Containership Charter Rates Fall for First Time in 16 Months 😱


Containership charter rates fell for the first time in at least 16 months in what could be the first sign of container freight
rates easing..

https://www.harperpetersen.com/#harpex
ejewil
30.10.2021 kl 08:31 3637

Og hvilke nivåer faller de fra? Faller de - eller flater de ut? Hvor lange kontrakter inngås nå kontra for 2 år siden?

Kjøp aksjer i selskaper som importerer varer fra Kina, kjøp Komplett, kjøp aksjer i papirmassefabrikker. Økt og bedre vareflyt vil kreve mye forpakninger/kartonger. Når det er sagt så er ratenivået så høyt at det vil kreve mange ekstra skip for å få nivået ned og det kan ta lang tid å få bygd alle disse. For det så kan en posisjonere seg nå i bransjer som kommer til å få det litt lettere etterhvert.

Ja, skal det bygges nok skip må de først kontraheres. Hva angår feedere så er det pr nå for stor usikkerhet om hvilke fremdriftsmaskineri miljømyndighetene vil godkjenne til at rederiene kan kontrahere skip. Så pr nå er det primært større containerskip som kontraheres, for få feedere. Ingen grunn til å rope ulv, ulv. MPCC vil formelig vasse i penger i mange år fremover. Mange vil få seg en overraskelse over hvilke formidabel og veldrevet pengemaskin dette er.
Redigert 30.10.2021 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Hoasis
30.10.2021 kl 10:23 3359

Veldig godt oppsummert:

"But if you’re looking at this HARPEX dip as a sign that shipping may be returning to normal… think again. The HARPEX this week shows the rates for the biggest class of ships (>8,500 TEU) remains unchanged at $129,000 per day and one of the world’s top freight forwarders says the current rate environment is likely to last “a very very long time.”

Ikke very long time men very VERY long time, vi er bare i startblokka og har noen fantastiske år foran oss!
Redigert 30.10.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare

Kepp. Dagens situasjon vil vedvare til ut i 2023. Det er ihvertfall det man er kommet til i dag, men jeg blir ikke overrasket om dette tidspunktet etterhvert blir skjøvet utover i 2023 og etterhvert inn i 2024. Ihvertfall vil situasjonen vedvare såpass lenge at MPCC høyst sannsynlig får sluttet 33 skip på nye langtidskontrakter i 2022. Og da har rederiet sikret solide inntekter til godt ut i 2025. Personlig trorjeg vil vil se gode inntekter både i 25, 26 og trolig også gjennom 27. For hva er det som vil knekke ratene? Jo, rederienes overkontrahering. Der er vi ikke i år og kommer neppe dit i 2022. Og før skip leveres må de bygges. Det er ikke gjort i en håndvending. Nei, dette vil komme til å ta tid, lang tid. Hvilken fantastisk investering MPCC er!
Pilegrim
30.10.2021 kl 11:13 3209

Hadde du kalt tråden MPCC BEAR 2031, kunne jeg vært interessert i å følge den, om 10 år.
leppen
31.10.2021 kl 18:34 2774

Da begynner den like fantastiske nedturen som oppturen. Takker for en fin reise oppover både i maersk og mpc. Vi snur pilene nå. Med den enorme tilveksten av båter som kommer fra 2023, flaskehalser som løser seg opp, rente økninger ( gift for aksjemarkedet) er det på tide med en short. Blir sikkert litt sidelengs ørkenvandring i 2022 men et sted må man begynne å shorte.Hvorfor ikke nå når ratene flater ut. Tror det kan bli en fantastisk reise nedover med gevinst 2025-2027.

Kan ikke si annet enn lykke til. Håper du vet hva du gjør.
leppen
31.10.2021 kl 19:01 2661

Takk for det. ( den er gjennomtenkt ja)

Vet ikke om dette er gjennomtenkt. Du fremholder «den voldsomme tilveksten av tonnasje fra 2023». I hvilket segment er det den kommer?

Dersom du ser faresignal om voldsom tilvekst og fallende rater, hvordan kan det da ha seg at MOCC får pre-fixe skip som går ut på kontrakt i 2022 og da på langtidskontrakter til særdeles gode rater?

Hvem er det som tar feil; du eller dem som inngår disse langtidskontraktene?

