LAKSEPRISEN STIGER KRAFTIG

The Godfather
GSF 10.12.2021 kl 15:32 73525

Lakseprodusentene har all grunn til å feire helgen litt ekstra, med en laksepris som er rundt årets høyeste.

Det skriver Intrafish fredag.

- Prisene er betydelig opp - vi snakker fort om 8-10 kr/kg opp fra forrige fredag, sier en eksportør.

Han melder om god etterspørsel før jul.

- Markedet er utrolig sterkt. Det ser ikke ut som at omikron-viruset klarer å knekke det, sier han.

https://www.intrafish.no/priser/lakseprisen-stiger-svart-kraftig-markedet-er-utrolig-sterkt/2-1-1120718

Redigert 10.12.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
03.06.2022 kl 09:30 3371

Tenker det er greit å plukke laks som fondsabonnement slik stemningen er nå. At LSG er lavere priset enn for et år siden henger ikke helt på greip. Laksen vil komme tilbake. Hvorfor skal lakseprisene «krakke», men ikke kjøtt og korn?
Bennyfyfasan
03.06.2022 kl 09:33 3383

Lakseprisen kommer til å krakke i noens syn. Den skal ned når volumet går opp iløpet av juni\juli. Allikevel går inntjeningen til selskapene ALVORLIG opp pga sammenhengen pris-volum. På kort sikt kan det komme kjøpsmuligheter pga enkelte småsparere ikke forstår at 70kr i toppsesongen er LATTERLIG godt
ibyx
03.06.2022 kl 09:55 3379

Hvem sier at lakseprisene skal krakke? Noksagter som ibyx er det ikke, kan det være analytikere uten agenda?
Bennyfyfasan
03.06.2022 kl 10:31 3368

Prisen skal ned når volumet går opp. Da går også prod kosten ned. Ergo inntjeningen blir uansett formidabel. Spørsmålet er hvor langt ned den går. Stopper det på 50-60kr kommer det til å bli bonanza i aksjekursene. Stopper det på høyt 60....da tør jeg ikke tenke tanken.

Jeg oppfatter ting som litt avventende for øyeblikket. Det er avventende for å se hvordan prisen blir når volumene går opp.
ibyx
03.06.2022 kl 10:53 3408

Tja. Men i lys av Chiles volumfall og at dette er en global sektor, så presser det prisene lite dersom Norge klarer å øke noe?

I tillegg kommer den vanlige risikoen med sykdom. Bakka er vel skrekkeksemplet. Men nå er det Island med ILA igår og Skottland med alger?

Igjen, hvem er kilden for påstanden om prisfall pga. volumøkning? Er det Bennyfyfasan? :-)
ibyx
03.06.2022 kl 15:45 3359

Vel vel. Foreløpig glimrer overskuddslagre med fravær…

I ettermiddag:

Litt opp, virker det som. Det er vanskelig å finne fisk. Det er helst de store aktørene som sitter på den, sier en eksportør til iLaks.

Lavt utbud drar opp prisen.

https://ilaks.no/fortsatt-fantastiske-priser-det-er-ikke-mer-a-si-enn-det/

Det mår være «Den Store Laksetradermafian» som står bak kurspress som går kontra kiloprispresset… og det over hele fjøla. Deri ligger «beviset»!😂
Redigert 03.06.2022 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.06.2022 kl 13:33 3221

Kommer vel en q2 oppdatering neste uke. Den blir nok bra. Så får vi se om den er bra nok til å banke «sykt høye forventninger» i analytikerkorpset! 😂😂😂
PS. Siste dag inkl utbytte imorgen!

Ikke alle synes det gir noen mening…
Men GSF prises rundt 5% lavere enn før coronakræsjet begynte i 2020.
Godeste Salmar ligger til sammenligning 50% høyere.
Redigert 08.06.2022 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Investman
09.06.2022 kl 14:47 3119

Stille før utbytte folkens ;)
mofs
10.06.2022 kl 10:58 3088

Jeg sitter og ser på nyhetene og lurer på om vi er i ferd med p komme til et vendepunkt når det gjelder den generelle prisveksten på varer. Det kommer stadig flere anektodiske vitnemål om at ting snur. Den beste medisinen mot høye priser, er høye priser, sies det. Med levekostnadskrisen går etterspørselen etter varer ned. Tømmerprisene er halvert siden toppen under pandemien. Mange amerikanske varehus er nødt til å sette ned prisene på grunn av at de ikke blir kvitt varelageret. I bilindustrien er visst problemet med halvledere mer eller mindre "a thing of the past". Nybilsalget ser også ut til å vende nedover i mange land. Renteøkninger reduserer etterspørselen etter boliger. Jeg kunne fortsette, men jeg vil også gjøre noen anektodiske betraktninger rundt lakseprisen.

Som vanlig, tilbrakte jeg våren i Italia. Mange jeg pratet med sa at de slet med å betale "il bolette" - prisen for oppvarming og gass. Og på TV kunne de fortelle at 1 av fire italienere var delinquent på energiregningen. Jeg gikk også på supermarkedet når jeg handlet selvfølgelig, og da sammenligner en jo priser. Og jeg må si at jeg synes laksen var dyr. Laksen var faktisk dyrere enn i Norge, og jeg kan love dere at for en italiener, er det dyrt. Det er heller ikke sånn at en på død og liv må spise laks. En kan for eksempel velge blåskjell, vongole eller reker og blande det i pastaen, noe som er, og var, betydelig billigere. Før eller siden, må derfor prisveksten på laks stanse opp, for at markedet skal være i balanse. Det sies at tilbudsveksten er svak, men på samme tid, så jeg ingen tegn på knapphet: det var aldri sånn at det ikke var laks i hyllene.

Min påstand er derfor vi står ved et vendepunkt i lakseprisene, og at prisene snart skal vende sørover, slik det anektodisk har gjort for mange andre varer. Hva mener dere? Er levekostnadskrisen og vareresesjonen noe som snart kommer til å påvirke lakseprisen? - Jeg vet ikke, men jeg tror det basert på magefølelsen.
Bennyfyfasan
10.06.2022 kl 11:10 3097

Volumet går opp og prisen går ned. Det skjer alltid - og vil skje nå også. Uavhengig av prisen i Italia.

Det er ikke uvanlig med 4X bedre tilvekst i juli-november enn jan-april i store deler av landet. Det får konsekvenser
ibyx
10.06.2022 kl 11:25 3087

Slik kan det gå. Men glem ikke varselet om kraftig reduksjon i Chile i et globalt marked.
95 kroner er dyrt. Men er det for dyrt?

På trading economics indekser er det noe rart. Beef har ikke steget siste år der de nå måtte måle det.
På den annen side er hvete opp 57%, appelsinjuice 45, ost 44, melk 42, smør 80, kaffe 48, havre 76.

Apropos pastainnhold i Italia (mofs). Kanskje sammenligner italieneren laksen litt med pastrami? Da er det litt å gå på.
😄
mofs
10.06.2022 kl 11:57 3065

Spør du meg Ibyx, så synes jeg hveteinflasjonen er storyen med mest innhold. Her er det åpenbart et stort bortfall av produksjon med tanke på det som skjer i Russland og Ukraina. Dette også en staple som det er vanskelig for forbrukere å skifte ut i motsetning til laks som bare er en av mange sjømatprodukter. Spørsmålet rundt kunstgjødsel er også et stort problem, i tillegg til at energikostnadene bidrar til at mange bønder rett og slett ikke gjennomfører avlinger. Den generelle knapphetssituasjonen tilsier høye matpriser over hele fjøla, og bidrar nok til at også lakseprisene vil holde seg høye. Men det er også som du sier, når er dyrt for dyrt. Jeg tror muligens vi har sett peak priser på laks i denne syklen. Og ja, jeg vet at jeg bruker ordet sykel ofte, men jeg kommer ikke på noe bedre. Momentet er kanskje et ord jeg kan bruke for å variere.
Redigert 10.06.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
10.06.2022 kl 12:58 3047

Med peak laks i denne sammenheng antar jeg du mener uke 17 og 18 med priser på 108, ca 12% over forrige uke da. 95 +/- er et nivå vi har hatt siden uke 14. Jeg tror det kan holde seg der lenger enn man tror. Men fx rundt 85 er også svært bra da.
Prisene på fishpool for uke 22 ligger pussig nok 5 kroner høyere enn SSB. Er vel litt ulike typer måling kanskje.
Forward der for det det er verdt indikerer 89 i juli, 78 i august, 75 i sept/ok og så svakt stigende videre.

