RECSI: .. KOLLAPS I SILISIUMPRISENE I 2023 (?)
TO SPØRSMÅL:
1. Hva mener folk om realismen i påstandene om at sislisiumpriser vil rase ned mot 10 dollar i 2023?
2. Hvis dette skjer, hvilke konsekvenser vil dette ha for planene for en eventuell gjenåpning av ML i 2023?
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/12/07/7785565/spar-priskollaps-i-solmarkedet
1. Hva mener folk om realismen i påstandene om at sislisiumpriser vil rase ned mot 10 dollar i 2023?
2. Hvis dette skjer, hvilke konsekvenser vil dette ha for planene for en eventuell gjenåpning av ML i 2023?
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/12/07/7785565/spar-priskollaps-i-solmarkedet
Redigert 08.12.2021 kl 11:25
Du må logge inn for å svare
Dette nevnte SB1M i rapporten deres hvor de ga REC en TP på 13kr.
Jeg har hørt at ML kan kjøre tilnærmet uavhengig av silisiumpris, såfremt det er over en viss grense som har blitt nevnt her på forumet. Jeg husker ikke nøyaktig hva denne var.
Uansett har REC et fortrinn i hvor miljøvennlig de produserer, og dette er det nok mange som setter over kostpris, nå i det grønne skiftet.
Jeg har hørt at ML kan kjøre tilnærmet uavhengig av silisiumpris, såfremt det er over en viss grense som har blitt nevnt her på forumet. Jeg husker ikke nøyaktig hva denne var.
Uansett har REC et fortrinn i hvor miljøvennlig de produserer, og dette er det nok mange som setter over kostpris, nå i det grønne skiftet.
Nå er jo dette tilnærmet det samme som har blitt sagt før. Du ser jo hvordan det har gått prisene har steget veldig mye siden da og de har tatt grundig feil nå prøver de igjen. Selvfølgelig vil ikke prisene være så høye som nå hele tiden det sier seg selv men 10 dollar kommer den aldri ned til. Verre er det at dette plutselig var viktig for Fa og lage en pluss artikkel om dette tro hvorfor:))
Spørsmålet til deg er hvorfor ditt store behov for å bruke CAPS LOCK for å fremheve dette:)))) Om du tror noen lar seg skremme av dette her tar du grundig feil:))) Bortsett fra et par små aksjonærer kanskje da som ikke har fulgt med i timen:)))
Redigert 08.12.2021 kl 07:19
manman01
08.12.2021 kl 07:26
6059
Behøver du virkelig en ny tråd hver anden gang du har noget på hjerte? (:
Nøjjj hvor ville der være et hav af lort at skulle sortere igennem hvis alle gjorde dette (:
Nøjjj hvor ville der være et hav af lort at skulle sortere igennem hvis alle gjorde dette (:
Det spås i hytt og pine av disse såkalte ekspertene og de har sjelden rett. Enten det er oljepris eller andre priser, enten den ene eller andre veien, så vet ikke disse selvutnevnte ekspertene mer en oss andre .
Nsxnsx
08.12.2021 kl 07:37
5966
Noen angrer nok at de har solgt....og prøver å komme inn igjen billig.
Jeg har kjøpt og kjøpt og gått mot ALLE råd. 80% i Recsi.
Aldri hatt større antall aksjer....og sitter helt trygt. Minimum frem til 2025 antakeligvis 2030.
Jeg har kjøpt og kjøpt og gått mot ALLE råd. 80% i Recsi.
Aldri hatt større antall aksjer....og sitter helt trygt. Minimum frem til 2025 antakeligvis 2030.
manman01
08.12.2021 kl 07:39
5932
Det bliver fandme for meget nogle gange. Moses Lake kunne springes i luften, og FA havde vinklet det positivt fordi REC ikke længere ville have den usikkerhed, eller whatever.
omac
08.12.2021 kl 07:44
5866
Tipper det er en analytiker, tror dere de klarer å forutse verden om 12-18 måneder. De bommer på det meste uansett. Energipriser i taket, økende etterspørsel etter ren produksjon gjør at Kineserene sin kullfyrte statssubsidierte Silisium smaker dårlig.
Hehe nå får du snart høre at man ikke tåler kritikk osv gjenganger dette her:)) Når man ikke har noe annet tyr man til halmstrå som dette, som også Nemi har gjort siden 3kr:))
Vi har hørt om alt fra skattesaken til konkurs gjennom en årrekke og man har tatt grundig feil gang på gang.
Spesielt nå er at vi antaglivis står foran store nyheter og da er det mange som er nervøse for ikke å være med. Om man sitter rolig kan man lene seg tilbake og nyte sirkuset:))
Vi har hørt om alt fra skattesaken til konkurs gjennom en årrekke og man har tatt grundig feil gang på gang.
Spesielt nå er at vi antaglivis står foran store nyheter og da er det mange som er nervøse for ikke å være med. Om man sitter rolig kan man lene seg tilbake og nyte sirkuset:))
Redigert 08.12.2021 kl 07:47
Nsxnsx
08.12.2021 kl 07:46
5825
FA kan baisse så mye de vil....akkurat som Voleon som fortsetter å sette short, og Nemis som holder på sitt.
Når de ikke evner å forandre sitt standpunkt når verden endres totalt så vil de alltid tape til slutt. Forøvrig som på alle andre områder i livet. Er man for konservativ så henger man alltid etter og går glipp av det meste 😉👍
Når de ikke evner å forandre sitt standpunkt når verden endres totalt så vil de alltid tape til slutt. Forøvrig som på alle andre områder i livet. Er man for konservativ så henger man alltid etter og går glipp av det meste 😉👍
manman01
08.12.2021 kl 07:48
5776
Det virker det til. Mange herinde er godt lastet op i REC, som du siger mod alle råd, mere end 50% i denne ene aktie. Mig inkluderet.
Det har lønnet sig indtil videre, og argumenterne for at det ikke fortsætter er tynde. Det næste 5-10 bliver vilde, startskuddet går først når ML åbningen er annonceret :)
Blot opvarmning dette :)
Det har lønnet sig indtil videre, og argumenterne for at det ikke fortsætter er tynde. Det næste 5-10 bliver vilde, startskuddet går først når ML åbningen er annonceret :)
Blot opvarmning dette :)
VanDiemen7 skrev Gammel artikkel. Mer Hegnar-hat mot Røkke.
Muligens har Hegnar lagt RECSI for hat, men det er uvesentlig i forhold til spørsmålene ovenfor. Har du noen relevante tanker relatert til problemstillingen, så er det ok at du ytrer deg - hvis ikke så er det fint om du rabler tøvet ditt på en av de andre hausetrådene til RECSI.
Og hva er BEGRUNNELSEN DIN for at prisen ikke skal under 10 dollar? .... Det er ikke altfor lenge siden prisen var under 8 dollar.
Hvis du har noe innsiktsfullt å bidra med, så må du gjerne skrive på denne tråden - alternativt så er det fint om du peller deg vekk fra tråden.
Redigert 08.12.2021 kl 08:14
Nsxnsx
08.12.2021 kl 08:12
5454
Tror vi kan få en todelt prising. En i Kina for innenriks markedet som sikkert kommer under 10 dollar.(produsert med kull og tvangsarbeid) og en for resten av verden produsert med lavt miljøavtrykk. Som sikkert vil holde seg godt over 20 dollar.
Bare en tanke og en begrunnelse som du var på jakt etter.
Bare en tanke og en begrunnelse som du var på jakt etter.
Har ingen tro på at prisen skal under 10 dollar selv om den har gjort det en periode kan du begrunne hvorfor de skal dit?. Baserer du virkelig dine investeringer på en Fa + artikkel:))))
Sol skal bygges ut over alt fremover at prisene skal ligge så høyt som nå blir det nok ikke, men de har sagt det en stund at det vil falle mens det bare har steget. Uansett Rec vil fint overleve om du er redd for det:))
Sol skal bygges ut over alt fremover at prisene skal ligge så høyt som nå blir det nok ikke, men de har sagt det en stund at det vil falle mens det bare har steget. Uansett Rec vil fint overleve om du er redd for det:))
hehe visste det vel person angrep ble det letteste når du ikke har noe å komme med, kun CAPS LOCK og ny tråd om denne artikkelen som ble diskutert i går:))) Som du i dag lager store overskrifter om og ny tråd med:))) Lås tråden din du så kan du prate med deg selv der om mine meninger ødelegger for deg)))
Redigert 08.12.2021 kl 08:20
VL
08.12.2021 kl 08:22
5276
Donald, sist skrev du at du hadde breaking News om USA og Kina handelsavtale. Har ikke skjedd noe som helst etter det , så ikke vær så krass nå. Prisen dundret ned mot 8 usd pga av subsidieringen og tvangsarbeid i Kina. Nå som de blir utelukket fra verden så vil selvsagt prisen stabilisere seg på et høyere nivå. TT har alltid sagt at mellom 15-20 usd uten straffetoll hadde de kunne levd godt med.
manman01
5265
Halvdelen af Kina's polysilicon kan ikke ramme USA uden store problemer hen af vejen (hvis overhovedet), eftersom produktionen ligger i Xinjiang.
FACT SHEET: New U.S. Government Actions on Forced Labor in Xinjiang
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/06/24/fact-sheet-new-u-s-government-actions-on-forced-labor-in-xinjiang/
JUNE 24, 2021
Xinjiang sanctions and the PV supply chain
https://www.pv-magazine.com/2021/01/26/xinjiang-sanctions-and-the-pv-supply-chain/
JANUARY 26, 2021
FACT SHEET: New U.S. Government Actions on Forced Labor in Xinjiang
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/06/24/fact-sheet-new-u-s-government-actions-on-forced-labor-in-xinjiang/
JUNE 24, 2021
Xinjiang sanctions and the PV supply chain
https://www.pv-magazine.com/2021/01/26/xinjiang-sanctions-and-the-pv-supply-chain/
JANUARY 26, 2021
Redigert 08.12.2021 kl 08:24
Nsxnsx
5252
At prisen stabilisere seg rundt 20 dollar vil bare være positivt. Da vil flere investeringer komme fortere. 35 dollar er nok i overkant...bra -for et velfungerende marked.
Redigert 08.12.2021 kl 08:23
VL
08.12.2021 kl 08:27
5195
Og siden du kjefter på andre pga haussing så ser på deg selv. Krigsoverskrift for alt og ingenting, sist gang har det BREAKING NEWS over samtalen mellom XI og BIDEN. Handlet ikke om handel i det hele tatt! Nå er det BAISSING og at vi skal polyprisen dundre ned til under 8 usd, kappen snur fort etter vinden i disse tider!
For å svare et spørsmål med et annet spørsmål:
1. Hvis prisen raser ned mot 10 dollar som du sier, hvem kan evt. konkurrere med Kina på dette?
Tror du verden, rent politisk, vil la kina forsterke sitt jerngrep om silisium-produksjonen i tiden fremover?
Spørsmålet er så enkelt..
Som tar oss videre til pt. 2.
Hvis politikerne tenker at det er helt greit å la Kina forverre klima og energi-krisen, og beholde sitt monopol på "fremtidens gull", ja da kan det se dystert ut for RECSI.
Kan du peke på noe som antyder at det skal skje?
For jeg har lett nytteløst etter slik fakta 🙃
1. Hvis prisen raser ned mot 10 dollar som du sier, hvem kan evt. konkurrere med Kina på dette?
Tror du verden, rent politisk, vil la kina forsterke sitt jerngrep om silisium-produksjonen i tiden fremover?
Spørsmålet er så enkelt..
Som tar oss videre til pt. 2.
Hvis politikerne tenker at det er helt greit å la Kina forverre klima og energi-krisen, og beholde sitt monopol på "fremtidens gull", ja da kan det se dystert ut for RECSI.
Kan du peke på noe som antyder at det skal skje?
For jeg har lett nytteløst etter slik fakta 🙃
Redigert 08.12.2021 kl 08:28
curvike
08.12.2021 kl 08:28
5178
The polysilicon price may follow a V-shaped curve in 2022
https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/first-rays-of-light-at-the-end-of-the-polysilicon-high-price-tunnel/
https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/first-rays-of-light-at-the-end-of-the-polysilicon-high-price-tunnel/
Beinlich
08.12.2021 kl 08:28
5156
1. Det er ingen her inne som kan spå prisen på silisium i fremtiden, akkurat som det er ingen analytikere som klarer det. Så ser ikke helt grunnen til at du spør. Den kan gå opp, og den kan gå ned. Det er den eneste korrekte spådommen.
2. Dersom prisen på produktet ML skal selge kollapser ned mot $10 eller lavere er det helt åpenbart at det påvirker avgjørelsen om gjenåpning. Om det stopper avgjørelsen om å åpne ML er en annen sak. Det avhenger av mange andre faktorer som fremtidsutsikter, faste kontrakter om leveranse, miljøvennlighet, osv osv.
Jeg spør meg heller følgende, hva tror jeg vil vokse mye i fremtiden? Bensin og olje? Nei. Solpaneler? Ja. Konklusjonen min blir at jeg må kjøpe meg inn i bransjen der jeg mener det blir vekst de neste 10, 20, 30 årene. Vanskeligere er det ikke.
2. Dersom prisen på produktet ML skal selge kollapser ned mot $10 eller lavere er det helt åpenbart at det påvirker avgjørelsen om gjenåpning. Om det stopper avgjørelsen om å åpne ML er en annen sak. Det avhenger av mange andre faktorer som fremtidsutsikter, faste kontrakter om leveranse, miljøvennlighet, osv osv.
Jeg spør meg heller følgende, hva tror jeg vil vokse mye i fremtiden? Bensin og olje? Nei. Solpaneler? Ja. Konklusjonen min blir at jeg må kjøpe meg inn i bransjen der jeg mener det blir vekst de neste 10, 20, 30 årene. Vanskeligere er det ikke.
VL
08.12.2021 kl 08:32
5089
Husket at noen analytiker kom med at oljeprisen skulle ned til null da den har rundt 20 usd i 2020. Så feil kan man ta, oljeprisen dundret opp og så seg ikke tilbake.
Opportunist1
08.12.2021 kl 08:39
5116
Hele artikkelen lukter bestillingsverk lang vei. Blir ikke overrasket hvis det er shorterne som har medvirket her.
Kan være at prisreduksjonene nå er et resultat av at de ikke får solgt varene sine til USA og EU. Ser at solsektoren var opp i USA i går, så artikkelen bekymrer ikke investorer i USA.
Når det er sagt, er dette nesten en kopi av en lignende artikkel som kom tidligere i år og det henvises til de samme analytikerne. De spådde priskollaps i dette markedet hele året, mens prisene har bare fortsatt oppover. Det blir et tilbudsunderskudd i solmarkedet fra 2023 hvis alle planlagte solparker skal bygges. For å forsvare ny kapasitet med dagens stålpriser og dagens strømpriser i Kina må du ha over 20 USD per kilo polysilicon. Det må også utvides kapasitet på strømproduksjon skal man klare å fyre opp alle disse nye fabrikkene. Du bygger ikke ny kapasitet hvis du tror på høyere strømpriser og priser på polysilicon på under 15 USD/kilo.
Kan være at prisreduksjonene nå er et resultat av at de ikke får solgt varene sine til USA og EU. Ser at solsektoren var opp i USA i går, så artikkelen bekymrer ikke investorer i USA.
Når det er sagt, er dette nesten en kopi av en lignende artikkel som kom tidligere i år og det henvises til de samme analytikerne. De spådde priskollaps i dette markedet hele året, mens prisene har bare fortsatt oppover. Det blir et tilbudsunderskudd i solmarkedet fra 2023 hvis alle planlagte solparker skal bygges. For å forsvare ny kapasitet med dagens stålpriser og dagens strømpriser i Kina må du ha over 20 USD per kilo polysilicon. Det må også utvides kapasitet på strømproduksjon skal man klare å fyre opp alle disse nye fabrikkene. Du bygger ikke ny kapasitet hvis du tror på høyere strømpriser og priser på polysilicon på under 15 USD/kilo.
Bevares, så mange usaklige og ufine kommentarer!
Jeg har nå sent en oppfordring ADMIN om å rydde opp - slik at brukerfprofilene som saboterer denne og andre tråder blir fjernet fra forumet. Håper admin gjør en innsats, slik at dette forumet kan bli noe mer enn et ekkokammer for usaklig hausing.
Jeg har nå sent en oppfordring ADMIN om å rydde opp - slik at brukerfprofilene som saboterer denne og andre tråder blir fjernet fra forumet. Håper admin gjør en innsats, slik at dette forumet kan bli noe mer enn et ekkokammer for usaklig hausing.
Redigert 08.12.2021 kl 08:43
rukmini
08.12.2021 kl 08:44
5030
Ikke for å være slem men det samme burde vel gjelde baissing og overdreven bruk av caps lock? Når man så tydelig forsøker å få oppmerksomhet/skremme noen så må man jo tåle tilsvar.
Men ellers enig i at usakligheter og feilinformasjon samt hyling og skriking for å påvirke bør ryddes bort.
Men ellers enig i at usakligheter og feilinformasjon samt hyling og skriking for å påvirke bør ryddes bort.
At du kommer med person hetsing til de som ikke er enige med deg får du stå for selv. At du velger å lage en ny tråd med CAPS LOCK bokstaver på ting som ble diskutert i går tyder på hvilken agenda du sitter med.
Etterpörselsveksten etter fornybar energi kommer til å vokse dramatisk. Vi vet alle her om etableringen av den amerikanske solarverdikjeden samt utviklingen av batterier som etterhvert ser ut til å ha behov for store mengder silisium.
Så kan det nevnes at i morgennyhetene fra Tyskland meldes det i dag om at den nye "ampelregjeringen" som innsettes i dag signaliserer at utslippsmålene skal nås i 2030 og ikke 2050, samt at en storstilt satsning på solarpaneler på tak skal iverksettes.
Endelig, vi er under en måned unna at ESG-loven blir implementert noe som sannsynligvis vil flytte på enorme mengder av risikokapital i "riktig" retning - f.eks. i retning av solarpaneler produsert på en miljövennlig måte. Jeg er derfor ikke overbevist om at vi kommer til å se noen kollaps i prisene på silisium gitt den sannsynlige enorme underliggende etterspörselen.
At solenergi blir billigere tror jeg nok, men det er snarere positivt ved at energiformen blir enda mer konkurransedyktig - og som vil vri etterspörselen ytterligere i retning av sol. Når man kan kommersialisere gode og store nok batterier til å effektivt kunne lagre solenergi blir dette ubegripelig stort.
Så kan det nevnes at i morgennyhetene fra Tyskland meldes det i dag om at den nye "ampelregjeringen" som innsettes i dag signaliserer at utslippsmålene skal nås i 2030 og ikke 2050, samt at en storstilt satsning på solarpaneler på tak skal iverksettes.
Endelig, vi er under en måned unna at ESG-loven blir implementert noe som sannsynligvis vil flytte på enorme mengder av risikokapital i "riktig" retning - f.eks. i retning av solarpaneler produsert på en miljövennlig måte. Jeg er derfor ikke overbevist om at vi kommer til å se noen kollaps i prisene på silisium gitt den sannsynlige enorme underliggende etterspörselen.
At solenergi blir billigere tror jeg nok, men det er snarere positivt ved at energiformen blir enda mer konkurransedyktig - og som vil vri etterspörselen ytterligere i retning av sol. Når man kan kommersialisere gode og store nok batterier til å effektivt kunne lagre solenergi blir dette ubegripelig stort.
Redigert 08.12.2021 kl 08:46
..... RECSIs sin patenterte teknologi muliggjør ekstremt lave produksjonskostnader sammenlignet med den tradisjonelle Siemens teknologien. Selv med en pris på 10 dollar så vil RECSI tjene penger - og de vil dermed kunne utkonkurrere kinesiske produsenter som benytter statssubsidierte kullkraft, eller tar jeg feil?
Redigert 08.12.2021 kl 08:48
Nå er du inne på noe..også legger du ESG og mål om vestlige verdikjeder oppå dette så ser du nok mer av det underliggende for REC (les todeling av markedet). Det har vært skrevet mye om ESG og carbon tax her tidligere, dette er helt sentralt å lese seg opp på for å forstå caset du er investert i og grunnen til at en del av oss humrer i skjegget over disse unyanserte artiklene. Men dette er komplekse saker som jeg tror mange ikke orker å forelese om gang på gang i et forum dessverre. Priskolaps i det kinesiske solmarkedet er helt sikkert mulig det, kanskje til og med sannsynlig, men det egentlig ikke så relevant som det kunne ha vært for bare 10 år siden. Lykke til videre!
Skalleknarp
08.12.2021 kl 09:00
4740
Hvorfor bekymre seg så langt frem? Dette blir som å bekymre seg for feil på girklassen på bilen en ennå ikke har kjøpt. Jeg er sikker på at etterspørselen etter Silisium kommer til å bli så stor etterhvert at et motsatte vil skje. (KLipp ut denne og heng på veggen og gi meg heller kritikk i desember 2023 om hvor feil jeg tok. Ha en fin dag :)
Redigert 08.12.2021 kl 09:01
Nemis = Donald ?
Like pateiske begge
Like pateiske begge
Ja og særlig økt etterspørsel etter "ESG-polysil" eller produkter med lavt karbonavtrykk..nettopp dette som er poenget. Mange ser tydeligvis ikke at man sammenlikner epler og pærer, men akkurat i dag er det vel kun globale priser som formidles. Disse gjenspeiler ikke den potensielle prissettingen av ulike segmenter vi vil få i framtiden.
Redigert 08.12.2021 kl 09:09
Slettet brukerskrev Nemis = Donald ? Like pateiske begge
Ikke helt lik da:))
Donald Duck
RECSI
06.12.2021 kl 07:32
2247
Jeg har vært aksjonær i RECSI i mange år – og jeg har aldri vært mer positiv i forhold til fremtiden enn nå. I løpet av det siste året er det gjort mange strukturelle grep i selskapet – og nå har som kjent en ny strategisk eier (Hanwha Solutions) fått innpass i selskapet.
Dette skjer parallelt med at det aldri før i historien har vært større global bevissthet relatert til karbonavtrykk. Opprettelse nye mer miljøvennlige produksjonslinjer utenfor Kina, vil garantert bli utviklet i stor skala de neste årene. I tillegg skjer det som kjent mye innenfor batteriteknologi.
Den dagen styret annonserer gjenåpning av ML – så tror jeg vi relativt raskt vil kunne få et kurshopp opp mot 60-75 kroner. Muligens har de rett de som tenker at Hanwha Solutions ønsker en raskere gjenåpning enn det som tidligere er blitt kommunisert av avtroppende CEO, Tore Torvund.
De neste ukene og månedene blir utvilsomt spennende – og 22 desember skal det avholdes ekstraordinær generalforsamling, hvor nytt styre skal velges.
Jeg velger å sitte i ro med mine aksjer, selv om jeg forventer at den psykisk ustabile aksjonærmassen vil resultere i betydelig turbulens- og mest sannsynlig kursfall på kort sikt.
KONKLUSJON: Jeg anser den manisk- depressive aksjonærmassen som den største risikoen i forhold til aksjekursen på kort sikt.
Donald Duck
RECSI
06.12.2021 kl 07:32
2247
Jeg har vært aksjonær i RECSI i mange år – og jeg har aldri vært mer positiv i forhold til fremtiden enn nå. I løpet av det siste året er det gjort mange strukturelle grep i selskapet – og nå har som kjent en ny strategisk eier (Hanwha Solutions) fått innpass i selskapet.
Dette skjer parallelt med at det aldri før i historien har vært større global bevissthet relatert til karbonavtrykk. Opprettelse nye mer miljøvennlige produksjonslinjer utenfor Kina, vil garantert bli utviklet i stor skala de neste årene. I tillegg skjer det som kjent mye innenfor batteriteknologi.
Den dagen styret annonserer gjenåpning av ML – så tror jeg vi relativt raskt vil kunne få et kurshopp opp mot 60-75 kroner. Muligens har de rett de som tenker at Hanwha Solutions ønsker en raskere gjenåpning enn det som tidligere er blitt kommunisert av avtroppende CEO, Tore Torvund.
De neste ukene og månedene blir utvilsomt spennende – og 22 desember skal det avholdes ekstraordinær generalforsamling, hvor nytt styre skal velges.
Jeg velger å sitte i ro med mine aksjer, selv om jeg forventer at den psykisk ustabile aksjonærmassen vil resultere i betydelig turbulens- og mest sannsynlig kursfall på kort sikt.
KONKLUSJON: Jeg anser den manisk- depressive aksjonærmassen som den største risikoen i forhold til aksjekursen på kort sikt.
Skalleknarp
08.12.2021 kl 09:14
4510
Enig det kommer nok klare miljøkrav til karbonavtrykk på solceller. Ellers er et jo ikke vits å bruke de hvis prouksjonen av råvarer og transport er så forurensende at man har problemer å nå nullpunkt ila. levetiden... Say no more.
Redigert 08.12.2021 kl 09:15
Småplukker
08.12.2021 kl 09:24
4354
Tipper Donald Duck er samme person som kaller seg Dolly på tradertråden. Da skjønner man behovet for å snakke ned kursen til Rec. Jaja, det kan jo være det går
kortsiktig. Gidder ikke bry meg
kortsiktig. Gidder ikke bry meg
Det vil også komme/har kommet (EU) prissetting på karbon i hele verdikjeden. Dette forrykker hele konkurransesituasjonen i markedet fra dag en. Har du kullfyrt produksjon kan du godt selge til 10 dollar, men sluttpris blir mye høyere etter karbon avgift/toll ett, det vil sånn sett være vanskelig å konkurrere mot REC og tilsvarende i ganske nær framtid. Det er på tide og rettferdig egentlig at REC nå kommer til å bli belønnet for å være mest miljøvennlige og ha den beste teknologien etter 20 år i en ikke særlig fornuftig eller bærekraftig verden.
PHOinvestor
08.12.2021 kl 09:29
3087
ja EU kjører knallhart på miljø nå og andre aktører må følge etter.
Siden det er vanskelig å få i gang en saklig diskusjon relatert til tema for denne tråden, så tillater jeg meg å kommentere det tekniske bildet. Det kan synes som om vi rundt 20 november var vitne til et FALSKT BRUDD PÅ REKTANGELFORMASJON.
Den siste uken har aksjen vært handlet under kroner 20,- - og for øyeblikket er aksjen ned med nye 2% til kroner 19,60. Med mindre aksjen ikke stiger over kroner 20,13 rimelig kjapt, så må vi er erkjenne at vi har vært vitne til et raskt brudd - og da skal aksjen videre ned.
I følge Investtech har aksjen STØTTE rundt kroner 15,80.
Den siste uken har aksjen vært handlet under kroner 20,- - og for øyeblikket er aksjen ned med nye 2% til kroner 19,60. Med mindre aksjen ikke stiger over kroner 20,13 rimelig kjapt, så må vi er erkjenne at vi har vært vitne til et raskt brudd - og da skal aksjen videre ned.
I følge Investtech har aksjen STØTTE rundt kroner 15,80.
omac
08.12.2021 kl 09:43
2965
Såvidt meg bekjent har TA på alle trådene truffet sånn ca 1 av 10 ganger, jeg finner det helt meningsløst å løpe etter disse strekene som de betyr noe
Marketwatch
08.12.2021 kl 09:45
2947
Hanwha Solutions gikk som kjent nylig inn i selskapet med millioner til kr 20,- pr aksje. Tror ikke de gjorde dette uten å analysere markedet grundig i forhold til de planer de har for bl.a USA. Jeg velger å ha større tillit til Hanwha Solutions sine vurderinger enn hva en eller annen analytiker slenger ut av seg om hva som kan være ett utfall av mange i årene som kommer. Enhver står selvsagt fritt til å selge på bakgrunn av artikkelen i FA, om det er lurt er en annen sak.
Hehe du fornekter deg ikke det tekniske har overhodet ikke følt denne på leeengee så hvorfor drar du frem dette nå holdt det ikke med den nye tråden:))) Falskt brudd på Rektangelformasjonen:)) Hils Dolly på trader tråden:))
Redigert 08.12.2021 kl 09:58
FA minner meg om bladet MAD. Bortsett fra at Mad var full av innsiktsfull ironi. FA ligner ofte mest på Se og Hør, og med en helt tydelig politisk og personrettet agenda.
Onmyway
08.12.2021 kl 10:11
2777
Jeg kan også briefe med info fra Investtech! Det er riktig at de skriver at den har støtte ved 15,8 - og motstand på 22,2. i det korte bildet ligger den i en stigende trendkanal. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet.
På mellomlang sikt har aksjen gitt kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 20.13 kroner. betydelig oppgang er signalisert, men aksjen tester støtten ved cirka 20 kroner. Et brudd ned kan utløse salgssignal.
Sååå… vi har med å gjøre en volatil aksje som er shortet og heftig tradet. City council i ML behandler søknad om utvidelse av REC. Insentiver til amerikanske verdikjeder er på trappene. REC har nylig fått inn en betydelig strategisk investor.
Jeg velger å ikke bekymre meg for støtten på 15,8.
På mellomlang sikt har aksjen gitt kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 20.13 kroner. betydelig oppgang er signalisert, men aksjen tester støtten ved cirka 20 kroner. Et brudd ned kan utløse salgssignal.
Sååå… vi har med å gjøre en volatil aksje som er shortet og heftig tradet. City council i ML behandler søknad om utvidelse av REC. Insentiver til amerikanske verdikjeder er på trappene. REC har nylig fått inn en betydelig strategisk investor.
Jeg velger å ikke bekymre meg for støtten på 15,8.
Kina har ikke overflod av strøm selv,om du tror det. Om du tror Kinesere tjener penger på å selge med tap lykke til. Vet du hvor mye kullprisene har økt med forresten?
Var det ett falskt brudd eller en kombinasjon av at Morgan sluttet å hamstre aksjer samtidig med at short fikk igjen fritt spillerom, med stor hjelp av en krisemaksimering av TT sin avgang og den dødelige varianten av COVID som muligens er mye mindre dødelig enn tidligere mutasjoner.