NEL, grønne aksjer og dot com boblen. Står vi foran et krakk?

Spanstind
NEL 16.11.2021 kl 12:46 19034

Såkalte grønne aksjer har steget noe enormt. Felles for de fleste er at de har lite eller ingen inntekter, negative resultater og skyhøy verdsetting. For oss som husker dot com boblen, var det også tilfelle med dot com aksjer. Pets.com hadde røde tall, men gikk på børs med en veldig høy verdsetting. Andre dot com selskaper som mp3.com og Opticom tilsvarende.

Grønne aksjer er som dot com boblen. Noen av de mest ekstreme tilfellene er Tesla som er verd mer enn de ni største bilselskapene i verden. For fem år siden lå Elon Musk og sov på sofaen i fabrikken og lurte på om han gikk konkurs. Nå er han verdens rikeste mann. Rivian som ikke har inntekter gikk på børs nylig og har en høyere verdi enn GM og Ford. I Norge har vi selskaper som NEL, Quantafuel, Everfuel, Hydrogenpro og mange andre som er bobler.

Her kommer det et krakk. Det er jeg sikker på. Spørsmålet er ikke om det kommer et krakk i disse aksjene, spørsmålet er når. Det kan godt hende det kommer nå med Elon Musk sitt salg av Tesla aksjer. Flaggskipet Tesla kan dra de andre grønne bobleaksjene kraftig ned.
Redigert 16.11.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.01.2022 kl 14:18 3170

Tja, morsom? Ser du har store tanker om deg selv mtp det du skriver om FN osv. Fasit er ennå ikke skrevet, så hvem som er morsom og dum får tiden vise.
oppvigår
18.01.2022 kl 15:10 3110

Det er ikke noe stort volum, så ingen krise. Du må slutte å overdrive.
Kane
18.01.2022 kl 15:11 3110

Hvorfor ser det ikke bra ut.😅
Er jo dette du har mostret om i ukesvis😊
Er vel heller for at du liker å gnu salt i såret 😅uff a meg for en type du er😏
Seriøs
18.01.2022 kl 15:19 3224

Har du lest hele artikkelen til Der Aktioner i går? Dette er begynnelsen på et krakk. Lik det eller ei. Sannheten er av og til brutal.
Kane
18.01.2022 kl 15:31 3219

Det virket som du har tatt fram sjampanjen og samtidig prøver å være alvorlig. 😅
oppvigår
18.01.2022 kl 15:56 3133

Ca. 11 millioner aksjer har skiftet eier. Minner ikke om noen krise. Samtidig kan det være smartinger blant dem som selger til seg selv, for å presse prisen ned, og dermed få billigere aksjer fra skremte eiere.
Går utfra at Løkke har noen ess han spiller ut før han slutter.
Value Investor
18.01.2022 kl 16:05 3111

Er jo er minikrakk på gang her.
Ned 7% i dag og ned 63% fra all time high.
Jeg forstår ikke hvorfor mcap er på 19 mrd.
Burde jo ikke vært enorme mcap når etterspørselen etter produktet er minimal.
Seriøs
18.01.2022 kl 16:17 3087

Det er tragisk for dere som blør selvfølgelig og unner dere ikke det, men tegninga har vel ligget her i lang tid og ja, det blir værre. For min del så rører jeg ikke NEL før det er avklart rundt de faktorene jeg ramset opp i tidligere innlegg. Kane , du hadde mulighet å komme deg ut på drøye 20 kr på rekylen
Kane
18.01.2022 kl 16:17 3080

Tja er vel et lite minikrakk i mange aksjer i dag. Ikke bare nel, men det er vel eneste aksjen dere nistirrer på 😅
Value Investor
18.01.2022 kl 16:33 3047

Er jo sant, er faktisk ikke inne på taperlisten en gang, men ned 63% på litt over et år er jo uansett ikke bra. Vanligvis kalles det et krakk når det er ned 30% fra toppen, så dette er jo som to krakk.
Kane
18.01.2022 kl 16:41 3023

Det går nok bra Value 👍
Finnes ikke nerver her. Har sittet med langt større papirtap en dette. Skal man holde på med aksjer må man ha roen og aldri få panikk. Aldri betvile en magefølelse. Nel kommer opp igjen.👍
Seriøs
18.01.2022 kl 17:02 2977

Enig i agt det er opp og nedturer ja. Men i vekstaksjer er der en tryggere case å bli sittende med ned, men i "boble" lignende aksjer så kan det være verre å sitte på vei ned fordi den ikke kommer opp igjen. Kan også rett og slett sprekke på godt Norsk.

