NEL, grønne aksjer og dot com boblen. Står vi foran et krakk?

Spanstind
NEL 16.11.2021 kl 12:46 19062

Såkalte grønne aksjer har steget noe enormt. Felles for de fleste er at de har lite eller ingen inntekter, negative resultater og skyhøy verdsetting. For oss som husker dot com boblen, var det også tilfelle med dot com aksjer. Pets.com hadde røde tall, men gikk på børs med en veldig høy verdsetting. Andre dot com selskaper som mp3.com og Opticom tilsvarende.

Grønne aksjer er som dot com boblen. Noen av de mest ekstreme tilfellene er Tesla som er verd mer enn de ni største bilselskapene i verden. For fem år siden lå Elon Musk og sov på sofaen i fabrikken og lurte på om han gikk konkurs. Nå er han verdens rikeste mann. Rivian som ikke har inntekter gikk på børs nylig og har en høyere verdi enn GM og Ford. I Norge har vi selskaper som NEL, Quantafuel, Everfuel, Hydrogenpro og mange andre som er bobler.

Her kommer det et krakk. Det er jeg sikker på. Spørsmålet er ikke om det kommer et krakk i disse aksjene, spørsmålet er når. Det kan godt hende det kommer nå med Elon Musk sitt salg av Tesla aksjer. Flaggskipet Tesla kan dra de andre grønne bobleaksjene kraftig ned.
Redigert 16.11.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Kane
16.11.2021 kl 13:21 7804

Og dette har du greie på??
Skulle ikke forundre meg om du et short i Nel 😉
Mulla3
16.11.2021 kl 13:22 7796

9% shorting i denne aksjen.
Spanstind
16.11.2021 kl 13:32 7770

Det har vært en fest i grønne aksjer. Vi er godt inne i nachspielet. De som tør kan gjerne ta en siste dans, men plutselig stopper musikken. De vil sitte igjen med svarteper. Selv ble jeg revet med av dot com boblen. Investerte stipendet i Fast Search & Transfer etter at den hadde steget fra 50 kr til over 1000 kr. Heldigvis kom jeg meg ut med en mindre tap og berget stipendet. Krakket vil komme i grønne aksjer.

Det er jo en latterlig verdsetting av NEL. De har lite inntekter, blodrøde resultater og har en verdsettelse på nesten 30 milliarder kr. Det de har er heller ikke unikt. Mange konkurrenter.
Redigert 16.11.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Mr Erik
16.11.2021 kl 13:46 7737

Ha ha, hvis du fortsatt ikke har skjønt at grønne aksjer er framtiden så burde du bare finne på noe annet enn å skrive pjatt her :)
Kane
16.11.2021 kl 14:02 7707

Syns det er rart at du bruker så mye tid her når du har brent deg så kraftig.
omans
16.11.2021 kl 14:06 7737

Krakket har vært, ts er litt sent ute, dette hadde hørt mer hjemme i starten av året, ikke i slutten av året.
Oppgangen var i fjor, i år har aksjene falt svært mye i verdi.

I slutten av året pleier noen å ta frem årets tapere å lansere de som neste års potensielle vinnere.

En er ganske sen i knotten når man ligger ett år etter skjema ;)
Redigert 16.11.2021 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Spanstind
16.11.2021 kl 14:18 7819


Hvis du kaller det et krakk den lille nedgangen som har vært fra all time high på begynnelsen av året omans, så vet du ikke hva et krakk er. Det er mange nye aksjeinvestorer i markedet og noen av de er så unge at de har aldri opplevd et krakk. Som dot com boblen og finanskrisen. Grønne aksjer og dot com boblen er sammenlignbart. Det er et marked for grønne aksjer, men verdsettingene er alt for høye.



