Enorm oppside

Slettet bruker
AKOBO 08.11.2021 kl 10:48 92268

Spennende selskap med enorm oppside
GullogGråstei
04.04.2022 kl 14:37 3640

Nå har Akobo endelig fått de siste resultatene fra Irland. Vi kan snart forvente et oppdatert ressursestimat.

Meldingen i dag kommuniserer at både avtale med contract miner og avtale om kjøp av mineralprosesseringsanlegg er nær ferdigstillelse. Selskapet gjentar at ambisjonen om å produsere gull i slutten av dette året ligger fast. Det liker jeg godt.

Det blir også veldig spennende å se hva selskapet selv kommer til å annonsere med tanke på guiding når det kommer til fremtidige kontantstrømmer. I dagens melding indikerer de at det vil komme slik guiding ganske snart.

https://newsweb.oslobors.no/message/558488
Struts
04.04.2022 kl 14:41 3609

Ja, dette var vel det du/vi ventet på! Denne videreforsendelsen av database til Australia, hva innebærer det tidsmessig (og ellers), slik du ser det?
Purdey
04.04.2022 kl 14:42 3582

Useriøst å useriøst. Du sier det samme som jeg prøvde å si. Du pakket det bare inn litt anderledes.

Men hva tenkes om dagens melding. Siste prøven har blitt forsinket i irland, men nå sendt til australia for rapport. Så svar er nok like om hjørnet. Restrn virker alt å være i rute. Skal bli spennende den dagen de slipper inntrktsestimatet.
GullogGråstei
04.04.2022 kl 16:55 3521

Poenget er bare at det må være etterettelig informasjon som selskapet melder om. "kursdrivende" høres litt ut som kunstig haussing. Det er ikke det jeg opplever at selskapet driver med.
GullogGråstei
04.04.2022 kl 17:01 3521

Jeg har ingen anelse hvor lang tid det tar å oppdatere den offisielle beregningen i Australia. Klok av skade ser det ikke ut til at selskapet lover noen spesifikk dato. Kanskje man må regne et par uker? Jeg vet ikke.

Det som er litt interessant er dette med endringen av ressursestimatet fra å være et "inferred resource estimate" til å bli et "indicated resource estimate". Det siste - som sannsynligvis vil komme i denne oppdateringen - er et mer sikkert estimat enn det første.

Jeg kan ikke nok om den prosessen til SRK til at jeg vet akkurat hva som er grunnen til at man nå kan ha nok data til å endre kategoriseringen av estimatet, men det hadde vært veldig spennende dersom en slik konvertering fra inferred til indicated resource estimate også fører til et mindre konservativt anslag av grade.

Basert på de metallurgiske prøvene til Peacocke and Simpson er vi flere som mistenker at den reelle snittgraden i åren er høyere enn det SRK tidligere har estimert i ressursestimatet. Dersom de nå har nok data til å bruke lavere sikkerhetsmarginer ved antagelser om grade, kan det kanskje gi positive utslag på antall unser i det endelig oppdaterte estimatet.
Redigert 04.04.2022 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Purdey
04.04.2022 kl 19:29 3461

Denne meldingen må vel kunne tolkes som at de er i rute, med punkt 1,2 og 3, men det er desverre en forsinkelse fra irland, som er utenfor vår kontroll. (Jeg tipper noe covid surr blandt de ansatte)

Så de ville vel bare gi en liten headsup ifb at irland er forsinket, og at det meste er på stell. Noen flere tanker om hva de ikke forteller og forteller mellom linjene?

Er flere som refererer til Akobo som høyrisiko. Er det mest fordi Afrika er stedet? Jeg skal innrømme at det kan være mindre risiko for borgerkrig eller griske gale generaler enn i f.eks equinor og Hydro. Men vi har gull i bakken som skal opp og ut i år, m oppgjør i $ innbetalt til en international konto. Vi har en esg profil langt over det Afrika er vant til, noe jeg tror de lokale liker og ser verdien av i motsetning til Cecile Rohdes.

Om bare 6 mnd skal vi begynne å lempe ut barrer m gull.

Når skal feks aker ow/cc og lignende grønne aksjer tjene lignende penger? Hvorfor er slike tryggere enn Akobo?
GullogGråstei
04.04.2022 kl 21:44 3419

Folk jeg har snakket med sier at den største risikoen med forretninger i Afrika er de tingene du ikke klarer å forestille deg. Det er derfor litt vanskelig å kommentere hvilken sort svane som kommer flyvende og eventuelt kan velte hele caset.

Den risikoen som jeg har vært mest bekymret for, og som er helt utenfor selskapet å skulle gjøre noe med, er innenlands omveltninger som på en eller annen måte fullstendig endrer rammevilkårene til selskapet. Jeg har inntrykk av at Akobo har gjort det de kan for å gripe fatt i akkurat dette, og at det iallfall for øyeblikket er bred støtte på alle politiske nivåer for at Segele-prosjektet skal realiseres med de rammebetingelsene som ble avtalt i fjor. De kontantstrømmene som selskapet har i vente er dessuten så nære i tid, at de aktuelle negative omveltningene må komme veldig fort for å klare å ødelegge for selskapet.

Dette med at selskapet kan drive forretninger og betale skatt gjennom utenlandske konti og selge gullet fritt på det internasjonale markedet er med på å dempe risiko. Flyplassen som kan brukes til å ta gullet ut av nærområdet demper sikkerhetsrisiko osv.

Men det kan sikkert oppstå forsinkelser. Jeg ville selv vært forsiktig med å love at jeg ville klare å starte en gruve i et i-land på 8 måneders varsel. Akobo tror de skal klare det i Etiopia. Jeg liker ambisjonsnivået og at de holder fast ved dette, men har en liten mistanke om at det likevel kan komme noen forsinkelser.

Årsaken til at de har gitt lovnadene er at gruveprosjektet beskrives som veldig enkelt og "standard".

Akobo er også et lite selskap med få ansatte i Norge/Skandinavia. Jeg har selv et veldig solid inntrykk av både Evjen og Jackson. Jeg har snakket med begge. Men man kan selvfølgelig problematisere slike ting som at det kan være grunder- eller oppstartsrisiko i en virksomhet som ikke så langt har drevet med operativ gruvedrift i selskapets rammer. Selskapet har - så vidt jeg skjønner - likevel god tilgang på slik gruvedriftskompetanse blant ansatte og hos eksterne konsulenter.

Helt risikofritt blir ikke Akobo Minerals. Derfor er det nok klokt å regne på caset på en slik måte at man stiller krav om høyere forventet avkastning på denne investeringen enn på en mer risikofri investering f.eks. i et norsk bank- og forsikringsselskap.

Analysen hos Investornytt er gjort med NPV20. (altså en 20% årlig nedskrivning av forventede fremtidige kontantstrømmer) nettopp for å ta høyde for et slikt ønske om merkavkastning på en investering med forhøyet risiko. Mye tyder på at selskapet - som p.t. er gjeldfritt - vil kunne levere et overskudd i 2023 som er like stort som dagens MCAP. Jeg er simpelthen villig til å ta den risikoen. Grådigheten oppveier for risikoen :-)

Jeg kjøper ikke "grønne aksjer" fordi jeg mener risikoen er for høy og fordi jeg tror vesten vil slite med å holde subsidie- og støttenivået til grønne næringer på dagens høye nivå i den tøffere tiden som vi går inn i. Da dør fort mye av tilkarringsvirksomheten og luften går ut av den grønne boblen.
Redigert 05.04.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
04.04.2022 kl 21:56 3420

Det de ikke har fortalt (mellom linjene) er hva de faktisk fikk indikasjon på i de resterende 30 borehullene som de - i henhold til meldingen - nå har fått fra Irland. Da de mottok data fra de første 12 hullene i begynnelsen av måneden - gikk dette ut som en egen børsmelding. Det gjorde de ikke denne gangen. Det skaper litt ekstra spenning rundt hva SRK kommer frem til i Australia.

Kanskje de ønsker å holde info-kruttet litt tørt til de faktisk har et sikkert nytt estimat?
Tokerod
12.04.2022 kl 09:00 3204

nå er det veldig tørt
thief
12.04.2022 kl 13:26 3164

Ser ut som noen er utålmodig nå🙂Men nå er ikke ny resursoppdatering langt unna. Det burde kjøre kursen godt opp fra dagens nivå, med en ok oppjustering. Så fikk vi jo bekreftet i forrig melding at ting går sin gang, og at produksjonen er forventet i løpet av 2022💰Avtaler er forventet i boks snart.Kan bli en skikkelig fin reise i andre halvår av 2022 og videre.Folk må jo snart få øynene opp for denne, med potensielle enorme inntekter!
Tokerod
12.04.2022 kl 14:08 3157

blir vell noe etter påske ! jeg har overført litt penger for å kjøpe litt fra disse utålmodige selgerne
thief
12.04.2022 kl 15:14 3130

Vil jo si salg på 7.5kr nå er billig.Selskapet kommer vel med estimering av inntjening om ikke lenge også,så fort de 3 hovedpunktene er klare.Fra forrige børsmelding .Og med den beskjedne mcap selskapet har,kan aksjen fort hoppe mye.

"Med disse tre aktivitetene nær ferdigstillelse er selskapet sikker på at det kan offentligjøre en kontantstrømmodell for Segele-gruven som vil illustrere forventet avkastning på investeringen."
Purdey
16.04.2022 kl 06:46 3024


https://blog.pmi.ky/2022/04/12/does-china-have-enough-gold-reserves-to-launch-a-gold-standard/


Hva tenker man om gullets fremtid egentlig? Skulle noe slikt som at kina lager sin egen gullstandard, hva skjer da? Vil hamstring av gull som nationale reserver få en ny vår?
GullogGråstei
16.04.2022 kl 17:45 2952

Jeg prøver også å frigjøre litt midler for å kjøpe enda mer (selv om jeg allerede er veldig overvektet). Jeg klarer ikke å se noe annet enn en markant oppsving for kursen en gang mellom nå og senest september/oktober. Det er vanskelig å spå akkurat når oppgangen kommer, men det er lett å se at selskapet er veldig billig til dagens kurs.
thief
16.04.2022 kl 18:12 2935

Fikk selv noen på 7.56 denne uka🙂Var noen som solgte enda billigere onsdag,utrolig nok.Skal kjøpe mer til uka.Nå kan resursoppdateringen komme når som helst. Og alt virker å være i rute.Så vi burde se helt andre kurser i løpet av andre halvår,med produksjon i gang.Lett dobling,selv det kan være pessimistisk 🙂
Tokerod
17.04.2022 kl 14:46 2865

Etter AGOA avtalen ble oppløst skal man ikke se bort fra at kina skal ta markedet. Kina kjøper MYE gull samtidig som de gjør kryptovaluta ulovlig. Så kina som nasjon er BULL gull virker det som.
Struts
19.04.2022 kl 12:02 2724

Så hva tenker dere om, og/eller evaluerer dagens børsmelding for oss aksjonærer?:

https://newsweb.oslobors.no/message/559431

Redigert 19.04.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Tokerod
19.04.2022 kl 13:14 2687

Tolker det slik at vi bare må forsette å smøre oss med tålmodighet…..
thief
19.04.2022 kl 15:49 2660

Hva skjedde i dag,hvorfor selge så lavt??har jo ikke kommet ressursoppdatering enda,tikker inn når som helst 🙂
mimer
19.04.2022 kl 15:57 2661

Jeg tipper denne formuleringen virker litt skuffende for endel...

- The infill drilling results show a higher degree of lower grade ore body than previously estimated in the first Segele minerals resource estimate. Total tonnage is expected to increase, but the related increase in gold resources will be offset by a lower average grade.
Redigert 19.04.2022 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Tricky
19.04.2022 kl 16:09 2658

Tja det var ikke som håpet. Men det burde være modstand ved 6.2 i verste fall.
Purdey
19.04.2022 kl 16:24 2703

Det var vel ikke helt den meldinga vi venter på? Men med den forsinkede analysen fra irland så måtte de vel komme med noe?
Men at den er -8% dårlig er den ikke.

Kursen nå spiller jo egentlig liten rolle. Tipper vi har helt andre kurser om 6 mndr når spaden er i jorda.
Tokerod
20.04.2022 kl 09:56 2616

Grubler….
thief
20.04.2022 kl 10:35 2587

Dette skrev de 7.mars:

"Gruveanlegget er planlagt i drift fra siste del av 2022 og selskapet anslår en årlig produksjon på 45.000 unser gull. Med tiden kan dette øke som følge av fremtidige funn og oppgraderinger av selskapets prosessanlegg. Akobo Minerals sitt uttalte langsiktige mål er å finne 1,5-2 millioner unser gull."

Gullet er vel nesten 2000dollar pr.unse!!Vil si de guider inntekter rundt 800mill pr.år!!🙂Og de har meget gode marginer.Nå er mcap 270mill!!!Henger jo ikke sammen.Så når produksjonen kommer i gang i andre halvår, ser vi nok helt andre kurser.
GullogGråstei
20.04.2022 kl 11:23 2595

Dette er dessverre ikke en positiv melding slik jeg leser den.

Mye tyder på at dette representerer en betydelig endret guiding fra selskapet. Uavhengig av hvor negativt innholdet egentlig er ment, er budskapet uansett ganske rotete kommunisert. Rotete kommunikasjon er ikke tillitvekkende.

Det er to måter å tolke de negative signalene i meldingen på:

Den ene tolkningen innebærer at all den infill-boringen som har vært gjort i øvre lag av åren (over 130m) representerer en slags netto nullsum, der overvurdering av den tonnasjen man allerede hadde innkalkulert oppveies av ny tonnasje i samme sone, med det resultat at netto antall unser over 130m forblir 52 000 unser. Det er en negativ nyhet ettersom jeg - og flere andre - heller har gått med en forventning om at denne delen av åren ville kunne levere _flere_ unser enn estimert basert på de metallurgiske prøvene til Peacocke og Simpson, og at infill-boring ville øke reservene. En god del av den boringen som selskapet har drevet med i løpet av siste året har vært slik infill-drilling på den delen av åren som er dekket av det eksisterende ressursestimatet (over 130m). At dette kulminerer med en netto nullvekst i påviste reserver er ikke positivt med tanke på å vise fremdrift, men ikke helt krise.

Den andre og mest negative tolkningen av denne meldingen er at den mer finmaskede infill-drillingen i åren over 130m dessverre har avdekket at det samlede antallet unser med gull i dette partiet egentlig er betydelig lavere enn 52 000 unser på grunn av lavere grade enn antatt i deler av åren, og at selv om man regner med extension-drilling ned til ca. 240m så bidrar ikke dette til mer enn å oppveie tapet av antall estimerte unser over 130m. Med en slik tolkning av meldingen forsøker faktisk selskapet her å si at det oppdaterte ressursestimatet som forventes om kort tid (og som inkluderer all drilling i 2021/22 unntatt wildcat-hullet) fortsatt ikke kommer til å vise mer enn 52 000 unser totalt sett.

Hvis tolkning nr. 2 er virkeligheten, forandrer det dessverre ganske mye på caset. Selskapet har tidligere indikert at extension-drilling vil gi en økning av de offisielle ressursestimatene og forlenget levetid på gruven. De har i mine øyne skapt en forventning til at dette ville føre til en utvidelse på mellom 17 og 25 000 nye unser i det kvartalskiftet som vi passerte nå 1. april (basert på nye funn mellom 130 og 240m). Hvis nettoveksten i resever istedenfor blir 0, er det en stor skuffelse. Og selskapet sier egentlig i klartekst i meldingen at "Resultatene fører imidlertid ikke til at Akobo Minerals forventer en økning i gulltilskuddet til det nye ressursestimatet som tidligere indikert". Det er i tidligere meldinger om vellykket extension drilling at selskapet historisk har indikert at gruvens levetid vil bli lenger enn angitt i scoping-studiet på grunn av økning i gulltilskuddet. Hvis man leser den siste meldingen med kritisk blikk, er det altså denne indikasjonen de nå går tilbake på.

Da begynner plutselig en verdivurdering av Segele-prosjektet å falle ned til en kurs på kanskje 7 kroner aksjen fordi man ikke bare må nedjustere nåverdier, men også fremtidsforventninger. Lavere grade betyr at mer åre må gjennom prosessanlegget for å produsere samme mengden gull. Opex blir dessuten høyere. Det påvirker fort bunnlinjen ganske betydelig.

Vi er fortsatt der - selv i den mest pessimistiske tolkningen - at jeg forventer at selskapet vil ha et overskudd på et par hundre millioner neste år gitt at de får stablet gruven på bena, men den enorme oppsiden er svekket og vi er kommet til et punkt der selskapet må snu letelykken i Segele for å holde liv i gruvedriften der i mer enn et par år.
Redigert 20.04.2022 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
thief
20.04.2022 kl 11:40 2613

Selv med overskudd på rundt 200mill, burde det være solid oppside her.15-20kr er godt innenfor!Men vi hadde vel kanskje regnet med endel mer!
Struts
20.04.2022 kl 11:49 2636

Jeg takker så meget for din åpenhet! Og jeg må innrømme, at mellom linjene, så virket ikke den børsmeldingen særlig optimistisk nei. Burde kanskje ha luktet lunten da de irske (?) estimatene uteble, og selskapet konsulterte gruveeksperter i Australia. Jeg solgte derfor en del i går, og resten i dag. Å ta tap er også en del av lærdommen! Akkurat nå føltes det som en emisjon som ikke fant sted. Jeg hater emisjoner. Men den som intet våger osv.! Og igjen, takk for at du delte din kunnskap - tross alt og for all del ikke din skyld at det gikk litt "down under"...
GullogGråstei
20.04.2022 kl 11:50 2631

Jo, netto overskudd på 200 mill i 2023 er isolert sett supert for et selskap med så beskjeden prising. Men for at en langsiktig kurs på 15-20 kroner skal være realistisk må selskapet kunne vise til vekst i reservene og skape tro på at gruvens levetid kan forlenges i så mange år fremover at de kan holde på til nye gruver i andre deler av lisensen kanskje kan overta som melkekuer. Med det de facto letetempoet som de har hatt det siste året og med de begrensede ressursene som de sitter på ser det mer ut til at selskapet er på vei mot 2 gode inntektsår, og så masse usikkerhet.
thief
20.04.2022 kl 12:15 2613

Satse på litt oppløftende nyheter når resursoppdateringen kommer🙂Og noe av nedgangen blir tatt igjen!
GullogGråstei
20.04.2022 kl 12:16 2623

Takk for at du ikke skylder på meg. Jeg har forsøkt å analysere den informasjonen som forelå. Den så veldig lenge veldig positiv ut og mye er fortsatt svært positivt.

Den lokale politiske forankringen og godkjenningene, langsiktigheten på letelisensen og ESG-arbeidet. Det er også positivt at selskapet snart skal i gang med produksjon og vil tjene penger.

Men skal man drive med letevirksomhet etter gull, måles man også veldig nådeløst av markedet på om man faktisk finner noe gull. Jeg tror ikke nødvendigvis at disse nedjusterte forventningene heller kan belastes selskapets geologiske fagfolk. Ved leting etter mineralreserver er det alltid usikkerhet. Til syvende og sist er man prisgitt at de geologiske forholdene faktisk byr på det gullet man leter etter. Men jeg må innrømme at jeg i min naivitet hadde bokført de 52 000 unsene i det forrige ressursestimatet som veldig sikre, siden de var estimert av en tredjepart. Det var de kanskje ikke. Jeg forventet at 52 000 unser etter ett år med leting med 1 rigg ville kunne suppleres med en betydelig økning når man følger det opp med ett år med leting med tre rigger.

Hvis man ser på selskapets ambisjonsnivå i et fugleperspektiv er det egentlig også klart at de ikke helt har klart å leve opp til sine egne forventninger. Målet var jo i sin tid å påvise 1,5 millioner unser med gull innen Q3 2023. I dag er vi i verste fall fortsatt på 0,052 millioner unser gull etter en nettovekst på 0 unser siste 12 måneder.

Jeg solgte meg også ned i går, men er ikke ute. Akobo har en veldig lean kostnadsprofil og de kan fort snuble over en ny saftig åre som forandrer caset veldig i positiv retning. Det jeg kanskje føler er svekket er den kinderegg-følelsen jeg hadde knyttet til at selv "sikre" inntekter i Segele var mer enn nok til å forsvare forventning til sterk kursvekst samtidig som at all letingen i resten av lisensen var bonus på toppen av dette, og at prisen på gull som sterk råvare kunne komme på toppen av dette. Nå er aksjekursen ikke så skrikende mye lavere enn verdien av Segele-prosjektet, og risikoen ved Afrika, gruvedrift osv. må fortsatt medregnes.
Tokerod
20.04.2022 kl 12:53 2631

SEDD 01-30 har 50.000oz.

SEDD 30-80 venter svar. Men har funnet gull

Samtidig skriver akobo :

«Resultatene fører imidlertid ikke til at Akobo Minerals forventer en økning i gulltilskuddet til det nye ressursestimatet som tidligere indikert. Resultatene fra den utfyllende boringen viser en høyere andel malmmasse med lavere gehalt enn tidligere antatt i det første resssursestimatet for Segele. Total tonnasje forventes å øke, men økningen i gullressursene vil bli utlignet av en lavere gjennomsnittlig gehalt.»

Betyr det egentlig :

Vi har funnet mer gull… Men vi har mindre gull i de gamle funnene enn vi trodde. Så vi står ca likt som før ?

Grovt regnet gir dette mening hvis jeg forstår tabellene riktig

SEDD 80 + Sier de bare at de venter på svar.. Men ikke hva de skal gjøre med svarene ! Så vet ikke om vi får de med i den «indikerte» oppdateringen vi venter på

Med andre ord er vell situasjonen helt uendret mtp 8kr før påske og nå

At situasjonen er uendret med en så lang lete prosess er vell ikke gunstig nei

Men dog står vi likt som før… virker som mange har investert i drømmer å ikke fakta




GullogGråstei
20.04.2022 kl 15:16 2611

Det borehullet som er boret som wildcat-hull vil neppe inngå i et oppdatert ressursestimat. Det er for langt unna de øvrige hullene. De hullene som er boret i såkalte "new drill targets" vil heller ikke inngå, antar jeg. Det er vel et titalls hull. Til sammen hadde selskapet boret ca.100 hull i henhold til en nylig melding.

Jeg tolker dessverre fortsatt gårsdagens meldingen i retning av at:

A) Ressursen som var "inferred" basert på hull SEDD 1-30 blir nedjustert som konsekvens av infilldrillingen i SEDD 32-37 og SEDD 57-76 og fortolkes nå til færre enn 52 000 unser av selskapets egne geologer. Denne delen av ressursen forventes å endre status til "indicated" fordi den nå er tilstrekkelig gjennomhullet i henhold til JORC krav.
B) Extenstion drilling i SEDD 38-56 og kanskje også i SEDD 80+ (kanskje SEDD 80-> SEDD 90) forventes å bidra med noe ny åre som får status "inferred".
C) Summen av A+B ventes å bli en total reserve som fortsatt er omtrent 52 000 unser, altså i praksis uendret siden april i fjor.
Redigert 20.04.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Purdey
20.04.2022 kl 15:25 2607

Så vi har funnet mer gull, men gehalten er lavere. Det vil vel pgså da føre til større kostnad per unse? Snittet var vel på 20gr/Tonn. Og en kostnad på omtrent 250$\unse.

Driveverdige gruver har 4gr/T og kostnader over 1000$\unse.

Vi har jo litt å gå på. Så ifra å kjøre Rolls-Royce så kjører vi nå kanskje Bentley. Jeg lever fint med det og kaster ikke korta av den grunn. Segele er bare en av fire områder. Hva er foreløpig status på Joru?

De to andre har vi ikke begynt på en gang.
Tokerod
20.04.2022 kl 15:46 2588

Så vi er enige i at selskapet står "uendret" . Men også enige om at et "uendret" selskap etter et år er negativt. Får håpe letingen/boringen ikke har vært for dyr. Åpenbart at mange har vært i selskapet for en kortsiktig gevinst basert på "gullfeber". Sett vekk ifra kostnadene på letingen og info vi hadde fra før av virket vi alle enige om en pris på 7-8kr med 50.000 OZ. Mulig det er jeg som har mest gullfeber for jeg har kjøpt litt aksjer i dag :v Prøver og se helheten og ikke bare denne meldingen.

Nå forsetter jeg å vente på meldingene vi ventet på i utgangspunktet :

1. "antatte" til "indikerte" ressurser. (som kan være positivt med tanke på 2.)
2. finansiering
Tricky
20.04.2022 kl 15:47 2614

Selv med en kostnader på 1000$ vil det være en ganske lukrativ mine. Med den gjeldende gull pris på 2000USD har man en netto avance på 50% av opp mot en omsetning på 100 MUSD. Hvis jeg da ikke har misset nået.
GullogGråstei
20.04.2022 kl 16:07 2632

Purdey, det er absolutt fortsatt drivverdig. Det er ingen tvil om det. Men jeg hadde forventet at det ville komme en vekst i påviste reserver som følge av siste års økte letevirksomhet.

Når man borer 30 hull med 1 rigg på ett år og konkluderer med 52 000 unser og så borer 70 hull til med tre rigger på ett år og fortsatt er på 52 000 unser, må man iallfall kunne si at letevirksomheten har stagnert noe.

I bakhodet lurer spøkelset som henger over så mange selskap av denne typen. Det er ikke så lett å finn mye gull som det man kanskje skulle tro. Exploration-virksomhet er high risk og de fleste som prøver seg feiler. Selv når man har funnet gull, vil letevirksomheten før eller siden møte et punkt med "diminishing returns". Når det lugger i fremdriften til Akobo allerede nå, er det lett å bli litt urolig.

Jeg tror absolutt at det kan finnes drivverdig gull i både Joru, Nechdingay og Wolleta, men man må også ta inn over seg at det er Segele som har fått førsteprioritet av selskapets egne geologer. De hadde større kortsiktig tro på Segele. Der har de nå kanskje bare klart å påvise 52 000 unser etter to år med leting, samtidig som det opprinnelige målet var 500 000 på 3 år.

Man må heller ikke glemme at selv påviste reserver i bakken ikke er risikofritt å ta ut.

I Joru har egentlig selskapet kun publisert boreresultater som indikerer at det er noe gull i bakken, men fortsatt ingenting som kan tolkes som en åre som representerer et drivverdig funn. Forhåpningen i Joru er at man skal finne betydelige reserver av lavere grade, der de store volumene vil bidra til å skape lønnsomheten. Fortsatt har man bare pirket i overflaten i Joru. Denne geologiske strukturen kan derfor fortsatt by på betydelige mengder gull. Men som de to siste årene i Segele har vist tar det tid å gå fra en drøm om gull til betydelige påviste reserver, samtidig som man må ha litt flaks. Selskapet har hatt full fokus på Segele de siste månedene, og jeg forventer ingen borenyheter eller reserveoppdateringer fra Joru før sommerren. Da blir jeg i så fall positivt overrasket.

Jeg håper virkelig fortsatt at Akobo lykkes. Jeg liker selskapets tilnærming og gründerånd. Men jeg er litt for redd for mine egne penger til å være så tungt inne som jeg har vært.
GullogGråstei
20.04.2022 kl 16:20 2663

Ja, det å gå fra inferred til indicated resources kan kanskje gjøre belåning av selskapet basert på reservene lettere, omtrent som visse "mer sikre" aksjer gir mulighet for belåning av aksjekjøp, mens "mindre sikre" aksjer ikke gir slik mulighet for belåning. Jeg tror at selskapet bruker ca. 14-15 MSEK i kvartalet på leting og administrasjon nå.

Jeg hadde opprinnelig et håp om at selskapet skulle kunne doble sine reserver basert på boringen i 2021-2022. Dette håpet bygget på at åren fortsatte i dypet og at de ville ha tre rigger (i motsetning til 1) som de skulle lete med. Deretter nedjusterte jeg forhåpningen til at selskapet ville kunne påvise 17-25 000 nye unser etter at det gikk opp for meg at åren hadde betydelig lavere grade i dypet. I går så jeg meg nødt til å justere ned forventningene til årets leting til en netto null-endring.

Jeg priser inn mine forventninger når jeg vurderer om en aksje er en god investering eller ikke. Her har jeg vært nødt til å justere mye på forventningene i negativ retning. Kanskje var de for optimistiske til å begynne med. Mye tyder på det.
Tokerod
21.04.2022 kl 07:56 2504

Til tross for fallet de siste dagene har vi blitt 50 flere eiere i aksjen på Nordnet ! Så prisen går ned med antallet med trua går opp
Struts
21.04.2022 kl 10:55 2438

Selv takk! Jeg forsøker å følge med (etter fattig evne), men velger å se det hele an før jeg vurderer eventuelt "comeback" (i min alder riktignok feil ordbruk, sukk). Håper du/dere får noen hyggelige nyheter fremover i form av - som du sier - at de snubler over "en ny saftig åre"!