Wallenius Wilhelmsen i pole position?

Frodon
WAWI 26.10.2021 kl 15:21 30544

Dnb markets har økt kursmålet på Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI) idag fra kr 44 til kr 47.

Dnb sier i dagens presentasjonen av selskapet at WAWI betaler litt mer for drivstoffet sitt nå pga høyere bunkers priser, men at de får tilbake betalt denne økningen fra kundene sine seinere. En slags sikring mot drivstoff kostnader, selv om kostnadene betales med en gang og inntektene kommer seinere.

De legger mye vekt på at bil frakt er på vei ditt container markedet er nå. Det blir også bygget lite til bil frakt, da verftene er fulle pga utbygging av container skip osv.

Her er et lite utdrag fra analysen

Wallenius Wilhelmsen i pole position

"WALLENIUS WILHELMSEN ASA

Q3 should confirm positive trajectory

We see potential for a positive surprise in the Q3 report (due after market close on 9 November) as we believe the company’s markets have evolved favourably in recent months. Longer-term, we remain optimistic on the fundamentals in the car carrier sector, and believe a cyclical upturn is in the making after a lengthy downturn. We have raised our target price to NOK47 (44); given the potential upside, we reiterate our BUY"
Redigert 26.10.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.07.2022 kl 17:47 5984

Det ser ikke ut som du har fått med deg at etterspørselen etter biler er langt høyere enn produksjonen av biler og at etterspørsel etter frakt er langt høyere enn antall skip 😜

Jeg har tro på alt av bil frakt, WAWI, Hauto, Hyundai Glovis, Treasure…også har jeg dessverre aldri satt meg inn i Gram.

Jeg foretrekker WWI, som eier 37,8% i WAWI, 77% av Treasure + de har grønt satsing som går med overskudd + de eier 25% av Edda Wind + de eier 21% av Reach + de eier 100% i en del andre selskap som går med fine overskudd. WWI er priset til p/b 0,46 😅😅

https://www.wilhelmsen.com/
abbos
21.07.2022 kl 18:49 5948

Mest å hente kortsiktig på Wawi selv om den har gått en del 😇
sisterx
21.07.2022 kl 19:08 5935

Takk for informativt svar. Jeg har fått med meg at det er stor etterspørsel etter biler, jo, og at det er laaaang ventetid for å få bilene levert. Jeg trodde hovedårsaken til denne lange ventetiden kom av mangel på halvledere, og problemer med levering av deler som for eksempel produseres i Kina (nedstengninger) og i Ukraina (Porsche blant annet får noe derfra) (kanskje en del ble produsert i Russland også, hva vet jeg, og som nå er rammet av sanksjoner)
https://www.tv2.no/a/14515221/

Noe av inflasjonen forklares med at bruktbilprisene inngår i konsumprisindeksen, og at prisene har gått betydelig opp grunnet mangel på levering av nye biler. Corona og nedstengninger, krig mm. har skapt store problemer i forsyningskjedene.

Men det er altså for få skip i tillegg sier du... som vil presse ratene opp over tid, og ikke bare midlertidig, ikke bare en flaskehals som har oppstått av helt andre grunner enn mangel på skipskapasitet. 🤔 Ok. Har jo hørt Hermanrud snakke opp WAWI spesielt, og Moræus-Hansen har jo kjøpt Hauto med begge hender lenge. Jeg kjøpte litt jeg også, men solgte for tidlig, på kr. 29 (falt igjen, så jeg trodde jeg traff bra, men så skjøt den i været, gitt, uten meg dessverre). Moræus-Hansen har sluttet å kjøpe nå, eventuelt har han tatt seg en kjøpe-pause. Anbefalingene fra meglerhusene kom vel etter at han hadde lastet opp det han skulle ha. Rare greier det der😂
Svava
21.07.2022 kl 20:05 5911

Kanskje ikke helt passende å dele fra GCC her på WAWIs tråd, men synes markedsforholdene i bilfrakt ble forklart så godt der etter Q1 i april:

"De fundamentale forholdene i bilfraktmarkedet forblir robuste ettersom bilsalget fortsatt er høyere enn produksjonen og selskapet ser en mangel på tonnasje de neste fire årene.

Det sier administrerende direktør Georg Whist i Gram Car Carriers under selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

– Den russiske invasjonen av Ukraina og covid-19-nedstengingene i Kina har påvirket prognosene for globalt bilsalg. Salget av nye biler forventes nå å være tilbake til nivåene før covid i 2023, som er et år senere enn det som tidligere ble spådd. Fundamentale forhold er imidlertid robuste ettersom bilsalget fortsatt er høyere enn produksjonen. Globale varelager er på rekordlave nivåer og bileksportører prioriterer eksportmodellene. Sterk forbrukeretterspørsel kombinert med oppbygging av varelager setter oss opp for et langvarig sterkt marked, sier han.

– Netto flåtevekst har vært negativ siden 2014 og vi ser mangel på tonnasje de neste fire årene, drevet av solide fundamentale forhold og en svært synlig tilbudsside, sier han videre."

sisterx
21.07.2022 kl 20:10 5906

Jeg er overbevist, og kommer til å handle litt bilfrakt i morgen. Takk også for dette innspillet.
Frodon
21.07.2022 kl 21:52 5871

Ja, det er helt riktig, produksjonen av biler har vært lav pga eks mangel på halvledere. Når rentene begynte å gå oppover og mindre folk kjøpte varer som trengte halvledere, ble det plutselig masse halvledere til bil produksjon....men fortsatt mangel på frakt skip. Heldigvis var det så mye annet enn biler som skulle fraktes etter pandemien, at ratene har økt veldig mye. Derfor går ratene mye opp og det ser ut som det vil bli mange år med høye rater...spesielt nå som bil produksjonen endelig tar seg opp igjen

Greia med mangel på bygging av nye skip, er jo at det er et skifte i hva slags drivstoff nye skip kan kjøre på. Du ser mange har montert scrubbers på eksisterende skip, men veldig mange skips redere er redd for å bestille nye skip som skal vare i 20-30 år, før de vet hva slags drivstoff type de burde satse på. Bygge nye skip med ny drivstoff teknologi er ganske kostbart, da har de ikke lyst å satse på feil teknologi.

Les denne børs meldingen fra Hauto, der er det mye spennende info om nybygg programmet dems og hva de satser på. Det står ikke kjøpesum i meldingen. Er det noen som har fanget opp hvor mye de betaler for disse skipene?

https://newsweb.oslobors.no/message/560389
Redigert 21.07.2022 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.07.2022 kl 21:54 5865

Får håpe han får rett ;) Analysen jeg leste beskrev at mangel på frakt skip ville vare til MINST 2024, så 2026 er også absolutt mulig. Også kan jo ting skje i pluss og minus retning underveis ;)
Svava
22.07.2022 kl 17:38 5772

Ja, det har du rett i, Frodon.

Det er mer usikkerhet knyttet til tall så langt frem i tid som til 2026 både med tanke på at markedsforhold kan endre seg og at det fremdeles kan komme nye bestillinger på skip. Verftene er vel ganske fullbooket til 2025 i alle fall. GCC som nylig meldte om bestilling av skip, får første skipet levert først i Q4 2025.

Enn så lenge holder det med en analyse som viser mangel på fraktskip til minst 2024 - og så får vi forhåpentligvis en forlengelse ved neste analyse.
Andersiverden
01.08.2022 kl 11:05 5488

"Spådde" 69,50 1.aug. Så får vi se hva dagen bringer...RT 67,80....opp 5% så langt
Redigert 01.08.2022 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.08.2022 kl 21:21 5413

Bil produksjonen steg dobbelt så mye som ventet i juli 2022 ;)
abbos
05.08.2022 kl 13:11 5259

Svak idag - any ?
Frodon
12.08.2022 kl 12:14 5041

Sterke kjøpssignal utløst her nå. Ligger på 1 plass over beste aksjer på teknisk analyse ifølge Investtech
West 57
16.08.2022 kl 09:39 4838

Dette må jo være noe av det bedre og bruke pengene sine på .Tipper den står i 90kr innen uka , tror på et enormt kvart tall.
abbos
17.08.2022 kl 12:10 4594

Hva skjer ?
sisterx
17.08.2022 kl 12:23 4555

Tipper gevinst-sikring og på grunn av fallet /nyheter ifbm. WAWI
Torine
18.08.2022 kl 15:29 4170

Xtrainvestor 18.08
WALLENIUS WILHELMSEN: SEB kutter kursmålet til NOK 110 (120) etter gårsdagens skuffende kvartalstall. Kjøp opprettholdes. Pareto kutter til NOK 88 (98), gjentar kjøp. DNB kutter til NOK 103 (110), gjentar kjøp. Mens Kepler heller øker kursmålet til NOK 103 (96), gjentar kjøp.
Gulltider
19.08.2022 kl 08:31 4051

Bedret driften – foreslår nytt utbytte
– Vi fortsetter å signere nye charteravtaler med høyere dagrater og lengre varighet, og har ikke mer åpen kapasitet for 2022, sier Gram Car Carriers-sjef Georg A. Whist.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/19/7912978/bedret-driften-foreslar-nytt-utbytte
balle25
26.08.2022 kl 14:33 3547

Synes denne har falt litt for mye i det siste. Tallene for Q2 var så vidt under analytikernes forventing og da synes jeg 25% nedgang er i meste laget. Basert på resultatet pr 30.06 så får jeg en P/E på ca 4,7. 56/(0,62* 2*9,66) = 4,67
Dette virker jo billig. Men jeg kjenner ikke så godt til selskapet.
Noen som har noe forventinger til inntjeningen fremover?
Frodon
02.09.2022 kl 10:36 3323

VJ Invest og Varner Equities AS kjøper aksjer her nesten daglig igjen.

Aksjen ligger nå i bunnen av den lange stigende trenden. Er dette bunnen for denne gang?

I følge Lars i Aksjesladder, prises WAWI lavt nå

"WAWI prises til under P/E 5 på 1H-tall omregnet til år. Tar man Q2-tallene som ga kraftig kursfall omregnet til år så er P/E på 6,2"
Slettet bruker
02.09.2022 kl 10:44 3305

For en gangs skyld er jeg litt enig med deg, men shipping er pill rottent og shorterenes mekka nå, hva med Mpcc PE 3 og en dividende kapasitet på 30-35%?

En pe på 5 i et bilfrakt rederi er lavt, historisk, aksje markedet tror bare ikke den inntjeningen vedvarer, det sier aksje kursen.
Aksjen er opp fra 10 til 55, det er ikke så rart om noen tar penger av bordet eller, aksje markedene er ikke akkurat meget spreke.

Fikk du Frodon, handlet deg inn i Cool igjen, eller ble det med baissingen da aksjen falt under 90?
Skal en eie shipping å forvente kurs oppganger er det nok energi shipping som gjelder
Redigert 02.09.2022 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Matros
02.09.2022 kl 11:09 3283

Frem til Q2 var dette et klassisk "earnings revision" case. Analytikerne lå etter på estimatene, og så kom Høegh tallene som var fantastiske og markedet gjorde seg klar for kjempe tall fra WAWI. Det måtte bli en skuffelse, når det viste seg at WAWI ikke hadde 30% av tonnasjen i spot som Høegh, men omtrent 5%. I tillegg klarte de å skape usikkerhet om utviklingen i "high and heavy", hvor formuleringene i rapporten dro i retning av at denne svært lønnsomme delen var i ferd med toppe ut. I presentasjonen fremsto de som langt mer optimistiske. Aksjen har falt fordi momentum investorene har forlatt skuta. Neste store tema er flåtefornyelse, og det kan bli dyrt med en ny sjef som bruker 3 sider i DN på å snakke om kvinner og miljø. Bra for verden, kan kanskje ikke kortsiktige utbytter.

Det er også verdt å merke seg at det er til dels forskjellige forklaringer mellom de ulike aktørene på hva som skal drive markedet fremover. WAWI vektlegger kaos i havnene og brikke krisen, men Gram peker på at det er den kraftige veksten i eksporten av E - biler ut av Kina.

Ekstra morsomt er det hele at Wilhelmsen systemet nå endelig har bestemt seg for å kjøpe. Hvor var de når aksjen var i krone 10, 20, 30, 40, og de siste kvartalene da alle piler pekte opp. Det selskapet skal man ha en stor rabatt på.

Men resultatene fremover blir bra og aksjen er billig, og noe særlig under 50 kroner tror jeg ikke den kommer til å falle.
Frodon
02.11.2022 kl 07:57 2639

02.11.2022, 07:30:00

«Q3 2022: Strongest quarter on record»

https://newsweb.oslobors.no/message/574494
Svava
02.11.2022 kl 08:03 2618

Du er fremdeles i bilfrakt, Frodon? Lenge siden jeg har sett deg kommentere her.

45% over konsensus ser det ut som? Må bli noen økte kursmål nå.
Matros
02.11.2022 kl 08:44 2537

Man har gode tall, veldig gode og resultater hvor man trenger nakkestøtte. wawi har levert sistnevte, så fest sikkerhetsbelte. Mine beregner viser nå at selskapet vil tjene langt over 20 kroner neste år, kanskje opp mot 30. Da er jeg konservativ. Meget interessant at de har blitt enda mer bull på High and heavy, som de var litt varsomme på sist gang. Bekrefter hovedbilde fra høegh, om at markedsmomentum er tiltakende. Aksjen skal selvsagt langt nord for kr. 100…..til å begynne med.

Både i høegh og wawi er det en merkelig tendens til at aksjen ikke går før analysene foreligger dagen etter, bare så det er sagt.
sikim
02.11.2022 kl 08:52 2514

Og her er Paretos vurdering etter dagens tallslipp:
WAWI is crushing expectations this morning. Good cost control (and fuel reimbursements) and increasing freight rates sending EBITDA to an all-time-high USD 440m – some 36% above PAS and 45% above consensus. The beat trickles down to an EPS of USD 0.5, ~100% above consensus and 70% above PAS. Increasing Asian exports (Asia – EU +7% q/q) and positive effects from contract renewals cited as main reasons, but also good to see fuel surcharge revenues growing after the disappointment at Q2. For what it is worth the company has a cautiously optimistic outlook, expecting volume growth in 2023. With then already higher rates we could very well see EPS estimates raised by ~30% for 2023 to above USD 2/share. Obviously expect a positive reaction today.
Frodon
02.11.2022 kl 09:30 2463

Ja, sitter long. Men lite interesse for forumet for kvalitets selskap, så bruker heller tiden mer fornuftig ;)

Det blir økte kursmål ja, loool. Jeg lurer på hvordan ratene ville sett ut hvis bil produksjonen var på normal nivå og ikke på resesjons nivå? ;)
Master1208
02.11.2022 kl 19:15 2332

Hvor mye kan det forventes i utbytte nå som de er ferdige å betale boten for prissamarbeidet?
sikim
03.11.2022 kl 13:58 2182

Fra Børsxtra i dag:

WALLENIUS WILHELMSEN: I går skrev vi at man kunne forvente nye høyere kursmål og i dag øker Pareto kursmålet til NOK 104 (95), gjentar kjøp. SEB øker til NOK 115 (110), gjentar kjøp. DNB øker til NOK 131 (108), gjentar kjøp. Fearnley øker kraftig til NOK 110 (75), gjentar kjøp.
The Godfather
07.11.2022 kl 10:13 2000

Oslo (Infront TDN Direkt): Kepler Cheuvreux oppjusterer sitt kursmål på Wallenius Wilhelmsen til 132 fra 108 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen, ifølge en oppdatering mandag.

"Vi oppjusterer estimatene våre for alle segmenter i Wallenius Wilhelmsen etter meget sterke resultater i tredje kvartal. I tillegg noterer vi oss at selskapet nå har kommet til rette med antitrustspørsmålene. som har tynget aksjen i flere år. Selskapet kan nå fokusere på sin virksomhet i et marked som er fullbooket innen shipping og presterer bedre både innen logistikk og offentlige tjenester", heter det i oppdateringen. Videre noteres det at uten betydelige nye investeringer og med konkurransespørsmål fra myndighetene ute av veien, vil balansen til selskapet fortsette å styrke seg.