YNWA250505
30.11.2022 kl 19:07 5505

Ok, men hva får deg til å tro at selskapet kun har jobbet med dette siden september? Du kan jo seff få rett og for meg spiller ikke det noen rolle, jeg ønsker ikke å selge i år da jeg ikke ønsker en gedigen "restskatt" i 2023, den vil jeg først ha i 2024:-) At det vil komme et bud på plass i desember føler jeg meg trygg på, men om selskapet overtas i desember, nei det skjer ikke.

Hva tenker dere om det skulle komme et bud på la oss si kr 30 og selskapet takker nei til det budet. Skal da kursen opp eller ned da? Jeg mener bestemt opp. All logikk sier da opp. De har minst to valg. Selge nå til en heftig budpremie eller jobbe videre å bygge selskapet doblet sås stort og høste enorme gevinster om 2-3 år. Jeg håper på det siste og kurser opp mot kr 100 er da innafor på sikt. Omsetning på 10 milliarder om noen år da snakker vi. Men spennende fremover det er det ingen tvil om.
MASTERCLASS
30.11.2022 kl 19:08 5570


Du motsier jo deg selv! Først argumenterer du viktigheten av at de fleste store aksjonærer har kostpris på over 30 kr, men når jeg påpeker at kostprisen til hovedeier og grunder Lyseggen er tilnærmet null (eier over 40 %), så betyr det plutselig ingenting! Selvfølgelig betyr det mye så sant Lyseggen faktisk ønsker å selge.

Og når du kaller Meltwater en verdiaksje så bare beviser du at du ikke vet hva du snakker om. Meltwater har negativ egenkapital på 61,8 millioner dollar (610 millioner kroner!). Og på eiendelssiden i balansen har de to gigantiske poster betående av goodwill på 80 millioner dollar (800 millioner kroner) og andre imaterielle eiendeler på 64,3 millioner dollar (640 millioner kroner). Sannsynigvis er en god slump av disse postene på 1,4 milliarder kroner ren luft. Den bokførte verdien av disse to postene forutsetter at Meltwater går med store overskudd, mens faktum er at selskapet fortsatt går med underskudd. (driftsunderskudd i Q3 var 4,8 millioner dollar og bunnlinjen var i minus med 1 million dollar.)
Riggmann
30.11.2022 kl 19:11 5573

I det SEKUNDET de mottar bud, så må det børsmeldes. Det er ikke noe selskapet kan takke ja eller nei til der og da. Det må børsmeldes til markedet, og så blir det opp til aksjonærene om dette er ønskelig eller ikke.
Skier
30.11.2022 kl 19:33 5511

Når du leser tallene svart på hvit så har du rett, men tar du av de mørke solbrillene så ser du et selskap i positiv utvikling og med stort inntjeningspotensial. Når selskapet har investert så stort i utvikling som nødvendigvis trekker store midler kan en ikke bare lese dagens inntekter uten å se dette i sammenheng med hva som er investert og hvilke inntekter disse investeringene er ventet å akkumulere.
Redigert 30.11.2022 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
30.11.2022 kl 19:33 5541

Jadaaaaa masaaaa. Du kan legge frem alle til du vil og hvem som eier hva og hvor mye. Jeg kan heller sitere deg på hva Jørn Lyseggen selv sier:

– Penger betyr ikke så mye for meg. Jeg har lagt sjelen min i selskapet og kunne solgt for mange år siden og cashet inn. Jeg har et evighetsperspektiv på investeringen. Da Meltwater feiret tiårsjubileum ga jeg bort 10 prosent av aksjene til de ansatte som hadde jobbet i bedriften i mer enn fem år, sier han.

– Sosiale medier i forretningslivet fått en mye større rolle og markedet skal vokse mellom 25 og 30 prosent årlig. Meltwater er i en unik posisjon til å konsolidere markedet, siden vi er verdensledende, sier han, og fortsetter:

– Siden 2013 har vi kjøpt opp åtte selskaper og har lært mye. Gjennom oppkjøp kan vi oppselge eksisterende kunder og hente ut synergier gjennom vår teknologiplattform. Historisk har vi kjøpt opp selskaper med egenkraft, men nå ser vi at mange sliter i kjølvannet av corona. Ved å ha en omsettelig aksje blir det mye lettere å være aggressiv og plukke de beste selskapene.

– Jeg tror Meltwater kan bli et ikonisk selskap. Hele programvare-industrien ble bygget opp rundt å analysere interne data, som er en lagging-indikator. Eksterne data er en ledende indikator og forteller hva som kommer til å skje.

– Denne type data er ustrukturerte med tekst, noe som krever en søkemotor. På toppen av det trenger man kunstig intelligens for å se sammenhenger og tilslutt applikasjoner, som vi har. Industrien kommer til å bli gigantisk.

– På kort sikt skal vi bli verdensledende på analyse av sosiale medier. Det er imidlertid bare en holdeplass på veien for å bli best på analyse av eksterne data.

– Og da er ikke verdien av Meltwater 12,7 milliarder kroner?

– Ja, det er riktig, men det tenker jeg ikke noe på. Dette er den største muligheten innen B2B-programvare jeg noensinne har sett. Da vi startet opp trodde jeg det var mulig å gjøre Meltwater like stort som det er i dag. Men nå er mulighetene så ufattelig mye større.

Så hva du MASTERCLASS eller andre måtte mene driter jeg i, dere har ikke filla peiling på Meltwater og deres muligheter. Ikke eier du en eneste aksje her heller så det er jo bare patetisk. Men lykke til. Du shortet vel Meltwater på 60 kroner så smart som du er:-) den som ler sist ler best. Jeg ler både først og sist. Lurer forresten på om ikke Jørn kjøpte aver 200k aksjer til kurs på 40-tallet for ikke så lenge siden. Men drit nå i det, han selger IKKE under kr 30 ferdig snakka.


YNWA250505
30.11.2022 kl 19:34 5558

Nettopp og som jeg skriver kunne Meltwater allerede i dag gått fra vekst til verdi i løpet av få måneder. 1000 ansatte sparkes og vips så er vi der:-)
optimist68
30.11.2022 kl 19:57 5509

Meltwater med kraftig bedret driftsresultat

Meltwater fikk en justert ebitda (inntekter før renter, skatt, av- og nedskrivninger) på 9,4 millioner dollar i tredje kvartal 2022, sammenlignet med 8,8 millioner dollar i samme kvartal året før.

Det fremkommer av softwareselskapets kvartalsrapport onsdag.

Omsetningen kom inn på 109 millioner dollar i kvartalet, mot 103 millioner dollar i samme periode i fjor. Driftsresultatet landet på minus 4,8 millioner dollar, opp fra minus 36 millioner dollar i tredje kvartal i fjor.

Selskapet opplyste i en melding 15. september at omsetningen i tredje kvartal 2022 var ventet å havne innenfor guidingen på 109-110 millioner dollar, og at justert ebitda var ventet på nivå med andre kvartal 2022
MASTERCLASS
30.11.2022 kl 20:39 5441


He, he, litt hårsår når noen går den ukritiske haussingen din litt etter i sømmene? Å påstå at andre ikke har filla peiling på Meltwater når du selv har tatt sammenhengende feil om både kursutviklingen og resultatutviklingen i over ett år er ganske freidig.

Kom gjerne trekkende med det 2 år gamle intervjuet med Lyseggen. Men siden da har aksjekursen kollapset 66,66 % - 2 av 3 børskroner borte vekk. Det er fakta. Fakta er også at selskapet har negatiiv egenkapital, en svært luftig balanse og at de fortsatt ikke tjener penger, enda de har kuttet kostnadene relativt betydelig i tredje kvartal.

Når det er sagt, jeg har aldri hevdet at Meltwater er et dårlig selskap, snarere tvert imot. Det er først og fremst prisingen og utviklingen videre jeg diskuterer. Og i det korte bildet frem til avklaring av det strategiske utfallet, så tror jeg rundt 20 kroner er det beste aksjonærene kan håpe på.
Slettet bruker
30.11.2022 kl 20:45 5718

Full fres over dammen! For noen herlige dager og være meltwater aksjonær på. Imorgen blir det full fart nordover. Hvem vil ikke ha gratis penger? Blir trangt inn døren fremover.
Tallene er mer eller mindre urelevant. Utover det så leverte meltwater på alle måter og vel så det. Så det man kan bruke tallene til er å spekulere i hva blir budet på? Hva er rettferdig?
VIP001
30.11.2022 kl 21:04 5829

Artic skrev i dag: a bid now seems more likely. Og de sammenlignet med Ecoonline som også utsatte kvartalsrapporten og skrev at et bud kom 1,5 uke etterpå. Totalt tok det 2. mnd. fra Ecoonline varslet markedet til de la fram budet.

Artic fremstiller det som det kan komme en melding veldig snart.

Personlig så har jeg holdt såpass lenge nå så jeg gir meg ikke på målstreken.
Redigert 30.11.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
30.11.2022 kl 21:36 5787

Hårsår neida, dette går absolutt min vei og syvsiffret gevinst kommer snart min vei. Ja kursen har jeg bommet noe vakent på. Men det er markedet som suger balle og ikke at Meltwater er verd noen få milliarder. Kursen henger ikke på greip og snart får vi alle vite det. Men under krone 30 skjer ikke. Du sier du diskuterer peisen, nei du har satt prisen og du har som alle oss andre her inne null peiling på utfallet så det r bare patetisk tipping fra oss alle. Forskjellen er at noen sitter lastet og andre er her inne bare for å prøve å fremstå smarte. Alle driver med ren tipping. Inkl meg selv
optimist68
30.11.2022 kl 21:48 5753

Helt greit å si at selskapet er tilsalgs men stusser litt hvorfor man ikke har litt mer is i magen og heller vente til markedet tar seg opp og renten går ned igjen. Men kanskje de finner en "musk" som dobler kursen.
omac
30.11.2022 kl 21:52 5715

Blir fort en sell the news i morgen, kanskje makro redder, vi får se
Slettet bruker
30.11.2022 kl 22:14 5662

Så makro redder om kursen går opp? Ikke at det er penger på gaten? Eller at selskapet er i kraftig vekst. De leverer som guidet. Og overskudd ville vi sett fra Q3 av neste år
Redigert 30.11.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
lolle02
30.11.2022 kl 22:14 5714

Når det gjelder selskapet Meltwater, så vil verdien bare øke, da det er ett selskap som vil få flere kunder, da folk på nytt blir sittende inne, og surfe på nett, da det blir lite å handle for fremover blant folk, og mere og mere i favør for selskap å få profiler utarbeidet. Perfekt for Agenda 2030
VIP001
30.11.2022 kl 22:23 5644

Normalt så ville kanskje det ha skjedd, men her har de fleste gått inn fordi en venter på avklaring på selskapets fremtid. Jeg blir svært overrasket hvis det skjer en dump. I tilfelle så er det en gyllen mulighet til å laste opp mer.

Uansett så er det garantert lurt å sitte stille i båten og vente på news som er rett rundt hjørne.
Redigert 30.11.2022 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
omac
30.11.2022 kl 22:41 5607

de har 6% vekst yoy, at de justerer for alt mulig endrer ikke på det. Vi får se
Slettet bruker
30.11.2022 kl 23:05 5528

Som påpekt av vip normalt sett kan du ha rett.
Ville kjøpt meg inn og ikke stått utenfor. Nå som det er kjent kursen skal dras opp forbi dagens ,uansett tall idag :) Tallene innfridde og det teller positivt for pris på selskapet. Vekst og fremtiden som teller..Utover det ikke veldig mye poeng i og spekulere i Q3 tall.
YNWA250505
01.12.2022 kl 00:36 5375

Med Nasdaq opp 4,4 % i kveld så spørs det om vi ikke skal nordover med Meltwater i morgen.
Deepvalue10
01.12.2022 kl 00:54 5364

Fra Arctic; Update on strategic review hopefully before Christmas
Speaking with mgmt., we feel our reads on the latest press releases are correct and that we are in the final stages. Eager to update the market in due course.
Slettet bruker
01.12.2022 kl 08:25 5156

Går den ikke nordover frem til melding så har jeg misforstått hvor bull dette med bud på selskapet er forholdte dagens kurs
Sequia
01.12.2022 kl 08:35 5237

Min egen erfaring etter å ha jobbet med transaksjoner i lang tid - og jeg har skrevet mange slike børsmeldinger men har følgelig ikke kjennskap til denne prosessen. Jeg hadde valgt en helt annen ordlyd dersom dette var en prosess jeg selv trodde vil lande i 2023 og heller ikke skape noen forventinger til markedet.

Jeg må dog si at jeg ville ikke valgt ordlyden de har valgt å bruke fordi det nettopp skaper en forventing i markedet. Jeg snakket forøvrig med en av analytikere igår som dekker selskapet og han hadde samme oppfatning som undertegnede. Men om det blir noe deal eller ikke - er kun selskapet og rådgiverne som har kunnskap om.
Sequia
01.12.2022 kl 08:39 5227

Det er helt korrekt. Men du vet at på dette forumet er det ytterst få som har kjennskap til MAR regelverket. Men jeg må presisere en ting - i det det foreligger innsideinfo har du fortsatt muligheten for å ikke publisere etter reglene om utsatt offentliggjøring - såfremt det foreligger legitime grunner for dette.

Det som er litt spes i dette caset er at top 30 sitter på over 80% av selskapet og overtaler du grunder til en fornuftig pris så jeg de institusjonelle følger med. De er vel alle langt under vann, og ingenting er bedre å pynte litt i bøkene i desember måned....
Sequia
01.12.2022 kl 08:40 5226

Litt amper stemning igår ser jeg :) Tallene var bra og de har levert på forventing, men hadde heller ikke forventet noe annet. Hvor aksjekursen går vet jeg ikke, men jeg vil overasket hvis den skal sørover basert på tall og den forventing som nå ligger i markedet
YNWA250505
01.12.2022 kl 18:45 4667

Du vet Q3 var godt når hyenene ikke hyler i kor her inne på tråden. De har rett og slett ingenting å komme med og alt går på skinner for Meltwater. Siste kursmål fra DNB 27 mai i år var på kr 45 og nå har Meltwater levert enda bedre tall så da kan ikke DNB senke kursmålet sitt snarer tvert i mot. Nå skal jo DNB markets som en av to aktører bistå Meltwater i disse strategiske mulighetene og da blir det i alle fall patetisk om de skulle anbefale et bud på Meltwater under kr 30. Det skjer ikke så her ligger det altså minst 100% oppgang og bare venter. At folk ikke kjøper med begge hender nå fatter jeg ikke. Men samme for meg, jeg er lastet.
Slettet bruker
01.12.2022 kl 22:00 4397

Går gjerne ikke så veldig mye høyere kursen da folk har fått for seg både 15 og 20kr toppen.. desto billigere og laste seg ytterligere opp. Det gjør jeg
YNWA250505
01.12.2022 kl 23:18 4267

Smart
Slettet bruker
02.12.2022 kl 09:41 3908

Ja folk har ikke helt skjønt denne aksjen selges ikke nedover.Kun små manipulasjoner på veien. Det vil bli dyrere og dyrere
Slettet bruker
02.12.2022 kl 10:05 3859

YNWA250505 skrev Smart
Ynwa om selskapet skal fusjonere tror du de ville guidet for Q4 da? Er vi 100% sikker på salg?
MASTERCLASS
02.12.2022 kl 11:05 3727


I aksjemarkedet er det (dessverre) alltid noen som vet "litt mer" enn alle andre. Det skjer selvfølgelig lekkasjer, hint og "små drypp" av innsideinfo via, via, via ..., slik at noen relativt trygt kan handle på info som flertallet ikke har. Hvor mange i DnB Markets, J. P. Morgan + styret og ledelsen er et som har kjennskap til strategiprosessen?

Hvis det hadde foreligget noe konkret i strategiprosessen i Meltwater om f.eks. et mulig og snarlig bud på hele selskapet til kurs 30 kr, og fordi grådigheten ikke kjenner noen grenser, så hadde ikke kursen vaket rundt 15-16 kr nå.

Sequia
02.12.2022 kl 11:36 3648

Jeg det er mulig og kjedelig dersom det skjer. Det positive er ihvertfall at volumet og poster har tatt seg opp.
YNWA250505
02.12.2022 kl 11:40 3639

OK så du tror DNB Markett og J.P Morgan + styret og ledelsen vill kjøpe på innsideinformasjon når dette pågår? ja de involverte har sikkert fortalt dette videre til minst 100 personer i sin vennekrets slik at disse kan gå inn og kjøpe aksjer billig. De setter sin egen karriere på spill for dette. Dessuten om det viser seg at det er gjort store handler i Meltwater så vil disse seff bli undersøkt nærmere. Og om du velger å fortelle dette videre til andre så er hemmeligheten plutselig ikke hemmelig lenger og du er svært utsatt på at noen for eller siden tyster på deg. Nei MASTERCLASS nå fremstår du bare patetisk i baissingen din.

Du som er så glup og vet det meste om hvordan kursen skal gå burde jo shortet Meltwater på kr 50 og kjøpt deg inn igjen under kroner 8 ikke sant. Neida i stedet for sitter du på utsiden uten mulighet til å kjøpe noe særlig da midlene ikke strekker til og det er lov det altså for alle del. Men at du skal kommer her og prøve å fremstå som smart og at du vet så mye er bare tull. Spesielt når du i februar anbefalte folk å selge oljeaksjer og kjøpe tech. Oljeaksjer har gått til himmels og tech rett i dass siden den gangen. Og til sist bare la oss si at "insiderne" har fortalt om hva som skjer til en haug med mennesker, det er jo ikke sikkert alle har millioner av kroner å bruke på å kjøpe aksjer eller? At kursen ligger her nå på kr 16 er bare den spede begynnelse. Tech er på vei oppover, renten skal ikke noe særlig lenger opp og muligens ned i 2023 så Meltwater har hele verden for sine føtter og de levere som aldri før. Q4 blir årets beste Q det har ledelsen alleredekommunisert , men det får dessverre ikke vi være med på. Men snart får vi et bud og tro meg, det kommer ikke under kr 30. Muligens en fusjon, men en lukrativ en for alle oss Meltwater aksjonærer.
Sequia
02.12.2022 kl 11:53 3587

Ikke uenig med deg, men dette varierer veldig fra case til case. Noen gang ser man høyt volum og spike før slike prosesser offentliggjøres, andre ganger ikke. De siste tech budene jeg har fått med meg, hvor det var betydelig budpremie var det relativ rolig i tradingen før budet kom. Her er situasjonen annerledes hvor de velger å kommentere status på prosessen, som jeg mener kanskje er litt spesielt.
MASTERCLASS
02.12.2022 kl 12:11 3506


Det var da voldsomt til tirade! Det meste du skriver er så dumt at jeg ikke gidder å kommentere det.

Ja, jeg har jo sagt at jeg bommet i februar da jeg skrev at jeg trodde (i motsetning til deg som alltid er 100 % sikker) at det var lurere å kjøpe it-aksjer enn oljeaksjer, fordi jeg faktisk virkelig ikke trodde at Putin var så spike gal at han ville gå til fullskala angrepskrig mot Ukraina.

Men i motsetning til deg som nesten hver bidige dag fortsatte å ukritisk hausse Meltwater hele veien ned fra 45 kroner til 7,50 kroner, så tok jeg faktisk konsekvensene av at det faktisk ble krig!

Sequia
02.12.2022 kl 12:12 3498

Noen som har call på hvor mange aksjer som er short? Vet det var ca 5 mill aksjer noen mnd tilbake.
YNWA250505
02.12.2022 kl 12:48 3385

Jadaaaaa masaaaaa. Du måtte inn og kommentere uansett i alle fall. Ser du hele tiden maser om krigen og at du tok konsekvensene av den. Men at du fortsetter å mase om 45 til 7,50 er patetisk. Før krigen startet og var aktuell stod aksjen på 20-tallet og den var som du helt riktig (flink gutt) skriver nede i 7,50. Dog for en liten stund. Det er 0,1 promille som har snittkurser under kr 10 her inne. De flest laaaaangt over kr 30 og muligens over kr 40 om du tar vekk Gründeren selv. Han og andre insidere kjøpte Meltwater på kurser over kr 40 i 2021. Det sier ganske mye spør du meg. Jeg har hausset selskapet det er helt korrekt og det vil jeg fortsette med da selskapet er best i verden på det de drive med. Nå skal de muligens kjøpes opp og det gjøres sikkert pga de er et dårlig selskap. At jeg har bommet kraftig på kursen er ingen hemmelighet, det gjør de såkalte proffene som har dette som yrke hele tiden og de har langt høyere kursmål en meg. Hvorfor du er her inne og skriver uten å eie en eneste aksje er veldig rart egentlig. Du har null interesse i Meltwater, men du er sikkert bare en sånn som må inn og prøve å få rett for å få en god følelse og føle deg smart. Hadde du vært så smart hadde du kjøpt deg inn på kr 7,50 og gjort en supergod deal:-) Du nevnte også at noen alltid vet og at insidere og tilretteleggere sprer insideinfo. Hvorfor spredde de ikke den infoen når kursen stod under kr 8? Jeg er 100% sikker på at selskapet ikke blir solgt til under kr 30. Hvem vet, kanskje fetteren min jobber i DNB Markets? Jeg stappet i alle fall inn flere hundretusen når den meldingen kom så den handelen blir sikkert undersøkt nøye. Nei nå får et være nok med MASTERCLASS for denne gang. Han er sikkert superdeprimert når jeg tjener store penger på Meltwater. Men kompis det er ikke for sent å kjøpe seg inn. Hele kr 13,62 igjen til 30 kroner:-)
MASTERCLASS
02.12.2022 kl 13:13 3320


For det første; du vet ingenting om jeg har aksjer i Meltwater eller ikke, eller om jeg kjøpte meg inn på 7,50 eller hva min motivasjon for å skrive her er, så derfor blir dine påstander om dette fullstendig latterlige. Akkurat som det barnslige skrytet ditt om hvor mange aksjer du har eller hvor mye du har tjent/vil tjene. Det er totalt uinteressant, da det uansett ikke er mulig å verifisere.

At du fortsatt henger deg opp i hva innsidere gjorde for ett og to år siden, vitner også om at du sliter med å ta til deg ny informasjon og kunnskap. At innsidere i Meltwater kjøpte aksjer til over 40 kroner for langt over ett år siden sier meg omtrent det samme som at toppsjefen Hanoa i Kahoot kjøpte 1 million aksjer til kurs 110 kroner (kurs nå 23 kr) i samme tidsrom, nemlig at innsidere er like grådige som de fleste andre som opererer i dette markedet!
Slettet bruker
02.12.2022 kl 13:30 3259

Kan vel ikke være annen motivasjon enn å prøve holde kursen igjen for egen vinning. Kanskje du sprer uro for de som ikke kjenner caset. Hjelper lite uansett hva småsparere tiltar seg. Budet kommer og lite gjøre med det. Dette er penger på gaten
Redigert 02.12.2022 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
02.12.2022 kl 13:45 3216


Hvis du tror at jeg tror at det jeg skriver på Hegnars forum har noe å si for børskursen i de selskapene jeg kommenterer, så må du tro om igjen. Nettopp derfor skriver jeg kritiske innlegg også om aksjer jeg selv eier. Men det jeg tror, er at hvis jeg kommer med motforestillinger til ting som skrives her, så blir kanskje noen litt mer kritiske til all den ukritiske haussingen som florerer for de fleste aksjer. Å tenke selv og ha en kritisk innstilling til alt som skrives både her og i media og info som kommer fra selskapene, er første bud hvis man har som mål å tjene penger på aksjer!


Sequia
02.12.2022 kl 14:10 3164

Short covering eller noen som har dårlig tid? Men det er fortsatt lite aksjer som omsettes.
Redigert 02.12.2022 kl 14:23 Du må logge inn for å svare