Kursmål 25 - DNO resultat etter skat på 100 mill 3 kv

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.04.2022 kl 15:57
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Kvike11
DNO 31.10.2021 kl 12:25 471736

Tror på resultat på ca 100 millioner dollar efter skat i 3 kvartal.
Kursen skal betydeligt op,
Nordsø produktionen giver bedste resultat nogensinde.
Måske kurderne snart er på plads efter en reorganisering af Kurdistans departement for naturressourcer. lidt kuffer bytteri og , alle har fået deres penge, og DNO kan nu starte produktionen
Produktionen fra licensen Baeshiqa er udsat .
Investering som nå er udsat kunne ha givet produktion på 15.000 fat om dagen, ifølge DNO.
Med den indtjening der er idag, ser jeg kursen på den anden side af kurs 25 og gerne tilbagekøb af aktier i større stil.
Tilbagekøb vil ikke få indflydelse på RAKs ejerandel i henhold til loven
PaleRider
17.02.2022 kl 17:26 8410

UK/NORSK sektor
Faroe P. kjøpet fremstår ikke nå som en genistrek. Jeg mente og mener imidlertid at det var dumt å kjøpe det når børsene og oljepris var høye. Akkurat som nå hvor det vil være svært stor sjanse for at kjøp av selskaper eller assets kan bli veldig dyrt. Det er ikke lenge siden oljeprisen var på 20-tallet. Det å legge til grunn dagens høye oljepris ved kjøp vil i beste fall være naivt. Heller idiotisk.

Jeg konstaterer at utviklingen i produksjon ikke har vært noe å applaudere for.

Jeg konstaterer at det tar ekstremt lang tid å få noe nytt i produksjon. Jeg konstaterer at styreformannen nedrig omtalte Faroe P. tids- og kostnadsbruk på Brasse. Jeg skulle like å sett en sammenstilling. Blir veldig overrasket om DNO har bidratt til lavere kostnader, og tiden har gått og gått og løpt.

Det hadde vært bra om de traff på Edinnb. Men det å sitte og håpe på at noe med 25% COS skal løfte kursen når ikke en oljepris som har gått fra 20 til 90 USD ikke har gitt særlig uttelling på kursen, ja det tror ikke jeg all verden på.

AVSLUTNING
Hadde jeg styrt DNO så skal jeg love deg en ting. Jeg hadde skjønt hvem som hadde gitt meg tilliten. DNOs aksjonærer. Jeg skulle gjort det jeg kunne for å skape verdier, dele verdier, synliggjøre verdier og styre risiko.

Helt konkret, så hadde jeg startet tilbakekjøp umiddelbart. Jeg er overbevist om at de 10% minst lønnsomme og mest risikable prosjektene som ligger inn i de 800 mill. USD i operational spending har lavere risk/reward enn å kjøpe tilbake aksjer. Så da er det bare å gå i gang.

Så kan en sikkert diskutere om en større andel av free cash flow skal tilbake til aksjonærene, særlig om risk/reward ved investeringene ikke var tilstrekkelig.

Jeg hadde nok invitert Espedal til å ta del i styret. Nikkere skulle blitt avskjediget.

Ledelsen skulle fått lov til å være ledelse. De skulle deltatt i presentasjonen og vist verdiene og potensialet i KRG og UK/Nordsjøen. Jeg hadde ikke trengt veskebærere. IR skulle fått lov til å gjøre jobben sin.

Kanskje skulle du også blitt invitert til å snakke om lønnsomheten ved å investere i KRG, og underliggende verdier i DNO.

Hadde du lovet å jobbe for å skape verdier og gi aksjonærene fair pris og fair utbytte, gitt god info, kontrollert risiko, vist at du har forstått prinsipper om alternativverdi, opptrådt respektfullt overfor dine medmennesker og stått for likebehandling av aksjonærene, så kunne du fått jobben. Du synes på mange måter kompetent. Og mer enn dagens styre og ledelse. Forstår jeg deg rett så investerer du også i motsetning til nær hele styret og ledelsen egne midler i DNOs aksjer og tar risiko.

God ettermiddag,
Redigert 17.02.2022 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
HAS
17.02.2022 kl 18:19 8453

En del av innleggene på tråden er ikke akkurat oppløftende lesning verken når det gjelder form, innhold eller atmosfære. Engasjementet er derimot upåklagelig, og gjør meg overbevist om at jeg sitter i rett selskap. Takk for bidragene:)
Kåre Grønn
17.02.2022 kl 19:37 8365

Helt korrekt Has. Men dette vil muligens ta tid😄 jeg digger DNO da det aldri har sviktet.. dvs kommet back. Bør skje bra ting snart
Redigert 17.02.2022 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
sveipen
18.02.2022 kl 00:01 8161

DNO aldri har sviktet?
Hvilken verden har du befunnet deg i de siste årene?
Neppe i DNO verden forstår jeg.
Slettet bruker
18.02.2022 kl 01:49 8124

I dag er det black friday for Dno, 10 tallet kommer
Kåre Grønn
18.02.2022 kl 07:49 8053

Ingen grunn til 10 men skal ikke forundre meg. Dno går så det griner om dagen
Føre var
18.02.2022 kl 09:14 7874

Satser på oppgang i dag, Dno kan like røde dager når den er feilpriset
list
18.02.2022 kl 09:36 7848

Hvad tror i Lundin har lige meldt ud at de er klar til a sælge shamaran med en værdi på 1,1 Mia som jo opererer i KRG bliver det mossa som køber det via DNO
oto1
18.02.2022 kl 11:20 7696

Tja..
oto1
18.02.2022 kl 11:36 7678

PaleRider

Du kan ta det helt med ro.
Du kommer ikke til å styre dno, og det tror jeg er like greit.

Når det gjelder tilbakekjøp og utbytter så kommer kanskje begge deler.

Men du legger stor vekt på risiko i dine innlegg, og hvordan du ville håndtert dette.

Javel, da skal du få et konkret spørsmål:

i låne avtalene til DNO, bondlån DNO03 og DNO04), så er en av klausulene som fører til bond default som følger:

https://prnt.sc/6ODIdnbH5K0g

Du har kanskje fått med deg Irakisk høyesterett sin avgjørelse om at KRG sin oljelov er ugyldig?
Nå er ikke dette noe spesielt nytt som sådan, men du peker jo selv på dette som risiko.

Så da er spørsmålet:

Dersom PSC'ene i Kurdistan blir kansellert/ekspropiert så forfaller 800 mill USD i bondlån, og DNO har 3 mnd på seg til å løse de inn.
Er da riktig risikohåndtering å ha 800 mill usd på bok, eller er det bedre risikostyring å bruke pengene på tilbakekjøp og utbytter?


citius
18.02.2022 kl 13:10 7571


Jøsses!! 10,90

Godt at man kjører portefølje og ikke alt-i-en

Øker i vinneraksjen for 2022 = BELCO :-))
Kåre Grønn
18.02.2022 kl 13:45 7531

hahaha, bare tøv dette. Oljepris over 90, et område der kun olje og gass er vesentlig for ikke å fryse ihjel.. Helt natta dette :))) Gooo helg :))
PaleRider
18.02.2022 kl 15:29 7400

Du får ta det med ro og følge med på kursutviklingen. Kursen stuper videre.
Siden den stotrende høytlesninga på presentasjonen er kursen nå ned 17%. På ei uke.
Det er bare å sende takkekort til styreformannen. Fortsetter han slik så slipper du kanskje formuesskatt om du betaler slik og kan få tilbake på skatten om du jobber. Du kan kjøpe en klovnenese. Styreformannen trenger ikke.
P/E skal vel under 3 i dette selskapet fra helvete.

