Hexagon Purus - Norges grønne vekstmonster!

Rect Angel
HPUR 04.11.2021 kl 10:08 57111

NB NB!! OPPDATERT 17.08.2022

LINK TIL WEBCAST FRA Q2 2022, lagt 09.08.22 nederst i trådstart.


NB! Har endret overskriften på tråden fra 'hydrogenbomben' til 'Norges grønne vekstmonster' da 'hydrogenbomben` som selvsagt var humoristisk ment, nå likevel føles upassende og gir assosiasjoner til krig som vi nå dessverre ser utspiller seg i Europa. Også litt misvisende fordi Hexagon Purus i løpet av den siste måneden har landet EN KONTRAKT VERDT HELT UTROLIGE 9 MILLIARDER NOK OM LEVERING AV BATTERIPAKKER TIL USA-BASERTE HINO MOTORS, 100% EID AV DEN GLOBALE GIGANTEN TOYOTA. Så her er vi altså vitner til monstervekst både innen hydrogen og batterielektrikk.

NB2! Har også lagt inn link til webcast fra Q4 2021 presentasjonen 15.februar nederst i trådstart. Mektig! Så gå for all del ikke glipp av dette! Must see!

21.06.2022. Lagt til linker nederst til webcast Q1 2022 og CAPITAL MARKETS DAY samme dag.


Så webcasten fra Q3 2021 tirsdag (02.11.2021) for andre gang i går kveld. Denne gang i fred og fordragelighet. Du verden!

Vil ikke si stort mer, for enhver må selv sette seg inn i tingene og gjøre opp sin egen mening når det gjelder investering, men denne historien bør flest mulig asolutt gjøre seg kjent med, og gjør man det ved å se webcasten fra tirsdag samt evetuelt leser seg litt opp, kan jeg egentlig love at man raskt vil se tegningen. Direkte imponerende av CEO Morten Holum å holde en så nøktern og avdempet tone når man har et slikt budskap som her å bringe til torgs. Vi snakker skaleringsmuligheter og veksteksplosjon nesten hinsides det fattbare.

Det nylige oppkjøpet av tyske Wystrach tror jeg bestemt er en genistrek. Tankene tar også en tur sånn litt 10 år tilbake i tid da Tomra Systems stod i ca. 30 kroner og kjøpte det tyske selskapet Tritech, nå Tomra Sorting Solutions...

Vel bekomme!


https://vimeo.com/641425791/67a74ba056

https://hexagonpurus.com/

https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-acquires-wystrach-adding-industry-leading-hydrogen-systems-capacity-to-its-platform-to-accelerate-the-hydrogen-transition


OPPDATERING 04.03.2022:

Det tok sin tid, men da har jeg omsider også sett Q4 2021 presentasjon. For et overveldende budskap CEO Morten Holum bringer til torgs her. Fantastisk! Allerede nå har f.eks. altså Hexagon Purus allerede veldig mye av guidet 2025-omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i ordreboken! Og massevis av annet i pipeline! Det som skjer her er bare så utrolig imponerende. Ja, helt overveldende. Voila!

https://vimeo.com/677599615/f4da83a3b1

OPPDATERING 21.06.2022:

Webcasts fra Q1 2022 og CAPITAL MARKETS DAY 2022 samme dag, 10.05.2022

https://vimeo.com/709409042/588cd5a2e2

https://vimeo.com/709409042/588cd5a2e2

Webcast fra Q2 2022

https://www.youtube.com/watch?v=soa_x4XF5ic


🇺🇦 🕊️
Redigert 17.08.2022 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
28.03.2022 kl 11:44 6579

Vi får se. Man har jo nylig hentet 600 millioner NOK. Er vel også gode muligheter for å sikre seg andre finiansieringsmodeller her hvis nødvendig eller ønskelig?

Inntekter kan vel nå også komme raskere enn hittil estimert inn i Hexagon Purus' kasse slik verden nå gearer for vekst innen fornybart som en reaksjon på Putins overfall på Ukraina med ønsker om å frigjøre seg fra import av russisk fossil energi.

Har personlig ingenting imot å være med på en eventuell emisjon her hvis den rettes mot 'alminnelige aksjonærer'.

PS) Du stiller et spørsmål. Vi har jo en finanspresse i dette landet. Man hadde jo ikke dritt seg ut hvis man hadde stilt noen spørsmål om både det ene og andre til ledelsen i Hexagon Purus i dag... Hadde man?

Personlig har jeg lenge slitt med å forstå hva som gjør at interessen for Hexagon Group nærmest synes å være helt fraværende i norsk finanspresse. Skjer der ikke egentlig mer enn nok innen gruppen til at større interesse fra finansmedia hadde vært svært så naturlig og på sin plass, spør jeg meg.

En nyhet som dagens er vel ikke akkurat hverdagskost i norsk næringsliv?

