SIEM OFFSHORE - En annen glemt perle

kvirrevi
SIOFF 11.10.2021 kl 12:30 83039

Nedenfor vil jeg vise det svært spennende potensialet som ligger i Siem Offshore for investorer, der jeg dels viser til sentrale regnskapstall, dels ser på sentrale nøkkeltall, dels foretar en fremskriving av størrelsen på egenkapitalen i SIOFF og også foretar en sammenligning med selskap Siem Offshore er naturlig å sammenligne med.

Fremskriving egenkapital.
I 2Q 2021 hadde SIOFF 26,373 MUSD I operating margin (revenues – operating expenses – administrativ expenses) og 9,073 MUSD I rentekostnader. Hvis en legger inn en viss økning i operating margin med 5 mill. USD som følge av bedre marked som følge av den høye oljeprisen, høyere etterspørsel etter OSV og lavere kapasitet i næringen blir operating margin i beregningen ca. 31,4 mill. USD.
Samtidig vil rentekostnadene som følge av refinansieringen reduseres betraktelig, og jeg anslår at netto finans vil bli 5 mill. USD per kvartal (SIOFF oppgir et vektet gjennomsnitt for kapitalkostnad etter refinansiering på 3,4 prosent). I tillegg legges til grunn 16 mill USD i kvartalsvise avskrivinger.

Egenkapitalen var 30.6.2021 på 333,3 MUSD. Med en økning på 10,4 MUSD hvert kvartal følger denne fremskrivingen av SIOFFs bokførte egenkapital.
Fremskriving egenkapital:
30.9.2021: 343,7 MUSD
31.12.2021: 354,1 MUSD
31.3.2022: 364,5 MUSD
30.6.2022: 374,9 MUSD
30.9.2022: 385,3 MUSD
31.12.2022: 395,7 MUSD
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.

Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.



Selv i det korte bildet ved utgangen av 2021 er pris/bok estimatet på så lavt at det i seg selv indikerer en kraftig stigning i aksjekursen. Poenget er at det for SIOFF etter siste refinansiering ikke finnes sterke argumenter for at selskapet skal prises vesentlig under bokførte verdier. Dette til forskjell fra SOFF som også er refinansiert, men som ikke er solid.

I SOFF fortsetter underskuddene etter refinansieringen. Båtene til selskapet er også i gjennomsnitt klart eldre enn hos SIOFF. Underskuddene medfører at SOFF får en helt annen utvikling enn SIOFF. I 2Q 2021 var underskuddet på 270 millioner kroner og for første halvår 2021 på 580 millioner kroner. Samtidig har SOFF en forholdsvis skjør egenkapital på 3675 millioner kroner ved utgangen av 2Q 2021, sett ut fra at selskapet har en rentebærende gjeld på formidable 20 675 millioner kroner. Poenget med denne vesle beskrivelsen av SOFF er bare å få frem at SIOFF og SOFF er to helt forskjellige selskap finansielt, SIOFF går med overskudd hvert kvartal, SOFF med underskudd, og SOFF har en formidabel gjeld, det har ikke SIOFF.

Vel, dette var et sidesprang for å få omtalt SIOFF målt opp mot SOFF, og at det ikke er en relevant sammenligning.
En sammenligning med EIOFF er langt mer reelt og interessant. EIOFF har en børsverdi per i dag på 348 MNOK og hadde 30.6. en egenkapital på 372 MNOK. Det gir en Pris/Bok multippel på 348/372= 0,935.

Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.

Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.

Og det er ikke slik at EIOF har en bedre balanse/finansiell stilling eller bedre fremtidsutsikter enn SIOFF. Viktigst her er det at SIOFF går med betydelige overskudd mens EIOF har underskudd. I andre kvartal 2021 hadde EIOF et underskudd på 22,3 millioner kroner. EIOF tærer derfor på egenkapitalen mens SIOFF bygger den opp.

EIOF har heller ikke en vesentlig bedre gjeldssituasjon enn SIOFF. EIOF hadde 30.6.2021 en total rentebærende gjeld på 2256 millioner kroner, sammenlignet med SIOFF som hadde 663 MUSD. Dette må imidlertid måles opp mot selskapenes størrelse og inntekter. I 2Q 2021 hadde SIOFF inntekter på 66,5 MUSD, mens EIOF hadde inntekter på 157,6 millioner kroner.

Gjelden må også måles opp mot at SIOFF hadde en egenkapital på 2851 MNOK sammenlignet med EIOF på 373 MNOK. SIOFF har ved at selskapet har betydelige overskudd også langt bedre evne enn EIOF til å nedbetale gjeld i kvartalene fremover. Dette skulle faktisk tilsi at SIOFF hadde en høyere Pris/Bok multippel enn EIOF, fordi aksjer prises ut fra fremtidig økonomisk utvikling.

Sammenligningen med EIOF viser så tydelig hvor feilpriset SIOFF er sammenlignet med EIOF. EIOF er fornuftig priset i dagens marked, der oljeprisen er over 80 dollar, investeringsviljen er stor og vindsektoren er i sterk vekst. Derfor burde prisingen av SIOF også være vesentlig høyere i dagens marked.

Derfor er SIOFF en annen glemt perle i dagens marked, med et enormt verdistigningspotensiale opp mot tilsvarende prising som EIOF. I kvartalene fremover vil SIOFF bare styrke seg i en finansiell sammenligning med EIOF noe som enda tydeligere viser potensialet for verdistigning.
Redigert 21.10.2021 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
ullebusten
17.12.2021 kl 10:13 6953

Tror Siem Thiima er på kontrakt med Woodside og den går slik jeg forstår ut nå ved årsskiftet. Thiima får batteri oppgradering i Q1 22, så det blir litt spennende å se om hun fortsetter i Australia eller seiler til Norge for oppgradering. Jeg heller mot det siste, og at ny kontrakt inngås med Lundin eller tilsvarende.

AHTS`ene har jeg ikke noen tanker om, men enig at klima for nye kontrakter burde være tilstede. Jeg er litt usikker på hvor aggressiv SOFF er, de har mange båter som trenger kontrakter og frykter de fortsatt underbyr og at det er derfor de får mange slutninger.. Uansett ikke redd for at båtene blir lagt i opplag med dagens oljepris
Andrei1989
17.12.2021 kl 13:42 6857

ser i en epost fra nordnet med nyttårsraketter at ''jeg unngår også for ordens skyld aksjer med veldig liten likviditet og selskaper som er under en konkursprosess(herunder siem offshore og seadrill)''.
Har ikke siem vært gjennom en restrukturering prosess nettop?
hvorfor skriver de at siem er under konkursprosess?
Tradinator
17.12.2021 kl 14:05 6848

De har vært gjennom restrukturering.
Andrei1989
17.12.2021 kl 14:17 6944

det er det jeg trodde og men hvorfor skriver de sånn da? merkelig
Tradinator
17.12.2021 kl 14:22 6935

Fordi det kanskje er akkurat den de kjøper:-)
ullebusten
17.12.2021 kl 15:30 6764

Det er kun "liten likviditet" som kan vurderes korrekt. "under en konkursprosess" er direkte feil. Her ville jeg avklart med Nordnet. Siem Offshore er ikke under en konkursprosess, og jeg ville faktisk gå langt i å påstå at "liten likviditet" også er feil.
sveipen
18.12.2021 kl 23:50 6530

Her er det bare og være tålmodig.
Fint driv i aksjen nå, og den vil sannsynligvis passerer 4 kroner i kommende uke.
Gleder meg til å se 4Q.
Redigert 18.12.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Fevang
19.12.2021 kl 00:49 6506

Helt naturlig at de skriver sånn når de ikke følger med i timen.... Dessuten er likviditeten grei.
HP17
20.12.2021 kl 08:42 6258

Dagen i dag kan gi en meget god kjøpsmulighet i SIOFF. Beste casen innenfor sitt segment på OSE og rigget for vekst de kommende år.

Minner om følgende fra åpningsinnlegget:
Ved utgangen av 2021 vil SIOFF ha en bokført egenkapital på 354,1 MUSD mens dagens børsverdi på selskapet er 600 millioner kroner. Med en kurs USD/NOK på 8,5 innebærer dette at SIOFF vil prises på en Pris/BOK på 0,199, dvs. under 20 prosent av bokførte verdier 31.12.2021.
Ved utgangen av 2022 vil bokført egenkapital være 395,7 MUSD og Pris/BOK vil da ha falt til 0,178.

SIOFF kan bli en av årets nyttårsraketter.
Tradinator
20.12.2021 kl 10:52 6218

Fall i oljepris gjør kjøpsmuligheten bedre i dag. Inn i 2022 ser denne helt nydelig ut. Omikron vil bar bli en del av hverdagen snart, ikke noe å være bekymret for overhodet. Markedet kommer til å slå kraftif tilbake ut på nyåret.
balatonz
21.12.2021 kl 08:09 6066

6 månders kontrakt + opsjon for Siem Opal (Equinor )
Ferdig med 2-3 ukers kontrakter 😂 (2022 mars)
Redigert 21.12.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Tradinator
21.12.2021 kl 08:22 6106

Visste det skulle komme enda en før jul. Lukter rally her snart, hvor lenge kan den kjøpes så lavt?
Redigert 21.12.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
HP17
21.12.2021 kl 08:34 6232

Tror kursen er over kr 4 innen jul/romjul og sannsynligvis mellom kr 5-6 innen tidlig januar. SOFF er den beste aksjen innen sitt segment og alt er posisjonert for en rask oppgang tilbake mot kr 10 (konverteringskursen).
Tradinator
21.12.2021 kl 08:37 6324

Konverteringskursen ser jeg på som billig og det er nesten 7 kroner opp dit. Her blir det fart.
https://www.siemoffshore.com/news/contract-award-for-ahts-siem-opal
HP17
21.12.2021 kl 11:11 6281

SIOFF har brutt opp over 3.50, da er veien opp +50% ganske kort. Være med på den videre ferden?
tankerviking
21.12.2021 kl 12:25 6233

Der kom det nye enda flere kontrakter for Siem. Nå er det Siem Pilot og Siem Thiima - 572 days contract for Siem Pilot and 3 yrs contract for Siem Thiima...
Redigert 21.12.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
elnomi
21.12.2021 kl 12:35 6319

2 langtidskontrakter meldt nå og med batteri. Dette er grønt og bærekraftig. Nå kan SIOFF gå bananas!

Contract award for PSVs "Siem Pilot" and “Siem Thiima”
Siem Offshore has entered into a contract with a long term client in Australia for the PSVs “Siem Pilot” and “Siem Thiima”. The contract for “Siem Pilot” covers a firm period of 572 days plus options, whereas “Siem Thiima” has been awarded a 3 year firm contract plus options. Both contracts will commence during Q1 2022.

After a short spell in the North Sea spot market, “Siem Pilot” will as such be mobilized to Australia, whereas “Siem Thiima” will continue its long standing commitment for serving the same client. The latter vessel is scheduled to install a battery power package before commencement, through the Company’s environmental commitment to upgrade all of its three high end dual fueled PSVs. “Siem Thiima” was the first dual fueled PSV contracted in the southern hemisphere in 2017, and will now again be the pioneer towards further reducing its environmental footprint being the first of its kind with a battery power upgrade in the same hemisphere.
https://newsweb.oslobors.no/message/550021
Tradinator
21.12.2021 kl 12:55 6314

Da redda vi strømregninga:-)
Tradinator
21.12.2021 kl 12:58 6387

Lukta det rally i går, så bør det stinke nå.
balatonz
21.12.2021 kl 13:02 6425

Gull dag for Sioff. Nå kan sees forksjellen mellom restrukturert Sioff og Soff som ikke er gått gjennom restr....
desirata
21.12.2021 kl 13:34 6441

En burde jo og tro at alle disse kontraktene er blitt gjort til bra rater. Da de går et stykke fram og enhver ser at markedet er i bedring eller oppegående.

Mange har regna på equity, men med disse nye kontraktene er det også en bra PE story.
Det er ikke umulegt (Kvirrevi?) at Sioff kan tjene oppimot $10m i kvartalet. Med $40m per år òg med en market cap (idag) på $90m. En normal PE ville da tilsi en børskurs på 10kr.
Jeg skulle visst ha kjøpt 100k aksjer mere 🤓
sveipen
21.12.2021 kl 18:06 6280

Jeg sitter fullastet og venter på oppgangen.
I morgen ser vi 3,90 eller 4 kroner.
Dette går veien.
HP17
21.12.2021 kl 18:37 6356

Kursen bør over kr 4 nå etter dagens kanonmelding. To fantastiske langtidskontrakter og selskapet er rigget for fremtiden. Hva kursen gjør under kr 6-8 i det korte bildet kan en virkelig spørre seg?
sveipen
21.12.2021 kl 22:25 6323

Enig i det. Derfor tror jeg dette blir en særdeles hyggelig aksje og sitte fremover.
sveipen
22.12.2021 kl 18:21 6104

Tok en pust i bakken i dag.
Ventet at den konsoliderer rundt 3,50, før den i romjulen høyst sannsynlig vil løfte seg litt mer. Kanskje opp mot 4 kroner.
Matros
23.12.2021 kl 08:43 5929

Det blir spennende med Siem fremover.

Resultatene frem til nå har vært drevet av konstruksjonsskipene (subsea), mens bidragene fra PSV og AHT har vært marginale. Etter min vurdering er Siem et godt case om Subsea segmentet(konstruksjonsskipene) kommer og bidrar med noen ekstra millioner på kvartalstallene. Det trenger ikke å skje så mye mer, men nå har det også begynt å røre på seg for PSV segmentet. Selv for AHT er aktiviteten på vei opp.

Både Solstad og Siem er stadig mer fremoverlente når de snakket om markedsutsiktene for konstruksjonskipene (subsea) fremover. Subsea aktiviteten er på vei opp og tar av på norsk sokkel i 2023, i mellomtiden trappes aktviteten opp i Vest Afrika, Brasil og Mexico gulfen. I tillegg kommer vindsegmentet hvor Siem allerede har en solid track record. Bli ikke overrasket om vi ser lengre kontrakter, og økt visibilitet i løpet av 2022.

Nå har Siem også fått flere lange kontrakter på PSV båtene. Disse båtene er miljøvennlige og ettertraktede. Lange kontrakter er et solid tegn på at oljeselskapene blir mer opptatt av i sikre seg kapasitet. Det betale de trolig ekstra for når markedet er på vei opp. At attraktiv tonnasje forsvinner ut av Nordsjøen vil stramme til spot markedet her, som igjen legger premissene for ratene på lengre kontrakter.

Boringen skal opp, kanskje mange år fremover. Hvordan dette spiller seg ut for AHT gjenstår å se.

Aksjer som er restrukturert sliter ofte med overheng fra kreditorene. Som regel er det en gavepakke til oss som kjøper. Det er bare å se over til USA hvor en har fått restrukturerte selskaper til sterkt rabatterte priser, se for eksempel Valaris og Weatherford.

Så hvordan skal man verdsette offshore i disse dager. Det er lenge siden NAV fungerte (Siem priset på 0,2 bok), og på Oslo børs er nesten alt blitt illikvid small cap. Glemt og forhatt. Med fortsatt netto gjeld på 500 mill for SIEM så blir det heller ikke så spennende på EV/EBITDA når EBITDA/netto gjeld utgjør omtrent 5. Så nøkkelen her blir at EBITDA øker til 120 mill eller mer på årsbasis. Da synker gjelden raskt og EV/EBITDA multipelen faller kraftig. Utbytter er nok noe frem i tid. Verdt å ha med seg at Siem flåtene er moderne og en av de aller beste i industrien, og burde ha en betydelig premie. .