Mulig den kan nå 15-18 kr på noen rekyler ala shortskvis men de som har kjøpt på 20-33 kr vil nok ikke se de pengene igjen. Men slik det er nå og all den ekstra usikkerheten i NEL og lavere ordreingang så vil den krakke skikkelig. Tvi tvi og Value Investor og jeg pluss noen flere har vel kommet med en del om dette som skjer nå ..
Slettet bruker
18.01.2022 kl 22:36 2824


Jeg er forundret over engasjementet ditt og ditt andre jeg her inne. Hadde du benyttet anledningen til noe annet enn bare å spre eder og galle.
Du skal ha det til at tyskerne er på veg ut?? :))
Tullprat fra ende til annen som vanlig.
Kan informere at Clearstream fortsetter å handle aksjer og har idag ØKT sin beholdning i NEL med over 1,7 mill aksjer.
Ellers på topp 20 listen sitter resten stille og har ikke solgt seg ut som du skal ha det til.

Jeg ser egentlig på deg som "støy" på forumet og overser innleggene, men når du sprer ren og skjær løgn for "å gni det inn" synes jeg det begynner å komme ned på et lavmål som ikke hører hjemme her. Å kalle seg Seriøs sier litt om deg og ditt andre jeg. Få deg en hobby!
Seriøs
19.01.2022 kl 06:34 2731

Fra Der Aktioner 18.01.22

Nel: Jetzt ist es passiert!

-7,04 %
Nel
Nel

Die Nel-Aktie setzt am Dienstag ihren Abwärtstrend fort und bricht an der Heimatbörse in Oslo bei hohen Umsätzen um weitere sieben Prozent ein. Das 52-Wochen-Tief ist damit nur einen Katzensprung weit entfernt und könnte in den nächsten Tagen getestet werden. AKTIONÄR-Leser sind inzwischen ausgestoppt.
Auf 12,93 Norwegische Kronen ist die Aktie am Dienstag gefallen, nachdem sie im November noch bei 20 Kronen notierte. Das 52-Wochen-Tief bei 11,89 Kronen ist damit nur noch acht Prozent entfernt. Sollte der Abwärtstrend auch dort nicht gestoppt werden, droht ein weiteres Absacken in Richtung 11,20 beziehungsweise 10,00 Kronen.


Realitet og her er trenden
Spanstind
19.01.2022 kl 06:40 2721

Ja, hvis noen er i tvil her om tyskerne er på vei ut av NEL, så kan de lese denne artikkelen. https://www.deraktionaer.de/artikel/technischeanalyse/nel-jetzt-ist-es-passiert-20244107.html Her står det at NEL ikke er mer blandt Der Aktionär sin anbefalte aksjer. Der Aktionår er magasinet som har fått tyske småsparere til å investere i NEL, og som har gjort det til en av tidenes bobler på Oslo Børs. Det er enormt med tyske småsparere i aksjen siden Clearstream er største aksjonær. Clearstream er en del av den tyske børsen som tyskerne handler aksjer på Oslo Børs gjennom.

Nå står vi foran det jeg tror vil være et fortsatt veldig stort fall i aksjen siden det nå er mange tyske aksjonærer som kommer til å selge. De har jo ingen andre grunner til å sitte med den aksjen. Jeg har advart mot dette helt siden begynnelsen av denne tråden, og ikke si dere ikke var advart.
Redigert 19.01.2022 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Anywhere
19.01.2022 kl 09:17 2587

Nåtidsprising av NEL er selvsagt lidende av høyere renter generelt, sel om NEL har en del egenkapital enda, men den tæres og tæres - i et forrykende tempo.
Nå man nå fokuserer på ny CEO med vinkling at han har mange 6-ere på vitnemålet, så er kanskje ikke det den troverdigheten et selskap som nå først og fremst skal skape stabil forretningsdrift med organisk vekst trenger....

