Det er nå en skal kjøpe Saga Pure

Slettet bruker
SAGA 29.10.2021 kl 12:06 10069

Saga Pure er ned 39 prosent til nå i år. Kursen er ned fra topp notering 4 januar 2021 5,50 til 2,95. Hva har skjedd i mellomtiden?

Saga Pure har en registrert egenkapital på 800 millioner men den er faktisk langt større. Investeringen i Bergen Carbon Solutions på 5 kr per aksje er nå verdt 45 kr dvs en økning på ca. 400 millioner kr. Dette er per dags dato ikke pluss ført i regnskap. Vi forventer og at det kan komme nye investeringer når som helst, hva blir det neste?

Jeg anser Saga Pure som en av de tryggeste og beste plasseringen av penger på børs akurat nå, og jeg tror at det er realitisk at Saga Pure kan gi en avkastning på 30-50 prosent før julen ringes inn i 2021.
Redigert 16.11.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
t3sm
29.10.2021 kl 12:08 8272

Tipper at Saga Pure blir populær blant alle som fremhever årets nyttårsraketter. Får se hvordan det går med REC frem til jul. Hadde vært gøy å ta noen bet på årets raketter.
zxcvbnm
29.10.2021 kl 13:15 8182

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Bergen Carbon Solutions: we have started pre-engineering full-scale factory production units
(Bergen, 29 October 2021): Bergen Carbon Solutions AS (BCS, OSE:BCS) today announces that we have started pre-engineering full-scale factory production units. We are expecting the market to grow rapidly, and the potential scale benefits of a full-scale production factory is expected to significantly reduce our unit cost.


“During engineering of our production modules, we have discovered significant cost reduction potential of factory scale production units. This is expected to further strengthen our competitive advantage. As a result of the changed focus, we will present updated guiding before the end of the year.” Says CEO Jan B. Sagmo.

Slettet bruker
02.11.2021 kl 09:04 7806

pantera1: Takk for interessant info. Har du en kilde på dette med Bergen Carbon Solutions? Ser man kjøpte seg videre opp i Heimdall Power nylig også. Vet vi noe om hvordan verdien av det selskapet har utviklet seg?
Redigert 02.11.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2021 kl 08:29 7564

Dumt spm. har funnet det :)
Prewia
09.11.2021 kl 12:16 7152

VAd håller tillbaka aktien
nopetter
09.11.2021 kl 14:06 7038

ser ut til at aksjen plages med kjøpere :)
Tappeluft
09.11.2021 kl 14:28 6975

Vært ute av denne en stund men etter volumet som har vært rundt 3kr den siste tiden er det på tide og komme seg inn igjen. Jeg tror ledelsen kommer til og trekke en kanin opp av hatten under q3 pres. Etter at det nesten har vært helt stille fra de må det komme noe! Der gjorde de i q2 med ett merkelig utbytte. De føler nok ett ansvar for sine investorer. Kan det være på tide med en ny notering? Har 2 selskaper det har vært svært stille rundt i bibloteket. Tipper vi får en ny notering mot jul eller rett over nyåret.
nopetter
09.11.2021 kl 14:30 6977

den kaninen kan dukke opp svært fort hvis dere leser børsmeldingen til BCS som nå driver og produserer fabrikk moduler 24/7. dette har ikke sagmo startet med uten at det ligger en god grunn bak denne beslutningen

Oslo (Infront TDN Direkt): Bergen Carbon Solutions (BCS) har startet forarbeid for en fullskala fabrikk for produksjon av sine enheter.

–Gjennom arbeidet med å lage produksjonsmoduler har vi oppdaget signifikant kostnadsreduksjonspotensiale for enhetene. Som et resultat av forandret fokus, vil vi presentere oppdatert guiding mot slutten av dette året, sier administrerende direktør i selskapet, Jan B. Sagmo, ifølge meldingen.

Hva gjelder hvordan BCS nå har skiftet fokus, sier kommersialiseringsdirektør Fredrik Øksnes til TDN Direkt at selskapet tidligere har guidet utelukkende på modulerbare produksjonsenheter bestående av 2x40 fots containere.

