oboy88
10.01.2022 kl 19:01 6353

Fikk så ørene flagret da jeg for et par måneder siden (og ganske mange kroner) påpekte at veksten var dårlig og resultatene dårligere her. Siden den gang har selskapet hatt kapitalmarkedsdag (skulle vært positivt), flyttet seg til hovedindeksen (skulle visstnok også være positivt) og annonserte tilbakekjøp av egne aksjer (men de venter - tror ledelsen at vi skal ned 50% til?). Vann finner alltid en vei nedover.
YNWA250505
10.01.2022 kl 20:36 6215

Kan ikke du prøve på nytt å fortelle hvorfor du mener veksten var dårlig. Hva er dårlig og hva er god vekst for deg i dette segmentet? Klart det er positivt at vi nå er på hovedindeksen og klart tilbakekjøp vil være bra for både selskap og aksjonærer. De kan ha handler siden tirsdag/onsdag for alt vi vet. Kjøp må meldes innen 7 dager etter kjøp.
optimist68
10.01.2022 kl 21:30 6123

Det hele virker litt underlig tatt i betrakning alle nye premiumkunder siste 9 mnd. Men så kommer dette frem her nå

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/01/10/7800274/ole-petter-kjertveit-refser-meglerhusene-investorene-blir-lurt

Noen med tilgang ?
Outlaw Pete
10.01.2022 kl 21:58 6060

Han gir analytikerkorpset det glatte lag i forbindelse med analyser av selskap på Euronext og antyder at dette er noe Finanstilsynet kunne sett på. Dårlige og useriøse analyser i kombinasjon med for høy risikoapetitt har gitt store tap. Det som har skjedd på Euronext beskrives som useriøst.

"Mange av de nye selskapene har fått priset inn på totalt urealistiske målsettinger. Jeg tror vi står overfor mange kurskatastrofer. Noen selskaper har falt allerede, og mange skal falle videre. Kursene i flere aksjer kommer til å kollapse."

Når det er sagt så tror ikke jeg toget er gått for Meltwater. Det er bare å forsøke å finne bunnen av reprisingen som skjer. Selskapet har et bra produkt og det er etterspurt. Jeg et ute av aksjen men har ikke gitt den opp.
optimist68
10.01.2022 kl 22:21 6011

Flott, takk for deling. Nå er jo allerede Meltwater grusa vil jeg kalle det for. Her kan det være rom for massesøksmål mot de store husa. DnB har tapt før de.
YNWA250505
11.01.2022 kl 00:00 5985

Slutt å tulle nå. Drit i disse meglerhusene og deres evt kursmål. Tenk heller på at toppsjefen selv JL kjøpte 200k aksjer på 44.50 i juni. Tror du dere det var på bakgrunn av en meglerspire i Norge?
topp20
11.01.2022 kl 00:06 5998

Jeg synes ikke meglerhusene har vært useriøse i sin dekning av Meltwater. Muligens litt for optimistiske, men ikke useriøse. Det er mulig de har pumpet opp andre SaaS selskaper som skitude og annet, men Meltwater er en stor og viktig internasjonal leder innen sitt felt - de er i en helt annen liga. Churn på 104% på premium kundene sier en del om at de gjør mye riktig.

Med den veksten Meltwater nå takter på så ville de ha hatt en 6-9 ganger salgsmultippel om de hadde vært notert i USA. De er nå under 2 på Oslo børs, Det er muligens naivt å tro at man skal få samme prising i Norge som i USA, men helt på jordet er det ikke. Gjennomsnittlig SaaS multippel er nå (etter siste tids fall i USA) på over 13. ref SaaS Capital Index
Baklengssaldo
11.01.2022 kl 07:46 5875

Tilbakekjøp fra ansatte. Melding i dag. Kurs 25,49
Slettet bruker
11.01.2022 kl 08:49 5756

Meltdown i Meltwater...

På tide å forlate det meste av vekst uansett nå, og særlig vekst på Euronext Growth! Bare meningen min, eller... Det er nok ikke bare meningen da...

Og husa, ja de husa:
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/01/10/7800274/ole-petter-kjerkreit-refser-meglerhusene-investorene-blir-lurt
Redigert 11.01.2022 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
11.01.2022 kl 09:00 5723

Eller nå nann skal finne de solide og kjøpe?
omac
11.01.2022 kl 09:50 5623

Nå hamres MWTR så hardt i finansavisen at den går langt ned, fint for de som skal handle synd for de som kjøpte på over 60
YNWA250505
11.01.2022 kl 10:44 5488

Greit at Meltwater får mye omtale. Flere som får opp øynene for selskapet. At kursen og hele segmentet får juling betyr ikke at selskapet er dårlig. Ingenting er forandret og de leverer på omtrent alt de sier. Trodde ikke på disse kursene når jeg begynte å kjøpe, men snitter ned når jeg kan
Zolly
11.01.2022 kl 10:44 5522

Jeg tror nedsalget i går ikke skyldtes tallene som ble sluppet. Nedsalget i går var planlagt og ble lagt til mandag nettopp fordi aksjen vanligvis får seg et løft pga tallene. At markedet som helhet hadde en veldig dårlig dag i går hjalp selvfølgelig heller ikke, men når en større aktør dumper hundretusenvis av aksjer så faller kursen. Så enkelt er det. Det var 4X omsetningen i går kontra 3mnd gjennomsnitt.
Redigert 11.01.2022 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Akagunners
11.01.2022 kl 11:36 5440

Spot on. Merket meg det samme ved andre anledninger også. Noen som benytter anledningen til å dumpe på nyheter. Ofte er det positive nyheter, men når volumet i utgangspunktet ikke er allverden reagerer den kraftig ned.
Powerplay
11.01.2022 kl 12:18 5386

Meltwater er et seriøst selskap, har en solid teknologo, høye inntekter, vekstambisjoner, bra ledelse.
De er ikke et selskap med en ide og mulige inntekter mange år frem i tid, slik som mange andre grønne/teknologiselskap

Grunnen til at Selskapet faller i kurs er flere.
- Stigende renter skaper kortsiktig uro i teknologiselskaper, men dette er jo ikke en overraskelse
- Når noen større tradere begynner å shorte en aksje så kan dette påvirke negativt - uansett hvor bra selskapet er
- Medieomtale - negativ sådan- med fokus på analytikere som overestimerer og setter for høy pris
- Trading update denne uka var bra, men ikke superbra. Year overall så er økning i inntekter og kunder faktisk ganske bra

Merk følgende : Verken FA eller DN går inn på fakta om selskaptes tilstand, og resultat, ei heller dets poteniale

Det er vitterlig mye spennende som skjer med selskapet. Anbefaler at dere leser siste analyse til feks DnB

Spørsmålet er om vi skal la shorterene vinne denne kampen... De vil tjene enormt på negativ omtale. Skulle ikke forundre meg om en viss Åsulf har ringt til FA og "informert" om hvor god han er på å shorte.......
Dersom vi andre begynner å kjøpe - og selskapet selv starter tilbakekjøp i aksjen, så vi shorterene begynne å lide - og gå på en short squeeze - da taper de.

Og kursen vil skyte oppover igjen - høyt

Jeg har tro på at selskapet skal nå høyt igjen, og tenker på minst 60 kroner innen 2023. Det er 200% opp fra 20 kroner.

Så jeg roper KJØP !
Redigert 11.01.2022 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
optimist68
11.01.2022 kl 12:34 5330

Bra skrevet! Håper du har rett. Jeg vurderte også selskapet til å ha så stabile inntekter her og nå at en kursnedgang slik vi nå har opplevd ikke var sannsynlig. Men nå er vi forhåpentligvis på bunn og får håpe det snur.

Nordnet kunder har økt fra 1717 til 1764 på ett døgn. Det lover bra at flere småsparere kjøper seg inn
Outlaw Pete
11.01.2022 kl 15:14 5146

Det som skjer med aksjen er både merkelig og interessant på samme tid. Holder MWTR på å bli et av børsens beste kjøp eller skal det skvises ytterligere?. Høyt volum i dag også. Kombinasjon av at noen som skal ut og shorting?

MASTERCLASS
11.01.2022 kl 15:36 5119

Jeg trodde virkelig ikke at jeg skulle få rett så raskt angående kurs under 20 kr. Aksjen har nå kollapset 30 % siste 5 handledager! Og det etter å ha kollapset helt i månedene før også. Faktisk sjelden jeg har sett en tilsvarende sell-off i en aksje. Umulig å spå hvor denne skal videre i det korte bildet.


MASTERCLASS
18.11.2021 kl 17:05 2982

Melltwater startet dette året med en sluttkurs på 54 kr. Etter et fall på over 30% til 37 kr frem til ultimo juli var Pareo ute og spådde en potensiell 5-dobling https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/07/19/7707603/pareto-securities-oyner-stor-oppside-i-meltwater-aksjen. DNB har også lansert Meltwater som en mangedoblingskandidat.

Det er jo faktisk umulig å ta dette seriøst, selv om noen åpenbart gjør det. Nå er kursen 29,50 (ned nye 20% fra i sommer og cirka halvering fra årsskiftet), og de som har trodd på vrøvlet fra disse kjeltring-husene har brent seg skikkelig. Disse hysteriske og fullstendig latterlige hausse-"analysene" fra meglerhusene blir litt som et omvendt ulv, ulv-rop. Til slutt er det ingen som tar det seriøst, og kursene kollapser til realistiske nivåer!

Er det det vi ser i Meltwater nå? Aksjonærene blåser i meglerhusenes kursmål,og begynner å bruke hodet og regne selv? Basert på hva Meltwater har presentert av tall de siste kvartalene har jeg ingen problemer å se kursen under 20 kr om 12-15 måneder. På et eller annet tidspunkt må de begynne å levere, og det tidspunktet nærmer seg.
optimist68
11.01.2022 kl 15:42 5128

Krise. Ingen tvil. Analytikerne i dnb osv kan bare finne seg en ny jobb. De har ødelagt totalt sin rolle som analytiker og bør finne sin erstatter.
Stokk Dum
11.01.2022 kl 15:48 5105

Er dette bare lureri, noen som kan forklare meg hvorfor balansen ser ut som den gjør?
Hvorfor er dette selskapet priset til over 6mrd når egenkapitalen er negativ (ref Q3 rapport)?


mvh
AMG
11.01.2022 kl 16:22 5077

Hva mener du er en fornuftig prising? Siden du har en formening om at selskapet er dyrt nå, ja da må du også ha en formening om hva som er mer rettferdig.
Redigert 11.01.2022 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
AMG
11.01.2022 kl 16:51 5050

Jeg syntes dette hysteriet om analytikere er interessant. Investerer folk virkelig i verdipapirer basert på analyser og kursmål fra meglerhus? Klarer ikke folk selv å vurdere om et selskap er dyrt eller billig? Problemet er vell at det finnes for mye "dumme penger" i markedet, og dette utnytter såklart meglerhusene til sin egen fordel. Hvorfor skal de ikke gjøre det? De ønsker jo som alle andre å profittere mest mulig, og så lenge markedet biter på vil de fortsette med det. Vi lever trossalt i et kapitalistisk samfunn. Faktum er investorer legger opp til dette selv. Hadde bare folk vært mer kritisk til sine investeringer og gjort forarbeidet sitt selv hadde vi ungått mye av problemet. Kapitalismen er drevet av tilbud/etterspørsel, og når saueflokken drives av FOMO ender vi opp med bobler og fantasiprising. Se bare på AutoStore, helt spinnvilt. Vi ser også det samme gang på gang når Spetalen og resten av bjellesauene får holde på med pump and dump strategien sin.
Redigert 11.01.2022 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
optimist68
11.01.2022 kl 17:25 5001

Bra svar og skrevet. Jeg må innrømme jeg nok har vært naiv og dum med enkelte investeringer. Året begynte litt farlig med Aker sine 2 selskaper som gikk som ei kule. Dette ble kanskje sett på som standarden på nynoteringer på EuroNext. Så etter lokkepriser på AOW og ACC ble det overpriser på resten fra Aker. Etterhvert blir det nok bedre kvalitet men noen bør ta ansvar sånn at det ikke er mulig å overprise ett selskap sånn til de grader. Til slutt er det ikke investorer til kjeltringer.
Redigert 11.01.2022 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
11.01.2022 kl 19:40 4925

Har sett nøyere på meldingen idag, ser ut som Meltwater har kjøpt ca 1,6 mill. alsker til 25,49 fra sine ansatte. Jøye meg, ikke rart at aksjen faller i tilfelle! Forutsetter at jeg har forstått meldingen rett. De ansatte solgte jo en masse når selskapet ble børsnotert i fjor også, men da til langt høyere kurs.
Redigert 12.01.2022 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
11.01.2022 kl 23:21 4850

Jeg har dessverre ikke noe særlig fornuftig å komme med om hvor mye selskapet bør være verdt, men du har tatt mitt poeng, jeg synes det virker å være dyrt.

Har du noen tanker om det jeg spurte om i mitt forrige innlegg?

mvh
Stokk Dum
12.01.2022 kl 00:56 4730

Takk, stusset litt over den posten.

mvh
skåla
12.01.2022 kl 07:33 4568

"Deffered revenue" kommer som en "gjeld" i balansen fordi nesten alle softwareselskaper får betalingene fra kundene som forskuddsbetaling. F.eks kan de få det meste av betaling for tilgang til software betalt i desember for tilgang fra januar til juni 2022. Detter er jo ingen finaniell gjeld som må betales, men en forpliktelse til å holde softwareportalen åpen for kunder de neste 6 måneder (noe de selvsagt vil gjøre). Det samme gjelder f.eks Kahoot men de har mye mindre ARR en Meltwater så "gjelden" er mindre der. Fordi Meltwater ikke har kjøpt opp så store selskaper har de mindre goodwill i balansen og derfor blir EK negativ. Dette er veldig bokføringsteknisk å bør etter min mening legges lite vekt på ved verdsettelsen av Meltwater. Det som betyr alt her er jo Vekst i Annual recurring Revenue (eller motsatt stor churn og ingen vekst) og marginer. Når jeg sier marginer kan man bruke EBITDA minus CAPEX f.eks (Capex til MWTR ligger som ca 3 % av ARR).
Om MWTR er et røverkjøp på 20,- avhenger av hva man tror om fremtidig vekst og margin.
MWTR er nå priset til ca 1,5 ganger ARR, noe som regnes som ekstremt lavt for et SAAS selskap. Regn ut samme forholdstall for Kahoot f.eks.... (selv etter det skarpe fallet Kahoot har hatt på børs)
kroif
12.01.2022 kl 07:50 4541

Mange ansatte har nok sittet på disse aksjene i lang lang tid uten særlig mulighet til å realisere, da selskapet har drevet i 20år, og at de har mottatt aksjene som en del av en lønn/ ansettelsespakke.
Kan jo skjønne at man er keen på å frigjøre noen midler hvis man kanskje har ventet 10-15 år.
At selskapet kjøper disse aksjene, kan jo være for at de ikke skal dumpes rett ut i markedet, som også kan påvirke kursen, hvis man ikke vet omfanget.
Ansatte kan også ha hatt bindingstid på f.eks 1 år fra børsintro også.
Så jeg ser ingen dramatikk i dette.
skåla
12.01.2022 kl 08:33 4461

Selvfølgelig ingen dramatikk. At kursen er høyere enn dagens kurs er selvfølgelig bare fordi man måtte sette en fair kurs når tilbudet ble gitt til de ansatte. Og det ble en volumveid gjennomsnittskurs over 5 handelsdager definert i børsmeldingen. Objektivt og fair. Enkelte ansatte kan også ha hatt skatteforpliktelser og annet som må betales. De ansatte eier en stor andel av MWTR og derfor er ikke det antall aksjer vi snakker om her mye. Det er jo bra at de ansatte eier mye! MWTR har ikke netto rentebærende gjeld og har ikke problemer med å finansiere dette. De har også en trekkfasalitet som ble etablert for ett år siden når de hentet godt over 2 milliarder kroner i markedet til kurs 43,5. Da var Folketrygdfondet en av tre store som tegnet mest på den kursen og de er ikke kjent for å være spesielt tjukke i nøtta. Tyder på at 20 kan være billig.
Marketwatch
12.01.2022 kl 08:56 4548

De ansatte fikk jo solgt seg ned med store beløp ved børsintroen, var det ikke ca 700 mill. Burde vært nok til salt i suppa det. Et nytt nedsalg fra de ansatte er etter min mening svært negativt for kursen, litt slik som det som skjer i Elkem. At selskapet kjøper aksjene må da også være en dårlig løsning, da det reduserer likviditeten til selskapet. Spør igjen, hvor er bunnen?
Redigert 12.01.2022 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
skåla
12.01.2022 kl 09:18 4504

Egentlig på tide å dekke seg inn AAT. MWTR har jo tross alt vedtatt ett tilbakekjøpsprogram på en halv milliard kroner. Gratulerer med shortgevinsten.
skåla
13.01.2022 kl 10:43 4123

