Philly Shipyard - Flagger Apollo under 10% snart?

Frodon
PHLY 17.12.2021 kl 09:55 18799

Apollo holder på å selge seg ned i Philly Shipyard og har fortsatt over 10% eierandel i selskapet. Apollo lempet ut aksjer på slutten av året ifjor, kanskje fordi de vil bli kvitt posten fra regnskapene sine før et nytt år begynner? Apollo flagget under 20% eierandel den 24.9.2020 og de flagget under 15% eierandel den 22.1.2021. Når kommer neste flagg melding?
Garcia
03.06.2022 kl 05:16 5859

Salg er nok uaktuelt nå.
Philly skal først vise marginene sine og levere noen skip.
De har jo mange studier på gang og kan fort få nye kontrakter..
En annen ting er jo at Jonas ackt flåten trenger utskifting/ oppgradering så her kan mye skje fremover..
Salg nå vil neppe skje, gi selskapet noen år til så kan vi snakke om salg igjen...
JahMason
22.11.2022 kl 12:16 5548

Tror Apollo har igjen ca 940`000 aksjer totalt. ca 8.7-9% nå. De selger riktig nok ikke daglig eller ukentlig, heller ikke hver måned.
Så selgere er utålmodige eller mindre investorer (private) som går lei.

Tenker salg av Philly Shipyard er mye mer sannsynlig nå enn i 2020 - så får vi se hvordan det ender.
Det har vel vært snakk om 0.25usd hvert kvartal i utbytte før også - ca 10kr i årlig yield ved full drift (gitt at de tjener penger)
Redigert 22.11.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Winter
22.11.2022 kl 17:07 5476

Hadde Phly satt igang et 0.25usd kvartalvis utbytte hadde jeg glatt tatt to år med det pluss salg av verftet med fullere ordrebok etterpå fremfor kjappere penger på lavere kurs.
JahMason
23.11.2022 kl 15:17 5324

Vi får se hva de kommer med neste år av guiding.

Alle bud over 100mio usd + cash aksepteres.
For 100mio usd får kjøper: 75år+ med leasing av eiendom, 1400 arbeidere, 2miliarder USD backlog og assets. Er faktisk investert over 675mill usd siden oppstart (1997?) i oppgraderinger av shipyarden, tilsvarer 27mill usd årlig. Utstyr, IT, maskiner og infrastruktur.
Redigert 23.11.2022 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
JahMason
23.11.2022 kl 21:25 5269

«State-of-the-art facility with more than USD 675 million invested since founding, including new logistics center and cabin factory«
Riggmann
23.11.2022 kl 22:31 5253

Nå er jeg for øvrig i Philadelphia og kjørte akkurat forbi Aker Philly Shipyard. Vet ikke om det er av noe interesse, men er det noe man kan speide etter?
JahMason
24.11.2022 kl 07:37 5163

Hehe, NSMV 1 ligger vel fortøyd fortsatt?
For 4-5 dager siden var det stillaser bak for å gå om bord og så egentlig ut som de fortsatt jobber noe med “engineering”, men du kan jo se om NSMV 1 ser klar ut for sea trailes?

Spennende å se på nært hold. Naval yarden er et enormt område, så sikkert mye annet å se der og. Philly Shipyard er forøvrig en ikonisk Shipyard, som nå kjører et skikkelig prestisje prosjekt.

Håper bare Aker og Converto prøver å skape interesse i form av bud på selskapet.
Kjellemo
25.11.2022 kl 13:26 5024

Hva tror vi om dagens nedgang med brukbar omsetning? En eier som er lei? Apollo? Skrapte kistebunnen og la 300 stk på langtidslagring sammen med mange flere fra før.....
JahMason
25.11.2022 kl 14:40 4975

Ja, retail nummer 9 på listen som er tom nå. Endelig.
Satser på opptur neste uke og kanskje noe news fra selskapet :)
Kjellemo
25.11.2022 kl 16:20 4925

Han var ikke så lenge inne på topp 20. Mon tro hva som er motivet?
JahMason
25.11.2022 kl 18:06 4925

Ble spekulert i om det var skattemotivert grunnet større gevinst et annet sted. Selgeren (han) er hvert fall ferdig nå! Så får vi se hvem som tok i mot. Om de er long eller kortsiktig.
Ser nok noen nye navn på topp50 neste uke.

Diskutert her i dag:

https://chat.xtrainvestor.com/channel/phly
Redigert 25.11.2022 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
trani
01.12.2022 kl 14:16 4659

Får vi bud før årsskifte her?
Stokk Dum
01.12.2022 kl 14:24 4657

Hopper haren høyere?

mvh
trani
01.12.2022 kl 18:30 4642

Fornøyd med et bud på kr.100
JahMason
01.12.2022 kl 21:30 4616

Man vet vel aldri når det kan komme et bud, hvis det i det hele tatt gjør det. Men skal potensiell kjøper få en god deal må de nok på banen før Q2 2023.

Hvis ikke blir det dyrt :)
Redigert 01.12.2022 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
JahMason
01.12.2022 kl 21:56 4607

I den forrige høstingsperioden gikk aksjekursen i verftet Philly Shipyard over 200 kroner på det meste. Denne gangen er backlogen større (historisk stor) og utsiktene (langsiktig) kanskje også bedre?

Nå har verden endret seg betraktelig siden sist oppsving syklus, men i full drift tidligere lå marginene mellom 7-11% på backlog mener jeg at Arctic skrev noe om det i den «interne analysen» som stod i morgen rapporten for noen år siden.
Redigert 01.12.2022 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Winter
01.12.2022 kl 22:21 4582

Alt dette taler jo for at det ville være galskap av Aker å selge verftet på dagens nivå utifra prisen på aksjen, selv om bud ville være mye høyere en kursen. Synes det er litt for mange av aksjonærene som virker klare for salg av verftet :-)
JahMason
02.12.2022 kl 08:39 4472

Det kan du si, men alle aksjer løper forskjellige risikoer. Så hvis man veier opp all risiko som er knyttet opp mot å drive et verft så forstår jeg at retail (inkl. Meg selv) takker ja til 100-150kr aksjen ved et potensielt bud kortsiktig.

Om Aker er enig er vel noe annet. Men nå er jo Converto inne for å utvikle verdiene for Aker og hvis man leser salg av selskapet i det mandatet så kanskje tiden er moden for Aker å ta pengene for å investere de i noe annet. Spennende uansett :)
JahMason
02.12.2022 kl 09:56 4417

Forøvrig ganske mot-syklisk mot børsuroen, nedgangstider og arbeidsledighet med den backlogen de sitter på nå.

Så Aker må enten få til et salg / Selskapet må levere på marginer
Garcia
02.12.2022 kl 10:52 4399

Tror neppe Aker selger , før uttalte de at det kommer aldri til å skje at den selges billig og da stod aksjen i 170 kr..
Er jo Røkke jr's stolthet dette...
Gi den litt tid så de får levert noen skip slik at vi ser konjukturene av marginene...
Greier de ett sted mellom 6 og 10% bør jo denne gå radig unna...m
JahMason
02.12.2022 kl 11:20 4431

Det er svært mye som taler for at Philly Shipyard og aksjonærene skal få en fantastisk opptur etter mange magre år og globale utfordringer som inflasjon, covid og supply. Nå virker ting å løsne, endelig!

Aksjen mangler bare noen større retail/aktører (fond) som tar noen større poster som signaliserer en sterk tro på caset
Garcia
02.12.2022 kl 12:20 4437

Husker jo sist jeg var inne i denne og på ett år fikk jeg 30 kr + i utbytte.
Ledelsen så da at vi er ingen bank så vi deler ut bra utbytte...
At kursen nå ligger rund det den gjorde før kontrakter på 20 milliarder fører selvsagt til masse spekulasjoner og synsing, det sier seg jo selv.
Men bare det å tro at us navy ikke greier å regne seg frem til en viss % marginer i kontrakten med phly slik at de ikke risikerer konkurs under bygging av skoleskipene er vel mildt sagt naivt...
Samtidig så er jo phily ett Aker selskap, noe som også bør være ett kvalitets stempel...

