LAKSEPRISEN STIGER KRAFTIG

The Godfather
GSF 10.12.2021 kl 15:32 73511

Lakseprodusentene har all grunn til å feire helgen litt ekstra, med en laksepris som er rundt årets høyeste.

Det skriver Intrafish fredag.

- Prisene er betydelig opp - vi snakker fort om 8-10 kr/kg opp fra forrige fredag, sier en eksportør.

Han melder om god etterspørsel før jul.

- Markedet er utrolig sterkt. Det ser ikke ut som at omikron-viruset klarer å knekke det, sier han.

https://www.intrafish.no/priser/lakseprisen-stiger-svart-kraftig-markedet-er-utrolig-sterkt/2-1-1120718

Redigert 10.12.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
milk
16.06.2022 kl 19:06 4517

mofs" du overrasker! På en positiv måte vell å merke. Ikke alle hadde giddet å bruke så mye tid på dette forumet i denne sektoren. Meg inkludert ;-) Men takk skal du fan meg ha.... :-) Resesjonen er et faktum. Men hvor dyp å langvarig den blir, vet vel ingen. ... Kostnadene i sektoren stiger på alle innsatsfaktorer. Det er et faktum. Markedet er fullstendig klar over dette å frykter en svakere bunnlinje generelt blant selskapene. Stigende kostnader å kunder som får økene press på privat økonomi er ikke en heldig "kombo" Jeg velger uansett å sitte stille i båten. Vi så samme signalene om et fallende marked (bear) ved Brexit. Min tro på sektoren innen fiske havbruk er sterk. Norge er i front på opprett.. Selv om resesjonen slår til for fult, vil mine selskap betale gode utbytter :-D En viktig detalje å ta med seg........
mofs
16.06.2022 kl 22:02 4474

Du og jeg har samme markedssyn Milk og har samme playbook for hvordan vi spiller ut korta våre i nedgangssyklusen: stikkordene er solide balanser, dividender og staying power (kvalitet med andre ord). Jeg tror også vi har fått Ibyx til å slutte med å plystre forbi kirkegården, og at han har blitt mer skeptisk til falske profeter som eksempelvis spår LSG i 90 om noen få uker. Som du nevner; kostnadsnivået vil bli et økende problem for marginene også i laksenæringen. CEO i GSF sa det senest i går.

Du spør meg Ibyx hvor mye en destruksjon i etterspørselen vil bringe oljeprisen nedover. Svaret mitt vil ikke virke tilfredsstillende på deg, for jeg har ikke peiling, og jeg må informere deg om at det har ingen andre heller. Som investor vil jeg heller råde deg til å følge enkle heuristikker, snarere enn å kludre ting til med kompliserte modeller. Du kommer ikke til å tjene noe på å leke Jarand Rystad. I resesjoner går oljeprisen ned og big oil gjør det dårligere - punktum finale. Når FED setter opp renta, får børsen hikke, og når renta settes ned, tar markedet seiersrunde. "Don*t fight the FED", sies det Verden trenger ikke å være mer komplisert enn som så. I dag handles Wall Street med en uttalt resesjonsfrykt, og det virker ikke som olja gjør det spesielt bra: Chevron er ned 6 % i skrivende stund -i kke noen styrkebeskjed. Kanskje også et svar på spørsmålet ditt tidligere om ikke det meste er priset inn allerede. Hmmm, tvilsomt!

Så spør du om olja bør shortes. Ja, kanskje ikke så dumt, når du ser på tapen i markedet. Råvarer samlet sett har nå brutt ut av sin oppgangstrend og såvidt begynt å vende sørover. Problemet med shorting er riktignok at markedet kan være irrasjonelt lenger enn du tror. Se bare på Sisseners shorting av Tesla. Han shortet nesten hele veien opp, og når Tesla begynte å vende sørover, tok han shorten av. Så ja, det er sannsynlig at oljeprisen bryter sammen i en resesjon, men som sagt tidligere. Det er ikke sikkert at det blir en kollaps. Det som holder meg oppe om natten, er at vi får en stagflatorisk resesjon, hvor aksjemarkedet og realøkonomien faller, mens prisen på råvarer fortsetter å holde seg relativt høyt. Sjansen for at dette skjer, er fortsatt etter min mening relativt høy. Bare se på hva som skjedde med prisen på naturgass i dag. Opp 20 % fordi Gazprom skrur igjen trykket i krana littegrann. Så dette viser hvor skjør situasjonen er.

Bottom line: ingen vet hvordan dette vil gå. I løpet av høsten får vi forhåpentlig litt klarere knagger å henge ting på. Nå er alt veldig usikkert, noe som ikke er bra for markedet. Det er helt umulig å vite hva inntjening og kapitalkostnader kommer til å være et år fra nå. Vi har derfor lite å regne på, lite å handle på. Markedet skal derfor samlet sett nedover inntil vi får klarhet.




ibyx
16.06.2022 kl 23:19 4442

Takk igjen for lang svar. Jeg er glad for at du ikke har peiling på hvor mye destruksjon i etterspørselen etter olje vil bringe prisen ned. Men samtidig kommer du med noen hint da! :-)
Foreløpig tenker jeg at fall i oljeprisen er «etter gammel vane». Som på vanlig måte senker oljerelatert (og mere til på OSE). Problemet tenker jeg, er at oljeprisen ikke kan bli så mye lavere på kort sikt. Til det er det rett og slett for lite av dem hører vi ekspertene si. Det hadde jo løst manges økonomisk drevne energiproblem. Men det vi kan se er at pessimismen likevel vil kunne senke aksjekursen selv i Equinor på stigende priser? Men slik absurditet har begrenset nedside vil jeg tro. Dessuten vil det drive flere kjøpere til disse alene pga kommende utbytter! Så etterspørselsvikten må bli *reell*, ikke bare «frykt og pessimismedrevet» og av betydelig omfang.
Exxon falt 3,69% idag.
En fersk kommentar om denne fra idag som kommer innom noen av disse problemstillingene.
Jeg tenker at litt som i laks, med vedvarende høye priser, så vil det etterhvert sprike mer mellom selskap i de respektive segmenter.
https://www.tipranks.com/news/article/exxon-mobil-stock-wall-street-sees-further-upside-heres-why?mod=mw_quote_news


mofs
17.06.2022 kl 00:50 4405

Det er svaret ditt som gjør meg så skremt. Jeg er også redd for at den kommende resesjonen ikke vil bringe inflasjonen nedover på en meningsfull måte. Da får vi til slutt et Volcker-moment, hvor renta må settes opp så mye at det totalt smadrer økonomien.

https://www.youtube.com/watch?v=NpwdcmjBgNA
ibyx
21.06.2022 kl 15:07 4265

Hvorfor så «grusomt» idag da?
Andre mer enn GSF da.
«Kvalitessalmar» ned nesten 5%.
Redigert 21.06.2022 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.06.2022 kl 15:37 4282

Gamle data. Prisen har storst sett ligget under 100 i våres. Et par uker over. Stort sett rundt 95. Så dette er ikke «årsaken». SSB for forrige uke kommer imorgen. Her: https://www.ssb.no/utenriksokonomi/utenrikshandel/statistikk/eksport-av-laks
Siden tråden har ticker GSF er jo innsidehandelen nå i forkant av Q2 godt nytt. Og med god grunn tenker jeg.
Savner markedsoppdatering som for en ukes tid siden forrige år. Men innsidekjøpet får gi en pekepinn inntil Q2 neste måned!
ibyx
22.06.2022 kl 11:24 4157

Uke 24 98,43 kr kg
Høyeste pris siden uke 18
https://www.ssb.no/statbank/table/03024/tableViewLayout1/
ibyx
23.06.2022 kl 09:51 4066

Fornyede lisenser i BC.
https://newsweb.oslobors.no/message/565603

Dårlig timing på innsidekjøp for 2 dager siden, 143,3 NOK

Richter
23.06.2022 kl 10:32 4054

Ledelsen tenker mer enn 2 dager frem og tilbake;-)
ibyx
23.06.2022 kl 10:57 4067

Ja. Selvsagt. Omtrent som luringene som gir bort aksjer i NRS til 243,50 når avtalen er 265,18!
Lakseprisene har ligget ganske stabilt stort sett i overkant av 95kroner i våres.
Analytikerne nedjusterer på autopilot, rett nok fortsatt på et bra nivå med et *mulig* fall til 75 kr kg i september for så å stige igjen.
Mye kan vel tyde på at de kan bomme litt på det i år?
Uansett så prises lakseaksjer *allerede* under prisen for et år siden.
Med markedets formidable evne til å skue framover så er da dette kjøpstidspunktet!
😂
Richter
23.06.2022 kl 12:34 4047

Grieg Seafood

"Vi forventer et rekordhøyt operasjonelt driftsresultat for andre kvartal på 754 millioner kroner, 14 prosent over konsensus", skriver meglerhuset".
ibyx
23.06.2022 kl 14:43 4057

Vi får bare ikke håpe forventningene blir *for* høye da..
Vi vet jo hvordan det går.
Da blir noen *veldig* skuffet!
ibyx
29.06.2022 kl 10:29 3839

Lakseprisen holder seg. Kanskje overraskende stabilt høy for enkelte analytikere?

Eksportprisen for laks
Uke 25 2022
97,43
kroner per kilo

https://www.ssb.no/utenriksokonomi/utenrikshandel/statistikk/eksport-av-laks
ibyx
13.07.2022 kl 10:08 3648

Som ventet faller lakseprisen noe. Men er fortsatt sterk og langt over snittet for årstiden.

Gjennomsnittlig eksportpris var 90,29 kroner per kilo for fersk eller kjølt oppdrettslaks i uke 27, ned tre prosent fra foregående uke.
ibyx
13.07.2022 kl 12:12 3620

Det er gjerne slik nå at etter det siste 10% sprellet i flere lakseaksjer så bør man forvente en mer sidelengs bevegelse i ganske lang tid?
Selvsagt med noen unntak i begge retninger.
Redigert 13.07.2022 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
14.07.2022 kl 09:29 3550

«Spotkongen» GSF viser forsiktig oppgang etter siste dagers generelle laksekorreksjon.
Det er nok begrenset både nedside og oppside i de fleste framover.
Mange «trygge havner»?
ibyx
18.07.2022 kl 12:34 3424

«Prisangst» skaper tilbud på Grieg idag?
Ilaks:
Det er et greit press nedover nå, sier en eksportør til iLaks. – Det kommer, som vi har snakket om i noen uker, mer og mer volum. Per nå er det de store som har volumet, men det kommer mer og mer fra de mindre aktørene også. Dessuten er det et bredt marked med svinaktige temperaturer, sier han med henvisning til hetebølgen i Sør-Europa.

– Sånn som det ligger an nå er prisen 80-82 kroner på 3-4, 82-84 kroner 4-5 og 87-88 kroner på 5-6.

Får se hva SSB kommer opp med på onsdag.
veve
03.08.2022 kl 13:04 3239

Usedvanlig stille her. Litt ferskt spennende stoff for de som ikke har fått det med seg:
LSG: (Infront TDN Direkt): SEB nedgraderer Lerøy Seafood til en hold-anbefaling, med et kursmål på 82 kroner pr aksje, fra tidligere 89 kroner. (Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag 3.8.22)
Begrensede volumer i andre kvartal indikerer en relativt høy kontraktsandel, og meglerhuset venter dermed at Lerøy vil gjøre det relativt svakt mot sammenlignbare selskaper i kvartalet. Gitt at aksjekursen er nær det reviderte kursmålet, nedgraderes anbefalingen til hold.
og
GSF: (Infront TDN Direkt): SEB høyner kursmålet på Grieg Seafood til 168 kroner pr aksje, fra 155 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling. (Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag 3.8.22)
Meglerhuset venter et godt andrekvartalsresultat, med slaktevolumer opp 32 prosent på årsbasis og opp 24 prosent mot første kvartal. Kontraktsandelen i kvartalet ventes også å være 15 prosent, slik at brorparten av volumet vil bli solgt i spotmarkedet, som har vært på rekordhøye nivåer.
På meglerhusets estimater bør det være rom for ekstraordinære utbytter i andre halvår av 2022, og SEB antar her 1 krone pr aksje.
ibyx
03.08.2022 kl 13:32 3235

Spørs om ikke det blir mye utmattende sidelengsfart framover.
Kan virke som sektoren har gjort unna bunnen ved å forskuttere nedgangen som nå kommer. Nesten helt etter boka. For prisene er fortsatt høyere enn normalt for årstiden. Men de falt kanskje raskere mot bunn før oppgangen også kanskje kommer raskere enn antatt?
Markedet er veldig utålmodig.
Det skal da gjerne baisses fra analytikerhold om økte utgifter osv som kan gi fine traderhull å fylle på i.
Lakseprisen er ned 8% fra forrige uke til 74,23. Det er altså dette nivået som først skulle komme i september ifølge forward på fishpool?
Spørsmålet er da om prisbunnen er her allerede eller om vi får et stunt ned mot kankjse 65?
https://www.ssb.no/utenriksokonomi/utenrikshandel/statistikk/eksport-av-laks
Redigert 03.08.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.08.2022 kl 12:30 3103

GSF tar ikke uventet «lederrollen» i den forventede minikorreksjonen.
Kan kanskje falle ned mot 120 før «man innser» at prisene skal opp igjen.
Men vi skal nok lese litt om «utfordringer» først!
ibyx
10.08.2022 kl 09:38 2983

Helt etter boka. Litt for tidlig å handle kanskje. Alle vet jo at lakseprisen skal opp igjen om noen måneder.
ibyx
10.08.2022 kl 10:05 3050

Lakseprisen er jo ikke så verst den?
https://www.ssb.no/utenriksokonomi/utenrikshandel/statistikk/eksport-av-laks

Men det er åpenbart dagen for «action». Supplert med litt nedgraderinger. Kan være greit å kjøpe litt selektivt?
ibyx
10.08.2022 kl 10:44 3001

Vel. Alt er mulig dersom viljen er til stede! Og det er den jo forbausende ofte på OSE.
Jeg har kjøpt litt på ca 132 idag. Det kan bidra noe til enda billigere kjøp!
😂
Nordea skal vel ha litt av æren for dagens tilbud.

For Grieg Seafood forventer Nordea et rekordhøyt driftsresultat i andre kvartal, men mener nedsiderisikoen til estimatene er større i andre halvdel av 2022. De bemerker at selskapets resultat per aksje har sektorens høyeste følsomhet til lakseprisen.
Nordea spiller altså på velkjente og velbrukte «angstindikatorer» hos Grieg!

https://ilaks.no/nordea-markets-nedgraderer-leroy-austevoll-og-grieg/

Men ifølge forwardpriser på fishpool kan vi si at markedet har vært ivrig/utålmodig og tatt ut bunnen på 75kr kg allerede. Det skulle først skje i september.
Så er det opp til den enkelte å vurdere om 75 kr er billig nok i dagens marked med «sky rocketing» matpriser generelt..
Konklusjon: 120kr . Fullt mulig, men kanskje ikke mer enn 40% sannsynlig. Et godt kjøp er det 90% sikkert i såfall.
Sånn omtrent!

😂👍
Redigert 10.08.2022 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
ibyx
10.08.2022 kl 11:31 2967

Får nesten rette en takk til Nordea.
Status i GSF korpset
8 kjøp, 1 hold
Median kursmål 162
mofs
10.08.2022 kl 11:38 2960

Takk for at du holder forumet levende i slappe sommermåneder Ibyx. Jeg synes analysen til Nordea i dag er helt bak mål. Nordea presenterer ingen nye perspektiver på de ulike aksjene som ikke var kjent fra før. Dette er altså en sentiment betraktning, og har ikke noe å gjøre med det fundamentale. Investorer, som for eksempel har investert i GSF, bør egentlig bare stille seg selv to spørsmål. 1. Vil best of class operating margin opprettholdes? 2. Hvor mye vil greenfield utbyggingene i Newfoundland koste (fremtidig CapEx), og hvor stor topplinjevekst kan en forvente seg gitt at målet på 120 000 tonn laks ut i markedet oppnås? Klarer en å besvare disse spørsmålene, vil en finne ut hvor mye GSF er verdt. Lakseprisene og sentimentet i aksjemarkedet vil løpende forandre seg, men har begrenset betydning for hvor mye GSF er verdt, dersom en legger realistiske forutsetninger til grunn.
ibyx
10.08.2022 kl 12:55 2941

Nordea er bekymret for prisoppnåelsen?
Vel, nå har vi allerede en korreksjon på rundt 20%
Se ikke bort i fra at markedet også kommer raskere på banen med å prise inn oppgangen som kommer etter at det nå har forskuttert en nedgang.

Rekordhøyt prishopp på mat
Matvareprisene økte med 7,6 prosent i løpet av juli. Sammenlignet med juli i fjor er matprisene nå 10,4 prosent høyere. Nå venter økonomene et nytt dobbelt rentehopp neste uke.
https://www.nrk.no/norge/rekordhoyt-prishopp-pa-mat-1.16061803
ibyx
10.08.2022 kl 16:40 2896

Ja, disse faktorene er jo viktige. Men det er også lakseprisene, spesielt spotprisen for GSF, i det minste «av gammel vane»!
Og prisen på aksjen er jo verdien av selskapet liksom. Et bud ville nok ha derimot ha avdekket en helt annen prising! Så kan man diskutere hvor stor oppsiden evt. er.
Grieg har vel klart å «snu skuta» nå så den verste nedsiden med artige shortposisjoner er noe passe i dagens marked med økte priser over det hele.
Jeg vil anta at en snitt pris i andre halvår i 2022 minst vil ligge rundt 80 kroner. Med stor spotandel bør vel det fint forsvare pris godt på oversiden av 100 kroner, forsiktig sagt!
Klarer de også å innfri på volum etc., ja da skal vi kanskje se mot 200 neste år?
mofs
10.08.2022 kl 21:49 2857

Analytikerne tror i snitt at GSF vil tjene 10 kr per share neste år. Det gir en P/E på 20 ved en aksjekurs på 200,-. Innenfor all evaluering må vi se på tre parametre. 1. Er det predikabelt? 2. Er det potensielt? 3. Er det probabelt?
ibyx
12.08.2022 kl 11:03 2673

Vel, om Grieg skal til 200 neste år vil jo vise seg..
Men «salgspresset» som ble forsterket av Nordea har et relativt lite tidsvindu som det heter nå.
Lakseprisen vil nemlig høyst sannsynlig snu oppover før man aner.
Og aksjemarkedet skal gjerne ane det tidlig, helst før det skjer!😂

Det vil nok ta seg pent ut å få den ned på 120-tallet!
Og det er vel helt greit?
mofs
12.08.2022 kl 12:31 2640

Analytikerne tror at operating profit margin skal falle fra 35 % i inneværende kvartal ned mot 20 % fra og med neste kvartal. Spørsmålet blir hvor stort "sjokk" dette blir for investorene angående hvordan aksjeprisen vil utvikle seg utover høsten (priset inn eller ikke). Jeg tror GSF vil få et lite run igjen når 2. kvartalstallene kommer, og så kommer den til å ligge i en tradingrange ut året. Jeg har ikke peiling på hva markedet kommer til å gjøre, men jeg synes ikke et byks opp mot 170,- er helt utenkelig på basis av Q2. Hvordan investorer takler svakere tall utover høsten, er vanskelig å si, men 120,- kr. for aksjen synes jeg høres litt for billig ut. Det gir en EV/ebitda value på 6 tallet for selskapet sånn grovt regnet. Etter mitt syn burde dette tallet ligge og vake mellom 8 og 9. Så en tradingrange mellom 140 - 160, synes jeg er mer sannsynlig. Hva jeg synes spiller ingen rolle riktignok, for hvem vet hvordan sentimentet blir i markedet utover høsten. Blir det et marked som handles med resesjonsfrykt, eller blir det et glass halvfullt marked som handles på lavere langsiktige renteforventninger? I dag ligger markedet og kriger mellom disse to markedssynene, og det er det sistnevnte synet som ser ut til å vinne foreløpig. Det kan skifte raskt imidlertid. Faller GSF ned mot 120,- eller enda lavere, så er det bare å gå all in spør du meg, men med dagens kurs blir risk/reward litt for svakt for meg, selv om jeg tror den kan få et lite byks på kort sikt. Alt handler om hvilket tidsperspektiv en har. Når det gjelder Nordeas analyse, så var vel det årets ikke-nyhet. Den inneholdt ingenting som ikke var kjent fra før.
ibyx
12.08.2022 kl 13:58 2613

Bra oppsummering. Er som sagt inne med noe allerede. Prispresset generelt i markedet kan ikke utelukke sjømat. Det sier vel nesten seg selv. 120 er jo ned 7-8%. Ikke utenkelig selvsagt. Robotene herjer jo her som alle andre steder. Men den synlige shorten var grei å bli kvitt. GSF er vel nå med i det gode selskap igjen. Kanskje kommer Bakka også tilbake.
ibyx
18.08.2022 kl 12:54 2345

Fearnley opprettholder kjøp og høyner til 164
Har litt tro på 120 i løpet av de neste 2 ukene før lakseprisen bunner, noe den allerede kan ha gjort.
Markedet er av og til uvillig til å prise inn framtidig prisøkning.
Men det er vel noe av poenget med svingningene i laks da!
aksjenerd
18.08.2022 kl 16:29 2314

Blir kursen i GSF holdt nede? LSG kom tilbake i dag, men GSF står stille.
aksjenerd
21.08.2022 kl 14:48 2195

Kursmål fra Fearnley oppgradert.

GSF Kjøp 164 (162)
Redigert 21.08.2022 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
mofs
23.08.2022 kl 13:34 1993

Hmmm, tydelig at markedet ikke var forberedt på marginskvisen i 2H, selv om den var velannonsert.
ibyx
24.08.2022 kl 09:44 1903

Det ventede fallet ned mot 120 kom fint idag. Sikkert stimulert av LSG tallene (en begrunnelse kan jo alltids være grei å ha)
Vel. Det måtte jo komme for prisene skal jo snart oppover igjen!