Du verden så stille det ble her. I tillegg til å være fundamentalt billig nå, er jeg jo dette en utmerket tradingaksje som er opp ca 5 % i dag.
Bjørn 1212
13.01.2022 kl 14:54 3973

Kan se ut til at bunnen var nådd i går. Eller?
pipelort
13.01.2022 kl 17:53 3847

Jeg kjøpte på close i dag. Er ikke denne litt vel kjørt i kjelleren? Litt illikvid er den da, så det er det eneste som er litt dumt. Men det kan virke begge veier 🙂
Akagunners
13.01.2022 kl 19:24 3790

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/01/13/7802222/norsk-tech-selskap-er-en-vinner-i-nye-metaverse
Og der er han ute igjen, Wang Bjørnsen. Makan til oppblåst og bastant type. Denne gangen er det NOD. Et annet case, men likevel. Bare å gå tilbake og se hva han mente om Meltwater da kursen stod i rundt 40 den 19.oktober « Så lenge selskapet leverer denne veksten her blir det umulig for markedene å ignorere det. Grådigheten kommer til å jobbe for deg og løfte den aksjen betydelig opp, sier han.» den mannen eier ikke troverdighet!
MASTERCLASS
13.01.2022 kl 19:49 3750


Jeg vil rett og slett kalle den haussingen han driver med for kriminelt. Totalt uforstålig at Norges største bank DNB ikke tar afærre overfor en komplett useriøs "analytiker." Det er flere i DNB som ikke er stort bedre, blant annet Kahhot-"analytikeren" som har kommet med de dummeste "analysene" jeg noen sinne har lest..

I slutten av april da Meltwater-kursen lå got over 50 kr kalte Wang Bjørnsen investorer nærmest for idioter fordi de ikke forsto hvor fantastisk investering aksjen var. For meg var det tidenes salgsanbefaling, men sikkert mange som kjøpte på grunn av den "analysen". Fasit per nå MINUS 60 %.

https://www.norwaytoday.com/rss1/dnb-markets-aksjen-dobler-seg-innen-6-12-maneder

"– Aksjen faller fordi folk ikke bryr seg og de følger ikke godt nok med. Samtidig er det liten likviditet i aksjen. Jeg synes trading-updaten var helt King Kong og jeg tror aksjen dobler seg innen 6-12 måneder, sier Wang Bjørnsen til Finansavisen.

I forkant at oppdateringen hadde DNB Markets en kjøpsanbefaling på aksjen og meglerhuset opererer med et kursmål på 76 kroner før eventuelle endringer.

– Det er liten tvil om at selskapet i løpet av andre og tredje kvartal vil være tilbake til tosifret vekst. Når Meltwater kommer tilbake til tosifret vekst så kommer de til å fremstå som det billigste SaaS-selskapet (Software as a Service, red. anm.) i verden, sier Wang Bjørnsen.
Bjørn 1212
13.01.2022 kl 21:48 3649

Vekst-analytikerne har mistet troverdigheten og tilliten, ingen tvil om det.

Men hva tenker du om det fundamentale i Meltwater, Masterclass? Har du trua på konseptet? Eller er det bare å skygge unna?

Ser du mener den skulle ned i 20, og det fikk du jo rett i. Men kan det være en god inngang på ca 20? Eller er du – for å kalle en spade en spade – bare ute etter å snakke det ned?

Mange spørsmål, men bare litt nysgjerrig :)
Redigert 13.01.2022 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
13.01.2022 kl 22:54 3594


Kan ikke nok om Meltwater til å anbefale hva andre bør gjøre. Men det er jo ingen tvil om at selskapet har forutsetninger til å tjene gode penger med den kundebasen de har, og produkter som åpenbart er etterspurt i markedet.

Om dagens kurs er et godt kjøp vet jo ingen, men sjansen for det er jo bedre nå enn stort sett alle andre dager den har vært på børsen. Akkurat nå og til kurs rett i overkant av 20 kr ville jeg nok på 6-12 måneders sikt vært mest bekymret for utviklingen i det generelle aksjemarkedet, enn selskapsspesifikke forhold. Så hvis jeg hadde vært ganske sikker på et flatt eller stigende marked fremover, så hadde jeg ikke vært veldig redd for videre fall. Men det er jeg langt fra sikker på. Tror sannsynligheten for børsfall world wide på 10-20 % neste 6-12 månender er mye størrre enn for en tilsvarende oppgang.