En oversett diamant

Goldsmith
DVD 25.11.2021 kl 13:50 21811

Denne aksjen forstår jeg ikke.

I mars ble DVD lagt ut for tegning til USD 1 - som tilsvarte USD 85 millioner for selskapet inklusive USD 20 millioner kontanter. Riggen kostet USD 65 millioner.

Med dagens valutakurs går aksjen for USD 1.14 - en oppgang på 14%.

For noen uker siden ble et tilsvarende drillskip - Cobalt Explorer solgt for USD 180 millioner. Drillskipet er omtrent helt tilsvarende DVD sitt skip - med noe forskjellig utstyrsspec. Men det er "minor details". Skipet hadde ikke kontrakt og på samme måte som DVD så trenger skipet en betydelig oppgraderingsinvestering for å komme i produksjon.

Kjøpesummen tilsvarer en selskapsverdi for DVD på ca USD 190 millioner inklusive kontanter - eller USD 2.24/aksje. Det er NOK 20 aksjen.

Her kan man altså kjøpe et drillskip som industriaktørene verdsetter høyt nå - til halv pris.
Det her skulle ikke være mulig - men det er det altså!
Goldsmith
15.06.2022 kl 13:35 8584

At det er frykt i markedet er ganske åpenbart. Den åpenbaringen får du også ved å se på DVD.

En kurs i dag på 14.5, med USD på 10, gir en DVD kurs i dollar på 1.45. Med samme valutakurs som ved emisjonen (USD 8) tilsvarer det en kurs på 11.60 - eller 45% avkastning. Det kan man trygt kalle dårlig når boreskipets verdi har gått fra USD 65 mill til rundt USD 250 mill. ved salg.

Sett som skipsverdi tilsvarer USD 1.45 en verdi på skipet på ca USD 125 millioner.

DVD er med andre ord "ferdig resesjonspriset"!
Redigert 15.06.2022 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
patek5146
16.06.2022 kl 11:30 8435

Umiddelbart med en værdi på 250m så tilsvarer det jo at købe 30kr for 15kr, desværre bliver aktierne dumpet ud i rekord fart, man skulle tro at en flok arbejdere var gået igang med at skære hende op til ophugning😥
Fevang
16.06.2022 kl 11:57 8400

Hvor stor tror du skrapverdien er da?? Hehe
patek5146
16.06.2022 kl 12:07 8385

Var det ikke ca 60M i skrapverdi iflg prospektet 😂😂
Men hva faen med 10M til opplag kan hun vel ligge et års tid indtil prez poopy pants sænker renterne igen
Redigert 16.06.2022 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Fevang
16.06.2022 kl 12:11 8371

Stålprisene har jo steget mye siden da - så da er den enda mer verdt! Flotte greier!

Jeg kjøpte mer i dag på 14,15 - sikkert ren skjær idioti.
Redigert 16.06.2022 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
16.06.2022 kl 12:48 8312

Ved fall i aksjemarkedet, er det ofte enklest å selge aksjer med gevinst, noe de fleste har i DVD,men lurt er det nok ikke. Jeg håper på at ventetiden snart er over, slik at det kan medes om mulig salg eller utleie. Kursmål når det skjer: kr 25 til kr 30.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 20:43 8185

Hvordan anser du sjansene til at Dvd blir solgt nå?
Jeg tror en kan glemme det, rigg selskapene vil konsentrere seg om den tonnasjen de besitter, de girer neppe opp nå, men jeg har tatt feil før.
Dvd skal ha cred for at de fikset finansiering i ´tide´ ? men de har kanskje vært alt for sene med å selge ut, de hadde sjansen, men grep den ikke, for grådige?
En ser resultatet nå på aksjen.

Ikke for å male fanden på veggen, jeg tok ikke risken og er ute i break.
Olje prisen er fantastisk, gassen ekspøoderer, men sjansene for et salg minskes uke for uke og jeg tror neppe det skjer kortsiktig.
Det største spørsmålet nå er, hvor vil verdiene på skipet nå gå? Jeg tror neppe at rigg verdiene kommer til å stige nå, risiko kapital blir langt dyrere, rigg selskapene tjener ikke ´så fett´ Og har nok mer en nok med sitt nå og det de eier pdd, en å ´gamble´ på mer, de har trolig lært.

Et enslig boreskip uten kontrakt, som nå må låne penger for fortsatt betale varmt opplag der alt er svært usikkert, er vel neppe det første investorene løper etter.
Ja spennede tider vil det bli, kostnaden slep til Tyrkia har jo også økt betraktelig i pris.
Se Diamond Offshore, restrukturert, ganske fet flåte, snart Atl.
Redigert 16.06.2022 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Fevang
16.06.2022 kl 20:56 8161

Så lenge olja holder seg godt over 100 dollar regner jeg med at interessen for rigger og boreskip holder seg bra - og at verdiene på disse holder seg bra oppe og kanskje stiger videre.
Jeg blir sittende til det blir en avklaring. Som jeg har trodd lenge kan den komme når som helst.

Har du tenkt på at dollaren er knallsterk? Husker ikke hva den lå på når de kjøpte skipet, men det må vel ha vært endel lavere. Økningen i dollarkurs kan vel fort vekk utgjøre 2-3 kroner pr aksje?? Tenker jeg ikke riktig her da?
Slettet bruker
16.06.2022 kl 21:06 8175

Stigende dollar er bra for verdien, men en dollar kan ikke demme for etterspørselen,
jeg tror ikke dette er tiden der bore selskapene girer opp, hvorfor skal de egentlig gjøre det?
De kan kose seg med den flåten de i dag besitter, tjene greie penger fremfor å ta sjanser og kjøpe mer, ikke når prisene har steget siste 1,5 år.
Venter de et år eller 2 kan det være nye stressede asset på ny, slike case som Dvd, ja så fort kan ting snu.

Vi kjenner alle asset case, de som satser på raske klipp, de har en tendens til å feile, i det minste når grådigheten tar overhånd og en venter for lenge,
disse opp tikkene i syklusene varer så kort, blir kortere å kortere, bestandig, shipping og rigg.
Skulle Russerne nå ila neste 1/2 år legge ned våpnene, så vet vi alle hvor det bærer med oljen når etterspørselen svekkes i en resesjon.
Det skal eller ikke så mye til at asset prisene begynner å falle, følg med på stål prisene og hvor de pleier gå i en ressisjon, Dvd brant all cash i et år uten at noe skjedde, nå har de lånt penger, betale avdrag og rente, renter som stiger for å fortsatt få lov til å ha skipet i opplag.
Sier ikke det får til helvete, men kan fort gjøre det
Spennende tider.
Redigert 16.06.2022 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
16.06.2022 kl 21:27 8160

Merkelig hvor negativ enkelte blir når de har solgt. Redd for å gå glipp av oppgang? På generalforsamlingen 8/6-22 ble det antydet at dagratene ligger mellom 350k-425k$, og at markedsverdien på boreskipet antas å ligge rundt 250m$. Meg bekjent har ikke markedet forverret seg siden da, i motsetning til utviklingen i aksjemarkedet. Oljeselskapene tjener f.t. så mye, at de ikke vet hva de skal bruke pengene til. Men, hadde ikke vært meg imot om vi fikk en snarlig kontrakt.
Simen1234
16.06.2022 kl 21:29 8156

Er vel ingen som fortsatt tror på salg? Har jo vært tydelig en god stund nå at det er kontrakt det satses på
Fevang
16.06.2022 kl 21:50 8139

De selger vel hvis de får et tilstrekkelig godt tilbud?

Selv håper jeg på en god kontrakt - og salg om et år eller to.

Med et tilstrekkelig råttent aksjemarked så tør jeg ikke spå hvor langt ned aksjen blir presset. Kanskje kjører noen denne ned til 10,00 om noen uker eller mnd? Da ender det i så fall at jeg kjøper utrolig mye...
Simen1234
16.06.2022 kl 22:05 8137

Ja, men som kommentert over her har andre selskaper nok egne skip de kan få ut i markedet før de i det hele tatt ville vurdert å kjøpe DVD i dagens marked.
Får håpe de skaffer en kontrakt mot slutten av sommeren, er vel et par lengre kontrakter som er på anbud da. Hvis ikke kan dette bli stygt en periode igjen, og da må de hente nye penger
Fevang
16.06.2022 kl 22:09 8132

Det spiller vel ingen rolle om de henter 100 mill til i lån sett i forhold til hvilke verdier de besitter?
Marketwatch
16.06.2022 kl 22:25 8106

Trond Omdal: superboom i olje i 7 til 8 år fremover. Snart tomt for 7de generasjon boreskip. Jeg velger å sitte, selv om aksjemarkedet f.t. er negativt. Hadde vært skikkelig surt å stå utenfor om kontrakt meldes i nærmeste fremtid.
Simen1234
16.06.2022 kl 22:30 8087

Det får de aldri hentet, så den er det bare å legge død. De får lån til reaktivering hvertfall hvis det er kontrakt å vise til
Simen1234
16.06.2022 kl 22:31 8080

Jeg er selv i aksjen, så håper jo selvsagt på kontrakt. Men det har forumgjestene har håpet på i 12 måneder nå. Bare viktig å realitetsorientere litt
OilKing
16.06.2022 kl 22:32 8094

Ja her er det bare å være tålmodig. Nesten pinlig å lese hvor lite baller det er på enkelte skribenter her. Vi er i starten på en ny super-syklus innen olje. Med peak oil rundt 2028 (Spådd av Øystein Stray Spetalen i 2015 eller 2016). Lykke til alle sammen. Jeg garanterer at gutta i styret med Svend Anton Maier i spissen vet hva de holder på med. De kan ikke trylle, men de er sluggere på alt som har med olje, rigg og drilling å gjøre.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 22:44 8137

Å spå boom i olje i 7-8 år er selvfølgelig bare tøv som alle vet.
Ingen klarer knapt å spå 3 måneder frem i tid, slik er det i alt og med alt.

Jo Fevang, selvfølgelig kan Dvd fortsette å belåne skipet, men det brennes kontinuerlig cash og jo mer de brenner jo mindre vil jo egen kapitalen bli.
Det har gått 1,1/2 år lite har skjedd, og når ingen ting har materialisert seg i dette fantastiske bull markedet med 0 rente, hva er da oddsene for at noe skjer når ting begynner å bikke nedover? Bedre eller dårligere? med dyrere finansiering.

Lufter bare tanker, i gen vet fasit, min tanke er at Drill selskapene ikke kommer til å ta sjanser når verden nå går inn i resesjon, de kommer ikke til å gire opp og kjøpe asset, da blir gjerne resultatet at asset prisene begynner å gli ned.
Begynner stål prisene å bikke ned, så er det et faktum.
Det er enda restrukturerte selskaper med skip i opplag, de må først i arbeid før det blir aktuelt å kjøpe case som Dvd, slikt tar tid, gjerne lang tid og innen den tid har Dvd på ny brent mye belånt cash.
Og hvor god er sjansene for at Dvd snapper en lengre jobb, fremfor et etablert drill selskap, med varme/ kalde skip som kanskje er villige til å få det i arbeid selv på en lav rate med minimalt overskudd?
Redigert 16.06.2022 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Fevang
16.06.2022 kl 22:44 8139

Slutt å tull da!!! Om de så skulle trenge 200 mill så er ikke det noe problem. Bare skrapverdien er jo høyere. Så null risiko for långiver om så skulle være.

Noen som har regnet på hva skrapverdien er sånn ca med dagens stålpriser?
Simen1234
16.06.2022 kl 23:01 8261

Antok vi snakket dollar jeg siden alle tall før har vært i det…

Men ellers klarer de nok å låne 10-20 mill usd til ja, men det brennes fort. Og dvd har ingen inntekter så alt de låner kan ikke brukes siden det må settes av til avdrag og renter
OilKing
16.06.2022 kl 23:06 8253

Ja du lufter tanker. Men ikke enig. Er det noe olje-selskaper gjør så er det nettopp å ta høy risiko. Er jo derfor olje-bransjen er kjent for å være litt "cowboy". (Her i Norge er vi rolige cowboys). Men fortsatt litt cowboys her å. Stålprisene vil ikke sige ned. Alt tilsier at råvare-priser vil forbli høye og stige. Ingenting er skrevet i stein, men sånn er det med alt av aksjer; du må ta risiko for å bli belønnet.
OilKing
16.06.2022 kl 23:07 8262

Og når det gjelder det med peak oil, så er det nesten utelukkende en topp hvert 14. år. Bare å se bakover i tid, så vil du se at dette stemmer.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 23:33 8232

Takk for vurdering
Jeg tror vi snakker forbi hverandre,
Jeg tenker rigg selskaper, som nylig har vært i gjennom en 10-15 år ekstrem helvete,
jeg tror ikke de kommer til å ta større risik fremover med å belåne og kjøpe mer drill skip, vi snakker om oppkjøp av Dvd, slik markedene nå utvikler seg blir oddene for oppkjøp mindre og mindre, samtidig øker muligens sjansene for at aksjonærer i et relativt ilikvid selskap som Dvd begynner å lempe ut aksjer.
I realiteten spiser tid og cash burn opp mer og mer av verdi økningen på skipet vi har sett siden kjøp og børs inngang, skulle prisene på stål/asset vise tegn til å bikke ned, da er fort caset snudd på hodet og sterkt bear, kontra et strukturerte, etablert rigg selskap med jobber, et selskap som fortløpende betaler gjeld og som tjener gode penger.
Spennende tider.
Redigert 16.06.2022 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Quendi
16.06.2022 kl 23:39 8216

Hur skulle de bränna 10-20 milj dollar fort? De kan ligga på plats i Westcon många år för den summan. DVD har tagit ett lån för att påbörja reaktivering, sökt manskap till detta och saker går framåt. Aktien har idag gått 73% plus sedan start 2021, trots senaste veckans brutala nedgång. För flera 100% kan man leta någon annanstans, men här är ett säkert kort med goda utsikter.

Aktien kommer troligtvis som allt annat att sjunka nu, och når den så lågt som 10kr är det bara köpa på sig mer så kan det där kontraktet komma perfekt till att marknaden i stort börjar stabilisera sig. Risken är fortsatt extremt låg här.
Fevang
17.06.2022 kl 00:03 8192

Det var vel ikke et ordinært lån de tok opp? Så neppe noen avdrag - skal vel tilbakebetales i sin helhet når den tid kommer.

Og rentene er jo for ingenting å regne i den store sammenhengen.

Å si at pengene brennes fort er vel å ta i. Hvis det var slik hadde de sikkert sikret seg kreditt for et større beløp.
Fevang
17.06.2022 kl 00:08 8190

Morsom du long - ikke lenge siden du kjøpte på 15 og alt så "bra" ut. Hva i himmelens navn har skjedd på noen dager som gjør caset rimelig utrygt som ikke var kjent når du kjøpte??

Edit
Og hva tror du skjer med aksjen når/hvis en større aktør finner caset interessant?

Edit2

Du viser til Diamond Offshore og skriver nesten ATL. Du glemmer å skrive at den nådde ATH for bare en uke side!!! Men ikke lange tiden de har vært på børs etter restruktureringen - så ikke noe bevis på noe som helst.

Ellers leser jeg at OPEC+ ikke er i nærheten av å oppfylle sine produksjonskvoter. Men det er vel bearish det også da...
Redigert 17.06.2022 kl 01:26 Du må logge inn for å svare
Vergil
17.06.2022 kl 07:36 8083

Ha ha, dette ble komisk Long! Her om dagen var det beste penger på gata-case på OSE og nå er du ute??? Kanskje med en skvett i trusa og et realt tap oxo? Lykke til og riktig god sommer😎Mvh
Goldsmith
17.06.2022 kl 07:41 8114

Jeg føler vel at det har skjedd en del de siste dagene og uken som gir grunnlag for litt forsiktighet. Det er nok også en naturlig konsekvens av makroutviklingen at kjøperne ikke akkurat står i kø på kort sikt for dyre real assets (høyere rente) og at oljeselskapene nok en gang blir mer enn edrulige for en periode!
Det rokker ikke for behovet for drillskip over kneika, men på kort sikt ser det lit rufsete ut - også for drillskip

I DVDs tilfelle oppveies dette (noe - forhåpentlig helt) av at skipet prises i aksjemarkedet til under 50% av verdien!
Struts
17.06.2022 kl 10:45 7995

Leser aldri hva Long-i-ikke-noe og short-i-alt skriver, men din kommentar var fin!
Redigert 17.06.2022 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
17.06.2022 kl 13:26 7867

Ellers indikerer markedsrapporter at TotalEnergies har tildelt, eller er nær å tildele, kontrakt for et planlagt åttebrønnsprogram offshore Nigeria, ifølge Riglogix torsdag.

"Det er ryktet at operatøren kan plukke opp UDW-boreskipet "Deep Value Driller", som for tiden er i kaldt opplag i Norge. Vi forstår at det kan være en rigg-management-avtale med Dolphin Drilling for arbeidet", skriver Riglogix.
Simen1234
17.06.2022 kl 13:52 7821

Ville ikke stolt på det når det står at riggen er i kaldt opplag...

Redigert: har du link?
Redigert 17.06.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Simen1234
17.06.2022 kl 14:38 7726

Fikk svar fra et meglerhus på at de også har hørt ryktene, men at dette avhenger av at OML 130 lisensen blir forlenget (utløper i 2024). Og at ting har en tendens til å ta mye tid der nede, så ville ikke holdt pusten på snarlige nyheter
Quendi
17.06.2022 kl 15:09 7658

Long, det är komiskt att var gång du går ur aktien kommer nyheter som ökar värdet på aktien med 15-20%. Hoppas du prickar rätt nästa gång du går in. Trevlig helg allesamman!

Edit: Ser gärna också en länk till det om du har, Goldsmith.
Redigert 17.06.2022 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
gogl mannen
17.06.2022 kl 16:21 7490

Nydelig om så er tilfelle! 3år på ok rate hadde gjort vei i vellinga:)

Longs, du solgte vell ikke på billigsalg?
Vergil
17.06.2022 kl 17:38 7373

Nå har det allerede gått rykter om Total og Nigeria et års tid, så dette kan skje når som helst… Mvh
Goldsmith
20.06.2022 kl 07:33 6800

Nettopp, meldingen kommer etter en lang prosess - som nærmer seg slutten! Forhåpentlig raskt!!!
Struts
20.06.2022 kl 09:53 6703

Ser fra dagens VPS-logg (handler foretatt rundt torsdag forrige uke) at Thor Hushovd har kjøpt 137K aksjer. På den annen side har Dukat AS (Tor Aksel Voldberg) kvittet seg med hele sin post på 225K aksjer.
Redigert 20.06.2022 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Quendi
20.06.2022 kl 10:20 6667

Rep möjligen att du blev outad nu