Q4 - Runder 288 millioner i 2021-ordre, 131% YOY vekst

Myrabakk
CYVIZ 19.11.2021 kl 08:00 2061

Cyviz er per Q3 oppe i 288millioner i ordreinngang, backlog er oppe i 151millioner!

Microsoft har bestilt systemer for omtrent 200 millioner fra selskapet, til drøyt 20 oppdrag. En del av dette er i Q4, ikke regnet inn i Q3. Microsoft skal fortsette med Cyviz' løsninger i sine datasentre, så revenue kommer til å øke fra dette fremover.

Men: kanskje aller viktigst, Accenture står for en viktig del av den digitale transformasjonen i Asia, og de har allerede begynt å bruke Cyviz' sine løsninger i de første sites:

"115 systems at 38 sites undertaken with Accenture on worldwide basis as part of the Digital Transformation of the business

Orders to date of more than NOK 300 million and expansion plans to widen scope of projects across Accenture estates"

Disse er en potensielt skyhøy inntektsdrivende kunde, i tillegg til Microsoft, og den svært attraktive skytjenesten som kommer nå i Q4:

"Our planned launch of single tenant cloud in Q4 2021 is the first step towards the launch of our full multi-tenant cloud-based management platform.

• Partnering with Google, Capgemini and Climate Engine in a thought leadership initiatives for leveraging advanced new cloud and data visualization technologies"

Selskapet har et mye bedre resultat enn sammenlignbare kunder, økende revenuebase, store, gjentakende kunder og forventer mer enn 30% årlig vekst fremover. Prisen på selskapet er under 1/3 av sammenlignbare selskaper.

Presentasjon av Q3 kommer klokken 14.00 i dag!

Nice!
Igjr
19.11.2021 kl 08:24 2001

Generelt gode tall med tanke på omsetning og ordreinngang. Så virker veldig lovende med tanke på videre vekst.

Ser at EBITDA igjen var på negativ side noe som i utgangspunktet er noe bekymringsverdig. Økt råvarepris, økt lønnskostnad og to prosjekter som ble flyttet ut til Q4 for gjennomføring er forklaringen.

Generell positivt med tanke på videre vekst, men må klare å få tilsvarende inntjening på de nye tilsatte som de eksisterende. Virker som at Cyviz virkelig satser og at det har tilsatt ganske mye nye folk (stør økning i lønnsutgifter). Når dette starter å svinge kommer EBITDA på rett kurs?

Hva tenker folk om meglerhus og kursmål? Erfaring hvor lenge etter IPO dette kan komme?
Myrabakk
19.11.2021 kl 08:39 1948

Cyviz går så det griner i alle fall. De flyttet inntektsføringen på to av Microsoftsentrene over på Q4, noe som utgjør omtrentlig 20 millioner (ca 10 mill per senter). Disse ble langt på vei levert i Q3, men siste finish kom ikke før over på Q4, og da settes inntektsføringen til Q4. Det hadde vært en annen overskrift på FA om disse hadde blitt ferdiginstallert noen få dager tidligere.

Når vi runder Q4 om ca 6 uker så skal selskapet være i pluss for året. 75% av backlog etter Q2 kommer som inntekt i H2, så det utgjør veldig mye som kommer på i Q4!

De ligger i følge rapporten langt foran skjema på alle markedene, og opplever så sterk etterspørsel at bemanningen er økt med over 30% i år.

Vi kan forvente flere ordre fra Microsoft og Accenture nå fremover, så en 2021-ordreinngang som runder 400 millioner er absolutt innen rekkevidde, og det er allerede meldt 51 millioner i Q4.

Blir spennende å følge disse fremover. De har en voldsom vekst, og marginene kommer etter nå. på de nye løsningene som lanseres i Q4. Skytjenesten sparer for mye oppfølging, og hele supportsenteret ligger samlet på ett sted, der det er kun 3 personer som trengs til å følge opp alle de tusener av anlegg som er levert. Hør på presentasjonen i dag, det er mye som kommer fremover!
Igjr
19.11.2021 kl 09:24 1866

Negativ utvikling i åpningsminuttene. Er det EBITDA resultatet som drar ned?
skvisen
19.11.2021 kl 09:35 1838

Litt panikksalg i opningen. Er vel ikke alle som klarer å lese det store bildet og kun ser på røde tall. Tror ett slikt vekstselskap etter hvert vil tiltrekke seg større aktører som ser potensialet her.
Myrabakk
19.11.2021 kl 09:56 1798

Jeg kjøpte mer de første minuttene, men det var vanskelig å få tak i aksjene til den selgeren som kjørte ned kursen med 4k aksjer. Så snart jeg forsøkte å kjøpe ble salget flyttet eller slettet, og når jeg tok bort posten min og skulle endre, så kjørte de ned forbi 49, med noen få aksjer helt ned på 47-tallet da det var nesten tom ordrebok på kjøp. Bevisst for å holde kursen nede? Aner ikke, men jeg var villig til å betale mer enn de fikk, og min kjøpspost ble unngått i flere forsøk. Da mistenker jeg at noen er på kjøperen og ønsker å holde kursen lav. Smart nok det da.

Kan jo være reelt at noen skal ut, men det er ikke fornuftig å selge lavest mulig, så det virker merkelig.

Ble en pen pris uansett, kom til flere på 50kr.
Myrabakk
19.11.2021 kl 12:43 1706

Link til webcast som starter 14.00.

Send inn spm til Q&A, mail til: info@xtrainvestor.com

https://inqrate.com/xtravideos/cyviz-q3-21-presentation-and-qa/
Martin10
19.11.2021 kl 15:54 1600

Tipper at de som kjøper på 38 tallet ka le hele veien til banken i begynnelsen av 2022. To store prosjekter blei fakturert 1 uke i 4 kvartal i stedet for 3 kvartal. Det er ikke noe å rive av seg håret for. Solid presentasjon av adm.dir.
Myrabakk
19.11.2021 kl 18:14 1534

Du verden!
1 uke forskjell på føringen så ville dagen i dag vært heeeelt annerledes. Microsofts feil at det ble ei uke forsinkelse🙉.
MEN...da blir Q4 16 mill bedre...! 75% ordreboken som lå etter Q2 skal bokføres i H2, så da blir det et rekordkvartal i 4.kvartal. Blir greit det da.

Men; vi fikk da vite om at Microsoft har bestilt og fått levert utstyr og løsninger til andre anlegg enn bare til tech-sentrene. (Dette er ikke børsmeldt enda). Det er enormt viktig, for det åpner et helt nytt område, og forteller oss at Microsoft ser nytten av Cyviz, kanskje i alle kontorfasiliteter? I alle fall utvidet med nye områder allerede. Det kunne vært en begrensning på revenue fra dem som kunde når de siste tech-sentrene er kontrahert, men det ser altså ut til at Cyviz får en mye større plass enn bare disse. Det gjenstår nå sentre for kanskje inntil en kvart milliard, men disse andre fasilitetene er det enormt mange av, faktisk i omtrent alle storbyer i verden.

Vi fikk også vite at det allerede er interessenter som spør om å kjøpe opp selskapet. Det ønsker ikke Cyviz til denne prisen! De poengterer at alt er til salgs bare prisen er høy nok, men de ønsker ikke å bli kjøpt opp akkurat nå i alle fall.

Videre kom det frem at Cyviz ikke trenger penger, så emisjon er ikke et spørsmål. De vurderer oppkjøp av andre partnere, og da tenkes det heller på andre løsninger enn emisjon. (Regner med det kan være snakk om å utstede aksjer som betaling for selskaper, men det ble ikke nevnt). Dette er utrolig positivt, for vekstselskaper har ofte et kapitalbehov som grunn til å gå på børs. Cyviz har de pengene de trenger, og veksten fremover finansieres av revenue som kommer.

Videre er Accenture en enormt viktig partner, der det er flere tusen anlegg som potensiale. Siden Accenture velger Cyviz som partner på den gigantiske Expo-utstillingen nå, så skjønner man hva de forteller indirekte🙂? Det at Cyviz allerede har fått avtaler på 300 mill ned dem lover svært godt for større ordre fra dem også.

Dagen i dag ble nå av meg ansett å være positiv, alle områder viser vekst, jeg fikk svar på marginforbedring på Q&A, og jeg fikk svar på 3-årsplanen, i tillegg til spørsmålet om Microsoft som videre kunde. Eneste negative jeg klarte å finne var denne 1-ukers forskyvning av inntektsføringen på 16mill, som altså ville gitt pluss for hele Q3.

Men 9% ned?

Den skjønte jeg ikke! Da jeg heller opp med mer enn mindre Cyviz i porteføljen!
Myrabakk
21.11.2021 kl 14:58 1332

Fun fact om Cyviz:

18.desember 2020 - børsnotert
6 første uker av 2021: 4 meldte kontrakter på ca 50 mill med ulike selskaper.
23.februar 2021: selskapets aksjer prises til 43,59 kroner på det høyeste.
24.februar 2021 ble samarbeidet med Microsoft inngått.

Så et sprang 9 måneder i tid; etter mange nye kontrakter;

19.11.2021 Selskapet har meldt kontrakter for 200 mill med Microsoft, og totalt sett for nesten 340 mill så langt i år (288+51). Hva har skjedd?

Fra dagen FØR Microsoft ble kunde og frem til i dag er aksjekursen gått 6 kroner og 41 øre.

Det er 14,7% det. Småpent, men hva er egentlig selskapets verdi i dag???

Jeg tenker det kan være verdt å ta en sjekk her. Selskapet har altså en akkumulert ordreinngang for 2021 som ikke er langt unna det f.eks NEL rapporterer. NEL er også et grønt selskap, og begge leverer løsninger for miljøvennligere næringsliv. NEL er nå priset nær 50 ganger Cyviz.

Altså, med omtrent samme ordreinngang som NEL, myyyye bedre resultat, nesten 0,- i gjeld, og så er de priset til 2% av det NEL er. Logisk?

Ikke noe galt om NEL, de har et stort marked å vokse inn i. Men det har jammen CYVIZ også!
Redigert 21.11.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
28.11.2021 kl 20:57 1053

Noen som har tilgang til Carnegies analyser?
Jeg er blitt gjort kjent med at det jobbes med en oppdatert analyse etter Q3-tallene. Litt usikker på om den begynner å bli ferdig nå.