Det fremkom under fremleggelsen av andrekvartalsrapporten at fokus pr da var på 24/7 produksjon ved en testfasilitet i Bergen. Nå vil det derimot være fokus på en fullskala fabrikk for selskapet.

–Vi venter betydelige stordriftsfordeler, og vil presentere guiding før nyttår, sier Øksnes til TDN Direkt.

Mari Nøvik mn@tdndirekt.com Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 71
Redigert 09.11.2021 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Tappeluft
09.11.2021 kl 14:54 7114

Ja det er gull det som skjer i BCS for tiden! Fantastisk utsikter når en ser på det politiske bilder både globalt og nasjonalt. Dette er en teknologi som var kjent for Erna og sine og nå for Jonas og CO. Vi skal bli store på carbonfangst og gullbarnet til Norge blir BCS.

Men jeg tror nok at ledelsen i Saga har behov for og vise aksjonærene noe de har jobbet med på Tors. BCS invisteringene går av seg selv. Vi får nok vite mere om hvilken verdi BS og gjenget har sett i Hyon.
nopetter
09.11.2021 kl 15:35 7021

det hyon kjøpet var jeg personlig svært kritisk til sammen med finansmedia, men når man ser i bakspeilet så var det et lite geni strek når man ser på hvor mye staten spytter inn i finansielle midler i offshore hydrogen løsninger. tipper at det vil komme et lov forbud mot skip som ikke har hydrogen scrubbere eller drivstoff med ammoniakk/hydrogen inni norske fjorder og sikkert ww etterhvert

at politikerne på stortingen ennå ikke har fattet at det fins et CCUS som solberg regjeringen la fra er mildes talt utrolig. denne løsningen har BCS
Redigert 09.11.2021 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Tappeluft
09.11.2021 kl 17:32 6791

Jeg tror nok at morgendagen gullerot er presentasjon av IC tech sine unike drivstoffsenheter rettet mot maritim sektor. Når man ser på satsningen for og få denne sektoren grønn både politisk og sist idag med Aker sitt retrofit prosjekt så er det penger i sving. Dette kan jo også sees i sammenheng med Hyno. Tipper vi får notering av Heimdall først pga fokuset som er på strøm for tiden så følger ICT etter.
Bildetageren
09.11.2021 kl 19:00 6580

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Da Saga stod i 5,50,- var det ingen som visste hva den var verdt eller hva Saga Pure skulle bli. Med en gang det ble kjent gikk liften ut av ballongen, og den ligger nå på ca NAV kurs. Frem til i dag har den vært underpriset, men det er på tide at det blir priset inn en premium her som i alle andre investeringsselskaper..
nopetter
09.11.2021 kl 19:29 6500

ICT er garantert med i Hyon planene med sine bunkersløsninger. men etter de meldingene som er kommet så vil de ikke være klar før engang i 2023 hvis ikke ting er endret underveis. det jeg ikke skjønner er hva som trekker ut med børsnoteringen av heimdall power, men Heimdal Power, SAGA Pures største enkeltinvestering, har kunngjort en fullmakt om kapitalforhøyelse ved at de skal hente inn penger fra markedet ca 450 mill kr i følge dokumentasjon fra BRREG, og det kan ikke ha en annen sammenheng enn en børsnotering. dette MÅ være grunnen til at kursen tok av idag

Kilde Brønnøysund: https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20210000683932&sokeverdi=916531710&spraak=nb

Oslo (TDN Direkt): Saga Pure kjøper seg opp i Hyon, og etter transaksjonen vil Saga Pure, Nel og Norwegian Hydrogen holde 29 prosent eierskap hver seg.
Det kommer frem av melding tirsdag morgen.

Resterende eierskap holdes av viktige nøkkelansatte, fremgår det.

Hyon har ifølge meldingen en sterk posisjon innen maritim hydrogenløsninger, og vil hovedsakelig fokusere på utvikling av hydrogen- og bunkerløsninger for havner i tiden fremover.

- Bærekraft er øverst på agendaen innen den maritime sektoren, og hydrogen vil spille en viktig rolle i den fremtidige maritime drivstoffmiksen. En helt ny verdikjede må utvikles, og en viktig del av det er overføring av hydrogen fra havnene til fartøyene. Hyon utvikler for øyeblikket løsninger for produksjon og fylling av hydrogenskip og vi ser frem til å være en aktiv del av den videre utviklingen av disse løsningene, sier administrerende direktør Bjørn Simonsen i Saga Pure.

Partene har bestemt at transaksjonens verdi ikke vil bli opplyst om, heter det i meldingen. Hexagon Purus er en betydelig aksjonær i Norwegian Hydrogen, ifølge en separat melding fra selskapet.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Redigert 09.11.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Tappeluft
09.11.2021 kl 23:03 6198

Der er du god! De legger planene for notering. Om strømprisene blir som spåd igjennom vinteren så veit vi hva som blir diskutert rundt ribbefett og stjerneskudd, strøm, strøm og atter strøm. Fokuset kommer til og være enormt! Og hva er vell bedre en og notere Heimdall i denne tiden? Skal vi tippe jan-medio feb notering? Tar imor bets
nopetter
10.11.2021 kl 08:48 5916

den oppturen ble fort drept ser jeg når de klarer å legge fram dobbelt så store minus tall som fra 3q i fjor. nå kan de pælme den ned slik som vanligvis gjøres å denne roboten. tapene kommer stort sett fra pryme og horisont, horisont investeringen vel man ikke om de noen ganger klarer å tjene inn fordi de kommer ikke igang i 2022 med utbyggingen av fabrikken i hammerfest. beslutning om dette er ennå ikke tatt

Saga Pure fikk et driftsresultat på -10,9 millioner kroner i tredje kvartal 2021, mot -3,5 millioner kroner i samme kvartal året før.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport onsdag.

Nettoresultatet fra tilknyttet virksomhet utgjorde -2,7 millioner kroner, mens nettoresultatet fra finansielle investeringer var et tap på 1,2 millioner kroner.
t3sm
10.11.2021 kl 08:53 5861

Vente litt til med den inngagen der jeg da :-)
Tappeluft
10.11.2021 kl 08:54 5850

Her tror jeg du bommer ang barents blue prosjektet. Norske stat skal danne ett nasjonalt hydrogenselskap for og gi drahjelp mot store investeringene som må til innen sektoren. Jeg tror dette prosjektet vil bli besluttet og deler av finansieringen vi komme fra stat.

Det ville vært en smart og rask måte og vise at politikerene får til noe.
Redigert 10.11.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
10.11.2021 kl 08:57 5807

Les deg opp om hvordan tilknyttet-/konsernselskaper innarbeides i regnskapet etter egenkapitalmetoden. Hensyntatt faktisk verdistigning på selskapets investeringer er dette et meget godt kvartal, og utviklingen hittil i 4q har vært minst like god.
nopetter
10.11.2021 kl 09:00 5787

ja men dette drar ut i tid, de har forskjøvet på denne beslutnigen flere gangen der bla equinor skulle være med som en av partene det var vel snakk om 50 mrd i investeringer, og i mens har aksje kursen bare stupt. pryme kommer igang til våren neste år og de har måttet forskyve på denne oppstårten med kun 3 mnd
dotcom
10.11.2021 kl 09:30 5661

Kontantbeholdning på 704 pluss 28% av BCS verdt ca 558 gir 1262 millioner i underliggende verdi.
På 3 kroner prises SAGA til ca 1 436 millioner, en differanse på 174 millioner.
Ikke helt lett å se hvorfor denne igjen raser under 3 kroner.
nopetter
10.11.2021 kl 09:54 5570

dette er vanlig prosedyre i denne aksjen, og dette tar iallfall jeg høyde for alltid. men vi får vente å se på NÅR de får børsnotert heimdall power og eventuelt når dette skjer, og kontraktene som vil komme fra japan til BCS. de tre LOI avtalene de har i Japan der spekuleres det i at dette kun kan være Mitsubishi, Kubota, og panasonic som er stor leverandør av elbil batterier til Tesla
Redigert 10.11.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Prewia
10.11.2021 kl 09:59 5532

Är väl norsk logik som vanligt, eller mygelbörsen i Norge visar sig igen, makabert detta.

Kontantbeholdning på 704 pluss 28% av BCS verdt ca 558 gir 1262 millioner i underliggende verdi.
På 3 kroner prises SAGA til ca 1 436 millioner, en differanse på 174 millioner.
Ikke helt lett å se hvorfor denne igjen raser under 3 kroner.
RoarAlb
10.11.2021 kl 09:59 5532

Jeg anser dette som en god kjøpsmulighet og plukker en god del her.
keane
10.11.2021 kl 10:06 5501

Folk kan jo ikke lese resultater. For en gyllen kjøpesmulighet dette er nå i dag!
Redigert 10.11.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
canarias
10.11.2021 kl 16:03 5206

Da saueflokken for alvor gikk inn i Saga pure solgte jeg alt og kjøpte BCS. noe som har vist seg å være ett meget bra bytte.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 16:08 5175

Dere skjønner vel at denne gikk ned igjen siden det var altfor store forventinger til Q3. Og når de ikke ble oppfylt så selger en del seg ut igjen. Saga er vel priset omtrent på NAV nå så spørs om den vil gå opp eller om den vil følge utviklingen i de underliggende selskapene, heriblant BCS. Det er hva jeg tror.
nopetter
10.11.2021 kl 17:32 5056

det kommer nok en kraftig reprising når BCS leverer japan avtalene og når heimdall blir børsnotert alle som har fulgt disse to aksjene vet hva som foregår med kursen hver dag. jeg er sikker på at det er samme aktør i begge leirer
nopetter
10.11.2021 kl 18:56 4841

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Det er ikke første gang at Simonsen nærmest skjuler verdiene i selskapet har sett flere har kritisert dette fra tidligere kvartalstall presentasjoner.
nopetter
11.11.2021 kl 06:50 4346

Her kom kritikken igjen fra media som jeg påpekte, denne gangen gjennom e24.no. Ser ut som om Simonsen skreddersy negative kvartalstall :Nå kan du kjøpe Spetalens investeringsteft med rabatt
Onsdagens kursfall for Saga Pure virker lite rasjonelt.

Oslo (Infront TDN Direkt): Saga Pure har hovedinteresse innen hydrogensegmentet, men er ikke fremmede for å gå tyngre inn i karbonfangst- og lagring i tiden fremover.
Det sier administrerende direktør i Saga Pure, Bjørn Simonsen, til TDN Direkt i etterkant av fremleggelsen av tredjekvartalsrapporten onsdag.
Selskapet leverte en avkastning på egenkapital på 15,4 prosent, hvilket er ned 1,1 prosentpoeng sammenlignet med andre kvartal i år. Dersom en legger inn utviklingen i Bergen Carbon Solutions den seneste tiden vil imidlertid avkastningen på egenkapital være nærmere 45 prosent, opplyser selskapet.
–Vi er fornøyde med utviklingen i Bergen Carbon Solutions. De bruker CO2 som en verdifull ingrediens, og ikke som et avfall, og det er blant annet slike selskaper Saga Pure vil sitte i. Hvor lenge vi blir værende i en investering er vanskelig å si noe om, men dette er utvilsomt et spennende selskap, sier Simonsen til TDN Direkt i etterkant av fremleggelsen av tredjekvartalsrapporten til selskapet onsdag.
Bergen Carbon Solutions la i går ettermiddag frem oppdaterte resultater fra tredje kvartal, hvilket viste et driftsresultat på -6,5 millioner i kvartalet, mot -18,3 millioner forrige kvartal. I tillegg la selskapet frem at deres fullskala fabrikk for produksjon av karbonenheter skal ligge i Mosjøen, hvor BCS har gjort avtale om 5.000 kvadratmeter areal. Etter den seneste tids utvikling vil BCS gi oppdatert guiding innen året er omme, fremkom det.

