BCS - Inngår salgsavtale med Nanoshel UK - første kommersiell av

elnomi
BCS 22.10.2021 kl 12:43 172419

BCS melder om den første kommersielle avtalen. I går ble det meldt at teknologien er godkjent av det japanske selskapet og i dag kommer den første salgsavtalen. Her er det bare å spenne fast setebeltet videre fremover denne høsten

Bergen Carbon Solutions: Enters into sales agreement with Nanoshel UK
(Bergen, 21 October 2021): Bergen Carbon Solutions AS (BCS, OSE:BCS) has entered into a sales agreement with Nanoshel UK Limited (Nanoshel), representing the first major commercial agreement for the company. The agreement is expected to have an annual value of NOK 5 million.

“We are excited to have our first large-scale sales agreement with a partner like Nanoshel, with prices within our guided range. They are a significant supplier of materials for the research and development industry, and we are confident that their costumers would prefer our green carbon-nano fiber over existing highly polluting manufacturing of Carbon nano materials ” says CEO Jan B. Sagmo.

Bergen Carbon Solutions has entered into a sales agreement with Nanoshel, where the annual value is expected in the range of NOK 5 million. Nanoshel delivers over 1.000 different products to the research and development industry.

“This agreement gives Nanoshel an opportunity to take an active part in the green material revolution that we are experiencing today. We are looking forward to delivering green carbon nanofibers to our customers,” says Vivek Gupta, Managing Director of Nanoshel.
https://newsweb.oslobors.no/message/544898
Slettet bruker
30.10.2021 kl 11:28 5884

Siden folk tydeligvis er nervøse så skal jeg sette opp et lite regnestykke. Dette tar for seg potensialet basert på dagens planer og akselererte planer.

Dagens planer er ganske greie. De bruker de pengene de har og de vil øke til 44 moduler i 2025. De vil gå ca 600 mill NOK i overskudd i 2025 og MCAP bør da være ca 6-10 mrd. Så en ganske lineær økning frem til da vil putte oss på 3-5 mrd i 2023 og kanskje 1,7-3 i 2022. Kursen vil da svinge mellom dagens nivå og 70-80 kroner i 2022, og øke videre i 2023. Antall aksjer blir konstant på dagens nivå.

Hvis de kjører en emisjon så er det fordi de har fått større ordrer som fordrer kjappere utvikling. Hvis vi da sier at de må fyre opp en fabrikk og masseprodusere moduler så snakker vi langt flere moduler og langt høyere salg nå. La oss si de må doble 2025 salget i begynnelsen av 2023. De vil da med andre ord ha behov for å produsere 88 moduler frem til slutten av 2022. Så vi kan da regne med et overskudd på 1,2 mrd i 2023. MCAP vil da måtte være i størrelsesorden 12-20 mrd kroner i 2023. Med en lineær økning vil MCAP i 2022 da være mellom dagens 1,7 og 12 mrd kroner. Med 25% flere aksjer vil det bety mellom 30 og 180 kroner. Og siden det vil begrunnes med en større kontrakt så betyr det da ganske mye høyere kurs enn dagens. Jeg tviler på at kursen vil falle til 30 men tar det med som en kuriositet. Med emisjon på 40 kroner på 25% flere aksjer så snakker vi 360 mill kroner inn. Dette er dog worst case fordi jeg tror det at emisjon vil komme etter kontrakt på en plass mellom 60 og 80 kroner alt avhengig av størrelse på kontrakt. Så antall kroner i selskapet vil øke fra 100 mill til mellom 450mill og 800 mill(ca?).

Nå skal det også sies at jeg har brukt svært konservative PE tall her. Et selskap i kraftig vekst skal normalt ha en PE mellom 30 og 50. Så med storkontrakt og emisjon kan vi bruke det som målestokk. Da blir kursene også langt høyere.

Men uansett hvordan du snur og vender på det så vil det være EKSTREMT positivt om de får en større kontrakt som betyr at de må ha emisjon.

TraderMom
30.10.2021 kl 11:55 5819

Helt enig i det. På samme måte må man akseptere at andre har ulike strategier, langsiktig vs kort sikt, uten å bli utidig i språkbruken.
VårDitto
30.10.2021 kl 12:13 5773

Det du skriver er jo riktig, men samtidig en erkjennelse av at formålet med å skrive her, er kun å påvirke andre, manipulere om man vil, og ikke for saklig utveksling av informasjon.
Man kan definitivt diskutere om slike forsøk på manpulering er i henhold til retningslinjene for forumet; etter min mening langt derifra.
Bullfight
30.10.2021 kl 12:17 5749

Nå er det vel slik at det er ikke på Trygves Tivoli fremtiden til selskaper avgjøres.
Molbre
30.10.2021 kl 12:17 5751

La de holde på :-), hverken de eller 99,9% av oss andre på dette forumet har vel tro på at det påvirker kursen :-). Vil og si at det får folk i forumet til å grave opp mer info som blir delt enn hvis ikke, så bare positivt! Ser og nå at det er kommet inn flere nye deltakere her som kommer med god informasjon, helt supert!
VårDitto
30.10.2021 kl 12:33 5713

99,9 var vel litt vel optimistisk? ;-)
Svært mange innlegg har vel kanskje som sin beste hensikt å være terapeutisk gunstig for skribenten; roe ned euforier (og annen rus), frustrasjoner, panikkanfall, osv.
Kanskje man skulle hatt en egen, tverr-selskapelig terapitråd hvor folk kunne skrive av seg sine tilbøyeligheter og situasjonsbetingede følelser knyttet til aksjer og andre investeringer?
:-)
Slettet bruker
30.10.2021 kl 12:50 5662

Takk til Utkant

Det er mulig jeg misforstår litt, men mener at disse containerne skal utplasseres hos kunder verden over og stå og fange CO2 og produsere nano fiber. Stemmer det?
Men, foreløpig har BCS ingen konkret ordre på levering av container. Når er den første containeren klar for levering? Hva er prisen for en slik container?
Slettet bruker
30.10.2021 kl 13:37 5579

Ifølge den originale presentasjonen deres så snakker de om 44 containere i 2025. Jeg antar at dette allerede er avtalt med de det gjelder. Ville vært rart å hatt det i presentasjonen om det ikke stemmer...

EDIT: Forøvrig så produseres det nok CO2 i Norge alene til at selskapet kan sette ut massevis av containere så at de nå skal fly utenlands og plassere containere rundt omkring tviler jeg på at er spesielt aktuelt med mindre det er snakk om storsalg av CNF og et enormt behov. De får lett nok CO2 i Norge så det er ikke nødvendig å "redde verden". Produktet deres er CNF. Ikke containere.
Redigert 30.10.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
TraderMom
30.10.2021 kl 13:41 5571

Men å kalle andre for tullinger og truseskvettere mener du er saklig utveksling av informasjon og innafor?
I så fall må vi agree to disagree.
Rule
30.10.2021 kl 13:55 5544

Oven i hatten fra børs nota: We are expecting the market to grow rapidly...
Jeg er blevet positivt overrasket siden jeg trådte ind. Markedet accelererer og de har fundet signifikant cost reduction.
De har fået materiale testet og godkendt af en stor international mulig kunde.
De har fået en første kommerciel aftale med Nanoshel.
Nanoshel arbejder inden for R&D og har en enorm kundekreds de hjælper med at få nano materialer i brug.
LOI om at udvikle anode med CNF
Osv.
SAL
30.10.2021 kl 14:23 5485

Er langt på vei enig. Men jeg vil nok tro at dersom avtalen med Port Of Antverpen materaliserer seg kan det komme noe i den havnen. Og siden det allerede er snakk om fabrikk ( ganske sikker den første blir i Mosjøen næringspark), så vil jeg tro at det blir noe tilsvarende som eventuelt fabrikk nr 2. Dette er iallefall helgens tips fra nordsjøen.
Londonmannen
30.10.2021 kl 15:28 5396

Er nok enig med deg i Mosjøen. Jeg tror ledelsen har valgt Mosjøen ut fra flere forhold. For det første er kommunen og fylket særdeles vennlig innstilt. Derved vil det være få hindringer politisk sett i å få området regulert, få planer godkjent og få realisert en fabrikk. For det andre vil detvøre god tilgang på CO2. For det tredje er det nord for Trondheim at man finner den billigste elektriske kraften. For det fjerde er ledelsen opptatt av at BCS skal bidra tildelt grønne skiftet i Norge og bidra med arbeidsplasser. For det femte er dette hjemstedet til grunder og CEO.

Det er en fantastisk drive i BCS for tiden og jeg er sikker på at der kommer flere kursdrivende meldinger til uken.
rockpus
30.10.2021 kl 16:00 5327

Om man blir store nok, så kan kanskje det største problemet i Mosjøen bli tilgangen på nok arbeidskraft samt avstanden til de største markedene.

Uansett kan vi nå se konturene av et potensielt selskap som kan trenge enorme muskler. Løsningen kan fort bli at BCS blir tatt under vingene til et stort internasjonalt konsern. Er litt redd for at lille BCS kan forskreve seg. Men dette er egentlig et luksusproblem for oss aksjonærer..
Gascoigne
30.10.2021 kl 16:09 5298

Fra Helgelendingen: https://www.helg.no/starter-planlegging-av-ny-stor-fabrikk-mosjoen-er-et-godt-alternativ/s/5-24-705875 (krever innlogging)

Den nye fabrikken, som nå er under planlegging, kan havne i Mosjøen.
– Vi ser på flere lokaliteter, men Mosjøen er et godt alternativ. Der har vi kommet lengst, sier Jan Børge Sagmo som forteller at han skal tilbake til Mosjøen i månedsskiftet november-desember.

Større enheter vil gi større produksjon, og kanskje vil intensjonsavtalen med det japanske selskapet føre til at hovedproduksjonen vil foregå i Mosjøen.
– Den japanske aktøren har en egen prosess som passer perfekt til oss. Dette har et sinnssykt potensial, sier Jan Børge Sagmo.
Londonmannen
30.10.2021 kl 16:13 5296

Har man brukt litt tid på å sette seg inn i BCS og selskapets unike teknologi og betydningen av denne teknologien i den grønne skiftet verden er nødt å gjennomgå, så frykter jeg mest selskapets aksjonærer. For det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at BCS vil bli svært ettertraktet av større internasjonale aktører. For som du sier, selskapet kan trenge enorme økonomiske muskler. Men dersom man har disse musklene og hadde klart å kapre hele BCS, så vil verden ligge for dine føtter og inntjeningsmulighetene vil være enorme.

Så her tror jeg det kun er et tidsspørsmål før det dukker opp internasjonale beilere med fete lommebøker som vil gi aksjonærene et tilbud norske aksjonærer vil ha svært vanskelig for å si neitakk til. Men det er det de burde gjøre. Men jeg frykter at dette er et eventyr vi får liten tid å nyte før det hele ender opp i utenlandske hender.

Jeg håper jeg tar feil, men frykter at majoriteten lar seg friste av glanspapir og glassperler.
Londonmannen
30.10.2021 kl 16:16 5166

«Sinnsykt potensiale!» Ja, det lyder som musikk i mine ører. Men jeg frykter det også er andre som hører hva som blir sagt. Andre som kan mer enn å kjøpe seg noen titusener aksjer…..
nopetter
30.10.2021 kl 16:20 5197

"Den japanske aktøren har en egen prosess som passer perfekt til oss. Dette har et sinnssykt potensial, sier Jan Børge Sagmo"

Javel her forsnakker Sagmo seg selv i forkant av en kommende børsmelding, det han han egentlig skriver at de har en pågående kontrakt på gang med en aktør i Japan som snarlig blir børsmeldt . WOW WOW😳
Redigert 30.10.2021 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Gascoigne
30.10.2021 kl 16:31 5221

Tja, jeg oppfatter det slik at det kan bli sinnsykt stort om det blir en avtale og alt faller på plass.
Hobbydansken
30.10.2021 kl 16:34 5218

