Fra privat til as

StigV
23.12.2021 kl 10:11 1737

Hei, har forstått det slik at man kan eie 4 enheter før man blir beskattet som næring. Kan man beholde 4 enheter privat selv om man starter opp et AS for nr 5,6 etc? Og når man kikker på eiendom til salgs (as) må man ta høyde for gjeld i selskapet som en del av salgssummen eller blir dette "slettet" før overtakelse av AS? Takk for alle svar. God jul!
Ikke Penge Dum
24.12.2021 kl 19:18 1597

Pkt 1 lurer jeg også på fordi jeg håper å stå i denne problemstillingen snart selv.

Pkt 2 så må kjøper evt sette det som krav at selskapet skal være gjeldfritt ved overtakelse. Hvis ikke må man gjøre sitt forarbeid og sjekke låneavtalen før kjøp og om hva det evt koster å innfri eller refinansiere på andre vilkår. Og når det gjelder kjøpesum så er verdien av AS sine eiendeler minus gjeld.
Slettet bruker
27.12.2021 kl 16:56 1275

Du kan beholde de 4 du eier privat uten å bli beskattet som næring når du starter AS. Finansieringskostnaden for et lite AS er dog vanligvis ganske mye høyere enn privat / i hvertfall 1% - kanskje 2...
Redigert 27.12.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Felixcat
28.12.2021 kl 14:32 1132

Det kan regnes som næring om du leier ut 4 enheter, faktisk ned til en enhet. Utfra en tommelfinger-regel kan du riktignok leie ut inntil 4 såkalte enheter uten at det anses som næring, om du ikke kommer inn under kriterier for næring, nevnt i en HR-dom i sin tid. Se særlig hva gjelder aktivitet i skatteabc punkt 3.3.13
https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/virksomhet--allment/V-9.009/V-9.040/#3-3-13-utleie-av-bygninger

Faktisk kan du og ha flere enn 4 enheter til utleie uten at det anses som næring, men det kan og altså være nok med en. Hva gjelder AS er det ett selvstendig skattesubjekt som regnes for seg. Men det private sammen med AS-et kan lett bli ansett for å ha en aktivitet som og for den private utleiedelen vil eller kan bli betraktet som næring. En utvidelse med en AS-del kan altså gjøre at privat del blir næring.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 20:44 1036

OK - jeg har aldri hatt problem med skatteetaten i forhold til at jeg eier 4 leiligheter i Oslo privat som jeg leier ut i helt ordinære langsiktige leieforhold (og som jeg har gjort i ca 10 år) og har et AS i tillegg som driver litt innenfor eiendomsutvikling. Men sikkert noen som kan få problemer da skjønner jeg. Spesielt i forhold til kortidsluteie hvor man feks forestår vask/sengeklær mm. Forøvrig om du har - og er glad i kona - er det kanskje like greit at hun kjøper de neste 4 ??? I tillegg til finansieringskostnaden som nevnt tidligere - er det unektelig litt mer styr med et AS. Er vel noe med selvstendighet / adskillelse av virksomheten mellom mann / fru også i forhold til risiko for gjennomskjæring - som man da skal oppfylle da - Men litt usikker - det bør absolutt sjekkes ----. For min del prøver jeg å fordele risiko og da er langsiktig eie/utleie av 4 leiligheter på tilsammen 300 m2 pluss privatbolig og fritidsbolig nok "lang" eiendom...
Redigert 28.12.2021 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Felixcat
30.12.2021 kl 19:01 816

Det er to ting som det kan sies noe om og gis eksempel på her. Det første er at om man har 4 leiligheter selv som vil gi skatteplikt for utleie, og det er klart at det isolert sett ikke vil anses som næring, om kona kan ha tilsvarende 4 leiligheter uten at det vil anses som næring. Svaret er at antagelig all utleie av de 8 leilighetene vil bil betraktet som næring, med utleie under samme regnskap og administrasjon, noe som særlig vil gjelde for ideelle andeler. Om det ikke skal bli næring må det nok være snakk om ikke ideelle andeler som holdes helt adskilt, hvor det kan vises til hva hver enkelt har gjort for sin del. Man kan tenke seg tilsvarende for eksempel for søsken eller andre. Man kan generelt si at det ikke går noen skarp grense og at dette er noe som ofte må avklares i hvert tilfelle.
Når det er snakk om å fordele utleie mellom leiligheter for utleie og forutsatt langtidsutleie og ikke næring, og for egen bolig og fritidsbolig, må det foretas et "skille". "Egen bolig" kan for eksempel være en tomannsbolig seksjonert som ett, med garasje og anneks til. Om man leier ut ikke mer enn halvparten er inntekten for den perioden i året skattefri. For inntekt fra vanlig fritidseiendom man selv bruker som det, er brutto inntekt utover 85% skattepliktig. Hva gjelder bolig for utleie, som for så vidt kan være på samme tomt som "egen bolig", er inntekten skattepliktig fullt ut etter fradrag for fradragsberettigede utgifter.