Jeg er også redd NEL har den beste aksjetiden bake seg, og short-fokus opprettholdes.
Aksjen nådde sitt potensial på OHS mot slutten av 2021, og nå har man en dobbel bunnformasjon i nedadgående trend over siste år. Potensialet mot nedsiden i trendkanal er fortsatt stort og trenden viser uansett ingen tegn til å forsøk på å snu nå.
Seriøs
19.01.2022 kl 09:34 2559

Mange her er nok kun oppslukt av hva som var av luft i NEL og hvor høyt de fikk presset kursen den gang. Ja imponert over at kursen kom så høyt og gratulerer til alle inkl Løkke. Den tiden er forbi og leser du det store bilde nå så er faktisk oljen på full fart inn igjen etter en idiotisk tanke om å kutte ut oljeproduksjon. Dette er jo selvsakt med på å ta bort mye av det som var luften i NEL, nemlig å fylle gapet fra oljen. Vi ser en mer fornuftig linje med bruk av batteri og at fossile biler er blitt renere og ferger kommer på batteri og sikkert noen på hydrogen også , men det foretrekkes i dag batteri der også.. Hydrogen i bilindustrien vil være markant lav da det ikke kan konkurrere ut batteri på noen måte. Jo, man fylller raskere men det er ikke noe tema når bilene går 50 mil ++ på batteri og du lader på kort tid for å komme videre.

Har sakt det lenge og hydrogen er oppskrytt og hauset uten fornuftig konsekvenstenkning. Vil også si at i verste fall kan NEL nulles ut etter ballong sprekk. Nei, Mr Erik, Osvaldsen og Kane. Ta det dere eventuelt har igjen og putt det i noe annet som er mer håndfast. F. eks olje aksjer med inntjening og eventuelt utbytte aksjer.
Redigert 19.01.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Seriøs
19.01.2022 kl 10:09 2509

Lasetbiler blir også en flopp desverre da fossilt er det best egnede produktet for det. Dagens rene motorer er så lite utslipp på at det er nesten rent å regne . Ingen vil betale for dyre hydrogenløsninger som må i tillegg subsidieres...
Redigert 19.01.2022 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Heva
19.01.2022 kl 10:41 2464

Både Man ,Scania og Volvo er godt på bane med løsninger for ombygging av eksisterende dieselmotorer. At fossilt er best egnet i dag vil stemmer nok, men hva med morgendagen?
Seriøs
19.01.2022 kl 11:10 2411

Det var en bølge hvor man satset litt på det men det ser ut til å renne ut i sanden. NIKOLA har jo også latt vente på seg ser det ut til. Husk at fakta er viktig og realitet. En som skal kjøpe lastebil tenker kun på en ting : Kost/nytte
Slettet bruker
19.01.2022 kl 11:12 2402

Yes! Kjøp oljeaksjer når oljeprisen er på all time high :) Husk å ha andre posisjoner når oljeprisen faller og folk ser til andre investeringsmuligheter!
Heva
19.01.2022 kl 11:40 2355

Det at Nikola har latt vente på seg er jo gammelt nytt. Det ble jo kjent i fjor sommer. Riktig som du sier seriøs at kost/nytte er viktig for dem som kjøper lastebil i tilegg til å fremstå som ledende leverandører, både på kvalitet, klima og effektivitet. Hva skjer med kostnadene når landene nå har så høyt fokus på klima? Blir det fortsatt billigere med fossilt?
Seriøs
19.01.2022 kl 11:56 2321

Heva skrev Innlegget er slettet
Jeg vil si at hydrogen ikke er egnet fior lastebiler heller vs fossilt. Grunnen er mange og kan nevne noen punkter her:
- Dyr teknologi
- Dyrt å kjøre med
- Få vil satse på stasjoner for fylling da det er dyrt og lite lønnsomt samt farlig. Ref Sandvika som har satt mange tilbake i frykt å starte stasjon.
- Lang fylletid for sjøfører vs fossilt
- Hydrogen krever subsidier ut av hvitøye for å gå rundt og ikke lønnsomt for staten å melke inn subsidier over tid. Vil jo ikke bli lønnsomt noen gang og ikke
bærekraftig.
- Skal man ha subsidier inn i Hydrogen og slutte med olje som gir milliardinntekter? Hva sker da med verdensøkonomien?