Redigert 28.03.2022 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 17:29 6487

Uansett dagskurs, så er det på serieproduksjon de skal bli store, og dette er derfor veldig gode nyheter på sikt.
Også disse nyheter tyder på at hydrogen blir en vinner innenfor transport.
https://cm.h2-view.com/t/ViewEmail/t/36FCB066BF0F46962540EF23F30FEDED/2B5806D0B7C4A578C4DA2C823DDA3384?alternativeLink=False

Utenom det så venter vi på underskrifter på gigantavtaler, og innholdet i de, og styres kursene i HEX+ av geopolitiske- og makroforhold.
Forøvrig så er jeg ute etter hva folk her på forum mener om HEX sin rolle mht. LNG, fordi jeg forventet at investeringer innenfor det vil bli store, som et ledd i transisjonen til helgrønt.
Redigert 28.03.2022 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 18:11 6513

«…Personlig har jeg lenge slitt med å forstå hva som gjør at interessen for Hexagon Group nærmest synes å være helt fraværende i norsk finanspresse. Skjer der ikke egentlig mer enn nok innen gruppen til at større interesse fra finansmedia hadde vært svært så naturlig og på sin plass, spør jeg meg….».

I Norge er finansverden, presse, de store aktører og politikere en stor happy familie. Det å primært støtte opp under de store aktører er kjent under betegnelse « den nordiske modellen», hvor avviket består i at man i EU primært beskytter små og mellomstore bedrifter fra de store.

Dette har jo vært veldig synlig under COVID. Den nordiske modellen er gått ut på datum, men selvsagt holder disse fast ved det.
Det er om å gjøre å beskytte folk flest, samt småbedrifter, samt tøyle de store ( noe som ingen har gjort tilstrekkelig med).
De milliarder EU har ilagt de store amerikanske bedrifter er ikke mer enn en fartsbot på 10 kroner for å ha kjørt 130 i 30 sone.
At man tillot at DNB fikk kjøpe S banken, at man tvangsinnfører DAB og AMS er gode eksempler på at man i disse tilfeller gjorde Elkjøp, Møller og Statkraft sterkere, og påfører folket gigantutgifter og tvangstrøyer.
Tilbake til ekteskapet i Norge: Det er overtydelig at de kapitalsterke kjøper seg spalteplass, analyser og politisk velvilje. Det er så overveldende tydelig at det ikke trenges Å eksemplifisere.

Jeg har derfor ikke noe tro på at Norge blir et viktig marked for HEX+. Det skjer heldigvis ting i både EU, Amerika og Asia, og så dilter nok Norge etter.
Redigert 28.03.2022 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
04.04.2022 kl 16:51 6260

Lenge igjen av børsdagen 'over there', men i skrivende stund er 5 peers jeg følger i USA kraftig opp med +3.74% og 8.35% som henholdsvis bunn- og toppunkt i intervalllet for intradag kursoppgang.

Rett og slett fascinerende å bivåne at kursen på Hexagon Purus, Norges grønne stolthet, bombes ned til intradag low i sluttauksjonen samtidig som kursene til peers går rett til værs i USA...

Hexagon Purus i dag 04.04.2022:

30.90 NOK (-1.47%)
Redigert 04.04.2022 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Gitarhelt1
04.04.2022 kl 20:49 6188

Markedet venter på endelig signering av de store kontraktene.
kelle
04.04.2022 kl 22:05 6153

Blir nok en bra dag for begge aksjene i morgen: TradeGate følger opp med bra omsetning og oppgang. Sluttkurs HEX 3,548 tilsvarende 33,90 Opp + 7,32%
Redigert 04.04.2022 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
04.04.2022 kl 22:25 6147

Da var det slutt også i USA, og slik sluttet de 5 peers jeg følger der:

Plug Power Inc: +12.03%
Fuel Cell Enwrgy Inc: +9.06%
Ballard Power Systems Inc: +7.27%
Bloom Energy Corp: +6.81%
Nikola: +4.99%


Men på Euronext Growth i Oslo fikk altså Purus tommel ned i dag:

Hexagon Purus: -1.47%
Framtia
05.04.2022 kl 00:32 6063

Jeg er nok i samme bås som deg monitor1...Har kun investert i grønne aksjer, men observerer selvfølgelig at Oslo børs ikke er et sted for grønne investeringer, enn så lenge! Jeg vil gå langt i å påstå at grønne selskaper på Oslo børs, må ses på som en regelrett trussel mot oljenasjonen Norge!. Grønne aksjer blir knapt benyttet til å pynte oljebrura...Jeg trodde aldri jeg ville få anledning til å kjøpe Hex Comp. aksjer til 24kr, da jeg kjøpte mine første på rundt 42kr fallende kurs for ca to år siden...Fallet i grønne aksjer har vært brutalt og overdrevet...Men når Sissener med flere får forsideplass i FA og signaliserer at aksjonærer må dumpe alle grønne investeringer, begynner ofte ballen å rulle i unnabakke...!🤔 Problemet var også at nedsalget traff samtlige aksjer, uansett ryggrad...Da var " det grønne skiftet" over natten avsluttet!. For noe jævla tull!!! Jeg er rimelig standhaftig og skal le hele veien til banken, når min skadeskutte portefølje viser seg å få en ny vår, mot alle odds...Lykke til med grønne investeringer fremover...Jeg er ganske sikker på at ting snur opp snart!😉
Slettet bruker
05.04.2022 kl 01:16 6045

