AkerBp og oljepris IV

jadden
AKERBP 15.10.2021 kl 11:37 415444

På tide med ny tråd, hva passer bedre enn melding om at oljprisen har passert USD 85 i dag, melding hentet fra DN:

09:52:45
Emilie Solberg
Oljeprisen over 85 dollar fatet for første gang siden oktober 2018
Et fat nordsjøolje bikket fredag 85,04 dollar, og steg 1,13 prosent.

Det er første gang siden oktober 2018 at oljeprisen handles til over 85 dollar fatet.

28. september i år steg oljeprisen over 80 dollar fatet for første gang siden 2018. Prisene for olje- og gass har skutt i været den siste tiden, etter at oljelagrene som har blitt bygget opp under korona tømmes og en energikrise rammer markedet hvor særlig mangelen på naturgass har blitt prekær.

Fredag slapp SSB ferske tall for utenrikshandel med varer, som viser at Norge solgte gass for rekordhøye summer. Verdien av naturgasseksporten endte på 48,7 milliarder kroner i september. Det er nær en syvdobling fra september i fjor da prisene var historisk lave.

Link til gamle tråden AkerBp og oljepris III

https://finansavisen.no/forum/thread/118676/view/0/1
danmark1
27.02.2022 kl 10:10 4509

Jeg tror, alle olieservice aktier vil komme ud af starthullerne nu. Der bliver behov for undersøgelser og boring af nye brønde i et større omfang i hele verden, dog ikke Rusland naturligvis. Olieselskabernes indtægter gør dem i stand til at både betale gode udbytter og sætte gang i investeringerne.
Investman
27.02.2022 kl 11:17 4408

Ser ut til at Russland skal knebles på alle mulige måter fremover. Kan ikke være mye liv laga for Putin og det må vel på et eller annet tidspunkt skjære seg totalt for ham i hjemlandet. Han har vel ikke "normal puls" når han legger seg for å si det sånn, så det er vel bare snakk om tid før han møter veggen på alle måter ;)
Xsevar
27.02.2022 kl 12:02 4386

Er vel bare tidsspørsmål før Putin og hans nærmeste innser at invasjonen i Ukraina er en gedigen feilvurdering. Ser ut som Vesten er villig til å ta store økonomisk tap for å knekke russisk økonomi (og Putin). Usikkerheten rundt et eventuelt tilbudsunderskudd av olje og gass vil sende prisene opp.
KeesB
27.02.2022 kl 12:26 4345

Det er slik at megler i olje og gas ikke tørr å ta opp leveringskontrakter med Rusland frem over pga muligens å bli boikottet senere. Det blir også med strageiske lagere tranghet i markedet.
sisterx
27.02.2022 kl 12:31 4341

Basert på historisk utvikling i AKER BP-aksjen, 4. kvartals-rapporteringen, meget positiv guiding, selskapets nedbetaling av gjeld (styrking av balansen), utbyttepolitikk, høye oljepriser over tid - og forventet oljepris (geopolitisk uro og generelt et stramt marked), oppkjøpet av Lundin som gir større eksponering mot gass enn tidligere, stigende gasspriser, sanksjoner mot Russland, Nord Stream 2 stoppet, grønn industri tar tid å få opp i det omfang som er nødvendig for å levere nok til konkurransedyktige priser 🤔 så er jeg forundret over at kursen på aksjen nå ikke ligger mellom kr. 330-370.
sisterx
27.02.2022 kl 12:53 4288

Hvorfor velger noen å shorte AKER BP i disse tider, og endatil øke sin short (pr. torsdag 24.02, vi vet ikke hvordan det er i skrivende stund, kanskje shorten reduseres når kursen har kommet ned på disse nivåer)? Forventninger om generell risk off i aksjemarkedet? Forventninger om en nært forestående - eller bare spekulasjonene om - en atomavtale med Iran, derav en tro på at sanksjoner mot Iran lempes på, og at iransk olje vil komme tilbake i markedet og lempe på prispresset slik at oljeprisen faller? Short for å komme ned i pris, for så å gå "all in" på lave nivåer? 🤔
Investman
27.02.2022 kl 12:55 4385

Ja jeg tror dette er senarioet som vil utspille seg. Ingen som vil ta på seg å kjøpe ressurser fra russerne, så det blir en løsning som kommer til å koste alle en periode.

Olje/gass er gullet i denne situasjonen!!
sisterx
27.02.2022 kl 13:03 4377

Får inderlig håpe det! Grusomt det som utspiller seg i Ukraina nå. Så mye unødvendig menneskelig lidelse. Bare tragisk.
thypoon
27.02.2022 kl 15:25 4172

BP går over 300 kr mandag. Blir vannvittig oppang i energiprisene.
Investman
27.02.2022 kl 15:55 4114

Kan slå alle veier dette men sikkert greit å sitte her hvis man først har aksjer ;)
jadden
27.02.2022 kl 16:07 4078

Vesten har gjennom sin iver etter å gjennomføre det såkallte grønne skiftet satt seg i en håpløs situasjon når det gjelder energiforsyning. Det meste skal elektrifiseres uten noen strategisk tanke for hvor strømmen skal komme i fra, det samme gjelder de formidable mengder av mineraler og metaller samt andre ressurser som omstillingen krever. Mye av det som skal til finnes rett og slett ikke. Resultatet av denne hodeløse politikken ser vi nå når krigen er kommet til Europa. Det er ikke tilfeldig at Putin slår til nå når energiforsyningen er til de grader svekket, i EU-landene råder en sterk frykt for at Russland vil stenge igjen gassforsyningen samt også oljeleveransene. EU er Russlands største kjøper av russisk gass, USA er største importør av russisk olje.
Det finnes likevel en farbar vei ut av elendigheten som det grønne skiftet har medført. Inntil covid-utbruddet hadde USA sin skiferolje- og gassproduksjon gradvis økt til ca 13 mill fat pr dag, nå er den nede på ca 11. Problemet var at produsentene ikke tjente penger, investorene fikk ingen fortjeneste i retur. Årsaken var rett og slett for lave priser. Når de lave prisene oppstod i kjølvannet av covid, falt skiferoljeproduksjonen bratt, ingen ville lenger investere i de dyre dråpene.

Nå er prisleiet et helt annet, og skiferolje og gass er særdeles lønnsomt, men det som mangler er fortsatt investeringer. Løsningen på Vestens energiutfordring ligger i å investere massivt i skiferoljen. Det kan bl.a. gjøres ved å trekke ut kapital fra russisk oljeproduksjon. Videre må både EU og USA være med og styre inn offentlige midler til å løfte produksjonen, det må igjen bli in å investre i fossil energi. Boreriggene står der allerede, nå må de komme i sving. USA trenger ca 2 mill fat pr dag når russisk olje faller bort. Skiferoljeproduksjon medfører stor mengde av skifergass som US ikke kan gjøre seg nytte av. Denne gassen kan eksporteres til EU som LNG. Det betinger at det bygges ut mottaksterminaler i Europa. I dette ligger også at amerikansk gass må sluses mot Europa i stedet for Asia. Det samme gjelder australsk gass som det også er store mengder av.

Den skisserte løsningen krever imidlertid politisk mot, nærmere bestemt må politikerne glemme det grønne skiftet og ha fokus på noe som er gjennomførbart, ikke religiøse drømmer. De store norske energiprodusentene EQNR, AkerBp og Vår Energi må produsere det remmer og tøy kan holde, prisene vil uansett holde seg høye så langt øyet kan se. I tillegg må leting etter nye felt trappes opp, spesielt er gass mye mer interessant nå. For å berge norsk landbasert industri og sikre først og fremst strømtilgang ligger løsningen i å kjøre strømturbinene på offshoreplattformene på maks turtall og sende strøm til fastlandet, motsatt av det de var bygget for. Blir det noe til overs kan vi videreselge til kontinentet.

Det politiske valget står mellom enten å sikre befolkningen energi, eller fortsette kampen mot livets gass som etter hvert har vist seg helt meningsløs og indirekte bragt krigen tilbake til Europa.
Redigert 08.03.2022 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Investman
27.02.2022 kl 16:54 4000

Noen med innspill?

- Hva skjer med dollaren fremover? (stige/falle)
- Vil vi oppleve et ekstremt kjør i banksystemene i morgen?
Investman
28.02.2022 kl 04:26 3445

Oljen opp, USD stiger og så får vi se åssen banksystemene fungerer utover uken.
Tricky
28.02.2022 kl 07:50 3230

Har ingen peiling hvordan kursutviklingen på AkerBp vil gå idag, opp pga stigen oliepris + USD, ned pga politisk uro, krig. +evt med i en eventuel dragsug fra Equinor.
Eneste som er sikkert det kommer sikker til å svinge ganske mye idag, bare å ta sikkerhetsbelte på. Forbannet Putin.
Investman
28.02.2022 kl 08:23 3135

Akkurat som jeg ville ha sagt det ;)
RELGEM
28.02.2022 kl 08:33 3095

De avsluttet shorten den 23. februar. La inn ny short på torsdag, da olja og gassen gikk ned. Alle trodde at Europa ikke turde å røre olje og gass, alt av bankvirksomhet skulle stenges, foruten salg olje og gass.

Nå ser de vel hva som skjer, alle signaliserer utgang fra Russland. Ingen aktører tør å signalisere at business as usual.

Opinionen vil medføre at de blir HARDT skadelidende.

Får nå se hva som skjer i det korte bildet, antar at de nå ser signalene om at dette ikke blir kortsiktig.
trodlet
28.02.2022 kl 10:01 2886

Det er utrolig vanskelig å forstå markedet. At oljeprisen skulle falle i dag?
Jeg har bortimot katastrofetanker, og så oppfører markedet seg som om det er en vanlig mandag. Jeg håper jo egentlig at det kan være en vanlig, kjedelig mandag.
Patron72
28.02.2022 kl 10:09 2855

Er jo helt utrolig dette at en skal være avhengig av oljepris over 100 dollar for oppgang?

danmark1
28.02.2022 kl 10:16 2849

Vi ligger på 90+ (I dag 98) og der er ikke meget, der tyder på, at det blive mindre foreløbig. Q1 kommer til at give rekord overskud.
Xsevar
28.02.2022 kl 10:20 2868

Energi er foreløpig ikke gjenstand for sanksjoner, men det fryktes at ytterligere sanksjoner kan komme og at Russland kan komme med motsanksjoner.
Gassprisen er svært volatil, mens oljeprisen er "stabil" i forhold. Gassprisen er i skrivende stund 213 dollar pr fat.
ibyx
28.02.2022 kl 10:20 2886

Men gassen er jo full gass. Det burde vel fått mer fart på særlig VÅR som sies å ha dobbelt så stor gassandel som AKERBP?
Absurd nok er det EQNR med sine dårlige posisjoner i Russland som stiger mest..

De europeiske naturgassprisene stiger 36 prosent mandag etter at vestlige nasjoner over helgen ble enige om nye heftige sanksjoner mot Russland som et svar på stormaktens invasjon av nabolandet Ukraina.
Tricky
28.02.2022 kl 10:21 2870

Ja AkerBp stort på stedet i hvile, mens Equinor går opp. Virker til noen ikke har tatt inn over seg Equinor mister 1.5 % av deres olie mengder + må ta en avskrivning på 9-12 Milliareder NOK i Q1 på grunn av deres eksponering mot Rusland. Skjønner ingen ting.
danmark1
28.02.2022 kl 10:40 3135

Hvem tør handle olie/gas med Rusland, når der sanktioneres over hele linien med banker i front. Det må snart gå op for markedet, at det her kommer til at betyde meget høje energipriser.
RELGEM
28.02.2022 kl 10:41 3163

Spekulasjoner, samt rykter. Verden vil ikke ha for høye priser på olje og gass. Europa kan ikke greie seg uten russisk gass.

Iran avtale snart klar.

Så lenge vi signaliserer at vi trekker oss ut fra Russland, så vil prisene øke, men vi kan ikke stenge alt på kort sikt. Da vil Europa fryse🤣🤣🤣

Markedet er mer redd for at Putin skal stenge.

Xsevar
28.02.2022 kl 10:47 3159

Markedet trenger oljen fra Iran, så en atomavtale mellom Iran og USA vil ikke senke oljeprisen noe særlig. Det vil ta tid for Iran å øke produksjonen, så en gradvis økning slik som vi ser fra Opec+ tror jeg blir virkeligheten. Markedet vil sluke oljen som kommer fra Iran.
Er ikke det minste bekymret for tilbudsoverskudd, man burde heller være bekymret for tilbudet av russisk olje og gass fremover.
wielkikrol
28.02.2022 kl 10:52 3131

Setter man på de langsiktige brillene så ser oppkjøpet av Lundin midt i blinken ut...
Liz-Granada
28.02.2022 kl 10:54 3125

Ja... Aker BP får bare et større og større gap mellom aksjekurs & oljepris. Det er helt merkelig at et så stort, -rent oljeselskap ikke følger Brent Spot lenger. Det skjedde ikke på denne måten under Covid-19 engang, da Brent Spot jo krakket ned. Den gang lå Aker BP faktisk over Brent Spot.
De fleste har nok fått med seg at olje & gasspris er selskapets inntjening. I tillegg, at man skal over til verdi-aksjer under inflasjon & stigende renter. Så hvorfor er det "noen" som nå driver å trykker på salgs-knappen nedover siste uker da? Jeg vet om mange som har kjøpt -og kjøpt ivei, mens aksjen har dalt nedover(meg inkludert). Hadde jeg visst bedre, så hadde jeg ventet!😅 Men når man vurderer å ta inn en oljeaksje, så er det nå når de vil tjene bedre enn på mange år. Og så ville jeg derimot solgt, -hvis Brent Spot havnet på vei til under USD 50/fat. f.eks. Nå går jo Aker BP mot alle odds ned!🙃 Det må da være noen med en "viss hensikt" her vel? Og jeg tenker på denne shorten, med såpass mange mill. aksjer. Er det normalt å shorte et oljeselskap på en oljepris over v/USD 90/fat. et helt kvartal? De har hatt flere muligheter til å løse inn, men sitter stødig videre. Det synes jeg er helt merkelig altså, for hva er det "de vet" som ikke vi vet? Kan alt være pga. denne (tidligere)Lundin Petrolium skandalen for mange år siden? Skal komme opp for retten i Stockholm snart, mener jeg. Men hvordan dette kan gå på bekostning av Aker BP isåfall, det skjønner jeg ikke helt. Aker BP har jo bare kjøpt seg inn i "E&P eiendeler", -altså ikke Lundin Petrolium..
Liz-Granada
28.02.2022 kl 10:54 3127

Ja... Aker BP får bare et større og større gap mellom aksjekurs & oljepris. Det er helt merkelig at et så stort, -rent oljeselskap ikke følger Brent Spot lenger. Det skjedde ikke på denne måten under Covid-19 engang, da Brent Spot jo krakket ned. Den gang lå Aker BP faktisk over Brent Spot.
De fleste har nok fått med seg at olje & gasspris er selskapets inntjening. I tillegg, at man skal over til verdi-aksjer under inflasjon & stigende renter. Så hvorfor er det "noen" som nå driver å trykker på salgs-knappen nedover siste uker da? Jeg vet om mange som har kjøpt -og kjøpt ivei, mens aksjen har dalt nedover(meg inkludert). Hadde jeg visst bedre, så hadde jeg ventet!😅 Men når man vurderer å ta inn en oljeaksje, så er det nå når de vil tjene bedre enn på mange år. Og så ville jeg derimot solgt, -hvis Brent Spot havnet på vei til under USD 50/fat. f.eks. Nå går jo Aker BP mot alle odds ned!🙃 Det må da være noen med en "viss hensikt" her vel? Og jeg tenker på denne shorten, med såpass mange mill. aksjer. Er det normalt å shorte et oljeselskap på en oljepris over v/USD 90/fat. et helt kvartal? De har hatt flere muligheter til å løse inn, men sitter stødig videre. Det synes jeg er helt merkelig altså, for hva er det "de vet" som ikke vi vet? Kan alt være pga. denne (tidligere)Lundin Petrolium skandalen for mange år siden? Skal komme opp for retten i Stockholm snart, mener jeg. Men hvordan dette kan gå på bekostning av Aker BP isåfall, det skjønner jeg ikke helt. Aker BP har jo bare kjøpt seg inn i "E&P eiendeler", -altså ikke Lundin Petrolium..
Salbei
28.02.2022 kl 11:01 3096

