Enorm oppside

Slettet bruker
AKOBO 08.11.2021 kl 10:48 91646

Spennende selskap med enorm oppside
GullogGråstei
21.03.2023 kl 07:11 3887

Etter at vestlige land låste russiske valutareserver i vestlige banker i.f.m. invasjonen, ble det skrevet en del om hvordan sentralbanker rundt omkring i verden nå ser seg tjent med å være i besittelse av gull for bedre å kunne håndtere en situasjon der de havner i unåde i vesten. Jeg delte noen slike artikler her i tråden, tror jeg.

Det er mange grunner til å øke i gull nå. Både inflasjon, deglobalisering og et bankvesen som knaker i sammenføyningene.
GullogGråstei
22.03.2023 kl 10:36 3764

For de som virkelig er gullnerder:
Her er en fersk artikkel fra Journal of African Earth Sciences som beskriver forskjeller i hvordan gull mineraliseres i Gindibab-Wolleta og Chamo-Segele.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1464343X22003624

Jeg har lastet ned og lest, men det var ikke alt som var like lett å forstå.
Cpt MC
22.03.2023 kl 11:42 3740

Måtte faktisk ta en post her på mandag. Markedet har priset inn verdien av segele, men det nye funnet og fremtidig oppjusterte reserver har ikke blitt priset inn i det hele tatt. Her sover markedet i timen samtidig som gullprisen er ufattelig sterk og dollaren høy.

«Akobo Minerals does not have sufficient information to determine the true economic value of the Gingibil
target. An evaluation of the value of the target will only be possible after drilling, bulk sampling, resource estimation and an assessment of the cost of extraction.»

Sammen med denne:

«This is by far the most encouraging exploration site we have found to date»
GullogGråstei
22.03.2023 kl 12:18 3703

Ja, dett er akkurat den samme vurderingen som jeg gjør. Det kan tenkes at det kan være noen av de aksjonærene som tok det konvertible lånet på mandag morgen som har valgt å selge litt aksjer til kurser rett over 6,90 for å deriske og at dette gjør noe flere aksjer tilgjengelig i markedet. Det er selvfølgelig mer attraktivt å sitte på et utlån til selskapet som gir 15% rente og som senere kan konverteres til aksjer verdt 6.9 sammenlignet med bare aksjen alene.

Likevel er det litt rart å selge et verdipapir for langt mindre enn det det antageligvis er verdt. Men markedet er markedet. Vi tolker et budskap litt forskjellig. Jeg håper det ikke er jeg som er idioten.

Fra mitt ståsted har vi her fått opplysninger som plausibelt (dog på ingen måte bekreftet) kan bidra til at vi må tenke helt nytt rundt prising av selskapet. Fra å være et selskap der man regner isolert sett på verdien av free cash flow på grullprosjektet i Segele, kan man kanskje - gitt at dette leteområdet innfrir- begynne å prise Akobo som et selskap med utsikter til årlige inntekter på 350+ millioner kroner og en P/E på under 1.
Redigert 22.03.2023 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
22.03.2023 kl 14:03 3647

Støttes! Nå er Segele hva - 1/6 av hele området? Så hvis 1/6 gir FCF på 500MNOK og nylig funn er mer interessant enn Segele bør det støtte minimum dobling i reserveanslag og FCF. Fin opsjon er det også når markedet generelt er ruskete.
GullogGråstei
22.03.2023 kl 15:02 3614

Dette nye området er åpenbart betydelig større. Det er vel allerede slått fast. Spørsmålene man trenger svar på er for det første hvor dypt forgreningen av disse kvartsårene går. Dette er helt uklart p.t. Og sist, men aller viktigst, trenger man et begrep om hvilken grade det er snakk om. Høy gjennomsnittlig grade er ren bunnlinje og vil føre til at kursen tar av. Men en grade helt ned til 1-2 gram pr. tonn kan også være meget drivverdig gitt at volumet er stort nok til å starte open-pit large-scale mining.

Vi må ikke glemme at graden i Segele er uvanlig høy, og man bør nok ikke automatisk gjøre seg forventninger om at det er samme grade her. Pessimistisk kan man lese mellom linjene at vi kanskje bare snakker om 1-4 gram/tonn. Med litt optimisme kan man håpe på mer.

Når man vurderer et funn med tanke på open-pit mining må man også ta høyde for at det vil bli en mindre kritisk utvinning av åre enn man får i den typen gruve de bygger i Segele. Da går den effektive graden litt ned (fordi man slenger alt på lastebilen). Men dette oppveies av effektivitetsgevinstene ved stordrift.

Jeg har en formening om at forekomst av synlig gull kan være indiktativt på god grade, men det blir egentlig bare spekulasjon. Det er stor forskjell på «synlig gull hist og her» og «synlig gull mer konsentrert». Vi får avvente hva prøveboringen viser.
Redigert 22.03.2023 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Purdey
23.03.2023 kl 08:01 3459

Hva er det egentlig som gjør at denne aksjel lugger så hardt? Er gull en gammel utdatert relikvie som bare gamle sure gubber tenker på og ikke moderne batteri eller grønne løse-lufta ideer?
De snubler jo over gull i hele området. Vi har nå 9 områder hvor hvert av de har vist gullfunn og er ønsket prøveborret i varierende rekkefølge. At de fant Gingibil for bare tre mndr siden og når det trumpher alle de andre utforskningsområdene sier jo sitt. Med så mange targets, Hva er sjangsen for at Segele er det eneste funbet er verdt å drive? Og hvorav konsesjonen gjenstår å lete i? Det er vel ganske mye.
Hvor mye gull er egentlig her liksom? Hvor kommer målet om en million uncer fra?

Er markedet så himla sta at de må ha P.I.P. proof in the puddin, utvunnet gull å vise frem. Er det afrikanske spøkelse så farlig?
Cpt MC
23.03.2023 kl 10:09 3419

Bare å sitte rolig i båten. Er jo fascinerende at et selskap som har ambisjoner og letelisens til gullproduksjon på 20MRD blir priset til 300MNOK. Og dette uten å skulle hente ytterligere kapital.
GullogGråstei
23.03.2023 kl 10:18 3412

Det er ikke alltid like lett å forstå markedet. Men hvis man tror på egne analyser, er det jo dette som representerer kjøpsmuligheter.

Jeg tror personlig at overgangen til positiv cash flow kan være en viktig katalysator for kursutviklingen. Penger i banken eller penger i utbytte er mye mer forlokkende på investorer enn verdier i bakken i Afrika og et selskap som driver på aksjonærenes regning og tar opp nye lån. På samme måten kan ytterligere informasjon som bidrar til å forsterke antagelsene om drivverdighet og betydelig ressursvekst i Gingibil selvfølgelig også løfte kursen.

Selskapet har lenge hatt en målsetning om å påvise ~1.5 millioner unser med gull. Dette tallet finner man igjen i presentasjoner helt tilbake til tiden da de lot seg notere på NOTC. Den gangen hadde man nok et litt optimistisk håp om noe raskere å finne 0,5 mill unser i Segele og 1 mill unser i Joru. De kunne ikke vite akkurat hvordan det ville gå, og gjennomførte vel mest en "tenk-på-et-tall"-lek basert på målinger av gullgehalt i grøfter og litt drømmer.

Kursutviklingen de siste par årene er en gjenspeiling av at det ikke har gått like fort å påvise nye drivverdige ressurser som det selskapet drømte om, og at leting etter gull kan være en møysommelig, tidkrevende og til tider frustrerende prosess. Bonanza-åren i Segele, og alle de lovende leteområdene, demonstrerer likevel aller høyste grad at det er kommersielt interessante forekomster av gull i området. Det var også oppløftende å lese uttalelsen til tredjepartsgeologen som gjorde due dilligence i forbindelse med gullånet i fjor.

Men selv om man legger til litt reserver basert på de delene av åren i Segele som er sannsynliggjort, men ikke er 100% kartlagt, er det vel feil å si at selskapet har mer enn 100 000 unser påvist til nå. Potensiale er flott. Men resultater er gjerne det viktigste for investorene. Disse 100 000 unsene er i høyeste grad svært verdifulle, så det er ingen grunn til å fortvile, men noen hadde kanskje også drømt om mer.

Måten selskapet snakker om dette nye leteområdet i Gingibil gir likevel i mine øyne stor grunn til optimisme.

Noen investorer har kanskje i bakhodet at selskapet også hele tiden har vært veldig optimistisk med tanke på det store området Joru, men at de første boreprøvene derfra viste seg å være mer "lovende" enn direkte bekreftende på utvinnbare ressurser. Generelt sett er det ofte gründerne som er de som tviholder lengst på optimismen, også i selskaper som sliter med å nå sine mål. Man skal derfor være årvåken når det fremmes påstander som ikke kan verifiseres eller etterprøves på en trygg måte. Afrika-risikoen gjør sikkert også vegringen for å kaste seg på sterkere.

Derfor er det nok vesentlig for mange potensielle investorer at selskapet faktisk kommer litt videre med dette nye leteprogrammet i Gingibil først, og at markedet får se noen prøveanalyser gjort i henhold til JORC-standarden fra tredjepartsaktører før man blir skikkelig overbevist. Iallfall før man blir skikkelig overbevist om at dette ligner på et best-case, der vi har et større funn med grunnlag for stordrift og open-pit mining og over 1 mill unser.

Personlig har jeg tillit til ledelsen og det de sier om dette. De beskriver Gingibil på en slik måte at det nesten garantert må være minst noen områder her som har så god grade at det er mulig å hakke det løs, kaste det på en lastebil og prosessere det i Segele-anlegget som man allerede har tatt kapitalkost på.

Da har vi et worst-case der Gingibil allerede representerer økte verdier i selskapet. Hvis man antar som et minimum for dette worst-case scenariet at det går an å skumme fløten av dette området og pessimistisk få ut 20-30 000 unser herfra, forandrer det umiddelbart levetiden til prosessanlegget og free cash flow-utsiktene til selskapet i betydelig positiv retning.

Men hvis markedet delte denne oppfatningen min av worst-case burde kursen iallfall ha ligget godt over 8-kroner nå.Det gjør den ikke. Enten fordi jeg er en tulling eller fordi det er en kjøpsmulighet. :-)
Redigert 24.03.2023 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Purdey
23.03.2023 kl 11:01 3388

Om vi da tenker 6-9mndr frem. Segele main har enorm utvinning allerede 3 mndr etter oppstart av anlegget, så dabber det litt av når vi kommer i perodene etter dette. Men om 6-9 mndr så bør vel resultatene fra Gingibil være på plass og open pit drift være mulig slik at anlegget kan fores m masse fra både Segele og Gingibil.
GullogGråstei
23.03.2023 kl 11:08 3440

Det er en grunn til at hovedtråden har tittelen "enorm oppside".

Det er klart at denne aksjen innbærer risiko (Afrika-risiko, småselskap-risiko, gull-leterisiko, goodwill/samfunnsrelasjon/ESG-risiko, råvarepris- og valuta-risiko samt generell driftsrisiko), men det er også helt klart at det her finnes en plausibel historie om en utvikling mot eventyrlig vekst i verdier og inntekter.

Et plausibelt scenarie er at selskapet legger stein på stein og etablerer seg med årlig driftsoverskudd på 300 mill++. Et annet scenarie er oppkjøp. Man må huske på at ting kan gå fort dersom Gingibil utvikler seg til å ligne på et large-scale prosjekt. Da tar det neppe så lang tid før store globale aktører som f.eks. Newmont begynner å snuse på oppkjøp. Akobo har på mange måter tilrettelagt godt for å bli kurtisert av de store ved å delta internasjonalt på gruvekonferanser og gjennom en satsing på samfunnsrelasjoner som er mer i tråd med de store proffe aktørenes linje enn med små skruppelløse "cowboy-virksomheter". Men de store kjøper ikke smuler. De kjøper helst selskaper med større funn/reserver.
Redigert 23.03.2023 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
23.03.2023 kl 11:16 3440

Verdiproduksjonen i Segele trenger ikke falle så mye hvis man utvider kapasiteten parallellt med at man ferdigbehandler den delen av åren som har høyest grade. Anlegget fra Solo Resources har egentlig dobbelt så høy kapasitet for tonnasje som det er planlagt med i FCF-vurderingene (så vidt jeg har skjønt).
Redigert 23.03.2023 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
24.03.2023 kl 11:55 3350

