veldig høy.

Samtidig er det vel neppe outstanding assets de besitter heller.

Selvfølgelig kan det gå bra, men risikoen her er veldig høy. Jeg ville vært veldig forsiktig med å gå inn i dette selskapet per dags dato og trodd på russiske prosenter...
Slettet bruker
10.10.2021 kl 19:25 6268

Det er noe galt med fremtoningen her. Overkill, bad faith, lavpannet.. (adressert Olga)
F.eks
"Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt positivt, med RSI over 70. Det indikerer økende optimisme hos investorene og videre kursoppgang for Eidesvik Offshore"

(i min bok er det motsatt)


Ocapital
10.10.2021 kl 22:53 6029

Trur vi vil se effekten av Wartsila avtalen og de tydelige grønne valgene eiof tar, gjør dem høyaktuelle for de fleste oljeselskaper.

Her lukter det mange gode kontrakter fremover.

Skal nok teste motstand på 7kr i morgen
desirata
11.10.2021 kl 05:19 5907

Godt innlegg, men jeg er enig med Utkant. De må vise inntjening og overskudd.

Flåte verdi samme som gjeld synes realistisk. Et selskap av Eiof størrelse må nødvendigvis ha cash beholdning på dette nivå, verksted regninger, ombygginger, m.m

Det at stålprisen øker har ingen betydning i supply. Et OSV har stålvekt på ca. 1000 ton, det må skrapes i Europa eller Tyrkia og derfor er skrapverdi tilnærmet 0-null.
Ingen vil bygge en ny båt neste åra, derfor er nybygg pris lite relevant. Så lenge det er hundrevis av båter i overskudd.

Subsea Viking m.fl. bikka 20år og derfor skrap kandidater.
Seven Viking bra båt, men eies vel 50/50 med Subc7.
Å snakke om milliard merverdier er bare tull.
Eiof har bok/ pris ca 1. Gjerne gunstig i offshore, men se på SNI, ODF, KCC og andre shippingco som har bok/pris 0,6

Andre nevner tideligere aksjekurs på 25-30, men da var det bare halvparten så mange aksjer.
Alt ialt er vel 10kr nok upside.
Grønland
11.10.2021 kl 08:41 5776

Meget spennende dag i dag. TA messig ser det ut som den kortsiktig skal teste 7,-. Olje holder seg meget godt, tror det blir en svært spennende høst for oljeservice og EIOF.
mercedesglk
11.10.2021 kl 09:14 5705

de få frie aksjene bytter hender og gjør seg klar til videre oppgang.
blir spennende å se om ti tar 7 kr i dag. da er veien videre til 10 kr meget kort.
mercedesglk
11.10.2021 kl 09:36 5668

7 kr er innen rekkevidde nå. slutt å selg folkens.
Slettet bruker
11.10.2021 kl 09:41 6193

Ute av EIOF. Lykke til videre.
Dårlig karma med denne analysen fra b gjengen stil.
mercedesglk
11.10.2021 kl 10:03 6154

Synd du vil gå glipp av videre oppgang. Lykke til du også.
jeg sitter til 10 kr som er like rundt hjørnet. bra driv i aksjen og tygges gjennom 6 kr nå, de er det fritt opp til ca 7 kr.
husk her er lite frie aksjer, og aksjene bytter hender og legger grunnlag for videre oppgang.
EIOF er sterkt underpriset, husk denne har vert i 60 kr tidligere.
mercedesglk
11.10.2021 kl 10:29 6097

Den stikker nå, 7 kr next stop, kanskje flyr vi forbi 7 kr også?
mercedesglk
11.10.2021 kl 10:39 6067

ser noen prøver å legge sperrer, sperrer er til for å spises;O)))
Grønland
11.10.2021 kl 10:51 6039

Tror faktisk en "smarting" har satt en liten short i EIOF, og prøver få ned den med små drypp, men momentet er så sterkt at det ser ut som tapsprosjekt.
mercedesglk
11.10.2021 kl 11:24 5967

isåfall, hvor dum går det an å bli?
her er sterkt momentum, og videre oppgang signaliseres.
Ondi05
11.10.2021 kl 11:28 5952

Short? Aksjen går rett opp med små bevegelser. Hvis den er opp 10% og så svinger ned ett par, da er det short? Det er vel noen som kjøpte på 4 som selger på 6. Det er vel ikke så dumt i seg selv. Jeg venter noen kroner til. 🙃
mercedesglk
11.10.2021 kl 12:13 5887

sperrer kommer, sperreleggerne får folk til å selge til seg, kjent taktikk og dessverre er det noen som biter på....
HP17
11.10.2021 kl 12:15 5872

EIOF hausses opp nå på ulike forum slik at noen kan sikre seg en gevinst?
mercedesglk
11.10.2021 kl 12:22 5845

Hausses?
man snakker om rettferdig reprising, ikke noe annet.
les hva som skrives vedr verdier og inntjening, så forstår også du hvorfor EIOF går opp. det er alltid vondt å springe etter toget hele tiden, handler om å ha innsikt og komme seg på før toget går, men nå er vi på en stasjon 6 kr, ikke forseint å hoppe på der. neste er 7-10 kr.
EIOF har fått finansene i orden, nye kontrakter og ikke minst, bygges båtene til hybride løsninger samt 0 utslipp med ammoniakk brensel.
så kom ikke her å snakke ned EIOF, det mest seriøse rederiet i Norge.
Slettet bruker
11.10.2021 kl 12:25 5833

Tyder på det.
Redigert 11.10.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
11.10.2021 kl 12:30 5814

Ca 1 mill aksjer kjøpt på rundt 6 kr, det er ikke for morroskyld det kjøpes på 6 kr.
ja noen kjøpte på 3,6-4 kr, deriblandt jeg, noen tar gevinst, det er deres sak heldigvis, jeg for min del sitter til 10 kr.
skjønner ikke hvorfor jeg skal selge en så klar favoritt for å flytte meg over i andre aksjer som er usikkre.
EIOF er bombesikker, og reprising er i gang.
Ondi05
11.10.2021 kl 12:42 5759

Dumpen ned til 5,6 var merkelig. Samme som fredag. Nå får jeg vel tyn, men minner om short 😅
Samme det, de får det vanskelig fremover.
umoe
11.10.2021 kl 12:47 5741

Kom meg inn på den dippen
mercedesglk
11.10.2021 kl 12:52 5731

Ja her er noen merkelige svingninger, men for all del, hold på aksjene, hvorfor selge nå når du kan selge på 10 kr om litt.
Les den fine analysen Viro har skrevet som trådstart, så forstår alle at denne skal kraftig opp.
mercedesglk
11.10.2021 kl 16:03 5583

Ligger mange 100K aksjer på kjøp, få til salgs, så her kommer det til å bli morro fremover.
mercedesglk
12.10.2021 kl 00:31 5363

Eiof fint opp på slutt handel👍
Lover meget bra for morgendagen👍
mercedesglk
12.10.2021 kl 08:26 5245

God morgen😀 i dag bør vi fint forbi 6kr, og se mot 7-10kr.
Olja sterk, refinansiert og god økonomi, nye gode kontrakter, miljøvennlige skip, ja hva gjør denne aksjen på under 10kr?
mercedesglk
12.10.2021 kl 09:50 5149

jeg kan ikke forstå med beste vilje at noen selger nå, er det virkelig noen som ikke ser at det ligger 2-300K på kjøp og tar imot aksjene deres?, der er ikke fordi de tror det går lenger ned, men de vet at man skal myyye lenger opp.
hvorfor vil man ikke tjene penger?
for the record, jeg kjøpte mine på 4 kr, så jeg har stor fortjeneste slik den ligger nå, men jeg vet vi skal videre opp så istedet for å hoppe rundt på andre aksjer å tape penger der så vil jeg gjerne sitte i ro her å TJENE penger. EIOF er sterkt underpriset slik den er i dag.
Slettet bruker
12.10.2021 kl 10:10 5111

Melder meg ut av forum.
Tar en tur på biblioteket for ekte samtale.
Redigert 12.10.2021 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
12.10.2021 kl 11:06 5057

Her plukkes det stadig billige aksjer. tenker vi bikker 6 kr straks.
Beinvest1
14.10.2021 kl 11:48 4561

Stop loss raid på gang🤣
andypandy01
14.10.2021 kl 12:07 4515

Plukker
Beinvest1
15.10.2021 kl 09:28 4347

Lite endringer på topp. Etter konsolidering er vi klare for oppgang.
Dovretro
15.10.2021 kl 09:42 4308

Hva skjedde fra kl 08 28 - 08 32, da gikk det 460 000 aksjer på 5,80 og deretter rett ned, merkelig aksje dette, mye går også med 1 stk aksje. Er det mye short i denne ?
Og nå under kr 5,00
Dovretro
15.10.2021 kl 09:55 4284

Og nå gikk 15 stk handler på 9000 aksjer hver, ???
Beinvest1
15.10.2021 kl 10:01 4268

Løp og kjøp

Oljeprisen over 85dollar. Oktober 2018 sist gang. Da sto denne på 6,38.
Redigert 15.10.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare