Nå er det jaggu på tide SIOFF stiger til nye høyder !
Nå har vi altså vært igjennom 6 måneder med ørkenvandring! Det har blitt solgt ut masse aksjer til dumpingpris som ble delt ut etter omstrukturering. Nå kommer kontraktene inn og det er helt utrolig om denne ikke snart tar av. Omsetningen øker, men ser vi i dag nå stanger mellom kr. 3,5 - 3,6, og det kommer stadig nye aksjer ut for salg. Ganske utrolig. Og kjedelig. Når det gjennomføres handler bestående av 1 aksje så sier det seg selv at noe ikke stemmer. Her er det nok noen som forsøker å styre kursen. Er vel å håpe at noen store fisker tar noen reale jafs nå slik at vi kommer videre. Det er SIOFF sin tur nå :-)
Tradinator
24.03.2022 kl 08:46
5731
Fenriken er veldig nyttig for oss followers. Selv hadde jeg svært lite kunnskap om offshore, men når kursen var så slaktet som den var på to tallet, og markedet var i gryende utvikling, var det en no brainer. Hvilke scenario kan vi se med Sveaas som eier? Vil det allerede i 22 kunne gjøres noe selskapene i mellom? Hva er det mest sannsynlige utfallet 1-2 år frem?
desirata
24.03.2022 kl 01:52
5793
Fenriken, takk for mange gode innlegg du har, er helt enig med deg.
Satser på kvartal netto $15m dette året og 20m neste år.
Normalt tar det tid for markedet å akseptere og gi en skikkelege PE i et slikt lite selskap. Regn med en PE på 6 iår og gjerne +8 senere. Uansett snakker vi om en aksjekurs på 15 - 20. Da er nye dealer og Viking JV hold utenfor. Etterhvert vil de få økonomi til å gjøre nye ting.
De som selger under 10 vil angre. Siem er mitt førstevalg, men EIOF er heller ikke verst, dobling kandidat også, bra case.
Satser på kvartal netto $15m dette året og 20m neste år.
Normalt tar det tid for markedet å akseptere og gi en skikkelege PE i et slikt lite selskap. Regn med en PE på 6 iår og gjerne +8 senere. Uansett snakker vi om en aksjekurs på 15 - 20. Da er nye dealer og Viking JV hold utenfor. Etterhvert vil de få økonomi til å gjøre nye ting.
De som selger under 10 vil angre. Siem er mitt førstevalg, men EIOF er heller ikke verst, dobling kandidat også, bra case.
Fenriken
23.03.2022 kl 21:53
5743
Noe av det mest spennende med Siem Offshore (og sektoren generelt) er at etter så mange år med nedtur og dybden på nedturen så tar det tid å omstille seg til hvor bra dette markedet kan bli. Det er egentlig bare til å gå tilbake i tid og se på hva som var "normale" rater tidligere. Ikke topprater, men bare hva som ble gitt på lange kontrakter. Vi kommer tilbake dit tipper jeg. I mellomtiden har byggekostnaden steget kraftig og med dagens inflasjonsbilde så blir ikke det noe mindre fremover.
Inntjeningspotensialet i flåten til Siem har en kraftig oppside. Det kommer til å bli litt dyrere å drifte skipene pga. lønns- og generelt prispress i bransjen, men det er ikke nærheten av å ødelegge for en kraftig inntjeningsvekst. Når jeg ser litt på de ulike skipene og noen kvartaler frem tror jeg 15usd per kvartal på bunnen er første stopp og jeg tror 20m er fullt mulig også. Da gir deg seg selv at Kistefos har kjøpt denne med forventninger om betydelig oppside også fra 7,20.
Inntjeningspotensialet i flåten til Siem har en kraftig oppside. Det kommer til å bli litt dyrere å drifte skipene pga. lønns- og generelt prispress i bransjen, men det er ikke nærheten av å ødelegge for en kraftig inntjeningsvekst. Når jeg ser litt på de ulike skipene og noen kvartaler frem tror jeg 15usd per kvartal på bunnen er første stopp og jeg tror 20m er fullt mulig også. Da gir deg seg selv at Kistefos har kjøpt denne med forventninger om betydelig oppside også fra 7,20.
Tradinator
23.03.2022 kl 21:06
5765
Brukbar utvikling for Sveaas i Viking…. Snart har han gjort samme sak i Sioff. Starter på 7,20 her…
desirata
23.03.2022 kl 16:42
5894
Mener du $3m netto for AHTS , eller ?
Sier man at de klarer $10m net i Q1, blir det en PE på 5. Market cap idag er ca $200m.
Det er bare et handful aksjer i Oslo som har så lav PE og ingen i oljeservice, untatt Reach. I supply er det vel ingen som har Pae i hele tatt, da alle taper penger.
So nevnt håper det kommer en analyse som påpeker dette, slik at markedet blir opplyst.
Sier man at de klarer $10m net i Q1, blir det en PE på 5. Market cap idag er ca $200m.
Det er bare et handful aksjer i Oslo som har så lav PE og ingen i oljeservice, untatt Reach. I supply er det vel ingen som har Pae i hele tatt, da alle taper penger.
So nevnt håper det kommer en analyse som påpeker dette, slik at markedet blir opplyst.
Homlesnurr
23.03.2022 kl 15:02
5945
Det avhenger av hva man legger til grunn, om man for eksempel antar 70% utnyttelse på aktive skip og 40 000$ i gjennomsnittlig rate ender man på rundt $3mill, jeg vil si det er en litt konservativ antagelse for Q1 (på AHTS-segmentet)
Fenriken
23.03.2022 kl 09:51
3238
Det er full fart på AHTS-flåten i Nordsjøen for tiden og nå starter høysesongen også :) Ratene er høyere, men det som kanskje er lett å undervurdere er effekten av at utnyttelsesgraden på flåten også stiger. Så det blir en dobbelteffekt på inntjeningen.
Noen som har prøvd å regne på SIOFF AHTS inntekter i Q1 vs Q4?
Noen som har prøvd å regne på SIOFF AHTS inntekter i Q1 vs Q4?
Fenriken
18.03.2022 kl 10:44
4134
Slutter meg til dine kommentarer stoploss14.
Svært spennende det som skjer på subsea nå. Mitt inntrykk av å høre på Q4-rapporter fra subseaaktører er at de nå for første gang på mange år sier at det kan bli knapphet på utstyr. Dermed burde det være mulig å finne 2, 3 og kanskje 5 årskontrakter på subsea - slik det var før 2014. Og spesielt på IMR- og lett konstruksjonsfartøy som Siem Offshore har (Spearfish, Stingray, Barracuda og lillesøsteren Dorado) - disse er jo svært anvendelige, så ikke vanskelig å rettferdiggjøre å ta de på lengre kontrakt for en subsea utbygger.
Det å ha en komfortabel balanse med ikke for mye gjeld hjelper også ift. å ha litt is i magen og ikke slå til på det første og beste.
Svært spennende det som skjer på subsea nå. Mitt inntrykk av å høre på Q4-rapporter fra subseaaktører er at de nå for første gang på mange år sier at det kan bli knapphet på utstyr. Dermed burde det være mulig å finne 2, 3 og kanskje 5 årskontrakter på subsea - slik det var før 2014. Og spesielt på IMR- og lett konstruksjonsfartøy som Siem Offshore har (Spearfish, Stingray, Barracuda og lillesøsteren Dorado) - disse er jo svært anvendelige, så ikke vanskelig å rettferdiggjøre å ta de på lengre kontrakt for en subsea utbygger.
Det å ha en komfortabel balanse med ikke for mye gjeld hjelper også ift. å ha litt is i magen og ikke slå til på det første og beste.
stoploss14
18.03.2022 kl 09:40
4119
Godt å se at Aquamarine, Topaz og Amethyst fortsatt jobber rundt Onyx Rig, samt at Sapphire nå har flyttet seg. Den er fortsatt utenfor Singapore, men ikke der den har ligget de siste ukene, så da får vi anta at den gjør seg klar til nye oppdrag.
Lenge siden vi har fått en kontrakt på et av subsea skipene. Venter i spenning hver dag, og bør jo definitiv komme snart. Skal ikke se bort ifra at ledelsen nå ser at de kan være tålmodige og vente til den rette muligheten dukker opp. Lang kontrakt på gode rater.
Fortsatt mye spennede i vente i denne aksjen..
God helg folkens:))
Lenge siden vi har fått en kontrakt på et av subsea skipene. Venter i spenning hver dag, og bør jo definitiv komme snart. Skal ikke se bort ifra at ledelsen nå ser at de kan være tålmodige og vente til den rette muligheten dukker opp. Lang kontrakt på gode rater.
Fortsatt mye spennede i vente i denne aksjen..