Selv om Saga Pure i utgangspunktet har lagt seg på en linje med industriekspertise innen fornybar, hydrogen, ammoniakk og maritim har investeringer innen karbonfangst- og lagring blitt mer interessant nå som karbonprisen er høyere.
–Vi er ikke fremmede for å gå tyngre inn i karbonfangst og -lagring. Med CO2-prisen som er nå, så er det et mye mer interessant for oss enn for bare noen år siden, sier Simonsen, uten å røpe om det er av interesse å gå tyngre inn i Bergen Carbon Solutions, eller om andre selskaper med lignende teknologiske løsninger er på radaren.
–Men vi kommer til å fortsette å ha en selektiv investeringsstrategi. Jeg gjorde en opptelling i går og vi har vurdert 141 selskaper i år, og sagt nei til de aller fleste. Slik kommer vi til å fortsette, fordi for investorer har det grønne universet vært livsfarlig. Den beste måten for oss å tape alle pengene våre på hadde vært å kaste dem på alt grønt som beveger seg, sier Simonsen.
Han forklarer at noe av det viktigste for Saga Pure er å være trygge i de investeringene som blir gjort.
–Dermed blir det fort slik at vi investerer i de vertikalene hvor Saga Pure har industrieksperter, sier Simonsen og utdyper at selskapet pr nå mangler hoder for industriekspertise innen for eksempel CO2, sirkulær og batteri, selv om teamet har overordnet innsikt i områdene. Hva gjelder hydrogen, ammoniakk, fornybar generelt og avkarbonisering av maritimsektoren har selskapet ekspertise.
–Det blir spennende fremover. Husk at vi bare er ett år gamle, sier Simonsen og forklarer at han regner med å utvide teamet de neste året.
–Men ikke for mye. Hverken jeg eller vår største aksjonær er fan av for mye byråkrati i selskapet, og heller ikke store selskapsstrukturer, sier han.
Simonsen kommer imidlertid ikke unna at han var med i etableringsfasen av hydrogenselskapet Nel, og at han derav har størst interesse innenfor hydrogensegmentet.
Saga Pure farges nok noe av det. Vi har kompetanse på hydrogen, og det gjør at vi evner å navigere bedre innen denne industrien, sier han.
Fremover kan selskaper som leverer teknologi som kan bedre infrastrukturen til hydrogen være mulige investeringer ifølge Simonsen. Saga Pure er allerede inne iblant annet IC Technology.
En av de største utfordringene med å gjøre hydrogen kjempestort globalt er infrastrukturen. Vi har investert i IC Technology fordi de bidrar til å fylle et av hullene i verdikjeden til hydrogen. Selskapet representerer den nye generasjonen av hydrogenlagring og -frakting, og bidrar dermed til å bedre infrastrukturen for hydrogen, forklarer Simonsen.
Ellers kan Simonsen fortelle at Saga Pure for tiden er i dialog med andre norske investeringsselskaper om samarbeid.
Det er så mange muligheter. Nel var gøy, men nå har vi masse Nel-er, sier Simonsen.
Han er imidlertid klar på at de grønne markedene, eller markedene generelt, er turbulente om dagen.
Vi har gått gjennom en vår og sommer der det har vært livsfarlig å investere i grønt. Saga Pure har dermed holdt seg unna, og heller brukt tid på å se etter muligheter og lære av selskaper. Folk der ute synes kanskje litt lite har skjedd for oss, men det handler ene og alene om at vi har holdt tilbake, sier Simonsen.–Det har aldri vært mer fokus på dette enn det er nå.
Redigert 11.11.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
TraderMom
11.11.2021 kl 13:08 3978

Synes personlig det er en merkelig påstand å si at de «skreddersyr negative kvartalstall». Du vet sikkert like godt som alle at det er regler for hvordan regnskap føres og kvartalstall og -informasjon fremlegges. Jeg kan heller ikke se at de er unødvendig negative, gitt at de er tydelige på verdiene i BCS og har en god tilnærming mener jeg i det turbulente markedet som har vært. Det er jo like viktig å unngå tap, som å gjøre gode investeringer. Jeg synes Simonsen og co fremstår som svært dyktige, med en langsiktighet som bør trygge investorer i denne aksjen.
nopetter
11.11.2021 kl 14:52 3869

media bruker bare andre ord formuleringer enn meg, persomlig har jeg tro på at kursen kan bli solgt rett ned til eller under2,80 tallet for sikkert10 gang i år hvis det ikke kommer triggere. dette salgs mønsteret er rigget for dette
Perpus
13.11.2021 kl 10:54 3351

Gikk noen prosenter fredag... får se hva neste ukene bringer.
Martin10
13.11.2021 kl 15:40 3141

Gikk opp til 3,20 på fredag. Har trua på denne bedriften, portefølgebedriftene og ledelsen.