Seriøs
16.11.2021 kl 14:30 7777

Har du kommet i pluss eller fortsatt minus? Oppgangen til nå er shortbadert og ikke noe annet
Kane
16.11.2021 kl 14:40 7758

Du vil ikke tro hvor mye jeg har tjent på og ikke høre
på sånne som deg, value og spanstind 😉
Seriøs
16.11.2021 kl 14:48 7746

Altså fortsatt i minus
Kane
16.11.2021 kl 15:09 7717

Har man spilt kortene riktig i Nel er det ingen grunn til å være i minus.
omans
16.11.2021 kl 15:26 7695

Et krakk er forsåvidt en nedgang på 20% eller mer på en dag, selv om det ikke er definert en spesifikk prosent
https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rskrakk

Om det faller 20% eller mer vil det være krakk, pandemien kan også kallet et krakk forsåvidt, men gjenhentingen var rask.
Ja, på dette tidspunkt i syklus så er nok årets nedgang krakk for nå i grønne aksjer på generelt basis, men det vil jo komme nye selskaper som ikke lykkes, eller eksisterende vil skuffe etc.
Om man tror det som var er den store BOBLEN, da har man trolig ikke opplevd en ordentlig boble før. For på dot com kunne man summere opp flere selskaper etter 10 år fra starten av 90 tallet og konkludere med at bl.a Dell hadde steget over 90 000% siden folk mente at oppgangen på 80 tallet ikke kunne vedvare.

Kan hende en verdsetting er for høy, de har hatt hele året til å levere resultater frem til q3 nå, og markedet dømmer etter det fortsatt, så det har blitt reality check.
Det er et par år siden jeg lanserte ideen om at Grønne aksjer (ESG) ville bli den nye "toppen" "euforien", før alle andre tenkte på det. Nå har selskapene hatt 2021 å bevise at de har livets rett. Kursene har kommet ned. Grønne aksjer er forsåvidt ikke en spekulativ asset, men de er rettet mot et reelt marked som er ventet å vokse veldig dette 10-året ift prognoser og vetak/avtaler.

Fortell meg at Bitcoin er en boble, og jeg kan støtte den teorien.
Redigert 16.11.2021 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Spanstind
17.11.2021 kl 08:05 7520

At bitcoin er en boble er jeg helt sikker på. Vil tro at mange bitcoin personer også har grønne aksjer. Noen som vet hvorfor Nicola falt i etterhandelen? Er jo ganske utrolig at de skjøv en lastebil ned en bakke for å late som om det var en lastebil som kjørte av seg selv.

En skikkelig bobleportefølje kunne vært dette;
* Bitcoin (sammenligbart med tulipan boblen i Holland)
* NEL (et av mange hydrogenselskaper. Verdsatt som et av de mest verdifulle selskapene på Oslo Børs til tross for knallrøde tall og ingen vet om de noen gang får overskudd)
* Quantafuel (skal utvinne plast il olje. Lykke til med å konkurrere med olje fra Saudi Arabia eller Johan Sverdrup med en produksjonspris under 10 Usd per fat)
* Santacoin (en coin som skal stige før jul)
* Rivian (nynotering av elbilselskap. Har ingen inntekter. Verdsatt mer enn GM og Ford)
* Tesla (verdsatt mer enn de ni største bilselskapene i verden)
* Nicola (kjent for å skyve en lastebil ned en bakke og filme det)
Redigert 17.11.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
omans
17.11.2021 kl 09:02 7430

Jo, Nikola saken er kjent og gammel. Det virker som du har sovet ett år og netopp våknet opp og ikke fått med deg videre utfall :-)
(Hindenburg rapporten/analysen)
Redigert 17.11.2021 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Sørøya
18.11.2021 kl 00:39 7209

HYBRIT prosjektet har fått tildelt midler til 500 MW elektrolysør. Drypper det litt på NEL?

The EU Innovation Fund is one of the world’s largest funding programs for demonstrating innovative technologies that help reduce greenhouse gas emissions. HYBRIT is the only iron and steel project to have received support in the first Innovation Fund call for large-scale project, in very strong competition, which is a recognition that we believe will attract other stakeholders to follow and participate in the project.
Spanstind
18.11.2021 kl 11:25 7037

Det er lov å håpe at NEL får noe tilskudd. De er veldig langt i fra å tjene penger selv ihvertall.