Sett i konteksten « … og kanskje vil intensjonsavtalen med det japanske selskapet føre til at hovedproduksjonen vil foregå i Mosjøen«, forteller han reelt sett at prosessen til den japanske aktøren, som *kanskje* kan føre til produksjon i Mosjøen, passer dem perfekt. At de passer sammen som hånd i hanske er neppe meldepliktig 🤔
Men … Enten er hans ordvalg veldig uheldig eller veldig optimistisk. Håper mest på det siste.
nopetter
30.10.2021 kl 16:34 5303

Klarer ikke å se at han sa OM det blir en avtale, I så tilfelle bør den journalisten lære seg å skrive det han egentlig sa hvis han egentlig sa noe annet. For man kan ikke tolke dette på andre måter

Redigert 30.10.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.10.2021 kl 16:38 5335

HYSJ,der størrelse teller,NANO METRICS,rundt 100nm,struktur.ECO NANO!!!
Slettet bruker
30.10.2021 kl 16:49 5294

Det er uklar om all produksjon skal foregå i Mosjøen under kontroll av BCS eller om CO2 også skal fanges på sterkt forurensende plasser rundt i verden. Jeg kan vanskelig se at eksempel Port Of Antverpen har direkte bruk for nanofibre.
Gascoigne
30.10.2021 kl 16:52 5299

Det blir vel drift av konteinere i Bergen 24/7 fra nyttår. Men jeg vet ikke om de har store nok areal der til å bygge en fabrikk.
SAL
30.10.2021 kl 17:08 5318

Antverpen har et behov for å rense en anselig mengde CO2 da de ønsker å halvere utslipp av denne gassen innen noen år. Så har de vel også økonomiske muskler til å til å være med å finansiere en fabrikk med en eventuell nedbetalingsplan. Det spørs bare hva som er mest regningssvarlig. Å frakte CO2 til norge eler å sende Nano Carbonfiber fra Antverpen og ut i verden. Det må vel ligge noen føringer i den intensjonsavtalen som er tegnet med Port of Antverpen.
Londonmannen
30.10.2021 kl 17:40 5333

Vil nok tro at det i avtalen med PoA er forutsatt at produksjonen skjer i PoA. Hvis ikke må det etableres ett anlegg for CCS, et opplegg for å transportere fanget CO2 til fabrikkanlegg i f.eks. Norge, lagringsanlegg ved fabrikken samt produksjon i egen fabrikk. Eneste mulighet for en slik løsning vil være at en fabrikk får såpass kapasitet at den kan håndtere CO2 fanget på flere steder, hvorav PoA kun er en CC site.
Men jeg vil nok tro at det primært er tenkt å etablere egen CNF produksjon i PoA. Dette er nok detaljer vi vil få mer info om ifm den bebudede guidingen nærmere årsskiftet.

Men av det som er kommet frem den siste uken, så begynner det å bli bra dimensjoner på opplegget. Jeg er ikke i tvil om teknologien eller at der finnes nok CO2 som råstoff. Det jeg er mest spent på å se er tidslinjen fra ide til at fabrikken kan produsere CNF. Samt hvordan BCS skal unngå å bli slukt av en større internasjonal kapitalsterk aktør. For dette vil trolig også bli kostbart å realisere. Viktig at man kommer seg opp i knestående før man begynner å løpe. For å klare det er det ikke nok å gjøre tingene riktig, men å gjøre de riktige tingene.
Bullen
30.10.2021 kl 17:47 5370

Giga marked. Når først en kontainer er utplassert, kan det produseres nano fiber i all evighet. Det blir dyrere og dyrere å slippe ut Carbon. Her finnes det en løsning som reduserer utslippet og samtidig generer cash. Det er en vinn vinn situasjon for alle parter. Dette gullegget er jo helt utrolig.
Slettet bruker
30.10.2021 kl 18:12 5452

Som sagt. Avtale først, reprising av aksjen, deretter emisjon så liten som mulig men også nok kapital, deretter vokse kraftig. Kanskje flere emisjoner kan være aktuelt hvis det tar helt av, men disse vil da komme på helt andre kursnivå.