Artig… Håper det er mange av oss, som selvsagt vil tjene penger, men satser bare ESG eller grønt. De poster jeg kjøpte Iår ( HEX 23,70, HPUR 21,70, og Scatc 139,60), har nok reddet mye for min del etter marerittet det siste året. Kun antall HEX aksjer ble doblet, de andre var nye ( gjorde en liten trade i HPUR ifjor). Snittet på de investerte HEX er vel rund 32,60 ( har dog tidligere realisert gevinster i mellomlanlange / korte trades der, så,er solid i pluss der). Har nå 4 ganger så mange HEX enn HPUR, foruten 25% av investerbar kapital i SCATC… Så var det disse aksjer i Storebrand Ergre Deg Grønt, som heldigvis nå bare må opp 11% for å gå i null.
Lite interessant for andre dette, men foreløpig sitter jeg med alt. Muligens at jeg vekter meg noe ned før jeg kjører av gårde 15/5.
Redigert 05.04.2022 kl 01:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2022 kl 01:25 6061

De kunne jo imorra bestemme seg for at alt de tjener på olje, gass og strøm skal gå til grønt i Norge? Ingen subsidier utbyttebetalinger og høye bonusser til disse sektorer; alt til en grønn infrastruktur. Hvilket land i EU har den muligheten til å finansiere hele den nødvendige grønne revolusjonen med slikt?
Redigert 05.04.2022 kl 01:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2022 kl 13:41 5911

Neppe. Især i EU, deler av Asia og Amerika vil presset bare bli større på politikere. Hittil har de ignorert det, og overlatt det til aktørene. Snart kommer veikartet til EU, og om de rødsvarte i Norge ikke vil miste resten av det lille som er igjen av troverdighet, så må de også motvillig hoste opp og konkretisere hvordan de skal få til en langt raskere omstilling ( alt mindre enn en tripling av innsatsen er uetisk).
På verdensbasis vil subsidier til oljebransjen måtte fases ut raskere, og subsidier til grønt tilsvarende måtte forseres.
Det er en hel annen grønn driv i befolkninger i disse landene enn det er i Norge, ikke minst takket en bredere og mer oppriktig informasjonsstrøm, både fra media og politikere.
Når FN rapporten også påpeker at teknologiske fremskritt allerede ha medført betydelige reduksjoner i priser på grønne løsninger, så vil disse prosessene akselere nærmest uansett. Bransjen er dessuten mindre utsatt for sosiopatens krigsforbrytelser, enn mange andre bransjer.

Jeg ser for meg en større differensiering innenfor grønne aksjer; Skrivebordsselskaper og små nyopstartede bedrifter vil få vanskeligere tider enn de etablerte selskaper/ de med en god forretningsmodell.
Vi er nå i en situasjon hvor det strømmer mye penger inn i grønne aksjer igjen, og kursstigninger i de seriøse aktører er betydelige.
Jeg påpekte at bunnen muligens var nådd for en god stund siden, og utviklingen de siste dagene forsterker inntrykket.
Det flyter også mer penger til Norge grunnet en sterkere krone; Mye havner nok i oljerelatert, men noe drypper på de grønne også.

Selvom jeg er optimistisk for grønn sektor fremover, og aksjer generelt fortsatt er nesten det eneste investerbare, selv med noen renteøkninger, så er det nok svarte skygger i horisonten: COVID herjer i Kina, sosiopaten som de ikke vil fjerne, politikere som har andre agendaer enn å ville verden bra, mye rusk i forsyningskjeden, høye råvarepriser, fare for stagflasjon i deler av økonomien, nye inflasjonrekorder, og alt som kommer kjølevannet av disse tingene. De kommende måneder blir nok avgjørende for om økonomier vil stagnere eller ikke.

Det jeg selv lurer på er især situasjonen i Europa. Selvom det ikke forventes en resesjon, så vil den totale veksten reduseres.
Redigert 05.04.2022 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
05.04.2022 kl 23:08 5833

At de beste og mest fremtidsrettede grønne selskaper kan se lyst på fremtidsutsiktene, er nok hevet over tvil, og Hexagon Purus er definitivt blant disse, etter min mening. Selskapets globalt markedsledende produktportefølje har et så et gedigent nedslagsfelt og skalerbart potensial at det nesten er skremmende.

Menneskeskapte klimaendringer er nå så godt vitenskapelig dokumentert at gruppen som forfekter å gamble på tut og kjør og at 'alt ordner seg av seg selv' krympes radikalt.

Press kommer fra alle hold og kommer bare til å øke. Det vil også styrende poltikere som sleper beina etter seg og mangler handlekraft få merke, i stadig sterkere grad.

Her et eksempel hvordan store selskaper settes under press av fondsforvaltere. En samlet forvaltning som her verdt $7 trillioner, er ikke noe man bare kan ignorere.

Vil man lese hvordan presset fra forvalterne er tenkt utøvd i praksis hvis nødvendig og kommentarer fra noen av selskapene som settes under press, er det bare å åpne linken under.


WORLD

Exclusive - Investors warn European companies over climate accounting

By Reuters • Updated: 05/04/2022 - 01:20
By Simon Jessop

LONDON – Thirty-four investors managing more than $7 trillion in assets have warned 17 of Europe’s largest companies, including BP and Volkswagen, that they could challenge board directors over their accounting of climate risks.

The move is the latest push by investors to pressure companies and their auditors, charging them with not moving fast enough to adapt to the world’s transition to a low-carbon economy or being clear enough about the potential impacts.

In letters sent between December and February and seen by Reuters, the investors told the companies their accounts did not reflect the fallout from climate change on their assets and liabilities. For example, some assets may depreciate faster in value while demand for certain products may fall.