For meg kan det se ut som markedet allerede har priset inn disse forwardantagelsene. En ting er temmelig sikkert. Det er at Q2 ikke vil samsvare med dette. Markedet vil altså ikke betale for sterke Q2 resultater. (Men siden får vi utbytte da). Vi får sannsynligvis en indikasjon på det neste uke med update fra GSF.
Bennyfyfasan
10.06.2022 kl 13:12 3040

Syklusen dreier seg ikke om en pris over tid på over 100kr. Det er snakk om en større avstand mellom prod.kost og salgspris enn tidligere. Det vil det være - over lang tid.

I fiskediskene rundt i verden er jeg også ofte å se. Laksen er en relativt billig fisk - fortsatt. Husk, de kjøper den i lokal valuta, og ikke i kroner.
mofs
10.06.2022 kl 13:25 3043

Takk for oppdateringen Ibyx. Du følger prisutviklingen mer enn meg. Markedet og jeg mener åpenbart det samme. Prisene vil svekkes. Kunne vært interessant å vite "the rate of change" også. Justerer markedet forwarden opp eller ned. Så om du vet noe om det, er jeg lutter øre?

Det virker på meg som ting begynner å knekke litt, Folk må spare på andre ting for å fylle tanken, betale strømmen, betjene renta og sette mat på bordet. Alt som ligger litt lenger ut på Maslows behovsskala blir valgt bort. Det virker som markedet er veldig usikker på om manglende varekonsum vil lede oss inn i en resesjon på slutten av året. Jeg ser at flere og flere faller ned på dette synspunktet. Ikke et veldig godt makrosignal. Oslo børs er sårbar, med tanke på alle de sykliske selskapene, og at det er en av de få børsene som er opp i år. Jeg er ganske bearish og ser egentlig ikke noen grunn til å by opp sjømatiindeksen på børsen. Teipen i markedet er negativ spør du meg.
ibyx
10.06.2022 kl 13:44 3056

Beklager, jeg er ikke noen teknisk spesialist på dette. Men actual forwardpriser er stigende vs. antagelser en måned tidligere om jeg leser diagrammet rett.
Dette med resesjon har det jo vært skumlet med en tid. Og noen skumler jo alltid om det da. OSE stiger selvsagt pga olje/oljerelatert pluss noe laks. Noe annet hadde vært naturstridig. Påp en måte profiterer vi jo på elendigheten, men det blir jo ikke helt «Madserud alle» heller da, som krigsprofitør villaene fra første verdenskrig. Vi må jo ikke glemme at det meste annet allerede er gått i ganske «i dass» som på andre børser, særlig tech, med nye ATL på løpende bånd.
Dersom Biden løser oljeprisproblemet så får endelig shortkameratene i AKERBP dekket inn sine 6+ milliarder i short…

Tillater meg å lime inn denne linken til en fersk analyse av oljeutsiktene fordi olja også påvirker det meste annet på OSE. I det minste påvirker det hovedindeksen sterkt!
https://www.youtube.com/watch?v=qtF327KqZBU
Redigert 10.06.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
mofs
10.06.2022 kl 23:34 3001

Takk for svaret ibyx, bra jobba. Jeg leser ut av svaret ditt at prisutviklingen på laks fortsatt er konstruktiv, om vi kan kalle det for det, for lakseprodusentene. Så får vi se hvor lenge det vedvarer. De forferdelige CPI-tallene fra USA i dag tror jeg gir en negativ tape i markedet de neste ukene, men vi får se hvor mye høyere rente som prises inn.
Bennyfyfasan
11.06.2022 kl 14:03 2927

gjenopprettet
Redigert 11.06.2022 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
milk
11.06.2022 kl 17:26 2900

"ibyx" Enig med "mofs" All saklig informasjon er viktig for oss som er godt lastet :-) Det er vel ingen som sitter med faciten for den kommende utviklingen i sektoren, men alle gode innspill bringer oss litt nærmere sannheten ... ;-)
Bennyfyfasan
11.06.2022 kl 17:59 2942

milk
24.07.2021 kl 21:51
5911
Spennende? GSF er vel det mest "rævkjørte" selskapet i sektoren... Kanskje stiger de en krone eller to! Jeg lurer litt på hvem som skal plukke opp restene av et blivende konkursbo..
milk
11.06.2022 kl 18:55 2953

Det kunne vert interessant å høre hva dere mener om den videre utviklingen i GSF.. Selskapet kollapset jo totalt for en tid til bake. Mye tyder nå på at de har tatt viktige å riktige grep. Kjøpte en liten post på ca 70 nok. Angrer selvfølgelig på at jeg ikke lastet opp mye mer.... Ser vi nå et GSF som er i en stigende trend, eller er det en "død katt som hopper" som noen hevder. At de beteler utbytte er jo som regel et godt tegn ;-)
Bennyfyfasan
11.06.2022 kl 21:46 2906

GSF har ikke vært nært 70kr etter du skrev dette.

Men

Du skal få viljen din. Jeg legger inn årene på denne delen av forumet. Jeg har mye innsideinfo og masse å bidra med. Samtidig må jeg bare si det ikke er verdt det pga innlysende årsaker.

——————-
milk
23.01.2022 kl 06:37
8777
Jeg har ikke endret mening ang styret. Jeg er sterkt kritisk til deler av det sittende styret. Jeg har kun vurdert å gå inn i GSF. Er slett ikke sikker.... Jeg synes du burde være mer ydmyk. Du som har hausset og prøvd å lurt aksjonærer helt siden GSF lå på 140 Kr!!!!
mofs
11.06.2022 kl 21:54 2935

Min ferd i laksemarkedet siden finanskirisen ser sånn ut: jeg kjøpte LSG rundt 2010, og så vidt jeg husker kjøpte jeg den til under 10-ern, og til en pris/bok på 0,8, noe som jeg syntes var veldig attraktivt. Senere var jeg også inne i Sølvtrans, noe som ble en kort affære (oppkjøp) I 2014 solgte jeg meg ut av LSG og puttet gevinsten i NTS. Tror jeg solgte et på mellom 40 -50 et sted. I dag sitter jeg I NTS (Salmar sort of). Også har jeg en liten post i Ice Fish, som jeg har forventet meg mer av. Så den ønsker jeg å bli kvitt. Siden kursutviklingen i NTS har vært så sterk, har jeg egentlig ikke gjort så mange dype analyser av andre selskap i sektoren. GSF har aldri vart en mofse-investering, fordi jeg aldri har likt driften i selskapet. Ting kan selvsagt endre seg, så hvis det er et stort ønske om at jeg skal se på selskapet, så gjør jeg det, men det blir ikke noe mer enn en back-of-the-envelope betraktning.
Redigert 11.06.2022 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
milk
11.06.2022 kl 22:35 2946

Den lille posten i Ice Fish tror jeg kanskje kan være lurt å sitte med.. Jeg har en betydelig andel i det selskapet... Vi kan se et oppkjøp ganske snart...
milk
12.06.2022 kl 08:54 2864

Oppgjørskviteringen fra 15.12.2021 viser at jeg betalte 77000 for 1000 aksjer i GSF!
mofs
12.06.2022 kl 11:12 2824

En smart strategi når du investerer, Milk, er å bruke dollar-cost-averaging. Benny bruker dette og han har rett. Det er en strategi jeg først lærte ved å studere George Soros. Dupp tåa di uti for å teste ut markedet. Etterhvert som selskapet leverer kvartalsrapporter, kommer med guidance og holder presentasjoner, lærer du mer om selskapet, så styrkes eller svekkes tesen din, slik at du enten adder mer til posisjonen eller kvitter deg med den. Slik reduserer du risikoen. Du får med deg enten trenden opp, eller slipper å fange fallende kniver. De fleste investorer bruker denne metoden. Etterhvert som jeg har lært mer, har jeg forelsket meg i metoden til Bill Nygren i Oakmark.

Nygren sitter med modeller som skriver fram veksten i fri kontantstrøm (discounted cash flow analysis). Hvis han antar at selskapet vokser denne størrelsen med 10 % årlig (bare for å ta et tall), så følger han utviklingen, og for hver gang selskapet klarer å levere på antagelsene hans. så skapes høyere konfidens omkring terminal value, og han adder mer.

Metoden til Nygren er mest anvendelig på medisin og teknologi, som jeg investerer brorparten i: 50 % av porteføljen min. Innenfor sjømat er det vanskeligere å bruke metoden, fordi tallene til virksomhetene er mer volatile. De hopper og spretter rundt omkring. Innen sjømat bruker jeg heller varianter av gode gamle Benjamin Graham. Jeg smoother talllene til gjennomsnittlige størrelser, og så finner jeg ut om det er tilstrekkelig med margin of safety. Men jeg investerer aldri alt med en gang. I NTS for eksempel added jeg fortløpende fra 2014 til 2016. I ICE Fish har jeg ikke vært fornøyd med resultatene, og investeringen har stått stille på 2000 aksjer. Nå har jeg null konfidens, og ønsker å kutte tapene.

Jeg er ikke begeistret for å dollar cost average meg ned. Dette har jeg prøvd en gang, og det endte med katastrofe. Jeg kjøpte SSAB for mange herrens år siden, som et value-play til pris/bok 0,5. Det var riktignok en grunn til at selskapet var så billig, og snart ble billig enda billigere, og dum som jeg var, tenkte jeg at nå blir selskapet enda mer verdifullt, og added mer, helt inntil aksjen halverte seg. Da mistet jeg konfidensen og solgte med kjempetap. I dag ser jeg at SSAB ligge på samme nivå som jeg kjøpte det på for første gang. Noen ganger må en imidlertid bare komme seg ut og selskapet ville uansett ikke vørt noen god investering. I tillegg lærte jeg mye. Å dollar cost average seg ned, er ikke noen strategi for meg.

Det er som Keynes en gang sa: markedet kan være deprimert lenger enn du kan være solvent.
Redigert 12.06.2022 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
milk
12.06.2022 kl 14:28 2788

Mange gode råd der! Å følge selskapene over tid, har alltid vert en del av min strategi. En av grunnene til at jeg kjøpte en liten "lyttepost" i GSF i Desember, var for å få innsyn i årsrapport og og innkalling til GF. Jeg ble ikke imponert over det jeg så da å valgte derfor å ikke laste opp i GSF. Nå vet vi jo alle hvordan det har gått ;-) Men som du sier, man lærer så lenge man lever! For meg er hovedsaken at den totale porteføljen gir avkastning og stiger i verdi :-)
mofs
12.06.2022 kl 21:51 2688

Jeg tror det som skjedde i GSF var at markedet løp fra deg. Det skjer noen ganger. Jeg ville som deg, vært litt forsiktig med GSF her. GSF har normalt hatt en bruttomargin på sånn rundt 40 % gjennom det siste tiåret, nå ligger den plutselig på 70 %. Likeledes har operating margin normalt ligget og vaket rundt 15 % og lavere, men nå ligger den plutselig på 30 %. Den dramatsike transformasjonen gjenspeiles i kursutviklingen. Jeg tror GSF sine resultater før eller siden vil revertere til normalen. Det vil også være vanskelig for selskapet å holde på sin best in class status. MOWI har for eksempel en bruttomargin på rundt 50 % og en operating margin på ca. 15 %, noe som er helt på gjennomsnitt de siste 5 årene. MOWIs tall virker derfor mer holdbare, mens GSF synes å være på en sugar high. Benny sier GSF sin transformasjon skyldes dyptgripende endringer i selskapet, men selv han tror ikke storyen vil vedvare, fordi han har dumpet aksjene sine i GSF og konvertert til LSG. Du får selv gjøre deg opp en mening, men jeg tror at jeg ville kommet meg ut av GSF om selskapet bryter ut av den oppadstigende trendkanalen. Det kan være et signal om at flere investorer begynner å tenke som Benny. Da kan fallet bli bratt.
ibyx
13.06.2022 kl 09:36 2596

Noen mener at streetfood er overpriset hype.
Mulig det er penger på gata i GSF idag?
Lakseprisene ventes å holde seg brukbart.
Og at prisen er mer enn brukbar fortsatt er det vel liten tvil om?
ibyx
14.06.2022 kl 20:27 2469

GSF viste vei idag. Tydelig at sterkt q2 nærmer seg?
ibyx
15.06.2022 kl 11:52 2393

To steg fram og ett tilbake.
Vel. Hadde ventet en market update. Kom 14. juni ifjor. Istedenfor får vi market capital Day uten slike tall…🤔

Men opplysningen om sterk volumøkning er jo interessant, men kanskje kjent av «alle» fra før?
Fra dagens melding:
Harvest volume of 90 000 tonnes in 2022: Increasing harvest volumes to
120-135 000 tonnes in 2026
* Maintain a clear ambition to be a cost leader in all the regions where Grieg
Seafood operates
* A long-term target of net interest-bearing debt to harvest volume ratio of
NOK 30/kg
* An equity ratio of above 31%
* Requirement of a minimum of 12% return on capital employed (ROCE) for all
investment decisions
* Dividend policy to distribute 30%-40% of the Group's net profit after tax
adjusted for fair value appraisals
Redigert 15.06.2022 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
mofs
15.06.2022 kl 13:03 2379

Ingen store nyheter er vel kanskje bra for markedet. Target for fremtidig produksjon virker oppnåelig på meg. Selskapet har firepower til å finansiere veksten gjennom god arbeidskapital, i tillegg til at selskapet kan øke gjelden fra dagens nivåer (i følge selskapets egne targets for equity ratio). Den veksten som kommer fra bedre utnyttelse av dagens konsesjoner vil være enklest å oppnå. Hvor mye utviklingen av virksomheten på Newfoundland til slutt kommer til å koste, er kanskje litt vanskeligere å få et klart grep om. Greenfield prosjekter koster ofte mer enn det som beregnes i første runde. Den glidende størrelsen blir derfor hvor mye selskapets kapitalkostnader kommer til å øke fram mot 2025-26. Kapitalen er ikke så billig lenger.
milk
15.06.2022 kl 18:02 2358

GSF er i ferd med å føye seg inn i resten av segmentet. Til og med "milk" øyner resultatbedringer så det holder... Jeg er faktisk litt imponert over hvordan skuta har blitt snudd...
ibyx
15.06.2022 kl 19:26 2335

Det ser ut som ting er mer på stell igjen ja. Det pluss høye priser i spot og ingen problemer med VAP segment/nedstrøms gjør at jeg er inne igjen. Enda viktigere er guidet volumøkning. Mellom 30 og 50% i løpet av 4 år. Kombinasjonen er antagelig uovertruffen i sektoren akkurat nå.
Man kan jo legge den ved siden av utviklingen av fx Salmar før det gikk skeis for GSF synkront med coronakræsjet våren 2020.
Litt søkt kanskje, men Salmar er da opp 50-60% siden rett før coronakræsjet. GSF er kommet tilbake til det nivået nå.
I bakspeilet er det vel ikke så vanskelig å se hvorfor GSF har gått som en kule i vår.
Kursen er 8% lavere enn ATH 25. mai. Det er det antagelig lite annet enn midlertidig høydeskrekk som kan legitimere…
milk
15.06.2022 kl 21:41 2289

Foreløpig så er jeg "lay back" Mye tyder på at vi er i en resesjon.. Nå er det tørt krutt som gjeler. Bare å ligge på været å fire seil.. Hvem treffer bunnen best ? :-)
ibyx
15.06.2022 kl 22:56 2310

Ja ja. Ikke godt å vite. Mulig du mister turen i GSF nok en gang. Kanskje ikke.. Men kanskje er bunnene bedre i fx NOD eller SCHA? Eller kanskje tenker du at resesjonen skal senke matprisene? Eller ihvertfall «luksuslaksen», som kanskje ikke er så mye (bare) det lenger? «Vanlig» laks ligger vel på rundt 170 kr kg i Norge fortsatt? På Meny (nettbutikk sjekket) ligger prisen fra ca 100 til 445 pr kg. Det betyr også at laks ikke er en spesifikk vare, men er bredt fordelt etter kvalitet etc. Dette møter selvsagt også forskjellige kundegrupper. Men alt er laks… 😉
mofs
15.06.2022 kl 23:00 2315

hvis vi er eller snart går inn i en resesjon, så skal markedet (USA) ned 10 - 20 % til. Det er imidlertid forskjell på hvordan et marked reagerer på resesjon og stagflasjon. Hører folk på Bloomberg og CNBC bruker de to ordene om hverandre, men det har ulike konsekvenser.
ibyx
15.06.2022 kl 23:29 2308

Milk sin kommentar var vel litt rettet mot GSF/laks, selv om man sikkert kan anvende holdningen/posisjonen på det meste. (Kanskje også olje?).
Hva tenker du relevansen for resesjon/stagflasjon er på laksesegmentet spesifikt?

Og til begge. Det heter seg jo at aksjemarkedet evner å forutse/anerkjenne kommende trender før andre sektorer.. Når har det jo vært snakket om resesjon en tid.
Kan det rett og slett tenkes at markedet allerede har priset inn mye av dette, også effekten med høyere rente?
Kveldens rentmelding er slik sett møtt med 2,5% opp for Nasse og 1% for Dow akkurat nå.
mofs
16.06.2022 kl 11:31 2289

Littegrann å rydde opp i her Ibyx. Du sier: "det heter seg jo at aksjemarkedet evner å forutse/anerkjenne kommende trender før andre sektorer". Finansøkonomien skal over det lange løp avspeile realøkonomien. Normalt sett må aksjemarkedet anses som en ledende indikator. Investorer prøver å prise inn det som skjer i framtiden så godt det lar seg gjøre. Når markedene faller inn i bjørneland, er det et signal om at veksten i realøkonomien skal nedover. Konsumenter skal bruke mindre penger. Bedrifter skal tjene mindre penger etc. På samme tid må en ikke glemme rentemarkedet, som ofte er mer presis enn aksjemarkedet. Når yieldkurven flates ut eller inverteres, dvs. at korte renter øker mer enn lange renter, så er det et godt signal om at problemer i realøkonomien er like rundt hjørnet. I dag blinker både aksje- og rentemarkdet rødt. Mange pundits mener vi allerede er inne i en resesjon. Selv er jeg i den leiren, som mener følgende: Konsumentene har spart opp så mye penger etter pandemien, at det fortsatt ser noenlunde hyggelig ut, men at den høye inflasjonen etterhvert bringer konsumpsjonen så mye nedover at vi glir sakte men sikkert inn i en resesjon. Om det skjer i slutten av 2022 eller i 2023, spiller mindre rolle. Resesjoner er normalt sett en prosess og ikke en hendelse.

Du sier "kan det rett og slett tenkes at markedet allerede har priset inn mye av dette". Mye er priset inn, men dessverre ikke alt. Wall Street har ennå ikke revidert inntjeningsestimatene for 2022 og 2023. Det eneste som har skjedd er at enkelte selskaper har kommet med svakere guidance og lansert ansettelsesstopp eller lay-offs. Når markedet etterhvert møtes med svakere inntjening, så skal markedet ned alt annet like. Min magefølelse sier meg at markedet skal ned ytterligere 10 - 15%, men det er vanskelig å si om dette er for mye eller for lite.

Hva er en resesjon? - Resesjoner karakteriseres av tydelig og langvarig nedgang i konsumpsjon, inntekt, produksjon og arbeid. Blant disse er arbeid en lagging indikator. De tre andre indikatorene har falt noen måneder allerede. I en resesjon forventer vi at etterspørselen også etter arbeidskraft vil falle, og at sysselsettingen faller, men vi venter fortsatt på at denne indikatoren blinker rødt. Da er vi definitivt inne i en resesjon.

Det er også forskjeller på resesjoner. Resesjoner som drives av eksogene sjokk (eksempelvis pandemien) pleier ofte å være kortvarig. Resesjoner som drives av endogene problemer (eksempelvis finanskrisen) som har å gjøre med dyptliggende strukturelle problemer i økonomien, pleier å være langvarig. I dag har vi et strukturelt problem knyttet til en omkalfatring av supplykjedene i den globale økonomien. Å løse dette skjer ikke over natten.

Du spor hvilken relevans har dette for "laksesegmentet spesifikt". Vel, her må vi være nyansert. Du nevner jo at alt ser sterkt ut. Produsentene må by opp prisene for å få markedet i balanse. Det som gjør Milk og meg mer bearish, er at vi har sett denne filmen før. Ting ser som oftest rosenrødt ut, før alt går i dass. Resesjoner dreper normalt alt som er av prisvekst over hele fjøla. Under finanskrisen falt eksempelvis oljen fra $150 til rundt $100. Under pandemien gikk olja negativt en periode. Oljeleverandører måtte betale raffineriene for å ta i mot olje. Så dette rammer alle i større eller mindre grad. Defensive sektorer: mat, helse, utilities gjør det normalt bedre enn resten av markedet, men unnslipper ikke fallet helt og holdent.

Jeg ser at også du bruker resesjon og stagflasjon som like størrelser, men i realiteten er de to vidt forskjellige. Stagflasjoner er karakterisert av lav vekst og høy inflasjon. Problemet er at en godt kan ha resesjoner i en stagflasjon, men disse dreper ikke prisveksten totalt. De høye prisene vedvarer, mens økonomien jobber seg i pluss igjen. Det var dette som skjedde på 1970-tallet. Hva som skjer med prisingen av aksjer under et slikt scenario, har jeg beskrevet i tråden "Å investere under kraftig inflasjon - hva skjer"? Den mest ioyefallende forskjellen er at aksjemarkedet danner U-kurver under resesjoner. Det faller gjerne dramatisk inn i en resesjon og bykser like voldsomt ut. Under stagflasjoner blir dette bykset langt svakere, og markedet har vanskelig for å gå like høyt som før fallet. Lærdommen er at stagflasjoner er en veldig dårlig eliksir for investorer. Derfor håper jeg at den resesjonen vi enten er i, eller kommer i, vil drepe inflasjonen, men jeg er slett ikke sikker. Den som lever får se.

Til slutt skriver du at markedet jo har reagert umiddelbart positivt på rentehevingen. Som du vet, markedet har en tendens til å overreagere, og drives vekselsvis mellom håp og frykt. I går reagerte markedet med håp om at FED endelig har kommet foran den økonomiske utviklingen, og at FED sakte men sikkert kommer til å få inflasjonen under kontroll. Men, med den volatiliteten vi ser om dagen, så må det ikke overraske om sentimentet snart vender til frykt igjen. Markedet kommer nok ikke til å snu på en meningsfull måte, før det tikker inn konkrete data som viser at trenden har snudd.
ibyx
16.06.2022 kl 13:11 2294

Takk takk! Rene læreboka dette i kompakt form!
Det høres jo ut som short er stedet å være. Kanskje derfor den øker og øker i fx AKERBP.
Noen har tro på kollaps i oljeprisen!
Men hva er kollaps her? 10, 20, 30, eller 50USD?
Hvis vi er enige om at pandemien ikke var det samme som det vi er i/kommer nå så er det slett ikke sikkert at oljebehovet vil strupes på samme måte osv.