Dere som drømmer om brukt elbil. Les dette før dere kjøper

Slettet bruker
22.12.2021 kl 11:40 25446

..Er vel ikke mange som kjøper brukt elbil, elbil er pr i dag "bruk og kast"
HP18
22.12.2021 kl 11:48 25378

Det er sammenheng mellom dårlig batterihelse og hyppig hurtiglading. Dette sier seg selv. Mange eldre tesla ble solgt med gratis hurtiglading, og derfor har mange hurtigladet "som bare faen" gjennom flere år. Ser enktelte brukte tesla på finn.no med helt avsindig antall kjørte kilometer.
Har også sett brukte nissan leaf som stort sett har vært hjemmeladet, med meget god batterihelse, selv etter 8 år.
En annen ting med brukte tesla er at drivverket kan være slitt. Dette er biler med stort dreiemoment som mange lyskryssrånere lovpriser.
Redigert 22.12.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
HP18
22.12.2021 kl 11:58 25311

Har også hørt, fra ikke offisielt hold, at eldre tesla ikke har buffer i bunn og topp av batteriet, slik som nyere elbiler har. Korriger meg gjerne hvis dette ikke stemmer.
Hvis den da, til stadighet, har vært toppladet nesten hver ladesyklus er det klart dette sliter på batterier. Dette gjelder alle oppladbare batterier, både biler og mobiltelefoner etc
Redigert 22.12.2021 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Glure
22.12.2021 kl 13:23 25186

Min gamle andregenerasjon 14 modell Leaf, er som ny når det gjelder batteri, men så blir den ladet i garasje og nesten aldri fulladet.I sommer uten lys og varme viste displayet 15,5 mil, ved en sjelden full lading, men det var min kone som hadde kjørt forut, og hun er snillere med gassen enn jeg.
PSI- Investor
22.12.2021 kl 15:19 25071

Det er vel i alle fall sikkert at når man har hatt noen gamle dieselbiler så vet man litt hva som kan komme.
Med batteribiler er det liten erfaring blandt meningmann med biler som nærmer seg snittalder for bilparken i Norge.

Sist jeg fikk ny tlf, ikke fordi det var noe feil med den gamle men jeg ønsket ny, så la jeg da fra meg den gamle fulladet. Den hadde jeg pleid å lade daglig.
Etter en uke tenkte jeg at jeg skulle tømme den for innhold for å selge den, men da var den tom og ville ikke ta til seg strøm.
Så etter ytterligere noen dager begynte batteriet å svelle slik at hele tlf sprakk opp!
Ikke aner jeg hva som skjedde.
Men det er litt av poenget. Uten særlig med erfaring kan det skje ting man ikke forutser dersom man kjøper en eldre batterislådde. Tror jeg.
MacJoJo
22.12.2021 kl 15:45 24985

Det morsomme rundt klimaavtrykket til el-biler er at levetid aldri er noe tema.
At bilprodusentene selv sier 10-12 år er det ingen som bryr seg særlig om.

Skal bli interessant å se, om 2-3 år, hva restverdien på el-biler som er ca 10 år gamle blir???

For min del vil jeg aldri eie en el-bil eldre enn 3 år !!!
Mulla3
22.12.2021 kl 16:18 24912

Elbil er for de som har millionlønn, ja jeg vet at det er personer som tjener langt mindre som kjøper elbil. Men da har de kjøpt en ny Ebil pga. bompenger etc. og bilen har 8 års garanti på batteriene. Så de risikerer ikke så mye, risikoen havner oss den som kjøper ebil som er 5 år eller mer. da betaler du så mye for bilen og sitter igjen med null. Fordelene med ebil er nesten borte, og forsetter strømprisene å bli høye vil du ikke ha gleden av billig drivstoff. Jeg lure på hvem som stiller opp for å betale 50 til 100000 for en 6-7 åre gammel Ebil. Finner en på slikt bør en få oppnevnt verge.
HP18
22.12.2021 kl 16:24 24868

Nå ja, det kan bli jævli dyrt å kjøpe eldre dieselbil også. Eide selv en eldre honda crv 2,2 liter for mange år siden. Den kostet meg 35000,- kun for å bytte partikkelfilter. Så begynte turboen å fuske noen dager senere. Den ble solgt til en eldre herremann som likte å skru bil.
HP18
22.12.2021 kl 16:32 24816

Angående høye strømpriser, så tror jeg ikke det vil påvirke elbilsalget nevneverdig. Drivstoffavgiftene kommer uansett til å øke masse siden Norge skal være den irriterende eleven som sitter fremst i klima-klasserommet og smisker.
Hjemme hos oss står elbilen for <6% av strømregningen. Høye strømpriser påvirker absolutt alle husstander her på berget
undrende
22.12.2021 kl 18:05 24691

Er ikke spesielt gira på å kjøpe el-bil her altså.
10-12 år levetid er jo hårreisende lavt, spesielt mtp om man skulle kjøpe brukt.
Aner ikke verditapet på en ny, men om du kjøper ny el bil, og selger etter 3 år med kjøre lengde 50 000 km, bilen er behandlet veldig bra, stått tørt og fint osv Hva må man regne med å ha tapt på denne etter nøyaktig tre år? I % av nybil verdi da man kjøpte.
I 2009, stod det igjen en 1994 Toyota diesel etter min far, gått ca 120 000 km. Denne har jeg hatt stående utenfor garasje og kjørt på 200 000 KM til på de siste 12 årene. Bilen går enda. Noen må jo ha comfort, men jeg er ikke så nøye på det, om jeg kjører litt traktor innimellom. Byttet noen slitedeler opp gjennom årene, kanskje 50 000 kr totalt inkl EU kontroller og godkjenning.
Ser for meg at en el bil vil kreve helt andre innhugg i bil økonomien.
X-43 scramjet
22.12.2021 kl 18:32 24621

Det er denne fellen de har tidligere advart om. Å kjøpe en godt brukt Tesla. Etter 8 år trenger batteriet et nytt batteri ser det ut som. Og et nytt batteri i en Tesla er ikke billig som et 12 V vanlig bil batteri på en diesel. Som koster ca. 4000 kr hos bilverkstedet inkludert bytte. Spørsmålet er, hvor mye koster et nytt bil batteri til denne Teslaen?
HP18
22.12.2021 kl 18:41 24569

Dette reiser et interessant spørsmål: hva vil holde seg best i verdi over 10 år fra nå av en splitter ny elbil til 800k (som egentlig koster en god del mer pga momsfradrag) og en splitter ny dieselbil til 800k? Dagens og fremtidens miljøpolitikk må hensyntas.
HP18
22.12.2021 kl 18:44 24549

Hondaen ble solgt etter å ha vært på tilstandsrapport. Han vippset meg 5000 kr ved besiktigelse av bilen for at jeg ikke skulle selge til noen andre. Så fikk jeg 30000,- kr den dagen han hentet den. Det viste seg i ettertid at denne mannen hadde som hobby å pusse opp gamle biler for videresalg. Ingenting galt i det.
HP18
22.12.2021 kl 18:56 24498

Dette finner du svaret på hvis du spesialsøker på finn.no
Ligger flust av 3 år gamle elbiler der.
VikingFlyer
25.12.2021 kl 12:30 24028

Weeell....dette var en 8 år gammel bil med 220 000 km på telleren. Da er du nesten garantert problemer uansett merke eller drivstoff...
Slettet bruker
25.12.2021 kl 17:06 23829

Aldri El-bil på meg. Er konsekvent hater av elbiler!
Dessuten er det nok kreft i landet om en ikke skulle sette seg inn i en kreftbombe av elbil. En undersøkelse om elbiler og kreft ble stanset da resultatene ville skremt alle og enhver.
Spartan
25.12.2021 kl 18:47 23728

Kjøpt en slik. 20 000 i verditap på 1.5 år, nær 0 i drivstoffutgifter, 0 i eierskifte, redusert årsavgift og billig ved bompenger og parkering. Batteriet er fortsatt over 90% kapasitet. Billigste bilhold noensinne. Burde jeg få verge altså?
Slettet bruker
25.12.2021 kl 19:57 23652

Jeg bestilte en Tesla noen år siden , utsatte levering , i mellomtiden gikk den opp 142000kr grunnet facelift ,dollarkurs og prisstigning .. solgte den for 80000 mer enn jeg kjøpte den for ..
Redigert 25.12.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Mulla3
25.12.2021 kl 21:02 23551

Hva når du har hatt den i 7-8 år? Da trenger du verge. Sitter med en elbil i 3-5 år er det ikke noe problem.
Spartan
26.12.2021 kl 08:35 23122

Om 8 år er det en 14 år gammel bil, forventer da at den vil ha en restverdi på rundt 30 000. Forvent ca 10% verditap per år på alle biler. Batteriet burde ha 70-80% kapasitet igjen ift til degraderingen så langt, noe som fortsatt gir god bruksverdi.
Slettet bruker
26.12.2021 kl 08:50 23094

Garmis skrev Sure...
Tesla policy var at man betalte priset som man reserverte bilen med ..
det gikk ganske mange mndr mellom reservasjon og levering , i mellomtiden kom det en Facelift , bilen jeg fikk var en av de første med facelift og var fullspeccet .. en 90D .. rart men sant .

Hadde en p85d før dette som og hadde gått opp pris fra reservasjon til levering . Ble solgt med 10000kr i vinst ..

I begynnelsen når Tesla hadde lange leveringstider gikk det fint å selge bilene for mer enn de ble kjøpt for grunnet stigende dollarkurs og prisstigninger ..

Kan nevne at jeg per idag har en reservasjon på en model y performance inne som er reservert til 40000kr under priset på nettsiden idag ( reservert for 561k inkl levering og klargjøring , pris idag 604k ) …planlagt levering neste år når de begynner produksjon i Berlin .. model y på norske veier idag er fra Kina ..
Redigert 26.12.2021 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
27.12.2021 kl 16:11 22512

Hvis du kjøper en elbil til 350.000 så er verditapet ganske beskjedent i forhold til å kjøre diesel eller bensinbil.
Jeg sparer ca 35.000kr i året på å kjøre elektrisk, så i mitt tilfelle så kunne elbilen vært verd 0kr etter ti år og prisen hadde vært den samme som driftsutgiftene med en bensinbil i samme periode.
Etter 10år så er sannsynligvis ikke bilen verd kr 0,- så det er uansett et regnestykke som går i pluss.
Redigert 27.12.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Helgej
27.12.2021 kl 16:36 22472

Tror ikke dieselfolket og bensinfolket er klar over at det går med mye strøm for å raffinere drivstoff... Så vedvarende høy strømpris slår direkte ut på bensinprisen i fremtiden.
Faktisk så bruker Mongstad ca.1,5kwh/liter drivstoff. Mange elbiler går en mil på det.....
Blir noen kroner påslag på literen det :-)
valdresbonden
27.12.2021 kl 17:50 22403


Elbil er femi.

V.
Veteranbil24
07.04.2023 kl 16:33 13030

Ikke hvis man har nok penger til å kjøpe seg et personlig bilskilt med "MANN" på sånn som noen har gjort!! Haha!



https://regnr.info/
danmark1
29.07.2023 kl 09:27 9798

Der må være en del macho nordmænd på ferie i Danmark i benzin/diesel biler. Jeg har netop mødt en del nordmænd på E45, som ikke mener fartgrænser gælder for dem. Specielt ved vejarbejde med 80km kom flere nordmænd i overhalingssporet med over 100km og ved 110km, så jeg sågar en nordmand med campingvogn med 120km. Ved vejarbejde er det "dårlig stil" ikke at overholde fartgrænserne, ja det er det i det hele taget. Blot en reminder.
OZZY
29.07.2023 kl 11:36 9585

har en Tesla P85 som er 10år. har ladet hjemme og på superlader. Har igjen 80% batterikapasitet og er fornøyd med det.
PSI- Investor
29.07.2023 kl 11:38 9575

Altså jeg har oppfattet at det diskuteres å innføre fartsgrenser i Tyskland.
Men i Danmark? Har ikke sett en slik debatt der…
danmark1
29.07.2023 kl 15:27 9362

I Danmark har vi 50 i byerne, 80 på landevej og 110/130 på motorvej. Der er ikke så mange strækninger tilbage i Tyskland med fri hastighed og man har snakket om at få begrænsninger her også.
OZZY
29.07.2023 kl 17:20 9258

i Osloregionen har man mange steder endret fartsgrense til 40 istedenfor 50
Otra
29.07.2023 kl 18:13 9188

Drømmer om at El bil skal bli forbudt. De bilene/batteriene utgjør en trussel mot hele kloden. De er mer skadelig for miljøet enn drivstoffbiler.
OZZY
30.07.2023 kl 08:38 8942

Nei det er ikke sant Otra. Du juger.
PSI- Investor
30.07.2023 kl 12:20 8752

Er litt spent på hvor lang tid det tar før det blir forbudt å frakte dagens batteribiler på ferger som også tar passasjerer.
Hvis en begynner å brenne og slukking er umulig er det jo livsfarlig.
Niel
30.07.2023 kl 15:34 8580

Dette blir fort unødig skremselspropaganda. Batteriene i dag er mer effektiv og bedre. I tillegg trenger du ikke skifte hele batteripakken for å få "fornyet" levetid men de cellene som er ødelagt.

Videre har folk lært seg å lade hjemme. Ved å lade fra 20 % til 80 % og holde laderen i bilen når den ikke brukes så blir levetiden til batteriet drastisk forlenget.

Worst case, tar du kostnaden for å bytte hele eller store deler av batteripakken etter 10 år så har du nesten "nybil" igjen.
OZZY
30.07.2023 kl 16:11 8528

Onsdag morgen ble det «rapportert» at brannen hadde startet i en elbil.
Dette er ennå ikke endelig bekreftet, men etter flere dagers frem og tilbake er det nå blitt kjent at skipet var på vei til Singapore med 3783 nye biler, derav 498 elbiler, langt flere enn det som opprinnelig ble opplyst.
danmark1
31.07.2023 kl 10:44 8144

Ja, man burde forbyde produktion og salg af elbiler.😁