Hvorfor skal aksjekursen falle i et selskap som fra 2022 vil dele ut utbytter tilsvarende 30% av aksjekursen, og økende utover mot 2025? Hvem er det som ikke finner en aksje som gir mer enn 30% avkastning pr år interessant? Mener du i ramme alvor at en slik aksje vil bli solgt ned i kurs slik at den direkte avkastningen går mot 50% i året?

Gjennomtenkt? Hmmm er ikke overbevist.
fylla12
31.10.2021 kl 19:28 2581

Shorte nå ?

Det kan være kort (short) tenkt nå ......

Så lenge du stiller med nok sikkerhet, betaler renter og andre avgifter
så kan du låne mine og andres aksjer.

Den som låner aksjer må gi utbytte til aksjeeier noe du sikkert vet



Redigert 31.10.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
leppen
31.10.2021 kl 19:41 2526

Hei fylla12. Som du sikkert ikke vet er at det finnes plattformer der man kan gå short uten å gi utbytte til aksjeeier. (CMC)
leppen
31.10.2021 kl 19:53 2480

I et bull marked går alt oppover, kvalitet eller ikke. I et bear marked går også kvalitet ned. Ja MPCC og Maersk tjener rått med penger disse dager og de 2 neste årene. Aksjemarkedet vil med tiden snu ned i løpet av disse 2 årene , det vil også container uavhengig av kontantstrøm. Det er vel ingen som tror at MPCC går opp når børsene korrigere ned? Blir korreksjonen dyp klarer ikke MPCC og hente seg inn før syklusen er over. Ingen har fasit , men å begynne shorten nå tror jeg er lurt.
fylla12
31.10.2021 kl 20:39 2346

Den som eier en aksje har rett til utbyttet med mindre en har avtalt noe annet.
En kan si fra seg utbytte hvis en får god nok kompensasjon .....

Ellers så vil det være kort (short) tenkt ....

En låner ikke ut noe uten at sikkerheten er god nok .... da
ingen ønsker seg en kort (short) slutning










leppen
31.10.2021 kl 21:04 2272

Er litt usikker på om jeg trenger å utdype svaret jeg ga deg tidligere. Det beste er kanskje at du sjekker ut plattformen til CMC. Lykke til long eller short.

Containerskipsratene synker gradvis,noe som bør være positivt for Verdenshandelen. Nå går de neppe rett i bånn med engang. Er antageligvis mange grossister med lave lagre som kommer til å fylle på når de føler at fraktprisene er kommet noe ned. Er det mange nok som gjør dette i samlet flokk så kan det komme grønne piler en kort stund før de går nedover igjen. Nå er ikke jeg eksponert mot containere/containerskip, mer på det som er inne i og rundt varene containeren og regner med at når proppen løsner så gir det mer volum.

At pilene snur ned etter den oppgangen vinhar hatt siden sommeren 2020 er vel ingen stor overraskelse. Spørsmålet er om dette er trenden som snur, eller om. det kun er en midlertidig svekkelse i ratene? Vi må nok ha en noe lengre periode for å si at trenden har snudd.
Men så lenge det ikke kommer mer feeder tonnasje ut i markedet og mye tonnasje er bundet opp i langtidskontrakter, er ratenivået svært volatilt. Det skal ikke mer til at det kommer en periode med noe mer ledig tonnasje tilgjengelig enn hva som har vært normalt den siste tiden, så vil ratene bli påvirket negativt. Men i dagens situasjon er det mer sannsynlig at det kommer perioder med mangel på tonnasje.

Ikke glem at det kommer lite eller ingen ny feeder tonnasje inn i markedet, samtidig forventes det vekst i fraktvolumet.

Et annet moment er at antall ULCS vil øke i årene som kommer, noe som vil kreve økt feeder tonnasje som ikkke kommer.

I tillegg kan det bli innført slow steaming, noe som vil krevende god del mer tonnasje for å frakte samme mengde containere på samme tidsbruk. Hva skjer når det ikke blir tilført mer feeder tonnasje?

Så ta ikke et trendskifte som selvfølge og noe som vil vare ved i lang tid.
Redigert 07.11.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Anders13
06.11.2021 kl 22:50 1377

Selv med betydeliglavere rater er Mpcc lønnsomt. Rart at så mange er engatelive for et selskap som tjener penger som gress og snart er gjeldfritt. På dagens kurs virker selskapet svært billig og jeg forventer 50% kursøkning, - forutsatt at vi slipper krækk.