Scana slår seg sammen med PSW Group!

Aramis
SCANA 15.12.2021 kl 17:35 22337

Synes denne meldingen fortjener en ny tråd.
Meldingen kom nettopp, ig innevarsler en helt ny epoke for Scana.

Antar at kursen i morgen vil stige kraftig, ettersom dette viser potensialet til Scana og hvilke fremtidsmuligheter selskapet har.



Bygger ny industriell tungvekter i Bergen - Scana slår seg sammen med PSW Group
15 DEC 2021 17:09 CET

Sammen skal de to selskapene skape en ledende og global tjenesteleverandør for
det grønne skiftet i maritime næringer.

Basert på flere hundre års industriell historie, har børsnoterte Scana ASA de
siste årene spisset fokuset og blitt en sterk utstyrs- og tjenesteleverandør til
den maritime næringen. Nå tar selskapet et nytt steg i denne satsingen gjennom å
slå seg sammen med bergensbaserte PSW Group, en ledende aktør innen
elektrifisering og landstrøm samt en stor leverandør av produkter og tjenester
til offshore- og maritim industri.

Får unik markedsposisjon i det grønne skiftet
– Hele den globale maritime næringen er i omstilling til en mer bærekraftig
drift. Målet vårt er å skape en partner for dette grønne skiftet, både innen
shipping, offshoreindustrien, energibransjen og havbruksnæringen, sier Styrk
Bekkenes, CEO i Scana, og Oddbjørn Haukøy, CEO i PSW Group.

– Grunnlaget for sammenslåingen er at PSW har produkter og tjenester som vi
anser som ekstremt spennende for overgangen til et mer bærekraftig samfunn, og
som har et betydelig markedspotensial både i Norge og internasjonalt. Å
inkludere denne virksomheten i Scana gir oss muligheten til å utvikle PSWs
portefølje ytterligere, det gir grunnlag for nye oppkjøp, og det gir Scana en
unik posisjon i markedet, utdyper Bekkenes.

– I PSW mener vi Scana er en perfekt match for oss. Begge selskaper kjenner
hverandre godt, og den nye forretningsmodellen til Scana passer oss utmerket.
PSW er et ungt selskap som har vokst raskt takket være innovative og gode
løsninger som markedet har omfavnet, og for oss er det positivt å bli del av en
totalleverandør for det maritime grønne skiftet som har en klar og tydelig
retning for veien videre, sier Haukøy, som blir en del av ledergruppen i Scana.

Den største eieren i PSW, investeringsfondet Herkules Capital, vil bli en
betydelig eier i Scana etter sammenslåingen. Herkules vil også være representert
i styret, noe som sikrer god kontinuitet i fusjonen.

– Siden Herkules kjøpte PSW i 2014, har selskapet vokst kraftig. Det har
utviklet seg fra å være et rent oljeserviceselskap til nå også være en ledende
spiller i det grønne skiftet.
En sammenslåing med Scana er en god industriell løsning, og med børsnotering får
man et godt grunnlag for å fortsette den sterke veksten, sier Morten Blix,
seniorpartner i Herkules Capital og kommende styremedlem i Scana.

Det er to relativt unge og dynamiske organisasjoner som nå flettes sammen til et
slagkraftig globalt selskap med hovedkontor i Bergen. Til sammen har den nye
organisasjonen mer enn 450 ansatte.

– Vi tror vi vil se flere konsolideringer i markedet framover. Ved å slå sammen
disse to gode industrielle navnene til én sterk og tilpasningsdyktig enhet, vil
vi holde på vår ledende posisjon og være an aktiv aktør i markedet i årene som
kommer, sier Haukøy og Bekkenes.

Ledende innen elektrifisering
Både PSW og Scana har allerede gitt betydelige bidrag til det grønne skiftet
gjennom leveranser av ferdige produkter og utvikling av ny teknologi. PSW er den
ledende aktøren i Europa for landstrøm, og har det siste året blant annet vunnet
flere kontrakter på levering av slike anlegg i Europa, samt til det nye
karbonfangstanlegget Northern Lights på Kollsnes. Selskapet har også en sterk
posisjon innen maritime og landbaserte løsninger for energilagring, og har blant
annet et fullskala testsenter for batterisystemer og hydrogen på sine
fasiliteter på Ågotnes. De siste årene har selskapet vært en betydelig
leverandør til over 25 ulike hybridiseringsprosjekter av offshorefartøy.

Den senere tid har PSW utviklet intelligente batterilagringssystem for
landbasert kraftoptimalisering, og jobber nå med utviklingen av det første
landstrømsystem drevet av hydrogen. Dette har stor internasjonal interesse og
PSW er nå er i posisjon til å tilby hydrogendrevne landstrømanlegg til havner
med lav kapasitet i eksisterende strømforsyning.

– Den globale elektrifiseringen av industrien og samfunnet generelt går veldig
raskt, og de siste årene har vi utviklet og designet innovative løsninger for å
møte dette markedet. Vår posisjon som etablert teknologileverandør og integrator
i det grønne skiftet står nå veldig sterkt. Med konsolideringen av PSW og Scana
har vi enda bedre muligheter for å vokse i takt med markedet og styrke vår
internasjonale tilstedeværelse, sier Eirik Sørensen, General Manager i PSW Power
& Automation.

Scana har særlig gjort seg bemerket med forankringsteknologi til flytende
havvind og oppdrettsindustrien den siste tiden. Porteføljeselskapet Seasystems
har blant annet levert 33 forankringsbraketter som er installert på
betongfundamentene til de 11 vindturbinene i Equinors Hywind Tampen-utbygging.
Samme selskap har også levert forankringsutstyr til Norway Royal Salmons havmerd
«Arctic Offshore Farming», Nordlaks sin havmerd «Jostein Albert», og til
tidevannskraftverket Pempa’q In-stream Tidal Energy Project i Canada.

Teknologileverandør til offshoreindustrien
Selv om bærekraftige teknologiløsninger blir hovedsatsingsområdet for det «nye»
Scana, vil mer tradisjonelle produkter og tjenester til olje- og gassindustrien
fremdeles utgjøre en viktig del av virksomheten. PSWs posisjon innen
offshoreindustrien er sterk, spesielt innen elektro, automasjon og
brønnkontroll. PSW leverer i dag teknologiprodukter innen kraftsystemer og
brønnkontroll og har de siste årene posisjonert seg godt med blant annet egne
produkter for subsea elektrifisering og plugging av brønner.

– Det vil være olje- og gassaktivitet på norsk og internasjonal sokkel i mange
år framover og selskapet har en unik posisjon til å ta en ledende rolle innen
det grønne skiftet også i olje- og gassnæringen. Som en kundefokusert leverandør
vil vi derfor fortsette å betjene offshoreindustrien med innovative løsninger,
systemer og tjenester. Samtidig vil vi bruke den unike kompetansen bygget opp
rundt oljeservice inn i nye fornybarsegmenter, som for eksempel offshore vind,
sier Bekkenes.

Sammenslåingen av Scana og PSW skal skje i januar 2022. Scana er i dag etablert
med hovedkontor på Flesland, men vil på nyåret flytte sine ansatte til PSWs
kontor i Bergen. PSW har også moderne og fremtidsrettede produksjonsfasiliteter,
som blant annet er selvforsynt med strøm fra solceller, både på Mongstad i Alver
kommune og på Ågotnes i Øygarden kommune.

For ytterligere informasjon, se publisert børsmelding eller kontakt:

Styrk Bekkenes Oddbjørn Haukøy
CEO, Scana ASA CEO, PSW Group
T: 404 03 520 T: 911 71 914
E: styrk.bekkenes@scana.no E: obh@psw.no

https://live.euronext.com/en/node/7900518
Redigert 15.12.2021 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2021 kl 15:21 4542

Nei. Rep emisjonen på 70m er for at aksjonærer som ikke fikk mulighet til å være med i den rettede emisjonen også skal få mulighet. Det er ikke nødvendig. Men er ihht reglene for emisjoner av denne typen.
Norbo
16.12.2021 kl 15:39 4512

Noen som vet hvilket hus som står bak dagen handel? tenker da spesielt på kjøp.
murpy
16.12.2021 kl 15:44 4544

FS
stavvis
16.12.2021 kl 15:50 4515

Takk. Så hvis jeg sitter på 1000 aksjer og har trua, men ikke har mer å kjøpe for så bør jeg vel da selge nå, så får jeg kjøpe de tilbake til 1,4 i rep? Skulle gjerne satset litt mer da jeg har tro på det nye Scana, men har ikke. Da er det jo bedre å selge på 1,6 og få kjøpe de samme antall aksjene tilbake til 1,4? Jeg hadde disse aksjene før emisjonen gikk og skal vel slik sett da kunne være med i reparasjonsemisjonen, eller????
murpy
16.12.2021 kl 15:53 4538

Du må eie aksjene til i morgen, og du får ikke de samme aksjene tilbake. Du får en % andel.
Slettet bruker
16.12.2021 kl 17:20 4493

Blir du med på rep emisjon kan du overtegne hvis de åpner for det.
Det kan gi deg noe ekstra ...

Redigert 16.12.2021 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Interessert
16.12.2021 kl 22:28 4228

Investeringene de neste årene i Nordsjøen oppjusteres. Selvfølgelig, for det grønne skiftet er ikke økonomisk bærekraftig, foreløpig. Snart vil dessuten Europa ha større problemer enn luksusproblemet co2. Tror konsolideringen Scana nå leder er fornuftig, og vil tjene dagens aksjonærer raskere enn kanskje antatt. Kanskje. Skal prøve å skrape sammen til en rep emisjonen, hvis den kommer.
Slettet bruker
17.12.2021 kl 00:49 4112

Dette er meget positivt for selskapet! Vi aksjonærer vil garantert tjene på denne sammenslåingen, både på kort og lang sikt!
Ekstremt spennende tider vi går i møte. Jeg tør vedde en god rødvin på at Styrk drar opp en solid kontrakt av ermet før vi går inn i 2022 og at vi er godt over 2-tallet før nyttår!
Slettet bruker
17.12.2021 kl 00:52 4260

Vi var vel vesentlig nærmere åpningskurs enn emisjonskurs ved stenging i dag? Fikk du kjøpt på 1,4kr som du skulle?
Denne er raskt over 2-tallet igjen og jeg ser meget lyst på selskapets og aksjonærenes fremtid, både på kort og lang sikt📈
Aramis
17.12.2021 kl 01:21 4239

Et viktig poeng som mange her ser fullstendig ut til å glemme. Dette er ikke vanlig utvanning. Man får et stort og godt selskap for pengene! Altså en formidabel økning av Scanas verdi.
Redigert 17.12.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Begriffenfeldt
17.12.2021 kl 08:28 4123

Har aldri skrevet at jeg skal kjøpe mer av denne aksjen. Om jeg skulle det er det jo bare å vente til 285 millioner 1,40-aksjer trykkes opp over nyttår. Ikke minst de inntil 50 millioner aksjene i reperasjonsemisjonen som selskapet har uttalt de trenger for å kvitte seg med 47 millioner i selgerkreditt. Ja, det kommer verdier inn, man står på flere bein for fremtiden. Men før videre utvikling skjer skal kursen i denne aksjen ned til emisjonskurs.
Slettet bruker
17.12.2021 kl 08:39 4104

Vi får se om det blir noen rep.emi da😉
Investman
17.12.2021 kl 09:42 4011

Åssen er humøret til dere som har aksjer her i dag da? Fortsatt fornøyd?
Slettet bruker
17.12.2021 kl 09:57 4030

Scana menigheten hos Nordnett var i går 1707 nå teller den 1735
Siste kurs 1,582 så kjøpet i går på 1,49 er fortsatt i pluss.

Får kursen ett nytt spark bak så frister det å kjøpe litt mere
Investman
17.12.2021 kl 09:58 4027

Har Scana i kikkerten jeg også men avventer litt ;)
stavvis
17.12.2021 kl 10:58 3970

Så nå at dagens aksjonærer mer eller mindre ikke deltar. Her er det Herkules som bærer hele greien sammen med et fillebeløp fra Krefting i forhold til hans andel av selskapet. Kan jo ikke bety annet enn at de er kanonfornøyd med prisen de har fått for PSW i alle fall

Det vises til børsmelding fra Scana ASA ("Selskapet") 15. desember 2021 vedrørende plassering av rettet emisjon på NOK 400 millioner til kurs NOK 1,40 (den "Rettede Emisjonen"). Endelig gjennomføring av den Rettede Emisjonen etter oppfyllelse av vilkårene angitt i børsmeldingen vil medføre at enkelte aksjonærers eierandeler i Selskapet vil overstige eller falle under flaggegrenser som følger av verdipapirhandelloven § 4-2. Sirena II AS ble tildelt 25 000 000 nye aksjer og vil eie 25 000 000 aksjer i Selskapet, tilsvarende en eierandel på 6,35 %, og vil derved passere flaggegrensen på 5 %. Sammen med sitt nærstående selskap Lilje AS, som ble tildelt 7 142 857 nye aksjer, vil Sirena II eie totalt 32 142 857 aksjer i Selskapet, tilsvarende en samlet eierandel på 8,17 %. Krefting AS ble tildelt 11 432 148 nye aksjer og vil eie 24 460 313 aksjer i Selskapet, tilsvarende en eierandel på 6,22 %. Sammen med sitt nærstående selskap Clean Ship AS, som ble tildelt 1 178 337 aksjer, vil Krefting AS eie totalt 25 638 650 aksjer i Selskapet, og vil få sin eierandel utvannet til 6,52 %, under flaggegrensen på 10 %. Spectatio AS eier 5 647 500 aksjer i Selskapet, og vil få sin eierandel utvannet til 1,44%, under flaggegrensen på 5 %. Camar AS eier 12 342 548 aksjer i Selskapet, og vil få sin eierandel utvannet til 3,14 %, under flaggegrensen på 5 %. International Oilfield Services AS eier 6 198 852 aksjer i Selskapet, og det nærstående selskapet Panda AS 1 000 000 aksjer i Selskapet, og vil få sin samlede eierandel utvannet til 1,83 %, under flaggegrensen på 5 %. Stolen AS eier 5 631 040 aksjer i Selskapet, og vil få sin eierandel utvannet til 2,22 %, under flaggegrensen på 5 %. Denne informasjonen er underlagt pliktene for offentliggjøring som følger av verdipapirhandelloven § 5-12, jf. verdipapirhandelloven § 4-2.

Redcloud
17.12.2021 kl 11:58 3898

Er dette gjeldende tråd ja... :) Vel, for første gang i mitt liv syns jeg Scana ser ut som et spennende selskap. Hvor kursen går den nærmeste måneden tør jeg ikke prøve å spå, men jeg har inntrykk av at selskapet endelig har foretatt positive grep for å få gang på ting. Mulig dvalen til Scana er over. Lykke til.

PS Jeg ser for meg at salgskanalene til Scana som har en tradisjon i bransjen kan booste salg av PSW produkter.
Redigert 17.12.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Blenheim
17.12.2021 kl 17:08 3747

Hva tenker du om salgsarbeidet til Scana det siste året? Ikke akkurat imponerende salgstall for å si det pent.
Norbo
17.12.2021 kl 18:12 3700

Der er Blenheim tilbake, han er vel en av de som skal jobbe med å sørge for at rep emi kan avlyses. Bare vent så skal dere se, han blir nok aktiv nå et par uker.
Norbo
17.12.2021 kl 19:00 3650

Kursmålet på de ne nå er 1,4kr personlig satser jeg på noe under det. Det som betyr noe er hvor vi er om 3-5-10 år for min del.
Investman
17.12.2021 kl 20:16 3580

Ble ganske så rødt i dag ser jeg ;)
Slettet bruker
17.12.2021 kl 22:05 3486

Ser ut som man får denne under 1,4 om noen dager. Mellom 1,2 og 1,4 er nok denne et godt kjøp og jeg er ganske sikker på at vi vil se kurser ned mot 1,2 når emi aksjene kommer ut i markedet.
Blenheim
17.12.2021 kl 22:36 3478

Analyse kan du lære deg å gjøre selv, men hvis du ser hva jeg har skrevet tidligere og gjør litt enkel matematikk så kan du nok bli litt klokere.
Jeg synes ikke dette ser ut som et aksjonærvennlig transaksjon, men kjenner ikke PSW så godt enda. Umiddelbart ser det dyrt ut fra mitt ståsted.

Jeg regner med dere er aldeles i 100 i disse dager. Mistenker dere hadde vært tilfreds om Scana hadde hentet 200 mill til kjøp av gråstein.
Redigert 17.12.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2021 kl 23:24 3442

Blenheim, du er og blir patetisk. Punktum. Jeg tror ikke du har det godt med deg selv! God bedring :)
Redigert 17.12.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2021 kl 23:26 3450

Hehehe, ja det høres utrolig logisk ut! Gleder meg til du får kjøpe på 1,2😂😂
Redigert 17.12.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2021 kl 08:50 3307

Den er vesentlig høyre enn Oslo børs som du refererer til hver dag her 😂 Personlig tror jeg ikke du eier en eneste aksje i noe som helst selskap. Gitt kompetansen tror jeg det er fornuftigst med lekepenger😊
Redigert 18.12.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2021 kl 12:39 3207

Står i 1,48 nå så det nærmer seg med stormskritt..
Dr_Eval
18.12.2021 kl 13:23 3182

Takk for svar. Tiden vil vel vise om "den ledende aktøren i Europa for landstrøm" er 40% gråstein.
Redigert 19.12.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Redcloud
18.12.2021 kl 13:45 3234

Det hjelper ikke med salgsapparat når man leverer kun kjettinger og forankringssystemer. Salgsapparatet er ikke problemet. Det er produktporteføljen. Det vil si til de fusjonerte med PSW. Noen spørsmål? :)
Redigert 18.12.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2021 kl 14:43 3283

Link til PSW sine nettsider .. https://www.psw.no
Den enkelte investor/spekulant må gjøre egne vurderinger

PSW ser ut til å ha nese for fornuftige grep ...
De skryter b.l.a av egen strøm produksjon fra solcelle paneler på egne tak
Det er mye ubrukt tak plass i Norge som kunne blitt brukt bedre hvis flere gjøre
noe tilsvarende.

Det er mindre sol om vinteren men idag var det nok sol til å varme vann og holde
utstyr opp på strøm fra eget anlegg




murpy
18.12.2021 kl 14:52 3301

Nå må dere se på volumet den har falt på da. Det er pianøtter og om alle skal inn på 1,40 ca så tror jeg dere vurderer dette totalt feil. Fallet er i % ca 0,5 Det er mindre en det jeg selv sitter med alene.Så her er det kun guttevalper/ jenter som leker seg og lager en skremselpropaganda. Det volumet han har falt på vil aldri være mulig å få på 1,40 eller lavere som enkelte her inne tror. Noen kjøper faktisk disse aksjene også.
Slettet bruker
18.12.2021 kl 16:14 3331

Det sitter fortsatt 1735 rundt grøtbollen Scana/PWS på låven til Nordnett.
Tidligere denne uke var tallet noe lavere ... m.o. en stabil interesse.

Får kursen ett nytt spark bak så vil nok flere benytte seg av tilbudet.
Slettet bruker
18.12.2021 kl 17:25 3298

Det er nok utvilsomt mange studenter her ja ! Ordbruken tyder på det. I tillegg er det mange representanter fra meglerhusene som kjører på gammelt repriser.
Bra at det kommer en del innlegg med kjøtt på beinet. Holder på mine aksjer, men har lagt de i skuffen inntil stormen er over og vel så det.
Investman
18.12.2021 kl 23:22 3161

Er vel ikke så mye å diskutere/krangle om dette egentlig. Er jo ikke Scana individuelt som er bekymringen fremover, men det generelle børsklimaet!

Hvis det kommer et krakk over hele fjøla så kommer stort sett alt til å falle. For meg så er vi nærmere dette scenarioet for hver dag som går nå. Så er det opp til hver enkelt hvilken risiko man vil bære......Lykke til ;)
Norbo
19.12.2021 kl 21:04 2964

Et av de store spørsmålene nå er hvilke deal som er gjort. Mulig 1,4 var en god deal og mye av de aksjene blir omsatt rimelig kjapt. Kan bli et relativt stort salgs trykk. Den som lever får se, men vi vil nok rimelig kjapt havne nede på 1,30-1,40 vil jeg tro.
Redcloud
19.12.2021 kl 21:27 2949

Har du regnet på antal aksjer i det fusjonerte selskapet kontra børsverdi/kurs. Den kan også fort gå opp i 2 kr. Mulig noen skal ut for enhver pris sånn vi ser den under 1,40, men det er nok ikke dem som har deltatt i emisjonen. Har en mistanke om at muligens Camar kan komme til å selge noe. De som har deltatt i denne emisjonen skal ikke ut de skal videre inn er mitt tips. Jeg har tro på det nye Scana. Ved en børsverdi på det fusjonerte selskapet på opp mot en milliard NOK skal kursen opp til over 2 kr.. Hva vil dere si er en rimelig børsverdi for det fusjonerte selskapet? Del det på antall aksjer etter emisjon og du har ditt kursmål. Det har fint lite å si om eminsjonskursen var 1,40. DN kaller det en kraftig rabatt. Just sayin.