Nyttårsraketten Elop🚀

fjettis
ELOP 10.12.2021 kl 18:36 37571

For et år siden skrev Richard Paulsen (tidligere skribent på nordnet) at Elop ville bli den store aksjen for 2021. Da sto aksjekursen til Elop i 8kr. Kursen har mer enn halvert seg siden den gang og det fundamentale har kun styrket seg. Det har produktet og markedsføringen også. Produktet har kommet ut i markedet og salget er startet. Denne uken startet rekylen opp og det Ser ut til å bli årets nyttårsrakett. Helt realistisk så er kursen opp til 9kr ekstremt kort, så her kan man vente 200% stigning innen kort tid. Lykke til alle sammen!
besson
31.01.2022 kl 20:21 3667

Om gpr, grunnen til dette er gjerne at dagens ultralydskannere er punktskannere. Hvis man får en rullende ultralydskanner dekker denne mye av behovet for gpr-skanning, litt avhengig av hva man ønsker å undersøke. Dessuten baserer elop seg på åpent format som kan kombineres med instrumenter fra andre leverandører, slik som veidekke ser for seg i artikkelen fra Brumunddal . Har du noe dokumentasjon på at den takler ru overflater og coating dårligere enn punktskannerene? Skanning av spennkabler kan gjøres fra oversiden av dekket, slik som i eksempelet med veidekke og Brumunddal. Prisen er litt høyere enn f eks pundit skannerene på ca 25000 USD , men det skulle bare mangle gitt den store tidsbesparelsen.
Slettet bruker
31.01.2022 kl 20:40 3671

Greit svar det, men nå er prisen på en Pundit PD8050 4950CHF og Software 4980CHF (pr år for software) (1 CHF=1,0739 USD )
Kan ikke se hvordan en ultralyd vil ta over for en gpr, da disse brukes som oftest i sammenheng, ( lokasjon av spennkabel med gpr og sjekk av grouting med ultralyd)
Nå vil ingen ultralyd virke særlig godt på coating/epoxy , noe som gpr takler godt. Ultralyd sliter også på betong med tilslag av lettklinkler.
Når det gjelder ru/meislet overflat vil punktscanner få bedre kontaktpunkter enn hjul.
Ultralyd er perfekt til delamination, voids, honeycombing og post-tensioning grouting
Gpr til armering m.m.
Redigert 31.01.2022 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
fjettis
31.01.2022 kl 20:56 3661

Du snakker om grove flater, ikke ru flater.
Scanneren tåler coating ref demonstrasjonen som nettopp var i Miami hvor de brukte den på fliser lagt på betong.
Slettet bruker
31.01.2022 kl 21:06 3682

Fliser på betong kan gå bra det, ultralyd har signalrefleksjon på 99% på luft, så det var nok ikke mye luft under de flisene da, men et hjul vil slite med luft på en ru overlate. Svakheten til ultralyd er at den har ca 43% refleksjon mot stål, derfor kombinasjonen med en gpr.
La oss kalle coating epoxybelegg.
besson
31.01.2022 kl 21:46 3676

Skannerene tilbys i flere prisklasser, screening eagle, som du henviser til er blant de rimeligere, mens f eks mira er i høyere prisklasse. Ifølge prospektet er markedet på 500 skannere årlig og 11-13 musd. Veidekke brukte elop uten gpr i Brumunddal - gikk helt fint det. Jeg sier ikke at elop gjør gpr overflødig, men at elopskanneren er mindre avhengig av å brukes i kombinasjon med gpr -- igjen avhengig av hva man ønsker å undersøke, og, igjen, det går da helt fint å bruke både gpr og elop sammen i en undersøkelse.
besson
31.01.2022 kl 22:03 3663

Fra artikkelen om samarbeidet med veidekke og Stavanger havn:"Veidekke aims to utilize the Elop Insight ultrasound scanner in combination with other NDT equipment such as GPR and cover meter, as well as drones for collecting images, to provide a product to participate in tenders for rehabilitation of bridges and other large concrete structures." Som sagt, det går da helt fint å bruke elop sammen med utstyr fra andre leverandører, deriblant gpr-skannere.
Redigert 31.01.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2022 kl 22:12 3668

Vi er nok mere enige en det kan virke som, ser hvor du vil. Jeg håper Elop lykkes, jeg er klar for å gå inn i aksjen igjen når jeg ser det fornuftig for min sin del.
At jeg vil miste en del % fra bunnen er ingen tvil.
Håper bare at Elop klare å sy sammen en "pakke" med inspeksjonsutstyr, slik som Screening Eagle har samlet forskjellige produkter under en paraply ( Pundit, Proceq, Schmidt m.m.)
Babbai
31.01.2022 kl 22:23 3654

De guider med 1 mrd i 2025 hvorav ca. 750 mill skal komme fra scanner+software?

Dersom man ser bort i fra markedet for andre scannere enn den/de som inngår i de 500 (årlig marked), får man følgende regnestykke:

Anta at Elop tar hele markedet og selger scanneren for ca. 250,000 NOK.

250,000*500=125 mill. Da trenger de 625 mill på abonnementdelen for å få 750 mill fra scanneren+software.

625,000,000/12mnd/5,000 per mnd i avgift = 10,400. Dersom det koster 5,000 kr i mnd, trenger de altså 10,400 abonnenter innen 2025. Med et marked på 500 enheter i året, er det umulig. Koster det i stedet 20,000 per mnd, trenger de fortsatt 2,600 abonnementer, noe som også blir vanskelig...

Spm blir da hvordan de skal skaffe alle inntektene de guider med. Noen som har et godt svar? Kom gjerne med litt tall og inntektsestimater for de andre scannerene så ser man om guidingen gir mening eller ikke.
Redigert 31.01.2022 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
besson
31.01.2022 kl 22:34 3664

Enig i at det er vanskelig å skjønne komponentene i guidingen. Ca. 800 mill skal komme fra elop technology. Nå lager de mer enn skanner til 250000. De skal snart lansere crawler som vil koste 2,5 mill (ca, hvis jeg husker riktig), videre kommer det ams-software, multrawheel etc. Ceo har sagt at guidingen forutsetter årlig vekst på 12% av markedet, fra dagens 500 enheter, og at de vil greie markedsandel på 29%. Jeg forstår heller ikke nøyaktig hvordan dette skal bli 800 mill om noen år, men man må nesten forutsette at dette er oppegående folk som behersker enkel matematikk.
omac
31.01.2022 kl 22:43 3704

Tar de markedet og kan levere analyseløsning som SAAS så kan de nok ta mye mer enn 5k pr måned. Kundene skjønner dette er ett produkt med få brukere og da koster det. I tillegg er det ekstremt vanskelig å kopiere om ELOP tar markedet, blir fort winner takes all. Om de klarer det er en annen sak, jeg er ikke overbevist
Babbai
31.01.2022 kl 22:48 3752

En annen ting man må huske på er jo at det er forskjell på prisen produktet skal selges for til distributør og til sluttkunde. Hvis 250,000 er pris til sluttkunde, får ikke Elop så mye når salget går via distributør. Hvor mye selges den i så fall for til distributør? Hvis 250,000 er pris til distributør, blir prisen i markedet vesentlig høyere. Hvor høy? Man må passe på hvilken pris man sammenlikner med når man ser på konkurrerende teknologi for de prisene vi finner der, er vel neppe pris ut fra produsent (altså tilsvarende pris ut fra Elop).

Maskinene som skal selges for 2,5 mill vil vel også gå gjennom flere ledd, inkludert Dekra... spm er hvor mye av inntektene som tilfaller Elop. 2,5 mill høres fint ut, men tviler på at det går til Elop. Med mindre de kjører hele inntekten gjennom Elop og deretter kostnadsfører store deler som salgskommisjon etc. til Dekra. Slik kan man jo blåse opp inntektene for å nå 1 mrd hehe.