Det artige med børs er å finne selskap som er undervurderte og jeg er temmelig sikker på at phly så absolutt er ett...
JahMason
02.12.2022 kl 14:52 4368

Helt enig!
trani
07.12.2022 kl 15:12 4042

Oppkjøp ved årsskifte?
Eller ørkenvandring gjennom 2023?
Winter
07.12.2022 kl 17:14 3989

Ørkenvandring og ørkenvandring, blir hvertfall levering av første skip i 2023 om ikke annet. Avklaring rundt opsjonen på SRIV kommer vel også (om ikke før årskiftet).
Får håpe det gir positive utslag.
JahMason
08.12.2022 kl 21:00 3806

Skal vel levere både NSMV 1 & NSMV 2 i løpet av 2023 :)
Samtidig skal vel Steel cut og Keel Lay nærmest rullere på eksisterende backlog. Kursmessig tett opp mot jul er ikke så viktig, får vel lavere formue ved at aksjene er verdt minst mulig.

Om det kommer melding om salg i morgen, neste sommer eller aldri er vel opp til Aker. Alle boksene for prepping av salg er hvert fall huket av nå.
Mandat gitt Converto✔️
Full kapasitet ved verft ✔️
On track på prestisjeprosjekt ✔️
Term sheet signert - kun verft fokus✔️
Lengre visibilitet ved historisk høy backlog ✔️
Fått unna oppstart +div kostnader, tapsføringer i boka✔️
Bedre -> gode markeds utsikter i shipbuilding bransjen✔️
Winter
08.12.2022 kl 21:56 3841

Fin liste det og du kan godt ha rett i at det er to båter i løpet av 2023, jeg trodde NSMV 2-3 skulle leveres tidlig og sent i 2024 :-)

Rart ingen kommer med analyser og kursmål på PHLY skulle tro historisk høy backlog ville vekke litt interesse hos noen.
JahMason
08.12.2022 kl 22:38 3805

Eller vekke interesse hos potensielle kjøpere av selskapet, håper jeg.
Potensiell kjøper kan vel også utvide shipyarden hvis de ønsker større kapasitet.

Philly Shipyard er en ikonisk Shipyard og en av de største i USA. Ligger mye kompetanse og dyktig personell i potten også, i tillegg til den historiske backlogen.

arset
08.12.2022 kl 23:35 3760

DATO UTBYTTE
23.02.2017 Kr. 2,10
04.11.2016 Kr. 2,05
13.09.2016 Kr. 24,78
22.07.2016 Kr. 2,12
13.05.2016 Kr. 30,40
Joda det er lenge siden sist utbytte. Men de var store, og man må huske på at "over there" så er det lov å tjene noen dollar.
Redigert 08.12.2022 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
Garcia
09.12.2022 kl 04:30 3700

Etter det fikk de jo kontrakt på 2 eller 4 containerskip som skulle inn i trafikk mellom fastlandet og Hawaii.
Disse ble jo kansellert pga manglende kapasitet ved havnen og de fikk vel ikke tillatelse til å bygge ny havn / utvide den eksisterende husker jeg rett..

Uansett er det jo gode og store muligheter for at vi kommer tilbake til disse tider igjen..
Noe salg av verftet tror jeg ikke på i det hele tatt, til det er prestisjen til Røkke og Aker for stor..
Var vel store oppslag når Røkke entret banen i phly med bill Clinton og norske ministre...
Røkke jr dro jo kursen fra 2 kr til 170 ca ..
JahMason
09.12.2022 kl 08:01 3620

Er en ny opptur i vente her, det skjønner man på backlogen og man ser potensiale ved å kikke på historikken.

Mye prestisje å hente for potensiell kjøper også, så mulig tiden er inne. Steinar N begynner å dra på årene, samme med Røkke. Røkke Jr har andre prosjekter og Aker snører inn selskapene i konsernet
Winter
09.12.2022 kl 19:08 3489

Jeg har jo sagt endel ganger både her og på XI at jeg ønsker salg av selskapet etter levering av NSMV nr 3 og potensielt påfølgende utbytter, da jeg frykter at prisen blir endel lavere dersom det selges innen den tid.

Jeg får inntrykket av at du kanskje ikke har lyst å vente etpar år, er det potensiell uro og frykter du ytterlige nedgang og mindre marginer på NSMV skipene eller er det utålmodighet :-), du har vel selv sagt at du ikke for din del ser på PHLY som en langsiktig investering for din del dersom jeg ikke tar feil.

Vi kan jo ikke gjøre noe fra eller til vi, så det er jo greit at aksjonærer har litt ulike ønsker slik sett.
Redigert 09.12.2022 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
JahMason
10.12.2022 kl 18:33 3297

Det forstår jeg og Aker er sikkert enig med deg i den tanken.

Tja, utålmodig er kanskje feil ord. Men det er riktig at jeg ville vært fornøyd med et bud over 100kr i løpet av 3-6mnd. Mener vi er forbi mye av risikoen (som har kostet shipyarden mye), men generelt i alle aksjer vil det alltid være noe risiko. Dette caset tror jeg vil gi mer og mer for hvert kvartal frem over, bare vi kommer oss litt ut i 2023.
Uansett tidsperspektiv håper jeg alle får bedre utgang enn høstens kurser. Vet mange allerede har sittet i 2-3 år og en fin avslutning for aksjonærer og nøkkelpersoner i selskapet ville vært å selge selskapet til god pris :)
Redigert 10.12.2022 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Garcia
12.12.2022 kl 03:34 3023

Tviler sterkt på at Aker godtar ett event bud.
Er litt enig med en over her som sier etter de har levert skip 3.
Da ser vi marginene bedre...
Så gjenstår det å se hva som kommer videre ut av disse kontraktene på disse skolesidene, marginene er jo en ting men disse skipene kan jo også brukes til andre ting..
Kommer Amsc på banen og skal de utvide/bygge om flåten sin...
Uansett tror jeg neppe Aker selger nå som det endelig har løsnet igjen for verftet.
trani
13.12.2022 kl 09:40 2736

Hva om Aker legger inn et bud på kr.80 og tar PHLY ut av børs?
Det mest fornuftige alternativet. Har ingenting på børs å gjøre.
Redigert 13.12.2022 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
JahMason
13.12.2022 kl 12:54 2639

De ville nok fått over 90% aksept på 80kr, er min mening. Slik at de kunne tvangsutløst resten, men 80kr er muligens noe lavt for å være helt sikker. Med Apollo og JPM kontoene er det fortsatt avhengig av store deler av topp 50 for å komme over 90%.
Uansett tror jeg ikke Aker tar det av børs for å drifte shipyarden, det virker hvert fall ikke som typisk Aker å gjøre. Men en potensiell ny eier kunne gjort det.

Hvis en ny eier kommer inn å kjøper posten til Aker vil det utløse budplikt på resten av aksjene i selskapet, så vi andre får håpe Aker selger seg dyrt :)
JahMason
13.12.2022 kl 19:49 2509

Ellers enig i at selskapet slik eiersiden er satt opp og antall aksjer er under 13mill stk så syntes jeg Aker eller potensiell ny eier kan kjøpe ut resterende å ta selskapet av børs.

Er vel rett over ~1 mill aksjer utenfor topp 50. Usikker på hva reell «fri flyt» egentlig er, men skal et fond investere f.eks 10mill kr i selskapets aksjer over børs så ville kursen stått i tresifret før de fikk handlet ferdig
Redigert 13.12.2022 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Kjellemo
13.12.2022 kl 21:00 2462

Personlig ville ikke jeg solgt aksjene her for 80,- .Jeg har troa på at verdien her er større enn det. Enda et meglerhus kunne tatt opp dekning, eller at vi hadde fått et solid innsidekjøp, så tror jeg veien opp kunne blitt kort.
JahMason
14.12.2022 kl 07:51 2266

Uansett 80kr eller 200kr er dagens kurs tilsynelatende en svært fin inngang hvis verftet leverer på marginer eller blir solgt. Så vi får håpe den fortsetter litt til her nede så man får kjøpt mer :)