Rygge flyplass bør mye mulig gjenåpnes, og mulig permanent.

Slettet bruker
13.11.2021 kl 17:32 900

Det er i dag tungvint, tidkrevende og kostbart for Østfold, Bohuslän m.fl. å komme seg til Gardermoen og Torp.
Mange foretrekker mindre, lett tilgjengelig og rimelig flyplass.

Tredje rullebane trengs ikke å vurderes på Gardermoen, før trafikkvolumet har nådd 40 millioner passasjerer i året.
Og det har mest med pondus overfor flyselskapene, og å forenkle snørydding å gjøre.

Gjenåpning av Rygge bør det sees på. Den ligger der fiks ferdig og nært E 6. Kunne få ny bedre innkjøring sydfra.

Flere langsiktige samferdselsforhold omgir Rygge. Vi har ny Oslofjordtunnel ved Moss. Intercity Oslo -
Gøteborg via Svinesund. Flytting av Moss jernbanestasjon lenger inn i byen (til der kabelgaten går).
Legge den under bakken. En forkortet E 18 med høyere fart gjennom Sverige.

Intercitysporet gjennom Østfold kan omlegges, slik at det kan komme en integrert togstasjon i flyterminalen
på Rygge. Og ny Moss jernbanestasjon bør sikres god forbindelse til ny Oslofjordtunnel. Og i det hele tatt
komme nærmere motorveiene. Fint for Moss å bli kvitt togspor i vannkanten og all biltrafikken fra fergene
gjennom byen.

Skal Rygge gjenåpnes, og i regi av Avinor, bør det legges en strategi for dette. Bl.a. bør det da inngå en satsning på
innenlandsruter. Til Bergen, Trondheim, Stavanger, Ålesund, Bodø, Tromsø, og kanskje Haugesund ?. Kanskje til Sogn
og Fjordane og andre steder i Møre og Romsdal ? Og til destinasjoner i Norden og Nord-Europa med vekt på arbeidsreiser
og privat næringsliv. Rygge bør bli noe anderledes og noe mer enn som tidligere å betjene polakker, øst-europeere og
parasoll-destinasjoner.

Det burde satses mer på industri i Østfold. Østfold egner seg for industri med mye flatt terreng, havner, motorveier,
tog, fly og strømproduksjon. Nærhet til markedene. Og nærhet til Nordens største havn Gøteborg. Det bør bygges
motorvei fra E 6 ved Moss til E 18 ved Askim.

Redigert 13.11.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2021 kl 18:06 862

Tror du politikere gjør noe for folket, det må du slutte å tro. Tenk om staten går glipp av alle inntekter fra Flytog og parkering på Gardermoen
Slettet bruker
13.11.2021 kl 18:22 836

Nå er det Fredrikstads ordfører som er ny samferdselsminister. Og den nye statsministerens far virket med industri i Fredrikstad.
Flytoget har i alle år hatt for høye billettpriser etter min mening. P på Gardermoen har også vært for dyrt.

Men en ny valglov som for første gang i historien er folkeinitiert og folkegodkjent, vil for første gang ekte folkevalgte og ikke som
hittil partivalgte, være nødt til å opptre som folkets tjenere.
Redigert 13.11.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
suspekt
13.11.2021 kl 18:28 826

Burde ikke vert stengt i utgangspunktet. Flyplass for hele østfoldregionen. Kortere vei sørover som de fleste skal. Mer fleksibilitet, bedre service for de reisende. bare pluss, pluss
Slettet bruker
13.11.2021 kl 18:31 817

https://www.opprop.net/signatures_with_comments.php?petition_id=341290&page_number=2&num_rows=200

Man kan lese her hvor stor iveren er for å gjenåpne.
Slettet bruker
13.11.2021 kl 19:53 764

https://www.facebook.com/groups/911469949780954
Gjenåpningsgruppen har over 47000 medlemmer.

Om Avinor overtar, må verken tog eller parkering gjøres dyrt. Folket bestemmer !
Slettet bruker
14.11.2021 kl 14:55 635

Skal Rygge gjenåpnes, og kanskje permanent, bør det stilles krav til destinasjonskartet.
Tidligere da Rygge var i drift hadde man et fantasikart mht. destinasjoner.

Evt. gjenåpning av Rygge bør baseres på klare prioriteringer. Mye innlands destinasjoner,
og til Skandinavia, Norden og Nord-Europa.

Noe Øst-Europa, noe storby, og noe "parasolldestinasjoner". Men at dette er litt nedtonet.

Kanskje det blir sånn at Gardermoen mister 1/3 av den trafikken som oppstår på Rygge,
og at 2/3 av Rygges trafikk er nyskapt ? Noe i denne dur gjetter jeg på. Men hører gjerne
andres syn. Bohuslän kan være et visst poeng her.

Og kalle det industrisatsningsflyplass, næringsutviklingsflyplass eller industrifremvekst flyplass.
Bruke den for å bygge industri og verdiskapning.

Så spørs det om man får markedet til å matche en slik strategi. Og om det evt. kan hjelpes litt
til, til å få det til å matche ?

Gardermoen behøver ikke å frykte trafikktap. Gardermoen vil få flere trafikanter pga. Intercity,
mer veiutbygging i Innlandet, stadig bedre utbygd kollektivsystem i Oslo og Akershus, og i
kraft av sin størrelse i Skandinavia, Norden og Nord-Europa. Og bl.a. sin sterke konkurranseevne
vis a vis Kastrup og Arlanda. I oktober 2021 var Gardermoen Nordens travleste flyplass.

Det vil være vesentlig mer rasjonelt for Østfold og nordre Bohuslän m.m. i alle himmelretninger,
å kunne bruke Rygge, enn å måtte reise lange tungvinte og kostbare omveier til Gardermoen. Og
flyplassen står der fiks ferdig.
Redigert 14.11.2021 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2021 kl 23:02 570

Det kunne vurderes lagt en ny strategi i det norske luftfartssystemet :

Kjevik og Torp som ligger nærmest kontinentet i Norge, kunne kjøres frem som mer tilknyttede sørover og nordover enn. i dag.
Det går veldig mange avganger mellom Trondheim og Oslo, Bodø og Oslo, Tromsø og Oslo og Ålesund og Oslo. Noen av disse
kunne kjøres via Kjevik og Torp isteden. Dette vil ofte være kortere enn via Oslo også. Særlig i vestlig sektor i Europa.
Norge vil bli lettere tilgjengelig på den måten. Bedre internkommunikasjon i Norge. Og næringslivet og turismen rundt Kristiansand
og Vestfold ville få bedre kår. Dette måtte være konstruktivt for Norge. Om Rygge kom med, kunne det gjelde den også.
Gardermoen vil allikevel være den store hub'en.
Slettet bruker
16.11.2021 kl 20:34 472

Kundene som sogner til Rygge, som det er mange av, kan være villige til å betale flere hundrelapper
mere for flybillettene for å slippe å dra den tungvinte og tidkrevende veien til Gardermoen.

Og nordmenns lojalitet til norske flyselskap er antagelig høyere enn noensinne.

Dette burde være noe å tenke på for Flyr, Norwegian, Widerøe og BRA. Og evt. SAS.

Norske flyplasser sto for 42 % av passasjertrafikken i Norden i oktober måned 2021. Markedsandelen
vil trolig heller øke enn synke fremover.

Det norske luftfartssystemet er sterkt. Nå må det fokuseres på enda bedre tilbringersystemer
på bakken. Her fins en rekke potensialer til forbedringer.
Redigert 16.11.2021 kl 20:42 Du må logge inn for å svare