The need for faster action to cap global warming at 1.5 degrees Celsius and mitigate its worst extremes was reiterated by U.N. climate scientists in a landmark report on Monday.

“Investors cannot understand the true value of a company without knowing the embedded climate risks,” Natasha Landell-Mills, partner and head of stewardship at investment manager Sarasin & Partners, one of the signatories to the letters, said in an interview.

Others to sign include the fund arm of HSBC, French public pension scheme ERAFP, and BMO Global Asset Management EMEA, part of U.S. asset manager Columbia Threadneedle.
-----
While many companies have pledged to get to net-zero emissions and are under growing pressure from regulators to disclose their efforts, the majority have yet to align their business practices, including their accounts, with the goal, the investors say.

“We can’t rely on ‘business as usual’ accounting assumptions as the energy transition unfolds. Along with our commitment to be a net zero investor, ensuring company accounts are aligned to a 1.5°C degree future is a crucial first step,” said Matt Crossman, stewardship director at Rathbones.

https://www.euronews.com/2022/04/05/us-climate-change-accounts-letter-exclusive
Redigert 06.04.2022 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
06.04.2022 kl 22:09 5759

Prototype klar i juni.

Fint eksempel på hvilke prosjekter Hexagon Purus er involvert i og med hvilke type partnere, og siktemålet i slike pionerprosjekter er som alltid serie-/masseproduksjon. Gruveindustrien er svære greier og en versting med enorme utslipp av klimagasser så potensialet i et vellykket prosjekt her som leder til serieproduksjon, er seff ditto.


6 Apr, 2022

First pilot project in Chile for hydrogen in mining to launch prototype in June

Author Anthony Barich
Theme Metals

As part of the first pilot project in Chile to advance the use of hydrogen in large mining equipment, researchers are working on a stationary prototype that will be placed on site at Antofagasta PLC's Centinela copper mine. Erik Isokangas, the project's technical director, told S&P Global Commodity Insights the prototype is expected to launch in June, giving a clearer timeline from the previously announced target of 2022.

The Hydra consortium — made up of French utility Engie SA, Australian mining research organization Mining3, Mitsui USA, Thiess Pty. Ltd., Ballard Power Systems Inc., Hexagon Purus ASA and Chile's Reborn Electric Motors — has been working to replace the use of diesel in high-tonnage vehicles as part of the project, which commenced in April 2021.

https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/first-pilot-project-in-chile-for-hydrogen-in-mining-to-launch-prototype-in-june-69585431
Redigert 06.04.2022 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
07.04.2022 kl 22:22 5686

E24 i dag.


Børskommentar

Tre grønne aksjer med substans og vyer for fremtiden

Det er ikke lengre bare luft og fremtidshåp i grønne selskaper.

Johann D. Sundberg
Børskommentator

Under den grønne aksjeeuforien kom det en strøm av grønne selskaper til Euronext Growth-listen på Oslo Børs. Mange av selskapene hadde lite annet å vise til enn fremtidsplaner, noe notoriske skeptikere ikke har unnlatt å bemerke. Men vi får nå stadig flere eksempler på at det noen har kalt luftige planer, er i ferd med å bli håndfaste realiteter.

Tre selskaper har så langt i år utmerket seg i så måte. Selskapene Hexagon Purus, Horisont Energi og Hydrogenpro har ikke bare forbokstaven i selskapsnavnet til felles. De kan alle tre se tilbake på store gjennombrudd så langt i 2022. Det går an å mene at aksjemarkedet så langt ikke har klart å verdsette gjennombruddene.
-----
De virkelig store kontraktene er det Hexagon Purus som står for. Tidligere i år har selskapet meldt om to gigantavtaler med en samlet omsetningsverdi på 16 til 19 milliarder kroner, for levering av batteripakker til elektriske lastebiler. Med disse kontraktene i bunn, ligger selskapet meget godt an til å nå sitt omsetningsmål på mellom fire og fem milliarder kroner i 2025. Samtidig tikker det inn kontrakter for levering av systemer til hydrogendrevne kjøretøy, noe aksjemarkedet hadde sin primære fokus på da selskapet ble børsnotert i slutten av 2020.

Etter en pen opptur i år, handles Hexagon Purus-aksjen til vel 31 kroner. Det verdsetter selskapet til vel åtte milliarder kroner. Det går an å mene at det ikke er skremmende mye for et selskap som ligger meget godt an til å få en særdeles kraftig vekst i årene som kommer. Kursen ligger dessuten langt under nivåene den lå på ved inngangen til 2021.

https://e24.no/boers-og-finans/i/V9wXPJ/tre-groenne-aksjer-med-substans-og-vyer-for-fremtiden
Broker500
07.04.2022 kl 22:53 5719

Blir en fin stigning her den neste måneden👍
kruser
08.04.2022 kl 09:24 5614

Heisan folkens.
God påske ellers.
Klarer vi 30 talle i begge her nå ut i neste uke.
Dette her må feks være bunnfiskepriser.
30 tallet er bra.
God påske Hex folka.😀
Rect Angel
08.04.2022 kl 14:02 5550

Kanskje blir det innen rimelig tid mulig å kjøre hydrogenbil i Norge likevel? Personbiler altså, for andre enn drosjesjåfører i de største byene.