Takk for informative innlegg! Enig i at det er mye risiko involvert, men samtidig så er dette en fin opsjon mot gullprisen. Vi har altså både sikring i gull og et enormt potensiale for gode penger i kassa. Godt selskap å sitte på i urolige tider!
GullogGråstei
24.03.2023 kl 17:10 3306

Takk for tilbakemelding. Man skriver og skriver her, men det er jo ingen "like"-knapp så man kan få tilbakemeldinger. Det er egentlig litt synd.

Jeg har vektet meg så mye opp i denne aksjen i det siste at jeg bare var ned 1,6% på investert kapital gjennom børsdagen i dag. Det er en spennende aksje. Risiko, men risiko som pirrer.
Redigert 24.03.2023 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
24.03.2023 kl 18:20 3278

Jeg har også sakte men sikkert vektet meg greit opp nå. Er så mye uroligheter nå, så å sitte med gull er behagelig. Vet du hva innløsningskursen er på det konvertible lånet som snart må innløses?
GullogGråstei
24.03.2023 kl 18:25 3284

Det konvertible lånet som ble annonsert samme dag som leteprogrammet i Gingibil hadde vel en innløsningskurs på 6,90.
Cpt MC
25.03.2023 kl 20:31 3196

Tenker på det konvertible lånet pålydende 53,300,782kr😊
GullogGråstei
26.03.2023 kl 09:23 3139

Du tenker på dette lånet? Betingelsene står i meldingen.
https://newsweb.oslobors.no/message/566495
Cpt MC
26.03.2023 kl 12:30 3103

Takk skal du ha! Helt utrolig at jeg ikke klarte å finne den selv😅
GoldenTouch
28.03.2023 kl 10:47 2984

Oppstart produksjone i Mai? Er det andre triggere her nærmeste fremtid, sett bort fra bankuro og stigende gullpris.
GullogGråstei
28.03.2023 kl 11:06 2987

Angående triggere: Det kan hypotetisk tenkes at selskapet gjør funn i Gingibil som skaper grunnlag for å sende ut egne meldinger. Dersom man skulle påtreffe en borekjerne med synlig gull over x lengdeenheter vil jeg tro at dette blir rapportert. Det er imidlertid kanskje ikke dette man bør forvente i en kvartsåre-mineralisering som Gingibil.

Jeg håper at selskapet har vært nøkterne nok når de estimerer nytt tidspunkt for oppstart av det store anlegget i slutten av mai. Hvis de klarer å følge den nye planen noenlunde etter tidsskjema, vil det helt sikkert slå positivt ut. Her kan det komme fremdriftsmeldinger frem mot oppstartstidspunktet.

I tillegg har selskapet dette "lille prosessanlegget" som de har fått av Solo resources. Dette skal etter planen brukes til å produsere litt gull allerede fra inneværende måned. Kanskje det kommer noen nyheter om gull produsert herfra som fremstår oppløftende.

Planen er å ta litt åre fra de øverste lagene av gruven i det lille anlegget. I det lille anlegget er volumkapasiteten for åre så lav at det neppe blir snakk om de helt store inntektene. Men selskapet kan kanskje få demonstrert hvor høy graden faktisk er i Segele gjennom at de makter å produsere en god del gull selv fra en beskjeden mengde åre. Meldinger om cashflow fra gullproduksjon bør bli sett på som positivt.
Redigert 28.03.2023 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
weed
28.03.2023 kl 18:53 2904

All time high i gullprisen vil kanskje være katalysatoren som vekker investorenes interesse for gullaksjer. Ser noen med innsikt i TA hevder neste target for gullprisen er 2400$. Noen som har oversikt over hvor mye selskapet har i kostnader per profusert unse?
Purdey
28.03.2023 kl 19:52 2933

Har hørt profetier om gullpriser på mellom $3-4.000\unce allerede i 2023. Det kan bli ganske stilig å ha gull å selge på de nivåene. I hvertfall når estimert kostnad for å utvinne Segele Main vil ligge på rundt $250\unce.