Kanskje du skal be styreformannen bruke 90% av tida på neste presentasjon til å belyse denne risikofaktoren.
Kanskje han kan få ned kursen nye 20% på ei uke.
Kanskje klarte du å skremme noen småsparere til å selge med innlegget ditt.

Kanskje styreformannen også kan svare på hva han tenker om hva han har levert etter 10 år som eneveldig i DNO:
"Our mission is to deliver superior returns to our shareholders by finding and producing oil at low cost and at an acceptable level of risk.

DNO's DNA is to be first, fair and firm. We are driven to stay ahead of our competition – and ahead of the opportunities. We treat stakeholders fairly by adhering to high standards of governance, business conduct and corporate social responsibility. We meet our commitments efficiently and transparently and expect the same of our suppliers, contractors, partners and host governments."

- Han sparket BGL, visstnok pga. lav kurs. Da bør han sparke seg selv nå.
- Han snakket nedrig om ledelsen i og avkastningen til Faroe P. Avkastningen Faroe P. ga aksjonærene var superior skyhøy relativt til hva han serverer: Nær ingenting til høy risiko.
Redigert 18.02.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
PaleRider
18.02.2022 kl 15:42 7373

oi Du skal få et seriøst svar.

Det hadde vært enkelt å ta fornuftige grep i DNO. Grep en handling slammet ledelse synes totalt ute av stand til å ta.
Jeg skal gi deg svar på hvordan jeg hadde håndert dette. Det er ganske enkelt.

1) DNO har snart like mye cash som gjeld. Betal tilbake obligasjonslånene. Da bortfaller hele risikofaktoren. DNO sparer også rundt 700 mill. kr i året i luksusfelle renter på det isolert.

2) DNO kan så ta opp et lån på den norske/britiske virksomheten. OKEA har til sammenligning bare litt høyere produksjon enn DNOs UK/Norge produksjon. Ifølge siste rapport har OKEA Total liabilities 10 664 353 000 i gjeld, eller 10 mrd. kr.

DNO kan klare seg med 1/4 av dette og så ha en kredittfasilitet på 1/4. Totalt 5 mrd. kr. Det bør holde.
Med lavere lån, med større sikkerhet, så slipper kanskje DNO også å betale "luksusfelle" renter. Dette skjønner vel ikke styreformannen. Han tenker vel at "pengevannstanden i pengebingen" bare blir halvert ved å fjerne obligasjonslånene. Og at det blir alt for lite med kun 1/4 så mye å bade i. Da finner han det bedre å tenke at penger og lånte penger er bra.

Et lån på 2,5 mrd. kr til 5% rente vil innebære en årlig kostnad på 125 mil.kr mot dagens luksusfelle på 720 mill. kr.
En besparelse på 0,5 mrd. kr i året. Nok til to ganger 2,5% utbytte.

3) DNO kan kutte de 10% av "operational spend" med dårligst risk/reward. Det frigjør om nødvendig 720 mill. kr til tilbakekjøp. Jeg er overbevist om at siden aksjekursen er så ræva, så er risk/reward langt bedre ved kjøp av aksjer enn den minst lønnsomme spenden. Aksjer bør kjøpes daglig, og ekstra mye på "dårlige DNO dager, som det er mange av" uansett helt opp til fair pris fratrukket 10-20%. Det betyr minst til kurs med dagens oljepriser er minst 20 kr. Dette vil også sette en seriøs stopper for shortere og annet PAKK som herjer med aksjen. Og ikke minst sørge for at kurshistorikken er en helt annet. Som igjen vil føre til at datahandel basert på historikk ikke raserer kursen hele tida. Det vil igjen gi DNOs kurs lavere svingninger, et lavere risikoåpslag for investorer og høyere kurs.

4) Så skal minst 25% av cashflowen - så lenge oljeprisen er høy - tilbakeføres aksjonærene ved tilbakekjøp eller utbytte når kursen er fair - 20%.