Har personlig ikke lyst å kjøp elbil når jeg skal skifte, men hydrogenbil. Dette høres faktisk litt lovende ut fra regjeringen, i dag. Tenker nemlig denne formuleringen "Norge skal bidra i å utvikle et marked for hydrogen i Europa gjennom å skape et marked her hjemme..." ikke kan bety annet enn norske myndigheter endelig har bestemt seg for å gripe sjansen og bidra til at det bygges en infrastruktur fra A til Å for hydrogen i Norge. Noe som dermed da selvsagt da også må innbefatte et nasjonalt nettverk for fyllestasjoner for veitrafikk. Momsfritak/subsidier ved anskaffelse av hydrogenbil på linje det vi har sett i forbindelse kjøp av elbil, må vel også være en selvfølglig del av myndighetenes satsing? Nå er det å krysse fingrene å vente på action, jo før jo heller.

Og hva med Hexagon Purus oppi dette?

Selv om Purus er en tvers igjennom global aktør, i ordets rette forstand, skal man selvsagt ikke undervurdere verdien av at den globale markedslederen innen lagring og transport av hydrogen også får vise verden hva man har å by på i sitt eget hjemmemarked hvis regjeringen nå faktisk mener alvor og ikke bare 'tenker stort' for å sitere næringsminister Vestre, men som en nasjon som har ressursene til å gjøre det, også endelig handler med nødvendig kraft og griper en fantastisk sjanse til å bygge ny, fremtidsrettet industri og verdi i og for landet, med potensielt stor eksportverdi.

Hexagon Purus har også eierinteresser i produksjon av hydrogen.


Nettavisen i dag:

Hydrogenproduksjon

Regjeringen vil videre legge til rette for produksjon av hydrogen med lave eller ingen utslipp for å dekke den nasjonale etterspørselen.

Norge skal bidra i å utvikle et marked for hydrogen i Europa gjennom å skape et marked her hjemme og samarbeide med europeiske og andre land om å forme regler og om forskning.

Det skal etableres «en samfunnsøkonomisk lønnsom» produksjon av blått hydrogen blant annet gjennom Gassco. Det skal også tildeles areal for CO2-lagring og relevante søknader om utbygging under lagringsforskriften skal behandles raskt.

En ekstern utredning skal gå gjennom hvordan staten kan bidra til å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen med lave eller ingen utslipp.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-apner-for-mer-vindkraft-pa-land-dette-kan-vi-ikke-akseptere/s/12-95-3424264541
Redigert 08.04.2022 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 15:06 5556

Jeg tolker dette veldig annerledes: «En ekstern utredning skal gå gjennom hvordan staten kan bidra til å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen med lave eller ingen utslipp.» Dette betyr ikke noe annet enn at Statoil skal pumpe opp gass i evig tid, at de omgjør dette til hydrogen med karbonfangst, og at det legges rør til EU for å transportere det. Der har de VEDTATT infrastruktur på hydrogen.Samtidig skal de sende et bestillingsverk som kommer til å vise at en hydrogeninfrastruktur ikke er lønnsomt. Husk at miljø ikke er et tema: Her skal Statoil, bilbransjen og andre store aktører beskyttes, og monopolisering er nærmest et mål i seg selv. De kommer til å gjøre nøyaktig det samme som de gjorde med boliglån, strøm, matvarer, bilsalgsmonopoliseringen, studiefinansiering osv. Lage et system hvor alle fra før av dominerende aktører inkl. Staten selv får store gavepakker, og hvor samtlige regninger havner på bordet til folk flest: De rødsvarte og blåsvarte har samme oppskriften, og har hatt det i 40 år, og det slutter de aldri med. Norge er et kapitalanarki, langt vekk fra demokratiske grunnprinsipper, så en infrastruktur på hydrogen for personbiler kommer de ikke til å ha, før hele EU har det.

«Utredninger» i norsk politikk er alltid bestillingsverk, som da skal bygge opp under den sittende regjeringens mål. De gis der man vil ha utsettelser: Da Statoil rotet bort 200 milliarder ( mye mer om alle lik tas ut av skapet), så ble det bestilt en rapport som pulveriserte ansvaret, slik at ingen ledere måtte stå til ansvar. Politikere fikk til slutt viljen sin da DNB sørget for ytterligere monopolisering. Fordi protestene var så store ble vi dog først vist et teaterstykke, med en liksom « demokratisk» undertone.
Og slik finnes det veldig mange eksempler, som alle entydig har avdemokratisert Norge.
«Utredninger» betyr at politikere får det som de vil, og at det er utrederen som prostituerer seg mot veldig god betaling, slik at politikere kan vaske sine hender i uskyld.
Redigert 08.04.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
08.04.2022 kl 15:50 5567

"Norge skal bidra i å utvikle et marked for hydrogen i Europa gjennom å skape et marked her hjemme..."


Det går over min forstand å skjønne hvordan regjeringen skal kunne bygge et marked for hydrogen hjemme i Norge uten infrastruktur så bygging av infrastruktur for hydrogen i Norge MÅ være sentralt og kjernen i disse planene, og nå har man sagt det, i full offentlighet. Så er det som sagt å håpe at utredningene går raskest mulig, og litt har man nok gjort i kulissene allerede når man går så offensivt ut. Man er ikke dummere enn at man skjønner at bordet fanger når de går ut offentlig med dette.

Dessuten trenger regjeringen vinnersaker. :) Den trenger det veldig.

Det begynner dessuten å bli en stund siden jeg så bildet av en smilende Vestre sammen med Flakk under besøk på Sunnmøre. Oppslaget da gjaldt Flakks satsing på å gjenreise den en gang så stolte sunnmørske tekstilindustri med teknologisk smartness som kokurransefortrinn, men de pratet sikkert om annet også. :)
Redigert 08.04.2022 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 16:08 5575

Når EU ruller ut sine hydrogenlastebiler, så vil det medføre noen få stasjoner for disse i Norge også. Jeg håper dog inderlig at du får rett her. Da ville det være et brudd med 40 år lang og konsekvent avdemokratisering og monopolisering av Norge på så å si samtlige områder som berører folk flest. Ikke at det er et trendskifte politisk, og ikke at det gagner folk flest så mye, men allikevel et brudd med den norske måten å fikse ting på.
Og klart: Om de mot formodning har tatt det innover seg at de ikke kommer i mål om de ikke også satser stort på energibærere, så gagner dette HEX+ i en langt høyere grad enn før, blant annet så vil satsing også bety satsing på mer forskning og flere subsidier.
Det er stor forskjell om ballen ruller overalt, utenom i Norge, eller om Norge ønsker at ballen ruller som bare det i Norge, på premium underlag. 😎
Redigert 08.04.2022 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 14:43 5454

https://www.norskoljeoggass.no/om-oss/nyheter/2021/01/hydrogen-ettersporselen-i-europa-skaper-store-muligheter-for-norge/

Det er den gamle meldingen, jeg bygger på. Dessuten så har Norge lenge hatt et « samarbeid» med EU rund hydrogen ( tror minst siden 2007), og du ser vel hva som har skjedd. Legg merke til at transportsektor ikke er nevnt. Primært hydrogenbusser rulles ut, men også noen lastebiler.

Jeg tror vi kan forvente flere avtaler på batteripakker, som jeg kalte for ventepenget før de store kontrakter på serieproduksjon i hydrogen kommer.
Så er det spennende å se om de klarer å tilpasse produkter til de ulike løsninger som vil tvinge seg frem.
Men Imens venter vi fortsatt på underskriftene på gigantkontraktene. De er såpass viktige at de ikke er fullt diskontert i kursene ennå.
Dette MÅ avklares før generalforsamlingen. Jeg vil gå imot mange forslag om de ikke legger kortene på bordet.
Redigert 09.04.2022 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
10.04.2022 kl 21:21 5254

Ja, så den. I det hele tatt voksende hyping av Hexagon Purus i Tyskland p.t.

Under fra tyske finanzen.net. Gjengir det fondsforvalter som, i likhet med DER AKTIONÄR, har blinket seg ut Hexagon Purus som investeringsobjekt, sier om selskapet. I en artikkel med fokus på Skandinavia.

Se også innlegg 22.03.2022 kl 13:29 på denne tråden (artikkel der Motley Fool mener å ha identifisert Hexagon Purus som en fantastisk investeringsmulighet).


04/08/2022 09:11

Strength in Troubled Times: What Scandinavian Equity Markets Offer

Christian Bayer

Stability, prosperity, high competitiveness: why the Nordic countries offer investors safe niches.
-----
... Florian Romacker, who is responsible for the FRAM Capital Scandinavia fund...
-----
Scandinavian expert Florian Romacker has identified five attractive segments that are particularly well represented in the region. In his view, these include digital infrastructure, energy, sustainable packaging, health and technology. "With hydrogen and wind energy shares, the region benefits greatly from the topic of sustainability, which also plays an important role in the fund," says Romacker. "I like growth companies with an outstanding market position in a niche, such as the Hexagon Composites subsidiary Hexagon Purus, the world market leader for hydrogen tanks. In contrast to Germany, many medium-sized companies that are strong in such niches go public in Scandinavia.

https://www.finanzen.net/nachricht/fonds/hier-lohnt-der-blick-staerke-in-unruhigen-zeiten-was-skandinavische-aktienmaerkte-bieten-11174297
Redigert 10.04.2022 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.04.2022 kl 22:49 5101

DER AKTIONÄR på hugget nå. Nok en 'artikkel' hvor man skryter man av fin oppgang etter at man tok Hexagon Purus inn i sin '10 ganger'n portefølje' for en måneds tid siden. Så bare 958% oppside igjen da til Purus har tatt 10 ganger'n siden DER AKTIONÄR tok den inn. ;)


Today, 15:40 ‧ DER AKTIONÄR

Hydrogen share Hexagon Purus: 42 percent in one month –...
-----
In the Ukraine war, the green tech industry is making a big comeback. These include numerous hydrogen shares, which have now been able to move up significantly from their lows. This also applies to the shares of Hexagon Purus, which were included in the "Ver10facher" stock exchange service a good four weeks ago. With success.

On March 10, just over a month ago, Hexagon Purus was presented with a 10-fold increase at a price of EUR 2.65. Since then, the upward momentum has increased. At the beginning of the week, the hydrogen title even rose to a new high for the year. The performance in the past four weeks: 42 percent.

https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/wasserstoff-aktie-hexagon-purus-42-prozent-in-einem-monat-jetzt-den-naechsten-potenziellen-highflyer-kennenlernen-20248628.html
Redigert 11.04.2022 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
17.04.2022 kl 12:57 4848

Har postet om dette prosjektet før på denne tråden, og nå har altså herligheten hatt sin første tur på vannet og ting går bra.