Av triggere så har de snakket om oppstart av utvinning ila q1-23. Og med det minianlegge så burde jo det på en snedig måte gå i orden selv med forsinkelse av hovedanlegget. Jeg håper de setter den i drift 24/7 for å få uut max på det. Dette minianlegget er egentlig gull, da de enkelt kan flytte det rundt å "prøvevaske" masse fra andre steder.

Kjempetrigger må jo være at hovedanlegget kommer i drift.

Det kan også komme mer resultater fra Segele 2 og 3, samt Joru.

GullogGråstei
28.03.2023 kl 22:25 2904

Jeg er fortsatt generelt bearish til markedet som helhet, samtidig som jeg tror på vedvarende inflasjon og høye renter. Jeg tror dermed - i likhet med analytikerne du nevner - at det er gode muligheter for at gull kan fortsette å stige. $3-4000 per unse høres veldig høyt ut, men opp mot 3000 er kanskje en mulighet hvis frykten og nervøsiteten holder seg høy.

Det viktigste for meg er at et signifikant FALL i gullprisen sannsynligvis sammenfaller med at frykten har avtatt, inflasjonen er bekjempet og resten av markedet er på vei oppover. Akobo vil fortsatt ha lønnsomhet, men kanskje ikke tjene like mye som vi tror på nå i dag. Samtidig vil resten av porteføljen min sannsynligvis få seg et hopp på 10-15% (minst).
Redigert 28.03.2023 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
29.03.2023 kl 23:24 2812

Mest for humor og underholdning har jeg foret ChatGPT med den siste børsmeldingen fra Akobo. Jeg ba den estimere hvor mye gull det kunne være snakk om:

Dette var svaret:
"Without more information on the grade of the gold and the volume of the orebody, it is difficult to provide an accurate estimate of the number of ounces of gold in the Gingibil resource. However, based on the information provided, the potential for a million-ounce world-class deposit has been mentioned, which suggests a significant amount of gold.

Assuming an average grade of 10 grams per tonne, which is a reasonable grade for a quartz vein deposit, and an estimated tonnage of 5 million tonnes, the Gingibil resource could potentially contain around 1.6 million ounces of gold. However, this is just a rough estimate and the actual number could be higher or lower depending on various factors. It is important to note that further exploration, drilling, and sampling would be needed to determine the true size and value of the resource."
Redigert 29.03.2023 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Purdey
30.03.2023 kl 10:27 2730

He he. En helt vanntett analyse..
Om halvparten er reelt er jeg happy jeg.🤣🤣🤣

Jeg er mer intr i at det i dag eller i morgen kommer melding om at de har utvunnet gull. Kan også akseptere et bilde av jørgen i speedo som tar en Onkel Skrue som svømmer i gull.
GullogGråstei
30.03.2023 kl 17:11 2694

Jeg tror kanskje at den meldingen om gull kommer i påsken eller i uken etterpå. Vi får se. Planene deres har en tendens til å strekkes litt.

Jeg forsøker nå å sette opp et nytt, grundig regnestykke for caset, slik det ser ut nå for at det skal bli lettere for meg å justere min egen verdsettelse av aksjen når vi får mer nyheter fra Gingibil. Forsøker å estimere både produksjon og kostnader ned på månedsbasis med høyde for forskjellig grade og årekvalitet og antatt rekkefølge på utvinning. Ikke helt ferdig.
Kjellemo
30.03.2023 kl 17:16 2717

Spennende dager. Ble en liten post til i dag, men lå inne med litt til. Lite omsetning i papiret, så litt større blest hadde gjort seg. Nesten rart, når det om kort tid høyst sannsynligvis kommer deilige nyheter rett rundt svingen. Jeg er meget overrasket over at vi ligger å vaker under 7 kroner.
Purdey
30.03.2023 kl 18:57 2687

Jeg blir litt skuffa om ddt ikke kommer melding i morgen. For ett år siden var target q4-22 så ble den flyttet til q1-23. Også i realiteten q2-23. Det hadde vært good m et hint av gull i morgen.

Et regneark noe ala det som var på mpcc tråden hvor man kan følge mengde utvunnet gull og gullpris er intr, samt da også at man kan legge til resultatene fra Gingibil og Segele 2 og 3. Det er vel de områdene som er mest aktuelle etter Segele Main.
Kjellemo
30.03.2023 kl 19:09 2688

Jeg har nå sendt mail for andre gang og etterspurt ny oppdatering av topp 20 eiere på nettsiden sin. Ingen som sitter på en ny liste?
GullogGråstei
31.03.2023 kl 10:36 2605

Ja, jeg blir også litt skuffet om det ikke kommer en melding i dag eller tidlig i neste uke.

Jeg tror jeg holder regnearket mitt for meg selv, men jeg synes det ser bra ut. Litt avhengig av hva Gingibil utvikler seg til å bli av verdier, er jeg helt trygg på at verdiene i selskapet er verdt mer enn 10 kroner pr. aksje i nåverdi, selv i et veldig, veldig nøktert estimat av Gingibil. Da regner jeg i forhold til det reelle antall fremtidige aksjer etter at alt av opsjonsprogram og konvertible lån er innløst i aksjer (inkludert tegningsrettene til Monetary Metals).
Redigert 31.03.2023 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Cpt MC
31.03.2023 kl 14:07 2582

Samme her! Ledelsen har kommunisert slutten av mars, og da må det faktisk være slutten av mars. Hvis ikke må de kommunisere noe annet. Bør komme en melding i løpet av dagen.
Opp+
31.03.2023 kl 14:45 2595

Utsatte de ikke da? Til Q2?
GullogGråstei
31.03.2023 kl 15:33 2594

Jo, det store mineralprosesseringsanlegget i Segele skal ikke starte opp før ultimo mai, hvis man skal tro på guidingen i.f.m. Q4-resultatene.

Men det ble også snakket om at man hadde mottatt et lite miniatyr-mineralprosesseringsanlegg fra Solo Resources som ville kunne settes i drift allerede i mars, og som skulle bidra med en beskjeden produksjon samt muligheten til rimelige lokale målinger av gullgehalten i grab samples.

Det som etterspørres her i tråden fremstår å være en bekreftelse på at dette lille anlegget nå er i drift, kanskje supplert med informasjon om at man har fått ut x unser med gull fra y tonn med åre hentet fra sted z, etter t antall dager i bruk.

Vi får håpe at denne meldingen kommer senere i dag eller tidlig i neste uke.
Purdey
31.03.2023 kl 15:55 2577

Jørgen sa også på q4 presentasjonen at de fikk inn miniatyranlegger for nettopp å kunne få ut gull som lovet ila q1-23. Dog begrenset mengde, men likefult holde det de hadde guidet på.

Så hvorfor har ikke meldingen kommet?

Ble det lite til ingen ting å vise til av det de har kjørt igjennom minianlegget? Har de ikke fått kjørt igjennom nok masse til at resultatet ble meldeverdig? Er det kommet så mye gull ut av det lille de har prossesert at en større melding må forberedes?



GullogGråstei
31.03.2023 kl 16:19 2561

Gode spørsmål. Spør du meg så tror jeg rett og slett at klokken går litt fort i Etiopia og at "denne måneden" fort blir "neste måned". Vi får håpe at det kommer en melding tidlig i neste uke om det man har brukt miniatyranlegget til nå i mars.
Purdey
02.04.2023 kl 18:41 2396

Jeg har vel nevnt det tidligere, at forsinkelser er mer regel enn noe annet i Afrika.

For øvrig så trenger jeg ingen meglerhus analyse før full drift er i gang og de første estimatene fra Gingibil kommer.

@Gulloggråstein. Hvor lang tid tror du det tar før vi får noe mer konkret fra gingibil? Er det realistisk at det kommer ila mai?
Purdey
03.04.2023 kl 08:38 2308

Da kom børsmeldinga om oppstart av minianlegget.

Key highlights

Operational start-up acting as proof of concept
Early test production commenced with washed out tailings
Gold seen from first processed material – though with limited economic value
Learning and preparation process for main plant – power, logistics and water
Will continue production with stockpiled material
Expecting increased grade and volume when production starts from Segele ore body
Cpt MC
03.04.2023 kl 11:10 2247

Fantastisk! Dette skal vel gi inntekter på mellom 10 og 15MNOK per måned gitt 2 tonn per time. Neste måned er hovedanlegget oppe og går, og den skal gi 5x produksjon av dagens, så da begynner pengene virkelig å renne inn👌
GullogGråstei
03.04.2023 kl 11:15 2244

Purdey, hvis jeg hadde visst det, hadde jeg vært glad.

Jeg tror det kommer litt an på selskapets informasjonsstrategi. Tidligere har selskapet først og fremst meldt direkte til markedet om letefremdrift hvis de ser synlig gull over x lengdeenheter i borekjerner. Den typen synlig gull i borekjerner tror jeg ikke er like sannsynlig i slike kvartsårer, ut fra det jeg har lest meg frem til.

Mest sannsynlig får vi ikke en ressursoppdatering i henhold til JORC før i mot midten/slutten av året. Det var iallfall antagelsen til Sparebank1 Markets i den analysen de skrev i begynnelsen av mars: "However, we would not expect a new resource update before mid-late 2023.", skrev meglerhuset.

Kanskje har analytikeren til SB1M fått indikasjon på dette fra selskapet? Kanskje er det bare en spekulasjon? Det var uansett flere ting i den analysen som jeg syntes var lite gjennomarbeidet. De regner blant annet med en gullpris på $1700, når den faktiske gullprisen er nesten $2000. Når de i tillegg legger inn høy risiko i nåverdiberegninger, blir det smør på flesk og en feilprising av verdiene.

Jeg håper at selskapet kan gå ut med litt mer guiding på funnet i Gingibil før den formelle ressursoppdateringen, i og med at det potensielt har så mye å si for verdiene i selskapet.

Selskapet virker svært overbevist om at det er utvinnbare ressurser i Gingibil av et visst omfang. Området og ressursen er beskrevet som et volum som fremstår som større enn det de har i Segele (ut fra bredder og lengder i meldinger), men der man kanskje må anta en mer moderat grade. Hvis jeg bruker en (helt tilfeldig) antagelse om at det er 150 000 tonn med åre der, og at graden bare er 2-3 prosent (også tatt ut av luften), betyr det fortsatt mer enn 1 krone for børsverdien i en nåverdibetraktning.

I og med at selskapet har børstet støv av formuleringene om 1,5-2 millioner unser på sikt og har nevnt grab samples med grade på over 10 g/t, kan man kanskje tolke det som at de egentlig håper på minst en halv million tonn med åre her, og kanskje en grade på opp mot 7 g/t, fortsatt uten å være helt urealistisk. Da stiger nåverdien på aksjen til over 20 kroner, selv når man regner med utvanning fra konvertible lån, gullånet og andre warrants.

Ut fra hvordan selskapet kommuniserer, blir jeg svært forundret dersom Gingibil nå bare koker ut i kål og ingenting. Jeg håper at de har fullt trøkk på kartleggingen og flere rigger i drift. Det ble ikke skrevet noen ting i den siste meldingen om hvor mange operative rigger de har. Det hadde vært relevant å vite noe om, sett i perspektiv av forventninger til antall meter med boring.

Men kanskje viktigst er arbeidet med å komme igang med driften av hovedlanlegget i Segele. Miniatyranlegget er så lite at den kommersielle verdien er begrenset, slik selskapet skriver i siste melding.

I min verdimodell har jeg bare beregnet at de maksimalt kan klare å utvinne 1 unse om dagen med det lille anlegget, selv med åre av veldig høy grade. Det er hovedanlegget som må på plass. Min største uro er at en oppstart ultimo mai, slik Evjen snakket om, fremstår optimistisk, og at det iallfall ikke er en plan som tillater selskapet å overraske i positiv retning med fremskyndet oppstart.

Jeg tror ikke at det er feil å anta at Akobo nå sitter på gull i bakken til en verdi på over to milliarder kroner, og at mye av dette gullet faktisk skal opp av bakken i løpet av de neste 2-2,5 årene. Det er selvfølgelig noen skatter, avgifter og driftsutgifter som skal dekkes, men dagens selskapsprising blir likevel feil.
Redigert 03.04.2023 kl 11:18 Du må logge inn for å svare