Og angående utenlandske beilere. Jeg tror disse skal få lov til å bla opp fette mye penger for å friste meg til å selge... Vi snakker om et selskap som har null reell konkurranse med en enormt lønnsom fremtid foran seg...
Bullen
30.10.2021 kl 18:23 5418

Emisjonen må være i takt med etterspørselen
SAL
30.10.2021 kl 18:25 5442

BCS har etter Sagmos egne ord sagt nei til et stort oljeselskap som ønsket å inngå avtale men takket fint nei da de ønsket å få vite teknologien bak. Tror BCS vet hva de har og kommer nok ikke til å gi fra seg teknologien. Så om det tar litt lenger tid å skalere opp så tror jeg heller de går for den løsningen heller enn å gi fra seg noe.
Londonmannen
30.10.2021 kl 18:41 5394

Intet skulle gledet meg mer enn om vi fikk beholde selskapet inntil det står i full blomst. Noe det nok vil ta flere år før skjer. Men som vi vet, alt er til salgs dersom prisen settes høyt nok. I tilfellet BCS er det vanskelig å se det fulle og hele potensiale så tidlig i prosessen, og følgelig er det lett å bli blendet av noe som kan synes som et fett tilbud. Mine aksjer er ikke til salgs. Dette eventyret ønsker jeg å få med meg.
Potelus
30.10.2021 kl 18:50 5354

Det er det som er planlagt, men det er foreløpig ikke sikkert om de får på plass driften 24/7 innen den tid. Akkurat det gjenstår å se.

Når det gjelder lokasjonen, er det såvidt meg bekjent i skrivende stund noe begrenset med areal i Rådalen der BIRs forbrenningsanlegg ligger, men det avhenger jo veldig av hvor stort areal en eventuell fabrikk måtte trenge.

Ulempen med modulen i Rådalen er at den er et pilotprosjekt der BCS tester ut produksjon av CNF fra røykgass fra avfallsforbrenning, altså ikke ren CO2 (sistnevnte er bekreftet via tester å gi en mer enn tilfredsstillende kvalitet) - piloten i Rådalen tar mer sikte på å finne ut om røykgass/avgass også kan brukes, og hvilken kvalitet de kan produsere ut fra dette.

Fordelen er at BIR sitt avfallsforbrenningsanlegg er det største punktutslippet for CO2 i gamle Hordaland fylke (mulig også i nye Vestland, det har jeg ikke sjekket enda) og de nye CO2-avgiftene medfører at det er veldig interessant for BIR å kunne utnytte denne gassen til CCU - både fra et rent miljøperspektiv, men også økonomisk og ikke minst omdømme-messig.

Uansett er CCU-biten av BCS sin forretningsmodell egentlig som krydder på biffen å regne; det er definitivt en enorm fordel om de kan produsere høykvalitets CNF av røykgass - men de kan uansett produsere CNF av ren CO2 til en langt lavere kostnad enn konkurrentene sine - og det er produktet som er selve biffen her.
nopetter
30.10.2021 kl 19:04 5318

Sagmo eller Simonsen sa tidlig i prosessen under børsnoteringen at de regnet med inntekter i deler av co2 avgiftene som bedriftene tjente på CCU uttaket som de stod for iallefall her på berget. Siden denne avgiften skal øke drastisk så vil disse bedriftene tjene rått på sparte avgifter med uttaket av co2 med BCS sin teknologi og da er det naturlig at noe av disse inntektene tilfalle BCS
Potelus
30.10.2021 kl 19:20 5297

Helt klart - men som sagt så er ikke det i skrivende stund sikkert at de kan produsere CNF av ønsket kvalitet av røykgass, og hvor stor andel av totalutslippet en enkelt modul kan håndtere. Det er disse tingene piloten i Rådalen tar sikte på å få klarhet i. Om det viser seg at det går riktig vei, er det utvilsomt et voldsomt potensial ute og går både for inntjening for BCS, og også markedsstørrelse.

Det er jo verdt å merke seg at BIR som konsern er på topp 6 på eiersiden i BCS, så at de har tro på selskapet er jo allerede bekreftet.
nopetter
30.10.2021 kl 19:35 5278

Den siste børsmeldingen sa noe om en endring fra små enheter til store fabrikk moduler og har dem nok tenkt på den problem stillingen der dem fjerner røykgassen og andre uønskede gasser og urenheter, støv partikler etc før de slipper co2 gassen inni selve modulen som splitter carbonet og oksygenet.
Potelus
30.10.2021 kl 19:49 5249

En stor fabrikk kan nok like enkelt lage CNF fra ren CO2 som en enkelt containermodul, oppskalering fra modul til fabrikk er slik jeg tolker det rett og slett ønskelig fordi de trenger mer produksjonskapasitet.

Det er jo ingen mangel på ren CO2 til produksjonen, så de kan nok uansett produsere CNF av ønsket kvalitet til en meget levelig kostnad. Som nevnt tidligere så anser jeg potensiell bruk av røykgass/avgass direkte fra industri som en ekstra gulrot; det er selvsagt høyst ønskelig om de får til det, men selv om det i verste fall skulle vise seg at de ikke kan produsere direkte men må rense gassen før produksjonen, så er det fortsatt en stor fordel for de bedrifter som har behov for å bli kvitt utslipp og redusere CO2-avgiften sin.

I en ideell verden kan BCS bare "koble seg på" en fabrikkpipe, og lage CNF på stedet - at prosessen deres samtidig håndterer/skiller ut uønskede avfallsstoffer og isolerer disse er nærmest utopisk. Men det er jo igrunn akkurat dette piloten i Rådalen undersøker.

Slik jeg har forstått det, er det 3 muligheter for pilotprosjektet:
1 - røykgass fra industri/forbrenning kan ikke utnyttes direkte til CNF av tilstrekkelig kvalitet, uten å renses først. Worst case scenario
2 - røykgass fra industri/forbrenning kan utnyttes til produksjon av CNF, men kvaliteten vil ikke være like god som ved bruk av ren CO2. Helt ok scenario.
3 - røykgass fra industri/forbrenning kan utnyttes til produksjon av CNF av god kvalitet, uten å måtte renses først. Fantastisk scenario.

Selv i worst case scenario, vil det fortsatt være marked og interesse - og de har hele tiden selve grunntanken i bunnen; de kan lage et verdifullt produkt av CO2. Det er grunntanken som gjør at jeg føler at pengene mine sitter trygt som aksjonær. Alt annet er bare bonus og enda større oppside.
nopetter
30.10.2021 kl 20:05 5210

Interessant framstilling
Slettet bruker
30.10.2021 kl 20:33 5153

Se på www.tu.no
ELBILBATTERIER 27.10
PANASONIC VISTE FRAM 4680 CELLE "MOCKUP"
Sammenlign tidslinje PANASONIC OG BERGEN ECO CARBON,
HVEM SKAL DE LEVERE TIL?!!!!!!!!!!!!!!!!
Slettet bruker
30.10.2021 kl 20:54 5139

Panasonic?

Har jo allerede nevnt det på tråden. Og hvem bruker batterier fra Panasonic! TESLA!!!!
nopetter
30.10.2021 kl 21:06 5115

Dakota

Panasonic skriver i en artikkel at de ikke vil ut med hvilke stoffer eller kjemiske blanding de har brukt i denne serien av batterier. Etter det som står i denne artikkelen så er det flere firmaer som jobber med saken

According to Reuters, Panasonic has not revealed the chemistry, or details on when and where it will enter series production for the 4680 battery cells.

https://insideevs.com/news/542991/panasonic-4680-battery-cell-prototype/
Redigert 30.10.2021 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
30.10.2021 kl 21:12 5079

Testproduksjon i mars 2022 hos Panasonic. Hvilke kvanta kan det være snakk om? Er det dette som har trigget behovet for økt produksjonskapasitet og en fabrikk? Men når kan de klare å ha en fabrikk oppe å gå? Det skjer ikke over natta. Men må si at jeg gleder meg til CEO sin guiding.
Redigert 30.10.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare