Stoltenberg som sentralbank sjef

Garmis
06.11.2021 kl 21:01 1375

a
Redigert 07.11.2021 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
kaedureddfor
06.11.2021 kl 21:13 1358

Pensjonsreformen er noe av det viktigste som har skjedd i norsk politikk. De som har hevet pensjon på gamle regler, har nærmest begått eit legitimt ran!
Mulla3
06.11.2021 kl 21:19 1339

TS.
Jeg er hjertens enig med deg. Denne mannen er en vandrende katastrofe. Han manipulerte det Norske folk i 8 år.
Redigert 06.11.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Martin10
07.11.2021 kl 10:19 1152

En av våre aller fremste menn. Likanes kar.
nima
07.11.2021 kl 10:22 1141

Han har for tette bånd til AP, lukter korrupte saker lang vei allerede før han eventuelt blir valgt
Slettet bruker
07.11.2021 kl 13:28 1003

Man har sensurert vekk min kommentar altså, og bl.a. en annens kommentar.
Foruroligende, og sier sitt folkens. Forteller oss at her må vi være på ballen.
Her traff vi blink.
Har en eller annen politisk rådgiver lest tråden, og slått alarm ? Eller det kan
være mere sentrale personer som grep ? Er forumet så Pravda at en normal
og saklig debatt ikke kan føres her ? Hadde inntrykk av at det hadde blitt noe
bedre den senere tid.

Jeg skrev at jeg var betenkt over Stoltenberg som sentralbanksjef, og begrunnet det.
Og det som må være et minimum er at om noe sånt i det hele tatt skal bli et spørsmål,
så må flere viktige ting avklares og FASTSETTES først. Uten DET går det ikke med
Stoltenberg som sentralbanksjef. Cocktailen Støres mulige fondseksperimentering,
sammen med mulige int. storkapital marionette Tangen, og uten videre AP-kollega
(og mulig mindcontrolled) Stoltenberg kan bli en skjebnesvanger cocktail. Noe sånt
skal vi ikke la skje.

Redigert 07.11.2021 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
freetexx
07.11.2021 kl 13:41 986

Beste vi kan få i norge
Slettet bruker
07.11.2021 kl 13:46 969

Unnskyld meg freetexx, men du virker overfladisk, naiv og for lett tilbøyelig
til å være ukritisk og uansvarlig.

1. Handlingsregelen må avklares. Den bør reduseres til 2,75 %, og ekskl. siste års oljeinntekter. (Det er uttaksbeløpet
som teller, ikke for høy uttaksprosent. Det er sunt og betryggende å venne seg til moderat uttaksprosent).
2. Fondets avkastningsmålsetting bør avklares. Den bør være 9 - 13 % i året, gitt dagens rente- og inflasjonsnivå.
3. Fondets organisatoriske plassering bør være som i dag. NB og NBIM hører naturlig sammen. Dette fordi NB
steller med rentesetting, kronekurs, valutabeholdninger, valutatransaksjoner og økonomiske oversikter. Fondet
opererer som kjent bare i papirer i fremmedvaluta. (Det er andre fond for plasseringer innenlands).
4. Fondet bør ikke brukes til eksperimentelle investeringer i fornybar energi og andre klimagass utslipps reduksjons
teknologier. Vi har andre fond for dette. Og disse fond kan evt. økes noe ved overføringer. Men for disse fond
må også høye avkastningsmål fastsettes og følges.
5. Fondet skal fortsette å vokse i fremtiden, på ubestemt tid. Langt inn i fremtiden.
6. Fondet trenger bedre salgsstrategi, salgsberedskap og salgsoperasjonalitet. Det skal ikke være mulig at det kan
synke spesielt mye. Fondet skal være blant de beste i verden på dette. Og også på å finne de beste investerings-
objektene, og overvåke og forvalte disse.

Det viktigste den borgerlige regjeringen gjorde under sine 8 år, var å redusere handlingsregelen fra 4 til 3 %, etter
forslag fra oss. (Noe av det øvrige viktige var omsider å få økt fartsgrensen på motorveiene fra 100 til 110, og dim-
ensjonere alle nye for 130, også etter forslag fra oss). Nå må vi i fortsettelsen også få opp de utrolige lave fartsgrensene
mange steder på norsk jernbane. Dette ved å modernisere/bygge nye jernbanetraseer. Bytte ut 150 år gamle antikvariske
traseer. Det er mye høyere fart, kortere reisestrekninger, kortere reisetider og billige billetter som vil skape god samfunns-
nytte på norsk jernbane. (Lav fart på omveistrekninger med høye billettpriser, på for spesialbestilte nye dyre tog, er en
dødsspiral for norsk jernbane).
Redigert 07.11.2021 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Cartr
07.11.2021 kl 14:49 915

De slettet hele tråden. Dette er en annen og som du ser har de endret tittelen og slettet trådstarters innlegg. Det kan jo være trådstarter selv, men jeg synes det var rart at det slettet hele den andre tråden. Det burde holdt med den eller de kommentarene som var upassende. Det var en viktig tråd etter min mening.

Forøvrig så svarte jeg deg på den kommentaren med at Øystein og Jens er av samme ulla. Det var Jens som var ansvarlig da Øystein Olsen ble valgt som sentralbanksjef i 2010, samme året som Jens siktet mot Natotoppjobben, https://www.nrk.no/norge/diskuterte-nato-jobben-i-2010-1.11993417 og nå som hans tid der snart er over trekker Øystein seg tilbake som sentralbanksjef, ett år før tiden, og gir således plass til Jens. Øystein Olsen var også ansvarlig for at Tangen ble valgt i en tvilsom prosess og nå blir antagelig Jens både sentralbanksjef og også styreleder for oljefondet. Med da Støre som statsminister synes jeg det hele er en uheldig og merkelig sammenblanding.

Ida Wolden Bache ville vært en fin buffer her, tror jeg
Slettet bruker
07.11.2021 kl 16:15 854

Takk Cartr
Jeg er enig. Det var en viktig tråd. Og bl.a. fire operetter var berørt der.
Varme tråder må lagres. Stemmer det at Jens diskuterte Nato-toppsjef jobb i 2010 ?
Mht. Øystein Olsen, tror jeg ikke han er typen til å lure oss. Han er rett og slett ikke "sammenskrudd" sånn.
Her må folk skille riktig. Og personer kan ha vært i god tro på gitte tidspunkter. Uventede ting kan ha skjedd
underveis. Tangenprosessen var tvilsom. Men Olsen kan ha blitt presset og vært i god tro. Husk at her er
det åpenbart ytre krefter som holder på. Jeg er enig med deg Cartr. Jeg er betenkt over at tospannet Støre
og Stoltenberg tiltenkes så stor innflytelse på dette. Og dette når Støre har snakket om eksperimentering
med oljefondet. Videre snakker Tangen om at fondet kan synke betydelig. Og jeg registrer den oppsiktsvekkende
side 178 i Perspektivmeldingen. Summen av dette bør sette på alarmen.

Ida Wolden Bache tror jeg kan være en god kandidat. Det fins vel sikkert andre gode kandidater også.
__________
tillegg
Mht Olsen, kan han ha blitt utnevnt pga partibok
Og mht. Olsens utnevnelse av Tangen, kan det ha vært noe Olsen bare ble påprakket, og måtte gjennomføre
Redigert 08.11.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare