Aker strategi

Buyin85
PHLY 05.11.2021 kl 22:53 3362

Aker har siste 12 mnd gjort flere store transaksjoner for å styrke fokuset / frigjøre kapital til grønn energi / digitalisering.

Hva tenker dere om utsagnet nedenfor som er klippet ut fra brev til aksjonærer fra Røkke og CEO i aker? Kan philly være neste selskap som selges? Q3 viser svakt underskudd, mulig overskudd for q4 og tildeling av nsmv5 avklart..

I tillegg til etableringen av OrbeNovo, har Aker gitt Converto et mandat til å utvikle Akers verdier i Akastor, Philly Shipyard, American Shipping Company, Solstad Offshore, Norron og noen mindre engasjementer. Dette er selskaper som har vært en del av Akers portefølje i flere år, men som nå vil nyte godt av Convertos enda mer fokuserte eieroppfølging. Akers tidligere CFO og nåværende nestleder i styret, Frank O. Reite, er hovedeier i Converto. Det vil i praksis bli drevet som et selvstendig fond hvor Aker er en såkalt 100 prosent LP-investor.
Redigert 05.11.2021 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Fljo
05.11.2021 kl 23:20 3310

På sikt kan de tenke å selge PHLY men ikke på dagens nivå. Ser for meg både to- og tre-dobling av kursen før så skjer. Tidligst neste år, mest sannsynlig 2023.
Garcia
06.11.2021 kl 05:20 3229

I mine øyne bør dette være ett kjøpssignal, verdiene i phly har på ingen måte kommet frem etter de nye kontraktene..
Hva som må gjøres vet ikke jeg men her vil det komme nyheter fremover....
Slettet bruker
06.11.2021 kl 13:19 3062

Ja det er ikke typisk Aker å være storeier i et selskap med slik negativ utvikling. Håper bare at verdiene som er i Phly kommer oss nåværende aksjonærer tilgode (snart..)
Net cash Q3 er mUSD 296,6, tilsvarende kurs 209 NOK.. Dagens mcap er mUSD 83, kurs 56,6
Redigert 06.11.2021 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Fartsdump
06.11.2021 kl 13:44 3028

Gjerne derfor Fredly og Middelfart har økt i Akastor. Spennede
inva
06.11.2021 kl 17:21 2905

Tolker du net cash som at selskapet har 296 MUSD til gode?

Storparten av disse pengene er forskudds betaling for skoleskipene. Utregninger jeg har sett på XI viser at de har kontanter tilsvarende ca 30 kr pr aksje.
Slettet bruker
06.11.2021 kl 17:54 2862

Tall kan tolkes på mange måter, noe som blir praktisert i stor grad på børs.. Noen bør forlate sin pult dersom Phly ikke klarer drive butikk med kontrakt på 4 skip til forsvaret med en verdi på 10-14 mrd.. Covid er ingen unnskyldning.Tot assets var forøvrig mUSD 480,9 = 339/aksje. Men nå er det markedet (algoer og roboter..) som styrer.. Phly avlutter nesten alle dager med 1 aksje i sluttauksjonen..
inva
06.11.2021 kl 18:23 2810

Så du har skiftet mening, skal ikke PHLY til 45 allikevel som du spådde i juli?
Slettet bruker
06.11.2021 kl 21:26 2688

Handelsmønsteret hittil i 2021 tyder ikke på oppgang, så da er vel ikke 45 usannsynlig (eller 38-39?)..? Børskommentaren i E24 på mandag (som jeg ikke har lest) beviste vel en god del? Det førte til at noen utnyttet volumet og fikk realisert tap innen nyttår, og nye (?) eiere havnet i sirupen. Det må vel dessverre en rimelig stor sau inn for at den skal bryte 60 igjen. OSE har hatt mange ATH i år, det samme kan mange selskaper notere, men Phly står uendret fra årets inngang. Det undrer meg at Phly knapt nevnes noe sted. Var vel kun FA som hadde en liten notis med link til Q3 såvidt jeg har fått med meg. Hvorfor fulgte ikke E24 opp etter mandagens innlegg mon..? Jeg har dessverre en dårlig fornemmelse som jeg ikke klarer sette ord på nå, men det er ikke sikkert at de neste publiserte nyheter går i vår favør.. Noen vil nok se på meg som en pessimist, men siden Juli har jeg nok heller vært realist. Jeg våkner opp hver dag og håper at mine vurderinger er totalt på jordet ;) Jeg blir sittende til skuta synker heeelt til bunns, eller så sitter jeg til jeg kan realisere 7 sifret gevinst ;) Så kan jeg i mellomtiden krysse fingre for at mine 2 andre investeringer bærer frukter som kan utligne de svært røde tall jeg har i denne sjarken.
inva
07.11.2021 kl 17:56 2438

Ja, en får spørre seg om hvorfor markedet priser PHLY slik de gjør etter å ha sikret kontrakter som gir de jobb i flere år fremover, samtidig som de også jobber med flere prosjekter som kan gi de ytterligere solid backlog. I tillegg til dyr oppbemanning og stigende kostnader generelt så tror jeg det er usikkerhet i forhold til om de kommer til å tjene penger på kontraktene. Gjør de de så vil aksjekursen komme etter.
helle bonanza
08.11.2021 kl 00:42 2284

Selskapet guider underskudd fram til opprampingen av verftet er ferdig. Det skjer sannsynligvis ila 2 halvår 2022. Når verftet er oppe på full kapasitet sikter de mot positive resultater med mulighet for utbytte tidligst i 2023 etter levering av de første skipene. For uten oppramping av verftet som koster er det helt normalt å levere svake tall i starten av en serieproduksjon med gradvis forbedring i lønnsomhet fra skip til skip.

Resultat og guiding i Q3 var etter min oppfatning marginalt bedre enn forventet. Jeg har god tro på at det vil komme positive nyheter som vil løfte Philly shipyard på litt sikt. Hardt arbeid blir som regel godt belønnet. Meldinger om nye utviklingsprosjekter og kontrakter vil sannsynligvis bli godt belønnet når verftet er oppe å går med full kapasitet og kan vise til positive marginer. Så er det heller ikke utenkelig at Aker ønsker å selge verftet for å forfølge andre muligheter om det dukker opp muligheter på riktig tidspunkt. Det skjer ikke til dagens verdi. Røkke driver business og gir ikke bort verdier på billigsalg.
Garcia
08.11.2021 kl 03:47 2226

Salg av phly er ingenting å prate om nå...
Om ett års tid kanskje hvis de lander nye kontrakter og utbytte blir aktuelt.
Jeg vurderer å øke beholdningen min her etter Q4 hvis rapporten er bra og de er on track...

Her kan en fort gjøre 5 gangen pluss saftige utbytter...
Redigert 08.11.2021 kl 04:57 Du må logge inn for å svare
d12m
08.11.2021 kl 07:43 2110

Philly Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program

Det bør jo redusere denne kostnadsusikkerheten littegrann
Slettet bruker
08.11.2021 kl 11:52 1971

Dagens utvikling viser tydelig at vi skal under 50. Kommer nok større volum på salgssiden snart.
reddevil
09.11.2021 kl 01:42 1791

Var inn og ut av denne for noen år siden, hvor den tok helt av - og toppet ut på omkring kr 220. Tror det kommer en ny bølge på nyåret dersom man ser at verftet holder løftene. Sjelden store ord og løfter uten hold fra selskapet, og dette tror jeg gjør at aksjekursen ikke trender opp - enn så lenge.
Garcia
09.11.2021 kl 03:11 1751

Helt korrekt det du skriver, ingen store ord eller noe de ikke leverer.
Ledelsen har alltid fulgt opp og levert bortsett fra 1 på ett område..
De lovet utbytte som de holdt tilbake i påvente av ny kontrakt...
Nå tok jo lengre tid enn antatt pluss at TOTE måtte kansellere en kontrakt på container skip grunnet manglende havne plass på Hawaii...
Utover det er vel phly det selskapet jeg har vært borte i som leverer best iht det de guider...
Titleist
16.11.2021 kl 01:33 1325

Get ready for action, takeoff and profit..
Garcia
16.11.2021 kl 01:51 1305

Ny kontrakt og Biden skriver under infrastruktur pakka...
Bør bli en fin dag, så gjenstår det å se om det var disse kontraktene som igjen vil skape optimisme i selskapet...
Redigert 16.11.2021 kl 06:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 08:34 1150

Fra DN i dag...: "Kontrakten er verdt omtrent 1,7 milliarder dollar for ett fartøy."

Ja det hadde smakt av fugl :)

Aker-verftet Philly Shipyard får havvindskontrakt verdt 1,7 mrd.
Det amerikanske Aker-kontrollerte verftet Philly Shipyard får en milliardkontrakt om å bygge fartøy for selskapet Great Lakes Dredge & Dock Company, som driver med havvind. Kontrakten er verdt omtrent 1,7 milliarder dollar for ett fartøy.

Great Lakes vil også beholde forkjøpsretten på et eventuelt skip nummer to.

Det skriver selskapet i en børsmelding natt til tirsdag, norsk tid.

- Philly Shipyard er stolte av å kunne bidra til levering av et fartøy som vil være avgjørende for å nå landets ambisiøse havvindmål, sier visedirektør Thomas Grunwald i Philly Shipyard.