AKERBP overreagerer veldig fort ned dersom oljeprisen plutselig skulle falle. De som shorter håper vel at ting roer seg raskt ned i Ukraina. Skulle det skje kan oljeprisen plutselig falle til 90. Og ABP falle til 220.
Investman
28.02.2022 kl 11:18 3022

Prøver du å overbevise deg selv eller hva er det du prøver på?
danmark1
28.02.2022 kl 11:21 3026

Selv om der kommer en våbenhvile og man finder en løsning, vil der efterfølgende pågå en omstilling, hvor russisk olie/gas skal erstattes. Man vil ikke og tør ikke handle medrusserne efter dette. Shorterne har ikke en chance på sigt.
RELGEM
28.02.2022 kl 11:24 3005

220 med 90 dollar fatet, skal du bare glemme.

De løste inn første short, med fortjeneste. Da Ukraina ble invadert, så eksploderte prisene, olja opp til 107, de spekulerte da på at dette ble kortvarig og at olje og gass ikke skulle bli påvirket i vesentlig grad.

Snittpris 284.90

Olje og gass ned på torsdag og fredag.

Nå ser vi andre signaler som tilsier at vesten vil vekk fra russisk olje og gass.

ibyx
28.02.2022 kl 11:25 3007

Rent "traderteknisk". Kan de bruke shorten også "psykologisk", SAMTIDIG som de kjører kursen opp og ned hver dag og kontinuerlig dekker seg inn i en slags "snitte ned" strategi? Så lenge de ved dagens slutt har EKSAKT samme mengde short som ved start så behøver de vel ikke melde endring til shortregisteret? Noen sa visst her oppe at de hadde dekket seg inn, men så satt ny short? Hvordan ser man det? Ikke i shortregisteret. Der gjelder kun 12.1 og økning 24.2.
Salbei
28.02.2022 kl 11:34 2981

Sier bare at AKERBP har en tendens til å overreagere ved fall i oljepris. Da oljeprisen lå på 75$ fatet i september i fjor, var vi nede på 220-tallet. Skulle atomavtale med Iran gjennomføres om ikke lenge, og situasjonen i Ukraina stabilseres, tror jeg fort vi kan komme ned dit igjen (En snartur).
danmark1
28.02.2022 kl 11:35 2989

Kursen kommer til at vende op som en raket. Shorterne har fejlbedømt situationen.
Liz-Granada
28.02.2022 kl 11:42 2969

Aker BP ned til 220.- på oljepris USD 90/pr. fat?? Altså, sist Aker BP var nede på 220.- ifjor, da var Brent Spot "kun" på rundt USD 70.
-Med andre ord, litt forskjell på tingenes tilstand nå🙃
Jeg tror, som flere andre her, at den høye oljeprisen vil forbli høy i en lengre periode nå fremover. Tror som Xsevar nevner, at også Iran vil bruke litt tid på å øke sin egen produksjon. Markedet vil uansett sluke alt som kommer, -og utenom alt forbruk må flere land må fylle opp sine lagere. Det vil forbli større etterspørsel, -enn produksjon.

Jeg er mer bekymret for at Russland & Hviterussland oppgraderer sin atomvåpen beredskap nå.
-Herreminhatt for noen babyer!😳