Prosjektet i seg selv er selvsagt mest interessant her, men det er også veldig interessant at vi her ser nok et tett samarbeid mellom Toyota og Hexagon Purus, for avtalen om leveranser av batteripakker til serieproduksjon av batterielektrisk tungtransport på vei, verdt 9 milliarder NOK, med 100% Toyota-eide, USA-baserte Hino Motors, er jo ikke akkurat noe man som aksjonær glemmer med det første... Så hva blir det neste...? Avtale med Hino Motors om leveranser av hydrogentanker m.m. til serieproduksjon av hydrogenbasert tungtransport på vei, tror jeg bestemt kommer, men så kan det jo også tenkes at man har annet og mer i ermet.

https://www.globenewswire.com/news-release/2022/02/11/2383406/0/en/Hexagon-Purus-signs-agreement-with-Hino-Motors-to-supply-battery-packs-for-serial-production-of-zero-emission-heavy-duty-vehicles.html


Her fersk artikkel om prosjektet og den vellykkede sjøsettingen. Åpner man linken finner man også en 2 minutters video.

An America's Cup Team Is Developing A Hydrogen Chase Boat

Emirates Team New Zealand's Chase Zero is powered by two Toyota hydrogen fuel cells.

ByRyan Erik King
Yesterday 9:00AM
-----
Last week, Emirates Team New Zealand took its new hydrogen-powered foiling catamaran out on Waitematā Harbor in Auckland for the first time. The America’s Cup sailing team developed the Chase Zero prototype chase boat as a part of its efforts to reduce the team’s carbon emissions. Emirates Team New Zealand will use a final version of the Chase Zero in its next defense of the America’s Cup in 2024.
-----
It seems incredible that Emirates Team New Zealand was able to develop a sustainable hydrogen-electric alternative to a 1,200-horsepower motorboat without a loss in on-the-water capabilities. The team sees the Chase Zero as a significant step in reducing the organization’s emissions and as a positive influence on the entire marine industry.

https://www.sail-world.com/news/246038/Americas-Cup-First-look-at-hydrogen-chase-boat


Her en artikkel fra februar i år om prosjektet med detaljer og tekniske spesifikasjoner.

The four hydrogen storage tanks onboard from Hexagon Purus will store 33kgs of hydrogen gas at 350bar

https://www.sail-world.com/news/246038/Americas-Cup-First-look-at-hydrogen-chase-boat


PS) Hexagon Purus kursen sluttet forøvrig på 44.16 NOK (€4.65) på børsen i Muchen skjærtorsdag (beskjedne 9k+ aksjer omsatt). Sluttkurs dagen før på Euronext Growth, som var siste handelsdag på børs før påskeferien i Oslo, var 41.50 NOK.

https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/summary?s=0QJ:MUN
Redigert 17.04.2022 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2022 kl 13:32 4881

hydrogen-central.com

HEXAGONPURUS
HYDROGENPRO(Mitsubishi)
👍
kelle
17.04.2022 kl 19:31 4765

Det var full fart også på TradeGate på torsdag: Purus var helt oppe på 45,20 på det høyeste. Kjempestor omsetning. Endte på 42,00
Blir nok en ny opptur i morgen.
HEX var også høyt oppe, 36,70 på det høyeste torsdag. Blir nok en bra uke når vi kommer i gang igjen på tirsdag.
Rect Angel
18.04.2022 kl 20:18 4456

Takk for tipset kelle. Visste faktisk ikke at også Hexagon Purus nå kan handles på Tradegate. Og ja, veldig høy totalomsetning i Purus på Tradegate skjærtorsdag. 19.66 millioner NOK (€2.060 million). Tradegate stengt i dag.

Aksjekursen i morselskapet Hexagon Composites er det store (påske)mysteriet.

Hexagon Composites eier 73.29% av aksjene i Hexagon Purus. Sagt på en annen måte, 1 Hexagon Composites aksje eier 0.94 Hexagon Purus aksje.

For de 35.36 NOK som var sluttkursen til Hexagon Composites på Oslo Børs før påske, fikk man da et eierskap i Purus (sluttkurs 41.50 NOK) verdt 38.96 NOK (0.94 aksje) + 1 aksje i Hexagon Composites stand alone business helt gratis!

Når vi videre vet at Hexagon Composites' stand alone business i 2021 leverte omsetning på 3.277 milliarder NOK og EBITDA 381 millioner NOK (EBITDA-margin 11.63%) og hertil guider YOY omsetningsvekst > 15%, YOY EBITDA > 10% og målsetning om omsetning 6 milliarder NOK i 2025, ja da kan iallefall ikke jeg skjønne annet enn at Hexagon Composites aksjen p.t. fremstår som en kjempedeal av historiske dimensjoner på Oslo Børs.
Redigert 18.04.2022 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Gitarhelt1
18.04.2022 kl 22:52 4339

Ja, det er faktisk helt ellevilt. For en mulighet.
Slettet bruker
19.04.2022 kl 00:18 4260