Nei, hydrogenmarkedet vil renne ut i sanden over tid ja..

Hvorfor ga Løkke seg tro? Ikke kom med fantasier om det ene og det andre.. Hadde Løkke hatt troen og brant for hydrogen så hadde han blitt og fullført dette prosjektet. Men lurt av ha å gi seg på topp og la andre ta skuta ned. Stafettpinnen er gitt en med 24 seksere fra VGS og det er det man kan flagge.. Han selv sier at NEL kan gå på rattata eller bli noe stort? Men hvem sjef åpner med en slik holdning? Han burde jo sakt at NEL er noe han har ståltro på og skal ta det til himmels.
oppvigår
19.01.2022 kl 12:42 2268

Seriøs???????????Hva driver du med? Når det gjelder det han sier at Nel kan gå på rattata, så var det nok tvilerne, som deg han myntet det på.
Det du sier om Løkke er direkte latterlig. Han har stor tro på hydrogen, og det beviset finner du i hans stilling som President i H2Europe.
Din troverdighet har du mistet totalt. Når du kan komme med at Løkke ikke har troen og brenner for hydrogen, ved å ta stillingen som President i H2Europe, så er du på bærtur. Han kan utrette mye mer for utviklingen av hydrogen i sin stilling, som President i H2Europe enn å bli i Nel. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå det.
Mr Erik
19.01.2022 kl 12:55 2241

Useriøs, du mangler i det du sier at fossilt ikke er i den retningen mye av verden ønsker seg. Det er i ferd med å bli avleggs. Enten du vil eller ikke kommer det flere etter deg som har bruk for en jord man kan leve av og på. Når det er sagt så må Løkke få noe konkret på bordet….
Seriøs
19.01.2022 kl 13:15 2213

Dette er mine antagelser ja. Hadde jeg vært CEO og Løkke og hadde så klokketro så hadde jeg ville være med på reisen videre ja. Man sier nok ikke rattatat uansett som ny CEO for da mister du noe av troverdigheten. Husk han må overbevise markedet noe så inn i h.... for at det skal være mulighet for å hente inn noe av optimismen.

Når det gjelder fremtiden som vi alle er opptatt av så er det selvfølgelig noe vi må ta hensyn til men er hydrogen det rette spør du meg? Kom med argumenter som taler for at hydrogen skal bli et bærekraftig produkt på sikt. ? Jeg snakker da om bærekraftig for et samfunn og ikke for NEL . Verden kan ikke gå glipp av inntjening samtidig gi incentiver, det skjønner alle. Hvis man i dag klager over strømregningen, hva vil man i fremtiden gjøre??

Det jobbes hardt for at fossilt skal bli mer miljøvennlig og det er det også blitt og det tar tid med alt. Hydrogen kan man bruke der det er egnet men blir jo ikke i så stor skala som det var fantasier om. Vi ser hva alle tenker nå og det er batteri og Methanol og flere går bort fra hydrogen. Hvis man til slutt ender opp med NKLA som et fantasi selskap som skal ha hydrogen lastebiler så lar det vente på seg. NKLA skulle vel også være selvforsynt med elektrolyserør mener jeg å ha lest. Så da spøker det vel for den 90 mrd avtalen de har med NEL (som igjen er i minus for NEL før start)

Kom gjerne med lyspunkter som er aktuelle i dag og fremover..



Redigert 19.01.2022 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Value Investor
19.01.2022 kl 14:12 2149

Jeg har tro på hydrogen, men det blir selvsagt blått, og altså med co2 lagring. Jeg ser null problem med noe slikt.
Kane
19.01.2022 kl 14:39 2109

Det respekterer vi deg for Value, og så får du respektere at mange har troen på Grønn hydrogen. Det kan sikkert finnes plass for begge løsninger. Idiotisk av dere å holde på slik dere gjør.
Value Investor
19.01.2022 kl 18:43 2011

Jeg synes blått hydrogen for bruk i industri høres veldig fornuftig ut. Hvis man forutsetter at naturgassen er et begrenset gode, så er beste måte å bruke naturgassen på å varme opp ting direkte, og dette er 100% effektivt, men det er ikke nok abonnenter til å bruke all naturgassen, så i realiteten er det et gasskraftverk man konkurrerer med når man bruker gassen til produksjon av hydrogen. Gasskraftverket er 55% effektivt. Hydrogenproduksjonen fra naturgass (metan) er knappe 80% effektivt (pluss pumping av co2). Hvis man skal sammenligne grønt og blå hydrogen må man dessverre bruke effektiviteten til kull i sammenligningen (33%), fordi naturgass er et knapt gode som gjør at alt blir brukt til elektrisitetsproduksjon, og den ekstra elektrisiteten en trenger for å lage hydrogen kommer fra kull. Da blir regnestykket seende noe slikt ut.

Blått
1 Produser hydrogenet fra naturgass (80%)
2 Gå glipp av fordel ved å bruke gass i stedet for kull til elproduksjon (55% vs 33%) Å produsere 1 kw gir da utslipp tilsvarende 1,8 vs 3 som er en forverring av status med en faktor 1,65 eller et effektivitetstap på 40%. Totalt altså rett under 50% effektivt, og med mulighet for co2 lagring.

Grønt
1 Produser hydrogenet ved elektrolyse (75% effektivt)
2 Bruk strøm fra et kullkraftverk (33% effektivt)
Som regel ikke mulig å pumpe co2 til reservoar pga stor avstand og stor kostnad med rensing. Totalt altså rett under 25% effektivt, og uten mulighet for lagring av co2.

Jeg tror blått vinner.

(edit; erstattet ordet gass med naturgass slik at det ble enklere å forstå siden hydrogen også er en gass.
Redigert 19.01.2022 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Kane
19.01.2022 kl 18:53 1991

Da har vi oppfattet det.
Seriøs
19.01.2022 kl 19:06 1965

Fint innlegg og du har veldig god greie på hydrogen og har lest mange av dine innlegg.

Fortsett med informative innlegg 😀
Slettet bruker
20.01.2022 kl 08:49 1743

Har sagt det lenge og i denne artikkelen i FA bekreftes det at det blir kostbart med elektrifisering av det grønne skiftet. Nærmest en håpløs løsning....

https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2021/05/14/7673944/gruvesjef-avslorer-dette-kan-gi-prissjokk-pa-elbiler
Value Investor
20.01.2022 kl 09:27 1699

Økning i kobberpris på 50kr, gir da 4000kr økning i pris på en Tesla S. Vet ikke om jeg ville kalt det et sjokk.

Problemet er at elektrifisering ikke gir reduksjon i utslippene globalt, kun lokalt, og dette er et globalt problem.
Slettet bruker
20.01.2022 kl 09:35 1685

Enig med deg, men elektrifiseringen består ikke bare av småbiler. Det er jo alt som skal elektrifiseres og det er da det blir problemer som nevnt i denne artikkelen
velkjent
20.01.2022 kl 09:48 1665

Kikket nettopp på NEL, som kursmessig nå ligger på samme nivå som DNO, men har dobbelt så høy markedsveri. DNO tjener grassat med penger mens NEL måkarakteriseres som et pyramidespill. En av børsens absurditeter.
Heva
20.01.2022 kl 10:44 1613

Du svinger jo fra å være full motstander til å være enig med hydrogen på samme dag Seriøs? har du fått troen alikevel.
Blått hydrogen kommer til å stille sterkt fremover sammen med Grønn hydrogen. Det er viktig at blått hydrogen har optimalisert karbonfangsten og lagringen.
Value investor. Ser du har tatt utgangspunkt med Kullkraftverk hvor det er mange land som faser ut dette, bortsett fra Kina som kommer til å henge etter med et tiår. hovedsakelig så er det mye renere energi som produseres i verden.
Det er også en overgang med elektrolysen som innebærer tap av energi, det blir interessant å se hvor mye av den tapte energien som kan benyttes til oppvarming antar du leste artikkelen jeg delte fra Statnett tidligere.