For de som er ny i aksjemarkedet og ikke har vært gjennom et krakk før, så anbefales dette intervjuet med Jeremy Grantham på det sterkeste. Grantham er en av to lederen av oljefondet Nicolai Tangen ville tatt en lunch med hvis han fikk velge hvem.

https://www.youtube.com/watch?v=RYfmRTyl56w
I dette intervjuet argumenterer Grantham for at vi har en historisk boble i aksjemarkedet og han forteller om sin erfaring med den grønne boblen Quantumscape. Quantumscape kan sammenlignes med noen av de grønne boblene vi har på Oslo Børs.

Her siere Tangen at Jeremy Grantham er an av to han ville tatt en lunch med:
https://moneymazepodcast.com/podcast/nicolai-tangen



Redigert 18.11.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Collo
18.11.2021 kl 12:55 6981

Shortskvis i sikte når denne nyheten blir kjent. Gigantiske muligheter for NEL.
Spanstind
18.11.2021 kl 13:27 6944

Hvis eneste håp for en liten oppgang i denne aksjen er en shortskvis, og ikke at selskapet skal tjene penger så lykke til med det :)

Det kan også komme en long skvis fra tyske småaksjonærer når de finner ut at de skal selge. De kommer seg ikke ut uten betydelig fall i kursen siden de eier over halvparten av aksjene.
Redigert 18.11.2021 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
omans
18.11.2021 kl 14:19 6916

Ja, her er alle nye. Alle nye tror at børs kun kan gå opp, for nye husker ikke pandemien lengre, eller ble født under den.

Jeg blir skremt når Tangen har en permabear som forbilde. Permabears kan ofte bli referert på at man prediket den og den forrige krise og krakk, men det er en faktum at de gjentar sitt budskap hvert år, så da får man rett til slutt. Men de forutser aldri/sjelden oppgangene...

Poenget deres er vel ikke annet enn at; børs er fali det...
så tror man at såkalte småinvestorer er så store amatører som taper mens de stor tjener,
Men både Røkke og Fredriksen forstår hva langsiktighet dreier seg om. (derfor affiseres de ikke alltid av at man kommer milliarder i minus/tap)
Redigert 18.11.2021 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
omans
18.11.2021 kl 14:50 6868

Du må finne ut for deg selv hva det betyr dersom oljeprisen holder seg over eller rundt 70-80 dollar over en lengre periode/flere kvartaler.
Nel falt fra 35 til 11-12, og flere her mente at det var oppblåst da, og det ble riktig konklusjon. Ser du først begynte å skrive at NEL var boble når kursen steg litt opp fra 11-12 til 14 tallet eller omkring der. Så er den opp til 19-20 og du gjentar dette, men markedet pr nå mener at risk reward var god.
Kan hende det skal mere ned, hvem vet. Men de som kjøper bør ha en tro på at prising vil bli ennå høyere basert på fremtiden, ikke hva de tjener per nå.

På tross av at NEL falt fra 35 til 11-12, så steg børs i perioden fra 900 til 1200.
Du bør tenke igjennom hva det betyr.
Redigert 18.11.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Spanstind
19.11.2021 kl 09:18 6621

Det er en misforståelse at Jeremy Grantham som jeg hadde link til over er permabear. Han anbefalte også kjøp dagen da aksjemarkedet bunnet ut etter finanskrisen.

Blir spennende å se om det blir longskvis i NEL når de tyske småaksjonærene finner noe annet som er hot. NEL er ikke så hot lengre.
Redigert 19.11.2021 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Spanstind
19.11.2021 kl 09:32 6597


Et annet veldig bra intervju med Jeremy Grantham er her https://mebfaber.com/2021/02/08/episode-286-jeremy-grantham-gmo-what-day-is-the-highest-level-of-optimism-its-the-day-the-market-hits-the-peak/

Jeg har hørt det flere ganger. Ja, det var et krakk omans når vi hadde koronafallet, men markedet hentet seg kraftig inn igjen raskt pga. pengetrykking og nullrenter. Jeg tror ikke det vil hente seg inn igjen så raskt ved neste fall. Våpnene til sentralbankene har vært brukt opp. I Finanskrisen hadde vi et skikkelig krakk. I 1929 og dot com boblen. Koronakrisen var bare et kraftig fall og så rett opp igjen. I 1929 falt aksjemarkedet med 90% over tre år.
Spanstind
25.11.2021 kl 11:38 6019