God helg folkens:))
Fenriken
16.03.2022 kl 22:05
4561
Viking Supply er vel det supplyselskapet som har klart seg suverent best gjennom krisen? De solgte noen eldre isbrytere til Canada og fikk en pris som nedbetalte all(!) gjeld i selskapet, også gjelden på dagens flåte av AHTS. I tillegg var det vel også et saftig utbytte fra transaksjonen.
Ikke så mange gjeldfrie supplyselskap, men Viking er faktisk det.
Enig i at Viking ikke er så stort, men det opererer vel en ca 25 AHTS i Nordsjøen nå, så da er ikke 4 båter i VIking sin flåte så lite.
Det kunne også vært starten på å bygge en enda større flåte av AHTS-skip. Det er vel flere store AHTS som i praksis eies av banker og DOF er ikke i mål, så her er det nesten bare fantasien som setter grenser.
Ikke så mange gjeldfrie supplyselskap, men Viking er faktisk det.
Enig i at Viking ikke er så stort, men det opererer vel en ca 25 AHTS i Nordsjøen nå, så da er ikke 4 båter i VIking sin flåte så lite.
Det kunne også vært starten på å bygge en enda større flåte av AHTS-skip. Det er vel flere store AHTS som i praksis eies av banker og DOF er ikke i mål, så her er det nesten bare fantasien som setter grenser.
mimer
16.03.2022 kl 21:52
4510
Føler helelr ikke at eventuell fusjon med VSS er det helt store for SIOFF. SIOFF har signalisert over lengre tid at de er åpne for konsolideringer i bransjen, men håper på en annen større aktør...VSS har vel gått sånn bob-bob huh? Kanskje Sveaas vil hjelpe de? Siem er vel garantist for at det ikke blir en dårlig deal for SIOFF.
Fenriken
16.03.2022 kl 21:01
4439
Viking Supply og Siem Offshore fremstår som meget god match av flere grunner:
- AHTS flåten til Siem er 8 båter og vil øke med 50% med tillegg av VIking sine 4. Båtene er forskjellige, men har det til felles av alt er VS-design. Jeg teller pt 10 high-end aktører på Nordsjøen AHTS. En sammenslåing vil redusere antallet med 10% til 9. Trigger dette mer konsolidering kan vi få en nedgang til 6-7 aktører, eller 30-40% færre en idag.
- PSVene til Viking eies riktignok bare 30%, men de er søstre til Siem sine Siem Pride og Siem Thiima. Dette er store, moderne PSVer med attraktive parametere som LNG og hybrid/batteri.
- begge selskaper har kontorer i Kristiansand, så det må jo være perfekt å slå sammen.
- AHTS flåten til Siem er 8 båter og vil øke med 50% med tillegg av VIking sine 4. Båtene er forskjellige, men har det til felles av alt er VS-design. Jeg teller pt 10 high-end aktører på Nordsjøen AHTS. En sammenslåing vil redusere antallet med 10% til 9. Trigger dette mer konsolidering kan vi få en nedgang til 6-7 aktører, eller 30-40% færre en idag.
- PSVene til Viking eies riktignok bare 30%, men de er søstre til Siem sine Siem Pride og Siem Thiima. Dette er store, moderne PSVer med attraktive parametere som LNG og hybrid/batteri.
- begge selskaper har kontorer i Kristiansand, så det må jo være perfekt å slå sammen.
stoploss14
16.03.2022 kl 20:42
4450
Nordmøringen skrevInnlegget er slettet
Mye som tyder på en fusjon, men føler ikke det er noen trigger akkurat. Viking har 6 skip, så størrelsen på Siem blir jo bare marginalt større.
artumas
16.03.2022 kl 18:52
4594
Endelig kom det noen som tok en real jafs av denne :-) Spennende tider!
Ny facebook-gruppe i dag for de med aksjer i Siem offshore: https://www.facebook.com/groups/1251913772282111
Ny facebook-gruppe i dag for de med aksjer i Siem offshore: https://www.facebook.com/groups/1251913772282111
GullogGråstei
16.03.2022 kl 18:16
4635
Happy børsday folkens!
Dette var litt av en dag for oss som har bra vekting i SIOFF.
Dette var litt av en dag for oss som har bra vekting i SIOFF.
Tradinator
16.03.2022 kl 16:41
4634
Nesten tredoblet denne og det før det hele har begynt. Det er en fin start. Sitter dønn videre.
mimer
16.03.2022 kl 16:35
4562
Pheeju, for en dag, og knallsterk sluttauksjon. Passer bra å jekke opp en bira nå 🤠
sveipen
16.03.2022 kl 16:11
4584
Nord12345 skrev Enig Reddet dagen min :-) etter grønn katastrofe!!!!!!!
Nå er det godt å sitte med snitt langt nede på tre tallet.
Offshore OBS
16.03.2022 kl 12:50
4752
Oppegående til å invitere arvingene i EIOF inn i den nye selskap strukturen…
livsstil
16.03.2022 kl 10:37
4916
stoploss14 skrev Nå har vi det hyggelig folkens.. Dette var utrolig gøy..!
Ja, dette var strålende nyheter, aldri feil å ha Sveaas på laget. Normalt burde kursen gått enda mer, spesielt med tanke på at de ga 7,24 for aksjen. Tipper den stiger mer de neste dager, men det er helt sikkert en del slitne aksjonærer som benytter muligheten til å komme seg ut.
mimer
16.03.2022 kl 10:04
5015
Jada, skal bare få ut resten av XI traderne nå så kan kursen fortsette mot 10.
Tradinator
16.03.2022 kl 09:39
5101
Dette gledet hjertet på morran. Sveaas har skjønt hvor pengene ligger fremover. Suberbull
tybring
16.03.2022 kl 08:53
5193
Gleder meg til Sveaas støvsuger markedet for aksjer under 7.26!
tybring
tybring
Ratene for offshorefartøy har steget mye i det siste, og mange fartøy har blitt skrapet. Snart vil mangelen på ledige båter få ratene til å fosskoke. Kjøp supply med begge hender!
PS. Ville vært litt forsiktig med å handle Dof som ikke er restrukturert. (Stor risiko)
PS. Ville vært litt forsiktig med å handle Dof som ikke er restrukturert. (Stor risiko)
Redigert 16.03.2022 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
Homlesnurr
16.03.2022 kl 08:45
5144
Han hadde sikkert måttet betale mer om han skulle kjøpt så mange aksjer over børs, men dette er jo noe som bekrefter at også profesjonelle investorer mener verdien av selskapet er en del høyere enn aksjekursen har antydet.
Byzantin
16.03.2022 kl 08:34
5128
Er ikke det en ekstremt høy pris - nesten 50 % over dagens kurs !?? Hvorfor gjør Kistefos dette?
Redigert 16.03.2022 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
stoploss14
16.03.2022 kl 08:26
5122
Halleluja..!!!
Kistefos har kjøpt alle aksjene til Eksportkreditt til 7,26kr per aksje..!!
Kistefos har kjøpt alle aksjene til Eksportkreditt til 7,26kr per aksje..!!
Fenriken
15.03.2022 kl 14:13
5310
Tradinator skrev Ser ut som aksjen snur i dag. Stenger over fem.
Ser at PSV Siem Pilot nå er ferdig på verft i Singapore og på vei til den lange kontrakten i Australia som ble meldt 21.desember. Siem Thiima fikk også kontrakt og ligger på verft i Singapore.
Selskapet har vel nå fire AHTS på term kontrakt (3x Australia + 1x Equinor i Norge). Det betyr 50% av totalt antall på 8 båter. Eller 67% av de 6 som er aktive nå. Siem Sapphire har ligget lenge på anker utenfor Singapore, skulle gjerne ha sett at denne hadde funnet et oppdrag i regionen.
Selskapet har vel nå fire AHTS på term kontrakt (3x Australia + 1x Equinor i Norge). Det betyr 50% av totalt antall på 8 båter. Eller 67% av de 6 som er aktive nå. Siem Sapphire har ligget lenge på anker utenfor Singapore, skulle gjerne ha sett at denne hadde funnet et oppdrag i regionen.
stoploss14
15.03.2022 kl 11:29
5399
Også spennende å se at Siem Ruby har flyttet seg fra Risør, hvor den lå i opplag, til Fredrikshavn.
Da er det ihvertfall liv i båten, og snart er den klar for oppdrag.
Man skal huske at all driftsoverdkudd fra dette skipet går rett på bunnlinjen. Finanskostnadene er de samme om den ligger i opplag eller ikke. Så når denne og Siem Emerald er i drift, så gjør det stor forskjell på bunnlinjen med de ratene vi ser idag.
Da er det ihvertfall liv i båten, og snart er den klar for oppdrag.
Man skal huske at all driftsoverdkudd fra dette skipet går rett på bunnlinjen. Finanskostnadene er de samme om den ligger i opplag eller ikke. Så når denne og Siem Emerald er i drift, så gjør det stor forskjell på bunnlinjen med de ratene vi ser idag.
Redigert 15.03.2022 kl 11:55
Du må logge inn for å svare