Nodl - Skal John Fredriksen hente hjem drill skipene nå ?

Slettet bruker
NODL 16.10.2021 kl 00:18 23131

Dette selskapet sitter på lodder i 3 av de mest moderne boreskipene der ute
Tror det er på tide å skifte fra bear til bull her, markedet for boreskip er i ferd med å ta av på alvor.


Fredriksen er nå på farten i Olje markedet så det lukter svidd.
Seadrill går mot løsning og restrukturering før nyttår.
Rigg og olje marked tar fullstendig av.

Jeg tror neppe tidspunktet for kanselering er tilfeldig og at det kommer nå, kanselering legger press på verft og de vil trolig forhandle, de ønsker å bli kvitt disse skipene nå en gang for alle.
Problematikk JF og verft har blitt løst før, John Fredriksen systemet er Daewoo største kunde gjennom mange mange år, det skal fortsette og ikke ende her.
JF har brukt lignede knep i forhandling ved tidligere lignende problematikk.


Trolig er JF nå er sugen på å ta levering av skipene, kanselering er en brikke, med makt og styrke for å legge press, press til å forhandle , forhandle om rabatt på priser.
Målet er å få prisene ned på akseptable nivåer.

Nå er det like før Seadrill blir restrukturert, helt fra Northern Drilling ble opprettet har målet vært å gjøre asset play med tanke på å innlemme rigger og skip inn i Sdrl.
JF slipper ikke skipene nå, ikke i starten på bunnen av en ny bull syklus i rigg.
selv om de ønsker at det skal se slik ut på papiret.
Penge bingen til JF har aldri vært større, med hjelp av JF/ SFL kan Nodl få garantier, i tiden før Nodl slukes av Seadrill.

Ceo kjøpte nylig aksjer på 14 kroner,
det har fullstendig druknet i Ørn salget som ikke har betydning annet en kortsiktig.

Har kjøpt meg opp her siste 3 uker
tror det er nå det gjelder.

Ved et brudd opp gjennom 13 kroner på volum går trolig aksjen til 18, i første omgang.


Lykke til
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100794
Redigert 16.10.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
hill
26.08.2022 kl 14:19 5415

Korea-krangelen ruller videre.

Northern Drilling skal ha et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller nærmere 2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Kravet fra NODL må vel sies å være blåkopi av kravet STENA hadde mot samme verft, et krav på $ 215,4 mill. etter kansellering av rigkontrakt, også pga forsinket levering.
Her ble SAMSUNG HEAVY, ved samme domstol i London, dømt til å betale STENA 411 mill. USD, nesten dobbelt beløp av kravet!

På bakgrunn av overnevnte rettsavgjørelse, kan NODL's krav mot verftet, være betydelig mer verdt enn kr 124 pr aksje!


https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/08/26/7919603/northern-drilling-korea-krangel-ruller-videre

https://www.offshore-energy.biz/samsung-to-pay-411-million-to-stena-drilling-after-losing-rig-dispute/

https://newsweb.oslobors.no/message/569816
Redigert 26.08.2022 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
hill
26.08.2022 kl 16:17 5381

Her jobber robotene hardt med å holde kursen nede!

Fint for de av oss som ønsker å kjøpe :))
Rimdrim
15.09.2022 kl 08:45 5114

Forbausende stille her.. ville regnet med mer kok i denne saken i dette riggklimaet…
LarryOil
20.09.2022 kl 17:02 4974

Nja. Er vel viktigere med hvor mye hold det er i selve kravet. Hvis det blir gjennomslag for et krav, så kan dagens riggmarked muligens ha innvirkning på erstatningsbeløpet. Slik jeg tenker ihvertfall.
Noen som har tanker om NÅR det kan komme en beslutning...?
hill
21.11.2022 kl 02:56 4621

Kan nærme seg en avklaring nå, når vi ser at det ene fartøyet er solgt.

https://e24.no/boers-og-finans/i/gEkxvL/mohn-plukker-opp-riggen-fredriksen-avbestilte-i-krisen
Redigert 21.11.2022 kl 02:59 Du må logge inn for å svare
hill
27.03.2023 kl 13:26 3826

Er enda nærmere en rettsavgjørelse nå! Har gått omtrent samme tid nå, som Stena-saken tok.

Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller mer enn 2 milliarder kroner,
tilsvarende ca. 124 kroner pr. aksje.
I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader/skade.

Kravet fra NODL, er en blåkopi av kravet STENA hadde mot samme verft og som selskapet vant!
Krav var $ 215,4 mill. etter kansellering av rigkontrakt, også denne pga forsinket levering.
Her ble SAMSUNG HEAVY, ved samme domstol i London, dømt til å betale STENA 411 mill. USD,
nærmere dobbelt beløp av grunnkravet!

På bakgrunn av overnevnte rettsavgjørelse, kan NODL's krav mot verftet, være betydelig mer verdt enn kr 124 pr aksje!

Her bør vi kunne vente melding om rettens avgjørelse, når tid som helst.
Spennende blir det hva retten snart lander på i denne saken!
Redigert 27.03.2023 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
29.03.2023 kl 19:54 3619

Mener det var 2.kvartal i år det skulle komme i gang. Så der i vi straks...

Får se om det lekker ut noe info underveis. Til nå har de egentlig holdt ganske tett. En Stena kopi hadde vært supert, men jeg er fornøyd med at de får pengene igjen og så satser videre. Offshore har begynt å få noe vind i seilene, så de burde ha sjanser fremover på "asset play" prosjekter. Selskapet har i lang tid måttet sittet på sidelinja, håper de kan få noe i rettsaken for opportunity costs.
kodenavn
29.03.2023 kl 21:51 3572

Satse videre tenker jeg aksjonærene bør kunne få gjøre selv som de vil.
Mao mener jeg likvidering av selskapet med utbetaling til aksjonærene er å foretrekke.
Jeg mottar gjerne en hundrelapp eller 2 pr. aksje
Mr Karma
30.03.2023 kl 09:37 3502

Ser den kodenavn.

Det er ikke sikkert børskurs vil reflektere erstatnngsbeløpet. Så for meg er det 50/50. Selskapet har ikke all verdens trackrecord, Starten ble ikke helt som planlagt. Jeg har ikke gjort noen estimater på situasjonen hvis leveringene hadde gått etter plan. Men går rettsaken rett vei, ser jeg ikke helt for meg at JF bare innkasserer og legger ned. Tror heller på en offensiv satsing, og jeg ser ikke bort fra at jeg blir med toget videre. På nettsiden står det enda at de satser på asset play.
kodenavn
30.03.2023 kl 14:15 3467

Det hadde vært fint om et av punktene på GF-agendaen er å utbetale 2,4 milliarder ++ til aksjonærene.
Selv om det har blitt flere aksjer etter den supersterke siste emisjon, har dollarkursen steget, så kravet utgjør nå 126.- ++ pr. aksje.
Dette blir spennende.


NODL: 2023 ANNUAL GENERAL MEETING
Northern Drilling Ltd. (the “Company”) advises that the 2023 Annual General Meeting of the Company will be held on May 8, 2023. The record date for voting at the Annual General Meeting is set to April 11, 2023. The notice, agenda and associated material will be distributed prior to the meeting.

Hamilton, Bermuda

March 29, 2023
Mr Karma
30.03.2023 kl 15:19 3430

Det blir nok JF som styrer der.

Det er jo en viss sjans for at saken er avklart til 8. mai., så det kan bli spennende dager.

Kan ikke huske at JF er en som leverer penger tilbake til aksjonærer. Utbytter og fisjon ja, men ikke noe som er tilnærmet avvikling. men kanskje en del av det som et ekstraordinært utbytte hvis man også får utbetalt for renter, etc....
TonyB
21.04.2023 kl 16:17 3073

Får ikke håpe Awilco Drilling’s tapte sak i dag viser retningen på «vår» sak ….😀. Helt annen sak selvfølgelig, om enn litt likheter

https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/21/8002833/awilco-tapte-voldgiftssak-krakker-pa-bors
Redigert 21.04.2023 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
hill
05.05.2023 kl 15:14 2684

Fra 2022 årsraporten:
"Prospects for the Future
The Company continues to have a positive outlook for the offshore deepwater market in 2023 and beyond. Following the
termination of the newbuilding program, the near term primary focus of the Company will continue to be pursuing a
favorable outcome of the current disputes with DMSE. Once the disputes are resolved, the Company will revisit its strategic
objectives.

https://newsweb.oslobors.no/message/589127
X-43 scramjet
29.06.2023 kl 19:34 2122

24 kr er spotpris. Har lest mange innlegg, tror det kan komme en endelig avgjørelse om erstatning om få måneder. Håpet lever videre
hill
29.08.2023 kl 15:26 1482

Iflg. halvårsrapporten 2023, bør vel avgjørelsen angående "West Aquila" og "West Libra" foreligge ganske snart,
all den tid at saken for disse to forlengst er avsluttet i retten?
Angående West Cobalt, ser det ut til at denne vil dra ut i tid og avgjøres i en senere sak.

Ser at Stena Finance Ltd har stillt med kreditt på $ 1,7 millioner for ferdigstilling av sistenevnet sak.
Interessant at Stena også blir nevnes som "related party"!

"On August 28, 2023, in order to cater for further legal and tribunal costs in advance of the tribunal providing their ruling
in the arbitration proceedings, the Company has obtained a $1.7 million revolving credit facility with equity like terms.
The facility is provided by a related party, Sterna Finance Ltd."

https://newsweb.oslobors.no/message/598145
Mr Karma
29.08.2023 kl 17:17 1404

Husker ikke annet enn at jeg bare leste Sterna og ikke Stena.

Sterna vet jeg ikke noe om og heller ikke hvordan de er "related". Kanskje finansieringen er koblet til utfallet på et vis?
hill
29.08.2023 kl 18:46 1363

Du har helt rett Mr. Karma! Her gikk det litt for fort i svingene og r'n falt ut i navnet på långiveren.

" Kanskje finansieringen er koblet til utfallet på et vis?"
Ja, her har Sterna Finance troen på utfallet, når selskapet inngår en slik avtale,
med mulighet for tilbakebetaling i aksjer, om/når det går NODL's vei.

Angående Sterna Finance Ltl., så er det et J. Fredriksen kontrollert selskap!!
Mr Karma
29.08.2023 kl 19:05 1343

Det var av interesse....

Takk for info.