Sparing i fond stor avkastning

trend1
FOND 22.11.2021 kl 20:04 5430

Hei. Skal spare til en gutt. Innskudd 2 ganger i året frem til 18 års alder. 1 fond. Jeg tenker ett bredt globalt indeksfond med lavt gebyr..
Noen sm har noen forslag? Skal jeg velge valutasikret eller ikke?
Skal også sette opp en pensjonsportefølge til meg selv med flere fond, sparing i 40 år noen tips?

Mhv trend1
Redigert 22.11.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
01.12.2021 kl 22:45 5095

DNB global indeks er det beste om man sparer langsiktig. Det finnes mange fancy miljø varianter i dagens politiske korrekte verden som skal etterligne global indeks, men kjøp indeksen.

DNB Global indeks koster 0,21% årlig hos Sbanken. Selv om markedet er litt ned som nå så ser vi hvor stødig dette fondet står seg siden krona svekker seg relativt mye.
hectorgonzales
02.12.2021 kl 08:46 4969

Jeg har spart i følgende til meg selv: Globalt index fond, Nordisk index fond, Norsk fond og et Teknologifond.

DNB Global Index
KLP AksjeNorden Index
Danske Invest Norge Vekst
Franklin Techonlogy

Til ungene:
Lannebo Teknologi
KLP AksjeNorden Index
Zorin
02.12.2021 kl 08:51 4948

Jeg har selv følgende fond:

1. DNB Global Indeks
2. DNB Europa Indeks
3. DNB Norge Indeks
4. DNB Norden Indeks
5. DNB USA Indeks
6. DNB Teknologi (ikke indeks)
7. DNB Miøjøinvest (ikke indeks)

Som du ser så har jeg 7 fond. Ca. 70% av kapitalen min som er plasser i fond er i indeksfond. Hovedgrunnen til så mange fond er jeg liker å spre verdiene. De resterende 30% er i to andre fond som jeg har sansen for. Teknologi og Miljø. Begge områder som jeg mener er drivende i samfunnet i dag.
Aksjesparer
02.12.2021 kl 13:08 4864

Jeg har ganske lik fondsportefølge som sistnevnte. Ca 65% i norsk og globalt indeksfond. Resten i et teknologifond.
Kan si at jeg er i en situasjon (pensjonist) hvor jeg fra neste år, begynner å ta ut dryppvis, som tilskudd til pensjon. Sannsynligvis hver 3de mnd.
Altså på samme måte som jeg har kjøpt de gjennom mange år. (Får håpe det blir mange år med uttak) ((-:

Til barnebarna har jeg samme globale indeksfond til hver av dem, som jeg har selv.
Ikke noe galt med fordelingen dere snakker om her....
Men, det jeg lurer på er hvorfor dere sprer i så mange fond. Blir ikke dette nærmest umulig å "time" og for de fleste av oss vært bedre å gå mest for indeksfond??
Etter å ha fulgt markedet gjennom de siste par/tre tiårene. Og samtidig handlet massevis av enkeltaksjer, har jeg de siste årene tatt ut mye gevinst og overført til fond.
Altså redusering av risiko.
Men, ingen har jo fasiten i dette. Jeg ser det....

"aksjesparer"
Redigert 02.12.2021 kl 13:09 Du må logge inn for å svare