HAV group stimulerer til grønn skipsfart og tjener gode penger

ÆreVære
HAV 23.11.2021 kl 09:09 15156

Flott hvis HAV aksjen kan få bruse litt med fjærene. Den ble omtalt som "glemt i maskinrommet" av Finansavisen i august. Med en gang selskapet løftes frem så skjer det samme med kursen. Men det er en ting, en annen er hvordan de leverer:
HAV group er et selskap som stimulerer til grønn skipsfart. Myndighetenes pådriv for klimakutt øker selskapets muligheter for fremtiden, og for en investor har man en mulighet til å bli med på en reise til et grønt (ESG) selskap der kursen ikke allerede har gått. Ferskt selskap som ble børsnotert 4.mars i år, og under en tøff periode for grønne aksjer generelt. Dette til tross for meget gode tall.
Estimert omsetning og fortjeneste for inneværende år ble guidet før børsnotering, og omsetninga for hele 2021 er allerede forbigått etter bare et halvår. Og om en uke får vi fasiten på tredjekvartal. Grunnen til den høye omsetningen er at selskapet har tatt på seg en del totalleveranser der de har måtte kjøpe fra tredjepart for å kunne levere "full pakke". Dette presser naturlig nok marginene ned på den delen av omsetninga som må leies inn, men de vil til gjengjeld kuppe større kontrakter der de totalt sett sitter igjen med mer.
Så da har likevel selskapet tjent inn pene 56 millioner på bunnlinja pr.1.halvår i år. Det ga en ebitmargin på 9% som er noe ned pga.det jeg nevner over. Marginene vil derfor kunne øke fra dette nivået.
Selskap rangert etter omsetning:
1.Hav Design
2.Norwegian Electric Systems (NES)
3.Norwegian Greentech
4.Hav Hydrogen
CEO har selv uttalt at selskapet guider konservativt og legger vekt på at de skal kunne garantere å levere som guidet eller (mye) bedre. Her eliminerer han bortimot risikoen for negative avvik fra det som blir presentert. Legg merke til dette som et karraktertrekk for selskapet, da man raskt kan sitte igjen med et dårligere inntrykk enn det reelt skulle tilsi.
Guiding og litt info om de 4 selskapene:
Selskap nr.1, Hav Design: guides ned i omsetning etter en særdeles god periode som sies å nå skulle normalisere seg i 2.halvår. De har hatt formidabel inntekt, mye grunnet arbeid med de nye Havilla Kystruten-skipene, hvor en er ferdig og settes snart i drift (som en konkurrent til Hurtigruta). En kommer om noen måneder og ytterligere to er under bygging i Tyrkia.
For de som har fulgt med vet at de to første skipene har gitt store inntekter til Hav Groups tre selskaper men er i tillegg klargjort for hydrogenfremdriftssystem, som er det fjerde selskapet i HAV Group som kan levere. Fra de to første skipene som leveres så vet vi etter uttalelse fra selskapet at det gjenstår fortsatt 100 millioner som skal inntektsføres i q3 el.q4.
De to første skipene har verdens største batteripakke for skip og er på 6.2MW. Skal et cruiseskip gå inn i en verdensarvfjord så må det gå utslippsfritt.
Ut av dette leser jeg det slik:
●De to neste leveransene fra Havila Kystruten kan også komme til å gi store inntekter fremover, og som jeg ikke klarer å se at er ført inn i synlig backlog. Selskapet opererer noen ganger med skjult backlog (ukjent utstrekning) av konkurransemessige hensyn der de ikke vil avsløre detaljer og verdier ovenfor markedet. Jeg undrer derfor på om dette kan ligge skult også.
●Når Hydrogendelen til Hav Hydrogen blir klassegodkjent så er det med stor sannsynlighet kontrakt til Hav Hydrogen. Skipet er Hydrogen-klart, dvs.designet på skipet er klargjort for ettermontering. CEO har uttalt at man ikke kan forskuttere en kontrakt på Hydrogen basert på dette, og at det kan påvirkes av om staten vil komme til med stimuleringspakke for at de skal ta investeringen. Men personlig mener jeg at det er store muligheter for at det materialiserer seg.
Selskap nr.2(NES): guides sterk vekst (men kommer ikke frem i backlog. Se mulig forklaring i avsnitt om skjult backlog)
Meget fremoverlent selskap og fikk USCG godkjenning tidligere i år på sitt system som er verdens eneste totalintegrerte brosystem, RAVEN INS. (anbefaler å lese seg opp hvis man lurer på hva en USCG har av betydning). Leverer batteridrevne fremdriftssystemer, kailadeanlegg, elektriske kraner, med mye mer.
Selskap 3 (Greentech): ilegges kraftig vekst i de kommende år grunnet strenge krav fra myndighetene som omfatter alle skip. Knallgode ebitmarginer i q2 på hele 15.3%! Denne er foreløpig minst i omsetning men om de får til å levere slike marginer så blir det hyggelig siden også omsetningen skal mye opp i tiden fremover. De har inngått flåtekontrakter hvorav den ene er til rederiet Wilson med ca 120 skip. Leveransen begynte tidligere i år. De leverer også rensing til oppdrettsnæringa, og til brønnbåter som skal frakte levende fisk.
Selskap 4 (Hav Hydrogen) guides ikke og legges inn som en fullstendig oppside fra dagens nullverdi.
Har jobbet frem til nå med en prinsippgodkjenning fra DNV (Veritas) og Sjøfartsmyndigheter. Etter en del utvikling og samarbeid har dette blitt skjøvet litt frem i tid (ca Q1 2022) men skal til gjengjeld omfatte, ikke bare en prinsippgodkjenning men en fullstendig godkjenning av hele systemet, fra tank til forbrenningsmotor slik at de er sertifisert til å selge, montere og levere sikkerhetsprotokoller på produktet sitt som de har utviklet gjennom flere år, med ca 50% egeninnsats og 50% midler fra staten (ca.100 millioner fra hver).
Denne "forskningen er ikke ført som en eiendel i regnskapet og har kun blitt utgiftsført som en kostnad. Dvs.det er en potensiell stor oppside fordi regninga allerede er tatt. Og for de som kjøper aksjen på dette nivået, hvor det er meget lav markedsverdi på selskapet så vil jeg påstå at fremtiden ikke er i nærheten av å være priset inn. All den f&u som ligger i både Hav Hydrogen, BWMS og ikke minst alle tegningene til Ship Design får du på meget attraktive kurser nå. Det må kunne sies å være stor oppside med liten fare for nedside på disse nivåer, ut ifra alt jeg har fått med meg.
Noen positive kommende triggere:
-q3 om 5 børsdager. Forventer gode tall.
-nyansettelser
-CEO uttalte at det var skrevet kontrakter for 200 millioner mellom 1.juli og 31.august. (i sommerferiemånedene!)
-Ballastvannrensesystemer (BWMS) ekspanderer markedet til Yachts.
-De venter snarlig USCG godkjenning av BWMS
-Høyere marginer ventes i q3
-Hydrogengodkjenning 2022
-ekspansjon og/eller oppkjøp i nye markeder
-global megatrend
-stimuleres av tiltakspakker
-når Covideffekter har lagt seg vil det være en del besparelser i forhold til karantene, sykdom osv
-mangel på halvledere vil kunne gi en positiv effekt når dette normaliserer seg.
-NES er for øyeblikket en av to selskap som konkurrerer om kontrakt på det neste skipet som skal ta over tittelen til verdens største batteripakke på skip. En pakke på mellom 8-10 MW til Selskapet ScandLines. (Havila Castor har nå 6.2MW).
-Når det første Kystruteskipet settes i rute om noen uker så vil det bryte monopolet som Hurtigruten har hatt. Dette kommer nesten garantert å gi mediedekning i beste sendetid (dvs.dagsrevyen) og gjør journalisten en god jobb så blir det fremhevet hvilke kapasiteter skipet har og hvem som har levert de.
Også verdt å merke seg, usikkerhetsmomenter:
-aksjen har liten omsetning utenom tallsesong
-aksje trades av boter, både opp og ned, og på lave volum, og med stor spread.
-selskapet børsmelder kun større kontrakter og har til gjengjeld mange små kontrakter. Stillhet mellom disse kan føre til at utålmodige trekker seg.
-man må gjøre sine egne vurderinger om risikoen i aksjen knyttet til det som ikke allerede er på plass, dvs.uscg (Greentech) og Veritas(Hydrogen) og hvorvidt de kan dra ut i tid, og om det vil påvirke markedets vilje til å løfte kursen i den tidshorisonten du er innstilt på.
Kom gjerne med konstruktive synspunkter. Flere positive triggere da det er mange å ta av. PS. Det ligger flere intervjuer ute som er svært informative hvis man ønsker å høre dette rett fra kilden.
nidarost
27.01.2023 kl 12:25 3691

Det var nesten bare Eqva som solgte Hav-aksjer på tirsdag. Eqva solgte 177 501 aksjer av en total omsetning på 214 780 aksjer! Eqva eier fortsatt 953 497 aksjer. Men med dette tempoet kan Eqva snart være i null og billigsalget over.

Hav kjøpte drøye 40 000 egne aksjer og har nå 1 870 830 aksjer. Og - interessant nok - UCVO økte med 104 000 aksjer til 522 855 aksjer.
Grand Stone
27.01.2023 kl 13:55 3647

Litt nervøs for Q4, men Q1 og Q2 må da begynne å bli sikret en grei fortjeneste :)


40 000 aksjer på en dag. Begynner å skinne dette tilbakekjøpsprogrammet.

Patron72
29.01.2023 kl 13:50 3483

Hentet fra facebook gruppa til Hav group

HAV GROUP ER:
♤HAV DESIGN♤
♡NORWEGIAN ELECTRIC SYSTEMS♤
◇NORWEGIAN GREENTECH◇
♧HAV HYDROGEN♧
Jeg er han der som har uhorvelig mange aksjer, og skulle gjerne hatt enda flere. Har bevisst ingen admintittel i gruppa, men er veldig tett på investeringen min ved å følge med på hva selskapet driver med, hvordan økonomien og fremdriften går, stiller spørsmål til ledelsen der det er noe jeg lurer på og deler dette videre når det høver seg. Viktigst av alt, jeg føler ledelsen er åpen når vi spør, og at jeg forstår selskapet og hva de driver med. Jeg har med andre ord tiltro til ledelsen og deres håndtering av driften. Det er viktig i aksjemarkedet.
De er også veldig på tilbydersiden når de har rapportfremlegging hvert kvartal med presentasjon samt en åpen q&a session på slutten. Disse er gull etter min mening.
Det er ikke hver dag jeg åpner kjeften min og skriver noe her, men jeg følger likevel med. Og når jeg skriver så hender det jo at det er mye som ramler ut.
Jeg var for øvrig med på emisjonen og kjøpte mine første 100k aksjer til kr 18. (Synes fortsatt det er billig). Siden da har jeg godt over tredoblet antallet til stadig lavere kurs. Jeg akkumulerer fortsatt for å komme meg til ønsket nivå som er 1% eller 350k aksjer.
Første kursmål/analyse kommer oftest fra tilrettelegger og er gjerne noe man må lese med kritiske briller siden de offisielt er uavhengige av selskapet, men likefult har hatt og får gjerne flere oppdrag i fremtiden. De publiserte likevel en ganske bra og grundig analyse den gang (ca en måned etter børsnotering) hvor de mente at kursen i et godt marked burde ligge på 50 pr.aksje og i et dårlig marked på kr 25 pr.aksje. Dette uten å legge noen verdi i HAV Hydrogen. Du fikk altså en av de fire selskapene "gratis" i denne vurderingen! (Vanskelig å verdivurdere både inntekt og marginer)
Men mye har skjedd av det negative slag i markedene siden mars 2021: korona, grønn korreksjon, mye negativ vinkling av Euronext Growth, krig, osv. Og det som skjer i disse markedene påvirker også kursen i selskapet. I 2022 kom en ny analyse fra Fearnley hvor de justerer ned forventnkngene på kort sikt mens de opprettholder den på lang sikt. Kursen faller på nyheten og det virker som det kortsiktige bildet er viktigere enn det langsiktige, litt i strid med hva erfarne investorer messer om: time in the market. Men ok, sånn er det bare.
Nå har det gått snart to år siden HAV ble tatt på børs. Det er viktig å merke seg at HAV har mange flere års erfaring fra da de lå under Havyard, så erfaring og kompetansen, ikke minst teknologien de fikk med seg som er bygd opp gjennom noen tiår er nå overlevert oss aksjonærene til den søte sum av litt over 8 kr pr.aksje, eller ca 300 millioner for hele selskapet. (MCAP) En uhørt prising som ikke kommer til å vedvare.
Utskillelsen ble gjort for å synliggjøre verdiene i disse selskapene som lå litt gjemt i Havyardkonsernet. Selskapene som ble spunnet ut skal bidra til den grønne omstillingen til sjøs og er et satsningsområde fra politisk hold verden over. Det blir stadig strengere krav for både nybygg og ombygfging av eldre skip.
Det er ikke småtterier som har skjedd siden den gang HAV Group ble sluppet fri på børs! På ene siden har vi kontrakter som tikker inn. På den andre siden har vi forskningsområdene til HAV som en etter en materialiserer seg til å bli salgsklare produkter. Bl.annet:
●USCG godkjenning på Raven INS,
●USCG godkjenning på ballastvannrensesystem, ●DNV-godkjenning på hydrogensystemet som første i verden på lagring av hydrogen under dekk (mye strengere og komplekst enn lagring over dekk). Dette er prosesser som koster mye i utvikling.
Listen kunne vært mye lenger men les dere litt opp på hva de tre innebærer og dere vil begynne å forstå hvor langt fremme teknologien er på HAV Group sine systemer. Les dere også opp på hva en godkjenning fra US Coast Guard innebærer.
På den tredje siden har de åpnet NES (Norwegian electric systems) avdelingskontor i Tyrkia for å være nærmere markedene der det skjer. Og de har signalisert at de ser på flere nye lokasjoner å være tilstede i! HAV Hydrogen jobber pr.tiden med også å få DNV godkjenning på containerbasert brenselsceller som jeg personlig tror kan bli mye større enn hva folk flest aner. Gleder meg til de får en godkjenning av denne!
Ledelsen bruker verdiene i selskapet til å bygge seg opp, sten for sten på en lav-kost måte. Overskuddet går til dette fremfor å betale utbytte. (Hvis du ikke visste det; de drifter jo i pluss allerede nå til tross for at de er:
-et grønt selskap
-vekstselskap
-på euronext growth
Dette har gått under radaren på mange, og denne undervurderingen kan bli de nåværende investorenes største potensiale!
For fremtiden vil selskapet vurdere om det er mest hensiktsmessig å utvikle, ekspandere ytterligere, eller betale utbytte (eller en kombinasjon). I den sammenheng nevner jeg at HAV var langt fremme med en intensjonsavtale for å kjøpe opp selskapet Høglund Marine Solutions(selv om det strandet). De ser på andre oppkjøpsmuligheter der målet er å eie mer av verdikjeden i det som kan bli tildelt selskapet i en totalkontrakt. Hvis HAV mottar en totalkontrakt må de i dag leie inn eksterne for de deler de ikke besitter teknologi og kompetanse selv. Målet er at de kan tilby mest mulig selv og minst mulig innleide underkontraktører.
Men så har de økt eierandelen sin i Norwegian Greentech fra 87% til 100%. Så nå eier de 100% av alle de fire under HAV paraplyen.
HAV kjøper tilbake egne aksjer og har gjort det en stund nå, og disse aksjene er blant annet brukt som oppgjør til gründerne bak NGT (Norwegian Greentech) som eide ca 23% av sitt selskap (resten eide HAV) til at HAV nå eier 100% av NGT. Oppgjør for resterende 23% av selskapet ble gjort i HAV aksjer og det ble satt en salgskurs på kr 18 pr.stk da de fikk oppgjør (selv om kursen lå på rundt kr 14.50 da transaksjonen fant sted i mai 2022). Det viser at selskapet selv, og gründerne bak NGT har stor tro på at kurs kr 18 var et godt bytte. Disse folkene har helt sikkert lengre briller på i sitt eierskap i HAV.
Personlig tror jeg også de utvikler noe mer i NGT som kan komme til å koste en del i utviklingskostnad. For at gründerne skal slippe å stille kapital for sin andel så kan det være derfor de ønsket å selge sine siste 23% til HAV. CEO har ymtet frempå at det er noe nytt på gang der.
HAV er altså et helt annet selskap nå enn for to år siden da de ble spunnet ut av Havyard. Og for to år siden mente analytikerne i Fearnley Securities at verdien burde vært minst 25. Hvordan kursen nå da kan ligge på litt over 8 kr er helt frakoblet virkeligheten, men kan også delvis forklares av omstendighetene rundt Havyards utbytteaksjer, og nå til sist; det nåværende nedsalget i markedet.
Havyard sitt nedsalg skyldes kun at de ikke anser det som en del av sitt virke lenger å holde på en finansiell posisjon som aksjene i HAV utgjør/utgjorde for dem. De fikk 66.6% av alle aksjene i HAV da de fire selskapene som utgjør HAV Group ble spunnet ut i 2021. Før nedsalget startet så hadde Havyard rundt to millioner aksjer. Tempoet på nedsalget har økt i det siste og med dette tempoet er det ikke mange uker til de er sluttsolgt.
Det hører også med til historien at det i to omganger har blitt utdelt utbytteaksjer til aksjonærer av Havyard. De har da blitt tildelt HAV aksjer i stort mon som en "kompensasjon" for at de som satt i Havyard mistet de fire selskapene da de ble skilt ut. Dette har gitt markedet en del aksjeeiere som ikke har vært interessert i å holde på sine HAV aksjer og med det en følelse av et evigvarende salgspress. (les kursfall). Det skal bli flott å bli kvitt aksjeeiere som ikke egentlig vil ha sine aksjer fordi de er utdelt som utbytteaksjer men heller få inn eiere som ønsker aksjen i sin portefølje. Kort eller langsiktig.
Så hva skjer når Havyard er tomme? Det er nok mange spekulanter som nå posisjonerer seg for å bli med kortsiktig på den etter hvert så velkjente rebound-effekten. Man har sett det stadig oftere i det siste i andre aksjer og det er nok fordi det er lett å forutsi at man får en oppgang at så mange hopper på mot slutten av et stort nedsalg. Man trenger ikke besitte kunnskap om verken selskapet eller teknisk analyse for å forstå dette, og håper derfor på noen raske prosenter.
Men leser man seg i tillegg litt opp og forstår hva dette selskapet er i ferd med å oppnå kan det jo hende at en litt mer langiktig tilnærming til caset vil gi investoren mye mer oppgang enn en kortsiktig trade. (Jeg selger ikke selv om kursen hadde gått 300% på dette, så det jeg skriver er ikke for å øke kurs til egen vinning) Uansett må du føle deg trygg på dine egene valg.
Patron72
29.01.2023 kl 13:51 3481

Et par stikkord til slutt for å lære selskapet å kjenne:
-syklisk og prosjektbasert. Nedgang i inntekter er å forvente i perioder og må ikke nødvendigvis leses med negative briller. 2022 var et slikt år, 2021 var et mye bedre år.
-guiding i 2025 er laangt over 2021 (som jeg nettopp fortalte var et godt år)!!
-har mye større eiendeler enn det regnskapet viser. Det er grunnet måten selskapet utgiftsfører snarere enn å aktivere forskning og utvikling. Dette får regnskapet til å fremstå mer dempet enn det kunne. Eksmpel: de har brukt over 200 milloner på utvikling og forskning på hydrogenbrenselceller og lagring under dekk. Verdiene i HAV Hydrogen er bare en brøkdel i regnskapet. Men dette er også kommentert i årsrapporten med at det finnes betydelige verdier som ikke er bokført som eiendeler.
-selskapet har tidligere operert med skjult backlog. Dvs.kontrakter de har inngått men som ikke synes i ordreloggen. De kan for enkelte segment, f eks NGT være betydelig av størrelse i forhold til totalen. Uvisst om de har mye av dette nå.
-De børsmelder sjelden kontrakter av små verdier. Tror ikke jeg har sett noe bli børsmeldt på 10 og 20-mill.i motsetning til f.eks Teco 2030 som børsmelder alt om så de kun er på en halv mill.
-Betydelige kontrakter børsmeldes men har ofte ingen opplyst verdi grunnet konkurransemessige hensyn pluss at oppdragsgiver kan ønske dette holdt utenfor.
-selskapet er såkalt Asset light og kan skaleres opp eller ned ut ifra om det er mye eller lite å gjøre. Dette reduserer risikoen for store underskudd i tider som f.eks 2022.
-ledig kapasitet på nøkkelpersonell brukes til å styrke salgsapparatet slik at man får fulgt opp "leads" som igjen kan gi kontrakter.
Spør gjerne om det dere lurer på. Mye kunnskap blant medlemmene her.
Og den vanlige disclaimer: ditt valg, ditt ansvar osv.
Ha en fortreffelig søndag
Grand Stone
29.01.2023 kl 22:12 3349

Noen som vet hvordan HAV stiller seg til YARA's store satning innenfor bruk av ammoniakk (NH_3) i skipsfart? Er det innafor scopet til HAV-Hydrogen eller ikke?

Bakgrunnsinfo: Til info, Ammoniak brukes i dag i gjødsel, og produseres i dag av naturgass. Men det er også mulig å produsere det fra naturgass med CO_2 fanging (blå ammoniak) eller med hjelp av grønn hydrogen (grønn ammoniak). Fordelen med ammoniakk versus hydrogen er at ammoniakk kan kjøles ned til å være en væske slik at transport og fylling etc. er mye enklere.

Noen som vet fordeler og ulemper ved å bruke ammoniak istedenfor hydrogen i skipsfart?
Patron72
29.01.2023 kl 23:04 3303


Hav Hydrogen har ikke kommentert undertegnedes forsøk på å få en guiding på inntekter og marginer. Selskapet opererer innen en megatrend som mest sannsynlig kommer til å gjøre seg gjeldende i skipsfarten de neste tiårene, sammen med for eksempel ammoniakk. Selskapet har det siste halvåret integrert ammoniakk som en del av sin forretningsplan, uten å utdype mer om dette. 

https://investornytt.no/hav-group-ticker-hav-et-gront-selskap-som-tjener-en-god-del-gryn/

Redigert 29.01.2023 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Grand Stone
30.01.2023 kl 10:28 3174

oh, kult. Har litt troa på ammoniakk til skip, og er jo også støttet av Yara. Og fin artikkel. Med de kontraktene som er børsmeldt siste kvartalet begynner ting å se lyst ut fremover.

UerfarenInvest
01.02.2023 kl 11:16 2935

Her går det unna 👍
nidarost
01.02.2023 kl 16:03 2842

Er Eqva (Hyard) snart ferdigsolgt?

I forrige uke var Eqva's salg av HAV-aksjer på ca. 435.000 av en total omsetning på ca. 714.000 dvs. 61% av totalen. Ved inngangen til denne uka, hadde Eqva ca 733.000 HAV-aksjer igjen. Hittil i denne uka (inkl. omsetning så langt i dag) er det omsatt ca. 1.100.000 aksjer. Med samme tempoet på nedsalget som i forrige uke (61% av totalen) kan Eqva allerede ha kvittet seg med ca. 670.000 aksjer slik at de har under 100.000 aksjer igjen i beholdingen.

Mao. er himmelen snart skyfri for HAV-aksjen!

Smarte investorer som UCVO hadde økt til nesten 640.000 aksjer ved utgangen av forrige uke.
thypoon
28.02.2023 kl 13:29 2380

Står foran en massiv reprising. Priset marginalt over kassabeholdning, latterlig! High tech selskap
UerfarenInvest
06.03.2023 kl 08:29 2169

Hydrogen-løsninger tikker stadig nærmere….

https://newsweb.oslobors.no/message/584297
Patron72
06.03.2023 kl 09:17 2116

Nok en flott nyhet tikket inn idag.
Dette er et selskap som har fremtiden foran seg.

https://www.finansavisen.no/industri/2023/03/06/7991018/prinsippgodkjenning-for-hav-group-datter?internal_source=sistenytt
Redigert 06.03.2023 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Cashisking
14.03.2023 kl 18:12 1709

Notification of trade
Marius Koksvik (Vice President, Business Development) has on 14 March 2023 purchased 3 000 shares at a price of NOK 11,50 per share. After the transaction, Koksvik holds 5 171 shares in HAV Group ASA.
thypoon
23.06.2023 kl 08:45 1062

Dette selskapet er en tragedie på børs
UerfarenInvest
23.06.2023 kl 08:50 1049

Mener du selve selskapet, eller mener du børsen sin vurdering av selskapet?