Jeg ville vært forsiktig å forutsette at folk behersker enkel matematikk. Og selv om de skulle beherske matematikken, så må det være logikk bak tallene. Det er den logikken jeg prøver å se på. Vi må sette sammen alle de ulike tallene de har slengt rundt og se om det gir mening. Gir det mening at de klarer å selge mange nok enheter? Hvis de klarer å selge mange enheter, klarer de også å produsere alle eller vil de møte utfordringer underveis?
besson
31.01.2022 kl 22:58 3727

Som sagt, de har forutsatt at de greier markedsandel på 29 %. 5000 år mnd er en inngangsløsning som kan utvides etter hvert som tjenester etterspørres og tilbys. Enig i at dette tallet må være mye høyere i snitt for at dette skal gå opp.
besson
31.01.2022 kl 23:04 3760

I tillegg til å guide omsetning, har de også guidet ebit-marginer, så da er det liten vits å blåse opp inntekter på den måten. De har selv sagt at det tar en dag å produsere en skanner for hånd på Hamar, det alene skulle gi en markedsandel på 50%. Dette vil selvsagt effektiviseres etter hvert, dekra skal vel gjøre mye av dette også.
besson
31.01.2022 kl 23:10 3760

Er et firma som jobber med ultralydteknologi og AI ikke i stand til å regne ut årlig vekst på 12%, for deretter å regne ut 29% av dette tallet, og så multiplisere med enhetspriser og abonnementspriser? Det blir for dumt, synes jeg.
Slettet bruker
31.01.2022 kl 23:12 3831

Noen grove tall fra en tilbyder av lignenede produkt + 2 andre "scannere" i en pakke er 320.000,- første år inkl lisenser for software.
Så er det ca 73.000,- pr år i lisenser ( 3 stk) uten bindingstid, noe billigere ved 5år avtale.
Service/kalibrering kommer i tillegg.
besson
31.01.2022 kl 23:21 3884

Angående "liknende produkt" så vil nok elop hevde at skanneren deres er ganske unik, antar du tenker på punktskannere fra f.eks screening eagle. Betalingsvilligheten for dette produktet har vi ikke fått testet foreløpig. Det er klart en joker. For meg synes tillegget lite når man tar i betraktning tiden man sparer.
Slettet bruker
31.01.2022 kl 23:36 3882


Tiden man sparer kan diskuteres, på gulv for en raks kartlegging av eventuelle delamineringer kan jeg være enig.
Kartlegging av spennkabler på broer, betongtanker og condeep-plattformer heller tvilsomt.
Da mye av arbeidet utføres på vanskelige tilkomster og ved hjelp av lift/tilkomstteknikk.( Arbeid i tau)
Ikke lett å holde noe på 8,5kg som må presses 10kg mot veggen og i tillegg rulle den for å spare tid.
besson
31.01.2022 kl 23:50 3863

Man kan alltids finne situasjoner der tidsbesparelsen ikke er åpenbar, kontroll av spennkabler på broer tror jeg for øvrig ikke var et godt eksempel, etter det jeg fikk ut av artikkelen fra Brumunddal og veidekke . Punktskanning av demninger virker også litt tungvint... For vertikale flater kommer crawleren til sin rett. Så da blir vanskelig tilkomst enda et fortrinn for elop.
Slettet bruker
01.02.2022 kl 00:01 3870

Lite tips er å se på noen byggetegninger av broer, så ser man hvor mange av spennkablene ligger, om alle broer er lik den i Brumunddal så kan du være inne på noe, men er ikke så sikker på det.
Punktskanning av f.eks en demning vil/er mye brukt, da det ikke kartlegges total overflate med ultralyd, andre metoder/instrumenter for slikt.
Skal bli spennede å se/følge med på crawleren, spesielt opp i mot konkav sylinder ( condeep)
Redigert 01.02.2022 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
besson
01.02.2022 kl 00:20 3862

Vet ikke om jeg skjønte den, tegninger (eller modell) er selvsagt kjekt å ha, så vet man hvor man skal lete (?). Ang. demninger så er det nettopp fordi dagens ultralydskannere er så tidkrevende at hele demningen ikke blir undersøkt med denne teknologien. Det er ikke all verden man finner med gpr-skanning.
besson
01.02.2022 kl 00:22 3891

Dette var uansett uendelig mer interessant enn " Det kan komme melding hvilken dag som helst "-innleggene som har dominert disse trådene inntil nylig.
Slettet bruker
01.02.2022 kl 00:35 3909

Greit utgangspunkt for et inspeksjonsprogram starter ofte med generell visuell inspeksjon (GVI), nærvisuell inspeksjon (NVI) så brytes det ned i mindre og mindre deloppgaver. Metoder og valg av utstyr kommer da inn. Skal ikke dra dette her noe lenger.
besson
01.02.2022 kl 00:48 3918

Metodikk vil avhenge av hvilken teknologi man har til rådighet. Man kan gå glipp av mye hvis man "zoomer" inn på antatt interessante områder ved hjelp av visuell inspeksjon. Vegvesenet har nylig utarbeidet en rapport som vil kunne danne grunnlaget for ny håndbok for bruinspeksjon, hvor ultralyd har en viktig plass. Elop skanner har mye å tilby her, gitt at den klarer å gi like gode resultater som punktskannerene. De har for øvrig R&D avtale med vegvesenet ams-software. Det ville forundre meg stort om vegvesenet viser interesse for elop utelukkende på grunn av deres ams.
fjettis
01.02.2022 kl 07:23 3838

Pris på scanneren er 350k + ab.

«Jeg er i dialog med Veidekke om kjøp av Elop Insight. Det er interesse for å bygge opp intern kompetanse i Veidekke på dette. 😊 Listepris er 350’ + software abonnement.
Men uavhengig av det er utleie gjennom de aktuelle utleieselskapene en mulighet og noe vi ser på. Vi må også sørge for at sluttbrukere kan operere enheten på en god måte.»

Mail fra elop 8.12.21.
Record
01.02.2022 kl 08:24 3800

Mange greie inlegg å jeg må si jeg blir overasket over hvor mange som allerede er i markedet .
Det sier vel også litt om behovet for slike instrument ?
Jeg har forstått det slik at ELOP sin gir en pakke i realtime når det gjelder vedlikehold/etterarbeids behov , ja sågar pris på dette om programmet er oppdatert med enhetspriser på det som måtte kreve dette .
Kanskje det er jeg som har misforstått ,om ikke vil dette vel være en revolusjon i forhold til de fleste andre som er beskrevet i tidligere inlegg ?
Jeg håper og tror at vi nermer oss en oppdatering på sertifisering og dertil godkjenning fra både myndigheter og ikke minst brukerne , ikke lenge til Q4 ,satser på å bli litt klokere da :-)
tunktee
01.02.2022 kl 10:16 3770

Omsider litt dybde og mening i innleggene her! :)

Dersom tallene dere nevner her mht. størrelsen på markedet og enhetspriser stemmer, syns jeg det bør sendes spørsmål til IR i forkant av Q4-presentasjonen om hvordan regnestykket ser ut.
Hvis dere som sitter med kunnskapen ikke ønsker å sende til selskapet, kan jeg gjøre det.
Trenger da kildehenvisning for tallmaterialet, og gjerne forslag til nøyaktige spørsmål.

@fjettis. Kan du slutte å finne på ting om emisjonen og de som var med i den.
Det er ingen lock-up i aksjene fra emisjonen.
Lock-up gjelder normalt kun ved børsnoteringer og kun for insidere, jeg har aldri vært borti en emisjon med lock-up. (og ville naturligvis aldri deltatt på en slik.)
fjettis
01.02.2022 kl 10:20 3805

Det vises til tidligere melding om en mulig rettet emisjon av nye aksjer i Elop, hvor selskapet nå melder at den nå er gjennomført med utstedelse av 25 millioner aksjer til en kurs på 4 kroner pr. aksje med et bruttoproveny på 100 millioner kroner.
Det fremgår av en melding fredag.
Nettoprovenyet vil benyttes til investeringer innen salg og markedsføring, tech-leveranse og utvikling, capex og netto arbeidskapital, i tillegg til generelle selskapsformål.
Følgende primærinnsidere har tegnet seg i emisjonen:
Gimle Invest, relatert til styreleder og administrerende direktør Øivind Horpestad, har blitt tildelt 1.250.000 aksjer.
Lani Invest, relatert til styremedlem Lars Nilsen har blitt tildelt 875.000 aksjer.
Middelborg Invest AS, relatert til styremedlem Kristian Lundkvist, har blitt tildelt 600.000 aksjer.
BHM Holding AS, relatert til driftsdirektør Bård Myrstad har blitt tildelt 473.657 aksjer.
HKL Holding AS, relatert til produktdirektør Ho Kwan Leung, har blitt tildelt 470.683 aksjer.
Nimbustech AS, relatert til teknisk direktør Imran Tamboli har blitt tildelt 190.578 aksjer.
Danoni AS, relatert til kommersiell direktør Daniel Kohn, har blitt tildelt 115.083 aksjer.
Medlemmer av selskapets styre og ledelse har blitt enige om en 6-måneders lock-up avtale etter fullføring av emisjonen.
Selskapet vil vurdere å gjennomføre en reparasjonsemisjon på inntil 2,5 millioner aksjer.
fjettis
01.02.2022 kl 10:21 3826

Ta følg litt med du!

Medlemmer av selskapets styre og ledelse har blitt enige om en 6-måneders lock-up avtale etter fullføring av emisjonen.
tunktee
01.02.2022 kl 10:24 3856

Ja, nettopp, du bekrefter jo nettopp det jeg skriver!
Dette gjelder insidernes aksjer, og ikke aksjer fra emisjonen.
Jeg vet da for pokker hva jeg signerte på når jeg deltok i emisjonen.
tunktee
01.02.2022 kl 10:25 3893

Jeg kunne som alltid selge aksjene neste morgen etter tegning etter børsslutt dagen før.
besson
01.02.2022 kl 10:34 3948

Ang forutsatt vekst i markedet og forutsatt markedsandel for base case, ble denne presentert på presentasjon på aksjeforum på Facebook i høst. Ved ca. 51:00 .
besson
01.02.2022 kl 10:35 4140

Han tenker vel på Innsiderne som deltok i emisjonen
fjettis
01.02.2022 kl 10:39 4126

Ja, riktig! Har jo hele tiden sagt, ledelsen. De største eierne
tunktee
01.02.2022 kl 11:15 4087

Vel, det var dette du skrev.

Hvis man skal spekulerer noe rundt emiaksjer, så kan det tenkes at en del av deltagerne var spekulanter ettersom det har vært gode muligheter for kjappe gevinster i emisjoner de siste par årene.
En del av dem har muligens derfor ikke hatt intensjon om langsiktighet, og har kastet kortene med påfølgende kursnedgang.

Ledelsen og styret kjøpte for øvrig 16-17% av emiaksjene og er trolig langsiktige.
Tricky
02.03.2022 kl 20:37 3464

Blir spennende på fremleggelsen av 4 Kvartals presentasjon eller?
Selve Q4 er det vel ikke nåen som har fulgt selskapet og deres planer som forventer det store av.
Det, som er viktig, som jeg ser det er om de er i henhold til de skisserte planer som Elop har. For faktisk Q4 samt ikke minst «subsequent events».
Vad jeg tror kan bekrefte dette er:
Simplifai MRR viser en % stigning i Q4 samt hittil i år. På en 10-20 % fra den 1.0MNOK som det var per utgangen av Q3, å forventning til en tilsvarende stigning i Q1 22.
Elop Insight, det eksister ordre fra direkte salg markedet, behøver for så vit ikke å være mer enn et par stykker.
Elop Insight, Det kan bekreftes det er POC.
Elop Insight, Det er etablert full service partner ( det er det for så vit jvf meldinger fra selskapet)
Elop Insight Crawler, forventes færdig Q1 22.
Kan 3-4 av disse punkter sjekkes av, mener jeg det blir positiv mottatt, samt at aksjekursen går over 3 relativt rask. Blir alle bekreftet vil jeg tror kursen innen for 1-2 måneder vil gå mot kurs på siste emisjon på 4.
Record
03.03.2022 kl 09:11 3298

Meget fornøyd med presentasjonen .
Spennende med Simplyfi ,kanskje på egene ben allerede :-)
Blygen
04.03.2022 kl 23:55 3121

Nytt kjøp fra Horpestad...:)
Leoløve
05.03.2022 kl 00:16 3105

En bra nyhet.
Får håpe Fjåttis ikke har solgt seg, som han nevnte på nylig at han vurderte.
fjettis
05.03.2022 kl 11:45 3000

Tok tapet på 10% og solgte alt. Spyttet alt inn i vår energi. Rimelig fornøyd med det! Har vel en avkastning på 20% der allerede og venter gode utbytter. Vekst aksjer er ut. Siste stedet man sitter i disse tider er små selskap uten inntjening. Går for det sorte det gull istedenfor
Leoløve
06.03.2022 kl 23:58 2796

Ok.
Så snudd og blitt kortsiktig, du da.

Sjefen sjøl kjøper flere aksjer og øker på - så han har trua på det som skal bygges videre og komme fremover.
https://newsweb.oslobors.no/message/555668