MEN i bunn og grunn så tror jeg man ikke skal gjøre dette for vanskelig. Hvis enkeltsegment er i bedring og EBITDA vokser, går dette veien. Med ren opsjonsprising i dag er oppsiden STOR. Det er lett å glemme hvor mye disse båtene faktisk kan tjene om markedet får en fornuftig kapasitetsutnyttelse. Og når du regner kapasitetsutnyttelse, husk at å justere for at store moderne supply båter med miljøprofil er et eget premie segment. Restrukturering av industrien vil komme, slik som for rig. Mer konsolidering blant oljeselskapene på norsk sokkel trekker i samme retning. Det blir en ekstra bonus. Om DOF og Solstad også fikser balansen vil det nok skje raskere.
hypotetic
24.12.2021 kl 14:33 5700

Enig, 2021 var det 7 året på rad der det faktisk fortsatt var fornuftig å avvente med å gå inn i offshore/supply. Jeg har dog aldri vært mer sikker noen gang på at pendelen har svingt alt for langt negativt og at vi i 2022 og mange år fremover vil få en rekyl opp for denne undervurderte og nedsnakkede sektoren som kommer til å gå inn i historiebøkene.
sveipen
25.12.2021 kl 19:40 5496

Helt enig med deg idette.
Her kommer det en rekyl, og da vil det lønne seg å være inne. På langt nær for sent enda.
sveipen
26.12.2021 kl 16:18 5483

Blir dette en av nyttårs rakettene?🚀
Redigert 26.12.2021 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
HP17
27.12.2021 kl 09:37 5313

Med to nye solide kontrakter meldt før jul og alt ellers er rigget for den solide rekylen en vil se i denne sektoren og best buy SIOFF spesielt er det smått utrolig at en fortsatt får aksjer på 3.40 tallet men det varer nok ikke lenge før kursen er på et helt annet nivå.
SIOFF skal reprises fremover og er en solid mangedoblingskandidat
HP17
27.12.2021 kl 11:41 5280

BORR, QEC og PGS suser oppover. Er SIOFFNeste ut?

Et utdrag fra åpningsinnlegget.
Dersom SIOFF skulle prises til samme Pris/Bok multippel som EIOF på 0,935 skulle aksjekursen i SIOFF vært 11,08 kroner, sammenlignet med dagens aksjekurs på 2,5 kroner. Hvor mange prosent stigning i aksjekursen dette utgjør kan en selv regne ut.

Dette viser klinkeklart potensialet i SIOFF.
keane
28.12.2021 kl 00:17 5137

Kjøpte meg opp i dag.....denne har stor oppside. Skikkelig stor!
HP17
28.12.2021 kl 09:08 5081

Når det skattemotiverte salget for 2021 er over går nok kursen rett over kr 4 og deretter mot kr 6.
Oneday2
28.12.2021 kl 09:53 5040

Investech har teknisk analyse av denne i dag som dagens aksje. Lite utdrag av analysen. Resten kan leses hos Investtech. Gratis!

Aksjen har støtte ved cirka 2.60 kroner og motstand ved cirka 71.00 kroner. Positiv volumbalanse indikerer at kjøperne er aggressive mens selgerne er passive, og styrker aksjen. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling: Kjøp
Matros
28.12.2021 kl 14:08 4974

Boka til Siem offshore burde være i nærheten av NAV etter at den ble gjennomgått ved restruktureringen. Aht skipene ble jo senere solgt til bok. Nå rapporteres det om lange kontrakter også for aht segmentet. Lange kontrakter har altid vært super bull. NAV kan raskt dras opp mot kr. 15, men 71000 er nok litt høyt
mimer
28.12.2021 kl 21:36 4876

Hehe, ja. Har klart å kjøpe ved «støtten», men klarer nok ikke ditto ved «motstanden» 😎
Nisse 68
29.12.2021 kl 13:44 4692

I dag så er det kun folk som ikke følger med på denne aksjen som selger i siste desperate mulighet til å få trukket i fra tap. Hadde nok vært bedre å vært inne i 2022, da denne kommer til å gå over 100% på kort tid. Forstår ikke hva disse aksjeeierne tenker på......Godt Nytt År i denne raketten......
sveipen
29.12.2021 kl 14:47 4702

Helt enig.
Denne kan lett dobles.
Humlesnurr
29.12.2021 kl 14:47 4708

Kjøpte 75K aksjer i dag. Har festet sikkerhetsselen og er klar for takeoff ;)
sveipen
29.12.2021 kl 14:58 4693

Tror du gjorde et godt kjøp.
Jeg kjøpte også mer i dag, og regner med at kjøp på dette nivået blir vanskelig i 2022. Lykke til.