Selvom man i det uendelige gjentar slike regnestykker, så kan man ikke ta det som en slags feilprising, når « feilprisingen» har vært der siden HPUR ble børsnotert. Er dog selvsagt enig i at HEX er lav priset, når de har så stor eierandel i HPUR, og matematisk negativ priset.
Har fortsatt påskeferie, så har ikke brukt tid på TA og makro.
Jeg registrerer dog at media i Norge vektlegger at inflasjonen vil gallopere, og overstige Norges Bank sine prognoser på renter på 4,5%, mens flere seriøse medier i utlandet mener at inflasjonen vil kunne falle betydelig i løpet av året. Har heller ikke gravd i dette ennå, som er vesentlig å få vite noe mere om, for å kunne anta noe fornuftig om børsenes utvikling fremover.
Så ser det fortsatt ut til at EU og USA driter i Ukraina og fortsetter med retorikk, virkningsløse sanksjoner, og slappfiskpolitikk, noe som kan bety at krigen der blir langvarig og seig. Positive Kina tall.
Jeg vil ikke komme med bastante spådommer om børsutviklingen/ HEX + før jeg har lest meg opp igjen.
Imens er ikke HEX+ det verste man kan sitte i. De kortsiktige TA mål jeg satt for HPUR er nådd, og HEX utløste kjøpssignal, slik at også den bør nå kursmålet. Da ble jeg tatt igjen i påskeløypa og må vel snart på nytt analysere mer.
Redigert 19.04.2022 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2022 kl 01:22 4260

La noen kjappe streker, og så på endel tekniske parametre, og ser ingen teknisk grunn til å redusere min ( høye) eksponering mot HEX+
Marshall Wace Llp - monitor: 0-1 (pauseresultatet).
Slettet bruker
19.04.2022 kl 02:03 4242

hydrogen-central.com
Takk for den.
Slettet bruker
19.04.2022 kl 08:14 4157

HYDROGENPRO/MITDUBISHI,Americas,
JAPAN😁😁😊

Nederland?,Sudiarabia?Mitsubishi.
Thesistulling
19.04.2022 kl 08:15 4192

Pretrade 80???

Fikk nesten harahjerte nå.....
Fint man har blitt lurt tidligere 🤣
Redigert 19.04.2022 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Collo
19.04.2022 kl 09:40 4102

Det er tydelig at noen har interesse av å holde kursen lav. Det selges noen få aksjer nedover med jevne mellomrom. Ikke volum på salgene - tolker dette som klar manipulering.
Redigert 19.04.2022 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Gitarhelt1
19.04.2022 kl 11:25 4089

Her svinger det noe helt voldsomt. Starter friskt og rundt 7% opp og så et par timer senere er den ned med 5%
Useriøst :)
Tyrkman
20.04.2022 kl 08:56 3947

Endnu en ordre modtaget til Hexagon Purus https://newsweb.oslobors.no/message/559486
Slettet bruker
20.04.2022 kl 09:24 3927

HEXAGONPURUS
HYDROGENPRO
😁😁😁
Rect Angel
27.04.2022 kl 15:17 3629

For å sette det litt på spissen: Vanskelig å komme utenom Hexagon Purus i ethvert prosjekt hvor som helst på kloden ettersom Purus jo er globalt markedsledende både innen lagring og transport av komprimert hydrogen.

Havbruk her. Gjengir innledningen, men mye mer interessant å lese i denne artikkelen så bare å åpne linken og lese mer.


Første hydrogendrevne havbruksbåt klar i 2023

27. april 2022

Står klart samtidig som pilotanlegg for hydrogenproduksjon i Rørvik, som skal skalere fra 45 kilo hydrogen per døgn neste år til åtte tonn per døgn i 2025.
Nå skal hydrogen i maritim sektor bli konkurransedyktig. Gjennom unikt markedsgrunnlag og innovative bunkringsløsninger vil NTE Energi og H2 Marine gjøre hydrogen til et reelt alternativ til fossile drivstoff for maritim transport.

Allerede i 2023 står et pilotanlegg ferdig i Rørvik i Nærøysund. Anlegget bygges av NTE og H2 Marine gjennom Pilot-E-prosjektet «Ubåt», og skal forsyne et utslippsfritt pilotfartøy med grønt hydrogen.

Nå vil de – sammen med et solid industripartnerskap – gå fra pilot til marked innen få år. De vil etablere et hydrogenknutepunkt i Rørvik med et fullskala-anlegg, som etter planen vil kunne forsyne alle andre typer fartøy og sluttbrukere med lokalprodusert grønt hydrogen allerede i 2025. Samlet er investeringene for å realisere prosjektet på mer enn 300 millioner kroner.

– «Høna eller egget»-paradokset trekkes ofte frem i utviklingen av hydrogenløsninger. Her har vi lykkes med å få på plass både høne og egg på én og samme tid. Det betyr at vi bygger opp hydrogenproduksjon samtidig som vi vet at fartøy vil legge til for å bunkre det vi produserer, forteller Håvard Grøtan Nilsen i NTE.

H2 Marine og NTE Energi leder partnerskapet, som støttes av SINTEF Industri og fornybarklyngen RENERGY. Blant underleverandørene og andre samarbeidspartnere finner vi blant annet Hyon, Gexcon, Hexagon Purus, NEL, Nærøysund kommune og Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2022/forste-hydrogendrevne-havbruksbat-klar-i-2023/


Tidligere artikkel om prosjektet:

Hydrogenrevolusjonen når havbruksnæringen

14. januar 2021

https://www.sintef.no/siste-nytt/2021/hydrogenrevolusjonen-nar-havbruksnaringen/

Redigert 27.04.2022 kl 15:17 Du må logge inn for å svare