Stad skipstunnel bør droppes.

Slettet bruker
04.12.2021 kl 19:59 1114

Isfri nordøstpassasje blir ikke noe av. Da faller mye av grunnlaget bort. Vi har andre
samferdselsprosjekter her i landet som bør prioriteres langt foran en evt. Stad skipstunnel.

Egentlig synes jeg nå hele skipstunnelen bør droppes. Mye av et tvilsomt grunnlag er
borte.

https://www.tu.no/artikler/enorm-interesse-for-a-bygge-verdens-forste-skipstunnel/515582
DividendYield
04.12.2021 kl 21:14 1076

Flott og viktig prosjekt for kysten. Viktig prosjekt i forhold til å få overført varer og gods fra vei til sjø og bane. Viktig for sjøfarten langs norskekysten.

Trenger ikke nye omkamper her nå, kjør på👍💪
nostalgen
05.12.2021 kl 09:19 986

Blir et glimrende prosjekt med stor samfunsnytte. Håper en velger Norsk toteleneprise. Burde ha vært bygd for fler 10 år siden
Fluefiskeren
05.12.2021 kl 10:01 955

Hvor ble sjømannskapet av? Her rodde og seilet man for lang, lang tid tilbake. Uten værmeldinger, AIS , samband og all verdens andre hjelpemidler. Nå skal de liksom ikke klare det lenger? Landskapet rundt Stadlandet er vakkert og f.eks. Hurtigruta har gjort det klart at de ikke vil benytte den.

Nå er det kritisk mangel på helsearbeidere. Folk orker ikke lenger. Fastlegeordningen står for fall. Sykepleiere på sykehusene slutter. Rett og slett for at de ikke orker lenger. Ber pent om mer ressurser, men politikerne overser dem fullstendig.

Nei det er mye viktigere med en stor kanal gjennom fjellet som man klart seg utmerket uten i over tusen år. Mye mer stas for politikerne det. Det foregår merkelige prioriteringer i landet vårt nå. Vi har også sett hvem som får koronastøtten. Jo store konserner og bedrifter som uansett hadde gått med overskudd. De tar da ut overskuddet isteden og gjør seg enda rikere på våre skattepenger. Små bedrifter som sliter får lite eller ingenting. I stedet for utbytte får de permisjoner. For ikke å snakke om naturen vår som gladelig ofres for utenlandske investorer som tar med pengene våre til skatteparadiser. Subsidierte penger som arbeidsfolk betaler i skatt. Det må et opprør til.
CapitaL
05.12.2021 kl 10:33 907

På begynnelsen av 1800-tallet var gjennomsnittlig levealder omkring 40 år her til lands. 100 år senere ca 60 år.. og i dag over 80 år.
Det betyr at utviklingen går fremover og at alt ikke var bedre før;)
En skipstunnel betyr visstnok både økt sikkerhet og reduserte utslipp.. og selvsagt arbeidsplasser og slike bagateller.

Bygg i vei!
OeJo
05.12.2021 kl 11:30 862

Å diskutere om den skal bygges eller ikke er omtrent like produktivt og tidsmessig riktig som å diskutere om jernbanen skal elektrifiseres - denne saken er ferdigsnakka for lenge siden. Det var masse fornuftige motargumenter, men disse ble overdøvet av en "tunnellobby". Den vanlige skipsfarten hadde greid seg, som den alltid har gjort, men det åpner seg nå en mulighet for et hurtigbåtsamband nordover fra Bergen, så jeg ser noe positivt i prosjektet.
Å diskutere om det er norske selskaper som skal få bygge er også bortkastet - det toget gikk sammen med EØS-medlemskapet. Tipper Skanska - de er eksperter på tunneler som detter sammen, Det blir masse arbeidsplasser i lang tid fremover - først og fremst for polakker.
Lim Gordon
05.12.2021 kl 14:33 799

Men hva med Folla og Hustadvika, da, skal det ikke kjøres hurtigbåter der?
OeJo
05.12.2021 kl 15:55 754

Eller Geilo og Hemsedal, Lake Superior - mange navn en kan komme på. En kan jo også fundere på hvorfor ikke Holmekollbanen går til Karasjokk.