5) Så hadde jeg sørget for sikring av cash-flowen i KRG.
- Enten ved å inngå en avtale sammen med KRG om selge nok av produksjonen i freatidsmarkedet til at KRG uansett kan betale DNO.
- Og/eller om ikke KRG gidder dette (siden de bare kan la være å betale om de ikke gidder), kjøpe oljederivater som gir en dekning mot fall i oljepris under 40 USD. Det bør være billig nå. Går oljeprisen mye ned og KRG ikke gidder å betale, så vil det gi DNO en viss sikkerhet så lenge sikringen varer. Trolig vil unasett ikke oljeprisen ligge lenge under hva de siste fat koster å produsere. Det er over 40 USD.

KONKLUSJON
Vips, så har DNO langt lavere lånekostnader, langt mindre risiko og en litt mindre unfair kurs.

Nei, DNO bør ikke kjøpe Shamaran. Det er nok eksponering i KRG. En eksponering som gir ræva uttelling på kurs i seg selv, og som sammen med en av OSEs mest udugelig ledelser fører til en kurs nå med minst 50% rabatt. Det på en tid hvor andre oljeselskaper har en mye mer fair pris, gir langt høyere utbytte. Kanskje noen skal finansiere et slik kjøp med et enda dyrere obliasjonslån med enda verre klausuler, større risiko og større selvdestruktiv kraft?

Så enkelt er det.

Men for styreformannen og noen er det vanskelig.

God ettermiddag,
Redigert 18.02.2022 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Føre var
18.02.2022 kl 15:54 7347

Var det noen som ble dritt lei denne nedtradingen eller....?
halvpris
18.02.2022 kl 15:56 7346

Ingen som snakker om recylen som må komme. Ligger alle å sikkler på billige aksjer
sveipen
18.02.2022 kl 17:54 7205

Hvem står bak de obligasjonslånene til DNO.
Lånene med forbrukslån renter.
Kanskje dette er god butikk for Mossa og hans venner.
Hvem vet noe om dette?
Jeg bare undres.
oto1
18.02.2022 kl 18:08 7190

1. Ja, nå har dno snart like mye cash som gjeld. Det har de fikset gjennom 2021.
Og nei, DNO kan ikke innløse lånene før det er gått 3 år fra låneopptak. For det ene lånet skjer det 29. mai.
Så da må vi nesten vente til da før de kan begynne, men tror du ikke det er i DNO sine planer?

2. DNO har allerede lån på den norske virksomheten. Lite benyttet, men det kommer utbygginger.

3. Jeg tror jeg har vist i tidligere innlegg at det å kutte investeringer er noe av det dummeste DNO kan gjøre.
Og at du snakker om 10% av operational spend med dårligst risk/reward viser vel bare hvor tøvete dette blir.
Det er da snakk om ca 30 mill usd, og hvilken brønn vil du kutte ut? Den med olje i? :)

4. Ja, helt enig.
Men la oss nå gjøre dette i riktig rekkefølge: 1. Bygge en solid cashbeholdning (check). 2 Redusere lån (2022). 3. Øke utbytter (2022-2023).
Å begynne i feil ende setter oss tilbake til 2019 der dno betalte utbytte og kjøpte 10% egne aksjer. Og så kom pandemien og DNO med lav cashbeholdning gikk nesten konk. det er historieløst å ville gå ned samme rute igjen, og er en av grunnene til at jeg mener det du skriver er vås.

5. KRG kommer ikke til å sikre noe særlig. De håper på høy oljepris og lar være å betale om pljeprisen blir lav.
Selv tror jeg på ok oljepriser selv fremover og lever med risiko for at den går lav. Og et solid dno overlever det også nå.
Så jeg er uenig, men har ikke noen sterke synspunkt på det.

