Problemet med alle de nye selskapene på børsen og Euronext growt

Cartr
BøRS 10.12.2021 kl 10:47 832

De siste to årene (jeg har ikke nøyaktige tall) har det dukket opp ca 250 nye selskaper på Børsen og Euronext growt. Disse slåss om den samme potten av penger i markedet som er tilgjengelig og kan kanskje sammenlignes med utvanning.

Dette gjør at lovende selskap står bom stille eller synker i kurs selv om at alle piler peker oppover. På sikt vil aksjonærer og innsidere selge aksjer fordi de trenger penger eller de flytter til selskap «i vinden» Får de ikke massiv omtale i finansavisene så blir de glemt i jungelen.

Jeg kan ikke si at jeg liker utviklingen og tenker at det er for lett å komme inn og kjempe om de samme investeringsmidlene som er tilgjengelig. Systemet kan kollapse uten nye penger.

Spetalen kaller aksjemarkedet er et stort pyramidespill som trenger konstant påfyll. Det skal mye penger til for å flytte markedet oppover. https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2009/01/aksjemarkedet-en-stor-pyramide

Noen tanker om dette?
anaf
15.12.2021 kl 14:19 726

Interessann analyse. Jeg reagerer også på det høye antallet selskaper som selvfølgelig ønsker økt kapital. Ja, her er mange om beinet.
Hvordan definere et aksjemarked? Spetalen sammenligner det med et stort pyramidespill, skiver du. Aksjemarkedet er jo potensiell sparing med risikovillig kapital. Regel nr. 1 er : "Invester ikke mer enn du har råd til å tape".
omans
15.12.2021 kl 19:51 664

Noen vil lykkes, andre vil ikke lykkes.
Et selskap som tjener gode penger vil bli belønnet med høyere aksjekurs, de som ikke leverer vil falle.

Det er ikke sånn at f.eks Telenor står på stedet hvil pga at for mye penger går til å putte inn i nykomlinger.
Redigert 15.12.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Cartr
16.12.2021 kl 16:06 575

De siste syv, åtte virkedagene har det kommet fem nye selskap. I dag har Oslo Børs besluttet å ta aksjene i selskapet CO2 Capsol AS opp til handel. Selskapet kommer inn på Euronext Growt

Finnes det noe sted man kan se hvor mange selskap som har kommet de siste to år?
Cartr
16.12.2021 kl 16:29 545

Det er riktig anaf. Det finnes to hovedregler i pengspillet Børs.

1. Invester ikke mer enn du har råd til å tape
2. Spre risikoen på flere selskap

Risikovillig kapital??

Aksjemarkedet er stort sett for proffene og jeg reagerer på at politikerne innførte AksjeSpareKonto (tygg på navnet) for alle. Aksjemarkedet er et pengespill og nå anbefales folket å sette sparepengene i spill.

All investering med risiko er et spill. Og om markedet kollapser er det litt som den gamle stolleken. Det er ikke sitteplass til alle, eller hvem kom seg kjapt nok ut?

Folk flest har hverken snøring eller mulighet til å følge med hele tiden, for det bør man. Her kan ting skje fort. Det er et kynisk spill og selv bankene lurer deg. https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/forleder-kundene-til-a-kjope-dyre-fond/

Den enes død den andres brød... er det ikke slik?

Redigert 16.12.2021 kl 16:31 Du må logge inn for å svare