Denne aksjen er bare morsom. Det er så mye luft i aksjen, at det må være rekord på Oslo Børs. Nesten 30 milliarder i markedsverdi og aksjen stiger 10% på en avtale de antakeligvis taper penger på. Når historien om den grønne boblen på Oslo Børs skal skrives, så tror jeg NEL blir en bra del av historien. De som kommer til å bli rike av dette er de som kom seg ut i tide og de som startet selskapet og solgte aksjer før fallet. Som Quantafuel ex sjefen som selger aksjer som bare det.

https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2021/11/24/7778476/tidligere-quantafuel-sjef-selger-unna-aksjen-faller-videre
Redigert 25.11.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
omans
25.11.2021 kl 13:30 5938

Å si at en hadde bunnen er noe jeg også har gjort både finanskrisen og pandemien.
(men jeg sa ikke toppen finanskrisen, eller at det skulle skje pga var litt ferskere den gangen)

Alle vet at JG er permabear, https://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Grantham

Det er greit han har poengene med dette, men tror han ikke helt forstår at det (bull-markedet) kan holde på lengre enn han kan holde seg solvent med shorten.
Selv pandemi krakket var en dupp i det sekulare bull marked. Kan hende det er i sensyklus nå, det kan alle tenke pga 12-13 år siden finanskrisa. Men hvor lenge siste reis skal holde på, det kan han ikke tro han vet.

Vedr NEL så tror folk at kurs stiger pga en kontrakt, men kursen hadde nesten doblet seg på kort tid, med fall tilbake til 16-17 kroner, så nå er det forsåvidt en rekyl opp fra fallet på 15-20% etter oppgang på 70-80% Kursen bærer preg av forholdet etter q3 rapport etc. Alt du skriver har forsåvidt blitt sagt for minimum ett år siden av andre.
Redigert 25.11.2021 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Spanstind
26.11.2021 kl 10:06 5727


Only when the tide goes out you discover who's been swimming naked. - Warren Buffet.

Hvis det nå blir en stor nedtur i aksjemarkedet, så skal vi se et skikkelig krakk i opphausede selskaper som ikke tjener penger.
omans
26.11.2021 kl 10:15 5716

Lykke til.

Noen har misforstått dette, Black Friday er kjøpsdag ikke salgsdag.

På en måte er det motsatt på børsen ift andre handelsplasser. Når det er tilbud i butikkene går de mann av huse for å sikre seg en greie, mens når aksjer kommer på tilbud er det ofte lite kjøpsvilje pga frykt.
Spanstind
26.11.2021 kl 10:29 5687

Ikke mange som løper til butikken for en rabatt på 2,5% fra all time high. Vi får se om det faller 30% eller mer hva som skjer.

Hvis en sammenligner NEL med en butikkvare, så har dere altså muligheten til å kjøpe selskapet til en verdsettelse på nesten 30 milliarder kr. Nesten tre ganger så høy verdsettelse som Europris som tjener mye penger og har mange butikker. En kan altså kjøpe en vare med mye luft i med håp om at det en gang i fremtiden vil gjøre det bra. Bare å kjøpe for de som vil !
Redigert 26.11.2021 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
omans
26.11.2021 kl 10:59 5695

Du tror at NEL aksjen utløser krakk ja. Som jeg har skrevet lengre opp, kursen falt fra 35 til 11 mens børs gikk motsatt retning.

Ser du henvneder deg til "dere". Du tror at det er deg mot resten?

Om man ikke forstår at den såkalte grønne energien vil få en betydelig plass i fremtiden har ikke fulgt så godt med.
Alle vet om de laveste kursmål til hus som har 7-8kroner, og noen andre har 20-30 kroner.

Det eneste jeg prøver med dette er å få tankegangen til å forstå at det ikke nødvendig vis trenger å gå ned 30-60% pga at det har vært ATH.
Hvorfor er du så opptatt av NEL? Jeg tror du fikk en dårlig følelse når kursen gikk plutselig opp ifm Q3, fra 11-12 til 14-15, der begynte du å få litt smerte, og ved 20 kroner var det litt uuhtoldelig, så skriving på nett hjelper litt på dette.

edit: om en ikke forstår at denne pågående uroen knytter seg til virusfrykt, igjen, forstår ikke så mye.
Kanskje har man allerede glemt 2020, om man begyner å bli litt surrete...
Redigert 26.11.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Kane
26.11.2021 kl 11:53 5644

Tror du biter negler nå. 😊 (Helt opp til albuene)
MÅ være nervøsitet som får deg til å skrive disse innleggene.
Spanstind
26.11.2021 kl 14:35 5558

Det var da slik internett kom også. Det var fremtiden. Det var en viktig del av fremtiden også, men det ble likevel krakk i dot com aksjene. Slik er det også for grønne aksjer. Det er en del av fremtiden, men det alene forsvarer ikke de luftige verdsettelsene. Slik var det også for togselskaper for over 100 år siden. En enorm spekulasjon med påfølgende krakk. I radioselskaper det samme. For å nevne noen. Når det kommer noe nytt så kaster folk seg på. Det går oppover helt til det krakker.

Problemet er at det finnes alt for mange luftige grønne aksjer. Akkurat som det var alt for mange luftige internett baserte selskaper i dot kom perioden. Krakket kom da, og det vil det nå også. Jeg er bare fornøyd med at jeg ikke eier noen luftige grønne aksjer og har mye kontanter for tiden.

Det er mange selskaper som gjør tilsvarende det NEL gjør som Plug Power, Everfuel, Hydrogenpro og Hyundai bare for å nevne noen. Hydrogen må bli en til de grader gullgruve hvis en skal kunne forsvare NEL sin markedsverdi på nesten 30 milliarder kr. Det tror jeg ikke noe på. Jeg tror vi får et krakk i aksjen. Om det kommer nå eller om to år det vet jeg ikke. Men noen kommer til å tape mye av sparepengene sine.

Redigert 26.11.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Seriøs
26.11.2021 kl 14:44 5536

Kane er desperat og forsøker så godt han kan å forsvare sin investering som ikke er i pluss ennå.. Det bli verre snart. Husk at Når og HVIS hydrogen blir en erergi kilde som kan ta noe fra oljen så blir konkurransen så stor og alle hiver seg på. Det er heller ikke hemmelig at Røkke bygger i Nord og bare den fabrikken vil sluke NEL med all sin kraft. Røkke og andre tunge selskap har makt, styrke og kapital. NEL har bare en haug med små investorer som drømmer og ingen "eiere" annet enn rusk og rask..
Spanstind
26.11.2021 kl 14:48 5537


NEL er et av de mange selskapene som blir nødt til å hente penger. De blør cash hvert kvartal. Negativ bruttomargin har de. Vil tro de underpriser oppdragene sine slik at de kan sende børsmeldinger om at de har fått nye oppdrag. Lykke til med å hente penger hvis mange andre skal hente penger og markedet fortsetter ned.
omans
26.11.2021 kl 14:50 5620

Tror du ikke forstår at det er forskjellige meninger om dett der ute, det blir som religion for deg. Er man inne i en tenkebox, klarer man ikke tenke utenfor boxen, men sin gud og religion vil alltid være rette tros-bekjennelse.
Slettet bruker
26.11.2021 kl 14:56 5606

NEL ble vel rundlurt av Nikola, han sjefen som var svindleren lovet vel ordrer på et enormt antall hydrogenstasjoner.
Kult å ha på CV`n.
omans
26.11.2021 kl 15:01 5591

Hvor mye har du tjent hvis kursen går i den eller den retningen?
Han Seriøs hadde jo tenkt å kjøpe på 8 kroner, selv om han skrev at selskapet bare var luft + kontantbeholding.
Allikevel var planen å kjøpe seg opp, bare kursen falt mye nok.

Samme med deg, kursen gikk fra deg ved 11-12 kroner, og du kommer dreassendes med en hel drøss gamle argumenter som blei brukt ifm oppgangen til 35 kroner.....
Seriøs
26.11.2021 kl 15:09 5579

Rettelse. Mulig kjøpe på 8kr men kun for å trade. Kan ikke sitte på NEL. Trade eller shorte.