Stusselig å være rik i Norge

PSI- Investor
04.12.2021 kl 08:45 2621

Det er helg så jeg tar med den frihet å starte en tråd.

Jeg synes det skjer noen veldig unødvendige ting i Norge for tiden
I- landsproblemer riktig nok, men altså så unødvendig.

Den nye regjeringen har jo etter min mening brukt mesteparten av sin makt så langt på å skulle TA de rike.
Hvorfor dette er så viktig er en ting. Men altså når noen må TAS, da er de vel på en måte en fiende? En veldig stor andel av landets beboere er fienden? Pussig og meningsløst!

Men altså definisjonen av å være så rik at man må tas det reagerer jeg på.
For grensene er altså satt til følgende, og det holder at man er innenfor bare ett av kriteriene:
De som tjener mer enn 600.000,- kr i året
De som har mer enn 1.650.000,- kr i formue
De som eier aksjer. Selv om man f eks er student.

Jeg synes dette er så stusselige tall. Det er så jeg begynner å kjenne litt på at jeg faktisk synes litt synd på disse rike!
Å være i en gruppe som akkurat har så man klarer seg og likevel være en målskive som må TAS.
Altså hadde vi bodd i et land som desperat trengte penger.
Men oljefondet setter jo nye rekorder daglig.

Når denne gruppen ‘rike’ nå snart får strømregninger som tar halve netto månedsinntekten og samtidig skal måtte betale mer skatt da tenker jeg at opplevelsen av å være rik ikke blir helt som man hadde tenkt seg når man ble definert som rik.

Som sagt: Stusselig å være rik i Norge! Jeg synes litt synd på dem jeg.
Kbkristi
04.12.2021 kl 09:38 2543

Det er nok vanlige folks tur til å tas.
Vanlige folk må vel være de som klarer seg selv uten stønad fra Nav og det offentlige.
Med strømregninger på astronomiske 10 kr pr KW / t, som kan bli en realitet ifm bortfall av reaktoren i Stockholm, så vil vel mange slite.
Legg på lånerenta og øk skattene, så er de fleste på grensa til offentlig stønad.
Bensinpris på 20 kr pr liter og mer covidtrøbbel, så har regjeringen fått trykket ned befolkningen.
De eneste som ikke må spare penger, er jo politikerne. Støre tok med seg 20 milliarder til Glasgow, men det lå langt inne å omgjøre vedtaket om at de handikappede skulle få beholde ei timelønn på kr 16.
En politiker burde ha tenkt hver morgen: Hva godt kan jeg gjøre for mitt folk i dag?
I realiteten tenker de kun på hvem flere som kan tas. Er det noen avgifter som ikke er oppfunnet enda?
Det er det helt sikkert !!!
Slettet bruker
04.12.2021 kl 09:51 2506

Vi skal vel taes for å puste, drite i egen dass osv. Det som er ubegripelig er at dette med blogg/vlogg osv. Alt forurensing via datasenter som "passer" på de nydelige bildene (og det er endel) for disse nye journalistene..ofte kalt for influensere :-)) heheheh.. CO2 avgift på sosialemedier bør vi kunne se snart..

Politikk, er til for dem som ikke ønsker/gidder jobbe, spesielt er det også at disse lazy menneskene gjerne havner i rådgivningsfirmaer etter/mellom slagene i politikken :-))
PSI- Investor
04.12.2021 kl 09:55 2493

Veldig enig i at politikere burde tenke på hva godt de kan gjøre for folket.
Det må da være hovedoppgaven!

I verdens rikeste land, som ikke trenger flere penger, kan ikke det å fronte misunnelse ved å skulle TA folk med vanlig økonomi være noe å være stolt av. Å fronte misunnelse kan ikke være å gjøre noe godt for folket.
Det er rett og slett helt meningsløst dumt.

Og ja det med de uføre, hvem er det som blir glad for at uføre ikke skal få lov til å gjøre noe meningsfylt med dagene sine i form av en liten stilling i arbeidslivet?
Og hvis det faktisk finnes noen som blir glade for dette burde de skamme seg!
Det å være ufør er ikke noe å hige etter!
pengex
04.12.2021 kl 23:16 2221

Akkurat det der med å drite i egen dass er ganske dyrt. Med mindre du kjører utedass.
vicktor
05.12.2021 kl 01:00 2099

Det er dessverre slik at et stort flertall ikke forstår så veldig mye av politikken som føres.
Så de lar seg veldig lett lure av disse sosialistiske frasene.
Vi har mange driftige flinke industriledere i landet, som satser egne penger og jobber nesten døgnet rundt.
Disse skaper tusenvis av arbeidsplasser. Det er ikke slik at disse lever et luksusliv med svære palasser og
bruker tiden ved bassengkanten. Disse bruker pengene (overskuddet ) til modernisering av anlegg og oppdateringer.
Nå skal disse få økte skatter, som bidrar til at de mister konkurranse evne, det er svært lite lurt
Det er faktisk slik at du har ikke noen formue, dersom du eier en bolig til kr 1 650 000,- Du for nesten ikke kjøpt deg en
en roms leilighet på 20 m2 enkelte plasser i landet. Hvem er det som føler seg rik, med en en roms leilighet ?
Det er tydelig at enkelte av våre politikere vil ikke at vi skal eie noen ting.
Slettet bruker
05.12.2021 kl 01:08 2080

Stusselig å være rik i Norge kanskje, men heller rik og lykkelig enn fattig og syk
vicktor
05.12.2021 kl 01:32 2044

BjørnBørson
Selv om du er rik, så trenger du ikke nødvendigvis å være lykkelig.
Jeg tør påstå at mange fattige er lykkeligere enn mange rike.
Slettet bruker
05.12.2021 kl 01:41 2028

Helt enig Victor:) Skrev det mest for at jeg selv syntes det var et litt fornøyelig utsagn, men det var kanskje ikke det:) Heller fattig og lykkelig en rik og ulykkelig ja:)
vicktor
05.12.2021 kl 01:54 2009

BjørnBørson
Du husker vel sangen ; Ja, de peenga er til bekymring for fattig og for rik.
Noen er ganske fornøyd med et lite kryp inn, noen øl i uka på puben og en fotballkamp med kompisene.
Andre har investert millioner av kroner (med mye lån) ligger våken om natte og tenker på hvor mange
av de ansatte som kommer på jobben dagen etter.
Slettet bruker
05.12.2021 kl 02:19 1980

Ja, he he . den sangen er jo veldig beskrivende for pengers betydning og fokus for veldig mange;) Det er klart det er viktig med ett sunt perspektiv på hva som virkelig betyr noe i livet, men hvis forutsetningene ligger til grunn (sånn som fysisk og psykisk god helsetilstand eksempelvis) kan tilstrekkelig med penger være en viktig faktor for opplevelse av lykke. For de fleste er det nok en betydelig stressfaktor å være i en situasjon hvor man ikke får endene til å møtes økonomisk, men for all del- god økonomi er kun en av mange faktorer som kan gi opplevelse av lykke .Nå begynner det imidlertid å bli sent og ønsker derfor avslutningsvis alle som leser dette all mulig lykke i livet- uavhengig av økonomisk status og situasjon;)
Sonatrach
07.12.2021 kl 08:04 1568

Sant nok, men som ulykkelig rik slipper man i det minste å drikke dårlig vin......