Når det gjelder Shamaran så tror jeg ikke den er spesielt dyr heller.
Kjenner ikke selskapet godt nok til å uttale meg, men om prisen er rett så ser jeg ikke noe galt i mer produksjon og mer cashflow for dno.
Hvis du har lest uttalelsene så snakker de også om en fusjon, og da blir det i alle fall ikke noe låneopptak.
Om DNO bruker ca 150 mill usd av kassen så kan vi vel leve med det og så lenge KRG betaler regelmessig. Da er cash tilbake i løpet av 4-5 mnd.
Slettet bruker
18.02.2022 kl 19:01 7119

Men Oto1, hvor blir det av de snarlig 20kr du snakket om? Jeg er fornøyd med og ha solgt på 12kr og spørs om den kommer så høyt igjen. Mossa er ikke rett mann for Dno men ingen kan gi han sparken, han sitter på toppen og styrer Dno akkurat som han vil og ikke for aksjonærenes beste.
Anywhere
18.02.2022 kl 19:29 7091

SteveP, lurer på om du har hørt om Russland og Ukraina?? Kanskje det er noe der som senker de fleste aksjer???
oto1
18.02.2022 kl 21:34 6980

Skjønner ikke hvordan du kan ha aksjer å selge på 12 når du ikke har gjort annet enn å mase om salg siden 3?

Ta deg en bolle.
Kvike11
21.02.2022 kl 16:03 6213

Skal vi snart se en opgang i kursen igen, olie stiger og stiger og er stadigvæk over 90 dollar, da olie var i kurs 60 var alle ikke i tvivl om at DNO skulle over kurs 15-20,
men kursen sejler rundt omkring de 10-13.
Nogen der ved hvor langt ledelsen er i forhandlinger om større afdrag, der er ikke kommet en melding om det, kun at de sidder i forhandlinger .
Måske ledelsen heller ikke mener at marked skal informeres om dette , i forvejen findes der ikke dårligere ledelse til at informerer marked end hos topstyret DNO
Der skal ikke meget info til for at holde marked update , sidder der ikke en tidligere jurist i DNO, han er måske også faldet i søvn.
Til trods for min utilfredshed, tjener DNO styrtende med penge i IRAK
halvpris
21.02.2022 kl 16:14 6202

Noen må tape penger på denne manipuleringa NED på Dno kursen. Hvem har råd til slikt. Er det en gevinst for disse folka, som vi ikke kjenner ???
Prewia
21.02.2022 kl 16:20 6202

Parodin fortsätter DNO enda oljebolaget som backar då oljepriset stiger kraftigt igen,equinor upp över 3 procent,
Aker bp lupe 2 , DNO ner från r3dan pressat pris, billigaste oljeaktien sjunker mest,
PaleRider
21.02.2022 kl 16:45 6168

1. Fra: https://newsweb.oslobors.no/message/541436
"1 September 2021 - DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, today completed
the private placement of USD 400 million of new five-year senior unsecured bonds
with a coupon rate of 7.875 percent. The placement met strong investor demand
across international markets and was significantly oversubscribed, leading the
Company to upsize the new bond issue from USD 300 million to USD 400 million."

Her økte altså DNO i september luksusfelle lånet med 100 mill. USD, eller nær 900 mill. kr.
Med en rente på ca. 8% så tilsvarer det 72 mill. kr. ut av vinduet hvert år. Det er rundt 1/3 av hva de betalte i utbytte.
Skjønn det, den sånn kan.
72 mill. kr som kunne vært brukt til tilbakekjøp.

DNO kunne latt være å øke dette lånet. Men nei, de tok opp enda mer lån, enn de tenkte.
Så kan noen snakke så mye de bare vil om at det må gå tre år før innløsning osv. Ja, vel. Da kan en kanskje la være å ta opp enda mer i lån?
Bare tullprat.
Det er obligasjonseierne som sitter og utbytter DNO.
Hva styreformannen tenker, om han tenker, det vet bare han.

2. Det at DNO har belånt høyrisikovirksomheten i KRG og attpåtil har en "skyte seg i foten klausul" i dette høyrisikolånet er bare totalt uforståelig.
Det er ganske elementært. En belåner FØRST det som gir høyest sikkerhet. Dvs. assets i Norge/UK Det gir lavest rente. Som gir lavest kostnader.
Økonomistyringen fremstår totalt nedsnødd.

3. Noen klarer ikke, eller vil ikke på harde livet, forstå noe som helst av dette med alternativkostnad.
Jeg har sannsynliggjort at DNO har 100% oppside på aksjekursen til FAIR pris.
At noen ikke skjønner at disse operational spends ganske sikkert har varierende avkastning, fra det som kanskje er god god avkastning ned til litt marginal avkastning, det får han bare fortsette med.
Jeg har ingen tro på at ALLE disse investeringene har over 100% oppside på kort sikt. En bør derfor ta bort de aller minst lønnsomme prosjektene og flytte disse midlene og gjøre tilbakekjøp. Så kan en heller gjennomføre disse investeringene litt senere.

4. Noen er ikke enig med DNO. September. Øke lånet med 100 mill USD ekstra. Etter det bla bla bla.
Noen glemmer selvfølgelig det viktigste, DNOs kjøp av Faroe P. Jeg ikke har sett spor av forsøk på å sikre oljeprisen.
Hvis selskapet operer på knivseggen, så er det ledelsens fordømte plikt å hindre at en faller ned på feil side.
At DNO ikke hadde forsikret seg mot halerisiko i oljeprisen vitner om totalt mangelfull styring. Når de har masse lån med "skyt seg selv i foten klausuler", en har sett at KRG ikke betaler som de skal ved oljepris under 40 USD osv. Totalt nedsnødd. Raset må ha gått.

5. Selvfølgelig gidder ikke KRG å sikre. Det betyr ikke at DNO ikke bør sikre. Og når KRG ikke sikrer, så gjør det investeringer i KRG enda mer usikre. Da bør man selvfølgelig ikke investerer der med lånte penger og "skyt seg selv i foten klausuler". Noen vil øse på med investeringer. Risikoen synes glemt allerede. Risikoen kommer fult til uttrykk ved oljeprisen under 40 USD. Tross dette vil ikke noen sikre. Skjønn det, den som kan.

DNO kommer ikke til å fusjonere med Shamaran. Styreformannen vil ha kontroll. Det synes å være det eneste som står i hodet på han.

Noen snakker om vås.
Dette er vås:
- Like stort som Total, flaggship, Faroe P. leverte ikke avkastning, hater/elsker gjeld, plante trær

Redigert 21.02.2022 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
tavre
21.02.2022 kl 16:50 6171

Men Steve, du satte vel short på 8,34 eller der omkring? Og du er fornøyd med salg på 12kr? Hmmm.............
PaleRider
21.02.2022 kl 16:54 6192

DNO klarer i dag å falle fra et ursvakt nivå på kursen hvor kursen er mer enn 50% ned fra all time high. Over 2% ned midt på dagen. P/E er vel på 3-tallet snart.
Selv om oljeprisen er opp over 2% og nå er nær 95 USD
Aker BP opp 2% fra høye nivåer. Ikke langt unna all time high. P/E er godt over 10
Equinor opp 3%. Ikke langt unna all time high. P/E er godt over 10.

DNO verdsettes vel snart til 1/3 av andre oljeselskaper. På gode dager så stiger DNO knapt, på dårlige gruses kursen. Det har skapt et giftig sentiment. Og rasert kurs.

Noen får sende takkekort til styreformannen. Med dette tempoet på nedgang og kursgrusing, så blir det vel knapt noen formue på noen av oss.

DNO fremstår som søppel.

Hvor mye var det regnearket mente at DNO-kursen gå opp med oljeprisen? Fakta er at DNO synes totalt frakobla oljeprisen.
Prisingen av aksjen blir bare verre og verre. Og ja enda verre.
En dag vil oljeprisen falle og børsene likeså. Da faller DNO sikkert aller mest. Fra et elendig nivå.

Styreformannen har alle midler tilgjengelig, men gjør - INGENTING
- Ingen tilbakekjøp
- Elendig utbytte
- Kun notering på jo-jo, ko-ko børsen Oslo Børs
- Katastrofal informasjon, ingen forsøk på å få fram verdiene
Redigert 21.02.2022 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
PaleRider
21.02.2022 kl 16:55 6199


I dag kom DNO med reserverapporten. https://newsweb.oslobors.no/message/554384

Det er ganske absurd at DNO ikke har klassifisert noe av Baeshiqa som P2-reserver når de allerede har produsert fra lisensen og skal produsere ganske mye daglig fremover.

DNO vil bare IKKE ha fram verdiene.
oto1
21.02.2022 kl 17:46 6238

1.
DNO hadde ved inngang til 2021 et bondlån på 400 mill usd (DNO02).
I begynnelsen av mai bestemte de seg for å redusere det lånet med 100 mill usd: https://newsweb.oslobors.no/message/532277 via tilbakekjøp.
Så kom 13 mai og ny betalingsusikkerhet fra KRG: https://newsweb.oslobors.no/message/533212
Så i august kom melding om refinansiering av dno02 (usd 300 mill i planlagt lån): https://newsweb.oslobors.no/message/540627
Så tok de likevel opp 400 mill usd i lån slik at de var tilbake på totalt 800 mill.
Hvorfor de endret fra 300 til 400 vet jeg ikke. Det kan være at de da hadde noe spesifikt i kikkerten, men det er slike ting vi aldri får vite, heller ikke du.
Men du klarer alltid å konkludere selv om du ikke kjenner halve historien.
Uansett så økte ikke dno lån i 2021. De gikk inn i året med 800 mill usd i bondlån, og de gikk ut av året med ca 795.

2. Igjen så kommer du bare med vås. Hvilken virksomhet skulle dno belånt før Faroe kjøpet? Et kjøp som du forøvrig mener de aldri burde gjort. Men å belåne imiaginære assets er visstnok opplagt? Aner vi litt SV politikk her med å legge ned oljeproduksjonen, men ikke ha noen problemer med å bruke inntektene?

3. Ikke noe nytt i at du har problemer med å forså. Det er helt normalt.
Jeg har prøvd å forklare deg at investeringer i Kurdistan blir tilbakebetalt 100%. Da er selv en krone i fortjeneste uendelig avkastning så lenge kosten med å tjene den krona er null. Uendelig avkastning er mye bedre enn 100%.
I Norge får man tilbakebetalt 78%.
Dersom man bruker 60 dager på å bore en brønn, og kostnadene med en brønn er 600k usd/dag, så koster en brønn ca 36 mill usd.
Av dette så får man altså refundert 78%.
Reell kost med brønnen er da ca 8 mill usd.
Dersom DNO har 20% eierandel så er dno's kostnader 1,6 mill usd.
Om DNO borer 7 brønner i år så snakker vi altså om en reell kost på ca 20 mill usd, litt avhengig av eierandel og boretid.
Et funn på en av de brønnene på 10 mill fat til DNO vil gi en avkastning på mer enn 100% om man regner en verdi på usd 5 per fat.
Jeg kan ikke garantere at det blir funn, og jeg kan heller ikke si hvilken av brønnene som er tørr og som man derfor ikke skal bore.
Men sannsynligheten for minst et funn er stor, og jeg ønsker at dno skal bore disse.
Men jeg forstår altså ikke alternativkostnad. At noen av brønnene er tomme og dermed bortkastet.å bore skjønner jeg, jeg vet bare ikke hvilke. Men du har jo løsningen på dette, så nå kan du fortelle oss alle hvilke brønner dno skal bore i år, og hvilke de bør droppe.
Du finner boreprogrammet i presentasjonen.

4. Og noen har bastante meninger uten å ha filla peiling på hva de snakker om.

5. Var dette et eget punkt, eller bare spinning på samme oppgulpet?

Kommer ikke dno til å fusjonere med Shamaran fordi styreleder vil ha kontroll?
Vet du hvor stort Shamaran er? Ikke Exxon vi snakker om her.
oto1
21.02.2022 kl 18:04 6221

DNO må følge det som er retningslinjer for godkjenning av reserver.
PaleRider har en annen formel, den som finnes i hans hode.

DNO har totalt produsert 15k fat med olje fra 2 brønner på Baeshiqa.
Det tilsvarer noen timers testing.
Det er INGEN (med et unntak) som reklasifiserer ressurser til reserver basert på noen timers testing.
Vi får trolig både P1 og P2 reserver fra Baeshiqa i reserverapport til neste år, men først må man altså bevise at feltene produserer, og man må få et bedre grunnlag for å si noe om hvor mye.

PaleRider, igjen fullstendig uten konnskap om det mest elementære,synes dette er absurd.
Javel.
Slettet bruker
21.02.2022 kl 18:27 6177

Dno på 10 tallet og Olja over 95$, det må vel være ny rekord i forhold til oljeprisen. Før så var den over 20kr med denne oljeprisen. Dno var rundt samme kurs da olja var på 70$, nå 25$ høyere så er den rundt samme kurs. Mossa har nok en plan og det er ikke til aksjonærenes beste, virker som har gjør alt han kan for at kursen ikke skal stige, akkurat der har han vært blant de beste i klassen. Oto1, du sa den skulle snarlig til 20kr, hva sier du nå?
Fluefiskeren
21.02.2022 kl 18:29 6203

Det er riktig. Ved årslutt var dette klassifisert som 2C-ressurser og ikke reserver. Alt står i rapporten.

« At the license level and at yearend 2021, gross 2C resources stood at 55.7 MMbbls (35.7 MMbbls on a net basis), compared to 42.5 MMbbls (13.6 MMbbls on a net basis) at yearend 2020.»

« Baeshiqa license volumes were recorded as contingent resources at yearend 2021, pending acquisition of 3D seismic, additional drilling and production start up, all of which are planned for 2022.»

oto1
21.02.2022 kl 19:54 6094

Nei, hva skal man si?

DNO tjener mer og mer, og kursen går andre veien.

Det sier meg ar DNO på et eller annet tidspunkt vil få en skikkelig kursstigning, men jeg vet ikke når.
Det vet vel ingen andre heller.
halvpris
21.02.2022 kl 20:18 6047

Putin måtte til for å få Dno i pluss i morgen ;-)
Kåre Grønn
21.02.2022 kl 21:29 5905

Langt unna oppgang foreløpig slik det ser ut nå... Hjelper ikke med oljen i 150 pr fat :)))) Når det begynner og skrives om miljøsatsing, så kanskje... Eller utvidelser, oppkjøp osv... Tror ikke engang resultater med dundrende overskudd hjelper... Ja ja vi får se...
velkjent
21.02.2022 kl 21:52 5895

Hvis det skulle knipe med gassen fra Russland til EU, må det fyres med oljeprodukter og kull. Vindmølletullet EU driver på med dekker bare behovet til lyspærene.
sveipen
21.02.2022 kl 22:05 5865

Slik dette nå ser ut, kan man lure på om denne noen gang kommer over 13-14 kroner.
Den er så lett og manipulere og shorte at dette ser mørkt ut.
Omsetningen må opp, og folk må slutte å selge på disse kursene.
Om det ikke finnes selgere, kan robotene drive på, men de tjener ikke penger.
Slutt og selg er min anbefaling.
sveipen
21.02.2022 kl 22:05 5908

Slik dette nå ser ut, kan man lure på om denne noen gang kommer over 13-14 kroner.
Den er så lett og manipulere og shorte at dette ser mørkt ut.
Omsetningen må opp, og folk må slutte å selge på disse kursene.
Om det ikke finnes selgere, kan robotene drive på, men de tjener ikke penger.
Slutt og selg er min anbefaling.
Kåre Grønn
21.02.2022 kl 22:08 5919

Blir i hvert fall slutt på gass og olje fra Gazprom... Slutt! :))))) deilig